Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Végre! Konferencia a MiG-21-esről

2013.10.14. 23:40 | zord | 63 komment

A modern magyar légierő-történet meghatározó típuscsaládja volt, 39 év szolgálati idővel. Bő 13 éve, hogy kivonták. Mint minden VSZ, illetve szovjet haditechnikai témának, a MiG-21-esnek (és közösségének) is a mellőzés, elhallgatás jutott osztályrészül az illetékes-hivatalos szervek részéről. De most talán megtörik a jég: a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) konferenciát rendez „A MiG-21-es vadászgép a magyar haderőben”  címmel. Előre is köszönet érte mindazoknak (információim szerint mindenekelőtt Germuska Pál úrnak) akik ezt elérték! Mert éppen itt az ideje, hogy a hidegháborús témakör elfoglalja méltó, méghozzá előkelő helyét a magyar hadtörténelemben, tárgyi emlékei intézményi megbecsülést nyerjenek, forrásait pedig szakavatott, hivatásos (ha úgy tetszik, közpénzből finanszírozott) kutatók vegyék "kezelésbe". Elmondhatatlanul sok a restancia, de azt már tudjuk, hogy ebből november 8-án egy konferenciányi legalább le lesz dolgozva.  

130907-08_Zamardi_139m.jpg

A kép illusztráció: a zamárdi haditechnikai "gyűjteményt" is gazdagítja egy 21-es, az 51-es bisz 75AP. 

És itt a meghívó is:

MiG-21konf_megh.jpg

Zord

Címkék: konferencia mig 21 hadtörténeti intézet és múzeum

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr525568839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2013.10.15. 00:32:31

Állítólag a Szolnoki Múzeum gépeit elkezdték áthordani az új helyre.

Open Skies 2013.10.15. 00:40:07

A képen látható 51-es MiG-21-es néhány hete már Budaörsön áll, ott talált új, fedett otthont magának.

www.makettinfo.hu/upload/201309/1528595_70273_3.jpg

(Ha nincs valami trükk a számozásban.)

zord 2013.10.15. 16:16:07

Tegnap este láttam Börsön a gépeket amikor elautóztam arrafelé. A szokásos F-13-as mellett állt egy bisz, egy zöld UM meg a körépület előtti aszfalt előtt a füvön, lehet, hogy hajtóművezés volt (de egyértelműen nem abban a pozícióban, mint a fenti képen).

Zord

purplehaze 2013.10.15. 18:03:31

@Open Skies: Remélhetőleg jobb helye lesz Budaörsön ennek a gépnek. Aki volt már Zamárdiban az tudja miről beszélek. Nem akarom bántani a Hadipark tulajdonosát de azért lehetne máshogy is csinálni azt a kiállítást.

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.10.15. 19:44:33

@zord:
Van ismerős aki rajta dolgozik. Már több mint 1 hete mennek a próbák.

Allesmor Obranna 2013.10.15. 20:51:11

Szombaton nem volt fedett helyen az 51-es.

_pgpetike 2013.10.15. 21:33:26

Ahogy most sincs, az 51-es hatástalanított gép. De az illusztrációnál sokkal jobb állapotban van most. Vannak szárnyai, futókon áll, sőt a deck is le van takarva.A gép olyan módon van hatástalanítva hogy gyakorlatilag esélytelen lenne talpra rakni.

wape 2013.10.16. 13:52:31

Zord

Mi akadályozta meg idáig ezt a közösséget abban, hogy konferenciát szervezzen magának? Mi az a létfontosságú dolog, amit csak a "illetékes-hivatalos szervek" tudtak volna/tudnak biztosítani?
wp

zord 2013.10.16. 14:05:41

@wape:

Péter! A HIM konkrétan sz.... a hidegháborúra. A kurzusból is fakad ez, hiszen ez ugyebár "komcsi" dolog. Hol vannak jelentős, összefoglaló kiadványok a HIM-től olyan témákról, mint a szovjet jelenlét, a Néphadsereg? A haditechnikai gyűjtemények szégyenletes helyzetéről nem is beszélve. Zsámbékon derékig ér a fű! Hogy nézheti el a HIM, hogy egy filiáléjában ez történik? Hogy nézheti el a HIM, hogy Szolnokot szétszedik?
A sort lehetne folytatni, de a lényeg az, hogy most legalább egy konferenciát összehoznak.

Igazad van, és a közösség ezt-azt összehozott már (pápai gépek felújítása, bajtársi találkozók. De azok, akiket ezért is fizetnek, csak 48-ra, első-második vh-ra, 56-ra koncentrálnak, mert politikailag az fekszik.
Pedig a hidegháború "csak" annyit ért el, hogy lényegében Magyarország hosszú évtizedeken keresztül nem volt hadviselő ország, nem volt háború a területünkön. Szerintem ha innen nézzük, máris felértékelődik ez a korszak.

COLD WARRIORS GO, GO, GO!

Zord

wape 2013.10.16. 14:21:32

Hello Zord

Az egy dolog, hogy a HIM, hogyan működik és mit tart fontosnak. Egyetértek mindennel amit írtál, mert bár nem ismerem a HIMm tevékenységét részletesen, de ami átjött, hogy sem a hidegháborús időszakkal, de sem az azutáni missziós időszakkal nem foglalkozik. Ez egy dolog. Szerintem botrány.

A másik, amit kérdezni akartam, hogy a pilóták, egykori pilóták, tábornokok, érdeklődők, (elég nagy és lelkes közösségről van szó) közül valaki miért nem szervezett meg már egy ilyen konferenciát. Ha jól értem, itt most az fog történni, hogy a Stefánia palotában összegyűl a közösség és előadásokat fog hallgatni, meg anekdotázik, fényképeket néz, talán szakmai vita islesz. Szerintem ilyet lehetett volna már 10 éve is szervezni, mert már akkor is voltak nyugdíjas pilóták, tábornokok és lelkes érdeklődők.

OK, értem hogy a HIM nem csinált semmit, de azért, hogy a MIG-21-es ről most lesz először konferencia tartva 2013-ban (legalábbis tudományos és nyilvános) nem csak őket lehet okolni, hanem a "közösséget" is, aki nem állt a sarkára korábban és fogott neki önállóan, hanem azt várta a hivatalos szervek is érdeklődést mutassanak. Szerintem. De persze, lehet hogy félreértem, hogy mi készülődik itt november 8-án.
wp

zord 2013.10.16. 16:26:46

@wape:

A közösség, ahogy említettem, sok mindent csinált. De ehhez az állam, a HM, a HIM soha nem adta meg azt az anyagi és erkölcsi támogatást, amit megérdemeltek volna.

Zord

Open Skies 2013.10.16. 17:17:58

@_pgpetike: Nem is kerul teto ala soha?

mig23 2013.10.16. 20:10:59

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület, a JETfly-al karöltve, elkezdte a Kecelen lévő repülőgépek rendbetételét. Folytatás tavasszal.
www.jetfly.hu/rovatok/ujsag/jet_clean_day/

stonefort 2013.10.16. 21:41:01

@wape: Szóval úgy gondolod, hogy mi, a közösség tagjai dobjuk össze a terembérlet pénzt, hívjunk meg, lássunk vendégül egy csomó embert, stb. saját zsebre. Végiggondoltad? Egy sor szervezetnek ez nem költség, mivel az infrastruktúra rendelkezésre áll.
Egyébként mi Zorddal és még néhány hasonszőrű kollégával régóta rendszeresen tartunk "tudományos konferenciákat" valamelyikünk szerény hajlékában. némi Unicum/ sör kombó mellett.

robi 75 2013.10.16. 22:25:10

mi lehet a cél a budaörsre került 21esekel??

_pgpetike 2013.10.16. 23:19:06

@Open Skies: De a tervek szerint igen. Csak most ott is kis káosz van és ebből eredően helyhiány. Nem fér be mindenki a hangárba, ráadásul lassan el kell csomagolni a HA-LIX-et is és azért annak se kevés hely kell. Szóval pár napig még biztosan kint marad. Viszont ahogy én tudom, ott se maradhat, ahol van, tehát előbb-utóbb be kell rakni valahogy.

zord 2013.10.17. 11:25:01

@_pgpetike:

Akárhogy is, sok kitartást és sikert a munkátokhoz!

Zord

wape 2013.10.17. 12:00:07

@zord: Elbeszélünk egymás mellett
Péter

wape 2013.10.17. 12:07:22

@stonefort: Az én szakterületem hasonló problémákkal néz szembe. Amikor ez zavart, szerveztünk konferenciát. Terembérlete nem kellett fizetni, mert ennyi kapcsolatunk volt, nem kellett senki vendégül látnunk, mert egy tudományos konferenciának nem ez a feladata. nem a felszolgált pogácsa minőségétől lesz emlékezetes, hanem az előadásoktól. Egyébként igen, azért mi is vettünk egy egy üveg üdítőt és pogácsát (diákok voltunk) nem rokkantunk bele.
Nem azzal van a vitám, hogy ezek a szervezetek miért ne tehetnék meg, amikor - egyetértve veled, minden erőforrásuk megvan egy ilyen rendezvény megszervezésére - hanem azzal, hogy ha nem teszik, akkor nem áll semmiből, nem jár érdemi költséggel megszervezni egyet. Ott ráadásul megkímélhetitek magatokat az udvariassági (semmitmondó) köszöntőktől és előadásoktól, amit kötelezően megfogtok kapni :), mert a hivatalos szervek szervezik majd a konferenciát a saját szempontjaik szerint

stonefort 2013.10.17. 13:14:02

@wape: Ha én, Macska János meghívok egy sor neves szakértőt, nem jönnek el. Nem ismernek, nem adják a nevüket kétes (?) rendezvényekhez. Egyszerűen arról van szó, hogy mi nem rendelkezünk azzal a kapcsolat rendszerrel és ismeretségi körrel, ami ehhez szükséges lenne.

zord 2013.10.17. 14:39:10

@stonefort:

Laci, azért te nagyon nem vagy Macska János!
Egyébként azért reménykedek, hogy ezzel a mostani légierő szakosztály dologgal lesz növekedés.

Zord

wape 2013.10.17. 14:58:29

@stonefort: Gábor már válaszolt. Macska Jánosra nem jönnek, de ha Ön, vagy Gábor, vagy a közösség még más ismert nevei szerveznék, akkor eljönnének (valószínűsítem ismeretlenül is, hogy az előadók közül is Ön mindenkit ismerne).

Sejtem, hogy most ezért majd megköveznek, de szerintem Ön és Önök rendelkeznek azzal a kapcsolatrendszerrel és ismeretségi körrel, ami ehhez szükséges lenne. Állítom ezt úgy, hogy személyesen csak Gábort ismerem, de ismerem, olvasom, látom többük szakmai munkásságát. Ami abból visszaköszön, annak alapján bátorkodom ezt állítani. (b verzió, hogy mivel még nem próbáltak tudományos konferenciát szervezni, túldimenzionálják az azzal járó várható kihívásokat, pedig sokkal egyszerűbb)

Mindenesetre felajánlom minden segítségemet, tapasztalatomat és kapcsolatomat arra az esetre, ha egyszer a hivatalos szervek támogatása nélkül akarnának tudományos konferenciát szervezni. Ha nem jönne, igazat adok majd Önnek. Addig meg vallom ezt.

Liverbird 2013.10.17. 15:20:29

@zord: Mondjuk jó poén lenne a következő Sasban viszontlátni az egyik cikknél a Macska János nevet :)

stonefort 2013.10.17. 16:30:23

@wape: Néhány dologban változatlanul nem értek egyet, de a feljaánlást köszönöm. És ismeretlenül is tegeződjünk!

stonefort 2013.10.17. 16:33:38

Az ismetségről, elismertségről csak annyit, hogy még a szakmán belül is csak kevesen olvassák a szaksajtót. Annak idején több végzős tisztiiskolásnak segítettem anyagokkal, információkkal a diplomamunkájuk elkészítéséhez. lelkükre kötöttem, hogy eszükbe ne jusson az irodalomjegyzékben megemlíteni a Top Gun-t vagy Aranysas-t, mert azt bizonyos magasabb körök leplezetlen ellenérzéssel fogadnák. Konkrét tapasztalat van ez ügyben.

Open Skies 2013.10.17. 18:43:54

www.youtube.com/watch?v=hpInBIsNeuo&feature=c4-overview&list=UURg_CYDjWenuzIKR7xW_0EA

"2000 augusztus a MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred utolsó repülése a Mig-21-es típuson ,majd egy év múlva az ezred megszűnik ."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.10.18. 12:16:22

Anno a 2000-es években volt egy Forszázs Egyesület, amelyben abban szerencsében részesütem, hogy a vezetőségébe is tevékenykedtem. Tavasz-összig repülőnapokra vittük a tagokat, meg bázislátogatásokra, ösz-tavasz pedig egy budapesti ejtőernyős kubban, ha nem is tudományos konferenciákat, de neves előadokat hívtunk meg.
Óvári professzor úr, Besenyei Péter, a MIG-21-es Sky Hussars tagok, Németh Zoltán.. és elnézést kérek akiket nem írtam ide. Sok-sok munka előzte meg a rendezvényeket, pedig hol volt az egy tudományos konferenciától...
Viszont színvonalas és érdekes előadásokat hallottunk.

Allesmor Obranna 2013.10.18. 17:32:35

Kettőn én is ott voltam. (igaz, nem kérdezte senki)

zord 2013.10.19. 06:34:02

A lényeg az, hogy november 8-án gyertek, amennyire csak tudtok!

Zord

Batkaa 2013.10.20. 13:11:07

Ez szuper!
De meg van valahol hogy pontosan mikor és hol kezdődik a program?
(Előre is bocs, ha én voltam figyelmetlen.)

wape 2013.10.22. 23:48:29

@stonefort: Köszönöm, megtisztelő. Szervusz.

Liverbird 2013.10.28. 20:31:50

Lehet tudni valamit a budaörsi 21-esekről? Most olvasom, hogy állítólag SERO-ék kalapálgatják őket export céljából...

zord 2013.10.29. 10:08:53

@molnibalage:

Erről beszélünk ezer éve! A Hadtörténetiben!

Zord

Open Skies 2013.10.29. 19:46:12

Budaörsön kellene tartani a konferenciát. (Bár ez nem lehetséges.)

Batkaa 2013.10.29. 21:51:56

@zord: Keszthelyi Gyulától vajon az inkurrenciakezelésről is lehetne kérdezni pár dolgot...?!
Mivel igencsak kifogásolható módon történik ezek kiárusítása. Most is eladó például 30000 db jó állapotú Ak-63D gépkarabély. Miért?!

zord 2013.10.30. 13:53:48

@Open Skies:

A HVG különböző irigy emberek feljelentése és politikai motivációk nyomán hangulatot kelt. Ahelyett, hogy örülnénk, hogy "ismét sivít".

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.10.30. 15:54:08

@zord: Számomra döbbenetes, hogy a gép hajtóműve egyáltalán beindítható volt. Vagy előtte sok-sok órát kellet dolgozni a gép életre keltésén?

Egy ilyen hajtóművezés alatt mennyi keró fogy egyébként?

Open Skies 2013.10.30. 16:25:22

@zord: Nem a mubalhe reszere gondoltam hanem a muszakira.

zord 2013.10.31. 19:37:58

Dolgoztak velük, nem keveset.

Zord

Open Skies 2013.11.01. 09:56:04

@zord: Jó lenne róla egy részletes írás.

Open Skies 2013.11.03. 16:07:38

Mozambique Air Force Acquiring New MiG-21bis/UMs

Open Skies 2013.11.06. 21:51:27

Graf Ignatievo Bázis megnyitja kapuit a látogatók előtt abból az alkalomból, hogy 50. évvel ezelőtt volt az első repülése a MiG-21-esnek a Bolgár Légierőben.

airforce.mod.bg/bg/?page_id=6839

zord 2013.11.09. 19:07:29

Nagyon vegyes a véleményem a látottakról-hallottakról (néha egy kicsit lementünk a térképről...), de Paár Ferenc, Keszthelyi Gyula és Zsák Ferenc előadásai színvonalasok és legalábbis számomra újdonságot tartalmazóak voltak. A típus repülési óraszámainak összesített bemutatása (még ha az F-13-asok esetében sajnos vannak hiányosságok) nagy hiánypótlás volt, dicséret a kutatóknak és az előadónak!

Ismét köszönet a szervezőknek! Azt tanácsolnám, hogy érdemes a felkért előadók anyagait előzetesen bekérni, és velük folyamatosan és udvariasan, tisztelettel kommunikálva (sok idős emberről van szó) rávenni őket az esetleg szükséges módosításokra. De ismét fontos leszögezni, hogy PÉLDÁS kezdeményezés volt, követendő példa egy-egy technikai eszköz, fegyvernem történetének ilyen konferenciákat szervezni.

Zord

2013.11.09. 21:09:34

Igen, nagyon sok hiánypótló információ hangzott el. Ha kicsit jobban összefésülik, akkor egy-két órát spórolhattak volna. De ezt igenis elnéztük, mert a tisztelet megillet minden előadót, és persze minden megjelentet. A sok MiG-21-es pilótát és műszakit jó volt együtt látni.
Elhangzott egy nagyon jó gondolat. Az üzemeltetők, a hajózók mindig is a hazájukat szolgálták. Nem ragozom ezt a gondolatot.
Már ott felvetődött egy kérdés, amellyel utána máshol is talákoztam: Le lehet tölteni az anyagot valahonnét? Teljesen jogos kérdés 2013-ban! Semmi olyan nem hangzott el, amely ne lehetne ma már publlikus. Pl a beszerzési, vagy a nagyjavítások költségei.
Egy kritikát megfogalmaznék, amely inkább konstruktív. Hozzácsaptak két előadót a MiG-23-asról és a Szu-22-esről. Ez a kettő külön konferenciát érdemelne!

2013.11.09. 21:13:00

Jó magyar szokás szerint csak kritizáltam. De én is szeretném megköszönni a a konferencia kitalálóinak, megszervezőinek ezt a lehetőséget! Csak így tovább. Igény van rá. Elmegyünk legközelebb is, ha lesz.

Open Skies 2013.11.11. 18:32:35

"1993 nyarán négy magyar MiG-21-es szerepelt a Royal International Air Tattoo-n. Horváth Tibor főtörzsőrmester az 5822-es oldalszámú MiG-21bisz sárkány-hajtómű mechanikusaként a kiutazó műszaki csapat tagja volt. Hiánypótló írása - amelyet idén áprilisban vetett papírra - egy repülőműszaki szemével mutatja be a fairfordi hétvége és az azt megelőző felkészülés eseményeit..."

airbase.blog.hu/2013/11/11/ut_az_ismeretlenbe_840

Open Skies 2013.11.11. 19:04:41

63 éve alakult meg a Taszári Repülőezred.

zord 2013.11.15. 20:59:27

Mások is konferenciázgatnak:

www.bphkk.hu/program/100185

Zord

zord 2013.12.13. 14:13:26

16-án egy zsidó szervezet, a Kidma rém profinak ígérkező emlékkonferenciát rendez a Jom Kippuri háborúról. A 21-es konferenciát életre hívó Germuska úr is tart előadást:

"18:10 - Dr. Germuska Pál, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum kutatója

Magyar katonai és haditechnikai szerepvállalás a Közel-Keleten, 1967-1973
Az arab országok 1967-es vereségüket követően nagyszabású katonai fejlesztésekbe fogtak, felszerelésükben és kiképzésükben jelentős segítséget nyújtottak a Varsói Szerződés tagországai. Magyarország előbb híradástechnikai eszközöket, majd légvédelmi eszközöket szállított Egyiptomnak és Szíriának, és egyre szorosabb katonai kapcsolatokat alakított ki a közel-keleti arab országokkal. Az 1973. októberi háború idején további szállítmányokkal segítette arab partnereit. Az előadás hatnapos háborútól a jom kippuri háború értékeléséig mutatja be a magyar katonai és hadiipari szerepvállalást a konfliktusban."

www.kidma.hu/5/post/2013/11/emlekkonferencia.html
süti beállítások módosítása