zord:
A cseh Strnad-klán modernizálta 12 darab használt UH-60L Black Hawk mellett döntött Szlovákia?
ww... (2024.12.18. 15:43)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
@balou84: Azért én az "observer" küldtem volna két repülőgép-vezetőt. Van katonai-diplomácia is a világon. Valószínűleg nem került volna nagyok sok pénzbe. (pld. simán kijött volna egy 10 lélegezető-gépes külügyér portyából "kipcsakföldön" aminek kurvára nincs semmi értelme...
Itt legalább lenne formális és informális találkozó a NATO hajózókkal. Tiger Spirit hokusz-pokuszon túl azért elég nagy légi hadgyakorlat is... Ez is erősíti a NATO-t és nem került annyiba, mint pld. a Takuba :)
@Kelepisti: mielőtt pálcát törnénk valaki feje felett, a rendelkezésre álló erőforrásokat tudni kell az adott helyzetben jól használni. Idén a BAP és valszeg a tavalyról elmaradt Vidsel a prioritás, miközben a levegőben van a nemzetközi helyzet miatt egy potenciális surge igény is idehaza. Ezt kell 14 gépből és x emberből kisakkozni (a logisztika azt gondolom adott és elfogadható ezen a vonalon).
Bennem már régebben felmerült, hogy ha ennyire nem tudnak mit kezdeni a gépekkel, milyen jó kis 2. Gripen század lehetne belőlük Kecskeméten. Sokszor felröppent már, hogy esetleg el is adnák őket.
Soha nem volt elég kiképzett pilótájuk a 26 beszerzett Gripen-hez és kellő forrás sem az üzemeltetéshez, hisz majd a felét folyamatosan tárolásban tartották és rotálták az üzemelő gépeket.
Ha nem is 0 km-esek, de jóval kevesebb repült óra van bennük, mint amit a koruk sejtet.
Szerintem jó vétel lehetne. Nyilván hamarosan elég sok felesleges svéd Gripen C/D is elérhető lesz, de szerintem azokat jobban "szétrepülték" a svéd kollégák. Hacsak nem E/F-el tervezik a második Gripen századunkat...
@gal3: @molnibalage: Másrészt ki tudja, milyen állapotban vannak; lerohadt, álló gépeket repképessé tenni sokkal nagyobb lutri, mint venni valamit a svédektől, aminek komolyabban vették a karbantartását.
@molnibalage: Szerintem ez a svédeknek nem jelentene gondot, ugyanis a karbantartási szerződést (amire a derék dél-afrikaiaknak most sincs pénze) velük kötnénk és így legalább nekik is hozna "némi" pénzt az eddig parlagon heverő flotta. Bár tény, ha arra utaznak, hogy tőlük vegyünk használt Gripen C/D-t, abban meg még több pénz van.
Szerintem az sem kizárt, hogy majd a svédek visszaveszik tőlük bagóért és eladják nekünk vagy másnak 5x bagóért, persze alaposan "felújítva".
Az is igaz, hogy egyáltalán nem biztos, hogy el akarják adni őket (bár korábban kifejezetten voltak ilyen hírek is), de látszik, hogy nem bírnak velük mit kezdeni már a kezdetektől fogva. Mintha olyasmit is olvastam volna, hogy hitelből vették őket, ami csak ront a helyzeten (mert ugye a hitelt törleszteni kell, ha repülnek, ha nem és az eladásból legalább ennek egy részét vissza tudnák fizetni). Fele annyi mennyiség lehet, hogy egyszerűbben fenntartható lenne számukra.
@árpika: Nyilván fontos, hogy a gépek hogyan voltak tárolva, de a közelmúltig rotációs rendszerben használták őket vagyis feltételezhetően megfelelően tárolták, esetleg konzerválták a pihentetett példányokat. A végén meg mindből kirepülték a maradékot és leállították az összeset. Sárkány szerkezeti szinten elég valószínű hogy, szinte újszerű állapotban lehetnek, a hajtómű és egyéb rendszerek az már inkább kérdéses. Persze a repült idők ismerete és némi szakértő szemrevételezés azért nem ártana.
Szerintetek van reális esélye annak (ha igen hány éven belül), hogy ha lesz második Gripen századunk, akkor az E/F verzió legyen?
@gal3: Amennyit esett Dél-Afrikában a színvonal az elmúlz húsz évben, komoly kétségeim vannak, hogy megfelelően lettek a gépek kezelve, de legyen igazad. :-)
Abban, amit írtál, lehet ráció, hogy a svédek drágábban eladják másnak felújítva, de tegyük hozzá, hogy használt Gripenekért nem kapkodnak két kézzel. Szerintem inkább Dél-Afrikával próbálnak megegyezni.
"Szerintetek van reális esélye annak (ha igen hány éven belül), hogy ha lesz második Gripen századunk, akkor az E/F verzió legyen?" - Szerintem nem tudjuk. :-) Aki tudja, az meg nem mondhatja el.
Mondjuk így, hogy a jelenlegi gépekre ráköltünk, nem adok neki nagy esélyt (MG kb. azt nyilatkozta, hogy a jelenlegi gépek csak néhány radarfunkcióban maradnak el a legfejlettebb konkurrensektől, magyarul kb. ezekkel számolnak); valószínűleg a matekon múlik minden.
A Magyar Nemzet című nyomtatványból idézik hadügyminiszterünket:
– Két század Gripenben gondolkodunk, eredetileg is ennyit tartottunk szükségesnek – tette hozzá a légierő jövője kapcsán.---
Nos szerényen hozzászólnék, hogy nem Ő volt ugyan, aki az adott időben és helyen volt, de a regnáló pártszövetség csökkentette le a beszerzett repülőgépek számát 24-ről 12-re. Szabó János akkori hadügyérnek meg is mondta a nagytudású belügyminiszter, minek nektek 24? Elég lesz 14...
Én is a két százados Gripen mellett vagyok, de hozzáteszem, hogy 2018-2020-ig, mikor tényleg felfelé ívelt a gazdaság és a svéd éppen szarban volt a bolgár, horvát tenderveszteségek miatt akkor jó esélyünk volt, hogy beszerezzük a repülőgépeket. Akkoriban azonban fúj svéd volt a divat, mert megkritizálták a NER-t a derék skandinávok..
Nem azt mondom, hogy most nem tudjuk beszerezni a repülőgépeket , csak a gazdaság rosszabb állapotban van. Vannak elszalasztott történelmi pillanatok.. KOB úr Svédországban örülök, hogy tárgyal.
Hozzáteszem a MN által leírt háttérbeszélgetésen teljesen igaza volt Benkő Tibornak, hogy a demokratikus ellenzéki összefogás által lerakott honvédelmi program egy bullshit. Ezt Ő nem így fejezte ki, de ez rá a legjobb szó. Nem szolgálja sem a haderő, sem a védelmi politika, sem a védelmi ipar fejlődését. Nem növeli, sőt szinten sem tartja a képességeket. Nagyon látszik, hogy Vadai féle társaság kvázi sehol sincs, de valamit le kellett írni, ami eltér a Zrínyi programtól, viszont mivel az egy alapjaiba átgondolt program, így nem maradt nekik semmi amibe belekössenek (mármint racionálisan nézve). Úgy gondolom, hogy mi közösen tudnánk egy olyan programot írni, amely nagyrészben megtartva a haderőprogram eredményeit, irányát némi transzparenciával és amcsi/euroatlanti helyett kissé magyar érdekeknek jobban megfelelő programot tudnánk készíteni. De ez szerintem 80%-ban azonos lenne a mostanival.. Nem is értem, ha az ellenzék nyíltan felvállalja a regnáló kormány több intézkedését, hogy helyes, akkor a haderőfejlesztésit is meg kéne ebben erősíteni. Amúgy annyi minden van amit meg kell változtatniuk esetleges győzelem esetén..
@Kelepisti: én meg azt gondolom, hogy egy felkészült csapat mindig talál fogást. Itt nincs felkészült csapat az ellenzékben, de ez legyen az ő gondjuk.
@zord: honnan lenne? Vadai és társai odaengedne bármely szakértőt? Nem mert neki kell a hadügyminiszteri poszt. Amennyiben nyerne az ellenzék.Más pártoknak még szakértői sincsenek. Azokkal találkoztunk volna..
@szasa30: egyébként jót mosolygok azon, hogy ha az amerikai politika bölcs lett volna, ma egész Kelet-Európában F-16MLU-k repülhetnének, és mi sem lenne természetesebb annál, hogy jön a 35-ös. Ugyanez igaz a Black Hawkra is.
De nem, azt a pénzt egy hetek alatt összeomló afgán légierőbe kellett tolni, véletlenül sem az állítólagosan legközelebbi szövetségesekbe.
És még csodálkoznak az atlantisták, hogy erős a szkepticizmus, és jó táptalaja van az orosz dezinfónak mifelénk (is)
@zord: Ezt amúgy anno a szovjetek is ugyanígy eljátszották, a vietnámiak meg a szírek, amikor a helyzet úgy adódott, olcsón vagy ajándékba kaptak haditechnikát, mi meg emlékeim szerint aranyáron vettük az akkor már közel sem elsővonalas 21MF-eket...
@árpika: Érdekes gondolatmenet, csak 1971 és 74 között, amikor a MiG-21MF-eket beszereztük, az bizony elsővonalas export gép volt. A MiG-21BISz 1975-től (vettünk is belőle), a MIG-23MF 1978-tól vált elérhetővé (ebből a típusból is már 79-ben szereztünk be).
@Hpasp: Hááát... Én ezt a sztorit úgy ismerem, hogy mi mindig a kifutó típusokat kaptuk, ráadásul elég drágán.
'56 után megbízhatatlannak bélyegeztek minket, és ez meg is maradt a VSz felbomlásáig.
A csehszlovákok pl. mindig előrébb jártak, és erre csak részben volt magyarázat, hogy ők frontország voltak.
Bár ott a NATO Days alkalmából már több alkalommal is megfordult, nem lepődnék meg nagyon ha más közeli repülőtereken is feltűnnének az elkövetkező hetekben.
@árpika: Hülyeség. (próbáltam korábban körül írni)
1987-ig nagyjából mindent megvettünk, utána a Grósz féle "stabilizációs program" (értsd megszorítás) után meg már a hidegháború végéig semmit...
- 400db T-55AM modernizációjából csak 152db valósult meg.
- PSzH-k lecserélése megkezdődött ugyan, de csak 32db BTR-80 érkezett Debrecenbe.
- 54db 2Sz3 Akácija beszerzéséből csak 18db valósult meg.
- Elmaradt a 101. csatarepülő ezred felállítása, mely a beszerzett egy századnyi Szu-22M3 vadászbombázó mellett még két Szu-25 csatarepülő századdal (20-25db repülőgéppel), és egy Tu-143 pilóta nélküli felderítő repülőszázaddal (4 indítóállvánnyal, és 12db felderítő robotrepülőgéppel) állt volna fel.
- Elmaradt további 20db Mi-24V harcihelikopter beszerzése, Szentkirályszabadjára.
- Elmaradt négy 9K714 Oka hadműveleti-harcászati és négy 9K79 Tocska harcászati rakétakomplexum beszerzése, Tapolcára, illetve Nagykanizsára.
- Elmaradt egy RM-70 sorozatvető osztály (18db sorozatvetővel) rendszeresítése Cegléden.
- Elmaradt az Sz-300PMU mobil közepes hatótávolságú légvédelmi rakétakomplexum beszerzése.
- 24db Sztrela-10 (hat osztály) önjáró kishatótávolságú légvédelmi rakétakomplexum helyett csak 4db (egy osztály) került beszerzésre.
- 173db 9K310 Igla-1E kézi légvédelmi rakétakomplexum helyett csak 66db került beszerzésre.
@molnibalage: @Hpasp: Na jó, legyen igazatok.
Pedig úgy emlékszem, anno ez le is volt írva valahol, de meg nem mondom, mikor/hol; a neten található tények mindenesetre nagyrészt nem támasztják az eredeti kommentemet alá.
Mindegy, maradjunk ennyiben; ott a pont.
Ukrainian military plane, intercepted and landed in Bacău
Today, two F-16 Fighting Falcon aircraft of the Romanian Air Force located in the combat service of the Air Police under NATO command took off, around 6.15 pm, to clarify an air situation regarding a partially unauthorized flight Northern Romania, which was approaching the national airspace.
The two Romanian military aircraft have strictly applied national procedures and international rules applicable in such situations, through the interception and visual identification of the aircraft entering the Romanian airspace.
That aircraft, a Suhoi 27 belonging to the Ukrainian Air Force, was escorted for immediate landing on Base 95 Bacau Air Force, operation ended at 07.05.
After landing, the Ukrainian military pilot was made at the disposal of the Romanian authorities, following legal measures imposed in these situations were taken. www.facebook.com/photo/?fbid=259386983039999&set=a.188491426796222
Nem írok forrás: de USAF jet szállt le Budaörsön és ott pakolgatnak bele dolgokat. Ez számomra nem megnyugató hír. Tehát nem a légcsavaros követségi gép.
@balou84:baj nincs több mint szokatlan, hogy bizjet száll le a 900 méter körüli füves pályára, amikor ott van a liszt Ferenc. Nagyon nem akartak valamit, hogy lássanak ...
@Kelepisti: tényleg érdekes. Valószínűleg nem bíznak már Magyarországban. Szomorú, mert sajnos kicsik vagyunk és rossz helyen ugyh választanunk kell megszállókat és nekem az orosz, kínai amcsi trióból még mindig ők az elfogadhatóak.
Mostanában szinte hobbimmá vált a különböző követő oldalak (főként az ADS-B Exchange és a Flightradar24) figyelése.
Feltűnt, hogy a magyar Gripenek igen ritkán láthatók és sokszor akkor is csak rövid ideig. Illetve csak külföldi átrepülések útvonalai követhetők így néha.Szándékos lehet ez a "bujkálás"? Vagyis többnyire direkt nem sugároznak ilyen jeleket, hogy ne lehessen követni őket? Esetleg a magyarországi (különösen Kelet-Magyarország elég sötét folt) feeder infrastruktúra túl ritka és hiányos és ezért nem láthatók a repülések útvonalai?
Foglalkozik esetleg az ittlévők közül valaki ilyesmivel?
Ha jól tudom, ezt a gépet talán két éve bontották szét Ferihegyen és szállították el onnan. Utána egy budaörsi parkolóban szolgált, mint fotó háttér. Keressetek rá a Selfie Terminálra! Ha jól tudom, akkor most pedig egy filmforgatás miatt kapta meg ezt a festést.
Most hétvégén lesz valami honvédelmi program Budaörsön. Ez a gép is ott lesz valahol a reptéren.
@zord: Igen, ma egyik barátom írta a filmforgatást. Hát igen. Indul egy válság. Kap az ember két képet.. is megy a fake news (ráadásul a legjobb szándékkal). Nos ilyet még maga a putyini maszkirovka se tudna kitalálni :)
Ma du. 3 óra magasságában (esetleg kicsivel előtte) 5 helikopter repült át Miskolc felett. A Bükk felől (Eger-Mezőkövesd) érkeztek.
Sajnos csak messziről, pár mp-re láttam őket (konkrétan csak 3 db-ot, de más családtagom jobb helyzetből 5 db-ot figyelt meg), de UH-60 és/vagy AH-64 típusokra tippelnék. Számomra nagyon szokatlan hangjuk volt és a sziluettek alapján sem tartom valószínűnek, hogy a Magyar Honvédség gépei lettek volna.
Tud valaki róluk valamit? Sehol nem olvastam semmi velük kapcsolatos hírt.
A magyar MiG-29-ek esetén mennyi ideig voltak itt ilyen orosz szerelők? Vagy a szlovákok más üzemeltetési modellt követnek, vagy ennyire szétesés előtti a gépeik állapota?
@Flankerr: Az, hogy a rakéta hajtómű meg minden esetén komolyan behatárolhatja, hogy mi lehetett. Mert az Sz-300 rakéta üzemideje 11 sec. A Buk-M1 esetén akár 40-50 sec is lehet.
De most komolyan Molni, Ezt honnan lehet kikövetkeztetni, hogy ez egy BUK M1 volt? A lényegi rész ca. 5 mp. Ott is egy robbanás és egy füstcsik látható.
@szasa30: Én nem mondtam, hogy Buk-M1 volt. Ha választani kell a légvédelmis vagy más közül az a valószínűbb.
1. Ballisztikus rakéta nem lehetett, addigra régen nem ég már a hajtómű.
2. Az Sz-300 esetén is közöltem, hoy ez mennyi.
3. ATGM nem lehetett.
4. H-29 szerű sem, mert közel kéne menni Kijevhez, ami a jelek szerint nem tesznek az oroszok, mert az ukrán légvédelem működik. Meg mit lőttek volna ott vele? Meg egy AGM sanszosan lebontja az egész házat.
Azért tűnik Bul-M1-nek, mert gyors, égett még a hajtómű, tehát a közelből képes lehetett még elkóborolni, ha elvesztette a célt vagy műszaki hiba volt. Ezen felül gyors volt, de a nagy rakéta mégsem verte szét az egész épületet.
Egy kis SAM/AAM ekkora kárt nem okoz, de egy Buk méretű rakéta már igen.
Így az 5. nap környékén elég szembetűnő, hogy mennyire kevés hír érkezik a légierős (inc. helikopterek) alkalmazásokról.
Az első 1-2 napon még lehetett hallani ezekről, de mára csak a földi hadműveletek szerepelnek a hírekben. Ukrán oldalon még meg is értem, kommunikációban is ráfordultak a drónokra.
Orosz oldalon azonban nem használják annyira amennyire kellene / lehetne.
Vajon mekkorák lehettek a veszteségek az első napokban?
Az biztos, hogy teljesen más jellegű hadműveletek, mint amit nyugati hatalmaktól megszoktunk. Ott több napos - hetes légi előkésztés lenne mielőtt bárkit beküldenének.
@Flankerr: a rendelkezésre álló aktuális információk és a mára százas nagyságrendű különböző kis és nagy éles rakétaindítás fotózása, videózása, egyes szám első személyben történő megfigyelése és utólagos elemzése alapján.
A légierő tevékenységén pld. érdekes, hogy milyen bázisokat, milyen időrendben támadtak az oroszok. Nagyon sok számomra nem teljesen értehető dolog van.
Azt a marhaságot, hogy repülőgépeket kér Ukrajna, amit pilótái vezetni is tudnának. Max a lengyel 29-esekt lehetne átadni nekik .. (amelyek "önveszélyesek) és az orosz gépek ellen keveset érnek.. A Szu-22-es már kivonták, a szlovák 29-eseket nem tudom hogy átadnák-e, a bolgárok 29-esei biztos nem, a fehéroroszok nagyjavított szu-25 sem játszik szerintem.
Azt remélem, hogy egyrészt a szlovák és Bolgár 29-esek hadrafoghatósága ha összesen 10-12 gép, a lengyelek jobban állhatnak, de berhelt gépek, igaz ukránok által is, a szu-25 viszont nagyjavított fehérorosz.
A nemzetek még nem is szólaltak meg, ez a döntést, Borell és ukrán oldalról jelentette be. Azt remélem, hogy a lengyelek azt a "döntést", hogy NATO reptérről, Lengyelországból induljanak bevetésre és térjenek vissza, azt nagyon-gyorsan verjék ki a fejükből. ha átadják, hát adják át, (én nem tenném), de ukrán pilóták repüljék át a gépeket saját bázisra. (van elég beton ukrajnában, tábori üzemeltetésre. Amúgy nem nagy segítség lenne számukra. A repülőgépek szállítása remélem nem megy tovább, hogy adunk nekik Mi-24-eseket, 17-eseket meg nehézfegyverzetet. A 29- mint védelmi eszköz még talán bele is fér, a Szu-25 kevésbé... Nem kéne a NATO-nak EU-nak eszkalálni a helyzetet, a védekezéshez a MANPADS és az ATGM még belefér és lőszerrel.
Defense Minister Jaroslav Naď denied that Slovakia was going to provide Ukraine with its MiG-29 fighters. "It's nonsense and it's a misinformation that someone released. I received the same questions from the New York Times, "he told Sme.
Aircraft leasing firms are set to terminate hundreds of leases with Russian airlines following Western sanctions over the invasion of Ukraine that give the sector a month to act.
Dublin-based AerCap (AER.N), the world's biggest aircraft leasing company, saw its New York-listed shares tumble 12.7% after it said it would cease leasing activity with Russian carriers, while U.S.-based Air Lease (AL.N) fell almost 8%.
Russian airlines have 980 passenger jets in service, of which 777 are leased, according to analytics firm Cirium.
Of these, two-thirds, or 515 jets, with an estimated market value of about $10 billion, are rented from foreign firms.
Ami biztos, hogy a NATO vezetőinek láthatóan helyén van az eszük.
Más: remélem hazánk döntéshozói rájöttek, hogy a MANPADS olyan kategória amely megkerülhetetlenük szükséges a csapatlégvédelem működéséhez.
@molnibalage: Szerintem egyrészt veszélyes amit az EU csinál, mármint a fegyverszállítások, de ameddig védekező könnyű fegyverzet MANPADS és ATGM addig és nem vesz részt eu/ensz. katonság addig rendben van. Egyébként végre EU-ként viselkedik az EU és nem egy szimpla gazdasági tömörülésként. Tudom itt sok ismerős véleményével szembemegyek. Talán az EU haderőnek is a megszületését is láthatjuk. Viszont remélem nagyon, hogy nem eszkalálódik nuki csapásmérésig a dolog, mert a NATO/EU és USA egyértelműen jelezte, hogy nem avatkozik be a szláv államok konfliktusába, de ensz alapokmánynak megfelelően joga van fegyvert szállítani a megtámadott félnek..
A ukránok gyorsított felvétele az EU-ba bullshit nincs realiása. Az ukrán dezinformáció viszont megy 1000-el hogy miket igér az EU.
@Kelepisti: Semmiféle eu-s haderő megszületését nem látom, hanem a tagországot gépeit önkényesen osztogatni akaró szervezetet, aminek illetékessége semmi.
"German news agency DPA reported earlier that the economy ministry had approved supplying the Soviet-made Strela missiles, part of the inventories of the former German Democratic Republic's army."
"The missiles of the "STRELA" type have been banned for use since 2012. The blocking was triggered by microcracks discovered in the ammunition's propellant charge, which led to corrosion/oxidation. Investigations by the WTD have shown that the missiles do not pose any danger.
Transport security is still given. Since there is no need for further use, the disposal was initiated. The tender for disposal by commercial providers is in preparation. The packaging boxes of the "Strela" are partially infested with mold. Storage takes place in separate ammunition warehouses, entry is only for regular checks.
There is only a risk from this mold infestation if people are exposed to it for a longer period of time and without protection. It roughly corresponds to mold growth that can occur in apartments, for example. The safety of the missiles is not affected."
An F/A-18D Hornet military jet crashed on former South Carolina Gov. Mark Sanford’s family property in Beaufort County on Thursday afternoon, according to the U.S. Marine Corps and witnesses.
@block50: két lelőtt VDV-ssel teli Il-76 roncs kihagyhatatlan propaganda ziccer lenne az ukránoknak. Hol vannak a képek?
Amiket láttam a témához, mind a donyecki ukrán Iljusinról készültek 14-ben.
@zord: azért irtam én is úgy hogy ha igaz... Nem láttam róla kepeket
Esetleg az oroszok által ellenőrzött területén lehet.
Egyébként is kevés a kép a lelőtt gépekről. A mai Sz25 mellett talán az első napi Kamovrol láttam.
Ezért sem repül a NATO 10kft alatt... twitter.com/i/status/1500031354125303813
... persze ahhoz előbb el kell takarítani az Area Denial lérakokat, és közben meg mindenki is húzza a csalit.
Announcing that two A400M aircraft were sent to Ukraine, Minister of National Defense Hulusi Akar announced that humanitarian aid and the evacuation of our citizens did not take place due to the closure of the airspace. Minister Akar stated that the dialogue with both sides continues for the solution of the problem.
The construction of a high-level air defense capability is progressing
Minister of Defense Antti Kaikkonen has made a decision according to which negotiations for the development of high-level air defense capabilities will be continued with two companies.
In October 2020, the Defense Forces Logistics Department sent invitations to tender for high-level defense to five companies: Diehl Defense (Germany), Israel Aerospace Industries (Israel), Kongsberg Defense & Aerospace AS (Norway), MBDA (UK) and Rafael Advanced Systems (Israel). . The first round of negotiations on the project to develop a high level of air defense capabilities ended with the receipt of preliminary bids in November 2021 and an evaluation based on them, with particular emphasis on the performance of the anti-aircraft missile systems offered. On the basis of the evaluation, negotiations will continue with two companies: Israel Aerospace Industries and Rafael Advanced Systems.
The goal is for the procurement decision for the chosen system to be made in early 2023.
A végén Lengyelország amerikai kompenzációval és jóváhagyással küldene 29-eseket? CNN
"The US is working with Poland on the possibility of Poland providing fighter jets to Ukraine along with consulting with other allies, a White House spokesperson confirms, as Ukrainian President Zelensky is pushing for eastern European countries to send fighter aircraft into his country.
As part of the conversations with Poland, the US is determining what “capabilities we could provide to backfill Poland if it decided to transfer planes to Ukraine,” said the spokesperson, who would not detail what backfill options are under consideration.
The spokesperson said sending fighter jets into Ukraine is a “sovereign decision for any country to make” and noted there are a host of logistics to work through, including how the aircraft would be transferred from Poland to Ukraine.
Two lawmakers participating in a zoom call with the Ukrainian president earlier Saturday said Zelensky said Poland has signaled its prepared to send MiG fighter jets but that “they are only waiting for you [the US] to allow it.”
@ljuka71: a felsőbbrendű angolszász kinyilatkoztatás jellegzetes esete. Persze egy RUSI-s hogyan is írhatna objektíven ezekben a napokban? Ezt nem várhatjuk el tőlük, ha egyáltalán, 1831 ide vagy oda.
Kapásból elmulasztja a lényeget, nevezetesen hogy micsoda különbség van a nyugati és orosz tűztámogatás, kinetikus hatáskiváltás kivitelezésében a légi/szárazföldi (tüzérségi) erők arányát illetően.
Az orosz légierő látványos. Szerepe az orosz hadviselésben? Hát, jóval, de jóval kisebb. Ezért szám9n kérni tőle sem fair.
Ma is és tegnap is észre vettem, hogy sok katonai gép Zágrábból megy át Rzeszów-ba. Kicsi keresés után azt találtam, hogy akkora a forgalom állítólag, hogy Horvátországba divertálnak a gépek, majd amikor "van hely" átrepülnek.
Ebben a percben egy kanadai és egy angol C-130-as teszi meg ezt az utat.
@Levente B.: Ezt már nézegettem én is. Nagy a forgalom a lengyeleknél. Azt elmúlt egy órában egy francia és egy angol C-130, német A400 indult el és most készül a RAF C-17. Masszív légihíd.
Egyébként is a légtérben szinte mindig van E-3, E-8, RC-135, és 3-4 tanker a körzetben. Néha még a drón is látszik. Ez csak a public, mi lehet amit nem látunk??
Kb egy hete Budapest és Szolnok között cirkált az AWACS, de mostanában már nem látszik.
@Levente B.: Továbbra is a hidegháborús "double digit area denial" lérakok dolgoznak, aki közepes magasságon repül az így jár. Ismét kiderült ugyanaz mint 99-ben, hogy nem annyira egyszerű kikapcsolni a földi légvédelmet, amennyiben jól kezelik őket.
@Levente B.: @Hpasp:
Szu-34 volt, felhő alá ereszkedett. Kettő kishatómagasságú kézi csapatlégvédelmi rakétát indítottak rá. Roncs a házak közé, egy pilótát elfogtak. Kutment heli indult, sorsa ismeretlen. postlmg.cc/fksF1x9h
Kezdjük el megtanulni a Piorun nevet. Googlizzatok kicsit rá, különösen az utóbbi egy hónap híreiben. Ami nagyon érdekes, az a harci fej tömege! Ez megmagyarázza, hogy a Mi-24-est azonnnal leverte, és a tegnapi látványos találatokat is.
"A kormány engedi a NATO reagáló erők Magyarország területén szárazföldi és légi úton történő áthaladását, illetve a Dunántúli megyékbe települését.
Engedélyezi az úgynevezett halálos erő célba juttatására tervezett katonai felszereléseknek, valamint platformoknak az ukrán fegyveres erők számára való biztosítása céljából való áthaladást abban az esetben, ha a célállomás valamelyik szövetséges állam - olvasható a Magyar Közlönyben.
Az Ukrajnába történő fegyverszállítást azonban továbbra is tiltja."
Nekem az volt az egész koholmányban a kedvencem az volt, amikor leírták, hogy az "Egyesült Államok megengedi a kelet-európaiaknak, hogy vadászgépeket szállítsanak Ukrajnának".
@block50: Ma délelőtt egy olasz G550 AWACS, egy amerikai EP-3, egy RAF RC-135, meg egy FL24en nem nyilvános nemzetiségű Gulfstream SIGNIT kolbászolt Románia felett. Kalinyigrád előtt meg egymást váltották a német és a svéd megfigyelők. (És a szokásos Litván légtérben fordulózó RC-12)