Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (19) AirPowerNews (72) éleslövészet (17) f 16 (20) gripen (76) Gripen (63) H145M (20) Hajmáskér (28) helikopter (40) hírek (23) honvédség (20) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (56) Körös-hegy (18) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (15) Mi-17 (20) Mi-24 (24) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (18) Szolnok (44)

HTML

10000 - a keserédes jubileum

2013.12.18. 17:00 | zord | 54 komment

Sikerről szólnak ma a hírek, a hazai Gripen-flotta tízezredik órájának megrepüléséről (aktuálisan tegnap történt meg). A szerződés fenntarthatósága, a megfelelő mennyiségű üzemanyag és a műszaki állomány megtarthatóságának és utánpótlásának háromszögében működő program ma kétségtelenül a hazai védelmi szféra sikertörténetének számít. Persze elhanyagolt honvédségünkben ez a siker csak viszonylagos lehet („vakok közt félszemű a király”), ugyanakkor akik egy jó ideje követik a programot, azt is láthatják: jövője felett ismét gyülekeznek a sötét fellegek. Ha nem állítják meg a műszakiak elvándorlását, és nem gondolkodnak megfelelő utánpótlás-képzési rendszerről és utánpótlásról, akkor a jövőben nem lesz, aki ezeket a szép kerek óraszámokat generálni tudja. Ma ezirányú kérdéseimre válaszul a honvédelmi miniszter az illetménypótlékkal kapcsolatos intézkedésről és a Kossuth Szakközépiskolával kapcsolatos együttműködésről beszélt. Tudjuk, hogy a helyzetre ez még nem jelent megoldást, de az is valami, hogy volt a kérdésre válasz. A LégierőBlogger reménykedik azok hitelességében (a jövő évi választással érkező valószínű változástól függetlenül), mert ha üzemanyagot, gépet „csettintésre”, pénzért elő is lehet teremteni, kiképzett embert nem. Elvesztésük óriási pazarlás, emberi és nemzeti biztonsági veszteség. És persze a probléma nem korlátozódik Kecskemétre, sőt, a megtartó erők között itt a szakmai perspektíva legalább biztosra vehető (2026). Szolnokon ellenben a műszakiak megtartása olyan probléma, mely a helikopterprogram kivitelezését is veszélyezteti.

131218_Gripen_10e_1.jpg

„Szürke öszvérek a ködben”. Azaz az alacsony felhőzetben. Ma ismét bizonyítást nyert, hogy az időjárás nem tiszteli az elöljárót.

A jelenlegi és következő honvédelmi kormányzat akkor jár el jól, ha a repülőműszakiak kérdését fókuszáltan, prioritásként kezeli. A jelenlegi és a jövőbeli legnagyobb értékű védelmi beszerzési programok sikere függ ettől. Feltehetném kérdésként is: ki akarják dobni a pénzt az ablakon, vagy sem?

Ja! A megoldás egyszerű: jó szakember, jó fizetéssel. Senki sem várja el a spanyolviaszk feltalálását „elitünktől”.

És mindez a levegőből...

 

131218_Gripen10e_2.jpg

A 13. gépben ülő fotós kitekint két óra irányba és ezt látja. Mit mondjak, szép látvány a tizenkét másik jószág!

131218_Gripen10e_4.jpg

Egytucatos Gripen sorminta a zárt felhőzet felett.

131218_Gripen10e_3.jpg

12 gép a fotón, egyben a fotós, egy Svédországban.

Köszönet az SZDRB személyi állományának (és a vitorlázórepülő közösségnek ;-) a képekért!

Engedjék meg azt is megjegyeznem, hogy a 13 gépes magyar repülés igen jó hatással lehetett a tengerentúli döntéshozókra, hiszen Brazília is a típus mellett döntött, éppen tegnap... 

Zord

Címkék: 10000 Kecskemét Gripen

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr515698390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.12.18. 19:31:34

"spanyolviaszk"

Ez nem elírás?

Open Skies 2013.12.19. 00:24:09

fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1487787_555278137892911_257915140_o.jpg

16 pilóta van a képen. 13 gép repült (11 együléses és 2 kétüléses), amiben 15 pilóta fért el. A 16. pilótáról feltételezem hogy a svédben lévő gép pilótája. Kérdés: minden pilótánk rajta van a képen?

JohnTerry 2013.12.19. 10:11:16

@Open Skies: Nincsenek ott mindannyian!

Phoenix_HTKA 2013.12.19. 13:28:33

Kell a fizetésemelés a Honvédségben, de azt ne feledjük, hogy a Gripen-műszakisokon kívül mások is dolgoznak a seregben. Szép dolog Gripent szerelni/üzemeltetni, de miért vannak kivételezett helyzetben? Hogy lehet az, hogy egy (nem a Gripenszázadnál szolgáló) mérnök a kecskeméti bázison kevesebbet kap, mint egy szakmunkást végzett Gripen-műszakis?

Az elvándorlás nem csak a gripeneseket érinti, a teljes Honvédségben általános jelenség, 70-90 ezer nettóért senki nem akar megfagyni radar/légvédelmi üteg kezelése, vagy objektumőrzés közben.

Ha a Gripenesek fizetését emeljük (akik már most is ennek a min. 2x-esét kapják), akkor a többi miért nem kap emelést? Nehéz lesz igazságosan lapot osztani a szűk költségvetésből. (Mondjuk egyszerűbb lenne a helyzet, a közbeszerzéseknél feleslegesen eltapsolt/lenyúlt pénzek jó helyre kerülnének...)

zord 2013.12.19. 13:46:04

@Phoenix_HTKA:

Ez csak a kezdet. Valahol el kell kezdeni, valami mindig elöl jár, ami húzza a többit. Ha elolvasod, én se csak Kecskemétről írtam.

Viszont azért mindig le kell írni egy fontos dolgot, ami a repülő fegyvernemeket megkülönbözteti minden mástól. Ezt úgy hívják, hogy repülésbiztonság. Az összhaderőnemiséget csak az művelheti helyesen, csak az az szf. tábornok értheti meg a légierőt, aki ezt respektálja.

Zord

wynco 2013.12.19. 17:53:39

@Phoenix_HTKA:

Repülőműszaki beosztást szakmunkás végzettséggel nem lehet ellátni, minimum az érettségi, a bértábla pedig felülről jön. Igazságot sajnos nem lehet tenni. Azt szokták mondani, azt a lovat ütik amelyik húz. Ezeket a srácokat nyaggatják rendesen, lépten-nyomon porondon vannak, jogosan követelnek tőlük, de ne sajnáljuk ezek után a "kenyérre "valót sem.

Phoenix_HTKA 2013.12.19. 19:59:47

@wynco: téves elképzelés. jómagam is honvédségi alkalmazott vagyok, ráadásul a kecskeméti bázison. bár én mérnökként vagyok ott, jópár kollégám repszerelő és nincs érettségije, csak szakmunkás végzettsége. sőt sokan nem is szakirányú végzettséggel érkeznek, több karosszérialakatos, vagy finommechanikai műszerész is van a csapatban.

Mivel én is repműszakiként dolgozom, ezért

1. teljes mértékben tisztában vagyok a fizetésekkel

2. tudom mit várnak el tőlü(n)k.

De azt látom, hogy az alacsony anyagi megbecsülés miatt egy idő után belecsömörlik az ember és nincs túl sok kedve dolgozni (tisztelet a kivételnek, szerencsére akad, de sajnos legtöbbször nem az kap fizetésemelést, kitüntetést, aki dolgozik, hanem akinek magasabbra ér a nyelve...). Ha valaki végig akar vinni egy munkát, akkor eléggé nyaggatni kell a dolgozókat. és sajnos a vezetőség sem nagyon követeli a feszített tempót, a nagyobb szigor még több embert üldözne el a civil világba. Így alakult ki a honvédségi berkeken belül (és úgy általában a közszférában) a "minek szakadjak meg a munkában ennyi pénzért" felfogás.

zord 2013.12.19. 20:55:10

Azt nagyon nem szeretném, hogy ebből a kérdésfelvetésből és a téma tárgyalásából valakinek baja legyen. Ebben a szellemben folytassuk, kérek mindenkit!

Zord

wynco 2013.12.19. 21:05:26

@Phoenix_HTKA: kénytelen vagyok elfogadni amit az előzőekben olvastam. Én is a seregben szolgáltam és kényszerből néhány évet keméten is, tts-ként. Akkor a középiskolai végzettséget nélkülözőket elzavarták pótolni a hiányosságot és a frissen odakerülőknél ez alap volt, bár az egy esztendős repszer oskola, ahonnét jöttek még tit jelleggel sem volt jó semmire. Úgy nézem, az akkori szintet is lehetett még degradálni a felvázolt jelen alapján, sajnálom! Ez a szakma többet érdemel. Még Pápán egy kolléga mondta a következőket: "Ha a főnökök nem követelnek, akkor majd az élet fog, de mi van ha életet?" Minden jót kívánok, mint volt kolléga!

zord 2013.12.19. 22:08:51

A szakma oktatásának óraszáma ma rossz nyelvek szerint alacsonyabb, mint a FEOR szerinti bicikliműszerészeké. Nem ellenőriztem, de olyasvalaki mondta, aki ért hozzá.

Zord

elgabi 2013.12.20. 01:08:43

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Maslow's_hierarchy_of_needs

Az a baj, ha a piramis csúcsán lévö jellemzöket elvárják a katonától/jómunkás embertöl, miközben a piramis alján lévö szükségletei kielégítéséhez szükséges feltételeket (zsé) nem biztosítják.

Azt tanultam, hogy az ember megbecsülése az anyagi megbecsüléssel kezdödik, az erkölcsi csak azután következhet. Kézzelfogható anyagi megbecsülés nélkül az erkölcsi megbecsülés csak hitelelen, olcsó, üres parasztvakítás.

De hát ilyen csúfság ebben az országban természetesen nem történhet meg...

Niebur 2013.12.20. 07:13:58

Azért nem kell teljesen kétségbe esni. A budapesti városháza dolgozói már egy havi bérnek megfelelő jutalmat kapnak...
Előbb utóbb a sereg is sorra kerül...

elgabi 2013.12.20. 08:19:58

@Niebur: Aha. Régen három nemzeti ünnep volt, amikor pénzjutalmat osztogattak a katonáknak: március 15., augusztus 20., október 23.

Régen...

zord 2013.12.20. 10:36:44

@elgabi:

Régen, de nem régebben, mint 24 év :-))))

Zord

elgabi 2013.12.20. 13:56:53

@zord: Én ennek nem örülök ennyire. :-((((
Egyébként, meg, ami engem illet, nem is vágyom jutalomra, elég lenne, ha megfiztnék a munkámat...
Bocs az off-ért. Részemröl befejeztem.

Batkaa 2013.12.20. 14:07:11

@elgabi: a versenyszférában, a multivilágban bevett gyakorlat, hogy erkölcsi elismeréssel helyettesítik mondjuk a pénzjutalmat.
Lehet ezt csinálni jól is, de nem minden határon keresztül. Időnként zabot is kell adni a lónak.

Azt a Maslow-piramist meg inkább hagyjuk... szeretik mindenre ráhúzni, de ez egy elmélet (és erősen kétséges a tudományossága); hisz' éppen a Honvédséget is fölhozhatjuk példaként, hogy sokszor nem így működik a világ.

futobolond 2013.12.20. 21:12:27

Akkor tegyük a dolgokat tisztába!
1.egy repülő műszaki altisztnek(de minden altisztnek) alapvető feltétel az érettségi! Olyan altiszt már nincs aki "csak" szakmunkást végzett! Hozzáteszem, hogy sokan már az altisztek közül is felsőfokú végzettségűek
2. ha gripen műszaki akar lenni valaki, akkor feltétel az angol középfokú nyelvvizsga is
3. ha mindez megvan, akkor némi üzemeltetési tapasztalattal a háta mögött, kijuthat Svédországba, és elvégezheti a JAS-39 tanfolyamot. Az oktatás angol nyelven folyik az első betűtől az utolsóig!
4. A sikeres elméleti vizsga után a gyakorlati oktatás következik, immár idehaza kb 6 hónap időtartamban
5. ha elvégezte ezt is és sikeres szakszolgálati vizsgát tett a magyar hatóság előtt, akkor elkezdhet dolgozni,eleinte felügyelet mellett, majd önállóan
Ez alsó hangon minimum 2 év. Utána járhat repülésre akár nappal akár éjszaka, vagy járhat dolgozni a hangárba két műszakba. Aki irigyli, próbálja ki!
Az elvándorlásról pedig annyit, hogy egy bizonyos cég felismerte, hogy milyen értéke van ezeknek az embereknek(fegyelmezettek a munkájukban, műszaki végzettségűek, jól beszélnek angolul) és négy-ötszörös fizetésért elcsábítja őket.
Tehát tisztelt Phoenix_HTKA nem kellene hülyeséget írni! Főleg, ha tényleg műszaki vagy!
Ja a fizetést majdnem kifelejtettem! Mindenkire ugyanaz a bértábla vonatkozik a Magyar Honvédségben! Ami pluszt kap egy műszaki az az üzembetartási pótlék( kb bruttó 9000 ft), és a műszakiak élelmezési utalványa(16500 ft Erzsébet utalvány).Osztályos pótlék az van pl a híradóknál,gépkocsivezetőknél is. Tehát ennyi a plusz. De más alakulatoknál is vannak pótlékok(díszelgési pótlék, búvárpótlék....) csak az nem fáj senkinek!

Open Skies 2013.12.20. 21:55:03

@futobolond:

ttp://hvg.hu/karrier/20131219_MN_kelendoek_a_Gripenekhez_erto_magyarok

nairad79 2013.12.20. 22:12:09

@Phoenix_HTKA: Igazán érdekelne, hogy ez neked hogy jött ki? Kinek a fizetését hasonlítod össze kiével, mert "Nagyonnem" mindegy... De hát ezt biztos te is tudod, hisz te is ott vagy. Vagy nem?

Open Skies 2013.12.20. 22:27:10

"Engedjék meg azt is megjegyeznem, hogy a 13 gépes magyar repülés igen jó hatással lehetett a tengerentúli döntéshozókra, hiszen Brazília is a típus mellett döntött, éppen tegnap... "

Nem tudom eldönteni hogy ezt viccnek szántad, esetleg naiv vagy és komolyan gondolod, vagy tudsz valamit és ezt tények birtokában írtad.

futobolond 2013.12.20. 23:33:21

@Open Skies: tisztában vagyok vele, én tényleg ott dolgozom :) A probléma, hogy egy repülő műszaki altiszt képzése is több év! Akiket "elveszítettünk" eddig, azok több 10 évnyi tapasztalatot vittek magukkal. Mert gondolom az is tiszta mindenkinek, hogy minél több tapasztalattal rendelkezik, annál "értékesebb". Sajnos ezt az említett cég is hamar felismerte :(

Open Skies 2013.12.20. 23:47:52

@futobolond: Csak azért linkeltem, mert a cikkben jobban körülírják az általad említett céget.

zord 2013.12.21. 03:10:54

@Open Skies:

Természetesen a 13-as számra mint szerencsehozóra céloztam, és tréfáltam, ha nem lett volna világos.

Ami a képzést illeti: a lényeg az, hogy ma ennek jelentős része az alakulatnál történik, nem az iskolában. Szerintem (és nemcsak szerintem) ez nem jó irány, illetve az arányt helyre kellene állítani.

Zord

Open Skies 2013.12.21. 11:53:47

@zord: "Természetesen a 13-as számra mint szerencsehozóra céloztam"

Ok. Szeretem a humort, csak nem értem/ismerem fel mindig :)

Egyébként elég jó évet zárt idén a Gripen:

- magyar szerződéshosszabbítás
- cseh szerződéshosszabbítás
- svájci győzelem
- szerződés 60 svéd gép E/F-re átalakítására
- brazil győzelem
- Dél-Afrika mégis aláírt egy logisztikai támogatásról szóló szerződést
- Thaiföldnek leszállították az összes gépet
- kaptak pénzt a Meteor integrációra

És Saab-Boeing összefogás az amerikai kiképzőgép tenderre. Kíváncsi vagyok hogy ennek lesz-e valami haszna vagy csak a pénzt viszi majd.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.12.21. 13:50:51

Nekem az a bajom, hogy elért a Gripenes közösség (direkt nem választva külön a hajózó és a műszaki állomány) egy szép kerek számot, és ezt megünnepelték. Még azért sem fanyalgok, hogy a tervezett szükkörű felszáll az egész század és 4-5 "elit" majd megfotózza az ancsáról őket helyett a miniszter is lejött a bajszát fényezni (szerintem ez a dolga többek között egy hadügyérnek, bár a médiát a sarokba állítottam volna és nem az ünnepelték elé). És akkor itt fanyalgunk... Legalább ezt nem kellene elrontani. Sokkal jobban tetszett, mikor az egyiképülő stadion elött elment a buszunk és odamutatva szólt a megjegyzés, hogy ott a helikopterszázadunk.. Az valós dolod. A műszakiak problémája is valós, de a Gripenes közösségnek legalább van jövőképe, van repülője, van előrelépése (talán még a műszakiak is kapnak az igéreten túl). Mit mondjunk a minyosok helyzetére.??

zord 2013.12.22. 01:16:54

@Kelepisti:

Ismét csak azt mondom: nemcsak a gripenesekre, hanem a helisekre is céloztam. És a nyilvánosságnak kicsit mindig dolga az ünneprontás...

Zord

Open Skies 2013.12.22. 02:25:51

(És magyar mentalitásunk része hogy mindenben a rosszat keressük.)

Phoenix_HTKA 2013.12.22. 20:40:24

@futobolond: nem feltétlenül Gripen-műszakisokról beszélünk, a kecskméti bázison dolgoznak más repülőműszaki szakemberek is (LéJü). Itt nem alapfeltétel az érettségi, mint említettem sok kollégám csak szakmunkást/iparit végzett és úgy dolgozik az Ancsán.

Emellett közalkalmazottak vagyunk és nem az a bértábla vonatkozik ránk, mint a katonákra.

Phoenix_HTKA 2013.12.22. 20:44:44

Ennek ellenére cseppet sem gondolom, hogy rosszabb szakemberek lennének, mint a Gripen-műszakisok. Legtöbbjük sok éve (többen évtizedek óta) dologoznak a típuson, tudnak egyet s mást.

75AP 2013.12.23. 11:06:53

@Phoenix_HTKA:
"Emellett közalkalmazottak vagyunk és nem az a bértábla vonatkozik ránk, mint a katonákra. "

És persze nem követelnek Tőletek középfokú angol nyelvvizsgát, és az éves testnevelés felmérőn sem kell rendszeresen megjelenni. Gondolom egy-egy árvíz idején sem áll meg az élet a LÉJÜ-ben, hogy rohanjatok zsákot pakolni. (ez nem vonatkozik az ott szolgáló egyenruhásokra)

Amikor valamikor az év közepén bedobták a katonai helikopter beszerzést a köztudatba, úgy tudom Szolnokon kevesebb mint 20 embert tudtak összeírni a leendő típusátképzéshez. (ezt a mai napig a rendszerben lévő ismerősöm mondta, persze a valóságtartalma vitatható, lévén a tiszteknek alapból elvárás a közép angol, míg a tiszthelyetteseknek nem (talán jogosan)).
Ha a rendszer úgy működik, ahogy azt el lehetne várni, akkor remélhetőleg Szolnokon az épp 0 azaz zéró technikát üzemeltető MI-24 műszaki századnál már gőzerővel folyik a nyelvi felkészítés. (vagy mégsem? :)
Egyszóval: egy pillanatra sem sajnálom a fizetés rendezését a Gripen műszaki csapattól, és elárulom, hogy nem lennék megbotránkozva, ha csak ők kapnának. A követelmények messze velük szemben a legmagasabbak, és ezzel nem kicsinylem le a többi alakulat repülő-műszaki csapatának munkáját, minden esetre ők több hónapig tanulják a típust külföldön, angolul.

zord 2013.12.23. 15:03:59

@75AP: @Phoenix_HTKA: @Open Skies:

Mint minden ilyen dologban, felhívnám a figyelmet, hogy az erő, az érdekérvényesítés sosem lesz jobb a széthúzástól és a differenciálástól, a szakmai sovinizmustól meg pláne nem.
A technika és az üzemeltetési rendszer óriási különbségei miatt nehéz az összehasonlítás, a személyzeti követelmények összevetése. Ne kérjünk számon olyan dolgokat, készségeket, képzettségeket, amelyeket az eddigi (korábbi) technika,üzemeltetési rendszer nem követelt meg.

Zord

75AP 2013.12.23. 16:21:14

@zord:
Azért azt szerényen jegyezzük meg, hogy a szóban forgó állomány érdekelt volt az afganisztáni misszióban, ahol elvárható lenne némi angol nyelvtudás...
Ezért is írtam, hogy mi lenne a kívánatos tendencia Szolnokon. Legalább annyi érdeke fűződne az állománynak ehhez, mint a HM-nek.

"Ne kérjünk számon olyan dolgokat, készségeket, képzettségeket, amelyeket az eddigi (korábbi) technika,üzemeltetési rendszer nem követelt meg. "
airbase.blog.hu/2013/06/16/kicsi_de_sokoldalu

"Aki a Gripenen akar dolgozni, középfokú angol nyelvvizsgával kell, hogy rendelkezzen. A 12 fő az elméleti oktatás után a zónában töltötte a napjait, ahol együtt dolgoztak a kecskeméti műszakiakkal. "

Egy kb. 30 fős századtól nem rossz, azt hiszem... (ebből max. 3 fő volt a tiszt, és az altiszti állomány többsége már rendelkezik alapfokkal) Ha valaki végigolvasta a cikket, akkor kiderül, hogy ennek a századnak a feladatrendszere és a leterheltsége is merőben eltér a többi századtól.(sajnos a tényleges repülő-műszaki munka rovására) Itt valóban az akarásról van szó, meg persze a kényszerről, hiszen állandó technika hiánya miatt a századnak "el kellett adni" magát. Szerencsére az aktuális századparancsnokok felismerték a helyes irányt, és még talán motiválták is a csapatot. (más kérdés, hogy a civil repülésben ma már elengedhetetlen az angol nyelv ismerete)

Phoenix_HTKA 2013.12.23. 17:04:40

@75AP:

Rosszul gondolod, a LéJü-től ugyanúgy kivezényelték a gátra a közalkalmazottakat is. És szarabb elhelyezést kaptak, mint a katona kollégák egy része, akik a Dunakanyarhoz kerültek. Kb a személyi állomány mozdítható részének 85 %-a kint volt és pakolta a zsákot... Akik bent maradtak azok az utánpótlást koordinálták vagy kompresszorkezelőként várták a vezénylést.

Ejnye... 2013.12.23. 17:29:13

@Phoenix_HTKA:
Ez már rep. utáni. A lényeg az, hogy nem feltétlenül volt igazad, amikor Gripenes szakmunkás végzettségű emberről írtál, aki túl van fizetve az alegységed állományához képest.

<i>Hogy lehet az, hogy egy (nem a Gripenszázadnál szolgáló) mérnök a kecskeméti bázison kevesebbet kap, mint egy szakmunkást végzett Gripen-műszakis? </i> vö. <i>nem feltétlenül Gripen-műszakisokról beszélünk, a kecskméti bázison dolgoznak más repülőműszaki szakemberek is (LéJü). </i>

A hozzászólásod alkalmas volt az utána következő kommentekben olvasható vita kirobbantására, ill. feltételezhetően a blogot olvasó emberek egy részének megtévesztésére. ;)

75AP 2013.12.23. 17:39:24

@Phoenix_HTKA:
Elnézést kérek az érintett uraktól!
Jómagamnak is vendégeskedtem a fenti helyen és eszem ágában sincs megkérdőjelezni mások szakértelmét.
Az árvízi elhelyezés biztos nem az állománykategória függvényében történt. (persze ez csak jóhiszemű feltételezés)
Összefoglalva:
Ha egy közösségtől többet követelnek, akkor talán megérdemelnek egy kis kompenzációt.

zord 2013.12.23. 20:28:47

Még egyszer jelzem, hogy semmiképpen se szeretném, ha ezen a fórumon egymás marása, irigység még csak halvány sejtésként is felmerülne. Ezt mindenképpen kerüljük el, és igyekezzünk azon agyalogni, hogy miként lehetne rámutatni a repülőműszakiak megbecsülésének, utánpótlásának fontosságára.
Nem az egymáshoz képesti relativizálás a cél, hanem a feladatuk fontosságának, felelősségteljességének kihangsúlyozása, és az, hogy anyagi, erkölcsi megbecsülésüket ezzel arányosítani kell.
A hatalom mindig a megosztottságra játszik, és azzal operál. Ne tegyük meg nekik ezt a szívességet!

Zord

Open Skies 2014.01.04. 07:14:27

"A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis repülőműveleti főnöke, Asztalos István alezredes kétségkívül a legtapasztaltabb a Gripennel repülő magyar pilóták közül. Nála többet ugyanis senki nem töltött a levegőben ezzel a vadászgép-típussal. Az alezredes repülési naplójában több mint 900 óra szerepel."

www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/minden-repules-uj-kihivas-531274

@Zord: a több mint 900 óra azt jelenti hogy ennyit repült ténylegesen a Gripen-nel vagy ennek egy része szimulátor volt?

stonefort2 2014.01.04. 11:33:53

@Open Skies: A szimulátor időt vezetik a hajózó naplóban??? Szerintem nem.

Open Skies 2014.01.04. 12:02:20

@stonefort2: Na akkor hamarosan meg lehet az első 1000 órás Gripen pilótánk.

zord 2014.01.05. 09:07:11

Sztali az első batchben volt, 2005-öt már végigrepülte kinn a svédeknél, azaz 2013 végéig kilenc évet nyomott a típuson. Szerintem a cikkben említett repóra valódi repóra, de gondolom benne van a kétüléses, hátsó üléses idő is.

Zord

zord 2014.03.03. 21:07:49

@JohnTerry:

Ez az, amit a miniszter megemlített Kecskeméten, illetve a Tamás is megért valamelyik anyagában hetekkel ezelőtt.
Kicsi, pici eredmény, de van.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.03. 21:51:46

@zord:
A "pici" eredményre annyi, hogy a közszférában az egészségügyi dolgozok egy részén kívül semmilyen bér-bérjellegű emelés nem volt 10% felett a 4 év során. Itt meg 20-30%-os pótlék. Megérdemlik a műszakiak.
Úgy gondolom, hogy nagyon pozitív dolog.

zord 2014.03.04. 11:33:09

@Kelepisti:

Rendszerszinten értettem a picit. Hozzáteszem: kimagaslóan nagy értékű technika üzemeltetése, a technikán repülő, akár jelentős számú és VIP személyek miatt az egész repülőműszaki szakmára való kiterjesztést tartanám fairnek és építőnek. Mindenki irányában respekt, de ez kissé komplexebb tudást igénylő, és felelősséggel járó műfaj, mint a gépkarabélykezelőké (már bocs).
Ja és nem szabad elfelejteni, hogy az ilyen túlzottan specifikus differenciálás hosszabb távon az egész állomány kohéziójára nézve negatív hatású (mit gondolnak most az ancsások, a forgószárnyas-üzemeltetők?)

Összegezve: örülünk, tűzoltásból ötös ez a lépés, de hosszabb távon átfogó megoldást kell találni a repülőműszaki állomány kérdésére (képzés helyreállítása, állomány megtartása, úgymond életpálya). Ehhez viszont szakemberekre/szakmát respektáló személyekre van szükség a HM/MH vezetésében, illetve arra, hogy a magasra jutott szakemberekre ne csak a hajlongás és szemlesütés legyen jellemző (tartok tőle, hogy ezen sok minden múlott ebben a ciklusban, konkrétan két tábornokra gondolok). Enélkül minden megoldási kísérlet kudarcra van ítélve, mert az esetleges jószándék is félresiklik.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.04. 11:53:23

Rendszerszinten tökéletesen igazad van. Sajnos a rendszerszint kis hazánkban - állami felügyelet esetén nem müködik, sem humán, sem más területen.
Lásd: pld. bírák nyugdíjazása, de az alkotmánybírók kilógnak (véletlenül "politikai identitásuk miatt", utólagosan módosítva a törvényeket). Nekik vagy jobb az agyuk, vagy lassabban öregednek, vagy kevesebbet kell gondolkodni..)..
Ez csak egy példa volt. A politika mindenhova befészelte magát, az a fontos, hogy jó vazallus legyél..

zord 2014.03.04. 12:36:09

@Kelepisti:

Egyetértek, de az utalásaidban rejlő tartalommal, hogy ez ennek a kormánynak a műve, nem. Ez magyar betegség, a szociknál ugyanúgy van/volt urambátyám szisztéma. Csak más a mellékíz. Az egyiknél "proli-mozgalmi", a másiknál "dzsentri, stb.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.04. 13:19:46

@zord: Ismét egyetértek veled. Csak most volt egy történelmi lehetőség, amire sokan szavaztak, azt hitték, hogy ez a társaság felülemelkedik gyarlóságán, és ténylegesen az isten,haza, családom sorendet követi, de ebből is, a családom, klientúrám, haverok lett.
A szocik legalább az elmultnyolc éve (ami 12 éve keződött) sutyiban loptak, és nem büszkén még meg is ideologizálták. Ettől még egyik sem jobb..
Én meg már akkor legyintettem, mikor ezek megnyerték.. (hogy lett volna jobb a haza védelmére fordított tevékenységük, mikor az első 4 évükben is a kisgazdákra bizták a HM-et (mint számukra abszolut nem fontos minisztériumot).

zord 2021.04.07. 11:56:24

@Levente B.: 1600 óra jön ki évente. A 2013 decemberi 10 ezer órás "jubileum" idején ~1300 volt az éves átlag, tehát javulunk ;-)
(emlékeztetőül: a 2001-es szerződésben 20800 óra szerepelt 10 évre, azaz 2080 évente, a 2003-as szerződésmódosítás irányszáma az első tíz évre 16800 óra volt, azaz 1680 évente, a 2012-es szerződésmódosításnál pedig 32800 óra húsz évre, azaz 1640 évente)

boon.hu/magyarorszag/kecskemeti-bazisparancsnok-a-gripen-szerzodes-modositasa-biztositja-a-magyar-pilotak-felkesziteset-2724733/

Zord
süti beállítások módosítása