A Szövetséges Pajzs intézkedéssorozat keretében több hadgyakorlat is zajlott-zajlik Kelet-Európában. Ha tengerpart és (főként) partraszállási műveletek, akkor BALTOPS 2015.

Hajnalban az ustkai partok előtt az HMS Ocean.

Északon egész éjjel dereng. Itt az egyik lengyel partraszállító hajó sziluettje látszik a horizonton.

A part fölött egy P-3C Orion nézett le ránk.

Brit Chinook indul útnak "anyahajójáról".

A Dán Királyi Haditengerészet F363 jelű Niels Juel fregattja, az Iver Huitfeldt-osztály harmadik tagjáról. Jól látszik a Thales SMART-L felderítő lokátor és az AESA-technológiás (!) APAR tűzvezető lokátoregyüttes. Az előtérben a brit Királyi Tengerészgyalogság 35 fő szállítására alkalmas LCVP Mk 5 partraszállító járműve igyekszik az Ocean felé.

Az amerikai vezetésű, 1972 óta megrendezésre kerülő gyakorlat zászlóshajója természetesen amerikai volt, ezúttal az USS San Antonio. Fedélzetén egy brit Chinook és egy MH-60-as fedezhető fel. Osztálya első hajójaként igazi kis problémahordozóként híresült el az LPD-17, érdemes utánaolvasni.

A lengyel Gniezno partraszállító/aknarakó hajó előterében svéd Strb 90-es (CB90) nagy sebességű rohamhajók.

A németországi költözés előtt álló mildenhalli különleges hadműveleti csoport CV-22B-je.

Királyi haditengerészeti Lynx és a szárazföldi erők Apache-ának találkozója. Mindketten a HMS Oceanról üzemeltek.

A brit Királyi Légierő Chinook ZH893 lajstromú HC.2-ese a part fölött.

A brit hadsereg Apache AH.1-ese itt alacsony áthúzás közben, de a legtöbbször Ustkán megfigyelt taktika szerint több száz méter magasról, lassú őrjáratozás közben dolgoztak. Érdeke3ség az aszimmetrikus függesztmény: kívül egy-egy 19-es konténer CRV-7-es rakétáknak, jobb oldalt belül a négyes Hellfier-sín, bal oldalt pedig egy póttartály.

Partraszállás 1. Lengyel PTSz indul el Lublin partaszállító/aknarakó hajóról...rá még visszatérünk.

Partraszállás 2. Érkezik az AAV-kötelék a San Antonióról.

Partraszállás 3. Csurog a víz a partra kigördült tengerészgyalogos járműből. Hátul ismét csak a CB90-esek.

Satufék a homokban...a jobb oldalt látható svéd katona előretolt irányítóként fogadta a partra érkező járműveket.

Úszóképes lánctalpasok találkozója az ustkai tengerparton.

A tengerészgyalogosok AAV-P7-esei megindulnak az ustkai tengerparton céljuk felé.

Az AAV-nek is van műszaki mentő változata.

Svéd Gripen-áthúzás, harcászatilag enyhén szólva nem reprezentatív, de nagyon látványos szűk rajkötelékben.

Spangdahlemi Block 50M is tiszteletét tette a laski AvDet-ből.

És akkor térjünk vissza a hírhedt PTSz-esethez. Itt még a hajóra való visszatéréssel kísérletezik a SI-10040 jelű jármű személyzete. Előzőleg tolatva próbálták, ez már a szembe kísérlet. A nagy hullámzásban nehéz a feladat.

Itt már nyilvánvaló a baj. Az ugrásra kész mentő RHIB egyből reagál, vontatókötelet is átadnak...

...de nincs menekvés, jön be a víz. Ez az a pillanat, amikor a süllyedés nagyon felgyorsult...mászik át a személyzet...

...egy másodperc se telik bele, a PTSz elmerült, csak az antennája áll ki a vízből.

Mit nem rejt az ustkai parti erdő? Bunkerek, egészen a második világháborús német építményekig bezárólag...a környéken még Freya-lokátor betontalapzat is fellelhető.
Továbbiak hamarosan...
Zord
