zord:
A hazai sajtó katasztrofális mélyrepülését kitűnően megfogó videójegyzet:
m.youtube.com/watch?v=h... (2025.11.03. 20:57)AirPowerNews 151. (2025 okt.)
zord:
Aviacon Citotrans Il-76 ment Venezuelába is:
www.defensenews.com/global/the-americas/2025/10/28/h... (2025.11.03. 13:54)Újabb mérföldkő a mihu-helyreállításban
zord:
A Splitben horgonyzó, oda szerdán érkezett USS Ford megszakítja a 6.flotta AOR-ben zajló körútját,... (2025.10.24. 23:14)Forddal Triesztben
zord:
9 évvel a protó bemutatása után megkapta az első Gripen Echot (39.6011) a Svéd Légierő F7-es tanez... (2025.10.23. 09:04)Fedőneve Echo: az új Gripen
zord:
Kedves többségi szavazóim véleménye a katasztrófális szíriai orosz bukásról, úgy tűnik, erősen tùl... (2025.10.15. 19:49)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
The European Commission has initiated proceedings against the Czech Republic, which, according to the Commission, violated the directive on public procurement in the field of defense when purchasing Viper and Venom military helicopters from the USA. The commission blames the Czech Republic for, among other things, the abuse of the exception for intergovernmental contracts. Helicopters for 17 billion crowns were ordered from the American manufacturer Bell in 2019 by the government headed by then Prime Minister Andrej Babiš.
The new Construction Concept of the Army of the Czech Republic (KVAČR) has undergone a number of changes. For example, the purchase of self-propelled mortars, artillery fire control systems, as well as light attack vehicles is being pushed back significantly. The head of the army, Karel Řehka, declared that everything is possible if the army receives three percent of GDP instead of the current two.
"The army postponed key projects. Tracked BVPs move forward by about five years, battle tank by two years, fire control system by four years, self-propelled mortars by ten years, floating and transport bridges by four years, Pandur modernization by another year, light attack vehicle by eleven years and the ability C-RAM, i.e. air defense, by an incredible eight years. So I would be quite interested in how Mr. General is preparing for the war with Russia," said Růžička after the committee meeting.
A lengyelek rámennek a ballonos radarra. Őszintén szólva én is egyre inkább azt gondolom, hogy elkerülhetetlen a levegőbe is rakni nemzeti IAMDS szenzorkomponenst. Ami a költségek miatt nem lehet igazi AWACS, hanem "csak" MALE/HALE drón vagy ballon, radarral, SIGINT-el és EO-val. És a közhiedelemmel szemben nem kell olyan messzire látni. Csak elég messzire kell :-)
@árpika: a jellegzetes kelet-közép-európai, medencei bioszférában jelen levő populációk közötti interakciók többé-kevésbé konstansan szuboptimális strukturalitására. Ebben csak hosszú időszakonként jelennek meg optimalizációs kezdemények és kondíciók a korai abortálás magas fokú valószínűségével :-)
Lassan ébredezik az internet a BBC riport után, hogy a bőrnyakú Harrier pilóta, Earl Ehrhart V százados történelmet írt 7 légi győzelemmel a húszi drónok ellen.
Abban bizonytalan voltam, hogy a Marines használ-e AMRAAM-ot (az olaszokról tudnivaló), de a képek a USS Bataan-ról ezt megerősítik. Viszont a Sidewinder az még mindig 9M, az AV-8Bre a 9X-et nem integrálták. Ágyút nem látni, csak TGP-t a hasa alatt..
Farkasfalka módjára támadnak ezek a villanyhajtású műanyag hajók.
Igazából passzív szonáron kívül más esély nincs a felfedezésükre éjszaka, ha nincs folyamatos termokamerás körkörös felderítés, de az is csak közelben szúrná ki őket, és egy hajó védeleme túlterhelhető.
Valami SOSUS szerű figyelmeztető cuccra lenne szükségük...
@Hpasp: NATO miniszteri van Brüsszelben. A norvég egyenesen arról beszélt, hogy győztek az ukránok a Fekete-tengeren.
A nyugati közvéleményre fókuszáló befolyásolási müveletek a romló harctéri, hátországi-politikai és támogatási helyzetre, no meg a Carlson interjúra tekintettel nagyon kritikussá váltak.
A látványos ukrán-nyugati taktikai sikerek ebben segítséget nyújtanak. Hatásuk a nagy folyamatokra szerintem a "lassítás" szóval foglalható össze. Hadműveleti hatásuk még értékelhető, stratégiai már nem nagyon.
"NCSIST has successfully test-fired 2 variants of HF-3 supersonic cruise AShM. One is 2000km range high altitude, the other is 800km range sea-skimming. The 3rd variant is 120km range airborne, reported to be tested by F-CK-1 fighter end of this year."
@molnibalage: én azért a nagyon kicsiket elvetném , mert azokkal szemben nem hiszem, hogy egy AV-8B+ rendelkeznek érdemi lehetőséggel (APG-65, Litening, AMRAAM, 9M, esetleg 25mm) .
Legalább pár tucat kilós harcászati UAV illetve ezzel méretben pariban lévő cirkálólőszer, csapásmérő robotrepülőgép illetve efölött. De nem hiszem hogy MQ-9-es méretűek lennének, mert ahhoz azért komoly reptér kell. Katapultos vagy startrakétás indításúak. Mint mondjuk a Shahed 136..
Meg hajó elleni rakéták/robotrepülőgépek is elméletileg ezt is el lehet csípniük, bár a cikkekben kifejezetten drónokról volt szó.
Szerintem a kill az kill, ráadásul ezek nem feltétlenül könnyű célok egy nem éppen erre tervezett fegyverrendszernek.
@molnibalage: hát ritka is az ilyen tartós negatív figura fast jettől az biztos. Próbálom felidézni, 16-os rémlik nekem is, de hogy belga volt az is, vagy holland, esetleg török, az nem rémlik.Meg talán svájci F-5-ösöknek van tükörben forduló, ahol ugyebár a háton levő végig negatívban van.
Ezek felkészült, kiválasztott emberek, jól kitalált figurák, menedzselt kockázat. Nem jókezű gipsz jakab aki evett egy jó kolbászt, fejest ugrott a gépbe, aztán húzta, recsentette, meg magát is...és néha nem jött ki a figura.
(Ezzel együtt minden kis magasságú műrep fokozott kockázat, egy kis légierő számára az "ár/érték" szerintem nem jön ki, bármennyire ia odarakják a hátteret. Ha van légierő ami ezt tapasztalatból tudhatja, az a miénk. 15 év, négy gép, három embervesztés kis magasságú bemutató műrep (gyak) közben. Ha hozzávesszük a privát ersót, akkor öt+5 (18 év alatt).)
Az 1992-es taszári repülőnaapon a francia Mirage 2000-es teljes negatív, vagyis kifele fordulót csinált többször is, de előre bukfencre nem emlékszem.
Viszont ha már Taszár, és 1992: A mi Szuhojunk is produkált. A fékernyő nyitása, ha jól saccolom, 5 méternél magassbban volt. Az orrfutó rugóstag egy "kicsit" meg lett terhelve, a pótvezérsík elkopott, de ezen kívül a sárkány semmilyen károsodást nem szenvedett. Sok minden jött akkor össze. A komment szintén jól sikerült: Mi igy szállunk le! :-) youtu.be/c3DlE_GJFMw
Russian pilot Maksim Kuzminov, who defected to Ukraine last year with a military helicopter, has been killed, the Spanish news agency EFE reported on Monday, citing people close to the investigation. According to EFE, the ex-pilot was shot dead on February 13 in Villajoyosa, a city on Spain’s eastern coast.
Kuzminov made headlines last August, when he flew a Russian Mi-8 military cargo helicopter to Ukraine. The pilot’s treason resulted in the deaths of his two fellow crew members, who were “liquidated” during the operation, according to Ukrainian intelligence, which touted the defection as a major success.
After a great season in 2023, we will not be renewing the Belgian "F-16 Solo Display" in 2024. In fact, we have actively begun our transition to the F-35, our F-16’s are being phased out as they reach the end of their potential and our recent contribution to the training of Ukrainian pilots is mobilising most of our resources. The priority is to train our fighter pilots, meet our operational commitments and transition to the F‑35A.
We are extremely grateful for the work of our last F-16 demonstration pilot, Senior Captain Steven 'Vrieske' De Vries. Over the past two seasons, he has been an outstanding ambassador for the Air Force with his "Dream Viper".
The “RP” also quoted from a current study by the German Economic Institute, according to which the Ukraine war has cost Germany around 240 billion euros so far. “While the defaults in 2022 are around 100 billion euros, they rose again to a good 140 billion in 2023,” it says. However, the consequences of the corona pandemic will continue to have an impact in 2022 and 2023, meaning that an exact definition of the effects of the Ukraine war cannot be calculated. According to Fratzscher, the costs of the Ukraine war hit people with low incomes particularly hard because they experienced “two to three times higher inflation than people with high incomes.”
“ Az amerikaiak egy merész tervvel álltak elő, hogy igazán pontos információkhoz jussanak. A Purple Flash fedőnevű küldetés keretében a Sandia Laboratories által fejlesztett Tabasco nevű szenzort akarták a robbantás közelébe juttatni. Az erre akkor legalkalmasabb gép az U–2-es volt. Csuang Zsen-liang őrnagyot választották ki a feladatra, akit egy héttel a repülés előtt tájékoztattak. Zsen-liangot és a tartalék pilótát, Csang Csen-hajt Thaiföldre vitték át, mivel a Lop-nór csak innen volt elérhető.”
@T.Tom: nem tudom, hogy elég nyitottan gondolkodunk-e ezekről az esetekről. Beszéltünk már Patriotról, Sz-200-asról, SAMP-T-ről. De van-e, lehet-e más megoldás ilyen távolságon? Lehet, hogy teljesen felesleges agyalgás...de abban is biztos vagyok hogy most olyan idők vannak, amikor az innovátorok mindent megkapnak, amit akarnak, és talán eredményt is hoznak. Nagyon érdekes a nagyfülűek szetepének.kihangsúlyozása is.
@Hpasp: azt, hogy az ilyen sikereket igyekeznek az alapvetően rossz helyzet elfedésére (Avgyejevka elvesztése, az USA legalábbis ideiglenes cserbenhagyása stb.), kompenzálására használni a kommunikációban, ténykérdés. Elég csak nézni a nyugati fősodrú média "modulációját".. Néha szerencsésebb az időzítés, néha kevésbé, de biztos lehetsz benne, hogy ez szempont.
Az ukrán élőerő és tömegpszichózis mellett a nyugati támogatás és közvetve a nyugati társadalmi hozzáállás a kulcsa a háború menetének. Szóval hogy az őket célzó infoops hangsúlyos, afelől nekem nincs kétségem. És tegyük hozzá ez így normális egy de facto hadban álló nagyhatalom, klientúrája és proxija részéről: Propaganda és cenzúra. Dettó, mint az oroszoknál, csak szokás szerint kifinomultabban, jó sok mákonnyal leöntve, melynek hatóanyaga oly sok okos embert is a józan belátása, kiegyensúlyozottsága felhagyásába dönt.
Viszont engem azért jobban érdekel, hogy mi a TTP ezek mögött az esetek mögött. Ezért kérdeztem azt a fenti kommentben, hogy "elég nyitottan gondolkodunk-e ezekről az esetekről"? Most én nagyon hajlok az Sz-200 rakétáját használó "hosszú" FrankenSAM-ra, de sok más variációt is lehetségesnek tartok. Azzal együtt, hogy az orosz eljárásbeli merevsége, vezetési hiányosságai miatt kétszer, de többször is belemegy ugyanabba a zsákutcába és csak vérzik, gyártja a hősöket a rogyinának...
@zord: Szinte látom magam előtt ahogy iccaka az elhúzódó NATO mítingen a Szijártó tolja befelé a kaviáros szendvicskéket, és minden elfogyasztott szendvicske után oda egy újabb muszka hajó vagy egy HVA.
Amúgy nem teljesen igaz hogy a muszka nem tanult, vagy 50km-rel hátrébb tolta az őrjáratozási oválist a multkori esethez képest...
... szóval lehet azt ismét 50km-el hátrébb tolni.
(és ezzel egyben igazolni is a találatot)
@zord:
Mire gondolsz?
Ha Sz-200-ban gondolkozunk, a cél megvilágítása nem egy nagy truváj, a nagy truváj a rakétában van. Ha az 5V28 van azon a műszaki szinten, hogy eltalálja a repülőt, akkor nem hiszem, hogy a lokátor lenne a szűk keresztmetszet.
@Hpasp: szerintem most jött el a pillanat egy NATO szendvics szimulátor, a SANDSIM megírásának. Körbe lehetne járni azokat a veteránokat, akik már ettek NATO-ban szendvicset, és az ő emlékeik, feljegyzéseik, munkafüzeteik meg a szendvicsespultról készült fotók alapján biztos a valósághoz nagyon közeli eredmény születne. A lényeg a témában releváns tapasztalatok felkutatása és feljegyzése. .
@KGyST: az ukránnál és a nyugati támogatóknál minden megvan, hogy csináljanak egy hibrid rendszert, ami ellen mindig nagyon nehéz védekezni. Szerintem a 200-as rakéta ebben a háborúban már a földi célok ellen is módosított volt, most láthatóan megoldották légi célokra nézve is (kellett idő, hiszen ez már jól jött volna korábban is).
Egyáltalán nem vagyok abban sem biztos, hogy kell megvilágítás, vagy akár aktív fej egy nem, vagy alig manőverező cél ellen.
Ezért is írtam, hogy a szokásos dobozokon kívül is lehet gondolkodni itt. A rakéta egy jármű, ami a maga fizikai lehetőségeinek a határain belül irányítható bárhova. Ha valaki, akár jóval közelebbről szolgáltat kellő frekvenciájú frissítéssel kellő pontosságú célkoordinátát (mondjuk egy kőevő csapat a track alatt???), és azt eljuttatja a rakéta fedélzetére, akár össze is jöhet.
(Emlékeztetnék arra, hogy pár éve az amerikaiak 155-ös precíziós, datalinkelt tüzérségi gránáttal lőttek le légi célt kísérleti jelleggel)
Most, ebben a háborúban szerintem megvan a tér az ilyen kísérletekre.
...és ezzel együtt is, lehet, hogy tök prózai a megoldás. Sima felélesztett 200-as, és a ruszki nem tud ellene védekezni, mert rendszerszinten annyira tehetetlen.
@KGyST: "Ha Sz-200-ban gondolkozunk, a cél megvilágítása nem egy nagy truváj, a nagy truváj a rakétában van. "
Ha az eredeti berendezésekkel indítanád, akkor minimálisan kell hozzá:
- K-1 kabin antenna RPC
- K-2 műszer kabin
- K-3 indítást előkészítő kabin
- K-20 áramforrás
- K-22 elosztó kabin
- 1-2 db indítóállvány
- 1-2 db rakéta
Az antenna 30t a többi kabin és az indítóállvány egyenként 12t, a rakéta darabja 7t.
Áttelepítési ideje 24h folyamatos munka.
Ezeket kellene a front mögé 10-20km-re telepítened, az orosz tüzérség lőtávolságába.
Itt nem beszéltünk még a brutálisan mérgező (idegméreg) és maró hajtóanyagokról, azok töltéséről, (csak teljes vegyvédelmi felszerelésben), stb...
Ha a fentit kiváltanád valamivel, akkor azt viszont meg kell csinálni, építeni.
@Hpasp: "Ha a fentit kiváltanád valamivel, akkor azt viszont meg kell csinálni, építeni."
Erről beszélünk. Átalakított rakéta, indító. Kb ennyi maradhat a régi rendszerből, hogy eséllyel bevigyed a front közelébe, és elérj olyan messzire, amit látunk, akár >200 km mélységbe.
@zord: Az indítóállvány maradhat, a V-890 rakétába (gyárilag 300km MZ) kell egy GPS hogy mondjuk 100km-re megközelítse a cél őrjáratozási pályát, majd onnan alá kell világítani azt valamivel. (Ez egyben indokolja az A-50-es egy percig tartó chaff/flare dobálását a találat előtt - már meg volt világítva)
Elméletileg egy mai ~2m átmérőjű AESA antenna tudja ugyanazt a teljesítmény sűrűséget ugyanazon a frekin amit a (70-es évekbeli) Vega/Dubna RPC 300km-en, azt meg fel lehet simán építeni egy teherautóra ami csak erre az egyetlen percre áll meg, sugároz és már teker is tovább.
@Hpasp:
Szerinted mi a bonyolultabb, öt kabint a front mögé 100 (nem 10) kilométerrel telepíteni vagy kvázi nulláról egy új rendszert kifejleszteni?
Az Sz-200 teljesen fix telepítésű rendszer, ezért van munka az áttelepítésével bőven, de ez még mindig sokkal (nagyságrendileg) kevesebb munka mint bármi újat fejleszteni.
Az az igazság, hogy az Sz-200 teóriának akármilyen alternatív magyarázatát láttam, sütött belőle "az ukránok nem tudják ezt egyedül megcsinálni" gondolkodás. Nyugati titkos légi beavatkozás (F-4-től F-22-ig bármi), nyugati rendszer (Patriot), nyugati segítség, keleti segítség (exlengyel Sz-200), orosz öngól stb.
Miközben mindannyian tudjuk, hogy az Sz-200-ast szinte pont az ilyen célok ellen fejlesztették ki és az ukránoknak állt hadrendben.
A legnagyobb ismeretlen, hogy a 2010 körüli kivonása és a háború 2014-es kitörése közötti időszakban sikerült-e ludditák módjára, kisbaltával szétverniük ezeket a komplexumokat. (Mint ahogyan mi tettük).
Szóval de, a harcászati túlélés megkövetelte azt, hogy meg se próbálják a Dubna terepre kitelepülést, mert a tüzérség kb. az első indítások után szétlőné az egészet. A leghalványabb remény sem lenne odébállni az egész hóbelevanccal.
A rendelkezésre álló információk alapján egyik verzió sem elvethető szerintem. Ugyanakkor én az eredeti Vega/Dubna jellemzői miatt inkább hajlok egy módosított Sz-200 rakéta alapú, de teljesen új(más) rávezetési elven működő rendszer felé.
Lérak indítás a már vészsüllyedt és csapdákat dobáló gép közelében.
Én azt tippelem, hogy ez egy lérak lérak ellen próbálkozás volt, azaz az ukrán elfogót megpróbálták meglőni, mondjuk Bukkal esetleg Pancirral.
Szerintetek ez mennyire reális? Én nem emlékszem olyanra, hogy légvédelmi rakétát próbáltak volna elfogni másik légvédelmi rakétával (különösen nem M6 sebességűt).
(Hehe, én a Strike Fleeten nőttem fel, abban ez standard eljárás volt).
@KGyST: számomra két extra momentum van a videókon. Egy rakéta robbanása, már jóval a gép mögött (" az első nem talált"), aztán az előbb említett földi indítás.
Nem tartom irreálisnak, hogy próbálkoznak ellenük, a földi célok (pl.kercsi híd) ellen tavaly nyár óta használt Sz-200 rakétákra is lőttek, az oroszok szerint le is lőttek belőlük. Visszaverő felület van, nem is kevés, és a pálya végén, 200 km fölött a sebesség sem lehet már túl nagy.
Ezen a taganrogi becsapódáson látni, hogy mennyire:
@KGyST: Innen ered a "saját légvédelem lőtte le" vélemény.
Elvileg ez a Krasznodári Sz-400-as volt.
A V-890-es rakéta úgy egy MiG-21 radarkeresztmetszete körül van.
Azt az Sz-400 MFR 210km-ről képes észlelni és követésbe venni.
Nyilván a V-890-esre tüzeltek a 400-assal, de már túl későn.
Ebbe a távolságba a 400-as rakétája 2 perc körül ér ki, és a flare/chaff dobálózás 1 perc körül tartott a találatig.
Szóval a 400-as rakéta még csak félúton lehetett.
Tanulság, közvetlen a HVA alá kell telepíteni egy 400-as osztályt.
@zord: Amúgy a Franken V-890-es fejlesztésének fázisai is szépen látszanak:
1, tavaly nyár - GPS irányítás a rakétába, hogy inerciálisan repülhessen akár radarcsaliként (földi célok ellen) is.
Jellemzően a Kercsi híd környékét lövik vele, ezzel ide csalták az A-50-es őrjáratot.
2, idén év eleje - elkészül a mobil alávilágító radar az azóta a Kercsi híd légvédelméhez adott A-50-es őrjárat megvilágítására a végfázisban (az utolsó egy percen át az utolsó 100km-en).
Az első esetben lehet simán azt hitték az A-50 fedélzetén, hogy ez a V-890-es is csak földi célra megy.
A második esetben már tudták hogy őrájuk, főleg amikor alávilágították az A-50-est 1 percen át...
A reakciójuk logikusan a Krasznodári Sz-400-as felé fordultak és dobáltak minden ellentevékenységet is ami a fedélzeten volt. (nem mintha a 70-es éveki Vegát zavarná a chaff egyáltalán)
(Szerintem a végfázis tekintetében is lehetnek alternatívák, az "lávilágítás" mellett. Itt jöhet be az ukrán nagyfülűek bősz emlegetése a közleményekben.)
Elkalandozva hazai vizekre. Kicsiny Gripen flottánk kicsi növekedésére mit mondtok? Várható esetleg pár újabb gép, pl. D, beszerzése vagy a 18 lesz a szám ameddig majd egyszer jön váltótípus?
Ukrajnai tapasztalatok US Army szemmel, NTC-ben próbálgatva:
"Thus far, this adaptation has manifested in four ways: the transparent battlefield, greater use of mass precision strikes, greater synchronization required above the brigade level, and the battle of the narrative."
Ha ilyen sokáig kell megvilágítani a célt, akkor nem lehet lokalizálni? Értem én hogy mobileszköz, de ez nem egy 10 secundumos művelet.
Nem igazán értem, hogy az Azovi-tenger fölött nincs egy olyan körzet, ahol biztonsággal tud az A50 működni? Azért elég sokrétű az orosz légvédelmi képessége is.
Egy ilyen szituban vontatott csali nem segítene?
Üdv GSF
Az egyik, hogy a radarhorizont 300 km távolságban 7000 méteren, 200 kilométer távolságban is 3000 méteren van. Azaz a vészsüllyedt A-50-est az ukránok sehogyan sem tudták megvilágítani ilyen távolságban (mindegy, milyen komplexum milyen radarja, ha a földön van).
A másik dolog, hogy a múlkori trió (A-50-Il-20-Il-22) lelövésénél elég furcsa lett volna az ukránoknak a Patriotot kockáztatni úgy, hogy közben pár héten belül elérhetővé vált az Sz-200 (ha akkor még nem volt elérhető), viszont egy "mobil", telepített Sz-200 valószínűleg egy célcsatornás, a célokat csak egymás után tudja lepuffantani, nem egyszerre meglepni őket. (Az is igaz, hogy itt a rakéta elég gyors, így is csak pár perc volt a lövöldözés).
BTW mindkét dolog erős érv az aktív lokátoros rakéta használata mellett (azt az apróságot leszámítva, hogy a dolog sci-fi). Vagy a baráti tűz mellett, az is magyarázná a dolgokat, igaz, másképp.
Mi van, ha egy SOF csapat egy EO eszköz/lézer távmérő segítségével az orbit alól követi és Starlinken élőzi a tracket? Egy aktív fejnek szükséges "kosárba" így bőven bevezethető a rakéta, de lehet, hogy még rávezető fej sem kell.
Nagyon meredeken hangzik, tudom.
@Hpasp: Ráadásul ez több szempontból is reakciót keltő lehet. Mert akkor az Sz-400/Sz-300V4-et akkor bizony HVA alá kell rakni = kevesebb jut frontközelbe.
És ettől még nem lesz kockézatmentes így repkedni.
Nagyon kirajzolódik valami olyasmi, hogy rést nyitnak az F-16 és a 90-130 km hatótávolságú siklóbombák alkalmazásának.
Mert akkor ezek után már önmagában, ha csak elindul felfelé egy V880-nak látszó tárgy, akkor vakarhatja a fejét az orosz, hogy ha van BARCAP, akkor mitévő legyen.
Ok, hogy egy Szu-35/MiG-31 gyorsabban süllyed horizont alá, de akkor MZ-je összemegy neki, vagy akár a célt sem képes követni. Ha csak 3-4 percre esik ki egy vadászgép és akkor jön az F-16, akkor nagyjából régen olajralépett, mint reagálni tudnának.
Még 50-100 km-re a fronttól is ennyit fednek le. Képzeljük el mi van, ha 150-200 km-re repülnek és még akkor le is kell időnként menekülni a horizont alá. youtu.be/7V-kP2NY5dM?t=734
Így lényegében csak az AD SAM fenyegetés maradna meg. Ahol, meg ha nem mennek közel a fronthoz a SAM-ek, akkor lehet át szórni a sikló PGM-et, ha van.
Nekem ez jön le.
A modell alapján, ha a BARCAP és HVA lényegében el van kergetve és betolnak egy szűk helyre 6-8 db F-16-os állig pakolva, akkor egy szűk területen 40-60 db SDB és más együtt azért már oda tudna csapni, szabad szemmel is látható mértékben.
Igen, sok a HA, de a festmény körvonalai látszódni látszanak, Kérdés, hogy lesz-e ki is színezve.
Úgy tűnik, hogy mindkét oldalnak nagyon fontos, hogy büntetlenül PGM-elhessen a levegőből. Talán nem nagy csúsztatás a párhuzam, hogy ahol/amikor az orosz be tudott menni UMPK-kites bombát dobni (adott szakaszon akár több tucatot naponta), jött is az eredmény szárazföldön.
Hiába van tüzérség, mondhatni bőven, úgy tűnik, ennek a jelentősége megkerülhetetlen. Pedig a hordozók sebezhetősége miatt egyáltalán nem egyértelmű a matek.
A kommunikációs oldalon pedig nagyon nem mindegy, hogy MiG-eket és Szuhojokat, vagy F-16-osokat lőnek le az oroszok. Hiába ötven éves a típus, a nyugati katonai mítosz egyik oszlopa. Nagyon elő kell készíteni a jöttét. (M1 analógia)
@zord: "Hiába ötven éves a típus, a nyugati katonai mítosz egyik oszlopa."
Fel nem foghatom hogy miért, (persze a TopGun/Aranysas-on felnövő generációt megértem) hiszen mindenhol lőttek belőle, bármerre is járt.
Az "analfabétának tartott" iraki lérakosok 6 találatot értek el, amiből kettő le is esett, pedig volt velük kötelékben "nagyzenekar" is. i.ibb.co/h1hbwds/87-0257-2.jpg
Boszniai szerbek KUB-al O'Grady-t szedték le, Dani Zoliék meg a rájuk vadászó CG-t.
Legutoljára szégyen szemre egy felpimpelt csoda Izraeli F-16I-t vert le az égről egy Szír 80-as évekbeli Sz-200VE Vega-E komplexum. (nem segített az EW black magic)
Mégis a "középhatalom Szultánja" beérte 40 új F-16V, meg 79db "V upgrade kit"-ért a szuverenitása feladását.
A "kisország" szuverenitásáért meg 4 öregecske Grippen is elég vót.
Meg is született a "Négy Gripppenes szuverenitás" elmélete.
:o)
Mi van, ha az ukránok passzív ("HOJ") Sz-200-ast indítottak az A-50-esre?
(Akár eleve ezt, és az A-50 radarja vagy más emittere tudott cél lenni, akár úgy, ahogy a SAM Simulatorban az SR-71 csinálja, az első, "félaktiív" rakéta közeledtére bekapcsolja a zavarást, erre indítanák a második, passzív rakétát.)
Így nincs szükség a cél megjelölésére.
Sőt, nem tudom, mennyire abszurd műszakilag, de adott esetben ki lehet hagyni az egész radartechnikát, leteszik az indítóállványt a rakétával, a cél felé fordítják, és ha van vétel, indítják a rakétát.
@KGyST: Az SR-71-esen volt direkt az Sz-200-as RPC frekijére hangolt zavaró adó.
Az A-50-esen tudtommal nincs, és a radarja is más frekin megy, szóval HOJ önrávezetés itt nem működne.
@Hpasp:
Ez azért érdekes, mert akkor az Sz-200-nak volt egy olyan üzemmódja, amit csak azért valósítottak meg, mert egy típuson volt egy direkt az Sz-200 ellen fejlesztett zavaróadó? Magyarul az összes rakétába beépítették az üzemmódot egy 32 példányban épült gép kedvéért?
Nem kétlem, csak furcsa.
Jut eszembe, tudom, nem vagyok benne az első tízben, aki megkérdezi, de ha leálltál a SAM Simulator fejlesztésével, mért nem raktad fel a művet valami nyitott repóra, hogy mások fejleszthessék tovább?
@KGyST: Félreértetted.
Az Sz-200 rakétájának volt olyan üzemmódja, hogy HOJ önrávezetést alkalmazzon minden zavaró jelforrásra, ami pont az RPC alávilágító lokátor frekijén működött, azt próbálta zavarni.
Nemcsak az SR-71 zavarta az RPC-t, de az ALQ-119/131/184 ECM podok is, illetve minden gép ami ezeket hordozta, plusz még értelemszerűen az EA-6B és az EF-111 gépek is.
@Hpasp: igen, tudjuk, de a veszteségji arányok igen alacsonyak voltak, mondhatni szporadikusak. Ezen a hadszíntéren viszont nagyon más a helyzet. Ilyen fenyegetési leosztással még egyetlen F-16-osnak sem kellett szembenéznie. Ezért a FrankenSAM-mal utat nyitunk, "megötödöljük" és kiszorítjuk az A-50-est, a 16-os érkezése előtt teljesen helytálló teória. Persze a dolgokat ettől még komplexen kell értelmezni: úgy fest, hogy a 16-os érkezés még nem holnap lesz, és a közepes-nagy hatótávú lérak frontközeli alkalmazásának erősítése így is direkt, jelentős hatással van az oroszokra.
Én csak arra akartam rámitatni, hogy a nyugati fegyverek küldésének, bevetésének, veszteségeinek van egy nem nem direkt katonai síkja, rétege is a kommunikációs, információs térben, ami ugyanakkor nagy jelentőségű a nyugati tarsadalmak hozzáállása szempontjából.
A mechanizmust az első tegnapi ukrajnai M1 veszteség
Is jól szemlélteti. Lehetne ezt "magas elvárásokból nagyobb a csalódás szindrómának" is nevezni. És ezzel el is érkezünk a mítosz szóhoz.
@Katsura_Taro: számomra nem kérdés, hogy EZ fontos. Viszont hogy ha egy 6x6, akár tgk vagy páncélos (Pandur EVO osztrákoknál) elviszi, akkor fel kell rakni-e egy "tankra", legalábbis, hogy csak arra, az nagyon nem világos. Acq, ILS rocketing sky high.
@zord: Meg aztán... ~600M, 18 db, plusz a protók (ok, nem részletezett, mit tartalmaz még a csomag). Durva, na.
Valami opcionálisan mobilizálható kell a repterekre legalább (de még fel tudnék sorolni pár helyet), az nyugodtan lehet(ne) már kész 35-ös, ez meg, ha már ennyire elszántak vagyunk az ügyben akkor legyen Lynxen nem bánom. Csak legyen most már. Meg legyen belőle elég, a fenti számokat látva, nem tudom lesz-e elég.
Kiírták a tendert a brit szárazföldi erők közepes helikopterére (~44 db) amin a nálunk is tesztelt AW149 is indul, a yeovili gyártósor miatt valszeg jó eséllyel:
Frigate “Hessen” mistakenly fires on US Reaper drone
Security incident has occurred in the Red Sea. According to SPIEGEL information, the crew of the German warship almost shot down a US drone if the technology had not failed.
The German warship “Hessen” fires two missiles at a Reaper drone in the Red Sea. The launch fails for technical reasons. Only later did it emerge that it was a US drone.
The German frigate “Hessen” accidentally fired at a US Reaper drone, reports the German news magazine “Der Spiegel”. The drone was only not shot down due to a technical defect in two German anti-aircraft missiles. The two projectiles fell into the sea.
The near miss was caused by a lack of communication between various military missions in the Red Sea and over Yemen, the report said. The American drone was not used as part of the US mission “Prosperity Guardian”, which patrols the Red Sea against attacks by Houthi rebels. The crew of the “Hessen” was in contact with members of “Prosperity Guardian” after sighting the unknown drone. But they didn't know about the use of the flying object either. This was probably traveling for another US mission in the region.
The New Zealand Defence Force (NZDF) is reportedly considering a move to axe its eight-strong fleet of SH-2G(I) Super Seasprite multi-role maritime helicopters as part of a 6.5% cut in defence spending – equivalent to NZ$150m (US$91.23m) – that has been requested by the New Zealand government.
While no formal decision has been made on how the NZDF will meet this goal or on the short-term future of the Royal New Zealand Air Force’s (RNZAF's) ageing SH-2G(I) fleet, the retirement of the air arm’s eight remaining Super Seasprites is definitely being considered as an option by the NZDF hierarchy. In a statement issued to reporters on February 15, RNZAF Air Marshal Kevin Short – New Zealand’s current Chief of Defence Force – noted that the NZDF would have to divest an entire capability to meet Wellington’s cost reduction goals.
@Levente B.: ugyebár van egy mondás, miszerint ha ilyen barátaid vannak, ellenségekre egyáltalan nincs szükséged.
Kísértetiesen emlékeztet a dolog arra, amikor 25 éve volt OAF (NATO) ATO és ONA (US eyes only) ATO. A NATO E-3-asra kinyomtatott slejfnikkel ugrottak fel az amerikai összekötők szólni, amikor valami olyan jelent meg, ami a szövetségeseknek nem lett megadva ( B-2, F-117, Tomahawk, stb.)
Ezzel együtt igen gyanús, hogy két rakéta (ESSM, RAM?) egy lövészeten belül hibásodjon meg. Az MSM tudósításban ez nagyon büdös.
Ha az Európa-Oroszo konfliktus érdek volt, a német-orosz különösen az. Látványos kínszenvedéssel tolják bele a Krautokat ebbe is. Nagyon meglepődnék, ha nem mennének bele végül.
“ Spanish soldiers change gender to gain benefits intended for women
Self-ID law was introduced at same time as benefits were boosted to make careers in military and security forces more attractive to women
Corporal Perdigones said “positive discrimination” was an incentive for becoming a woman.
“For changing my gender, I have been told that my pension has gone up because women get more to compensate for inequality. I also get 15 per cent more salary for being a mother,” he said.
The corporal explained that he was planning to sue for shared custody of his 16-year-old son because he thought his new gender status will give him a better chance in the courts.
After changing his gender last summer Corporal Perdigones arrived at the barracks with longer hair than is permitted for men, and earrings, which male soldiers are not permitted to wear.“
FYI a csillagos égi háttér alapján az A-50 cca. 35 fok magasan repült, a robbanás látványa és hangja alapján a kamerától 13 kilométerre (40 másodperc), ez 7500 méteres repülési magasságot jelentene, azaz lehet, hogy nincs itt semmi látnivaló, tényleg nem volt (jelentős) vészsüllyedés.
Ami viszont az oroszok felkészültségéről állít ki szegénységi bizonyítványt.