Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (85) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (67) gripen (76) Győr (17) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (46) hírek (34) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (59) kecskemét (45) Körös-hegy (21) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (43) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (22) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Air Power News 19. (2014. okt.)

2014.10.06. 10:04 | zord | 221 komment

Egy friss lengyelországi képpel indul az októberi hírrovat...

141001_AirPowerNews19_14okt_felirattal.jpg

Zord

Címkék: air power news

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1006763331

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.26. 20:13:46

@zord: A képanyag nem rossz, de ilyen bűn rossz "zenét" alárakni. Komolyan mondom, hogy aki ezt a videót csinálta nem volt magánál...

zord 2014.10.26. 20:29:30

Egész jó kis anyag az új (talán csak kitalált) "viszki jéggel" esetről:

www.bbc.com/news/magazine-29756959

Zord

zord 2014.10.26. 20:36:42

@block50:

Persze. A "Lengyelország pajzsa" példájára kellene beszerezni valamit, nagy NATO-bólogatások közepette. Az a követelményrendszer ide is megfelelne: 100km + ABM. A napokban mellesleg hallottam egy pletykát arról, hogy kb. ez a poszt-Kub vízió magasabb körökben idehaza is. A kérdés csak az, hogy lesz-e hiátus. mert ha igen, akkor komolytalan az egész. Ha elengedik a Kub kezét, akkor ismét elvész egy kultúra, mielőtt jöhetne a váltás.

Zord

zord 2014.10.26. 20:52:32

Éjszakai figyelőtávcső a V4 EUBG lövészei és felderítői részére:

honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/8/cb/00000/RVFELH2M%C3%93D77002_14-74_057-0202.pdf

Zord

Open Skies 2014.10.26. 21:08:09

Ezt még szeptemberben belinkeltem ide és azt írtad rá hogy másik bejegyzésedhez való :)

Open Skies 2014.10.26. 21:09:19

@zord: Ja nem, az a "AN/AVS-9 tip binokuláris éjjellátó műszer" volt. Sorry.

zord 2014.10.26. 21:41:48

@Open Skies:

Semmi baj. De a lényeg az, hogy a V4 EUBG-hez köthető beszerzések "nagyban" elkezdődtek, úgy szf, mint a le vonatkozásban.

Zord

Batkaa 2014.10.27. 00:37:15

@block50: szarfos indexes böfögés... azt egy pillanatig sem veszi számításba, hogy azért került Magyarország ekkora támadás alá, mert a kormányzat -ha mégoly visszás módon is- megpróbálta tenni a dolgát: mozgásteret teremteni az országnak.
Ez egy álobjektív cikkecske, befolyásolási szándékkal íródott minden sora (mert azt nyugodtan feltételezhetjük, hogy mozgósítanak minden akcióügynököt).

Részemről látnék kiutat a helyzetből, csak attól tartok, megbukna a jó hosszú ideje kontraszelektált apparátuson...

@Allesmor Obranna: ha a XX. századot nézed, az első világháborút nem Magyarország veszítette el, hanem a monarchia. Magyarország azért veszett el, mert a felszínre kavarodott féltudású, nem ritkán direkt áruló elit nem volt hajlandó megvívni érte a világháborút szorosan követő honvédő háborút. Ennek a tanulságai máig érvényesek és éppen most kellene komolyan figyelembe venni!

@zord: így van a kegyelmi idő elvesztegetése óriási bűn, kegyelmi állapot volt, hogy független (vagy kvázi független) országként hozzáférhettünk gyakorlatilag a világ teljes fegyverpiacához.

Beat it! 2014.10.27. 09:51:37

@zord:
BTR téma: ha csak egy BTR-80-as volt a listán (nem az A), akkor azt jelenti, hogy egyetlen darab KM-1M-es irányzóműszer bruttó 17 millió forint!!! Szerintem ez brutális. Ráadásul ebből számolták a nettó árat, ami 13 385 827 forint. Ez nevetséges. Pont fordítva szokták, hogy kerek a nettó összeg, amennyibe kerül a cucc, és abból csinálnak egy bruttót. Ez mondjuk részletkérdés. De azért durva, hogy egy egyszerű optikai ketyere ennyibe kerül. Miközben az egész jármű középjavítása nettó 31,5 millió. A 276 ezer forintos csúszásgátló felületről ne is beszéljünk. Röhej. A TASZT pótlás meg ugyanannyiba kerül 1 db BTR-80 esetében, mint 3 db BTR-80A esetében? Ez alapján egységárra következtetnék, de majd 3 millióért???
Én mindig a BTR modernizáció mellett voltam, nem is rossz a magyar modernizáció. Valami kis kiegészítő páncélzat még nem ártana, hasonlóan ahhoz, amit az Irakba vitt példányok kaptak. Meg esetleg egy fedélzeti számítógépet a hálózatalapú hadviselés jegyében. DE ilyen áron? 40 darab gép esetében a végszámla már 1,8 milliárd lenne.

Allesmor Obranna 2014.10.27. 10:37:15

@Batkaa: Bárhogy is volt, mi magyarok vesztettünk.
Persze akkor még a Monarchia égisze alatt, hiszen nem is volt akkor még önálló Magyarország.
A magyar társadalom veszített és ez a tény csak erősíti a mondanivalómat, azaz, hogy a Honvédség csak abban a szűk egy évtizedben látta el normálisan a feladatát, amikor tényleg nem voltunk tagjai egyetlen szövetségesi rendszernek és a területi integritásunkért magunk voltunk kénytelenek felelni.

block50 2014.10.27. 10:59:27

@Batkaa: Persze szarfos..

OK, de ezek akkor is megoldási lehetőségek még ha nekünk nem is túl jó forgatókönyv szerint. A másik oldalról ugyanakkor nem nagyon látom a megoldás irányába tett lépéseket. Kormányszóvívő, külügyminiszter és házelnök oldaláról is csak nevetséges és pökhendi kijelentések hangzanak el és dobálják az internetadó gumicsontokat.
Tették a dolgukat?!
Lehet! Ha ezen azt értjük, hogy megnyerték a választásokat, hatalomban maradtak és tovább rendelkezhetnek az EU-s pénzek elosztásán, akkor igazad van.
Ugyanakkor egyre többet hallani, hogy az USA már hónapokkal ezelőtt jelezte nemtetszését informatív csatornákon, csak a pökhendi viselkedés miatt már akkor sem foglalkoztunk ezekkel. Lehet magyarkodni, csak ne felejtsük el hol élünk és milyen mozgástérrel rendelkezünk!? Korábban is, most is és a későbbiekben is a nagyhatalmak játszótere leszünk, ahol nagyon ésszel kell manővereznünk. Akár tetszik akár nem ez az ország most az EU pénzekből él, amit nem lehet Oroszországra vagy Kínára lecserélni.

Lehet modernizálni, új technikát beszerezni, de csak a szövetségen belül van értelme.

Beat it! 2014.10.27. 13:51:53

Megjelent egy új tétel: szimuláljunk komoly technikát valami egyszerűbbel. Kis híján hangosan felröhögtem ettől az írástól:
www.honvedelem.hu/cikk/47209_nomad_portyan_a_ludovikasok
Azt írja a vége felé, hogy "A gyakorlaton részt vett egy Mi-8-as szállító helikopter, amely egy Mi-24-es harci helikopterpárt szimbolizált. A gyakorlat a valóságot legjobban megközelítő környezetben folyt."
Teccik érteni? Egy Mi-8, ami 2, azaz kettő darab Mi-24-est szimbolizál! Szimbolikusan tehát van kb 10 Mi-24-esünk. :)
Majd eljön az is, amikor egy Meteor drón Mi-8-ast szimbolizál. Aztán egy madárraj pedig Meteor drónt jelenít meg... És így tovább, lefelé a lejtőn. Jelképesen felvehetjük a versenyt akár az amerikai hadsereggel is.

Batkaa 2014.10.27. 17:51:04

@Allesmor Obranna: nem volt szükségszerű, hogy a Monarchia veresége Magyarország elbukásához vezessen. Ezt fontos tudatosítani, így a századik évfordulón (illetve ahhoz közeledve).
Akkor is szétverték a hadsereget. Szándékosan, tevékenyen, nehogy elzavarják a szédelgőket a frontról zárt kötelékben, teljes fegyverzettel hazaérkező csapatok... ez a döntő momentum, ami a szétszakításhoz vezetett. Örök tanulság és a mai fegyver és katonaellenes időkben nem lehet elégszer elmondani!

@block50: vitathatatlanul sokat betliznek - de van elmozdulás a nemzeti önérdek érvényesítésében és ez is kétségtelen. Az alternatíva az értékmezőink feltétel nélküli kiszolgáltatása, ami azelőtt érvényesült. Amikor tehát mindenféle figyelmeztetések jönnek AEÁ-ból, EU-ból, az semmi egyéb, mint féltik a koncot. Ne feledd a 8000 milliárdot, ami évente(!) távozik az országból, csak az EU felé...! Hát így élünk mi az EU pénzekből... ami a bolhacirkusz szintjén igaz, de ha a függöny mögé nézünk, akkor feltárul a kifosztás, aminek a mértéke az ország egyszerű újratermelését sem teszi lehetővé...

szasa30 2014.10.27. 18:29:59

Ne haragudj Batkaa, de amit block50-nek irtal, az nem allja meg a helyet. Es ezt a kormany mondja. Makrogazdasagi szempont bol nekunk jelen allas szerint alapveto letszukseglet az EU tagsag. Valo igaz visznek ki penzt. De minden profitorientalt ceg igy tesz: pl a MOL Horvatorszagbol...
Az pedig, hogy a penzkert akarnak vmit, mindenki ilyen.

A keleti penz se ajandekba jonne, csak ott nem lenne ennyire transzparens a mozgas.

eu.kormany.hu/tobbeves-penzugyi-keret-2014-2020

Open Skies 2014.10.27. 19:20:31

A történészek mindig elmondják: utólag könnyű okosnak lenni. Minden egyes döntést az adott kor, adott környezet, adott informáltsági szintjén kell vizsgálni.

Batkaa 2014.10.27. 19:21:34

@szasa30: anélkül, hogy nagyon elmennénk a politika irányába... (ez ugye nem az a felület),
vegyünk föl biztonságpolitikai nézőpontot, ami mégis valamennyire talán illik a bloghoz...
A "keleti" és a "nyugati" pénz között az a különbség, hogy a nyugatival ideológiai elvárások is érkeznek, ellentétben a keletivel és ez elég komolyan befolyásolni képes az elérhető szuverenitás szintjét. (Sajnos, bezárulni látszódnak a szekértáborok, az elvesztegetett évek nem jönnek vissza és a felértékelődő katonai szempont szerint a "nyugathoz" tartozás adottság.)
Igazad van, hogy a tőkekiáramlás egy része természetes. Egy másik része viszont nem, ez az a tőketömeg, ami nagyon hiányzik az élet minden területéről - és természetesen itt nem (elsősorban) adókról van szó, hanem a Magyarországon elköltött és újra befektetett pénzekről, illetve ezek hiányáról, a jövedelmi olló nyílásáról és sok másról, ami már tényleg szétfeszíti itt a kereteket...

Open Skies 2014.10.27. 19:23:45

"Hétfőn távozott az utolsó brit katona a dél-afganisztáni Hilmend tartományból, a kontingens központi tevékenységi területéről, és ezzel ténylegesen véget ért a tizenhárom évvel ezelőtt kezdődött brit katonai részvétel az afganisztáni konfliktusban."

mno.hu/kulfold/meghalt-453-brit-katona-nem-tudni-miert-1255434

Hány magyar katona van még Afganisztánban és meddig marad még ott?

Batkaa 2014.10.27. 19:40:50

@Open Skies: lássuk csak, OMLT, AAT, CCS, KMCs, NTE: 100 és 200 között lehet.

piratvitorla 2014.10.27. 20:01:11

OMLT már nincs van helyette MTCs
KMCs helyett KMK

És van még egy csomó egyéni beosztású katona...

zord 2014.10.28. 06:55:44

Folyáshatáron az amerikai légi szállítókapacitás az afganisztáni kivonulás miatt, C-5-ösök unortodox szerepben:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/158293/c_5ms-fly-equipment-back-to-us.html

Zord

zord 2014.10.28. 11:17:30

@Beat it!:

"A gyakorlat a valóságot legjobban megközelítő környezetben folyt"

Hazai viszonyok között alighanem mindenképpen. Ha elolvassa az ember a cikket, akkor végül is szépen komplexáltak a tisztjelölt urak kedvéért. Egyébként ilyenkor látszik, hogy az NKE nemlétező erőforrásai miatt abszolúte "on the job" tud csak lenni az ő kiképzésük is.
Egyébként az idézett mondat a szerző tisztjelölt intelligenciájának és talán iróniájának is a bizonyítéka.

"Szarból bezzeg tudunk várat építeni" jeligére.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.10.28. 11:22:49

V4 UAS Nemzetközi Konferencia 2014
2014. október 29-én (szerdán),
Helyszín: Budapest, Stefánia Palota
Információ: HM Sajtóügyelet (06-30-999-2118)
A pilóta nélküli légi jármű rendszerek (UAS) fejlesztését, használatát különleges figyelem övezi, és radikális változás jellemzi. Kiemelkedő jelentőséggel bírhat természeti katasztrófák esetén valamint még számos területen hasznosítják...

Én sajnos nem tudok elmenni, remélem lesznek az itt olvasó topictársak közül, aki ott lesz. Szerintem érdekes dolgokat lehet hallani, és talán preziban látni is

zord 2014.10.28. 11:29:37

A XXI. amerikai szakirodalom elcsodálkozik a világ legegyszerűbb csúszásjelzőjén (a cikk egyébként érdekes):

intercepts.defensenews.com/2014/10/why-air-force-drones-rely-on-horsehair-to-land/

Zord

zord 2014.10.28. 12:03:33

MiG-15 felszáll, pilóta katt, gép tovább, mislenyként, bolgár légvédelem dolgozik. 1967:

pan.bg/view_article-1-25625-VIDEO-STRELBI-PO-IZTREBITELI-MIShENI-V-BYLGARSKITE-VVS.html

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.10.29. 08:05:52

@zord:
@stonefort2:
Ez így butaság. Amerikát nem érdekli a korrupció, de az igen, ha egy NATO tag szembe megy, az egész külpolitikájával. Lehet különvéleményünk óvatosan, de Kövér Lacinak már elszállt az agya és az EU-ból kihátrálásról beszél, Közben Déli-Áramlat aláírása, valamint a Külügyminiszter nyikhaj senki, meg Kínába utazik. És ott a halszálka Paks (tanulmányok és előzmények nélkül). Az egész nyugati sajtó a magyar helyzetről cikkezik. Aki még eurokonform, azoknak lakat a szájukon az agyatlan kormánypártban (pld. Pokorni, Szájer, Navrasics). A többi bologató és majdnem bégető társaság meg nyomkodja a gombokat. No ez már így nem tetszik az USA-nak. Leszarják a korrupciót, hiszen diktatúrákat is támogatnak, de van egy rubicon amit a hatalmi tébolyban lévő csürhe mára átlépett. Én örülnék, ha kb. úgy bánnának a Fidesz közeli emberek külföldre mentett vagyonával, meg utazgatásával, mint az Oroszokéval. Ezzel az ország érdekei nem sérülnének,de talán észbekapna a kormánypárt..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.29. 08:10:54

Egy kérdés, a magyar 29-eseken volt hajtómű tűzoltó rendszer?

2014.10.29. 09:03:44

@stonefort2:
Sajnálom, de a logika szerint nem jó az analógia, és a kettős mérce emlegetése. Ehhez az üzlethez az Egyesült Államoknak maximum úgy volt köze, hogy nem ők nyertek. Tehát nem voltak közvetlen érintettjei az ügynek.
Idehaza pedig (az állításaik szerint) amerikai cégeket kerestek meg és próbáltak meg korrumpálni. Nem az Egyesült Államokat mosdatom, csak egyszerűen rossz a hasonlat.
És hogy a blog tematikájához valamilyen szinten köthető maradjak, hozok egy kemény korrupció elleni fellépésre példát. Randall Cunningham F-4-es pilóta -aki 5 vietnámi gépet lőtt le - szenátor lett. Korrupció gyanújába keveredett, és 8 évre börtönbe is csukták, amit szinte teljesen le kellett töltenie. Történt mindez abban a ciklusban, amikor azonos párttagságú elnök regnált. Nálunk természetesen ilyen nem fordulhat elő. Mivel nincsenek korrupt szenátoraink. en.wikipedia.org/wiki/Duke_Cunningham

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.29. 10:21:56

@Allesmor Obranna: 2005-ben Topi gépét, akkor miért nem próbálták megmenteni? Szinte azonnal katapultálásra utasították. Vagy a tűzoltórendszer ennyit tudott tenni? (Automatikus?)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.29. 10:31:16

Anno talán Kővári említette, hogy egy Szu-27-est leszedtek egy mísz Iglával. Van erre valami forrás? Kerestem, de nem találtam.

Allesmor Obranna 2014.10.29. 11:27:49

@molnibalage: egy töltet van a két hajtóműre. Amennyire én tudom, a stresszhelyzetben nem a megfelelő hajtóműre oltott rá.

piratvitorla 2014.10.29. 12:08:11

@Allesmor Obranna:
Biztos, hogy csak egyetlen adag a két hajtóműhöz?

A hatvanas évekből származó Mi-8-asnál is már mindkét hajtóműhöz van külön-külön és még ismételni is lehet, ha nem oltaná el...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.29. 12:42:47

@piratvitorla: Egy teherszállító helin van hely ennek szerintem, egy vadászgépben nem nagyon.

piratvitorla 2014.10.29. 13:25:06

@molnibalage:
Ez nem hely kérdése, a nagy értékű technikánál ez alap dolog.
Sőt, egy vadászgépnél még rosszabb a helyzet, hiszen több idő letenni a gépet.
Ha jól tudom már a 21-esen is volt tűzoltó rendszer.
Egyébként már az alap Minyón is automata helyzetben magától észleli a tüzet és indítja a palackot a megfelelő térbe... Ez a hatvanas évek technikája, a 29-es meg másfél-két évtizeddel modernebb...

piratvitorla 2014.10.29. 13:26:21

@molnibalage:
Egyébként meg a jóval korlátozottabb teljesítmény tartalék miatt pont a helikopteren lenne kevesebb lehetőség az ilyen dolgokra...

zord 2014.10.29. 13:47:25

@Z69: @Kelepisti:

Szerintem ne a tökéletes analógiát keressétek. A lényeg a kettős mérce. És az újfent, sokadszor bizonyíttatott.

Zord

2014.10.29. 13:55:32

@Allesmor Obranna:
Én úgy emlékszem, hogy a földről adtak nekik rossz helyzetjelentést. A pilóta azt mondta valamelyik újságcikkben, miszerint az irányítók nem azt a hajtóművet jelentették, hogy ég, amelyik valójában.
A tűzjelző sem működött rendesen, arra nem tudtak hagyatkozni. Hogy a műszerekről mit mondott, arra már nem emlékszem.
Megkeresem majd hétvégén a cikket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.29. 14:37:06

@piratvitorla: Tudtommal az oltóanyagnak nem nagy a tömege, de egyszerűen kell neki a hely. Egy szállítóheli belső tere irgalmatlan nagy egy vadászgéphez képest. Gőzöm sincs, hogy mekkora és milyen nyomású palack van a helikben és hol van a gépen, de egyszerűen nyilvánvaló, hogy hely van bőven és egy ilyen rendszer ás a töltet tömege 100 kg nagyságredben van. Ebbe nem hal bele a heli cask melegben és több km-es hegyek között.

@Z69: Köszi.

piratvitorla 2014.10.29. 15:35:34

@molnibalage:
A tömeg a lényeg, mivel maga a palack néhány literes. Ez a mennyiség két oltásra elég.
A rendszer súlya ..... kg (fejből nem tudom), viszont a vadászgépen nincs főreduktor és KO-50, így a MiG-29 esetében elég két "védett tér", ami jelentős súlycsökkenés.

Azért a helikopterben sincs olyannyira sok hely, mivel az ilyen cuccok nem a tehertérben vannak.
Ja és a 29-es max. felszálló súlya magasabb, mint a Minyóé, tehát elméletileg több lehetőségük volt a tervezőknek.
Ráadásul az 1-2 évtizeddel későbbi technológia is rendelkezésre is állt. Ilyen például a Rita/Natasa, amely szóban is figyelmeztet a vészhelyzetekre. Ilyen van a Mi-17-esben is, ahol a tűzre is figyelmeztet és be is mondja melyik térben van. Sőt, még a rádión keresztül ki is sugározza az éterbe a figyelmeztetést...

A Mi-8 teljesítmény tartaléka bizony már késő tavasszal/kora ősszel is véges lehet...

Ja és a Mi-8 eredetileg civil gépnek készült, tehát elméletileg harci sérüléssel nem kellett számolni...
Ugyanez a helyzet az An-24 családdal, ahol szintén van tűzoltó rendszer...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.10.29. 16:12:02

@zord: ne politizáljunk, de kettő mérce sok helyen van. Pld. a tegnapi net-tüntetés, a HirTV szerint 5-7ezer ember, ha meg békemenet lenne akkor 1 millió..
A dolog lényege, hogy az USA diktatúrákat is támogat, ha nemzeti érdekei úgy kivánja. Mi pedig jelenleg nem az euró-atlanti úton vagyunk. Örüljünk, hogy a töketlenek az eur bizottságai, különben rögtön kiderülne, hogyan is áll az ország.

piratvitorla 2014.10.29. 17:11:27

@Z69:
Mondjuk ha már a földről kell észlelni, hogy melyik hajtóműnél van a tűz az nagyon gáz. Azért van a tűzjelző és tűzoltó rendszer.

Egyébként meg rosszul is láthatják, például oldalról...

2014.10.29. 17:54:44

@piratvitorla:
Nem akarok hülységet írni, de úgy emlékszem (1993) a cikkből, hogy olyan gyors volt a tűz terjedése, hogy szétégett a a tűzjelző. Ott van persze a műszerek jelzése, csökken a fordulatszám, nő a hőmérséklet. Ezekből viszont lehet következtetni valóban.
Amúgy hajtóműtűz esetén az egyik ellenőrző előírt eljárás az volt, hogy ha lehet, fordulót kell kezdeni, hogy jobban lásd, van-e mögötted füst. Na ugye kéthajtóművsénál valóban a műszerek mutatják, melyikkel van a pozsar.
Annyit még, hogy ez az eset Kusovszkajában az átképzésen történt, és pont a reptér közelében/felett.

piratvitorla 2014.10.29. 18:01:46

@Z69:

Először is itt két eset keveredik az előzményekben: az átképzés alatti és Topi katapultálása.

Természetesen előfordulhat, hogy nem jelez a rendszer vagy tévesen. Vagy nem indul meg a cucc automatikusan stb.

Azért egy együléses gépben földközeli műrepülés során nem sok idő van ténykedni, ha besz@rik a rendszer. Bár a 29-es ilyen szempontból jobb, mert két hajtóműves gép.

zord 2014.10.29. 18:11:46

@Z69:

Egész pontosan impassz közben.

Zord

2014.10.29. 21:05:44

@piratvitorla:
Én kizárólag a '93-as esetről írtam.

piratvitorla 2014.10.29. 21:11:08

@Z69:
Te igen, de más meg Topi esetére kérdezett, ha jól veszem ki...

2014.10.29. 21:15:43

Na kaptam egy kis infót. Köszönet annak akit illet, ahogy itt mondani szokták.
Nagyon hosszú és részletes lesz:

A MiG-29-es tűzoltó rendszere:
Két fajta van a Nagyvason (9.12): - sárkány elsődleges-másodlagos sorozat - hajtómű elsődleges-másodlagos sorozat
Sárkányhoz tartozik (papíron) 4 db OSZ-8MF vagy UBC8-1 tűzoltótartály (sárkány térben) melynek űrmérete 8 liter és 100 báron üzemel. (palackcsonkon PPT3 piropatron) Tűzoltó anyag 114B2 Freon vagy HLadon nevű elegy. (Megköti az oxigént, így megfojtja a tüzet, ezért lehet használni az elektromos blokkok térben is) Feladata a rg. sárkány szerkezetében, azaz a tüza. tartálytér, hidraulika rendszer központi elemei, elektromos blokkok tere, hajtóműgondola tere a tűz eloltása fél és teljes csőkoszorún lévő 5mm átmérőjű furatokon keresztül.

Erre a feladatra SzSzP-2A típusú tűzjelző rendszert alkalmaznak amelynek adói (rg.-en összesen 74 db van) érzékelik ha a hőmérséklet másodpercenként 2 fokkal emelkedik. Ebben az esetben automatikusan az első sorozatot elműködteti plusz a fülkében felvillan egy jelzőlámpa a központi szerelvényfal jobb oldalán lévő tablón. A második sorozatot kézzel kell kapcsolni úgy hogy előtte a piros tabló jelzőlámpát kikapcsolják, majd vissza és ha újra felvillan akkor azt jelenti a tűz még jelen van az adott térben.

Plusz (papíron) a két hajtóműgondola alatt hátul van két darab véghelyzetkapcsoló, mely aerodinamikai elemmel van burkolva. Ha a gép kéynszerleszállást hajt végre behúzott futókkal, akkor a (jobb esetben) betonnak ütköző aerodinamikai elem megtörik, a véghelyzet kapcsoló benyomódik és az összes tűzoltó rendszer összes terében automatikusan elsüti az első sorozatot.

Hajtómű rendszere: Tartozik (hajtóművenként) 2 db OSZ-2 vagy UBC-2-1 típusú 2 literes palack (hajtóműházon) 100 bárral, (palackcsonkon PPT3 piropatron) mely szerkezetileg és hordozó anyag tekintetében teljesen megegyezik a sárkány rendszerével. Feladata a két RD-33 hajtómű kompresszor-segédberendezésház és az égőtér terébe önálló saját csőrendszeren keresztül a tűzoltóanyag bevezetése. (beiktatva egy biztonsági membrán) Erre a feladatra az SzSzP-7-1 tűzjelző rendszert alkalmazzák, a sárkányhoz képest azzal a különbséggel, hogy itt a másodpercenkénti 2 fokos hőmérséklet növekedést nem veszi figyelembe, helyette a gázhőre figyel. (Max értékre növekedés időtartama). Ha megtörténik a tűz, akkor a rendszer érzékeli és az első sorozatot automatikusan elműködteti, plusz felvillan a piros "hajtóműtűz" jelzőlámpa a tablón.

A teljes összrendszer súlya 180+-10 kg.
Akár a sárkány, akár a hajtómű esetén ha túl nagy a tűz, pl.: közvetlen rakéta találat, esetleg hm. égőtérszakadás, akkor ugyan elműködik a rendszer, de nagyon minimális az esély hogy ebben az esetben hatásos legyen. (Sőt van az a hőtartomány ahol a tűzoltókeverék egyszerűen elég a megolvadt csőkoszorúkban, így ki se jut a térbe vagy a hajtóműbe.)
A következő már meg nem erősített legenda: A mi gépeinknél pár rendszert egyszerűen kiszereltek, vagy kikötöttek, ugyanis alkatrészhiány miatt nem tudták üzemeltetni őket, így értelme sem volt a gépben. De mondom, ez csak legenda...

Azt hiszem ma sokat tanultam én is.

piratvitorla 2014.10.29. 22:04:02

@Z69:
Sok minden hasonlóan van a többi orosz típuson is.

A legendáról: szerintem nincs olyan épelméjű mérnök vagy mechanikus, aki aláírná egy gép repülését üzemképtelen tűzoltó rendszerrel...

zord 2014.10.29. 22:06:20

@Z69: Nagyon érdekes volt. Jó lenne idő és erő szépen végig menni a nagyvason. Jövőre lesz öt éve a kivonásnak, jó alkalom.

Zord

Open Skies 2014.10.29. 22:35:16

"A kecskeméti repülőbázis Juliet (J) zónájában öt Gripen sorakozik a nyarat idéző októberi napsütésben..."

airbase.blog.hu/2014/10/29/oktoberi_nyar_i_resz

piratvitorla 2014.10.30. 07:37:17

@Open Skies:
"A Gripeneken többnyire ugyanazok dolgoznak, akik az elmúlt hónapokban és években. Új arcokat nemigen látni, de azért van változás is: egyre kevesebben vannak. Várják őket a nagy értékű berendezésekkel dolgozni képes megbízható szakemberekre számító, jól fizető civil cégek, sőt újabban egy repülőgépgyártó cég is munkalehetőséget kínál a Dunántúlon."

2014.10.30. 09:48:05

@piratvitorla:
A legendák, szóbeszédek azárt vannak, hogy megcáfolják, vagy igazolják azokat.

Nem akartam megsérteni a műszakiakat. Hatalmas a felelősségük, az aláírásuknak súlya van.
Nekem az egész átolvasása után az jutott eszembe, hogy ez csak egy, viszonylag kis rendszer Volt mindezeken túl még ott voltak a hidraulika, levegő, oxigén, elektromos, rádótechnikai, fegyverzeti rendszerek+műszerek. A szakágak műszakiajainak milyen tudásra volt szükség, hogy ezeket ellenőrizzék, karbantartsák, javítsák.

piratvitorla 2014.10.30. 10:33:27

@Z69:
Vannak olyan dolgok, amik nem tűnnek vészesnek, például egy rossz GPS.
Már ebből is lehet rep.esemény.

Egy üzemképtelen tűzoltó rendszer legalább akkora gáz, mint hibás hajtóművel felszállni.

Ráadásul szerintem olyan hajózó se nagyon van, aki ilyen gépet elvinne...

piratvitorla 2014.10.30. 10:35:15

@Z69:

Sőt, egyszer személesen mondta egy volt műszaki tiszt, hogy nem volt hajlandó átkonzerválni gépet, mert nem volt üzemképes a tűzoltó rendszere (nem volt benne freon)....

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.10.30. 10:51:47

@Open Skies: Nagyon Jó! Imádom a blogot, mivel az egyetlen pozitív hagnvételű, amely mindig megtalálja az üzemeltető embert, a hajózót és ténylegesen a szépséget, a hivatást a repülést, és a hazaszeretetet mutatja be. Jó lenne, ha ilyen felhang lenne az egész magyar sajtóban a honvédelemmel kapcsolatban.

Batkaa 2014.10.30. 11:38:29

@Kelepisti: csatlakozom, ebben teljes a nézetazonosság köztünk... :)
tényleg remek, emberközeli írások vannak ott, nagy adag szakmai érdekességgel és mindez olvasmányos stílusban, jó és jól szerkesztett képanyaggal.

2014.10.30. 12:29:14

Én csak a közvetítő voltam! Nem enyém az érdem!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.10.30. 19:58:39

@molnibalage:
Tamásnak (airbase balog) én már vagy néhány éve mondtam, hogy irigyelem, ahogy meglátja a reményt, a reménytelenségben, a jót a kilátástalanságban, és a szürke és kiábrándító hétköznapokból is a pozitívumokat tudja kiválasztani. Nagy tehetség kell hozzá.

zord 2014.10.30. 20:00:46

"A tavaly ősszel benyújtott költségvetési javaslatban az idei honvédelmi kiadásokra több mint 241 milliárd forintot terveztek be. Ehhez képest jövőre mintegy 9 milliárddal emelik a honvédelmi kiadásokat. A 250 milliárd 459,9 millió forintos keret a jövőre jelzett 33 228 milliárd forintos GDP nagyjából 0,75 százalékának felel meg."

Ha jól számolom, kőkemény 3,7 százalékkal növelik jövőre a büdzsét az eredeti "nominális szinten tartós" számhoz képest. Persze, tudom én, hogy ez több mint a nulla, de azért nem lehet egy napon említeni a 2016-tól tervezett GDP 0,1 százalékos emeléssel, mely ha jól értelmezem, akkor ~13 százelékos lesz a bázishoz képest.
Abban reménykedtem, hogy ezt előrehozzák, ha nem is teljesen, de 5-10-százalékot.

Zord

Open Skies 2014.10.30. 20:09:30

@zord: Ebből mikor és mennyit fognak zárolni?

piratvitorla 2014.10.30. 20:21:24

@Open Skies:
Ó, hát még az se kell...
- Forintgyengülés.
- infláció
- plusz feladatok (például állami rendezvényszervezés)

zord 2014.10.30. 21:06:30

Hát igen, a például állami rendezvényszervezés 700 millája kapásból olyan, mintha nem lenne.

Zord

Ejnye... 2014.10.30. 21:21:35

@piratvitorla:

Nem lehetne végre mellőzni a hova/miért/mennyiért mennek/mentek el kérdést? Saját döntésük, rajtuk kívül csak keveseknek van köze ehhez, és a nagy nyilvánosságra semmiképpen nem tartozik. Szóljon ez a blog (és a Tomié is) azokról, akik maradtak. Velük megy tovább a gépezet, a figyelem őket illeti.

2014.10.30. 21:23:56

A fejtámlát! A fejtámlát nézzétek! A bölcs vezér a kirepülésre készül! De nem látom, hogy 9.12-es, vagy 9.13-as változat.

vietbao.vn/The-gioi/Kim-Jong-Un-thu-khoang-lai-chien-dau-co-MiG29/120474165/162/

piratvitorla 2014.10.30. 21:39:37

@Ejnye...:
Akik elmennek leginkább nem a pénz miatt mennek el és minden egyes távozó műszakival, hajózóval jelentősen gyengül a rendszer és a maradóknak annál nehezebb a napi munkájuk.

Egyébként pont a távozók szokták elmondani hova, miért mennek - a mennyiértet nem mindig.

Sajnos ez a mai valóság, ami legalább olyan fontos, mint a várva várt tender és a balti keszi.

Ha mindenki csöndben marad ezen a téren sohasem lesz változás...

piratvitorla 2014.10.30. 21:40:37

@Z69:
Ha valaki elb@szta volna a leszállást, tuti, hogy egy munkatáborban landol...

Batkaa 2014.10.30. 21:41:18

@Ejnye...: éppen, hogy a maradókról szól!
Az elmentek esete a felkiáltójel, amivel újra, meg újra ütköztetni kell a felelős vezetést, amíg a problémák és veszélyek fönnállnak.

zord 2014.10.30. 21:52:06

@Ejnye...:

Jogos, de a példákkal lehet nyomni a fejesekre. Én is az illetményemelésről írt cikkben az MN-ben hétfőn beleírtam az óriási mérvű elvándorlást, a rabszolgaszerződéseket, mindent, amiről tudok.

Zord

2014.10.30. 21:56:16

@piratvitorla:

Visszatérve egy kicsit a műszakiak felelősségére. Kaptam erre egy nagyon jó választ, kissé átfogalmazva így szól:

Mindannyian tudjuk, hogy csak olyan gép szállhat fel, amivel minden rendben van.
De vannak azért bizonyos tűrések és "holtjáték" amin belül lehet, sőt adott esetben kell is játszani.
Olyan repülő meg ugye nincs amin minden rendben van, ahogy tiszta fegyver sem létezik.

És a végére szeretnék egy kifejezést leírni:
"Hadműveleti üzemképes"

piratvitorla 2014.10.30. 22:01:08

@Z69:
Ezekkel 200%-ban egyetértek.

Viszont a tűzoltó rendszer szerintem mindkét kategórián túl van, szerintem fel nem ülnék olyan gépre, amin olyan gondok vannak.
Ráadásul ez fordítva is gondot okozhat, például egy meghibásodás során a gond nélkül üzemelő hajtóművet is tönkre teheti a levegőben...

Liverbird 2014.10.31. 00:07:33

@Z69: Klassz a kis csipketerítő. Amúgy egyértelműen 9.12-es.

zord 2014.10.31. 20:16:28

Nemcsak nálunk van műszaki hiány. Az amerikaiaknál az A-10-es halasztott kivonása miatt nem lesz meg a tervezett állomány az F-35 IOC-re:

intercepts.defensenews.com/2014/10/the-f-35a-might-be-late-and-its-because-of-the-a-10/

Zord

piratvitorla 2014.11.02. 10:21:56

@zord:
Ez a világon szinte mindenhol probléma. Emlékszem, hogy a finn légierő Hornet pilótáiról is volt egy cikk, akik sorra mentek át a Finnairhez a jobb fizetés és több repülés reményében.

Nálunk viszont teljesen mások az okok. Nem véletlen, hogy sokan nem a pénz miatt lépnek le. Még olyat is ismerek aki kevesebb pénzért távozik...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.11.03. 09:53:02

@Open Skies: Egészen Portugáliág repkednek az oroszok? Hm....

zord 2014.11.03. 10:49:10

Leszállították az uccsó, 63. amerikai finanszírozású Mi-17-est Afganisztánnak.

www.flightglobal.com/news/articles/russian-delivers-final-us-bought-transport-helicopter-to-afghan-405511/

Zord

zord 2014.11.03. 15:29:52

SP-ENZ 737-essel mentek ki a bocskaisok Litvániába az Iron Sword gyakorlatra:

www.honvedelem.hu/cikk/47376_magyar_katonak_litvaniaban

Zord

zord 2014.11.03. 15:39:24

Az Iron Sword megnyitójáról:

en.delfi.lt/lithuania/defence/multinational-exercise-iron-sword-2014-opening-in-lithuania.d?id=66285622

Magáról a gyakorlatról, az érintet erőkről és technikájukról:

kariuomene.kam.lt/en/international_military_exercises/iron_sword_2014.html

Zord

Open Skies 2014.11.03. 18:59:48

@Open Skies:

"A délutáni repülés a harmadik sorral folytatódik. A műszakiak nyolc felszállást szolgáltak ki és hátravan még ugyanennyi. A negyedik sor már éjszakai lesz, amelyre a korai napnyugtának köszönhetően nem kell sokáig várni... "

airbase.blog.hu/2014/11/03/oktoberi_nyar_ii_resz

zord 2014.11.04. 00:41:10

@Open Skies:

Jó, jó, nagyon jó Tamás munkája.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.11.04. 19:55:40

tudom régen volt már... de azért és az MNO közölte...

magyarhirlap.hu/cikk/8878/Bayer_Zsolt_Leszarom_Mozartot_2

Igen a Svédek is lobbiztak, de a Fidesz Vámpírhölgy Gabrielláék mellett, újabb szereplő nyilvánosan is feltűnt a színen.. 20e dollár nem sok az LM-nek sőt még a mai politikai Elitnek sem, de 6-8 millióért én is bármilyen nyugati katonai cuccot dícsérek a HT-ben :)... és még jól is járnánk, ha megvennénk mert a semminél minden jobb...

zord 2014.11.05. 20:22:26

@Kelepisti:

Ez a dolog lehetett teljesen legális PR-szerződés is. Nem hiszem, hogy BZS most leleplezte magát, egyszerűen rámutatott, hogy van itt zseton bőven, csak tudni kell kitől elfogadni, hogy később "ne égjen le a kocsma".

Zord
süti beállítások módosítása