Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 57. (2017. dec.)

2017.12.05. 21:21 | zord | 265 komment

Ha hihetünk az ígéreteknek, még év vége előtt bejelenti a kormány, hogy hogyan kezdi meg helyreállítani a nemzeti légi szállító képességet, mely regnálása alatt történelmi mélypontra sorvadt. A transzparencia teljes hiányával megvalósuló beruházás kapcsán keringő spekulatív teóriák segítségével most pedig ideje belenézünk a jövőbe...

airpowernews57.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3613442903

Beat it! 2017.12.05. 21:54:21

Milyen típusú gép van a képen? Igaz kép, vagy montázs? Eredetinek tűnik.
Tetszik is, meg nem is. Olyan, mintha egy Coast Guard gép és egy focicsapat gépének a festését ötvözték volna. Mintha nem tudnék eldönteni, hogy katonai gép (409-es nagy oldalszám) vagy civil lenne. Legalább a piros alapon zöld feliratnak lenne egy kis fehér kontúrja. Remélem (bár hiába?) hogy a többi gép LowVis szürke festést kap...

Open Skies 2017.12.05. 22:03:57

@Beat it!: Ez egy Easyjet A319/A320.

Szerintem Zord művészkedett.

Beat it! 2017.12.05. 22:12:52

@Open Skies:
Tényleg! Én meg hogy leszóltam... :)

Lehet, hogy a típusról már tud valamit.

Open Skies 2017.12.05. 22:23:43

@Beat it!: Nem látszik, hogy hány kijárat van a szárny felett. Abból lehetne legegyszerűbben eldönteni hogy A319 vagy A320. Az ablakok száma alapján a képen szerintem A320 van. De ebből a szögből talán csak Kővári Laci tudná biztosan megmondani.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.06. 09:07:01

"The official story was clear: Saudi forces shot down a ballistic missile fired by Yemen’s Houthi rebel group last month at Saudi Arabia’s capital, Riyadh. It was a victory for the Saudis and for the United States, which supplied the Patriot missile defense system.
“Our system knocked the missile out of the air,” President Trump said the next day from Air Force One en route to Japan, one of the 14 countries that use the system. “That’s how good we are. Nobody makes what we make, and now we’re selling it all over the world.”
But an analysis of photos and videos of the strike posted to social media suggests that story may be wrong."

www.nytimes.com/interactive/2017/12/04/world/middleeast/saudi-missile-defense.html

zord 2017.12.06. 10:16:22

Művészkedtem. A legutóbbi 320-as fotómat megsoppoltam...

Zord

zord 2017.12.06. 10:31:04

@Levente B.: ott van a Kiowákon a Hellfire gyakorló

Zord

zord 2017.12.06. 10:38:59

@zord: de az MWS-ek és a ALR-39 antennák előbeépítései üresek, le vannak vakolva. Az egész felfegyverzett könnyűhelikopter koncepciónak egy kritikus komponense hiányzik. Az biztos, hogy ezeknél így még a mi modernizálatlan Mi-24-eseink is túlélőképesebbek (kivéve az éjszakai alkalmazhatóságot, mely önmagában túlélőképesség növelő faktor)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.06. 10:54:12

Autentikusan nyomják a srácok:

SANTA02 JAS-39C 30
SANTA01 JAS-39C 32
COBRA21 JAS-39C 39
COBRA22 JAS-39C 41

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.06. 10:55:20

@zord:
A gyakorló eddig is megvolt nekik, legalábbis egy korábbi horvát cikk alapján emlékszem rá, viszont az éles nincsen nekik, ezért is zajongott a sajtó kint.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.06. 11:42:41

Érdekes:

"Canada is scrapping a plan to buy 18 Boeing Co Super Hornet fighter jets amid a deepening dispute with the U.S. aerospace company, three sources familiar with the matter said on Tuesday.

Instead, the Liberal government will announce next week it intends to acquire a used fleet of older Australia F-18 jets, the same kind of plane Canada currently operates, said the sources, who asked not to be identified because of the sensitivity of the situation."

globalnews.ca/news/3898961/canada-boeing-fighter-jets-austrailia/?utm_source=GlobalNews&utm_medium=Facebook

stonefort2 2017.12.06. 12:46:29

@Open Skies: 319-es is van két-két szárny feletti vészkijárattal.

Open Skies 2017.12.06. 13:26:06

@stonefort2: Köszi, nem tudtam. Mondtam, hogy te jobban ismered őket :)

zord 2017.12.06. 20:39:43

@stonefort2: Laci, tetszik a fenti kamugépem?

Zord

stonefort2 2017.12.06. 22:03:30

@zord: Aham.... csak egy másik lókoszttóll lesz és kicsit rövidebb

zord 2017.12.07. 00:03:54

@stonefort2: akkor flexelek ás festek :-) Még jó, hogy a CFM maradhat.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.07. 09:47:30

"MOSCOW, December 4. /TASS/. Russia has sent Argentina all the necessary materials for taking part in a tender for fighter jets with its Mikoyan MiG-29 aircraft, Deputy Director of the Federal Service for Military and Technical Cooperation Anatoly Punchuk told TASS on Monday.
Punchuk is heading the Russian delegation at the Expodefensa 2017 arms exhibition in Bogota, Colombia. The arms show is being held on December 4-6."

tass.com/defense/978942

Beat it! 2017.12.07. 11:09:55

Milyen helikopter repült nemrég a keleti országrész felett? Északról jött Debrecen felé. Egy Dauphin -re emlékeztetett.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.08. 10:47:51

"on the Day of the Armed Forces of Ukraine, we delivered 40 state-of-the-art military ambulances. This is just one part of the US' $800 million training and equipment program that supports a free, sovereign"

pbs.twimg.com/media/DQX0QA1X0AAT-Db.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.08. 11:00:43

"Turkish Defence Minister;
-61 new T129 ATAK #Helicopter will be delivered,
-109 T-70 general purpose helicopter will be delivered.(Turkish TAI will produce Sikorsky S-70 and its engine under the licence of Sikorsky, first delivery in 2021)
-ATAK 2 will be developed."

zord 2017.12.08. 14:49:52

@Levente B.: hihetetlen, de egy libanoni hadsereg leverne minket technikában, mint vak a poharat. Aki az Akáciát és a Gvozgyikát kivonatta, fel kellene kutatni, és "megrendszabályozni", legalább úgy, ahogy a parancsnokkal tették a huligánok a rendőrakadémiában :-)

Zord

zord 2017.12.08. 15:18:53

Az oroszok már...Indonéziában vannak, Tu-95-össel:

www.rt.com/news/412367-russian-strategic-bombers-indonesia/

Zord

zord 2017.12.08. 17:28:21

A lengyelek első "sima" Patriot beszerzési köre is jóval drágább, mint amit az egész programra akartak volna költeni:

"The price is indeed unacceptable for us"

www.defensenews.com/land/2017/12/06/poland-surprised-by-high-price-tag-for-its-long-awaited-patriot-purchase/

Zord

zord 2017.12.08. 21:03:05

Vén Holló konferencia 2017: Emeljék az szf, tengeri, légi, űr és szájber mellé domain szintre az EM spektrumot is!

breakingdefense.com/2017/11/spectrum-ew-should-be-a-warfighting-domain-rep-bacon/

Zord

zord 2017.12.08. 21:08:52

Múlt héten meghalt Marina Popovics. Talán 2015-ben még lehetett látni dedikáláson, a MAKSZ-on:

tass.com/society/978444

Zord

zord 2017.12.08. 21:13:48

Annyira szép. Amikor kiderül, hogy a finnek nem tudták kiváltani a Bukot a NASAMS-al. Hát igen, a Buk Mrad, a NASAMS Shorad. Nem feltétlenül az AMRAAM-ER lesz a megoldás:

www.hs.fi/kotimaa/art-2000005465027.html

Zord

zord 2017.12.08. 21:16:49

Harpia program, 32 vadászt vesz 2024-től Lengyelország, december 18-ig várják az ajánlatokat a MiG-29/Szu-22 leváltásra:

www.flightglobal.com/news/articles/poland-launches-new-fighter-study-443697/

Zord

zord 2017.12.08. 21:25:06

Csak hogy értsük, hogy milyen szinten vagyunk, miközben a világban meg milyen dolgok zajlanak. Miközben mi nem tudunk egy nyomorult FLIR tornyot felvarázsolni a kutató-mentő helikoptereinkre, vagy a Mi-24-eseinkre, egy kínai 22 éves cserediák Japánban internetes árverésen FLIR Systems Star Safire III-ast vett, és illegálisan exportálta Kínába:

www.scmp.com/news/asia/east-asia/article/2121758/chinese-student-held-japan-exporting-helicopter-infrared-camera

Zord

Flankerr 2017.12.08. 21:28:29

@zord: Azért ezt az "internetes aukció" fedősztorit ne higgyük már el csont nélkül egy katonai/ipari kémkedős sztorinál ;)

Beat it! 2017.12.09. 11:06:06

Egy cikk a 29-.eseinkről:
www.napi.hu/magyar_gazdasag/senkinek_sem_kellettek_a_mig-29-esek.652043.html

@Flankerr:
10 milliárdba mi férhet bele? Vontatott vagy önjáró lövegek? Esetleg korszerű tüzérségi felderítő szenzorok? Vagy netán új pct rakéta eszközök?
12 db Pzh -2000-es szolgálatba állítása mennyibe kerülhetne? Természetesen logisztikai csomaggal együtt értem: alkatrészek, lőszerek, stb.

Beat it! 2017.12.09. 13:17:13

@Open Skies:
A horvát csomag ára átszámolva 12 milliárd 800 millió forint a jelenlegi euró árfolyamon. (41 millió euró összköltség, 12 gép.)
Tehát a 10 milliárdért nem kell csodát várni... Viszont pct rakéták, indítók, célzórendszerek kijönnének az összegből.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.09. 21:43:50

Tud valaki értelmes magyarázatot, hogy minek akarnak a Törökök az US.MARINE-tól, AV-8II-ket vásárolni. NIncs is hordozójuk, vagy nagyobb partaszálló hajójuk..

Turkey seeks to buy Harriers as an interim measure until F-35Bs are ready

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.09. 21:46:28

ukdefencejournal.org.uk/aircraft-carrier-hms-queen-elizabeth-commissioned-royal-navy/

Szolgálatba állt a QE Hordozó (bár az F-35 nélkül béna kacsa, én inkább rendszerbe állításnak és nyiltvizi próbáknak írnám. Majd ha lesz combat ready repülőszázad(ok) rajta, akkor lesz ténylegesen bevethető..

zord 2017.12.09. 23:35:32

A Honvéd Vezérkar fõnökének
397/2017. (HK 11.) HVKF
intézkedése
a szállítórepülõ szakszemélyzet átképzésének
végrehajtásáról**

** Az intézkedést az érintettek külön kapják meg.

Zord

stonefort2 2017.12.10. 08:44:49

@Kelepisti: Ott van az általad linkelt utolsó mondatban.

zord 2017.12.10. 18:21:49

@Kelepisti: pár éve az IDEF-en már ki volt rakva a makettje a helikopterhordozójuknak. Arra kell. De Harrierbe belevágni, most, tényleg kissé hülye dolognak tűnik...bár nyilván jobb olcsó régi szarokat törni, mint 150 milliós F-35B-ket...

Ebben is kell tapasztalat, és az USÁkokkal, britekkel, olaszokkal (spanyolokkal) szemben nekik ez zéró.

Zord

zord 2017.12.10. 18:25:21

@Levente B.: éljen. Most már csak úszóképesség kellene, és lesz egy BTR-80A-juk :-)))) Ameddig meglesz, a szentesiek csinálnak majd nekik hidat a Mosoni-Dunán...

Zord

zord 2017.12.10. 18:41:03

Érdekes választás. Az indonézek most kapják meg az utolsó használt USAF/ANG Block 25-ből "52ID" szintre korszerűsített F-16-osukat:

www.defensenews.com/air/2017/12/08/f-16-fighter-jets-to-begin-journey-to-indonesia-following-us-regeneration-work/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.10. 20:18:52

@Kelepisti: @zord: A helikoterhordozóra milyen török érdekérvényesítő képesség miatt volt szükség?? Gyarmat? Támaszpont külföldön? A fölközi tengeren így is jelenleg 100%-os a NATO hordozóegységek fölénye..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.10. 20:34:59

Megjelent a HT 6. száma, benne a J 29 Tunnanról készült cikksorozat első részével. Innen is köszönöm Jaktfalken kolléga segítségét a svéd légierőről írt bloggjával,és benne a repülőgépről készült részletes leírással.

Van a 6. számban egy cikk a Zlinek rendszeresítésével kapcsolatban. Nos a cikk második részéhez szinte semmi közöm nincs, ez a COIN/kompozit/dízelmotoros csoda amelyet polgári-katonai alkalmazásra szeretne megvalósítani egy kis csoport, néhány ismert szaktekintély is nevét adja hozzá, szerintem marhaság.
Ami nem az, hogy viszont lehetne könnyű alapkiképzésre is alkalmas magyar gyártású - persze import agregáttal épített kompozit repülőgépekkel ellátni a repülklubbokat valamilyen központi intézkedéssel és akár az önkénetes amerikai légi őrjárat (önkénesetek) példájára ők is adhatnának készületséget, őrjáratot, bizonyos feladatkörökben. Az amcsiknál erre Cessna gépeket használnak.

zord 2017.12.11. 05:56:52

@Kelepisti: gondolom Lepanto II-nél lesz rá majd szükség, amikor a neoottomán seregek a tengeri fölényért viaskodnak valakivel :-)

Zord

zord 2017.12.11. 06:01:55

"A Magyar Honvédség számára a média stratégiai partner". Ez nagyon kemény. Alapvetően Simicskó előadásából (Zrínyi 2026-ról továbbra sem tudtunk meg semmi érdemlegeset), az én több nyilvánosságot kérő kommentáromból és az arra adott miniszteri és új sajtófőnöki válaszból állt a buli. Egy fontos dolog volt: a jövőre nézve több nyilvánosságot, rendszeres tájékoztatást ígértek. Meglátjuk!

www.honvedelem.hu/cikk/66566_a_magyar_honvedseg_szamara_a_media_strategiai_partner

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.11. 15:24:58

Én négy ember ismertem fel a "katonai sajtóból" akik ezzel a témával foglalkoznak:

Mondjuk például az Aranysas/Regiment/Haditechnika szentháromságból egyet sem :-(

Volt valaki tőlük??

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.11. 17:36:37

"Halált okozó légi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége miatt emelt vádat az ügyész egy oktató ellen, akinek mulasztásai miatt május 20-án Nyíregyházán egy tanuló a vitorlázó repülőgéppel lezuhant, és életét vesztette.

A vádirat szerint a 48 éves sértett a Nyíregyházi Repülőtéren vitorlázó repülőgépvezetői tanfolyamon vett részt, az oktatását pedig a vádlott végezte. A vádlott valótlanul leigazolta a kiképzési okiraton, hogy a tanuló rendelkezett megfelelő jártassággal a repülőgép vezetésére.

Május 20-án a vádlott engedélyezte a tanulónak, hogy a vitorlázó repülőgéppel öt órát meghaladó repülést végezzen, azonban nem látta el a megfelelő iránymutatásokkal arra az esetre, hogy mit kell tenni akkor, ha a repülőgép irányíthatatlanná válik, illetve ezt az állapotot hogyan kell megszüntetni.

A vádlott a tanuló repülését a földről nem kísérte figyelemmel, maga helyett másik oktatót sem bízott meg ezzel a feladattal. A sértett aznap már negyedik alkalommal próbálkozott a feladattal, és kereste a felszálló meleg légáramlatot ahhoz, hogy a repülési feladatot végrehajtsa, azonban ún. dugóhúzóba került, és a gép zuhanni kezdett. A sértett a repülőgéppel Nyíregyházán a Rákóczi út egyik telephelyére zuhant, ahol a gyors orvosi ellátás ellenére belehalt sérüléseibe."

www.szon.hu/vademeles-a-halalos-vitorlazo-repulogep-balesete-miatt/3706907

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.11. 20:27:57

@Levente B.:

Nem ismerem mélységében az ügyet, de ez a kitétel azért durva:

A vádlott a tanuló repülését a földről nem kísérte figyelemmel, maga helyett másik oktatót sem bízott meg ezzel a feladattal.

Gondolom ez nem a szokásos és elvárható eljárás egy oktatótól..

zord 2017.12.12. 00:02:57

@Levente B.: @Kelepisti: hát, hogy egy ötórás feladaton végig nézzen az oktató, az azért nem reális. De ha negyedik próbálkozás és még kis magasságon tekereg, akkor rádióval a kézben nem árthat néhány termikelési jó szó, ad absurdum vészhelyzetben dugókivételi instrukció...láttam ilyet!
Ami azt illeti, aki együlésessel (egy Pirat volt) úgy repül, hogy dugókivételben nincs otthon, az nem jó jel. Márpedig ez egy jóindulatú gép, én is többször dugóztam vele, nemcsak a típusrepülésen, hanem "csak úgy" is. Könnyű bevinni, könnyű kivenni.

RIP

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.12. 08:11:07

www.defensenews.com/air/2017/12/08/hungarian-military-to-purchase-transport-aircraft-helos/

Némi késéssel de a Nemzetközi repülősajtó is foglalkzik velünk, igaz újat nem tudunk meg belőle. Kis nemzetek nagy titkosításai..

piratvitorla 2017.12.12. 13:53:35

@zord: nem kell végignéznie, de ha ott van a starton vagy legalábbis a reptéren és időnként rákérdez rádión, hogy merre van és milyen magasan, az már elegendő figyelemmel kísérés...

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.12. 14:23:59

@Kelepisti:

Én vagy 8 helyre küldtem el az infót, saját fotókkal videóval, 3-n jeleztek vissza, hogy köszönik, érdekli őket a dolog, sehol nem jelent meg tudtommal.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.12. 17:23:06

"Draken International has announced the acquisition of twelve South African Atlas Cheetah fighter aircraft, adding to the company's fleet of over 100 fighter aircraft."

www.prweb.com/releases/2017/12/prweb15004667.htm

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.12. 17:24:05

"The German Defence Ministry said on Monday that the European fighter jet was the leading candidate to replace its Tornado jets, which it wants to start phasing out in 2025.

The ministry’s position appears to contradict that of the German air force, whose chief indicated last month that he preferred Lockheed Martin’s F-35, which meets the military’s requirements of stealth and long-distance operational capabilities."

www.reuters.com/article/us-germany-defence/germany-favors-eurofighter-as-it-seeks-to-replace-tornado-idUSKBN1E52EK

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.12. 17:25:04

"Today the Defence Secretary has welcomed Qatar’s intent to proceed with the purchase of Typhoon aircraft and the further strengthening of the United Kingdom’s defence relationship with the State of Qatar."

www.gov.uk/government/news/defence-secretary-strengthens-uk-qatar-defence-relationship

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.12.12. 19:38:31

Egyes híresztelések alapján ma megváltak HA-LKN-től, és hamarosan érkezik helyette HA-LKZ.

Open Skies 2017.12.12. 23:41:59

Bulgária 49 millió USD értékben szerződött az RSK MiG-gel a MiG-29-esek továbbüzemeltetésére:

"Integrated logistics support (IMP) for a period of 48 (forty eight) months of 12 MiG-29A and 3 MiG-29B aircraft. The IMP must re-establish the airworthiness of the airplanes and provide at least 50% residual inter-deployment resource of the airplane equipment, with equipment being understood to mean units, blocks, assemblies and parts of the airplane, RD-33, ser. 2, boxes of the KSA-2 aircraft aggregates and their systems and components. After the airworthiness restoration of the airplanes has been restored, the IMP must provide a total annual cost of not less than 1450 hours (1000 hours for 12 MiG-29A and 450 hours for 3 MiG-29BUs) for a fixed price per flight hour. For the implementation of that overall annual mileage, the IMP must ensure that at least 66.6% of the airplanes are in continuous airworthiness. IMP is implemented through the provision of services and supplies for the aircraft. Detailed information on the type of services and supplies is specified in the Contracting Authority's requirements for the execution of the contract annexed to the invitation to tender approved by this Decision."

Beat it! 2017.12.12. 23:51:14

@Open Skies:
Tényleg nagy bajban lehet a bulesz légierő, ha 12 együlésesre még 1200 órát sem tudtak kialkudni. Ez éves szinten 83 óra sárkányonként. A mostani állapotuk repóráihoz képest biztosan sokkal több.
Vajon érinti ez a típusváltást? Logikusabb lenne, ha ez csak az átállás idejére jelent egy normalizált keretet.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.13. 09:05:04

"Taszár katonai múltjának állítana emléket a település egy Szu (Szuhoj) 22-es vadászbombázóból készített monumentális emlékművel."

www.sonline.hu/kozelet/helyi-kozelet/vadaszbombazot-allitananak-korforgalomba-912755/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.13. 09:06:53

"Canada announces new competition for 88 fighter jets. RFI Feb 2018, RFP Spring 2019, decision 2022, and possible in service by 2025."

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.13. 09:08:38

"New Delhi: Reiterating Sweden's commitment to partner with India, Swedish Defence Secretary Jan Salestrand on Tuesday hinted that Sweden may offer to export its state-of-the-art Gripen fighter to the world from India.
In an exclusive interview with Times Now, Salestrand said that in case of a strategic cooperation with India on the Gripen fighter, Sweden "plans" to set up facilities and recruit personnel, who in turn can manufacture the aircraft from Indian soil. Salestrand's comments are significant on the backdrop of a push to Make in India by the present day government. "

www.timesnownews.com/india/video/sweden-offers-to-produce-and-export-gripen-fighters-from-india/145216

zord 2017.12.13. 10:34:56

Többfunkciós kormánygépeket vesz az Orbán-kormány, cikkem a Nemzetben:

mno.hu/belfold/tobbfunkcios-kormanygepeket-vesz-az-orban-kormany-2433544

Zord

zord 2017.12.13. 16:55:59

@Levente B.: Szegény Airportal, ők sem az én cikkemet olvasták, hanem valamelyik ócsitott utánközlését. Arra írnak kommentárt, és olyanokat állítanak, amit én nem.

Én ebben a cikkben több dolgot is nyitva hagytam. Így azt írtam, hogy "informátoraink olyan cégek KÖZREMŰKÖDÉSÉT TARTOTTÁK ELKÉPZELHETŐNEK, mint a kormányzattal több járatnyitás kapcsán is együttműködő Wizzair, a Budapesten is bázissal rendelkező Lufthansa Technik karbantartócég, illetve a Malév máig talpon maradt öröksége, a magyar állam tulajdonában lévő Aeroplex."

Azt üzenem az e-humanoidok hadának, akiket felpörgetett a tényfeltáró írásom, hogy tanuljanak meg cikkeket végigolvasni. Hasznukra válik.

Zord

zord 2017.12.13. 18:18:03

@T.Tom: játék a szavakkal. Azt írtam, hogy "többfunkciós kormánygépek" melyek "a honvédségi expedíciós missziók váltására, külföldön bajba jutott magyar állampolgárok kimenekítésére is alkalmasak lesznek az ország vezetőinek szállítása mellett."

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.13. 19:39:33

@zord: A HM cáfolatának minőségét jelzi, hogy nincs szerzője az írásnak.. Mondhatni szokás szerint senki sem vállalja leírni a hazugságot..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.13. 19:57:12

Én most is a legroszabb megoldásnak tartom a légfölény szürke, volt Ancsa pilótákkal vezetett szállítórepülőgépeket. Kb. ua. mint a Lengyeleknél az. 1. repülőezred amely Tu-154M-el, JAK-52-vel stb. s csomó kopterrel repült. sok ezer órás hajózók, de minimális éves repülés.. A Wizz pilótáinak kéne repülni, Wizz üzemeltethetné, járatokon is, lehetne benne 4-6 sor VIP s, bizonyos idővel előre jelezve használhatta volna a HM, vagy az a szervezet amely a kormány utakat tervezi, és ezt kellett volna pénzügyileg rendezni. Ja és nem légifölényszükre, hanem monduk fehér gép, magyarország/hungary felirattal, talán címerrel..
Igy ott lesz a Humán faktor damoklész kardja a fejük felett... De a politikusok nem értik, a repülő főtisztek igen, senki sem mer a führernek ellentmondani..

stonefort2 2017.12.13. 20:42:23

@Kelepisti: Pisti! Wizz 4-6 sor VIP üléssel? Nemáááá. A fillérbaszó cégnek azokon a gépeken nem lenne nyeresége.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.13. 20:52:12

@stonefort2: Úgy gondolom, hogy szerződéstől függően lehetne. De tudtommal, az ülések cserélhetőek, és OV sem a meccs előtt fél nappal találja ki, hogy kirepül focit nézni... EU ülések, meg a kétoldalő tárgyalások megy előre vannak a diplomáciában 90%-ban dátumra egyeztetve, és valószínűleg működne az átépítés.
Abban meggyezhetünk, amit most csinálnak a legveszélyesebb...

stonefort2 2017.12.13. 21:01:30

@Kelepisti: Az "üléscsere" nem olyan egyszerű. Felette a PSU panelt is kell. (vész oxigén) Nem megy egy óra alatt, inkább napok kérdése

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.14. 09:20:35

@stonefort2:

Nézzük meg, kb. mennyit repülhetnek majd a leendő A319-el a hajózók? Most mennyit repülnek az Ancsások - és azokból mennyit nem lehet majd teljesíteni az Airbussal + azok a VIP szállítások amelyet eddig nem repültek Ancsával.
Félek kevés lesz a repült idő - még akkor is, ha szimulátoros gyakorlás is gondolom lesz - és a humán faktor sokkal nagyobb kockázati tényezővel jár, mintha kiválaszott közforgalmi hajózók repülnék a gépeket.

gaffel 2017.12.14. 09:55:29

@Kelepisti:

Olyat nem lehet hogy wizzair személyzetet a légierő állományba vesz és őket rotálják az airbusokon? Így a jártasság nem probléma kiképzés sem kell. Kecske is jól lakik a káposzta is megmarad.

Beat it! 2017.12.14. 10:02:29

@gaffel: @Kelepisti:
Én viszont pont fordítva gondolnám. Légierős pilóták havi X repülésen (kb. fejenként 2-4 út) a Wizzair valamely járatának másodpilóta ülésében foglalnának helyet. Így hozzá lenne szokva a cockpithoz. A Wizzairrel (vagy bárkivel) pedig le lehetne barterolni valahogy az üzletet. A Wizznek is jó lehet, mert jobban tudják rotálni a pilótaállományukat.

debyl 2017.12.14. 10:07:07

Nem tudom mi a probléma azzal ha az AN-26 os pilóták kapnak átképzést a típusra és ők repülnek az Airbusokkal.Képesek megtanulni!Nem is értem!

gaffel 2017.12.14. 10:12:40

@Beat it!:

Úgy is jó. Végül is mindegy,de csak légierős feladatokból nem lesz elég repült idő.

stonefort2 2017.12.14. 10:40:03

@debyl: Az baj, ha nem érted. Gondold végig, hogyan lesz valakiből közforgalmi gépen kapitány.

sualsidal 2017.12.14. 10:49:44

@gaffel: Most az egyetlen, néha repülésképes néha meg nem repülőképes An-26-on van?! Én inkább tartanék attól, hogy van-e, lesz-e elég személyzet az Airbusokra, és ha lesz is meddig? Nehogy az legyen, hogy megkapják a kiképzést, aztán rövid idő után leborítanak egy jobban fizető légitársaság irányába.

debyl 2017.12.14. 11:19:46

@stonefort2: Igazából mindegy is ez,mert ez már ki van találva úgyis, hogy ki hogy fogja azokat a gépeket repülni, üzemeltetni.Mi nem nagyon tudunk ezen változtatni.Természetesen nem arról van szó, hogy bal vagy jobb ülésben ül e az adott pilóta, hanem arról hogy ha már egyszer "katonai" gépek lesznek akkor az Ancsa pilóták miért ne repülhetnének a géppel, természetesen megfelelő átképzés, repültóra után, jobb majd bal ülésben.

debyl 2017.12.14. 11:21:54

@sualsidal: Erre meg azt hiszem kitalálták már a megoldást!

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.14. 23:05:44

"Meghalt H. Szabó Sándor légi fotós, az MTI volt fotóriportere szerda este, tájékoztatta a család csütörtökön az MTI-t."

index.hu/kultur/media/2017/12/14/meghalt_h._szabo_sandor_legi_fotos/

zord 2017.12.15. 00:27:54

A csúnya buleszok egyelőre maradnak a MiG-29-nél. 49 millió dollár négy évnyi ILS-ért és 50 százalékos hadrafoghatóságért:

www.novinite.com/articles/186108/The+Military+Ministry+will+Pay+BGN+81+Million+for+the+Repair+of+15+MiGs

Zord

zord 2017.12.15. 00:34:11

@Levente B.: RIP! Egy igazi nagy név.

65 év - jó esetben jut nekünk is ennyi.

Zord

Open Skies 2017.12.15. 01:47:41

@zord: Dec 12-én már írtam ide erről, sokkal részletesebben, mint amennyit az általad linkelt cikk tartalmaz....

legiero.blog.hu/2017/12/05/airpowernews_57_2017_dec/full_commentlist/1#c34294697

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 09:51:12

"US embassy in Beirut announced today that Lebanon will get six MD 530G attack helicopters"

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 13:01:46

"Israel Aerospace Industries (IAI) has noted a number of developments for its Kfir fighter, including the conclusion of an upgrade programme for Colombia, plans to upgrade and return to service aircraft for Sri Lanka, and ongoing efforts to sell additional aircraft to a US ‘Red Air’ contractor.

Speaking to Jane’s on 12 December, a senior IAI official said that the last of 22 upgraded Block 60 Kfirs was being returned to the Colombian Air Force (Fuerza Aerea Colombiana: FAC) on the same day, while the company is in talks with the Sri Lankan government to upgrade and return to service its five grounded Kfir fighters. Further to these two efforts, IAI is also continuing discussions with Airborne Tactical Advantage Company (ATAC) about adding to its Kfir fleet with aircraft previously earmarked for Argentina."

www.janes.com/article/76335/iai-outlines-kfir-developments-for-colombia-sri-lanka-atac

zord 2017.12.15. 14:07:30

@Open Skies: mea culpa!

Néha átugrunk egy-egy dolgot! De a politikai vonzata is érdekes ennek a dolognak. A buleszok a szerdai Saab-ebéden le voltak kissé lombozódva...bár lehet, hogy ez nekik jó hír, mert mostanában az amerikaiaknak kezdett állni a zászló!

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 14:30:55

"What future for European Defence: One size fits all?
A reflection on the European Commission’s plans and a proposal for an alternative approach Written by: Angelo Delsen & Christiaan Meinen"

sallux.eu/products/European-Defence.html

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 14:36:12

A Svéd parlament csaknem 54 milliárd svéd koronát különít el védelmi kiadásokra:

"This includes a new medium-range air defense system."

Továbbá egy önálló ezred felállítását a Gotland szigeten:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6841505

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 14:47:45

"Kőbányára költöztetik a közlekedési múzeumot"

"Szétválik a repülési gyűjtemény, az űrhajózási gyűjtemény sorsa bizonytalan"

index.hu/tech/2017/12/15/kobanyara_koltoztetik_a_kozlekedesi_muzeumot_2022_elott_nem_nyit_ki/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 14:51:53

Nyugdíjba vonult a mai napon Ben Hodges, utódja Timothy McGuire dandártábornok lett:

pbs.twimg.com/media/DRFRoslW4AAlp_B.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.15. 15:06:51

@zord:

"Tegnap este még egy 20 éves áldozatról szóltak ahírek. a mai nap pontosításra került hogy gödöllői baleset áldozata egy 65 éves hatvani férfi.
Oldalunk Úgy tudja hogy a tegnap esti gödöllőn történt halálos baleset áldozat,H. Szabó Sándor volt."

hirpress.hu/index.php?pg=cikk&id=52143

Flankerr 2017.12.15. 16:03:31

@Levente B.: Nyugodjék békében.. az Indexen egy gyönyörű 15 képes galéria volt a képeiből

Off: Gondolom ő ült a régi Swiftben, ez esetben esélye se volt, az az autó 2017-ben már egy konstans életveszély lottó.. Én is csak azért élek mert a sajátomba az általam benézett jobb kéz miatt jobbról jöttek neki.

Open Skies 2017.12.15. 17:06:20

2017 márciusi az írás, de egybecseng Kele véleményével.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.15. 20:13:23

Hozzátenném, hogy sokan éppen azzal példáloznak, hogy a csehek és szlovákok is vettek kormánygépet. Azonban azt elfelejtik leírni, hogy a kormánygép vásárlásakor, már szerződésük volt a C-295 illetve C-27 taktikai szállítógépekre.
Abban egyetértek egyébként a kormánnyal, hogy kell kormánygép, és a budget áru A319 megfelelő, és az légitársaság összeomlása után, megéri megvenni. De üzemeltetni, én a félig-meddig magyar Wizz flottával szoros együttműködésben a fennt leírtak valamilyen konstrukcóban repültetném, sőt talán a HM-nek az üzemeltetésben nem is kéne szerepelni, hiszen megvannak a képzett műszakiak és pilóták is. Az Ancsásoknak már a régen kiirt tender alapján egy új taktikai gépre kéne készülni. Ami persze még nincs is kiírva, pedig mindenki tudja, hogy szükséges. Ezért még nagyjavíttanám legalább a maradék AN-26-ost, és még egyet hozzá, hogy átmenetileg meglegyen a légi szállítóképesség minimumja. Ja ne feledkezzünk meg, hogy a cseh és a szlovák légierő is rendelkezik L-410 könnyű szállíógépekkel is, amellyel olcsón az eje ugratás, és a könnyű teherszállítás kis távolságra megoldott. hasonló olcsó repülőgépet mi is üzemeltethetnénk, akár a V4-e belül is pozitiv dolog lenne.

zord 2017.12.15. 23:31:11

A nagy okoskodás közben ne feledjük, hogy minden jel szerint tevéék akartak ilyen gépet, az igénytámasztási statisztikáik alapján. Ma ilyesmiből van a legtöbb éles feladat, az ejézés, teherdobás, rámpát igénylő rakomány és a taktikai kevesebb/kiképzés.

Zord

Open Skies 2017.12.16. 00:41:35

@Open Skies: Ez ilyenkor hogy megy? Minden evben veszunk x orat, amibol maradt es nem akartak veszni hagyni, ezert ugrottak most? Vagy ez be volt tervezve abba az x oraba? Vagy ezert kulon fizettunk?

Harrdder 2017.12.16. 13:09:40

Csak annak apropóján, hogy a Mi-24-eseket An-124-essel szállítják el, eszembe jutott ez a régi történet. Amikor három Ruszlán volt egyszerre egy repterünkön. Talán valakinek ez újdonság lesz:
killermetals.blog.hu/2017/12/15/ruszlan_trojka_taszaron

balou84 2017.12.16. 19:36:30

Ha a cseheket vesszük példának, akkor akár a magyar sportolók, sportcsapatok is használhatnák majd.

Beat it! 2017.12.16. 20:51:41

@Open Skies:
A fotó illusztráció, vagy tényleg a leendő magyar gép? Utóbbira tippelnék. Nagyon jó a színe.
DIRCM-t a farkára! :)

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.16. 21:17:50

@Beat it!
Airbus A319
-112
9H-AGN
PrivaJet
ferried 16dec17 FCO-OSR,
Hungarian Air Force cs
ex D-ABG?

Open Skies 2017.12.17. 01:16:53

Magyarországra mikor érkeznek meg?
Kecskemét lesz a bázis vagy Ferihegy?

ms007 2017.12.17. 13:09:30

@Open Skies: A másik gép ma megy Rómâból Ostravába, ha egyszerre akarják hazahozni őket, akkor az még nem most lesz

Beat it! 2017.12.17. 13:15:06

@Open Skies:
Ha a cseheknek van két ilyen gépe, nekünk miért ne lehetne?
A baj nem is ezzel van, hanem ezzel az elkúrt kormányzati hozzáállással. Az Internet világában ma már semmi nem titkos (kivéve a DARPA projektjeit). Ha már tudván tudja mindenki, hogy a Honvédséghez két ilyen gép jön, akkor minek tavaszig titkolózni? Miért nem lehet kiállni a nyilvánosság elé, hogy "ezért és ezért, ilyen-olyan okokból két repülőgépet szereztünk be ... ezzel is erősítve a Honvédség képességeit, stb, stb, várjuk őket tavasszal...." Még jól is elsülhetett volna propaganda szempontból. Összeállítottak volna egy remek kis videót, bemutatták volna a gép belterének variálhatóságát, a festést, és mire megérkeznek, már mindenki örül és várja őket. Aztán majd jöhetnek a tényleges katonai szállítók.

ms007 2017.12.17. 13:35:05

@Beat it!: mert tavasszal választás, és ha láttad a face-en a kép alatti kommenteket, akkor valamennyire érthető a titkolózni próbálás

Open Skies 2017.12.17. 13:40:39

@Beat it!: Én csak belinkeltem Zord legújabb írását, hogy "nahát, cikk lett a korábban belinkelt spotter fotóból".

Szürkére festették. Úgy néz ki hogy többfeladatú lesz. Állítólag a kecskeméti szállítók kérték. És a lényeg, hogy lesz. Engem a politikai része nem nagyon érdekel. A médiában úgyis csak az megy hogy kormányzati gép = kormánygép = Orbánnak különgép.
Ha ennyire aggódnak hogy ez hatással lesz a választások eredményére, akkor talán megvehették volna a gépeket korábban is. Ha jól emlékeszem, itt olvastam többször sok-sok hónappal ezelőtt, hogy "már meg van kötve a szerződés", "már meg vannak a gépek, csak a megfelelő pillanatra várnak a bejelentéshez" stb. Úgy tűnik, mégsem teljesen így volt. De ha már így alakult, talán egy jobb kormányzati / HM kommunikáció tényleg szerencsésebb lett volna.

Beat it! 2017.12.17. 13:42:12

@ms007:
Ezt én teljes mértékben értem. Erre viszont azt mondják, hogy "innen szép nyerni" - mármint a bizalmat a beszerzéshez.
Ezért vannak kommunikációs és média szakemberek a kormányban, hogy olyan köntösbe bújtassák az üzletet, hogy azt még a legutolsó faluban is elfogadja Pista bácsi.

Open Skies 2017.12.17. 13:53:46

@Levente B.: Tudom, olvastam. Ami külföldön történik, azt lehet tudni. Én a Magyarországra érkezést kérdeztem, azt szokta mindenki nagyon titkolni. De talán ezt most majd hamarabb megírják a külföldi oldalakon, mert polgári gépekről van/volt szó...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.17. 14:06:54

A nagy okoskodás közben ne feledjük, hogy minden jel szerint tevéék akartak ilyen gépet, az igénytámasztási statisztikáik alapján. Ma ilyesmiből van a legtöbb éles feladat, az ejézés, teherdobás, rámpát igénylő rakomány és a taktikai kevesebb/kiképzés. ----
Amelyik szállítóegység repülőgép nélkül marad, ott melyik ne akarna új repülőgépet. Tevéék akarták. Persze, hiszen aki ott akár üzemeltetésben, akár hajózóként tapasztalatot, gyakorlatot szakszót, szerez, az simán mehet utána a Wizz-hez... Ne legyünk már naivak, hogy ilyenek lettek volna nagyrészben a feladatok. Általában persze hogy a váltásokat szállították, hiszen mi egyebet repülnének, mint azt, illetve teherszállítást az "expediciós" erőinkhez és néha klf. pótalkatrészért ide-oda..

Eje ugratáshoz drága volt az ancsa, ott voltak a minyók, meg gyakorlatilag az eje képesség is csökkent jócskán az elmúlt évtizedben (éppen géphiány miatt, meg hát azért is, mert nem akartak ezen a címen később pótlékot is fizetni a különleges katonáknak... Most a dandár szervezet létrejöttével szerintem szükséges lenni a eje ugratás, és a hi-lo-t is, csak éppen nincs gép hozzá (kivéve a C-17-es bérlés, amely elég drága ehhez- ha igaz 60 óránk van évente?)
Valószínűleg megérte most megvenni a két gépet, ezzel nincs is probléma, csak a többfeladatú gépnek beszuszakolás erőltetett. A csehek 319-ese az, a mieink nem azok, hanem használt átalakítás nélküli átfestett utasszállító repülőgépek. A másik ami probléma, hogy ez a légi szállítókapacítást összekapcsolják, pedig ez nem elsősorban katonai szállítórepülőgép. Nem anulálja és helyettesíti a taktikai szállító repülőgépeket. Viszont ahogy ismerem ezt a kormányzatot, faszán elodázza a taktikai szállító repülőgép beszerzését. Bár ne lenne igazam.

ms007 2017.12.17. 14:14:08

@Kelepisti: Nem azért vannak Ostravában, hogy a csehekéhez hasonló CJ-vé alakítja az ottani cég?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.17. 14:15:23

Én nem vagyok meggyőződve, hogy Ostravában olyan konfigra alakítiják át belüla repülőgépeket, ahogy a csehekért (pld +üa tartály).. Az viszont valószínű, hogy business jet konfig lesz, hogy VIP szállítóként és sima utasszállításra is alkalmazni lehessen. Talán lesz-talán nem Medevac konfig Az biztos, hogy nem repülő kórház felszerelés, max hordágy szállítás.

zord 2017.12.18. 09:13:32

Vezércikkem a Magyar Nemzetben a szállítógépek kapcsán:

mno.hu/vezercikk/eltitkolt-legiero-2434566

Zord

Beat it! 2017.12.18. 11:05:34

@zord:
Jó cikk. A szakmai tartalma mellett azért is, mert bár ellenzéki média, megvillant valamit abból, hogyan lehetne konstruktívan írni a kérdésről. Elvégre a Haza a legfontosabb, és ennek része a megfelelő fegyveres erő és képesség. Ezt nem kellene elfelejteni a többi pártnak és szócsöveiknek.
Egy kiskapu azért maradt a kormánynak. Ha azt nyilatkoznák, hogy "karácsonyi meglepetésnek" szánták a bejelentést, de a média megszellőztette. Kissé gyermeteg magyarázat, tudom, de így még lenne esély a "játszma" döntetlenre hozásához.

Más téma: Olvastam valahol, hogy az Oroszország elleni szankciókat fél évvel meghosszabbítják. Nem túl jó hír haditechnikai szempontból. Viszont szigorításról még nem láttam hírt. Ennek ellenére azért szerintem még év vége előtt ki kellett volna röppenteni a Hind-eket Pétervárra.

ms007 2017.12.18. 13:38:22

@Beat it!: Ha már meg van a szerződés, akkor arra vonatkozna az utána hozott szankció?

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.18. 13:43:54

"On December 14, Conflict Armament Research (CAR) organization released a detailed report that revealed details how ISIS had obtained “substantial quantities” of anti-tank guided missiles (ATGMs) manufactured for the CIA and supplied by it to the Syrian opposition armed group.

CAR’s team inspected a 9M113 ATGM container that was captured from ISIS by the Iraq Army in February 2016. The investigation proved that the Soviet-designed missile was actually made by the Bulgarian arms manufacturer Vazovski machine-building plant (VMZ), which is owned by another Bulgarian trade company called SAGE Consulting."

southfront.org/how-cia-supplied-missiles-ended-up-in-hands-of-isis-report/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Beat it! 2017.12.18. 14:59:31

@ms007:
Mintha írta volna valaki korábban, hogy elvileg nem lehet visszamenőleges hatályúnak tekinteni. Akárhogy is vesszük, azért a nemzetközi jog jóval megengedőbb, mint a hidegháború alatt. Ezért is bosszankodtam, hogy ha nem lesz modernizáció, akkor magunkkal tolunk ki. Mert nem arról van szó, hogy egy orosz cég tiltott modern berendezéseket kap. Hanem ők nem exportálhatják ide a cuccot - ami jelen esetben nekünk modernebbet jelentene. (Ez jól szemlélteti a régi COCOM lista és a jelenlegi szankció közti különbséget.)

Aztán van egy további vetület - ezt a másik topikban fejtegettük - nevezetesen az, hogy a Vertoleti Rossziji is szankciók alá kerülhet. De ez elvileg a megkötött üzletekre nem vonatkozna. Emiatt örültem volna, ha még idén kimegy az összes gép, biztos ami biztos alapon.

piratvitorla 2017.12.18. 17:20:14

@Kelepisti: "Eje ugratáshoz drága volt az ancsa, ott voltak a minyók" A forgószárnyas technika üzemben tartása mindig mindenhol jóval drágább a merevszárnyúnál.

zord 2017.12.18. 18:02:47

@vasutas77: érdekes, amit Kecskemétről ír az eredeti cikk:

“to increase fuel storage capacity, construct a parallel taxiway and upgrade the airfield,”

www.airforcetimes.com/flashpoints/2017/12/17/us-plans-200-million-buildup-of-european-air-bases-flanking-russia/

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.18. 19:44:45

piratvitorla: Az egy Ancsához képest, a több minyo olcsóbb volt, mivel helyben ugrathatott, nem kellett kecsoról Szolnokra repülni sem velük.. Az egyetlen Ancsának elég sok más feladata is volt, ráadásul a karbantartási, javítási időket is be kellett tartani..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.18. 19:45:47

Fellebben a függöny:
2017. december 20-án (szerdán) 10:30 órakor
Dr. Simicskó István Magyarország honvédelmi minisztere és Dr. Benkő Tibor vezérezredes Honvéd Vezérkar főnök
a Magyar Honvédség légiszállító képességének megújításáról sajtótájékoztatót tart.

Liverbird 2017.12.18. 20:49:35

@Kelepisti: Remélem bejelentik azt is, hogy C-27J-ket veszünk az Airbusok mellé.

Amúgy meg leesett egy lengyel 29-es.
defence-blog.com/news/polish-mig-29-fighter-jet-crashed-near-minsk-mazowiecki.html

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.18. 21:19:37

@Liverbird: legalább a pilóta megmenekült..
Kiváncsi lennék, hogy a felújított 29-esekből volt-e? Én valószínűsítem, úgy tudom, hogy Malborkban vannak a módosítás nélküliek, de lehet, hogy éppen fordítva..

piratvitorla 2017.12.18. 21:39:07

@balou84: Csak kérdés akkor ki fizeti a költségeket....

Beat it! 2017.12.19. 08:01:55

@Kelepisti:
Végre... "Ez a csúnya Sajtó, hogy megszellőztette a beszerzést." Ez olyan, mint amikor a gyerek meglesi előre a karácsonyi meglepetést. :)
Kíváncsi leszek a részletekre : ki üzemelteti a gépeket, hol, milyen személyzettel. Illetve meg lettek-e vásárolva, vagy valamilyen bérleti konstrukcióban jönnek. Vajon lesz-e variálhatósága az utas/raktérnek.

@Liverbird:
Van egy tippem. Egyéb teherszállítókról most nem esik majd szó. Húsvétra is kell hagyni valami meglepetést... Vagy inkább arról lehet szó, ha szakmailag pontosabb döntést akarnak előkészíteni, ahhoz idő kell. Még akkor is, ha egyértelmű, hogy a C-27J a nekünk való gép. Amíg nincs kidolgozva a beszerzés pontos konstrukciója (darabszám, felszereltség, fizetés, stb.), addig nem jó megszellőztetni, mert a többi gyártó hisztizni fog.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.19. 09:47:43

@Beat it!: Nem akarván előre megjosolni a dolgokat, de 2010 óta a magát nemzetinek való párt, katonai szakértői (ha van ilyen), tudták, hogy az AN26 szállítóflotta erősen elavult. Különösen, hogy a vezér kijelentette, hogy többet nem utazik ANCSA-n. Aztán 7 évig nem csináltak semmit, közben az 5 gépes flottából 1 marad üzemképes ha igaz, december 31-ig. Nehogy már a HM-ben nem készült volna - a légihaderőnem sok tisztet foglalkoztat ott is meg az ÖHP-nál is - beszerzési konstrukciót, müszaki paramértereket stb. Annál is inkább, mert több katonai szaklapban tanulmányok is jelentek meg róla.. Szóval az én véleményem, hogy C235/C27 majd talán tervek szintén 2026-ig, de semmi konkrétum. Mi nem vagyunk csehek hogy normálisan beszerezzünk dolgokat, de még szlovákok sem.. sajnos..

balou84 2017.12.19. 13:53:04

@piratvitorla: Biztos lehetne rá valami középutas megoldás. Ne a HM kontójára használják, de olcsóbban lehetne adni mint a piaci alapú charter.

zord 2017.12.19. 16:55:53

Én azért arra intek mindenkit, hogy ne tápláljon túl nagy szakmai várakozásokat a holnapi bejelentéssel kapcsolatban. Az alapvető feladat a kommunikációs kezdeményezés visszaszerzése, nem a részletes tájékoztatás - mármint fentről diktálva. A HM-nek a hosszú távú érdeke a transzparencia lenne, de tudjuk, hogy nem cselekedhetnek szabadon.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.19. 22:09:40

@zord: Teljesen egyetértek, bár el nem tudok menni rá, iszonyú sok a melo év végén...

Open Skies 2017.12.19. 22:54:52

A lengyelek 200 millió USD-ért vesznek további supportot az F-16-osaikhoz

"include aircraft maintenance; system and overhauls and upgrades; engine support; spare and repair parts; support and test equipment; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistical support; and other related elements of program support. The estimated cost is $200 million."

www.dsca.mil/major-arms-sales/poland-f-16-follow-support

---------------

Nem gyűjti valaki véletlenül az adatokat, hogy mennyit költöttek eddig a lengyelek az F-16osaikra?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.19. 23:43:32

@Open Skies: Akkor ukrán alkatrészekkel felújított és némileg modernizált..

zord 2017.12.20. 00:44:11

@Open Skies: nem tudom, hogy mi mennyi, de a magyar Gripen-lízingdíj 14 gép 2000 óra évente 100M USD szinten van.

Zord

zord 2017.12.20. 01:43:38

Gondoljatok bele, hogy mit mondana egy amerikai újságíró, ha 30 napos válaszadási határidőt mondanának neki...

"The V-280, which took off at approximately 1:59 p.m. CDT at a Bell facility in Amarillo, Texas, was still flying at press time."

...és ez nem néhány szaros Airbus, hanem a jövő helikoptergenerációja...

www.defensenews.com/breaking-news/2017/12/18/v-280-valor-flies/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=EBB%2012.19.2017&utm_term=Editorial%20-%20Early%20Bird%20Brief

Zord

Beat it! 2017.12.20. 13:04:29

Ahogy számítani lehetett rá:
mno.hu/belfold/itt-a-bejelentes-ket-airbust-vesz-a-magyar-honvedseg-2435139

Jobb ez így, hogy hivatalosan bejelentették.
Ha kevesebb mint felébe került a hivatalos árnak a két gép, akkor a beszerzés pont egy 80 millió euró körüli összeg. Gyors számolgatás - ez kb 25 milliárd forint, ugye?
Mondtak valamit a beltér variálhatóságáról? Kecsón fognak állomásozni?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2017.12.20. 19:08:05

Ezeknek az A319-eseknek hány éves a D-check ciklusa, 10 vagy 12 év? (Menet közben emelte az Airbus). Vagy most "az átalakítás alatt" megcsinálják a D-checket is?

AG76 2017.12.21. 09:56:40

Ki fogja az utakat tervezni, milyen prorgammal ?
Mert azert az is ido, mig egy programot beszereznek, kikpezik ra az embereket. Foleg ha ETOPS is tervbe van veve.

Beat it! 2017.12.21. 11:00:24

@Levente B.:
Szegény bolgárok. Olyan a helyzetük, mint egy szappanopera. Bár azt nem értettem tisztán, mi az ukránok fő problémája.

zord 2017.12.21. 11:22:08

@Levente B.: na ezért lehet azt mondani, hogy a térségünk országai - különböző mértékben - banánköztársaságokká váltak. Ez egyszerűen RÖHEJ!

Zord

zord 2017.12.21. 11:28:08

@Beat it!:

"Жалбата е внесена без платена такса, което подсказва, че единствената цел е блокиране на процедурата."

azaz

"The complaint was filed without a fee, which suggests that the only purpose is to block the procedure."

Az ukránok az üzletet nem nyerhetik el, a cél az volt, hogy a felhasználásukkal 3-4 hónapra ismét ellehetetlenítsék a 29-es üzemet, s a kormányt visszatereljék a nyugati beszerzési útra. Nézzétek vissza, írtam fenn, hogy a Gripen bulesz képviselői milyen szomorúak voltak az idei karácsonyi ebéden. Az F-16-os képviselői viszont nem szomorkodnak, hanem felhívják a kijevi összekötőtisztet...

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.21. 12:37:03

"A NATO-hoz tartozó balti államok lerohanását gyakorolta be az orosz hadsereg szeptemberben a Fehéroroszországgal közösen folytatott Zapad-2017 műveletben ami a hidegháború óta tartott legnagyobb szabású hadászati gyakorlat volt – írta szerdán a Bild című német lap nyugati hírszerzési információkra hivatkozva."

index.hu/kulfold/2017/12/20/a_baltikum_lerohanasat_gyakorolta_az_orosz_hadsereg_osszel/

zord 2017.12.21. 12:59:05

@Levente B.: én ebből a leírásból csak az izlandi deszantakciót és a lebukott németországi specnazos diverziót hiányolom, amit Tom Clancy 31 évvel ezelőtt megírt.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.21. 13:23:19

"Norway orders 24 K9 howitzers from Hanwa Tecwin. Option for 24 more."

t.co/DtkPi2wLXT

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.21. 13:27:39

"Qatar Emiri Land Force Leopard 2A7+ showed for public "

pbs.twimg.com/media/DRKB-hlX0AAldhD.jpg

zord 2017.12.21. 14:07:49

Na de nézzük inkább a tényeket. Újabb Voronyezs ABM-állomások hadrendben Krasznojarszk és Altáj járásban, illetve Orenburg megyében.

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12155596@egNews

Zord

zord 2017.12.21. 14:12:58

@Levente B.: mivel a pénztelenség és balfaszkodás miatt anno lecsúsztunk az occsó, használt Leopard 2-esekről (lásd lengyelek), így lényegében az A7-esre szűkül az európai beszerzési opciónk a tervezett 2-3 zászlóaljnyi erőre. Na ez nem lesz occsó...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.12.21. 14:41:00

@zord: Átment az email, amit küldtem? Kint van az anyag a HTKA.hu-n. :)

zord 2017.12.21. 15:37:23

@molnibalage: ok, én is kirakom rövidesen!

Zord

zord 2017.12.21. 15:59:41

RVSzN központi vezetési pont képriport:

http://мультимедиа.минобороны.рф/multimedia/photo/gallery.htm?id=49538@cmsPhotoGallery

Zord

zord 2017.12.21. 18:10:53

Átadták az utolsó korszerűsített Csing-Kuókat, Tajvan most a Mirage 2000-5-ösök modernizációján törpöl:

www.defensenews.com/air/2017/12/21/taiwan-fighter-jets-get-new-electronic-warfare-capabilities-in-latest-upgrade/

Zord

zord 2017.12.21. 18:13:06

Kártérítést akar Varsó a Leonardótól a M346-osok késedelmes szállítása miatt, ami akár egy gép árát is kiteheti:

www.defensenews.com/global/europe/2017/12/20/poland-seeks-penalty-from-leonardo-over-m-346-trainers/

Zord

piratvitorla 2017.12.21. 18:41:46

@zord: 2-3 zászlóaljnyi harckocsi?

zord 2017.12.21. 20:53:55

@piratvitorla: ja. 25-2, 5-1 vagy 25-1 és 5-1. Az a kérdés, hogy a nehéz (láncos) dandárba, ami értelemszerűen a 25. lesz, kell-e kettő. Vannak akik azt szeretnék, hogy legyen.

Zord

Beat it! 2017.12.21. 21:12:49

@zord: @piratvitorla:
Nekem is a 25-2, 5-1 felállás lenne a szimpatikusabb. Megőrizné a "Tata a hk fellegvár" imidzset, de a keleti országrész sem maradna harckocsik nélkül.
És ráadásul a 3 zászlóalj nem is olyan eget rengetően nagy mennyiség, ha zászlóaljanként 30+1 géppel számolunk. Ez összesen 90 körüli darab.
Vehetnénk új Leo-2 a7-eseket, úgyis 30-40 évig használjuk őket utána... Az említett darabszámnál ez vajon mennyibe kerülne?

zord 2017.12.21. 21:31:16

Az igazi magyar katonai szállítógépbeszerzés (tender) szempontjából érdekes hír. KC-390 "IOC", ami persze valójában nem az, hanem "provisional type certificate":

defense-update.com/20171220_kc390-2.html

Az első szériagépeket csak 2018-ban kapja meg a FAB.

Zord

zord 2017.12.21. 21:34:16

@Beat it!: azt hallottam, horror. Ezért is félnek attól a tervezők, hogy politikusaink valami alternatíva után néznek...

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.21. 21:41:22

@Beat it!: A Leo mellett lehet gondolni használt Challanger tankokban is, amelyeket úgy tudom a Brit védelmi minisztérium akar kivonni a hadrendből. Csökkentik a darabszámukat, de nem olvastam, hogy el akarják-e adni, és hogy milyen áruk lehetne.. (a fenntartási költségeknek sem néztem utána..)

Open Skies 2017.12.21. 21:45:31

@zord: Ezt most még csak te látod potenciális lehetőségnek vagy történt már valamilyen hivatalos lépés is?

Beat it! 2017.12.21. 22:29:10

@zord:
A hk-t beküldeni urbánus környezetbe lövészek, lövészpáncélos nélkül öngyilkosság. Hasonlóan nyílt terepen pedig támogató tüzérség kell és mobil légvédelem. Ott vagyunk, hogy komplett összfegyvernemi dandárt kellene kiállítani.
A vezetőknek kezd a körmére égni a sok évtizedes halogatás. Minden nem bírunk egyszerre megvenni. De ha nem kezdjük el, a végére maradnak a gyalogos katonák. A jó hk nagyon fontos lenne.
Vajon ráállnának a németek a 30+30+30 opciós vásárlásra több éves lebontásban? Mondjuk 6 év alatt így megjönne mind a ~90 darab. Másrészt a régi barátságra való tekintettel, és a korábban kihagyott felajánlásaik kihagyása okán valami jobb áras konstrukciót kialakíthatnának nekünk.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2017.12.21. 23:36:28

@Kelepisti:
Le vagyok maradva, mért nem Abrams, mert az működik?

zord 2017.12.22. 00:46:26

@Open Skies: nem, ez napirenden van. Persze nem holnap, hiszen a nehéz dandárnak 2026-ra kellene elérni a műveleti képességet.
@Beat it!: nemcsak hk van napirenden. Én úgy veszem ki, hogy lenne egy nehéz dandár láncos harci technikával (MBT+IFV) és egy közepes, ahol kerekes maradna gerinc (APC+MBT).
@KGyST: most úgy próbálok elképzelni egy gázturbinás hökit és a logisztikai farkát a Magyar Honvédségben.....
.....
.....
.....
.....nem megy.

Zord

Beat it! 2017.12.22. 09:58:28

@zord:
A közepes dandárnál is meg lenne az MBT kategória. Tehát elvileg ugyanazt a harckocsit kaphatnák, mint a másik. Ha így lesz, az jó hír.
Ebben az esetben viszont ha spórolás miatt csak 2 zászlóalj hk-t vesznek, úgy Tatának is csak egy maradna. Véleményem szerint jobb lenne ott a kettő. De nem 2-0 felállásban, hanem 2-1-el. Ezért is kellene a 3 zászlóalj.
Egy speciális okát látom ennek. Hajdúhadházon - bár nagy a kiképzőbázis - nem használhatnak harckocsiágyút. Szomódon viszont igen. (Jól tudom? Vagy ott sem, csak Várpalotán?) Hódmezővásárhelyről nincs infóm.
De Várpalota is közelebb van Tatához, mint Hadház. Egyszerűbb tehát a hk lövészeti kiképzés.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.22. 10:40:31

Én sajnos a szkeptikusok álláspontján vagyok. Nagyon szép, hogy a Zrinyi 2026 végére, modern láncos technikával ellátott dandáraink lennének..
csak... Nem tudom, már hány ennél még jobban is kommunikált programot olvashattunk a Magyar Honvédség fejlesztési irányairól,benne akár légi, alár lérak, akár pld. páncélos fegyvernem értelemében. Tanulmányok tucatjai foglalkoztak a témával.
.. Nem belőlük semmi..., Az aktuálispolitika felülírta a moderizációt, és még szintentartása sem történt meg a fegyverzetnek, eszközöknek.
Kérdem én a legbutább mód, hogy az a pártszövetség és kormánykoalíció, amely az elmúlt 7 évben nem tett semmi - kivéve a Gripen szerződés 2x modósítása, Kronsgberg rádiók, és RÁBA járművek beszerzésén kívül semmi, majd most a legminimálisabb 5 Mi-17 helikoptert nagyjavíttatja (előtte meg beszerzett 3 polgári Minyot és átvett 2 mentőhelikoptert) - komolyan eldöntötte, hogy végre nekilát a végletekig elavult harci-technikai eszközök cseréjének, komoly költséget erre szánva?
Egy híres mondat: Ne arra figyeljenek amit mondok, hanem amit teszek (O.V. 2010) -
Nekem még mindig olyan zsáknak tűnik a Zrinyi 2026, amibe mindent amit éppen aktuálisan a transzparencia teljes kizárásával be akarnak szereni - pld. VIP szállítógép/kormánygép másodlagos utasszállító kapacítással - mint katonia szállítórepülőgép, vagy éppen 200 Busz belföldi használtra, vagy 20 LandRower - minek, és 10ezer brit egyenruha a tartalékos haderőnek (mi van?).. szóval minden belefér.
Még azt is elhiszem, hogy komoly törzstisztek és teamok, ténylegesen szakmai anyagai már fél évtizede ott fekszenek a HM-ben, benne a különféle fegyvernemek igényeinek kiértékelésével, a beszerezhető technikák paramétereivel stb.. Viszont nekem semmi sem garantálja - kivéve a NATO vállalás a hadikiadások emeléséről - de ezt meg akár, mikor meg*-juk, ha nem emelünk, nincsenek büntetőszankciók.. Eddig is a futtottak még kategóriába tartoztunk, annak ellenére, hogy a NATO missziós vállalásainkat, akár vér, akár veriték révén teljesítettük..

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 10:51:20

@Beat it!:

Szomódon lőhetnek harckocsival de D-20-al és páncéltörővel nem.

Mind Debrecenben és Hódmezővásárhelyen volt egy-egy harckocsi zászlóalj 2004-ig.

Rákérdeztem, hogy Hajdúhadházon lőhettek e (majd ha jön válasz megírom), azt viszont tudom, hogy a debreceni szovjet harckocsi kiképző alakulat, csak géppuskás lövészetet hajtott végre ott.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 11:21:35

"Defence and security company Saab has acquired the company Applied Composites AB (ACAB), based in Linköping, Sweden, from GKN Aerospace. The acquisition will guarantee key technologies for the development of future ground combat weapon systems and advanced radomes. "

saabgroup.com/Media/news-press/news/2017-12/saab-acquires-gkn-aerospaces-applied-composites-ab-business/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 11:22:22

"Brazil participates in the Gripen User Group for the first time "

Csoportfotó, a magyar nem ismerős:

pbs.twimg.com/media/DRmN8VlX0AAHZhk.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 11:24:50

Egy kis Airbus basztatás:

"Kuwait said Wednesday it was investigating a military helicopter deal with Airbus SE, adding to the pressure on the European aerospace giant that is facing management turnover and multiple fraud investigations."

www.wsj.com/articles/kuwait-is-investigating-military-helicopter-deal-with-airbus-1513799844

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 11:26:05

"Vilkas/Boxer Driver Training Vehicles delivered for Lithuanian Armed Forces to develop skills of Lithuanian future Vilkas Infantry Fighting Vehicles operators. 88 Vilkas/Boxer IFVs are expected to be delivered by 2021"

pbs.twimg.com/media/DRVhMWbWkAEQxQP.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 11:32:06

"South Korea plans to buy an additional 20 F-35A stealth fighter aircraft from the United States, a South Korean newspaper reported on Thursday, less than two months after U.S. President Donald Trump announced Seoul would be purchasing billions of dollars in new military equipment."

www.reuters.com/article/us-southkorea-usa-airforce/south-korea-plans-to-buy-20-additional-f-35-aircraft-report-idUSKBN1EF051?il=0

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 12:32:09

A lengyel MiG sztorira:

"According to Polish MoD Undersecretary, pilot of Polish AF MiG-29 crashed on 18/12 DID NOT EJECT... Survived landing in high trees with broken ankle only"

Beat it! 2017.12.22. 13:45:54

@Levente B.:
Úgy tudom, Hadházon volt egy "ringató" berendezés, amire ráállítva a harckocsit, imitálta a haladás hullámzását, hogy a stabilizátorral gyakorolhassanak.
Régen (70-80-as évek) ha jól tudom még volt hk lövészet is, de a '90-es évekre ezt megszüntették. A lőirányon a távolban egy település fekszik... A Bakonyban viszont dombok vannak.

Beat it! 2017.12.22. 13:58:16

@Kelepisti:
Lehet, hogy a "futottak még" szövetségesi kategóriából most egyel magasabbra szeretnénk tornázni magunkat. Ha nem csak ígérgetés lesz, akkor talán sikerülni fog.
A szállítógép beszerzés itt csak mellékvágány. A Mi-24 reaktiválásval nem leszünk jó fiúk a szemükben, de ennek üzleti okai vannak. Igazi sarokpont bármilyen új hadieszköz (hk, tüzérség, lérak) beszerzése lesz. Némi szándék mutatkozik rá, csak nehogy kútba essen a terv.

A több éves töketlenkedés iskolapéldája a helikopteresek helyzete. "Nem javíttatjuk a gépeket, mert úgyis típusváltás lesz." Aztán elmaradt a típusváltás, a rendelkezésre álló géppark pedig csendben lerohadt. Gyanítom, hogy harckocsi vonalon is ilyesmi a szitu, mert a Currus már a '90-es évek végén ajánlotta a T-72-es modernizációt, amiből nem lett semmi. És a tüzérség? A D-20-asokhoz rendszeresítve lett az Árpád tűzvezető rendszer, vagy bármi helyette?

zord 2017.12.22. 15:15:16

A keleti csapatoknál infrastruktúra visszavétel/bővítés nélkül sajnos nem lesz megvalósítható a höki zászlóalj. Most semelyik lőterük nem alkalmas rá.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 17:46:05

@Beat it!:

Ringató sok helyen van/volt....Szomódon, Szabadszálláson, Polgárdi azok amik most hirtelen eszembe jutnak.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:08:57

"US Army went on a Xmas spending spree yesterday according to DoD contracts:

-$2.6bn for 786 new M1A2 SEP v3 tanks
-$945m for new PAC-3 Patriot missiles
-$228m for 228 M109A7 Paladins
-$554m training/mission support contract
-$70m for Excalibur guided artillery shells"

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:09:56

"Romania purchased dozens of Rafael Spike LR (long-range) missiles and launchers in the last quarter of 2017, and is evaluating them to decide whether to purchase more, according to industry sources."

www.janes.com/article/76611/romania-procures-portable-spike-lr?from_rss=1&utm_content=buffer200a8&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:10:43

"HMS PRINCE OF WALES, the second aircraft carrier being built by the Aircraft Carrier Alliance for the Royal Navy, has been successfully floated out of the dock at Rosyth."

www.aircraftcarrieralliance.co.uk/hms-prince-of-wales/latest-news/2017/21-12-2017

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:12:32

Egy valagnyi orosz deszant fotók:

"On October 18-19, in Primorye, the Airborne Forces conducted a powerful large-scale tactical exercise with the landing of military equipment and personnel"

bmpd.livejournal.com/2934999.html

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:23:06

Görögország 70 db OH-58D Kiowa Warrior-t vásárol...ebből 36 db lesz üzembe állítva, 10 db kiképző lesz a többi alkatrész bázis:

defenceline.gr/index.php/enoples-dynameis/item/4769-kiowa

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.22. 18:27:39

Állítólag 2015-ben 1000 db MK 82-s bombát adtak el a görögök az Egyesül Arab Emirátusoknak, szerződés meg minden nélkül...

defenceline.gr/index.php/news/item/4757-vomves

Open Skies 2017.12.23. 12:06:09

@Levente B.: A gép oldalszáma miért van tükrözve? Vagy az a poén, hogy PS a kép?

stonefort2 2017.12.23. 17:54:42

@Open Skies: Az egész kép fordított. A gépágyú a jobb oldalon van

Gábor Lippai 2017.12.23. 22:01:47

@stonefort2: a mobiltelefonok elölapi kamerái (pl. selfie készítésekor) tükrözve rögzítik a fényképet.

Open Skies 2017.12.23. 22:55:04

@Gábor Lippai: Közben én is erre a megoldásra jutottam.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.24. 10:02:13

"Boeing awarded $6.1 billion contract to sell 36 F-15QA to Qatar Emiri Air Force"

pbs.twimg.com/media/DRt2qWbWAAAl7Op.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.25. 16:14:27

Egy hivatalos válasz, hogy miért is kell a Mi-171-ket leváltani Afganisztánban:

"Great question!

The Mi-17s will still be flown during the AAF's transition to UH-60s. However, Afghanistan’s current fleet of aircraft is nearing the end of its service life and is in need of a reliable replacement; aviation modernization addresses AAF needs by providing UH-60s, a stable, reliable improvement for the force.

Mi-17s are obsolete and being phased out as part of aircraft modernization; maintaining and prolonging the operational life of aging Mi-17s is no longer viable."

zord 2017.12.25. 18:05:44

@Levente B.: Maradjunk annál, hogy Oroszországot kiszorítják minden piacról, ahonnan csak tudják. Afganisztánban a NATO (mi is) és az amerikaiak állják a cechet, így ők akarnak bizinszt csinálni. Teljesen érthető a Milek kidobása. Az afgánok esélye, hogy önállóan fenntartsák a BH-kat valaha is? 0. Na de ez kit érdekel? Pont ez a birodalmi stratégia lényege: vagy amerikai helikopterrel repüljenek, vagy semmilyennel.
Kíváncsi vagyok, ez az afganisztáni magyar repültetésnek (ex AAT, most RSM) mikor vet véget?

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.25. 18:14:25

"637 Officers and NCOs from the Turkish Armed Forces (Army: 155, Navy: 155, Air Force: 327) were expelled today. Turkey's islamic government dismissed a total of of 25,616 military personnel (9,207 soldiers and 16,409 cadets) after a coup attempt on July 15, 2016."

Beat it! 2017.12.25. 21:32:56

@Levente B.: @zord:
Vajon Mi lesz a sorsa az afgán heliknek? Utánanézhet valaki, de szerintem még max egy, vagy egyetlen nagyjavításon sem voltak. Még legalább 24 évig repülhetnének a megfelelő javításokkal és karbantartásokkal. Ezért akár a használt cikk piacon is megjelenhetnének, és talán megérné közülük vásárolni is. Úgyis utál már minket a fél világ a helikopterek miatt, hát teljesen mindegy lenne. Sőt, a kint szolgált magyaroknak van rálátása a flottára, tudnának súgni, hogy melyik példányt érdemes megvenni. 7-8 gép megvételével teljes lenne itthon egy Mi-17 század.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.26. 23:10:01

"A Royal Air Force Oman navigator died when the helicopter he was in crash-landed in Musanaa, military officials have confirmed."

timesofoman.com/article/124659/Oman/Government/A-Royal-Air-Force-Oman-navigator-died-when-the-helicopter-he-was-in-crash-landed-in-Musanaa

piratvitorla 2017.12.27. 12:43:56

@Beat it!: Szerintem amíg tudják repültetik, utána meg már olyan állapotban lesznek hogy maximum Bábolnára lennének jók csirke keltetésre :)

zord 2017.12.28. 10:39:41

@piratvitorla: Első blikkre nem vennék én se afgán helit. Amúgy Mi-17V-5 újonnan felcuccolva, bármikor. Persze, én a dolgokat mindig úgy értem, hogy ~PG-szintű ipari képességgel megtoldva. Ezzel lehetne hosszú távon Mi-17/24 üzemet csinálni.

Zord

piratvitorla 2017.12.28. 14:25:01

@zord: Aztán ha mindent összeadsz: Mi-17V5+önvédelmi rendszer+NATO kompatibilis kommunikációs rendszer+NATO kompatibilis azonosító rendszer+fegyverzet+szimulátor+NVG+kiképzés stb. az már ott tart mint egy nyugati helikopter. Csak mivel beleraktad a NATO cuccokat ugrott a garancia. És ezek az új ruszki cuccok a modern elektronika miatt már nem olyan mindent kibíróak, mint a régiek...

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.28. 17:33:22

"U.S Gov has formally agreed to sell 12 Embraer A-29 "Super Tucano" and weapons systems to Nigeria in a $593 million contract"

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.28. 17:54:22

"An engine failure caused damage on 21 December to five E-8C JSTARS aircraft, or nearly one-third of the fleet of aerial ground surveillance aircraft, the US Air Force says."

www.flightglobal.com/news/articles/single-engine-failure-damages-five-e-8c-jstars-444491/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.28. 18:01:29

"Russian Air Force Ilyushin Il-62M plane flew from Chkalovsky military airport (near Moscow) to Latakia
Bassel Al-Assad International Airport in Syria over Turkish airspace"

twitter.com/YorukIsik/status/945880720400179200

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.28. 18:09:30

"The Japan Air Self-Defense Force has awarded Boeing Defense a $279 million contract for a KC-46 tanker. It's the first international sale of the plane"

zord 2017.12.28. 20:23:16

@T-Jay: ez most RPG-utód, Carl Gustaf, vagy IPTR?

A Kormány 2052/2017. (XII. 27.) Korm. határozata
a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében megvalósuló, a Magyar Honvédség
páncéltörő képesség fejlesztése érdekében, a VÁLLRÓL INDÍTHATÓ, többcélú páncéltörő fegyverrendszer
beszerzésével kapcsolatos feladatokról
A Kormány az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 36. § (4b) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva engedélyezi a honvédelmi miniszter részére, hogy a Magyar Honvédség szükségleteinek megfelelő, korszerű, vállról indítható, többcélú páncéltörő rakéta fegyverrendszerek, valamint a kapcsolódó logisztikai támogatási és
szolgáltatási feladatok beszerzése érdekében szükséges, több költségvetési év előirányzatait érintő kötelezettséget vállaljon a XIII. Honvédelmi Minisztérium fejezet előirányzatai terhére a 2019–2026. évek közötti időszakban
20 000 000 000 forint értékben.
Felelős: honvédelmi miniszter

Orbán Viktor
s. k.,
miniszterelnök

zord 2017.12.28. 20:54:09

@fakirbakir: igen ez a második. Éppen azt nézegettem, hogy jó jósnak bizonyultunk-e egy évvel ezelőtt, amikor ezt a grafikát készítettük és publikáltuk a nemzetben:

mno.hu/data/cikkek/1378/13788/cikk-1378808/honvedseg_airbus_fit_800x10000.jpg

mno.hu/kulfold/utasszallitok-a-honvedsegnek-1378808

Zord

fakirbakir 2017.12.28. 20:59:19

@zord: Lehet a döntéshozók néha olvasnak újságot :D. Ha jól értettem a sajtótájékoztatón elhangzottakat, akkor Kecskeméten lesznek majd a gépek?

zord 2017.12.28. 21:41:44

Tamás idei uccsó bejegyzésében felidézi a szolnokiak parádés kompos mentését:

Open Skies 2017.12.28. 14:43:25
airbase.blog.hu/2017/12/27/nyolc_perc_jeg_es_viz_felett

Zord

ms007 2017.12.28. 22:09:19

@zord: Állítólag a Metisz helyett lesz Carl Gustav

zord 2017.12.28. 22:26:36

@ms007: egy két kilométer hatótávolságú irányított páncéltörő rakéta helyett egy 300-500 méter hatótávú irányítás nélküli rakétagránát? Na ne.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.12.29. 00:12:21

@zord: Ez a magyar realiás... A szarnak adunk egy pofont...

Nekünk akkor nem M, hanem M1 változatú van? Mert annak a HMZ-je 2 km, a sima M-nek csak 1,5 km.

A Metisz-M(1) mellé és nem helyette kéne. Az CG az a lövészraj szintű AT és multifunciós eszköz, a ATGM meg inkább már deidált AT raj fegyvere.

A VSz időban ez volt a zl. AT pct. tüzérsége, szakasz szintű egység Maljutka, Fagot és RPG-7-tel.

Beat it! 2017.12.29. 00:29:02

@ms007:
Remélem ez nem azt jelenti, hogy a Metiszt teljesen kivonják és felszámolják a készletet. Hanem csak annyit, hogy bizonyos alakulatok átadják a Metiszt másoknak. Carl Gustav pedig mehet a gyorsan mozgó erőknek (különlegesek?) és úgy általában az RPG helyett. Utóbbi még el is fogadható.
Metiszt eleve csak Szolnokon használtak ha jól tudom. Most mehetne Debrecenbe, Hódmezővásárhelyre. Tatának meg ott a Konkursz. A Metisz készlet fiatalabb, mint a Konkursz és Fagot, nem lenne logikus pont azt kukázni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 09:51:03

Tudásom szerint a különleges dandárnak lesz a CG, elsősorban missziós feladatokra. Oda tényleg egy ilyen multifunkciós zsebágyú kell. Nem fogják a METISZ-M-et kiváltani, az átkerül a "hagyományos" lövészdandárokhoz..
Beszerzése miatt, a CG-ről készült cikket nem is közölhette a HT, mert "befolyásolta volna a döntéshozókat..., Viszonylag sok info-t és képek adtak a CG-ről SAAB-nál (még kb. 2 éve egy magyarországi konferencián amin Légierőbloggerrel és más ide író kollégával együtt részt vettünk, akkor mutatták be.)

zord 2017.12.29. 10:14:46

Egy megjegyzés, már itt is volt róla szó, gyakorlatokon is láthattuk, hogy már egy ideje nemcsak Szolnokra korlátozódik a Metisz-M használata. Legutóbb az orrom előtt bocskaisok lőttek vele.

Molni, igazad van, rosszul írtam, papíron a Metisz-M tényleg csak 1500 méter. Ezzel együtt nem lehet egy lapon említeni egy "svéd RPG-vel". Irányított fegyvert a nem irányítottal.

De most azon vagyok, hogy kiderítsem, mi is folyik valójában. IPTR vonalon is volt korábban mozgás nálunk, ezért lehet, hogy valami félreértés van.

Zord

ms007 2017.12.29. 11:07:02

@Kelepisti: A 20 milliárd nem sok arra, hogy csak a különlegeseknek legyen "pár" darab CG, amikor épp afgánban járnak?

zord 2017.12.29. 11:13:52

Még egy dolog ehhez a történethez, ami inkább azt támasztja alá, hogy az RPG hosszú távú kiváltásáról lehet szó, hogy ez egy hosszú, hét éves program (2019-2026), a húsz milliárd (kb. 60M EUR) ezen nyúlik szét. Arra utal, hogy egy mindenki által használt fegyvert szépen fokozatosan bevezetnek az összes alakulatnál.

Az IPTR szerintem rövidebb és drágább program lesz. A nemrég, szintén kormányhatározatban megjelent tüzérségi fejlesztés 10 milliárdja is csak 2017-19-re vonatkozik.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 15:26:57

Az RPG kiváltására teljesen megfelelő lenne, mivel elnyujtott programról van szó. 2 éve amikor elkezdődött akkor még csak 20 körüli mennyiség volt első beszerzésnek az akkor még KMZ részére. ez ki is volt úgy emlékszem írva. Nos azóta a KMZ-ből KMD-lett. Szerintem ők kapják először és a majd később a többi lövészdandár. Egyébként az RPG-7 az egyik legolcsóbb fegyverrendszer de mérhetetlenül elavult. Viszont asszimetrikus környezetben a legolcsóbb.. A sok különféle fejjel pedig még hatásos épületek, és terepjárók, könnyűpáncélosok ellen is.. Más kérdés, hogy lőtávolsága miatt "öngyilkos" dolog ezért nem nyugati hadsereg számára megfelelő eszköz. (pld. öngyilkos fedajinok, és minimális képzettségű bozotharcosok kiválóan elvannak vele..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.12.29. 15:33:25

@Kelepisti: Az alap RPG-7 igen, de az RPG-7V tudtommal elég veszélyes a korszerű IFV-kre is, nemhogy az APC-kre. Nem minden pct. eszköz feladata, hogy szemből lődd ki vele a világ no.1. harckocsiját. Sőt, urambocsánat, adott esetben nem jármű ellen veted be, hanem épületbontásra, géppuskafészekre, stb. Pont azért, mert filléres eszköz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 15:56:18

Igazad van Molni, de a hatásos lőtávolsága és pontatlansága miatt, nem illik a NATO hadseregek fegyvertárába. Egyébként RPG-vel ki a fene akar szemből tankra támadni, de még CG-vel is. A jó gyalogos, oldalról, de leginkább hátulról lövi ki a panzert :-).. Én inkább épületek, géppuskafészkek ellen használnám.. még a Kornettel sem szemből támadták a Merkavákat...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 15:59:08

Éles teszt. Az afgánoknak vett az USAF fél tucat partizánvadász gépet, had hulljanak az Ő pilótáik.. ha meg jó, akkor mehet a COIN tenderre...

www.flightglobal.com/news/articles/usaf-plans-to-buy-seven-armed-ac-208s-for-afghan-mil-444507/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 16:00:33

Visszatérnek a Kanadai Hornetek Romániába. 2018 januártól újabb misszióban vannak, talán ismét látjuk Őket.

ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/cf-18s-to-return-from-romania-in-january

zord 2017.12.29. 16:09:29

@Kelepisti: én nem látom be, hogy egy olyan fegyver, mint az RPG-7 miért lenne elavult? Az egy más kérdés, hogy a rakétái tekintetében el kellene vele mozdulni a pct. felől a ma szükséges többfunkciós irányba. Ezek el is érhetőek, csak ez a honvédségben nem tükröződik, sajnos.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 16:22:10

A lövésznek félig/meddig ki kell emelkednie a fedezékből. Nem lehet szobából/fedett helyről indítani mint pld. a CG-t. A fegyver nagyon pontatlan. A modern precíziós fegyverekkel felszerelt, "drága az emberélet, főleg a saját katona" filozófiájú hadviselésbe nem illik bele. Egy tömeghadseregbe, ahol viszonylag kiképzetlen katonákkal, öngyilkos fegyverként lehet használni, ott igen, teljesen megfelelő. Nem tudom mennyien állnánk ki vele, egy golyózáporos utcára...
Olcsó akár a AK-47, célszerű de nem korszerű..
Az is igaz, hogy a CG nagyságrendekkel drágább fegyver..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.12.29. 16:34:36

@Kelepisti: A CG-t mitől lehet? Az egy lényegében mobil HSN, pont úgy hátrafúj, mint az RPG indításkor...

zord 2017.12.29. 16:55:22

@Kelepisti: Nem visszatérnek RomániáBA, hanem visszatérnek RomániáBÓL. December 31-én ér véget a négy hónapos rotációjuk, és mennek haza a juharfalevelesek.

;-)

Zord

zord 2017.12.29. 17:01:46

@molnibalage: @Kelepisti: hát azért ez a „confined spaces" képesség nem általános a CG-re nézve. Van EGY bizonyos muníció, amire igaz:

"The new projectile - known as the HEAT 655 CS (for Confined Spaces) - was developed to the undisclosed customer's requirements.

IHS Jane's understands that the round uses the counter-mass principle to enable its new role. This uses a combination of propellant gases and counter-mass vented rearwards on firing to counter-balance the weight of the projectile as it travels forward through the barrel, the recoilless system of operation is maintained and there is no significant back-blast."

greendef.blogspot.hu/2013/12/saab-reveals-confined-spaces-capability.html

Zord

zord 2017.12.29. 17:14:56

A bangladesi légierő három Jak-130-ast vesztett az idén. Egyet a nyáron, most kettőt ütközésben. A srácok kijöttek:

bdnews24.com/bangladesh/2017/12/27/air-force-training-plane-crashes-in-coxs-bazar-rescue-operation-under-way

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.29. 18:33:53

@zord: Igen egyféle lőszer amit lehet indítani..

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.12.29. 22:10:51

"Taipei, Dec. 27 (CNA) Four upgraded F-16 fighter jets are scheduled to be delivered to the Air Force in 2018 by a state-owned aviation firm, Ministry of National Defense (MND) sources said Wednesday."

focustaiwan.tw/news/aipl/201712270007.aspx#.WkP_fl0bM8U.twitter

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.12.30. 09:23:04

@Kelepisti: És a videón a zárt hely annyira zárt, hogy a fele nyitva van. Szóval ez inkább marketing, mint valós harcászati képesség általánosan. Ilyen helyről RPG-zni is lehet sanszosan...
süti beállítások módosítása