Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (104) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (53) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

(Air)LandPowerNews 89. (2020. aug.)

2020.08.04. 20:11 | zord | 237 komment

Sikeres lövészetet követően megszabadul 9M113 Konkursz rakétái üres konténereitől a tatai 36. Páncéltörő Rakétaosztály egyik 9P148-as harci gépe (képünk 2017-ben készült). Az irányított páncéltörő rakéták és mai, nagyban megnövelt hatótávolságú, többfunkciós, third party célmegjelölést fogadni és precíziós tűztámogatást nyújtani (csapást mérni) képes leszármazottaik egy egyszerű kérdést vetnek fel az emberben. Vajon a haragossal szemben törzskocsmájában, bandatagjaival körbevéve, ökölharcban érdemes inkább helytállni, vagy egy falun kívüli leshelyről, jó messziről lepuffantani távcsöves puskával, hogy esélye se legyen visszavágni?

 200805_airpowernews89aug.jpg

(A helyes válasz, mint mindig, kompromisszum: a csapatban keménykötésű, vasöklű "bunyósra" éppúgy szükség van, mint "mesterlövészre". Persze a technológiai fejlődésnek hála az utóbbira manapság jóval nagyobb arányban, mint a múltban, ahová tudjuk, sokakat hív a szív és a nosztalgia. De 1989 nem jön vissza többé, nekünk a 21. század első felét dobta a gép...)

Zord

Címkék: hírek AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr5216104312

zord 2020.08.25. 12:26:42

Nézem ezt az AI vs humán pilóta játékot, és csóválom a fejem. Ezeknek a mellső féllégtérből történő ágyús killeknek úgy érzem nincs sok közük a valósághoz.

Zord

zord 2020.08.25. 12:34:32

Folytatódik az amerikai helikopterindítású drónprogram (Air Launched Effects, ALE).

"Through ALE, the Army hopes to provide current and future vertical lift fleets with “the eyes and ears” to penetrate enemy territory while manned aircraft are able to maintain standoff out of range of enemy attack,"

www.defensenews.com/land/2020/08/24/army-awards-air-launched-effects-contracts-for-future-helicopters/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.08.25. 12:55:52

@zord: Ha engem kérdezel az egésznek semmi köze a valósághoz.

* Az MI vezette gépek volt, hogy 15G-t húztak bele a gépe.

* Nem volt alsó határa a magasságnak, ergo nincs se MANPAD és IR SHORAD veszély. A valóságban emiatt nem mennek le nagyon ez alá, csak ha már "ég a ház".

* Az MI tudtommal az embervezette gép minden mozgásparaméterét ismerte és akkor is tudta hol van, ahol a pilóta nem lát már.

Nem vicc, ennél a BMS4.34 szimulátor is reálisabb végeredményt hoz ki.

Az egész hypeot nem értem. A kereskedelmi repszimek MI is le tud lőni katonai pilótát 20+ éve. A BMS4 repszimben ráadásul már nem csal az MI. Modellezve van, hogy mit lát.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.25. 23:48:13

www.bundeswehr.de/de/organisation/luftwaffe/aktuelles/magdays-2020-etnn-1632304

Nem tudom volt-e már. Tehát a MAG2020-on a zsidó Soufa-k mellett a mi Gripenjeinkből is átrepült négy.. Topidoci ezért készített képeket a Hohni bázison, (ahol én tavaly voltam :)... szerinte ott vannak a mieink..

TopiDoc 2020.08.26. 08:53:39

@Kelepisti: Rossz a rám hivatkozó következtetésed MagDay helyszín tekintetében... :-)

zord 2020.08.26. 09:55:18

@molnibalage: attól tartok, ez egy markatingerőfeszítés volt a buddy wingmennek, olyan téren, amit igazából nem is fontos, ellenben a "tömegek" "értenek".

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.26. 13:39:50

@TopiDoc: Köszönöm.. Mindenestre Hohn szép bázis..
Akkor Jagel? vagy totózzunk :)

stonefort2 2020.08.26. 14:50:14

@Kelepisti: Sufa egy darab sincs ott, Barak ellenben igen

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.26. 17:59:21

@stonefort2: köszönöm a pontosításokat....
----
Azért a Soufa-nál nem sokat tévedtem, mert ahogy olvastam a Barak 2020 programban a F-16C/D -ket gyakorlatilag a Soufa-ra F-16C/D-kre huzzák fel, Mindkettő kvázi Blcok50-es szintű lesz (a Barak Block30-as szintű volt), saját zsidó rendszerekkel..

Ahogy néztem 2015-ben Norvenichben is jártam a31-es Boelkenél. Ök manapság már csapásmérő alakulattá válnak, a Ricthoffen marad vadász Észak-Németországban. Még 2015-ben a Boelke kezdte hajigálni az LGBU-kat.. Ott mutatták be a GBU-s gépeiket először..

jetbirds.gportal.hu/picview.php?prt=25101&gid=2955470&index=6

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.26. 23:42:08

@zord: szinte szórol szóra átvették a német cikket..

zord 2020.08.26. 23:48:13

Nem értem mit kell pánikolni. Van olyan, hogy nem megy el egy rakéta. A lényeg, hogy a beszart MSE mellett volt egy CRI, és az kinyírta a ballisztikus célt, miközben egy PAC-2 leverte a robotrepülőgépet ugyanabból az IBCS-ből vezetve.

www.defensenews.com/land/2020/08/26/latest-variant-of-patriot-missile-misfired-in-major-test-of-command-system/

Több radarról írnak, de hogy hány MPQ-65-ös volt, arról nem. Az ugyanis jó kérdés, hogy ha benne vannak egy radar szektorában, vajon tudja-e húzni egyszerre mindkettő céltípust. Nyilván a PAC-3-ast nem kell végig.
Az is érdekes, amit arról ír hogy eddig mindig 2 rakéta ment, de most már csak egy kell...persze ez nyilván bonyolultabb kérdés...

Zord

Zord

zord 2020.08.27. 00:12:01

Paraglájderest mentett szerb Mi-17V-5-ös a (gyógyfűteájáról híres) Rtanj-hegységből:

www.mod.gov.rs/eng/16369/pripadnici-vojske-srbije-spasavali-povredjenog-paraglajderistu-16369

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.28. 13:45:10

@zord:
Remélem valamilyik átaladóspotternek sikerül elkapnia egyet

zord 2020.08.28. 15:16:07

@Levente B.: érdekes és kár, hogy nincs róla kép. És persze komoly feladat ilyesmit csinálni. Viszont ha sikerül, nagyon sokat számít. Kemény dollármilliónyi rakétát lehet ilyesmikre elpazaroltatni az ellenféllel.

Zord

zord 2020.08.28. 23:49:01

460(!) UH-72A Lakota után jön a Bravo modell, azaz a Fenestronos H145 a US Armynak:

www.defensenews.com/land/2020/08/28/airbus-unveils-b-model-lakotas-will-enter-us-army-fleet-in-2021/

Az nem derül ki, hogy M-e.

Zord

zord 2020.08.29. 06:03:40

Értitek, az a hír, hogy Kína megfenyítette Amerikát két rakétaindítással:

mobile.twitter.com/natsecwatson/status/1299358169609764870

Zord

Gaudi 2020.08.29. 19:54:50

Az ukránok amúgy tudják, hogy mi vagyunk NATO tagállam és nem ők?

zord 2020.08.30. 08:37:46

@Gaudi: szóval. Van a hivatalos biztonságpolitikai kép, melyet politikusok, kutatók és mindenféle nagyon okos ember tár a proletárok elé.

Aztán van a valóság, futottak még kategóriában, ha egyáltalán indulhat.

Zord

zord 2020.08.30. 08:48:34

A két embert és egy MH-60-ast vesztett a 160th SOAR balesetben Kaliforniában:

www.foxnews.com/us/army-soldiers-idd-in-fatal-black-hawk-helicopter-crash-off-california

Zord

zord 2020.08.30. 17:40:08

Csak most tűnt fel, hogy a B-52-est elfogó Titánok 2xFox2 2xFox3 konfigurációban voltak. Ez most az alkalomnak szólt, vagy változott a standard? Eddig csak a Baltikumban volt vegyespáros...

scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/118601501_3508156979271664_7185322140464226685_o.jpg?_nc_cat=110&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=J2iBJ8_s9hUAX8Gqs2F&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&tp=14&oh=d67e23958b7e635c7dcfef4eb28eaf79&oe=5F730EF7

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2020.08.30. 18:03:13

@zord: Pumák voltak azok a Titánok :)

zord 2020.08.30. 20:08:09

@T.Tom: mea culpa, mea maxima culpa!

Egyébként, ennél a témakörnél maradva úgy hírlik macibajusz húzogatás mellett éles munka is akadt a napokban.

Mintegy alátámasztva a fenti hivatalos vs. valóságos biztonságpolitikai helyzetértékelési megállapítást.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.30. 21:20:51

@zord: Örülök a szóvirágoknak, de miért is volt a QRA-n BVR fegyverzet??
Ahogy láttam más nemzetnél nem nagyon volt ..

Beat it! 2020.08.30. 22:34:35

@zord: @Kelepisti:
Én már rögtön az elején kiszúrtam. Arra gondoltam, direkt aggatták őket tele, mint pár éve a pesti áthúzásnál. Minden esetre nagyon jól tették! Nyilván várták a bombázót és felkészültek. Páratlan fotózási lehetőség volt ez fent a BUFF-al. Remélnék az eseményről közzétesznek pár közelebbi, zoom-os felvételt vagy egy videót.
Először felületesen néztem a képeket, és ott 4 Gripent véltem felfedezni. Most újra átnéztem, és látom, hogy a géppár mind a két oldalra átment a fotó kedvéért. De biztosan volt a kötelékben egy D is.

zord 2020.08.30. 22:51:46

@Kelepisti: jó 5 másodpercig a repfedélzet alatt...

Zord

zord 2020.08.31. 00:17:58

Az orosz katonai repülésbiztonsági szolgálat munkája, szokásos magas színvonalú Zvezda csatornás feldolgozásban:

youtube.com/watch?v=5IGE2SuEkwA

Zord

zord 2020.08.31. 08:22:46

"minor equipment issue" miatt bázisa közelében kényszerleszállt és egy mezőn vesztegel augusztus 10.óta egy Orrsrpé:

www.easternnewmexiconews.com/story/2020/08/30/news/cannon-repairing-cv-22-off-base/166482.html

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.31. 09:29:59

@zord: Jó lépés lenne, mert több lábon kell állni a légierőnek a Görögöknél, ezért is vannak a Mirage-2000CG/BG-s, logikus, hogy az utódtípust is rendszeresítsék.. Nem tudom, még hány évre terveznek a Deux-Mille flottával.. (nagyon szeretik a típust egyébként)..

zord 2020.08.31. 11:25:22

@Kelepisti: főleg, hogy át lettek építve -5-ösre.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.31. 12:29:05

@zord: Ja! és nem is franciás 5F-re, hanem csapásmérő képességük is van, emlékeim szerint..

zord 2020.08.31. 15:35:23

@Levente B.: hát ez, meg a román elfogás volt a fénypont ebben az egész történetben. 21 vs 52!

Pham Tuannak biztos tetszett, ha látta a képeket :-)

Zord

zord 2020.08.31. 17:19:13

Mobil műveleti központ/bevetéstervező létesítmény B-2-eshez:

"The development of the mobile operations center follows the National Defense Strategy’s Dynamic Force Employment concept, whereby military forces seek to be operationally unpredictable.

Fulfilling the B-2 Spirit Stealth Bomber’s promise of anytime-anywhere, the mobile operations center enables the 393rd EBS to establish a fully functioning mission planning and monitoring facility on any airfield the B-2 can operate from."

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/213068/us-air-force-sets-up-bomber-base-in-diego-garcia.html

Zord

zord 2020.08.31. 17:22:10

@Levente B.: mi szpottert megborító MH-53-asra emlékszünk az 1996-os Cooperative Chance gyakorlatról.
Nem tudom, hogy az elcsípett kép "minősítése" lejárt-e már :-)

Zord

zord 2020.09.01. 03:56:19

Na, sok sikoltozás után összejött egy igazi légtérsértés. Ruszki Szu-27 Bornholm fölé is követte a B-52-est:

edition.cnn.com/2020/08/31/politics/russian-jet-nato-b-52/index.html

Zord

zord 2020.09.01. 05:07:00

Kemény idők jönnek az USAF-nál:

“Programs that once held promise, but are no longer affordable or will not deliver needed capabilities on competition-relevant timelines, must be divested or terminated. Cost, schedule, and performance metrics alone are no longer sufficient metrics of acquisition success.”

www.defensenews.com/air/2020/08/31/new-and-old-aircraft-programs-could-get-the-ax-as-top-us-air-force-general-calls-for-a-ruthless-prioritization-of-its-capabilities/

Zord

zord 2020.09.01. 05:20:38

@zord: ehhez egy kis történelmi háttér:

"After the evacuation of their forces from Bornholm, the Soviets took the position that the stationing of foreign troops on Bornholm would be considered a declaration of war against the Soviet Union, and that Denmark should keep troops on it at all times to protect it from such foreign aggression. This policy remained in force after NATO was formed, with Denmark as a founding member. The Soviets accepted the stationing there of Danish troops, which were part of NATO but viewed as militarily inferior elements of the alliance, but they strongly objected to the presence of other NATO troops on Bornholm, US troops in particular"

Zord

zord 2020.09.01. 12:50:42

Hawkeye-veszteség Virginiában, mindenki kiugrott:

youtu.be/aMH8sLtuazg

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.01. 19:51:48

Amerikai F-16-os ajánlat Horvátországnak

12 használt gép
Az ajánlat még júniusban ment ki több fontosabb horvát embernek
10 együléses Block 20 és 2 db kétüléses Block 15
További 16 db gép eladása 1 évvel az elsők érkezése után lehetséges
12 db gép 140-170 millió USD
A 30 db gép 399-424 millió USD
A fenti ár nem tartalmazza a Block 50-es upgrade opciót

obris.org/hrvatska/ekskluzivno-americka-ponuda-rabljenih-f-16-za-hrvatsku/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.01. 20:03:50

Airbus Helicopters fotóverseny

Dear Customers,
Welcome to the Airbus Helicopters 2021 Photo Contest!

Load now your best photograph(s), which might constitute our 2021 civil and military calendars.

Your photograph(s) will be evaluated against 4 criteria: their originality, their quality, the emotion they evoke and the respect of the chosen theme.

On the dedicated page above, you will find the contest’s rules and conditions of participation.

In case of necessity, feel free to contact us at marketing.helicopters@airbus.com

Good luck!

www.airbushelicopters.com/events/photos_contest_2021/en/ref/home.html

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.01. 20:05:48

Airbus Helicopters, Inc. will introduce the newest series of its Lakota helicopter to the U.S. Army’s fleet, the company announced today at the 2020 National Guard Association of the United States (NGAUS) virtual tradeshow.

Starting with new orders placed this year for 17 additional Lakota helicopters, the U.S. Army will welcome the newest series – known as the UH-72B – to their fleet in 2021. Airbus has delivered more than 460 UH-72A Lakota helicopters to the U.S. Army, Navy and National Guard, with the 463rd and final UH-72A model slated for delivery in September.

Since the program’s beginning in 2006, the Army and National Guard have amassed nearly 800,000 total flight hours. The UH-72A is the primary rotary-wing training aircraft for the Army, and serves in roles as diverse as search and rescue, disaster relief, counter-drug operations, and live-saving MEDEVAC flights.

www.airbus.com/us/en/newsroom/press-releases/2020/08/Airbus-to-introduce-the-newest-Lakota-helicopter-to-the-US-Army-and-National-Guard-with-the-UH-72B-Lakota.html

zord 2020.09.02. 07:42:56

Új brit külföldi segélystruktúra. Illusztráció: An-12 :-)

www.bbc.com/news/uk-politics-53992500

Zord

zord 2020.09.02. 07:53:02

@Levente B.: érdekes. Echte Block 20, ami egy eleve MLU-zott A, csak Tajvannak készült ugyanis.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.02. 14:57:11

For the Hungarian JAS-39 Gripens it was the fourth participation in the MAGDAYs. Five Gripen fighters deployed to Jagel in northern Germany to fly missions out of the German Air Base hosted by the German Tactical Air Wing 51 “Immelmann”.

During one phase of the exercise the Hungarian Gripens took off to a temporary segregated training area above the North Sea where the met for aerial drills with the Israeli F-16s and German Eurofighters flying in from Nörvenich and six Tornado from Tactical Air Wing at Büchel. The Tornados were the lead formation during these MAGDAYs.

ac.nato.int/archive/2020/MAGDAYS_2020_2

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.02. 15:00:44

A szerb paraglider baleset fotókban...a szerb kutató mentő kicsit fapados:

www.facebook.com/VSSrbije/posts/765530320880390

zord 2020.09.02. 16:05:57

@Levente B.: hivatalosan helyen ugye még nem jelent meg erről közlemény?

Zord

zord 2020.09.02. 17:04:29

USAF csapásmérő programok: hiperszonikus AGM-183 ARRW, majd HAWC. B-21 2022-ben repülhet. B-52 áthajtóművezést felgyorsítják. LRSO kell.

www.airforcemag.com/8th-af-boss-on-hypersonics-b-21-long-range-strike-and-b-52-re-engining/

ZOrd

zord 2020.09.02. 17:06:30

@Levente B.: igen, érdekes, hogy ez is csak azután jelent meg, hogy az MN felfedezte.

No comment.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.02. 18:08:54

Marhamban hiába esnek be az US.Marine Villámjai a helyieknek is jelzik, hogy nem sok fotózási lehetőség van...

> 'We are aware that some people have been planning to visit RAF Marham when the United
> States Marine Corps arrive in the UK for a short detachment.
>
> 'We would like to remind everyone that we do not have a viewing area, and that all land
> surrounding us is privately owned farmland.
>
> 'The landowners will not be permitting access to their land. They require regular access
> to their land, have crops that they rely on for income & the safety of their workers is
> paramount. RAF Police & Norfolk Constabulary will be conducting patrols of the area.
>
> 'Waste has been left behind from members of the public visiting the area in recent
> months. Whilst we appreciate that this behaviour is from a small minority this is not
> acceptable at any time and is not a risk that the landowners should have to take in the
> current climate.
>
> 'It is imperative that everyone keeps to government guidelines to stop the spread of
> coronavirus, the latest guidelines @ gov.uk/coronavirus
>
> 'We understand that this may be disappointing for some but the livelihood & the health
> of our local community must come first.
>
> 'We will not be publishing aircraft movement timings. We would like to thank you all for
> your continued support.'

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.02. 18:10:25

@zord: Ha már MAG... nekem is ma jelezték, hogy a bázislátogatást törölték a COVID miatt Nörvenich-be.. :-(

több Hajmáskér, kevesebb Nörvenich...

zord 2020.09.02. 18:16:54

@Kelepisti: ez úgy hangzik, mint ideális preventive force protection és infoops combo némi kispolgári (kisparaszti?) mázzal leöntve.

(Azt ismeritek amikor az egyszeri védelmi minisztériumi sajtós nagyot sóhajtott a Covid elején, miszerint "végre nem kell beengednünk ezeket a firkászokat!"?)

Zord

zord 2020.09.02. 18:29:37

@Kelepisti:

Free Spotters of the World Unite :-)

Azért csak óvatosan! A Disznófejű Nagyúr éhes.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.03. 08:35:41

Külsős ember cikke az indexen

Aki nem tartja el a saját hadseregét, hamarosan valaki másét fogja eltartani. A régi bölcsességet szem előtt tartva Magyarország most több évtizedes lemaradást akar behozni. De mire és mennyit kell költeni ehhez?
Mivel az Immanuel Kant által megálmodott örök békére egy ideig még bizonyosan várnunk kell, továbbra is elengedhetetlen az állam létét garantáló fegyveres erő fenntartása.

A XXI. SZÁZADBAN A MAGYARORSZÁGHOZ HASONLÓ, KISEBB ORSZÁGOK FEGYVERES ERŐINEK FŐ FELADATA NEM MÁS ORSZÁGOK MEGHÓDÍTÁSA, HANEM AZ ORSZÁG SZUVERENITÁSÁNAK GARANTÁLÁSA, ÉS DIPLOMÁCIAI SÚLYÁNAK NÖVELÉSE.

A Magyar Honvédség régóta esedékes modernizációja nyomán száz éve először nyílt reális esély arra, hogy igazán korszerű, ütőképes és a kor kihívásainak megfelelő haderőt hozzon létre békeidőben.

index.hu/belfold/2020/09/03/magyar_honvedseg_fejlesztes_hadsereg_magyarorszag/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.03. 09:19:20

@Levente B.: Igen az első cikk amelyen katonai témában látszik, hogy mewgfordult a szélirány az indexben.
A szerző (aki legalább vállalta a nevét) nemesen elfeledkezeik róla, hogy a Gripenekhez nem CSAK légvédelmi fegyverzetet, hanem AGM-65 levegő-föld rakétákat és a Litening konténereket vettük. Olcsó butabomba beszerzés (ha már LGBU-ról nem is írunk) magyarország összes pártjának konszenzusa alapján nem vett az ország, hogy "kvázi ne haragítsuk meg a szomszédokat.. annak ellenére hogy a Lancer-hez, 29-eshez stb. buta bombák voltak. Ez nem pénzügy kérdés volt. Nem írta bele, hogy a "légvédelmi" Gripen beszerzés konfigurációt a jelen regnáló pártszövetség rendelte meg, amely nem volt kompatibilis a NATO eszközökkel. Nem írta bele, hogy a francia lérakrendszer nem úri passzió volt, hanem "az ára, hogy a franciák aláírják a NATO-hoz való csatlakozási szerződésünket, talán ez volt a legolcsóbb és mégis hatékony fegyverzet amit értelmes volt beszerezni tőlük.).. A francia becsületrendet nem szokás még ott sem vásárolni, igen OV-nek csak kipcsak diszdoktorija van, a demokrációák általában nem szoktak arra érdemleteneket kitüntetni ilyen magas kitüntetéssel..
A 2012-es kezdeményről senki sem tud, 16-ig csak képességvesztés volt.. Szóval egy teljesen szubjektív és erősen politikailag megtolt cikk, amely a 2016 utáni fejlesztésekkel rendbne van előtte pedg... Ja idezének szoci politikustól "értelmes" mondatokat a FIDESZ koalícios kisgazdák pld. magyar légierős gépekkle akartak meggyet, cseresznyét szállítani dél-amerikából, vagy éppen Szabó-Jánosnak tetszett a MIG-21 központi póttartálya, mert rakétának nézte stb.. Undorító cikk. Itt tartunk 2020-ban. Lassan Origo szinvonal. A saját bloggom is ott van sajnos, és azt mondom mint a TOTALCAR!!! (csicskasajtó munkatársai lettünk)...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.03. 12:45:58

NO a Románok átállnak BlackHawk-ra??

foter.ro/cikk/bukarest-mellett-alakitanak-ki-uj-feszket-a-legendas-black-hawk-helikoptereknek/

Egyébként tanuságos lehet minden beruházónak, hogy a Brassói Superpuma gyár amit eléggé modern berendezésekkel láttak el, hogy kelet-europa és a 3. világ felé licencben gyártsa a koptert és modernizált változatait - és beletolt egy csomó pénzt a Airbus is - ott árválkodik megrendelés nélkül. A mi hájpol 225-öseink is a lajtától nyugatra készülnek. Nos a Legyeleknél ott BlackHawk üzem, szerintem tök felesleges elvilg a Románoknál nagyjavítás szinten is ezt létrehozni, különösen, hogy nem állitották hadrendbe, és ott egy Airbus gyáruk.. Nekem bocsánat akit illet, a minden ország maga szereli össze PSZH-ját, IFV-jét is hasonlóképpen látom (bár kétségtelen, hogy a know-how, és a gyárban dolgozók szakképzése, és a modern összereszelő/teremlő eszközök egy olyan plusz, amivel később akár más járműveket is össze lehet szerezni.)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.03. 12:55:03

Szerintem nem sok jelentkező közül kell majd válogatni..

www.vbuzrt.hu/ext-beszerzesi-eljarasok/view?ID_BESZERZES_DOKUTAR=265080946731018

SAMOC – föld-levegő rakéta műveleti központ műveleti alkalmazhatósága megteremtéséhez szükséges rejtjelző eszközök beszerzése

zord 2020.09.04. 07:35:19

@Devil 505: igen, a fiatalabbak a gaz imperialisták szemüvegén látják csak a világot. Ez általanos probléma :-).

Zord

zord 2020.09.04. 08:06:26

@Kelepisti: én sajnos nem tudok egyetérteni a "mi semmit ne gyártsunk, mer nekünk nem éri meg, majd megvesszük" szlogennel.
Hasonlóképpen: a Gripen A/B természetesen úgy került volna be az országba, hogy NATO-kompatibilis. Két lényegi dolog nem volt a későbbi változathoz képest: légi utántölthetőség és PGM képesség - az utóbbi opcióként fel volt tüntetve.
Ami a fegyverzetet illeti. A szoclib rezsim (ugyan repórában csökkentést tartalmazó) de technikailag korrekt (Hollósi) 2003-as szerződésmódosítása mögül Ferenc testvér 2004-es színre lépése és a költségvetés visszavágása miatt elfogyott a lendület. Az AMRAAM, Sidewinder, Maverick után a teljes (!) LGB repertoárt tervezték, de végül csak a Litenigeket vették meg, a bombákat nem. Aztán pénzügyi válság. (Tanulság: ha valami nem nyomsz át időben, később lehet hogy sokáig nem lesz rá lehetőséged). Végül 2015-től, ahogy a beteg ismét elkezdett lélegezni, indult be a folyamat, amiből 18 nyarára lett dobás ( ja és első Maverick lövészet!l).

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2020.09.04. 08:22:09

@zord: Igen ... így születnek olyan típusok, mint a Sukhoi .... :-)

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.09.04. 09:37:45

Büszke vagyok magamra hogy ismét témát tudtam adni!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 13:19:06

@zord: A nyilvánosságra hozott) hivatalos dokumentumok között nem volt a NATO interoperabilitás megadva a JAS-39A/B beszerzésnél. Igy a titkkosított részek ismerete nélkül mindenki azt mond, ír amit gondol. Ugyanakkor ráutaló magatartás volt, hogy nem volt interoberabilitás, hogy OV. a Kecskeméti repülőnapon "nemzeti védővadász" programról beszélt, kifejezetten second hand gépekről, és lemondta a tendert.. A költségvetés visszavásával elfogyott a lendület egyetértek, de szabadesésű bombák nem az áruk miatt nem kerültek beszerzésre.. (mivel gyakorlatilag fillérekbe kerülnek). Egyetértek, hogy a pü. válság miatt amit ma fejleszteni akarsz azt meg kell venned, mert később nem lesz rá pénzed. Ugyanakkor kísértetiesen hasonlít a mai helyzet a 2008-9-hez, csak későbbre látszik a felépülés, akkor az OK a felfújt ingatlanlobby boom bedőlése az USA-ba, most meg a COVID...
Rá forgunk sajnos kényszerülni, hogy időben eltoljuk ha a beszerzés részét nem is, de a fizetési feltételeket a haderőrefomrnál, mert törvény ide-oda, jelentős forráscsökkenés van a nemzetgazdaságban. (a vaj vagy fegyver időszaka mint anno némtországban :).

Ugyanakkor a gyártás helyett olcsóbb a beszerzést az támassza alá, hogy amikor nincs olyan képességed, hogy ne csak sima összeszerelő üzem legyél, mert se páncélt, se optikát, és ne folytatom sem gyárt az ország, akkor nem biztos, hogy érdemes (kivétel az előző hozzászólásom, miatt előnyök). A franciáknál pld a FAMAS kihalásával az egyéni kézifegyver gyártás szűnik, meg amely gyakorlatilag 2 évszázadra visszamenő.. Vannak olyan dolgok, hogy egymásra vagyunk utalva. Egy olyan gyártósor, amibe szinte minen küldölről jön, az sokat nem ér szerintem. Ráadásul lásd a román példát, ott kong a Brassói gyár.. de vannak más példák is, hogy felépített hadiüzemeket számoltak fel megrendelés hiányában, vagy látszatvegetáció folyik...
Ezek felfogásbeli külömbségek. mindkettő járható út.

zord 2020.09.04. 15:45:13

@Kelepisti:

"A nyilvánosságra hozott) hivatalos dokumentumok között nem volt a NATO interoperabilitás megadva a JAS-39A/B beszerzésnél."

Dehogynem. Világosan emlékszem. Valahol még a papír is megvan.

A JAS 39A/B kapott volna egy NATO M4 interrogátor/transzpondert és egy Sidewinder/AMRAAM/Maverick fegyveretű vadászgép lett volna.

Opcióként pedig ott volt az LGB képesség is, a NATO-pilonokkal, stb.

Egyedül az AAR-t nem lehetett volna azokkal a gépekkel megcsinálni technikailag, a 2003-as szerződésmódosításnak és az EBS HU változatnak is ez volt a fő szakmai hajtóereje.

Ha A/B-vel indulunk el 2004-ben (ugye ez lett volna a beérkezés kezdete eredetileg), sem lett volna tragédia. Amikor megszületik a döntés, szépen forgóban hazamentek volna a gépek és ugyanazt azt az EBS HU "öszvér" (illetve a 31 svéd gépe esetében történt A to C, illetve Gripen 100) átépítést megkapták volna, ami a 2003-as módosítással végül "eleve" megtörtént a mi gépeink esetében.

Őszintén szólva, retrospektíve pláne nem volt egy túl okos döntés/időzítés a 2003-as módosítás.

-Megdrágult a program, különösen a 2006 utáni éves lízingdíjak, ami lényegében elvette a költségvetési teret más, például szárazföldi programok elől (a 2004-es vágás, aztán 2008 válság után újra pláne) hosszú időre
-Lecsökkent az éves óraszám ~2000-ről 1600-ra, (miközben többet tudó gépet kaptunk).
-Légi utántöltést, hiába voltak alkalmasak a 2006-tól beérkezett öszvérek, 2015-ig amúgy sem hajtottunk végre.

(az biztos, hogy az Litening/LGB-opció menet közbeni érvényesítése nélkül az egész CAS/JTAC képességfejlődés nem futott volna ekkora ívet leírni, ezt negatívumként meg kell említeni. Az EBS HU precíziós képessége ebben kulcsfontosságú volt, hogy idehaza legyen kivel a JTAC-nak dolgoznia, még ha bomba nem is volt, de ehhez a Litening elégséges)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 17:09:50

@zord: nem rossz érvelés.. A 2004-től A/B-vel indulás után ki a fene garantálta volna az EBSHU-ra az átalakitást? Nem volt rá még szándélnyilatkozat sem. Az interoberabilitást meg a NATO koalíciós műveletekben való részvételre szavazta meg az országgyűlés, ebben pedig benne van az utántöltés is (mert mi szándékoztunk felajánlottunk 1 géppárt - pld. norvégok, dánok, portugálok példája szerint koalíciós műveletkre tehát 2x2 gépet (2 tarcsi). A balti légirendészeti misszión kívül olyan gép amely nem rendelkezik utántöltésel nem vehet részt ilyen misszióban. Tehát nem interoberálibils. Az, hogy nem hajtottunk végre 1015-ig utántöltést és air-to-ground lövészetet, és nem vettünk néhány 100 dolcsis bombát az mindkét oldal kurvára nagy bakija, nem csak a szociké. mi a fene akadályozta meg 2010 és 2015 között mondjuk 100 buta bomba beszerzését, vagy a tankerképesség megszerzését?? Az AIM-9 egy évig nem volt fegyverzetben, arra sajnáltak kiadást.. Szóval ahogy irtad öszvér JAS-39 (ami szerintem jó gép és jobb választás mint a Viper, különösen azért, mert nem kell vele irakot, libiát meg afganisztnt bombázni) a két oldal közös és minden oldalról sáros beszerzésénke közös gyereke, amely még így is a legsikerültebb magyar beszerzés a rendszerváltás után. (remélem 10 év múlva már a H145M lesz az, mert az jelenleg példa nélküli sikeres eddig, csak a fránya sátorhangárok helyet kellett volna lölövel igazi hangárokat építettni..
A Gripen görbe röviden, 1 elavult A/B gépeket vettünk volna, amit talán átépítettek volna (még rendes EW sem volt az A/Bhez), a szocik jól modosítottak, de nem biztosítottak repórákat a szerződésben takarékosságból. Aztán 2006-15 között egyetlen kormány sem biztosított repült órát, fegyverzetet, és légi utántöltést. és manapság már úgy néz ki, hogy 2026-ig nem lesz már IRIS-T és METEOR sem, SBD-ben és RECCELITE-ben nem is reménykedek. Viszont remélem a repült órák nem lefelé módosulnak és marad majd az utántöltő képesség, és talán még izlandi misszióra is jelentkezhetnénk... Jó viszont ezekről is eszmét cserélni, mert ez igy egyrészt normális, másrészt mondjuk úgy civil kontroll a blogodon, és értelmes vita... ahogy az ember a demokráciát képzeli :)

zord 2020.09.04. 17:42:23

@Kelepisti: bocs, a második (kényszerű) szerződésmódosítás (10-ről 20 évre történő futamidő hosszabbítás) illetve üzemeltetés-átszervezés, azaz 2012-t követően kezdett el felmászni a repóra ~2000 köré. (ezek akkor még ugye nyilvánosak voltak, Hende megküldte az ellenzéki kérdésekre).

Zord

Liverbird 2020.09.04. 17:44:29

Nabazz.

www.origo.hu/itthon/20200904-teherszallitogepet-vasarolt-a-kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium.html

"Amikor a gépnek a jövőben nem kell állami feladatot ellátnia, a Wizzair légitársaság használja majd, vagyis a magyar állam a szabad kapacitást bérbe adja, így a gép bevételt is termel – zárul a nyilatkozat. "

Akkor itt nem lesz opció, hogy ki kéri ablak mellé a jegyét :D

zord 2020.09.04. 17:45:22

@Kelepisti: "és manapság már úgy néz ki, hogy 2026-ig nem lesz már IRIS-T és METEOR sem, SBD-ben és RECCELITE-ben nem is reménykedek."

Kérlek mondd el, miért nem reménykedsz! Vagy ha ezekben nem is, másban esetleg?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 17:48:18

@zord: Azért mert 2020-van és 6 évig tart a kölcsönszerződés. Aztán mi lesz még ugye több opció van..
Nos nagyjaink nem kijelentették, hogy a MiHU 6 évig lesz csak szolgálatban ezért nem veszne rá Atakát...

Nos 6 év az 6 év... Amig nem tisztázott addig miért vennének. Az F-35 konteon, jól nézne ki az Reccelite, Iris-t és meteor...
----

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 17:51:53

@Liverbird: Na végre megvették... Hány hónap huzavona után.. Mások ennyi idő alatt légitársaságot vásárolnak :)

Szerintem jó vásár volt, bár az üzemeltetés és a felhasználás módja szokás szerint csak sejtető. Mindenesetre katonai szállításra is bizonyos feltételekkel alkalmas (lásd pld a Kanadaiak Polarisát stb.).. Saját véleményem, hogy "rámpás" szállító repülőgépre nincs is szükségünk, mert a Gripo konténer mellett nincs amit nagyon kellenes szállítani és ott a SAC bérelt óra is.. Meg lehetne számolni az ujjunkon, hányszor használtuk ki a rakteret.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 17:54:46

@zord: 2012 után elkezdett mászni a repült óra.. OK, helyen volt. és miért kellett várni a filléres bombák beszerzésére a rengáló kormánynál 5 évig (akkor is csak azért vették, mert EBUG04 CAS nemzet lettünk egy évig.. és amire beszereztük lejárt , hehe... de legalább még van mutatóba..
A légi utántöltés is döntés kérdése volt. Nos politikailag nem volt korrekt a tankerképesség, mert Orbánnék nem akarták és emiatt "komoly" szakírók komoly elmélkedéseket írtak a lakájmédiában anno.. Nézzünk cikkeket :-)... aztán hirtelen mégis jó lett a tankerképesség... hehe

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.04. 17:57:05

@Kelepisti: Azért 1 repülőgép nem képesség.. Miért nem kettőt vettek... Néha nem értem a filléreskedés, most volt rá még költség és volt gép is, mert a katariak tudtommal mindtől meg akarnak szabadulni, mert egy típusos (Boeing) üzemeltetésre akarna átállni (olcsóbb szupport, mintha két típus lenne)

zord 2020.09.04. 18:56:16

@Kelepisti: hát a RecceLite biztos nem (minek?), de az IRIS-T és a Meteor jó eséllyel integrálva lesz a 35-ösre. Kizárni semmikképpen sem tudnám.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.05. 09:49:17

Az amerikai Béötvekettesek a B1-sek előző repkedése után demonstrációs repülést tartottak Ukrajna légterében.

Az amcsik faifordi kontingens lajstromszámok:

60-0005/MT multi B-52H '5 BW' (JULIA52,
60-0007/MT y/r B-52H
60-0029/MT y/r B-52H
60-0044/MT y/r B-52H (JULIA53,)
60-0056/MT y/r B-52H
61-0034/MT y/r B-52H (JULIA51,)
68-10337 U-2S
80-1083 U-2S (DRAGON01,

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2020.09.05. 10:39:22

@Liverbird: Ha jól számolom, akkor ez lesz az eddigi legnagyobb a magyar lajstromot vagy felségjelzést viselt repülőgépek közül, még a C-17-est is meghaladó méreteivel.

zord 2020.09.05. 11:23:00

@Kelepisti: én úgy gondolom, a kercsi hídkomplexum volt a gyakorlatban a cél.

Zord

Hpasp 2020.09.05. 12:37:00

@Levente B.: Levente!

Láttam ezt a cikkedet:
combatant.blog.hu/2020/08/18/be_nem_szerzett_technika_nyebo-m_lokator

Nem írnád át a címét NEBO-E-re?
Mert a NEBO-M egy teljesen másik kategória.

zord 2020.09.05. 21:22:17

@Hpasp: egész pontosan Nyebo-E-re.

Zord
süti beállítások módosítása