Szokatlan kommunikációs lépésre szánta el magát az Airbus Helicopters: a próbák idején, a nyilvánosságnak szánt termékbemutatót tartott - a Magyarország által is megvásárlandó - HForce generikus fegyverrendszerrel felszerelt H145M többfeladatú könnyűhelikopterrel. S bár a zivataros időjárás miatt a demonstráció dinamikus, éleslövészettel egybekötött része kishíján elmaradt, a 2. VBÁKRD-dal együttműködésben végül mégiscsak az utóbbi idők egyik legjobb fotózási- és információgyűjtési lehetőségét kaptuk.
Repülnek a Chemring 1x1-es MTV zavarótöltetei a a D-HMBE ideiglenes lajstromot viselő, 20177 szériaszámú, első sorozatgyártású H145M HForce-ból. A jelenlegi fázisban a típus EH-képessége az AAR-60 szenzor triggerelte infracsapdákra támaszkodik.
Töltik a nem irányított rakétákat. A rend kedvéért, mivel múltkor elszúrtam, 70 millimétereseket :-)
Pillantás a helyzetjelző lesugárzott és kivetített képére...
...és a Wescam szenzor képe (repülési adatokkal és fegyverzeti szimbológiával) a Körös-hegyen berendezett kiállítóhelyről. Zölddel a géppuskakonténer és a rakétakonténer státusza látható.
A pilótafülke. Belóg a Thales Scorpion sisakja, mely az optikai helyzetérzékelés mellé inerciális csatorna bevezetésével hozott nagy javulást ebbe a témába. Jól látszik, hogy a Helionix három képernyőjén kívül a teszteken járulékos/ideiglenes kijelzőket is használnak...
...nemcsak a berepülő mérnök munkaállomása az extra.
Persze az eredményesség érdekében a hagyományos módszerek alkalmazását is megtartották :-)
Ahhoz képest, hogy a szerződést június 29-én írták alá és jelentették be, a honvédség szemmel láthatóan olyan hatékonyan dolgozik alájátszóként a tesztkampányban, mintha általuk régóta ismert platformról lenne szó. A szolnoki kőevők Humvee és Polaris terepjárói indulnak a szcenárióban rájuk osztott szerep eljátszására, hátul a helikoptert készítik felszállásra.
De nemcsak a különlegesek alájátszása, hanem a kiszolgálás is a mély együttműködés meglétét támasztotta alá: például magyar Merci hozta a rakétákat a géphez.
A JTAC által kért show of force után először FN géppuskás rácsapások...
...majd rakétázás következett.
Visszatérés a leszállóhelyre. Összességében az időjárás inkább jót tett, szebbek lettek a képek, mintha nap közepén, verőfényben fotóztuk volna a honvédség jövőbeni típusát. A 270-as tartományba eső szériaszámú első magyar példányt szeptemberben kezdik el építeni, és a tervek szerint 2019 októberében szállítják le.
Ez pedig már október, amikor az amszterdami Airbus Award ceremónián a magyarországi tesztkampány koordinálásáért az HM Arzenál vezérigazgatója, Kránicz Roland elismerést vehetett át Bruno Eventől, a helikoptergyártó CEO-jától.
Zord