zord:
A Splitben horgonyzó, oda szerdán érkezett USS Ford megszakítja a 6.flotta AOR-ben zajló körútját,... (2025.10.24. 23:14)Forddal Triesztben
zord:
9 évvel a protó bemutatása után megkapta az első Gripen Echot (39.6011) a Svéd Légierő F7-es tanez... (2025.10.23. 09:04)Fedőneve Echo: az új Gripen
zord:
Kedves többségi szavazóim véleménye a katasztrófális szíriai orosz bukásról, úgy tűnik, erősen tùl... (2025.10.15. 19:49)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
zord:
Még pár PMP vonatkozású kép.
Zord (2025.10.06. 17:09)Hiúzhíd a Tiszán
zord:
Az ADHU-n is dolgozik a 9P135M és a 9M113 Konkursz.
honvedelem.hu/hirek/adhu-25-tuzero.html
Sos... (2025.10.06. 16:12)Három újdonság a "0"-ponton
@molnibalage: én ilyenkor azért hajlok arra, hogy valami racionalitást feltételezzek. SOF-nak, A2AD közegben egy ilyen normásított, valamiféle űrpakkal jelentősen kiterjeszthetik a működési idejét pl. Hozzájuk nem megy be szállítógép, még ha nincsenek is túl távol.
Amit problémának látok, hogy a visszatérés elég nagy szignatúrájú esemény, azaz jó eséllyel felderíthető, szerencsés esetben, ha zónában van, még lőhetnek is rá. Aztán ahova bejön egy ilyen (hiszen a pályákat nyilvántartják, meg van űrobjektum követés is a világon), ott érdemes lesz a földön is szétnézni, szóval az ellátott csapatot le is buktathatja.
De ki tudja, a kihozható kompromisszum az amerikaiaknak megérheti annyira, hogy berakják a szerszámosládájukba.
@zord: Ennél még az is értelmesebb ötlet, ha egy ballisztikus rakétával akarsz fékezett payloadout célbajuttatni, vagy akár egy terepkövető CM-mel. Ami stealth. Azt legalább senki nem látja. A visszatérő egységed az űrből meg igen. Szóval pont az a másik kifogásom, amit te írtál.
Tanulságos történet, direkt és átvitt értelemben is...és mindig aktuális a folyamatosan újratermelődő, közösségi médiumok révén felerősített fikázással és irigységgel szemben:
"He was a dreamer who fulfilled his dreams, unlike most of us, who just sit in our chair. He actually pursued it."
@KGyST: Sz-200 kabinnak és szekrényeknek tűnnek, a lényeges átalakítások vannak kitakarva. Ami elárulná esetleg, hogy milyen az a lokátor, ami hozzá lett szabva.
@KGyST: Igen, a kezelők száma és a székek ergonómiája is jellegzetes gyártó országra utal.
A kezelő panelek színe viszont az adott gyártó ország évjáratára ad erős utalást.
A 60-as évek elejéig a kalapácslakk dívott, utána jött a kék, majd a 70-es évek végétől a krémszín.
Sajnos tényleg szinte minden is ki van takarva, viszont jól látszik a kezelő előtt a 45 fokban döntött kezelő pult.
Ilyet eddig csak egyetlen típus, egyetlen al változatánál láttam eddig.
:o)
@KGyST: senki nem szereti igazán a LOAL félaktív vagy aktív végfázisú) lérakot, aki nem gondoskodik a megfelelő, és a megfelelően programozott önvédelmi rendszerről, azon belül is eldobható vagy vontatott, de mindenképpen fedélzeten kívüli aktív RF csaliról. Ez olyannyira így van, hogy még az F-35-ösre is raktak, pedig az LO gép.
Egyébként meg ha igaz a fenti dolog, akkor teljesült a fedélzet fegyverzet alkalmazása előtti terepszakaszon történő megsemmisítés, a hagyományos VSZ lérak mantra.
Sosem tudtam eldönteni, hogy eddigi nyílt panaszkodásuk a H-22-es"eloghatatlanságáról" mennyire volt a megszokott "időzótett impulzusos" infoops része. Persze mindezek ismét kulcspillanatban, az újabb amerikai segélyszavazás előestéjén...
@Hpasp:
Thx, vágom, meg azt is, hogy a felét te, a másik felét meg a Miroslav Gyűrösi csinálta (Hadd dicsekedjek, a H-29L-ről meg az én egyik fotóm van ott, a Kecskeméti repülőnapon csináltam és tettem fel a WikiMedia Commonsra :-) www.ausairpower.net/APA-Rus-ASM.html#mozTocId411192 )
1. Egyébként a problémám ott van, hogy ezek a "hagyományos" Sz-200 kabinok, nem a lengyel Sz-200C, és amíg nem tudom összenézni, addig nem tudom azt mondani, hogy ez a lengyel komplexum.
2. Érdekes kérdés, hogy a mai technológiai szinten az Sz-200 esetében az indítóállványokat milyen távolságra lehet tenni a radartól. Ebben az esetben ugye, a radar csak megvilágítja a célt, de a rakétának az indítás előtt pl. vissza kell jeleznie, hogy veszi-e a reflexiót stb. Azért kérdezem, mert a (100-200 km-es) széttelepítéssel jelentősen lehetne növelni az oltalmazott terület nagyságát, csökkenteni a (z egyetlen rendelkezésre álló) radar veszélyeztetettségét stb. A célok (HVA-k, H-22-esek) esetében valószínűleg a rálátás és a megfelelő visszaverőfelület is adott, azaz fizikailag nem lehetetlen a dolog.
@zord:
A H-22 elfoghatóságáról tett ukrán állítások tejesen ésszerűek, csak végig kell gondolni őket.
A rakéta nagy magasságon (25 vagy 45 km) útvonalrepül, a legtöbb komplexumnak ez túl magasan van. Utána gyakorlatilag "hagyományos" ballisztikus rakétaként viselkedik, mint az öbölháborús "Scudok". Ugye ott is az volt a probléma, hogy a PAC-1/2 gyújtója leműködött, de a strapabíró repesz-romboló fejrésznek, ami ballisztikus pályán zuhant a célra és nem volt végfázis-irányítása, ez meg se kottyant. Találat az volt, de a ballisztikus rakéta ugyanúgy működött. A pontosságot sem befolyásolta, mert ugyanolyan pontatlan volt.
Amit mondani akarok, hogy ahhoz, hogy a H-22/32-t elfogják, ahhoz már a PAC-3 kellett (direkt, kinetikai energiájú találattal, nem repeszfelhővel pusztítva), amit Dyepropetrovszkba stb. nem tudtak telepíteni, mert a két Patriot-komplexum közül az egyik Kijevet, a másik Harkovot védte.
Az Sz-200 ott zavar be, hogy el tudja fogni az útvonalrepülő rakétát is (az ellen elég a repeszfelhő), ráadásul hatalmas megsemmisítési zónán belül, azaz egy komoly területet tud oltalmazni. Persze bizonyos szempontból kilóg a lóláb, a 10 indított rakétából csak kettőt tudott elfogni, gondolom, egyszerre támadtak, nem volt elég célcsatorna.
A Tu-22M3 vs. SARH esetében meg gondolom a hatalmas RCS sem segít.
@KGyST: BZRB lehetőség már az eredeti Vegánál is meg volt, 100km-re vagy távolabb lehetett az indítóállványt az RPC-től helyezni. Lásd: i.ibb.co/Nt4sbTR/p0001.png
@KGyST: A dolog ott kap gellert, hogy az Sz-300PT-1 és PSz max. célsebessége tudtommal 1200 m/s. Tehát egy süllyedő H-22, ami lassul a sűrű légkörbe érkezéskor bőven a célsebesség limiten belül van. Főleg, ha kis paraméterrel érkezik.
Nézem ezt a H-22-est, nekem semmivel se tűnik "keményebbnek", mint egy harci gép.
Az viszont biztos, hogy ha manőverezik, az annál a sebességnél nagy gond az elfogónak. De azért túl sokat aligha tud.
@KGyST: H-22 (PG, MPMG, PSzI, MPSzI változatai) a gyártó prospektusa szerint 22.5km vagy 12km magasan repüli az útvonalat. A 25/45km alighanem elírás lesz.
@Hpasp: ez ilyen politikai targeting. Visszavisszacsaptunk, de nem eszkaláltunk tovább.
Az oda-visszát követő lényegi változás pedig az, hogy Izrael már nem tabu, és ki van tapasztalva szövetségesekkel kiterjesztett légvédelmének szaturációs határa.
A következő lépcső a nuki, feltéve, hogy Amerikat, nem tudják rávenni az invázióra (amit most ki is zárhatunk).
@zord: Irán 2016-ban utolsónak rendelt négy Sz-300PMU2 800 millió dollárért.
Ez a változat már 2017 óta nem elérhető, csak a 2.5x annyiba kerülő Sz-400E ahol ráadásul /például az Indiai/ a megrendelt példányok leszállítása "nagyon különlegesen" éveket csúsznak.
Szóval az Izraeli válaszcsapás /amennyiben igaz - én ebből a pár SAR pixelből max. egy Rorschach tesztet érzek - mindenki azt vél látni amit szeretne/ akkor igencsak fájdalmas lett a két befoltozott gurulóúthoz, meg a korábban diplomáciailag lebombázott nagyvezírekhez képest.
@Hpasp: A H-22-re írta a 20-25 km-t, a H-32-re (ami ugye a korszerűsített változat) a 40-45 km-t. Enwiki is M4,6-ot és 40 km-t ír.
Nem lehet akármivel lepuffantani útvonalrepülés közben.
@Hpasp: az izraeli károkról sem áll rendelkezésünkre teljes kép, ahogy az iráni lövedékek lelövéséről sem. A 99% klasszik marketing duma - propaganda egy csipet sóval, ami nyugtatja a fogyasztó lelkiismeretét, hogy nem, ő bizony nem balek.
Egy izraeli lap - nem tudom milyen forrásra támaszkodva - ezt cáfolva 84 százalékot írt, ami már reálisabb, és a védelem sokszoros rétegzettségére, mélységére (lényegében az iráni határtól elkezdődtek az elfogások) illetve technikai színvonalára tekintettel hihető.
@Hpasp:
Köszi szépen, ezzel most sikerült meglepned. Én abban a hitben voltam, hogy a videón lengyel Sz-200C van (egyébként 250 km hatótávolsággal).
Erre ez egy olyan Dubna, amit korszerűsítettek, de mikor és hogyan? Az ukránok vagy 15 éve kivonták, előtte korszerűsítették volna pl. LCD-vel? Máshonnan kaptak volna? Amennyire emlékszem, a Dubnát nem exportálták. Én azt gondoltam, ez egy exlengyel komplexum.
@KGyST: az Ukrajnának szánt nyugati hibrid FrankenSAM programok között van egy nagy hatótávolságú is. Különböző feltételezések vannak róla, de ez a 200-as alapú rendszer egy jó jelölt. Szerintem - ezt már írtam korábban is - a latolgatásànàl el lehet szakadni az eredetitől és az ortodoxiától. Olyan idők vannak, hogy a lenagyobb bolondok is kapnak pènzt az ötleteikre, ha az újabb oroszölési metódussal kecsegtet. A-50, Tu-22? Làthatóan busásan "megtérül".
A Popeye amerikai történetében nem mellesleg lobbistaként feltűnik a néhai Charlie Wilson képviselő is, a hollywoodi retropropaganda filmgyártás egyik gyöngyszemének címadó főszereplője is :-)
"A Ukrainian defense official confirmed to TWZ that Ukraine had received “help from partners” to produce an updated guidance system for the S-200. “The missile itself has a good maneuvering system, so if provided with proper guidance is quite a modern weapon,” the official added."
Az orosz légvédelem hivatalos mérlege eddig Ukrajnában:
"....the country’s anti-aircraft forces have brought down more than 30,000 targets during the conflict. Drones account for the vast majority, with more than 22,000 units destroyed, the minister added.
The anti-aircraft defenses have also intercepted more than 6,000 munitions launched by various Ukrainian multiple rocket launchers, including over 3,500 projectiles fired by the US-made HIMARS launchers, Shoigu stated."
(Mindenki alkalmazhatja a maga szája íze szerinti osztási műveletét, de a nagyságrend így is beszédes, mert az adat a lövészetek számát a "hivatalos" megsemmisítési valószínűséggel akár tükrözheti: 30e/789 nap, azaz napi átlagban ~38/0,9=42,2)
Ship which defied Nazi U-boats to transport vital resources during World War II to be scrapped and replaced with slavery reflection room in Liverpool
But despite surviving the perils of conflict and being the last cargo sailing vessel the city can boast of, National Museums Liverpool (NML) decided to scrap her earlier this year.
They did so after receiving a £10million grant from the Government to redevelop Canning Dock, where the De Wadden was on display for tourists for almost 40 years. Critics say the decision was taken to allow a slavery reflection room to be built at the bottom of the drydock where she rested since 1987 to further a politically correct agenda.
@Levente B.: tökéletesen tükrözi az eset a Nyugat helyzetét és irányát. Pontosabban iránytévesztését. És persze emlékeztet, hogy nincs tökéletes ideológia, rendszer és tévedhetetlenség - következésképp a nyugati liberális berendezkedés sem. A kivételesség és dominanciára hivatottság hibájába előbb-utóbb mindegyik birodalom, szövetség, közösség belebukik.
Most a legnagyobb kérdés az, hogy maradt-e belső intellektuális erőforrás az önkorrekcióra, amiben a Nyugat történelmileg elég ügyes volt.
Hogy az én toleranciám az tlntst fsszpk irányába közben gyorsan csökken, az biztos.
Transport Museum is looking for (temporary) space
The Dutch Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep has been closed for more than a year now. That year a decision had to be made about a new location. Until recently, the museum was convinced that that location had been found in the Schiphol Trade Park near Hoofddorp Station. Unfortunately, it has turned out that the restrictions imposed by the UNESCO World Heritage Organization with regard to the Defense Line of Amsterdam do not coincide with our plans. The number of investigations and the lead time also turned out to be too great an obstacle. The NTM is now urgently looking for accommodation to (temporarily) safeguard its collection.
The NTM is currently fighting for its survival. The museum has known for a long time that it must leave its current location.
STOL képessége miatt nagyon szimpatikus ez a Mojave. Talán az átlagos magyar sportreptér "gyepe" se fogna ki rajta, ami a legtöbb hagyományos futóművű MALE/taktikai drón babakocsikerekeire nem biztos, hogy igaz...
@Levente B.: az hagyján! Átgurulósba, amiből a napi üzemeltetést is végezni lehet, vontatás nélkül. Szerintem megvan már 20 éve, hogy először publiksltam ennek a megoldásnak a hazai hiányáról. De mindegy, valami sose változik. Itt élned, halnod kell.
@KGyST: QRC*-nek nevezik, és az amcsiknál nagy hagyománya van, a Vietnámi háborútól, az Öböl háborún át egészen mostanáig. Ilyenkor hosszadalmas tendereztetés, és átvételi procedúra nélkül lehet új dolgokat csinálni /össze heftölni/ és mindjárt a hadszintéren élesben kipróbálni. Ha beválik és szükség van rá a továbbiakban is, akkor hivatalosan is rendszeresítik az adott eszközt a későbbiekben.
@Hpasp: ami meg a dolognak az alapja, az az UOR, azaz Urgent Operational Requirement.
Szóval most határ a csillagos ég. Amivel békében esélyed se lenne, most eladhatod. És láthatóan van, ami bejön, a propaganda meg jó százalékban elfedi, ami nem (gyaníthatóan a többség).
A little over a month ago I had the pleasure of visiting Camp Butmir in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, to see the aviation activities of the Hungarian detachment at EUFOR. A week before my visit 4Av reported that the Mi-17 Hip deployed there was the last one in Hungarian service. Although they wouldn't confirm this, they didn't deny it either, if you catch my drift. Despite some dodgy and very windy weather, the Hungarians were able to put on a decent plan for a photoshoot with the aircraft, pleasantly in the extra EUFOR markings. www.facebook.com/share/p/dZswjj5eYiLrRbcf/
"An exhibition of captured weapons and military equipment seized by the Russian military during a special operation opened in Victory Park on Poklonnaya Hill. The ceremony took place on Wednesday, May 1. Visitors were able to see the best examples of European and American military industry. Among the exhibits are the American Abrams tank and the German Leopard, which were considered practically “invincible."
@KGyST: Igen, azon a kör alakú katód sugaras kijelzőn eredetileg a P-14 Oborona által megjelenített légi helyzetkép látszott, az elé rakott lcd panelen meg egy digitális egységes légi helyzetkép látható, amit már korábban is mutogattak. Persze nem ettől lesz franken a sam.
@molnibalage: persze hogy nem, de mégis elterjedt és erre a gyártók, lobbisták, politikusok rá is játszanak, kialakítva a dominancia és a legyőzhetetlenség mítoszát. Aztán amikor mégse, megy a csodálkozás.
És persze a túloldal hülye, gonosz, és gyengébb a technikája...
Vice-President of the European Commission, High Representative of the European Union for Foreign and Security Policy Josep Borrell calls on European countries to buy weapons for the Armed Forces of Ukraine from Ukrainian defense industry manufacturers. According to an UNIAN correspondent, Borrell said this during a speech at the Ukraine-EU Defense Industries Forum.
"We must structurally increase our industrial defense capabilities. This is key in a long war of attrition like this," Borrell stressed.
In this regard, as the EU High Representative said, during the presentation of the European Defense Industrial Strategy, it was proposed to immediately begin work on the integration of Ukrainian defense companies into the defense industrial ecosystem of the European Union.