Csehországban, a námesti bázison ismét sor került a Ramstein ROVER JTAC/CAS gyakorlatra, melyen ezúttal a kecskeméti Gripenek "személyében" (cross border jelleggel, éles lőszert külföldi A-G lőtéren először felhasználva) magyar légi résztvevők is jelen voltak az előretolt repülésirányítókon kívül. A számos látványosság mellett a sajtó/DV nap cseh szervezőit is dicséret illeti hozzáállásukért. Ugyanakkor nem tehetek róla, de a látottak néhány, a szürke hazai hétköznapjainkban elsunnyogott dolog kimondására is késztetnek...
Lengyel Szu-22M4-es a námesti indítózónában, függesztve, felszállásra várva. Teljesen mindegy, hogy milyen öreg, jelenleg (csakúgy, mint anno a taszári M3-asok) többre képes, mint a magyar Gripenek. Az ok egyszerű: a lengyel Szuhojokhoz van többfunkciós A-G bomba- és rakétafegyverzet, a hazai légierő 14 harci repülőgépéhez pedig jelképes mennyiségű, lövészeten sosem használt Maverick rakétán kívül csak a 27 milliméteres ágyú van. Mit gondoljunk arról a honvédelmi vezetésről, mely azt várja el pilótáitól 2013-ban, hogy ugyanolyan veszélyes alacsonytámadásban veszélyeztessék magukat és milliárdos gépeiket, mint hősi Puma elődeik 1944-45-ben? Önmagában az, hogy a Gripen természetesen sokkal korszerűbb, mint a vén szovjet vasaló, nem jelent valós honvédelmi képességet a XXI. század viszonyai közepette. Ha nincs mit az ellenség fejére dobjon (harcászati körülmények között, releváns légvédelmi aktivitással szembesülve, azt túlélve), akkor a beruházás értékének nagy része veszendőbe megy.
A Szuhojok függesztménye négy (itt csak három látszik) LBOB-100 típusú bomba volt.
Négy szlovén Mk82-es szállítókocsin, függesztés előtt. Fel nem foghatom, hogy miért nem lógnak ilyenek (belépő szintű A-G fegyverként) még mindig a mi Gripenjeink szárnyai alatt, annyi jószándékú felvetés, javaslat után. Nyilván nem akarják. Pedig EZ A NEMZETI ÉRDEKÜNK.
A PC-9M Hudournikre történő függesztéshez használt kocsin a nyolcvankettesek. Tengerészeti fejvédőben pompáznak a szlovén fegyveresek.
Mk82, pótos, lézer távmérő az egyik Pilatus bal szárnya alatt.
Német kontraktor PC-9-es, ezúttal a jobb szárny alatt egy eddig nem látott FLIR-toronnyal.
Sz-5KO, és 23milliméteres lőszer, a cseh Albák számára.
Szlovák JTAC munka közben a Vicenice laltanyában (OP-3) a reptér közvetlen közelében.
...és hát a helyi harci helikopter század Mi-35-ösei (Mi-24V) még repülnek, hozzájárulnak a JTAC-kiképzéshez és az elnyert jogosítások megtartásához...magyar embernek szívfacsaró látvány. Miért tud a cseh döntéshozatal hazafi lenni, és miért hazaáruló a magyar?
Zord