Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (85) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (67) gripen (76) Győr (17) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (46) hírek (34) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (59) kecskemét (45) Körös-hegy (21) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (43) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (22) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Kínai nagy hatótávolságú lérakkal erősít Szerbia

2022.04.30. 23:59 | zord | 27 komment

HQ-22/FK-3 légvédelmi rakétakomplexumokat vásárolt Szerbia, ezek első nyilvános bemutatására került sor ma Batajnicán.

220430_batajnica_lerak_1.jpg 

A célmegvilágító és rávezető állomás.

220430_batajnica_lerak_2.jpg

A "forró" indítás elvén működő rakétahordozó- és indtójárművek egyenként négy gyártmányt visznek.

220430_batajnica_lerak_3.jpg

A felderítő rádiólokátor állomás.

220411_batajnica_y-20_4.jpg

Érkezés, még április második hetében a Kínai Légierő Y-20 repülőgépével.

Zord

Címkék: kínai Szerbia 250 rbr Kína Batajnica Y-20 HQ-22 FK-3 Szurcsin

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2917820895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2022.05.01. 01:11:21

Batajnica, kínai lérak.

Zord

Flankerr 2022.05.01. 01:21:07

Vajon mennyi idő alatt lehetnek "combat-ready" státuszban: hány hónap, év?

zord 2022.05.01. 09:28:03

@Flankerr: szerintem nem sok. A meglévő cuccaikkal integrálni, az eklektikából előnyt kovácsolni idő.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2022.05.01. 12:04:14

Bloggerrel azért még sok egyéb érdekességet is láttunk Bajanicán... Össze is futottunk a bázison..
A szerbek a saját útjukat járják. Mások az Ő modernizációs alapjai és mások a priorítások.

Mindenesetre az utóbbi évek legszínvonalasabb bemutatóját láttuk, ki merem jelenteni, annak ellenére, hogy nem voltak külföldi résztvevők, volt olyan mint a Kecskeméti rendezvény 2021-ben.

Hpasp 2022.05.01. 18:58:00

Szélesebb látókör, több lehetőség.

Hpasp 2022.05.01. 19:09:31

i.ibb.co/mXdwcCk/A065783.jpg

A majd negyedszázados orosz gyártmányú Sz-300PMU1 álmokból végül Kínai komplexum lett a Balkánon...

zord 2022.05.03. 07:25:39

@Kelepisti: maximálisan egyetértek. Hihetetlenül érződik, ha egy országban mély gyökerekkel rendelkezik a védelmi szféra, és a politika nem árulja el időről-időre, akár évtizedekre, mint az történt nálunk. Nyilván 2000. október 5. után Szerbiában is volt egy mélyrepülés, de még akkor sem mertek bizonyos dolgokat megkérdőjelezni, amit nálunk gond nélkül.

Zord

JohnTerry 2022.05.03. 13:53:38

@zord: Konkrét darabszámokról esetleg lehet tudni a rendszer összetevőit illetően? Illetve arról, hogy szervezetileg és helyileg hova kerülnek a légvédelmi erőkön belül?

zord 2022.05.03. 18:40:32

@JohnTerry: 3-4 osztályról van szó.

Zord

Hpasp 2022.05.12. 21:18:23

@zord: Egy osztályról (2. Rd, 250. Rb) és azon belül 4 ütegről van szó.
Amúgy ez azért (műszaki megoldásait tekintve) tényleg egy kici-ócó kínai Sz-300PMU1...
... persze a majd fél évszázada (1974-ben érkezett az első 4 osztály) rendszerben álló Nyeváknál, fényévekkel tud többet.

JohnTerry 2022.05.12. 21:26:29

@Hpasp: A szóban forgó rendszer harcászat-technikai paramétereiről szerintem többen is olvasnánk egy rövid összefoglalót, mint ahogy régen a lérakos fórumon. Ha esetleg van rá időd. :)

Hpasp 2022.05.12. 21:53:57

@JohnTerry: Az üteg (amiből 4 alkotja a 2. osztályát a Belgrádi 250. lérak dandárnak) 15 járműből áll.

1, Kollimátor állomás
- minden új TÁS-ban kollimálni kell az indítókat a tűzvezető lokátorhoz. Erre szolgál ez a 6×6-os jármű.
- hasonló a KRUG/KUB komplexumhoz volt, a mintaként szolgáló Sz-300PMU1 esetén az indítóállványok irányeltérését közvetlenül az RPN-hez állítják be magukat a vezető állásban lévő műszerrel, ez jóval gyorsabb, és nincs is szükség külön kollimátor állomásra.

2, JSG-100 üteg szintű célfelderítő lokátor, 8×8-as jármű
- 240 km-es maximális felderítési távolsággal
- 100 célt képes követni

3, Áramforrás JSG-100-hoz 6×6-os jármű
- az Sz-300PMU1 esetén az áramforrás gázturbinák közvetlenül az adott járműre vannak integrálva, nem szükséges külön extra jármű.

4, H-200 tűzvezető lokátor, RV (radarjármű), 8×8-as jármű
- oldalszögben 90°, helyszögben 70° célkövetési képesség (megegyezik az Sz-300PMU1-el)
- hatótáv 180km (ez viszont csak a korábbi Sz-300PMU szintje, ami az Sz-300PMU1-től elmarad)
- 6 célra 12 rakétát képes rávezetni
- 27 km-es magasságig

5, Áramforrás a H-200-hoz, 6×6-os jármű

6, Tűzvezető kabin, CCV (kommunikációs és vezérlő jármű) 6×6-os jármű
- vezetékes kapcsolat 300m távolságig vagy vezeték nélküli kapcsolat 1000m távolságig a JSG-100-hoz és a H-200-hoz
- a felderített célok száma 100
- 6 célra, 12 rakétát képes rávezetni

7, Áramforrás a CCV-hez 6×6-os jármű

8..11, 4db indítójármű MLV (Missile Launch Vehicle), járművenként 4db rakétával konténerekben, 8×8-as jármű
- a rakéták oldalszögben a cél felé, helyszögben állandó 60° fokon indítják őket, nincs gázkatapult mint az Sz-300-as családnál.

12..13, 2db rakétaszállító és utántöltő jármű 4 rakéta szállításához és átrakásához daruval 8×8-as jármű

14..15, 2db tartalék alkatrészt szállító jármű (SPV) (pótalkatrészes jármű) 6×6-os jármű

Hpasp 2022.05.12. 22:11:37

@JohnTerry: Ami igazán érdekes, az a rakéták rávezetésének különbözősége az Sz-300-as családhoz képest.
Itt 3 féle rávezetési módszer lehetséges:

1, Sima parancsközlő távirányítás (TU-1), RV méri a cél és a rakéták pozícióját, majd kidolgozza és felsugározza a rávezetési parancsokat a rakéták számára. (ez a régi SzA-75 Dvina, illetve Sz-300PMU 5V55K rakéták rávezetésének módszere) Közepes céltávolságig ezt alkalmazzák.

2, Kombinált távirányítás (TU-2), ebben az esetben az RV által megvilágított célról visszavert jelet a rakéta méri és visszasugározza az RV számára, az RV kidolgozza és felsugározza a rávezetési parancsokat a rakéták számára. (ez az Sz-300PMU1 48N6 rakéták rávezetésének módszere) 100km céltávolságig ezt alkalmazzák, amennyiben zavarmentes a rakéta jelek vétele.

3, Félaktív önrávezetés. Az RV - rakéta kommunikációjának zavarása esetén az RV által megvilágított célról visszavert jelet a rakéta méri és saját magának kidolgozza a rávezetési parancsokat.
Ez a rakéta hatótávolságának jelentős csökkenésével jár, mivel a kinetikailag legjobb ballisztikus helyett arányos módszerrel történik a cél megközelítése.

Hpasp 2022.05.12. 22:39:14

@JohnTerry: A szerb kezelők Kínában vettek részt éleslövészeten, és a komplexum MZ távoli határán D=97km semmisítettek meg célt, ezzel jó időre felülmúlva a magyar lérakosok 35 évvel ezelőtti 75km-es rekordját.

Levente B. · combatant.blog.hu 2022.05.13. 09:45:20

@Hpasp:

A júniusi Aeromagazinban indul el egy 5 részes cikksorozatom a tajvani U-2-esek történetéről, illetve arról, hogyan próbálkoztak a kínaiak a gépeket lelőni, annak ellenére, hogy az USA folyamatosan próbálta aktív és passzív önvédelmi rendszerekkel felszerelni a kémrepülőket.

És vajon mi az a körantenna a kínai SZNR tetején?

Hpasp 2022.05.13. 10:28:07

@Levente B.: Nemcsak a Kínai, hanem minden korai szovjet "ötkabinos" SzA-75 Dvina PA kabinján ott volt.
Csak az "ötkabinos" változatot már 1960-tól exportra is leváltotta a "háromkabinos" SzA-75M Dvina-A verzió, amin ez már nem volt fent. Nagyobb mennyiségben ez terjedt el (ezt ismeri a nyugat), hozzánk is csak két darab régi változat került.

i.ibb.co/DgrQT2L/PA-kabin-r-szei.jpg

Előre is gratulálok a cikksorozatodhoz.

Levente B. · combatant.blog.hu 2022.05.13. 10:52:03

@Hpasp:

Nem egy dologról beszélünk. A kínaiak raktak fel maguk egy körantennát az SZNR-re, amit 1964-től kezdtek el alkalmazni.
Majd remélem érdeklődve fogod olvasni ennek a történetét.

Hpasp 2022.05.13. 11:04:18

@Levente B.: A kínaiak csak lemásolták az eredeti szovjet PA kabint.
Erről beszélsz? (A fotó a Szovjetunióban készült.)

i.ibb.co/SKBX3Cf/N-vtelen-1.jpg
i.ibb.co/qd84X6P/N-vtelen-2.jpg

Papír alapú sajtót már rég nem olvasok, az rém múlt századi dolog.

Hpasp 2022.05.13. 11:10:09

@Levente B.: Ott csak találgattam, akkor még nem olvastam a PA kabin eredeti szovjet leírását.
1958-59-ben amikor a Kínaiak megkapták a 6db "ötkabinos" komplexumukat, amit később lemásoltak még szó sem volt szögben eltérítő zavarásról.

De ne szennyezzük ezt a topicot, mert nagy ZZZ lesz a vége. (írj bátran privátban ha kérdésed van)

zord 2022.05.13. 15:47:53

Levente szerintem a kínai forrásismeretben ebben a területen kicsit messzebre jutott mint a fősodrú nyugatiak...

Zord

zord 2022.05.13. 15:52:40

@JohnTerry: szerepeljen itt a szerb "kályha" címe és neve is, hiszen egy emberről, mitöbb, egy igazi lérakosról van szó ;-)

tangosix.rs/2022/02/05/ekskluzivno-prvi-detalji-i-opis-karakteristika-prisli-smo-vecini-vozila-u-sastavu-jedne-baterije-pvo-sistema-fk-3/

"Zoran Vukosavljevic, a former member of the Yugoslav Army's air defense missile units, a participant in combat operations during the NATO aggression and an expert in air defense, is an exclusive Tango Six columnist.

Zoran is the co-author of the book "Sky Shield from the Earth - Self-Propelled Missile System 2K12 Cube / Square" and the administrator of the group on air defense technology on Facebook."

Zord

Hpasp 2022.05.13. 18:25:57

@zord: Az kiderült már hogy mennyit fizettek érte?
1mrd$ alatt még akár védhető is.

zord 2022.05.13. 19:40:10

@Hpasp: tudtommal nem dollárban fizettek.

Zord

Hpasp 2022.05.13. 20:15:37

@zord: Mivel, és mennyit?
:o)

zord 2022.05.14. 07:24:30

@Hpasp: nem lett hivatalosan közölve. Egy nemzetközi, három osztálykészletes ajánlatról ásott ki valaki egy papírt, ott a te fenti feltételezésed kb. harmada (!) szerepelt.
De az árképzés bonyolult dolog. Ha mindenki ugyanúgy gondolkodna, ugyanazokat az opciókat választaná, könnyű volna arányosítani. De nem, így sokszor félrevisz ez a logika. Nem elképzelhetetlen a két, sőt három számjegyű százalék eltérés a látszatra ugyan annyi cuccért. Csakhogy a részletekban, a logisztikában, a kiképzésben óriási, kifelé "láthatatlan" különbségek lehetnek.

Zord
süti beállítások módosítása