zord:
Passzol a nyitóképhez. H225M SOF HForce oktatás Szolnokon:
honvedelem.hu/hirek/oktatas-airbus-sza... (2024.11.05. 20:00)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
Levente B.:
@Levente B.:
"In response to the news that Colombia would buy JAS Gripen fighter planes manufact... (2024.11.05. 19:58)Fedőneve Echo: az új Gripen
Levente B.:
Nem először látom, Izrael-Pardubice járat...SPYDER leszállítás?
globe.adsbexchange.com/?icao=738... (2024.11.01. 18:59)Kub: 3M9 helyett Aspide?
zord:
@Levente B.: nyilván a helyén kell kezelni az olyan alkotásokat, melyek eleve a társadalmak egyre ... (2024.11.01. 07:04)Jobb később, mint soha
zord:
Ilyen is van, valós kérdéseket kap egy (ex) NATO főtitkár:
m.youtube.com/watch?v=dqql02DJqVg
Zord (2024.10.26. 01:09)Így néz ki Stoltenberg hidegháborúja
A példa erősen fals. A csapásmérő képesség megteremtéséig mégis ki ellen és hogyan vetették volna be amíg csapásmérő képessége sem volt, amit eredetileg nem is terveztek...?
Valahol vicces, hogy 6 éve még te magad is leírtad, hogy maga a USAF és F-22 dominanciája vezet oda, hogy senki nem mer igazán kötekedni velük. Amíg ez nem változik, egy így is marad.
Az F-22 olyan, mint a "fleet in being" vol régen az angoloknál. A létezésével nézd meg, hogy mit kényszerített ki. PAK-FA, J-20 és még sorolhatnám... Valójában az egész az F-15-vel keződött, azóva kávzi az egész világ a jenkiket másolja csak a hangsúlyokat teszi adott esetben máshová vagy engednek, mert nem is képesek arra a szintre összességében. Lásd pl. Rafale oroszos élettartamú hajtóművét.
A te szemléleteddel nézve akkor az egész US Navy tengó fegyvernem egy haszontalan, mert az egész Hidegháború és azóta is kb. semmit sem értek el és jó esetben az SLBM hordozók meg remélhetőleg soha nem is lesznek bevetve. Micsoda hasztalan fegyverek...
Az is furcsa, hogy elfelejted, hogy az F-15/F-16 program is volt ekkora gödörben a hajtóművek miatt amire rátett az is, hogy akkor is bizony recesszióban volt a jenki gazdaság. Az F-22 program akkor kezdett felpörögni a bevethető alakulatok terén, amikor jött a 2008-as reccs. Ez meg is látsztik rajta. Ehhez képest nézd meg, hogy az UAV és UACV vonalat meg más típusokon csapásmérő képesség fejlesztése és a SEAD és EW tupíriozását mennyir érintette.
Ez inkább arra utal, hogy jelenleg még a takaréklángos F-22 is elég. Jelenleg...
A Raptor flottával nem lenne semmi baj, ha nem húzták volna be a kéziféket és nem álltak volna meg ennél a gyászos darabszámnál. Máig nem világos számomra az se, hogy mia fenéért nem adták el annak a három potenciális vevőnek, aki évekig ácsingózott rá. A japán, az izraeli és az ausztrál eladásokkal csökkenhetett volna a darabár, visszajött volna valami a programköltségekből és gördülékenyebben ment volna a hibák kezelése is.
Továbbá - kulcsfontosságú - nem veszélyeztette volna az F-35 értékesítést se.
Az F-22-esek potens gépek egyedi képességekkel. Egyszerre megfelelője a MiG-31-esnek és a Szu-27-esnek és az is igaz, hogy lépéskényszert teremtett.
A Szu-35-ös esetében pedig azt látom, hogy az oroszok meglépték azt, amit az amerikaiak terveztek a kilencvenes években, mikor az F-15-ös és 16-os nagymértékű modernizációján gondolkodtak az F-22-es program helyett. A vektorálós, AESA radaros, komplex F-15E végül nem épült meg, pedig az ACTIVE programnak volt egy ilyen elgondolása is, míg az űbermodern F-16E/F végül az UAE-nél landolt, szintén a vektorálás nélkül.
Az USAF előre menekült, az oroszok viszont ezzel szemben a hadiipari K+F fenntartásáért küzdve, a meglévő koncepciók modernizálásásban látták a kiutat, saját MFI programjuk teljes elkaszálása mellett.
A Szu-35Sz az amerikai Super Hornet megfelelője. Szintén egy régi sárkányszerkezet belső megújítása, melyet kvázi rekordidő alatt tudtak gyártásba vinni. A Szu-35BM koncepció 2003-ban indult, az első prototípus 2008 év elején repült, az első széria 2012-ben került átadásra. Ez kilenc év.
A Super Hornetet 92-ben még csak fantáziarajzon láthattuk, 2001-ben pedig bevetést hajtottak végre vele. Az más kérdés, hogy az amerikaiak függeszthető fegyverzettel is rendelkeztek ls nem 10-12 gépet értettek széria alatt.
A viszontválaszod fals. Mondjuk Líbiában ajtót berugni. Csakhogy a csillmilliárdos program maga is a padlón volt akkor (GBU-32-est már akkor is tudtak dobni, tehát az nem lehetett volna kifogás). A gép szolgálati idejének egy jelentős részét harci értelemben hasznavehetetlenül, a földön töltötte.
Technikai értelemben igaz is a korábbi megállapítás.
Szerintem az F-16/F-15 soha nem volt ekkora gödörben. Tudták mire kell és nem volt kérdés, hogy lesz rá pénz. Nem lehet összehasonlítani az akkori környezetet a mostanival.
A NAVY SLBM elrettent, egy magas, stratégiai szinten, teljesen más kategória, dolgozik, ahogy annak kell. A hordozóik pedig a USA gyerekkéz-kicsavarási háborúinak globális szuverén platformjai világszerte. Szintén dolgoznak, és behozzák az árukat, még A-12 nélkül is teszem hozzá külön, a te kedvedért.
Az UAV/UCAV vonal egyelőre megengedő környezetben működik, a többi vánszorog. Az EW elment a földi terület (CIED) felé, és a MANPADS veszély kezelésére. A peer warfare-hoz szükséges EW lendülete talán most indul be, hosszú elhanyagoltság után. Talán ha a 22-esből és a 35-ösből csináltak volna egy programot, maradt volna elég pénz erre is...
És nem, az F-22-es és az F-35 nem direkt megy úgy, ahogy. Problémák vannak, melyek, ha nem is V-22-es szintűek, de rámutatnak az országban gyűlő szisztematikus gondokra. Az USA nem bírja ezt a rendszert tovább finanszírozni, a két vonal nem párhuzamos, nem széttartó, hanem összetartó.
Az F-15 és AESA részt nem értem. Kb. 1-1,5 éve volt a hír, hogy minden továbbszolgáló F-15 idővel AESA radart fog kapni. Ez érinti tehát az összes F-15E-t és a Golden Eagle program F-15C/D túélőit.
Fél éves a hír és a jelek szerint szépen zakatol a dolog.
Kb. 2 éve az volt a hír, hogy az USAF kb. 300 F-16C/D élettartamát kitolja 2025-30 tájáig, azoknál is az volt a terv, hogy mind AESA radaros lesz. Ez a program, ami inog legalábbis Zord utolsó híre ez volt, mert Tajvan emiatt szívhatta meg a saját korszerűsítési programot, ami ehhez tapapdt úgymond.
Az utolsó komment meg kb. kiefejzi azt, hogy mi a baj az orosz gépekkel. Lehet akármilyen modern a platfrom, ha a '80-as évek fegyverzetét hordozzák... Mintha ma egy Super Hornet Walleye bombával járna bevetésre...
@stonefort2: A variaszárnnyal ellentétben talán nem akkora súlytöbblet, ami pedig az üzemeltetést jelenti, van esély a hírekből ismert problémák orvoslására is.
De ha már filozofálunk, valóban érdekes terület, hogy míg a variaszárny idejében is létezett már a megoldás annak kiváltására, úgy a komplex mechanizációval szintén el lehet érni a szupermanőverezhetőség egy bizonyos fokát.
Jelennleg a TVC rendszer leglátványosabb hozadéka a rettegett lapos dugóhúzóból történő kivezethetőség. Erre amúgy az F-15-ös is hajlamos.
@zord: Az F-15-nél volt olyan alakulat, ahol 30% körüli volt a hadrafoghatóság és F-16-nál meg 40-50% között úgy, hogy ebben azok a gépek elvileg nem voltak benne amiket át sem vettek, mert hajtómű sem volt beléjük...
Igen, ez másmilyen gödör, mert nem annyira rendszerszintű, de azért elég erős gyomros volt a gép árához képest. Az F-15A kb. olyan viszonyban volt az F-4E-hez képest, mint az F-22A az F-15C-hez mérve...
A többi választ sejtettem, hogy ez lesz. Szerinted a Raptor nem elrettentő erő?
Az UAV/UACV környezeti feltételt meg én szoktam mantrázni mindenhol, ahol azzal jönnek, hogy a jövő ezeké. Már elnézést, de mint főszereplő a válaszom az, hogy "egyszer talán, de most nagyon nem"...
Ezen gépek tűzereje és túlélőképessége fényévekre van az ember vezette gépekhez képest ellenben irgalmatlanul drágák, baleseti statjuk borzalmas a hosszú CAP időn kívül és 0 emberveszteségen kívül semmiben sem tudnak többet, mint harci helik vagy bármilyen korszerű COIN csapásmérő.
@stonefort2: Hát, még divat sem lett... Szu-30MKI, F-22 és Szu-35. Ennyi. (Vagy más Szu-30 változat is vektorál?)
Az EF nem kapott és a jelenegi pénzügyi helyzet szerint soha nem fog vektorálni, mert az AESA radar fontosabb, meg lassan már strukturálisan kell kalapálni a gyártási hiba miatt egyes gépeket, ha ez így megy.
@Allesmor Obranna: Nem a súlytöbblettel van a baj. Minimális előnyt ad, ahhoz képest kis túlzással annyiba kerül, mint a AESA radar beépítést és üzemeltetést nézve. Egyszerűen nem éri meg. Mindig van más, amire érdemesebb beruházni.
Csak azért, hogy a repbiztonság elhanyagolható módon növekedjen nem éri meg ennyit költeni. Nézd meg, hogy 10 év alatt hány F-15 veszett oda aerodinamikai és pilótahibából és mennyi másból. Talán 2-3. Ehhez képest egy mezei ütközésnél is lezuhan átlagan 1,5 gép.
Kicsit humorizálok is. Egyszerűen nem értem miért jó leszarozni, kiröhögni mások erőfeszítéseit. Én az utazásaimnak köszönhetően erősen leszokóban vagyok erről.
Az F-22-es egy remekmű. De szerintem a pénz, amit rányomtak(nak) jobb helyen is lehetne máshol. Vagy legalábbis nem vagyok róla meggyőződve. De lehet, hogy inkább a 35-ös helyett kellett volna továbbfejleszteni a 22-est. Nem tudom, de úgy látom, hogy valami nincs rendjén.
A kérdésedre válaszolva a 22-es nem járul annyival jobban hozzá az elrettentéshez, mint amennyivel többe kerül, mind pénzügyi, mind humán vonatkozásban a negyedik generációs gépeknél. Egyébként pedig annak a hatalomnak az irányából, mely az agressziók 90 százalékáért felelős a közelmúlt történetében, ennek a kérdésnek nincs is sok relevanciája. Ők támadnak, pont. De se 4gen, se 22-vel nem fognak nekiállni maguktól egy olyan közegnek, amiben jelentős veszteségeket szenvedhetnek, mert akkor oda a mítosz. Szíria a példa. A korszerű GBAD-al védett rezsim (legalábbis egyelőre) megúszta. Más tényezők is közrejátszottak, de ez vastagon.
@zord: Hol röhögtem ki? Az Szu-35 az orosz gazdaság és ipar lehetőségeihez képest egy csudajó gép, 10-15 vegetálás után is képesek voltak fenntartnai azt a szellemi tőkét, ami képes egy ilyet kitermelni magából. Az orosz gazdaság és ipar viszont ettől még továbbra is olyan, amilyen...
Az nem leszarozás, ha kijelentem, hogy nincs ki a négy kereke aki összeveti egy olyan géppel, amit olyan koncepcióval és háttérrel valósítottak meg, ami eleve máshova teszi, mint a Szu-35-öt. Az F-22 stealth, full AAM konfiggal is, szupercirkál és AESA radar van rajta meg olyan data link, hogy segget csókolhat neki az orosz gép és repteljesítményben minden, csak nem alárendelt.... Ezen nincs mit szépíteni. Ha azt mondja, hogy méltó fenyegetés a jelenlegi F-15 flottának, akkor azt mondom OK. De ekkora Háry Jánost játszani... Ettől nemhogy komolyan veszem őket, hanem csak a régi viccre emlékeztet, ahol a "szovjet órák a leggyorsabbak és a szovjet törpék a legnagyobbak"...
Azt röhögötem ki, aki kijelenti, hogy csak F-22 mérhető egy olyan géphez, amihez hasonlót a jenkik 15+ éve raktak már össze és jelenleg is százszámra repül. Ez lenne a Super Hornet, ami csak repteljesítményben marad el tőle.
Az F-15E legacy gépekhez mérni főleg, ha lesz AESA radar is meg gyakorlatilag majdnem a vicckategória. Gyakorlatilag teljes USA fegyverarzenál inegrálva van rá, már lehetséges az IRST is, csúcskategóriás TGP, AMRAAM, HOBS képesség, AESA radar, MAWS, amit csak akarsz. Ebből mi van meg orosz oldalon? Kezdemények, meg töredékek.
Az F-22 jelen állapotában tényleg drága ahhoz képest, ami ad. Azt látom, mint a hazai Gripen programon. Kicsivel többért jóval többet adna, de nem teszik bele.
Az F-22 - magyar Gripen párhuzam nem is olyan világtól elrugaszkodott dolog, mint elsőre hinnénk.
Nekem már feltűnt az az ipari méretű hajózólétrának szánt, közforgalmi gépekhez szánt utaslépcsőkre hajazó brutális emelvény, amit a Raptorokhoz rendszeresítettek, nem tudni minek. Vagyis lehet sejteni.
Nálunk a csodálatos könnyűszerkezetes hangárok kerültek jó sokba, pedig lehetett volna a gépet olyan reptérre telepíteni, ahol már volt fedezék.
Ráfordításra természetesen lett volna szükség, de az építőipar akkor nem járt volna ilyen jól.
Mondjuk tegye fel az a kezét aki nem emelte már a szeméhez úgy a gépét, hogy rajta volt a sapek. Ilyen képet könnyű bárkiről készíteni, egy ügyes fotósnak.
Ha lenne egy sorozat, aminek az exifjei 20 másodpercig mutatják ezt az állapotot, az lenne hihető. Így csak egy öv alatti lejáratási kísérlet a "szokásos gyanúsítottak" részéről.
Az utómunka sosem bűn, a gépek szenzora és lencséi sosem adják vissza azt, amit az emberi szem lát, továbbá amit a fotós láttatni akar.
Ez utóbbi azonban már művészeti-filozófiai kérdés.
Mint tudjuk, a szép az, ami érdek nélkül tetszik.
A kép ettől még koncepciótlanul és menthetetlenül ferde.
@Z69: vagy M119-esnek álcázott D-20-asok és a narrátornak van igaza... a tüzérek is csak a megtévesztés végett voltak ACU-ban... ez az, amit már sohase fogunk megtudni... :)
(Megjegyzem, a 105-ösök vendégeskedése aggodalomra adhat okot, mert volt ugye olyan fölvetés a Lövész 2020-ban, hogy a D-20-as kivonás után 105 mm-es vontatott lövegekkel szereljék fel a tüzérséget (maradékát)...!)
@Z69:
:) A jelenlegi, kísérleti fázis magyar elnevezése is utal rá, hogy szárazföldi magasabbegységek számára készítették:
ÖZ, azaz Összhaderőnemi Zászlóalj-felderítő. :) :)
@zord: Nekem is ez jutott eszembe, de bármelyik józanul gondolkodóban azonnal meg kellene szólalnia a vészcsengőnek és rájönni, hogy a gép bárhol lezuhanhatott volna. Ennek semmiféle hatása nem szabadna legyen arra, maradnak vagy sem.
Sziasztok!
A Hadtudományi Társaság Légierő szekció Őszi előadásai elkezdődnek pénteken:
2014. 10. 10. 15:30 Bolyai-terem
két előadás lesz:
Az F-35 Lightning program helyzete tengeren túl-, és innen - előadó:Dr. Varga Ferenc
Szállító repülőgépek önvédelmi rendszerei -előadó: Kővári László
----
Én sajnos nem tudok menni, mert akkor Szófiában vagyok a bulesz Légierő MiG-29, MiG-21, Szu-25, PC-9, C-27, PC-9 gépeit + koptereit fotózom egy tucat kollégával együtt.
Na látod, Molni, a probléma az, hogy nem józanul gondolkodók döntenek, vagy legalábbis döntéseiket nem józanul gondolkodó tömegek befolyásolják. Ha elterjed, hogy a közel harminc éves F-15-ösök széthullanak a levegőben, az nem tesz jót egy ilyen helyzetben.
@75AP:
Innen a partvonalról had emeljek ki néhány sületlenséget a cikkből.
"Magyarország a többi tagállamhoz hasonlóan vállalta, hogy a katonai célú kiadásokat megduplázza, és a GDP 2 százalékára emeli "
- sajnos ha megduplázná a jelenlegi védelmi költségvetést hazánk, azt a 0,7 százalék körülit, akkor is csak 1,4-nél tartanánk. A 2 %-hoz lassan triplázni kellene... Ezt egy államtitkár nem tudja? Miért nem én vagyok inkább az államtitkár? :)
Az indoklásban írják le, hogy a légikikötő „multimodális (szárazföldi, légi, belföldi vízi) logisztikai/szállítási csomóponttá és közös felhasználású katonai és polgári repülőtérré válhat”
- ha csak ránéztek volna a térképre, látnák, hogy Pápán a belföldi vízi kapcsolat legfeljebb a város csatornahálózatára lehet érvényes.
"Meglepő módon azonban az ehhez szükséges fejlesztések forrásaként nem csak a nemzeti és az uniós pénzeket jelölnek meg, hanem egy új, szövetségi kategóriáról is beszélnek. Vélhetően ez a katonai költségvetést jelenti. "
- na ebből nekem úgy tűnik, hogy trükközni akarnak a pénzekkel. Többet kap a honvédelem, akkor többet nyúlhatnak le "egyéb" célokra. Politikusi opportunista szemlélettel a kecske is jóllakik, de a káposzta is megmarad. A katonák meg használhatják tovább az elavult fegyvereiket, technikájukat, abban a tereptarka mundérban ("boci"), amihez még nem találták meg a megfelelő környezetet ahol jól rejtene.
@Beat it!: Félelmetes és dühítő ez az ösztönszerű, zsigerből jövő lenyúlásreflex. Ahogy felbukkan a pénzmag lehetséges forrása, már azon vannak egyből, hogyan lehetne áthegeszteni a projektet úgy, hogy az még véletlenül se tisztán egy költségvetési szerv fejlődését, hanem a közbeiktatható táskás cégek tulajainak gazdagítását jelentse. Miközben az ország védelmi képessége a nulla felé konvergál, a NATO felől várható támogatást is arra próbálják meg felhasználni, hogy valahol valakik üzleteljenek. Nem értem, miért kell ennyi kereskedelmi és logisztikai csomópont, mikor ebből már túlkínálat van, miközben közel s távol nem látni a további piaci igényt.
A vegyes használat olyannyira alap kellene hogy legyen, mint a lélegzés.
Namármost arról, hogy mennyire lehet versenytársa Pápa Sármelléknek, történetesen van némi fogalmam. Pápai riportok után számtalanszor pontosan abba a térségbe megyek, ahova jelenleg Sármellék tölti a népeket. Majd ha téridő görbítéssel ezt az utat rövidebbé lehet tenni, mint a Sármellék-Hévíz, Keszthely, Badacsonyt, akkor lesz Pápa versenytársa Sármelléknek. Pápa egyszerűen szar helyen van. Pér van jó helyen (erre már az Audi is rágyütt) és Sármellék.
Ezen az sem változtat, hogy most Pápa projekt lesz, talán megcsinálják a 83-ast, stb. A fizikát még semelyik barom politikus sem írta fölül.
" Kósa Lajos arról is beszélt, hogy a NATO-vállalások hosszú távú megtervezése is kulcskérdés, hiszen 0,75 százalékról 2 százalékra kell emelni a 10 év alatt a honvédelmi kiadásokat. "
Aki Sztrizsit akar látni, plusz szerb katonai parádét, annak csütörtökön Belgrádban a helye. Természetesen ott lennék, de sajnos más elfoglaltság miatt nem tudok. Ha valaki lemegy, és megosztja a képeit, szívesen közlöm itt :-)
Volt év, hogy 0 külföldi gyakorlat volt. Ahhoz kell mérni, meg ahhoz, hogy ez a program szűk volt és szűk lesz. Alapvető humán gondokat nem sikerült továbbra sem orvosolni (műszaki létszám). Egy település horror annak a kicsiny állománynak.
Jövőre ott lesz az éles feladat az év végén négy hónapig, és közben dolgozni kell, mert 2016 első félévében meg jön az V4 EUBG CAS.
Szóval mindent egybevéve az évi két külföldi településes gyakorlat sajnos kb. a reális/max ezzel az humán erőforrással.
@Open Skies:
Az első harmadát olvasva még azt hittem értelmes a szerző. Aztán egyre inkább az volt az érzésem, hogy ez egy undorító, doktriner cikk. Olyan dolgokat jelent ki a szerző "ex katedra", hogy az ember esze megáll. Na de hát mindegy, vélemény cikk, egyeseknek ez a véleménye. Van benne igazság is, nem vitatom.
@Beat it!: Csak átfutottam, de tipikusan "kovácsgyulásnak" tűnik; elefánt a porcelánboltban stílus. De néha ez is kell. Mondjuk ő belülről is látta a szétrohadó rendszert, szóval biztos meg is van rá az oka..
A 12 éve elmaradt bérfejlesztésre el fog menni a várt pluszpénz jelentős része, hogy megakadályozzák a humán összeomlást. És ez a (szerintem egyszerűen harmadolással megkapható) egészséges büdzséstruktúrától még messzebre visz majd minket.
@Open Skies: hát, a rendszerváltás óta a gyakorlatban igencsak lecsökkentek a javadalmazási normák. A Gripennél AMRAAM-ból a cseheknél 0.5, Magyarországon 0.8. Ez azzal együtt hallatlanul alacsony, hogy mindenki sokat vár ezektől a fegyverektől. Lövészet szóba se jöhet (mondjuk annak más akadályai is lehetnek.)
S ha már javadalmazási gondok, a dél-koreaiak is panaszkodnak, hogy kevés fegyvert kap az F-35. Érdekes az is, hogy negyven géphez mindössze 41 F135-öst vesznek:
Balog Tibit az ág is húzza,"a helikopter nem üzemképes".
Nem üzemképes,jelenleg,pillanatnyilag,most,ebben az időszakban...vagy?
Hende oktathatná az eufemizmust.
@ljuka71:
Nem akarok neveket említeni, de azért szégyen, hogy megjelenik egy civil kontraktor cég Szolnkon, hogy Ők fogják megvenni a Mi-24P helikoptereket, és tőlük tudja meg egy dandártábornok...
Ennyit Balogh Tibiről és bandájáról. Pitik ahhoz képest ami itt van (még a Tejesemberrel együtt is :)
Meg hát ugye az F-1 felsőszárnyas és "benőtt" kabinos, az F-104 középszárnyas és félúton van a buborék és a benőtt kabin között - a gépek pofájánál maradva. A beömlőnyílás-elrendezés kétségtelenül hasonló, de a szívócsatorna külső formája szabályos csonkakúphoz közeli, míg a 104-esé inkább íves. De Kele útközben szépen le is fotózott egy F-1-es emlékművet ami most kapóra jöhet összehasonlításként a galériájában.
@zord:
Folyamatában kell nézni, ha valóban 1% fölé emelik a honvédelmi kiadásokat (a 2% irreális, jó lesz az a végén 1,5...1,6%-nak is...), akkor a honvédelmi költségvetés ~3-4 év múlva lenne alkalmas komolyabb beszerzések finanszírozására, addig a struktúra átalakítására és megerősítésére kell költeni, így új beszerzés csak külön központi költségvetési keretből finanszírozható (amit utólag nyilván beépítenek majd a honvédelmi költségvetésbe).
Sajnos kiérlelt koncepció nem látszik, így a megnövelt költségvetéstől csak bizonytalan eredmények várhatók. Akkor már inkább legyen béremelés, ha ezzel csökkenthető a káros fluktuáció. A cél most és még évekig a személyi állomány és a szakmai kultúra mentése lehet.
@Batkaa: Ez bizony igaz (lenne). Bár most beszerzünk LGBU-kat, de hány éve is repülik a JAS-39-est? Mennyibe kerülnek akár készleten ragadt, akár új Mk. Sorozatú GBU-k a piacon? Nem arról volt csak szó, hogy magas ráfordítású drága technikai berendezéseket szerezzen be a honvédség, hanem a filléres eszközökről. Lásd pld. GBU. De ez már félig a múlt.
"B-52 dolazi u Europu na NATO vježbu Nobel Justification
Strateško američko zapovjedništva ponovno je poslalo bombarder B-52 u Europu na vježbu NATO saveza, javlja Air Force Times. Bombarderi će izvesti "simuliranu operaciju sa konvencionalnim naoružanjem" na području Atlantskog oceana i Sredozemnog mora, navodi se u izvješću strateškog zapovjedništva."
Tudom, hogy index, de egy kicsit biztonságpolitika is és igencsak elgondolkodtató. Hogyan is tudnánk ebből az egész szituból a legkisebb veszteséggel kijönni? Nagyon rossz irányba megy a diplomáciánk és nagyon nem tanul belőle az "elit". Legalább a hangnem változna, de még az sem...
Jó eséllyel kétoldalról vagyunk a titkosszolgálatok nyomásában.
Ez a nemzeti politika sorsa ebben a térben. Nem csodálkozok. A jelen perspektívájából így még inkább bűn az elvesztegetett 25 év, amikor volt hatalmi űr, volt mozgástér. Most már nehéz ugrálni, és igen, én is hajlok arra, hogy bukás lesz a vége. De nem tehetek róla, én nem látok más, vállalható utat.
Summa summarum, én kurva gyorsan vennék pár top lérak-rendszert. Ezt bármikor ki tudnánk köhögni, de a legrosszabb fordulat esetén időt biztos lehetne nyerni vele. És hát mi a honvédelem, ha nem a legrosszabbra történő felkészülés?
@zord: ezt már párszor fejtegettük. A jó honvédelem alapja az elrettentés és erre a legjobb a légvédelmi rakétás illetve a páncéltörő "képesség".
Amúgy ha az elmúlt száz év történelmi ívét nézzük, a magyar honvédelem minden alkalommal egy idegen célok szerint verbuvált szövetségesi rendszer részeként bukott el külföldön, tért haza rommá verve vagy sehogy, illetve járatódott le a vállalhatatlan orientációjú hidegháborús érában (észak-olaszország, mint elfoglalandó célterület).
Peredox módon, a leginkább akkor szapulta a Magyar Honvédséget a társadalom, akkor asszisztált közönyével a leépítéséhez a leginkább, mikor - egyetlen évtizednyi időre - a Magyar Honvédség az volt, aminek lennie kellett és amikor ténylegesen el is látta feladatát. Ez volt a 90-es évek, amikor már nyíltan lehetett küzdeni a sorkötelezettség ellen, nyíltan lehetett tiltakozni a zajártalom miatt, miközben határainktól délre háború dúlt és jelenlétével ez a szervezet folyamatosan biztosított egy komoly lokális érdekérvényesítő és önvédelmi képességet. Aztán jött a NATO, eltűnt a lérak rendszer, jött a "közel-külföldi" szerepvállalás és a még intenzívebb képességcsökkentés a jelenlegi szintig bezárólag.
A Szövetségből ha nem is lépünk ki, a tényleges önvédelemre igen is áldoznunk kell.
@zord: Nem hiszem, hogy most egy fegyverkezési programnak túl jó üzenete lenne. Korszerűsítésnek mondva még beleférhet és most ezzel engesztelhetnénk a nyugatot is.
Az biztos, hogy valahogy benne kell maradnunk a NATO - EU rendszerbe, különben rövid időn belül konc leszünk...
Az pedig hiú remény, hogy egyedül akár korszerű fegyverrendszerekkel, akár nemzeti sámánizmussal sokáig kitartanánk.
Persze. A "Lengyelország pajzsa" példájára kellene beszerezni valamit, nagy NATO-bólogatások közepette. Az a követelményrendszer ide is megfelelne: 100km + ABM. A napokban mellesleg hallottam egy pletykát arról, hogy kb. ez a poszt-Kub vízió magasabb körökben idehaza is. A kérdés csak az, hogy lesz-e hiátus. mert ha igen, akkor komolytalan az egész. Ha elengedik a Kub kezét, akkor ismét elvész egy kultúra, mielőtt jöhetne a váltás.
@block50: szarfos indexes böfögés... azt egy pillanatig sem veszi számításba, hogy azért került Magyarország ekkora támadás alá, mert a kormányzat -ha mégoly visszás módon is- megpróbálta tenni a dolgát: mozgásteret teremteni az országnak.
Ez egy álobjektív cikkecske, befolyásolási szándékkal íródott minden sora (mert azt nyugodtan feltételezhetjük, hogy mozgósítanak minden akcióügynököt).
Részemről látnék kiutat a helyzetből, csak attól tartok, megbukna a jó hosszú ideje kontraszelektált apparátuson...
@Allesmor Obranna: ha a XX. századot nézed, az első világháborút nem Magyarország veszítette el, hanem a monarchia. Magyarország azért veszett el, mert a felszínre kavarodott féltudású, nem ritkán direkt áruló elit nem volt hajlandó megvívni érte a világháborút szorosan követő honvédő háborút. Ennek a tanulságai máig érvényesek és éppen most kellene komolyan figyelembe venni!
@zord: így van a kegyelmi idő elvesztegetése óriási bűn, kegyelmi állapot volt, hogy független (vagy kvázi független) országként hozzáférhettünk gyakorlatilag a világ teljes fegyverpiacához.
@zord:
BTR téma: ha csak egy BTR-80-as volt a listán (nem az A), akkor azt jelenti, hogy egyetlen darab KM-1M-es irányzóműszer bruttó 17 millió forint!!! Szerintem ez brutális. Ráadásul ebből számolták a nettó árat, ami 13 385 827 forint. Ez nevetséges. Pont fordítva szokták, hogy kerek a nettó összeg, amennyibe kerül a cucc, és abból csinálnak egy bruttót. Ez mondjuk részletkérdés. De azért durva, hogy egy egyszerű optikai ketyere ennyibe kerül. Miközben az egész jármű középjavítása nettó 31,5 millió. A 276 ezer forintos csúszásgátló felületről ne is beszéljünk. Röhej. A TASZT pótlás meg ugyanannyiba kerül 1 db BTR-80 esetében, mint 3 db BTR-80A esetében? Ez alapján egységárra következtetnék, de majd 3 millióért???
Én mindig a BTR modernizáció mellett voltam, nem is rossz a magyar modernizáció. Valami kis kiegészítő páncélzat még nem ártana, hasonlóan ahhoz, amit az Irakba vitt példányok kaptak. Meg esetleg egy fedélzeti számítógépet a hálózatalapú hadviselés jegyében. DE ilyen áron? 40 darab gép esetében a végszámla már 1,8 milliárd lenne.
@Batkaa: Bárhogy is volt, mi magyarok vesztettünk.
Persze akkor még a Monarchia égisze alatt, hiszen nem is volt akkor még önálló Magyarország.
A magyar társadalom veszített és ez a tény csak erősíti a mondanivalómat, azaz, hogy a Honvédség csak abban a szűk egy évtizedben látta el normálisan a feladatát, amikor tényleg nem voltunk tagjai egyetlen szövetségesi rendszernek és a területi integritásunkért magunk voltunk kénytelenek felelni.
OK, de ezek akkor is megoldási lehetőségek még ha nekünk nem is túl jó forgatókönyv szerint. A másik oldalról ugyanakkor nem nagyon látom a megoldás irányába tett lépéseket. Kormányszóvívő, külügyminiszter és házelnök oldaláról is csak nevetséges és pökhendi kijelentések hangzanak el és dobálják az internetadó gumicsontokat.
Tették a dolgukat?!
Lehet! Ha ezen azt értjük, hogy megnyerték a választásokat, hatalomban maradtak és tovább rendelkezhetnek az EU-s pénzek elosztásán, akkor igazad van.
Ugyanakkor egyre többet hallani, hogy az USA már hónapokkal ezelőtt jelezte nemtetszését informatív csatornákon, csak a pökhendi viselkedés miatt már akkor sem foglalkoztunk ezekkel. Lehet magyarkodni, csak ne felejtsük el hol élünk és milyen mozgástérrel rendelkezünk!? Korábban is, most is és a későbbiekben is a nagyhatalmak játszótere leszünk, ahol nagyon ésszel kell manővereznünk. Akár tetszik akár nem ez az ország most az EU pénzekből él, amit nem lehet Oroszországra vagy Kínára lecserélni.
Lehet modernizálni, új technikát beszerezni, de csak a szövetségen belül van értelme.
Megjelent egy új tétel: szimuláljunk komoly technikát valami egyszerűbbel. Kis híján hangosan felröhögtem ettől az írástól: www.honvedelem.hu/cikk/47209_nomad_portyan_a_ludovikasok
Azt írja a vége felé, hogy "A gyakorlaton részt vett egy Mi-8-as szállító helikopter, amely egy Mi-24-es harci helikopterpárt szimbolizált. A gyakorlat a valóságot legjobban megközelítő környezetben folyt."
Teccik érteni? Egy Mi-8, ami 2, azaz kettő darab Mi-24-est szimbolizál! Szimbolikusan tehát van kb 10 Mi-24-esünk. :)
Majd eljön az is, amikor egy Meteor drón Mi-8-ast szimbolizál. Aztán egy madárraj pedig Meteor drónt jelenít meg... És így tovább, lefelé a lejtőn. Jelképesen felvehetjük a versenyt akár az amerikai hadsereggel is.
@Allesmor Obranna: nem volt szükségszerű, hogy a Monarchia veresége Magyarország elbukásához vezessen. Ezt fontos tudatosítani, így a századik évfordulón (illetve ahhoz közeledve).
Akkor is szétverték a hadsereget. Szándékosan, tevékenyen, nehogy elzavarják a szédelgőket a frontról zárt kötelékben, teljes fegyverzettel hazaérkező csapatok... ez a döntő momentum, ami a szétszakításhoz vezetett. Örök tanulság és a mai fegyver és katonaellenes időkben nem lehet elégszer elmondani!
@block50: vitathatatlanul sokat betliznek - de van elmozdulás a nemzeti önérdek érvényesítésében és ez is kétségtelen. Az alternatíva az értékmezőink feltétel nélküli kiszolgáltatása, ami azelőtt érvényesült. Amikor tehát mindenféle figyelmeztetések jönnek AEÁ-ból, EU-ból, az semmi egyéb, mint féltik a koncot. Ne feledd a 8000 milliárdot, ami évente(!) távozik az országból, csak az EU felé...! Hát így élünk mi az EU pénzekből... ami a bolhacirkusz szintjén igaz, de ha a függöny mögé nézünk, akkor feltárul a kifosztás, aminek a mértéke az ország egyszerű újratermelését sem teszi lehetővé...
Ne haragudj Batkaa, de amit block50-nek irtal, az nem allja meg a helyet. Es ezt a kormany mondja. Makrogazdasagi szempont bol nekunk jelen allas szerint alapveto letszukseglet az EU tagsag. Valo igaz visznek ki penzt. De minden profitorientalt ceg igy tesz: pl a MOL Horvatorszagbol...
Az pedig, hogy a penzkert akarnak vmit, mindenki ilyen.
A keleti penz se ajandekba jonne, csak ott nem lenne ennyire transzparens a mozgas.
A történészek mindig elmondják: utólag könnyű okosnak lenni. Minden egyes döntést az adott kor, adott környezet, adott informáltsági szintjén kell vizsgálni.
@szasa30: anélkül, hogy nagyon elmennénk a politika irányába... (ez ugye nem az a felület),
vegyünk föl biztonságpolitikai nézőpontot, ami mégis valamennyire talán illik a bloghoz...
A "keleti" és a "nyugati" pénz között az a különbség, hogy a nyugatival ideológiai elvárások is érkeznek, ellentétben a keletivel és ez elég komolyan befolyásolni képes az elérhető szuverenitás szintjét. (Sajnos, bezárulni látszódnak a szekértáborok, az elvesztegetett évek nem jönnek vissza és a felértékelődő katonai szempont szerint a "nyugathoz" tartozás adottság.)
Igazad van, hogy a tőkekiáramlás egy része természetes. Egy másik része viszont nem, ez az a tőketömeg, ami nagyon hiányzik az élet minden területéről - és természetesen itt nem (elsősorban) adókról van szó, hanem a Magyarországon elköltött és újra befektetett pénzekről, illetve ezek hiányáról, a jövedelmi olló nyílásáról és sok másról, ami már tényleg szétfeszíti itt a kereteket...
"Hétfőn távozott az utolsó brit katona a dél-afganisztáni Hilmend tartományból, a kontingens központi tevékenységi területéről, és ezzel ténylegesen véget ért a tizenhárom évvel ezelőtt kezdődött brit katonai részvétel az afganisztáni konfliktusban."
"A gyakorlat a valóságot legjobban megközelítő környezetben folyt"
Hazai viszonyok között alighanem mindenképpen. Ha elolvassa az ember a cikket, akkor végül is szépen komplexáltak a tisztjelölt urak kedvéért. Egyébként ilyenkor látszik, hogy az NKE nemlétező erőforrásai miatt abszolúte "on the job" tud csak lenni az ő kiképzésük is.
Egyébként az idézett mondat a szerző tisztjelölt intelligenciájának és talán iróniájának is a bizonyítéka.
V4 UAS Nemzetközi Konferencia 2014
2014. október 29-én (szerdán),
Helyszín: Budapest, Stefánia Palota
Információ: HM Sajtóügyelet (06-30-999-2118)
A pilóta nélküli légi jármű rendszerek (UAS) fejlesztését, használatát különleges figyelem övezi, és radikális változás jellemzi. Kiemelkedő jelentőséggel bírhat természeti katasztrófák esetén valamint még számos területen hasznosítják...
Én sajnos nem tudok elmenni, remélem lesznek az itt olvasó topictársak közül, aki ott lesz. Szerintem érdekes dolgokat lehet hallani, és talán preziban látni is
@zord: @stonefort2:
Ez így butaság. Amerikát nem érdekli a korrupció, de az igen, ha egy NATO tag szembe megy, az egész külpolitikájával. Lehet különvéleményünk óvatosan, de Kövér Lacinak már elszállt az agya és az EU-ból kihátrálásról beszél, Közben Déli-Áramlat aláírása, valamint a Külügyminiszter nyikhaj senki, meg Kínába utazik. És ott a halszálka Paks (tanulmányok és előzmények nélkül). Az egész nyugati sajtó a magyar helyzetről cikkezik. Aki még eurokonform, azoknak lakat a szájukon az agyatlan kormánypártban (pld. Pokorni, Szájer, Navrasics). A többi bologató és majdnem bégető társaság meg nyomkodja a gombokat. No ez már így nem tetszik az USA-nak. Leszarják a korrupciót, hiszen diktatúrákat is támogatnak, de van egy rubicon amit a hatalmi tébolyban lévő csürhe mára átlépett. Én örülnék, ha kb. úgy bánnának a Fidesz közeli emberek külföldre mentett vagyonával, meg utazgatásával, mint az Oroszokéval. Ezzel az ország érdekei nem sérülnének,de talán észbekapna a kormánypárt..
@stonefort2:
Sajnálom, de a logika szerint nem jó az analógia, és a kettős mérce emlegetése. Ehhez az üzlethez az Egyesült Államoknak maximum úgy volt köze, hogy nem ők nyertek. Tehát nem voltak közvetlen érintettjei az ügynek.
Idehaza pedig (az állításaik szerint) amerikai cégeket kerestek meg és próbáltak meg korrumpálni. Nem az Egyesült Államokat mosdatom, csak egyszerűen rossz a hasonlat.
És hogy a blog tematikájához valamilyen szinten köthető maradjak, hozok egy kemény korrupció elleni fellépésre példát. Randall Cunningham F-4-es pilóta -aki 5 vietnámi gépet lőtt le - szenátor lett. Korrupció gyanújába keveredett, és 8 évre börtönbe is csukták, amit szinte teljesen le kellett töltenie. Történt mindez abban a ciklusban, amikor azonos párttagságú elnök regnált. Nálunk természetesen ilyen nem fordulhat elő. Mivel nincsenek korrupt szenátoraink. en.wikipedia.org/wiki/Duke_Cunningham
@Allesmor Obranna: 2005-ben Topi gépét, akkor miért nem próbálták megmenteni? Szinte azonnal katapultálásra utasították. Vagy a tűzoltórendszer ennyit tudott tenni? (Automatikus?)
@molnibalage:
Ez nem hely kérdése, a nagy értékű technikánál ez alap dolog.
Sőt, egy vadászgépnél még rosszabb a helyzet, hiszen több idő letenni a gépet.
Ha jól tudom már a 21-esen is volt tűzoltó rendszer.
Egyébként már az alap Minyón is automata helyzetben magától észleli a tüzet és indítja a palackot a megfelelő térbe... Ez a hatvanas évek technikája, a 29-es meg másfél-két évtizeddel modernebb...
@Allesmor Obranna:
Én úgy emlékszem, hogy a földről adtak nekik rossz helyzetjelentést. A pilóta azt mondta valamelyik újságcikkben, miszerint az irányítók nem azt a hajtóművet jelentették, hogy ég, amelyik valójában.
A tűzjelző sem működött rendesen, arra nem tudtak hagyatkozni. Hogy a műszerekről mit mondott, arra már nem emlékszem.
Megkeresem majd hétvégén a cikket.
@piratvitorla: Tudtommal az oltóanyagnak nem nagy a tömege, de egyszerűen kell neki a hely. Egy szállítóheli belső tere irgalmatlan nagy egy vadászgéphez képest. Gőzöm sincs, hogy mekkora és milyen nyomású palack van a helikben és hol van a gépen, de egyszerűen nyilvánvaló, hogy hely van bőven és egy ilyen rendszer ás a töltet tömege 100 kg nagyságredben van. Ebbe nem hal bele a heli cask melegben és több km-es hegyek között.
@molnibalage:
A tömeg a lényeg, mivel maga a palack néhány literes. Ez a mennyiség két oltásra elég.
A rendszer súlya ..... kg (fejből nem tudom), viszont a vadászgépen nincs főreduktor és KO-50, így a MiG-29 esetében elég két "védett tér", ami jelentős súlycsökkenés.
Azért a helikopterben sincs olyannyira sok hely, mivel az ilyen cuccok nem a tehertérben vannak.
Ja és a 29-es max. felszálló súlya magasabb, mint a Minyóé, tehát elméletileg több lehetőségük volt a tervezőknek.
Ráadásul az 1-2 évtizeddel későbbi technológia is rendelkezésre is állt. Ilyen például a Rita/Natasa, amely szóban is figyelmeztet a vészhelyzetekre. Ilyen van a Mi-17-esben is, ahol a tűzre is figyelmeztet és be is mondja melyik térben van. Sőt, még a rádión keresztül ki is sugározza az éterbe a figyelmeztetést...
A Mi-8 teljesítmény tartaléka bizony már késő tavasszal/kora ősszel is véges lehet...
Ja és a Mi-8 eredetileg civil gépnek készült, tehát elméletileg harci sérüléssel nem kellett számolni...
Ugyanez a helyzet az An-24 családdal, ahol szintén van tűzoltó rendszer...
@zord: ne politizáljunk, de kettő mérce sok helyen van. Pld. a tegnapi net-tüntetés, a HirTV szerint 5-7ezer ember, ha meg békemenet lenne akkor 1 millió..
A dolog lényege, hogy az USA diktatúrákat is támogat, ha nemzeti érdekei úgy kivánja. Mi pedig jelenleg nem az euró-atlanti úton vagyunk. Örüljünk, hogy a töketlenek az eur bizottságai, különben rögtön kiderülne, hogyan is áll az ország.
@piratvitorla:
Nem akarok hülységet írni, de úgy emlékszem (1993) a cikkből, hogy olyan gyors volt a tűz terjedése, hogy szétégett a a tűzjelző. Ott van persze a műszerek jelzése, csökken a fordulatszám, nő a hőmérséklet. Ezekből viszont lehet következtetni valóban.
Amúgy hajtóműtűz esetén az egyik ellenőrző előírt eljárás az volt, hogy ha lehet, fordulót kell kezdeni, hogy jobban lásd, van-e mögötted füst. Na ugye kéthajtóművsénál valóban a műszerek mutatják, melyikkel van a pozsar.
Annyit még, hogy ez az eset Kusovszkajában az átképzésen történt, és pont a reptér közelében/felett.
Először is itt két eset keveredik az előzményekben: az átképzés alatti és Topi katapultálása.
Természetesen előfordulhat, hogy nem jelez a rendszer vagy tévesen. Vagy nem indul meg a cucc automatikusan stb.
Azért egy együléses gépben földközeli műrepülés során nem sok idő van ténykedni, ha besz@rik a rendszer. Bár a 29-es ilyen szempontból jobb, mert két hajtóműves gép.
Na kaptam egy kis infót. Köszönet annak akit illet, ahogy itt mondani szokták.
Nagyon hosszú és részletes lesz:
A MiG-29-es tűzoltó rendszere:
Két fajta van a Nagyvason (9.12): - sárkány elsődleges-másodlagos sorozat - hajtómű elsődleges-másodlagos sorozat
Sárkányhoz tartozik (papíron) 4 db OSZ-8MF vagy UBC8-1 tűzoltótartály (sárkány térben) melynek űrmérete 8 liter és 100 báron üzemel. (palackcsonkon PPT3 piropatron) Tűzoltó anyag 114B2 Freon vagy HLadon nevű elegy. (Megköti az oxigént, így megfojtja a tüzet, ezért lehet használni az elektromos blokkok térben is) Feladata a rg. sárkány szerkezetében, azaz a tüza. tartálytér, hidraulika rendszer központi elemei, elektromos blokkok tere, hajtóműgondola tere a tűz eloltása fél és teljes csőkoszorún lévő 5mm átmérőjű furatokon keresztül.
Erre a feladatra SzSzP-2A típusú tűzjelző rendszert alkalmaznak amelynek adói (rg.-en összesen 74 db van) érzékelik ha a hőmérséklet másodpercenként 2 fokkal emelkedik. Ebben az esetben automatikusan az első sorozatot elműködteti plusz a fülkében felvillan egy jelzőlámpa a központi szerelvényfal jobb oldalán lévő tablón. A második sorozatot kézzel kell kapcsolni úgy hogy előtte a piros tabló jelzőlámpát kikapcsolják, majd vissza és ha újra felvillan akkor azt jelenti a tűz még jelen van az adott térben.
Plusz (papíron) a két hajtóműgondola alatt hátul van két darab véghelyzetkapcsoló, mely aerodinamikai elemmel van burkolva. Ha a gép kéynszerleszállást hajt végre behúzott futókkal, akkor a (jobb esetben) betonnak ütköző aerodinamikai elem megtörik, a véghelyzet kapcsoló benyomódik és az összes tűzoltó rendszer összes terében automatikusan elsüti az első sorozatot.
Hajtómű rendszere: Tartozik (hajtóművenként) 2 db OSZ-2 vagy UBC-2-1 típusú 2 literes palack (hajtóműházon) 100 bárral, (palackcsonkon PPT3 piropatron) mely szerkezetileg és hordozó anyag tekintetében teljesen megegyezik a sárkány rendszerével. Feladata a két RD-33 hajtómű kompresszor-segédberendezésház és az égőtér terébe önálló saját csőrendszeren keresztül a tűzoltóanyag bevezetése. (beiktatva egy biztonsági membrán) Erre a feladatra az SzSzP-7-1 tűzjelző rendszert alkalmazzák, a sárkányhoz képest azzal a különbséggel, hogy itt a másodpercenkénti 2 fokos hőmérséklet növekedést nem veszi figyelembe, helyette a gázhőre figyel. (Max értékre növekedés időtartama). Ha megtörténik a tűz, akkor a rendszer érzékeli és az első sorozatot automatikusan elműködteti, plusz felvillan a piros "hajtóműtűz" jelzőlámpa a tablón.
A teljes összrendszer súlya 180+-10 kg.
Akár a sárkány, akár a hajtómű esetén ha túl nagy a tűz, pl.: közvetlen rakéta találat, esetleg hm. égőtérszakadás, akkor ugyan elműködik a rendszer, de nagyon minimális az esély hogy ebben az esetben hatásos legyen. (Sőt van az a hőtartomány ahol a tűzoltókeverék egyszerűen elég a megolvadt csőkoszorúkban, így ki se jut a térbe vagy a hajtóműbe.)
A következő már meg nem erősített legenda: A mi gépeinknél pár rendszert egyszerűen kiszereltek, vagy kikötöttek, ugyanis alkatrészhiány miatt nem tudták üzemeltetni őket, így értelme sem volt a gépben. De mondom, ez csak legenda...
@Open Skies:
"A Gripeneken többnyire ugyanazok dolgoznak, akik az elmúlt hónapokban és években. Új arcokat nemigen látni, de azért van változás is: egyre kevesebben vannak. Várják őket a nagy értékű berendezésekkel dolgozni képes megbízható szakemberekre számító, jól fizető civil cégek, sőt újabban egy repülőgépgyártó cég is munkalehetőséget kínál a Dunántúlon."
@piratvitorla:
A legendák, szóbeszédek azárt vannak, hogy megcáfolják, vagy igazolják azokat.
Nem akartam megsérteni a műszakiakat. Hatalmas a felelősségük, az aláírásuknak súlya van.
Nekem az egész átolvasása után az jutott eszembe, hogy ez csak egy, viszonylag kis rendszer Volt mindezeken túl még ott voltak a hidraulika, levegő, oxigén, elektromos, rádótechnikai, fegyverzeti rendszerek+műszerek. A szakágak műszakiajainak milyen tudásra volt szükség, hogy ezeket ellenőrizzék, karbantartsák, javítsák.
Sőt, egyszer személesen mondta egy volt műszaki tiszt, hogy nem volt hajlandó átkonzerválni gépet, mert nem volt üzemképes a tűzoltó rendszere (nem volt benne freon)....
@Open Skies: Nagyon Jó! Imádom a blogot, mivel az egyetlen pozitív hagnvételű, amely mindig megtalálja az üzemeltető embert, a hajózót és ténylegesen a szépséget, a hivatást a repülést, és a hazaszeretetet mutatja be. Jó lenne, ha ilyen felhang lenne az egész magyar sajtóban a honvédelemmel kapcsolatban.
@Kelepisti: csatlakozom, ebben teljes a nézetazonosság köztünk... :)
tényleg remek, emberközeli írások vannak ott, nagy adag szakmai érdekességgel és mindez olvasmányos stílusban, jó és jól szerkesztett képanyaggal.
@molnibalage:
Tamásnak (airbase balog) én már vagy néhány éve mondtam, hogy irigyelem, ahogy meglátja a reményt, a reménytelenségben, a jót a kilátástalanságban, és a szürke és kiábrándító hétköznapokból is a pozitívumokat tudja kiválasztani. Nagy tehetség kell hozzá.
"A tavaly ősszel benyújtott költségvetési javaslatban az idei honvédelmi kiadásokra több mint 241 milliárd forintot terveztek be. Ehhez képest jövőre mintegy 9 milliárddal emelik a honvédelmi kiadásokat. A 250 milliárd 459,9 millió forintos keret a jövőre jelzett 33 228 milliárd forintos GDP nagyjából 0,75 százalékának felel meg."
Ha jól számolom, kőkemény 3,7 százalékkal növelik jövőre a büdzsét az eredeti "nominális szinten tartós" számhoz képest. Persze, tudom én, hogy ez több mint a nulla, de azért nem lehet egy napon említeni a 2016-tól tervezett GDP 0,1 százalékos emeléssel, mely ha jól értelmezem, akkor ~13 százelékos lesz a bázishoz képest.
Abban reménykedtem, hogy ezt előrehozzák, ha nem is teljesen, de 5-10-százalékot.
Nem lehetne végre mellőzni a hova/miért/mennyiért mennek/mentek el kérdést? Saját döntésük, rajtuk kívül csak keveseknek van köze ehhez, és a nagy nyilvánosságra semmiképpen nem tartozik. Szóljon ez a blog (és a Tomié is) azokról, akik maradtak. Velük megy tovább a gépezet, a figyelem őket illeti.
@Ejnye...:
Akik elmennek leginkább nem a pénz miatt mennek el és minden egyes távozó műszakival, hajózóval jelentősen gyengül a rendszer és a maradóknak annál nehezebb a napi munkájuk.
Egyébként pont a távozók szokták elmondani hova, miért mennek - a mennyiértet nem mindig.
Sajnos ez a mai valóság, ami legalább olyan fontos, mint a várva várt tender és a balti keszi.
Ha mindenki csöndben marad ezen a téren sohasem lesz változás...
@Ejnye...: éppen, hogy a maradókról szól!
Az elmentek esete a felkiáltójel, amivel újra, meg újra ütköztetni kell a felelős vezetést, amíg a problémák és veszélyek fönnállnak.
Jogos, de a példákkal lehet nyomni a fejesekre. Én is az illetményemelésről írt cikkben az MN-ben hétfőn beleírtam az óriási mérvű elvándorlást, a rabszolgaszerződéseket, mindent, amiről tudok.
Visszatérve egy kicsit a műszakiak felelősségére. Kaptam erre egy nagyon jó választ, kissé átfogalmazva így szól:
Mindannyian tudjuk, hogy csak olyan gép szállhat fel, amivel minden rendben van.
De vannak azért bizonyos tűrések és "holtjáték" amin belül lehet, sőt adott esetben kell is játszani.
Olyan repülő meg ugye nincs amin minden rendben van, ahogy tiszta fegyver sem létezik.
És a végére szeretnék egy kifejezést leírni:
"Hadműveleti üzemképes"
Viszont a tűzoltó rendszer szerintem mindkét kategórián túl van, szerintem fel nem ülnék olyan gépre, amin olyan gondok vannak.
Ráadásul ez fordítva is gondot okozhat, például egy meghibásodás során a gond nélkül üzemelő hajtóművet is tönkre teheti a levegőben...
@zord:
Ez a világon szinte mindenhol probléma. Emlékszem, hogy a finn légierő Hornet pilótáiról is volt egy cikk, akik sorra mentek át a Finnairhez a jobb fizetés és több repülés reményében.
Nálunk viszont teljesen mások az okok. Nem véletlen, hogy sokan nem a pénz miatt lépnek le. Még olyat is ismerek aki kevesebb pénzért távozik...
"A délutáni repülés a harmadik sorral folytatódik. A műszakiak nyolc felszállást szolgáltak ki és hátravan még ugyanennyi. A negyedik sor már éjszakai lesz, amelyre a korai napnyugtának köszönhetően nem kell sokáig várni... "
Igen a Svédek is lobbiztak, de a Fidesz Vámpírhölgy Gabrielláék mellett, újabb szereplő nyilvánosan is feltűnt a színen.. 20e dollár nem sok az LM-nek sőt még a mai politikai Elitnek sem, de 6-8 millióért én is bármilyen nyugati katonai cuccot dícsérek a HT-ben :)... és még jól is járnánk, ha megvennénk mert a semminél minden jobb...
Ez a dolog lehetett teljesen legális PR-szerződés is. Nem hiszem, hogy BZS most leleplezte magát, egyszerűen rámutatott, hogy van itt zseton bőven, csak tudni kell kitől elfogadni, hogy később "ne égjen le a kocsma".