Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

  • Levente B.: Ma 5 éve voltam megtekinteni az L-39NG gépet Kecskeméten. combatant.blog.hu/2020/11/19/bemutatko... (2025.11.19. 10:13) Az Alba visszatér.
  • zord: SzSzV-535 Karélia orosz SIGINT-hajó Oahutól 15 mérföldre: m.youtube.com/watch?v=wQqbQRY_WcU Zord (2025.11.19. 07:01) LandPowerNews 152. (2025 nov.)
  • zord: @Levente B.: aquila non captat muscas. Szigorú törekvésem az úgynevezett "közösségi médiumok" kerü... (2025.11.16. 14:35) Hatvankilencesek a Baltikumban
  • zord: Visszakacsint a múlt, a Szafarov-ügy Jerevánban: telex.hu/sport/2025/11/14/ormeny-drukkerek-uzene... (2025.11.14. 08:04) Blast from the Past: 2011, Jereván
  • zord: Megérkezett a Ford a karibi vizekre: www.bbc.com/news/articles/c4gkypezze8o Zord (2025.11.12. 03:56) Forddal Triesztben
  • zord: A karibi és pacifikus dróncsapásokról: edition.cnn.com/2025/11/11/politics/military-strikes-platf... (2025.11.11. 19:08) AirPowerNews 151. (2025 okt.)
  • zord: Újabb részletek az olasz Lynx-ügyletről (AICS - A2CS) az első 21 kocsit tartalmazó szerződés aláír... (2025.11.06. 15:39) Előugrott a magyar Hiúz
  • zord: @zord: bocs, asszem ezt benéztem. Ennyi hivatalos van egy 2018-as túlfutásról: www.baaa-acro.com/... (2025.11.06. 08:56) Gyorsabban és magasabbra: álmaink rámpás gépe, a KC-390-es
  • zord: Riport a Trieste fedélzetéről: m.youtube.com/watch?v=xTYB9dGhz4I&pp=ugUEEgJlbg%3D%3D Zord (2025.11.04. 23:51) Trieste e Vespucci Triesztben
  • zord: Aviacon Citotrans Il-76 ment Venezuelába is: www.defensenews.com/global/the-americas/2025/10/28/h... (2025.11.03. 13:54) Újabb mérföldkő a mihu-helyreállításban

Kalendárium

november 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (27) AirPowerNews (114) éleslövészet (25) f 16 (20) gripen (76) Gripen (78) Győr (18) H145M (39) H225M (16) Hajmáskér (38) helikopter (52) hírek (64) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (67) Körös-hegy (30) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (18) magyar (44) Magyar Honvédség (20) Mi-17 (25) Mi-24 (34) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (26) radar (22) Szolnok (53)

HTML

Radarok Oroszországból

2016.09.21. 00:01 | zord | 26 komment

Miközben az F-35-ös rendszeresítésével, a B-21-es fejlesztésével, a kínai törekvésekkel egyre szaporodik a kis visszaverő felületű célok száma (az UAV-okról nem is beszélve), s egyre kifinomultabbá válnak az elektronikai támadó eszközök is, a légvédelem fejlesztőinek alapvető feladata, hogy a régi leckéket elővegyék, a frekvenciadiverzitással és abban az alsóbb sávok alkalmazásával/megtartásával. Oroszországban most is sokoldalú a megközelítés.

160920_orosz_radarok_1.jpg

1L125 Niobij-SzV, méteres hullámhosszú, aktív fázisvezérelt antennájú lokátor a csapatlégvédelemnek. Ötmillió euró környéki árával jó P-18-as utódnak tűnik az exportpiacra.

160920_orosz_radarok_5.jpg

Az eleve több sávosra tervezett 55Zs6M Nyebo-M komplexum méteres (RLM-M) lokátora.

160920_orosz_radarok_2.jpg

Ugyanannak a rendszernek a decis eleme, az RLM-D.

160920_orosz_radarok_3.jpg

Nyizsnyij Novgorod előző generációs deciméteres 59N6E Protivnik-GE lokátora.

160920_orosz_radarok_4.jpg

Ne felejtkezzünk el a kis magasságú célokról és a centiméteres sávról sem. A VNIIRT 48Ja6-K1 Podlet-K1 lokátora.

Zord

A képekért köszönet az Armija 2016-os kiállításról nemrégiben hazatért Gyűrösi Miroszláv barátomnak.

Címkék: orosz radar lokátor VHF frekvenciadiverzitás méteres hullámhossz

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1311732101

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2016.09.21. 00:18:15

xxx, már a radaroknál is csak a pornó :D

Batkaa 2016.09.21. 08:26:45

Nyebo-M-re egy forrás 6db-os beszerzésre 35M USD-t írt.

zord 2016.09.21. 09:22:53

@Batkaa: az egy kicsit kevés lesz, a kisebb és stand alone 1L125-ös 5 millió eurós árát nézve. Egy Nyebo-M komlexum, a három radarjával 35M USD, az már hihetőbb lenne.

Zord

David Bowman 2016.09.21. 10:20:47

Mindegyik mellé két Pancír kell. Vagy valami, ami még a buta bombákat is lelövi.
Nem értek hozzá, de nagy meló lehet ezeket úgy összehangolni, hogy ne zavarják egymást.
A Harkály pl nem bírta ki, hogy egy picit változtatni kellett a frekvenciáján. Bedőlt a sokmiliárd (akkori) rubeles beruházás.

zord 2016.09.21. 11:39:29

@David Bowman: semmi nincs ingyen. De azért van frekvenciamenedzsment, kompatibilitási könyvtár, stb. Inkább több ilyenekből, vagy modernizát 18-asból, mint drága centis nyugatiból. Annak helikoptert, kis uavot vadászni van helye V/SHORAD mellé.

Zord

David Bowman 2016.09.21. 15:29:18

@zord: NATO tagok vagyunk. Nem vehetünk ilyeneket.

Batkaa 2016.09.21. 18:52:16

@David Bowman: Gyártani ellenben (még) tudunk...

zord 2016.09.22. 14:24:13

@David Bowman: @Batkaa:

Persze, a 18-as bázisú modernizáció a méterben az egyetlen járható út. Azt sajnos kétlem, hogy a következő rádiótechnikai ugrást (aktív antenna) idehaza meg tudnánk csinálni, de a meglévő antenna automatizált nyitásának-csukásának gépészeti megvalósítása talán nem haladná meg a hazai lehetőségeket. Ha 5-10 percre le lehetne szorítani a telepítés-bontást, az harcászatilag nem előrelépést jelentene.

Zord

David Bowman 2016.09.22. 17:34:32

@zord: Miért ne tudnánk aktív fázisvezéreltet csinálni? A Tungsram most is ott áll a Váci úton.

Batkaa 2016.09.22. 18:11:26

@David Bowman: ...mivel nem ilyen gyökkettő egyszerűségű a téma.
HA lenne szándék ilyen irányban fejleszteni, akkor először tapasztalatot kellene szerezni aktív antennás berendezés üzemeltetésében (RAT-31), illetve ipari javításában. HA ez a egy+kettő feltétel találkozhat a méteres radarok terén megszerzett tapasztalattal, akkor akármi lehet...
Mármint laikus ésszel így gondolom.

zord 2016.09.22. 19:56:18

Abból kell kiindulni, hogy az Arzenál a saját ujjából egy félvezetős, kódimpulzusos adót sem tudott kiszopni a P-18H majd MH2-be (ukrán, illetve belarusz a tyeknika bele).
Na és ezek után képzeljük el, hogy az aktív rácshoz a 18-as mind a 16 Yagija mögé oda kellene tenni egy-egy TX/RX modult, aztán meg képzeljük el azt, hogy Nyebó módra az emelet- és elemszámot felemeljük több tucatra ténylegesen hatékony nyalábformálás, oldalsziromelnyomás és magasságmérés végett.
Ebbe a ligába sem Nyírtelek, sem más általam ismert magyar cég nem tartozik bele.

És tegyük hozzá, VHF sávban vagyunk.

Zord

Batkaa 2016.09.23. 02:13:28

@zord: egyelőre nem is javítanak ilyesmit, ugye?

zord 2016.09.23. 17:25:36

@Batkaa:

Az általuk modernizált/átépített 18-asokat gondolom ugyanúgy szervizelik, vagy fogják, ahogy az összes korábbi radart is. Homályos, hogy hol tart a P-18H/MH2. Egy darab amerikai exporton kívül nincs másról konkrét infó.

Zord

zord 2016.09.23. 18:15:26

@Beat it!: @David Bowman: C'mon. P-18MH2. A radar típusjelzése. A fejlesztés először P-18H jelzéssel futott.

Zord

Beat it! 2016.09.23. 19:38:03

@zord:
Rákerestem, megtaláltam.
www.hmarzenal.hu/vedelmi-ipar/P-18MH2-radar.html
A honvédség nem kérte ezt a modernizációt? Jellemző, hogy pont Amerika vásárolt belőle... Know your enemy. Nemhogy az ellenségnek, de még a szövetségeseknek sincs ilyen?
Mostanában Kub-os gyakorlatokon nem nagyon látom a P-18-ast, bár lehet, csak a figyelmem kerülte el, esetleg fotót nem publikáltak róla.

Batkaa 2016.09.23. 21:14:35

@zord: aktív antennás technikára értem, hogy ilyet javítanak nálunk? A RAT-ok javítása vajon hogyan történhet?

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.09.23. 21:32:38

@Beat it!:
Pont ezt beszéltük a NEWFIP idején a blog urával, hogy egy ideje tényleg nem volt látható a P-18.

zord 2016.09.23. 22:17:56

@Batkaa: a NATO-s csomagban x évre az is benne van, gondolom a gyártó cég (ma a Leonardo része) csinálja.

Zord

Open Skies 2016.09.24. 09:31:47

@David Bowman: Nagyon reméltem hogy nem ezt fogod írni és meglepsz valamilyen új információval. Amióta GE tulajdonban van a Tungsram, a fényforrás fejlesztést is leépítették, nemhogy más fejlesztést. Kb. a rendszerváltás után szinte minden megszűnt a cégnél, ami nem a fényforrásgyártással kapcsolatos.

Batkaa 2016.09.24. 13:43:16

@zord: ...szóval akkor magyar műszaki (hogy ne mondjam mindjárt: magyar fejlesztőmérnök) nem vesz részt a radarok javításában. Beavatkozási pont lehetne, ha a mostani és jövőben beszerzendő aktív antennák javítására föl lehetne készíteni hazai céget/üzemet/munkacsoportot (például úgy, hogy alvállalkozóként megszereznék a gyártó minősítését). Enélkül lassanként meg fog szűnni a hazai tudásbázis.

zord 2016.09.25. 08:11:51

@Batkaa: valamilyen szinten tudnak hibaelhárítást csinálni. De komolyabb meghibásodás esetén, vagy az éves pár napos leállásokra biztosan jönnek digók.
Ami tapasztalat a RAT kapcsán megszerezhető volt, az lejött a "fejlesztés-gyártás helyszíni befejezésénél", illetve lejön az üzemeltetésből.

Zord

Batkaa 2016.09.25. 12:14:06

@zord: szerintem ezt a vonalat kellene nyomni, hogy az üzemeltetéshez kapcsolódó lehető legtöbb feladat maradjon idehaza, iparpolitikai megfontolásból is.
Talán már nem pont a RAT-31 kapcsán kell tovább lépni, de perspektivikusan.
süti beállítások módosítása