Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (88) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (68) gripen (76) Győr (17) H145M (30) Hajmáskér (30) helikopter (46) hírek (36) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (60) kecskemét (45) Körös-hegy (22) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (43) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (29) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (22) radar (18) Szolnok (50)

HTML

Le Bourget-i vendégjelentés

2013.06.20. 21:30 | zord | 23 komment

Miroslav Gyűrösi barátom jóvoltából néhány képpel idén is be tud számolni a LégierőBlog a párizsi légiszalonról. Köszönöm! 

130620_LeBourget_Miro_10k.jpg

Lehet-e magyar szállítóhelikopter a UT Sikorsky-PZL Mielec S-70i-ből? Ha abból indulunk ki, hogy nagyon jó, kiforrott a gép, közép-európai (is) az üzlet, amihez jönne Magyarországra repülőgépipar is, akkor nyilvánvalóan kecsegtető ez az opció. Hasonló jók elmondhatóak az EC Cougar és Super Puma ajánlatairól is. Ugyanakkor hazánkban minden, ami szakmailag jó, eleve óriási hátrányból indul. 

130620_LeBourget_Miro_12k.jpg

Magyarország kormánya az év elején hajszál híján üzletet kötött Olaszországgal egy kormányközi szerződés keretében AgustaWestland AW139 típusú többcélú helikopterek beszerzésére. Erősen valószínűsíthető, hogy a lépést a többi ipari szereplő és nagykövetségek erélyes fellépése, majd véglegesen a AW és anyacége, a Finmeccanica indiai korrupciós botránya nyomán történt vezetőségi letartóztatások hiúsították meg. A képen a "scalable design" filozófia szerint épített (Törökországban vesztes) AW149-es rokon makettje látható Párizsban, fegyverzettel.

130620_LeBourget_Miro_13k.jpg

Le Bourget 2013 sztárja kétségtelenül az először külföldre látogató Szu-35Sz volt, mely bemutatóival megerősítette, amit bő két évtizede jól tudunk: az orosz vadászgépek a demók királyai. Ha a szolgálatba állított valós képességek tekintetében továbbra is nagy az elmaradása Oroszországnak, a Szu-27 típuscsalád exportprogramjai nagyon sokban javítottak a mérlegen. A Szu-35Sz ennek a hosszadalmas tapasztalatszerzésnek a kicsúcsosodása, amiből immár a típus hazájának légiereje is profitálhat.

130620_LeBourget_Miro_11k.jpg

Az ukrán-orosz An-70-es programot újabb és újabb fordulatok kísérik. Nem biztos, hogy igaz, de sokszor van olyan érzésem, hogy jövője kizárólag az ukrajnai orosz befolyás mértékétől függ. Ha Oroszország, mint arra szándékát többször jelezte, rá tudja tenni kezét az ukrán repülőgép- és hadiipar általa szükségesnek ítélt részeire, akkor a típus rendszeresítésre kerülhet nem jelentéktelen számban Oroszországban. Ha nem, majd megoldják mással, ha kell kevésbé ígéretes konstrukcióval, de orosszal.

130620_LeBourget_Miro_7k.jpg

Lassan termőre fordul az A400M program is, bár a sokszorosára nőtt befektetést immár csak nagyon hosszú, négy-öt évtizedes sikeres szolgálattal térítheti meg.

130620_LeBourget_Miro_9k.jpg

A századik C295, letakart felségjellel. Ez is egy opció Magyarországnak, még ha a harcászati szállítógép leváltása sajnos nem kerül még egy ideig terítékre idehaza.

130620_LeBourget_Miro_4k.jpg

Gunship Spartan, azaz MC-27J az olasz Alenia Aermacchi és az amerikai ATK együttműködésében. A fejlesztők ötven gép eladását vizionálják. 

130620_LeBourget_Miro_3k.jpg

30 milliméteres ágyú a raktérben, mellyel már megvoltak az első próbalövészetek. A szenzorokkal integrálva év végén, vagy jövő év elején lőnek először. Az ágyú lőtávolsága közel öt kilométer a két-háromezer méteres bevetési magasságból. Az ágyú mellett az új változatú Herkykhez hasonlóan PGM-et is terveznek a fegyverzetébe a Viper Strike és a Griffin formájában. 

130620_LeBourget_Miro_1k.jpg

A közvetlen légi támogatás egy másik alternatívája, szintén aszimmetrikus környezetre: a Thrush 710P kukacbombázóból az Iomax cég által kialakított Archangel (a marketing szerint "határőr" gép). Esterline CMC Cockpit 4000 avionika, szenzortorony és a kiállított példányon Hellfire, Cirit, GBU-12, Herstal géppuskakonténer, és UMTAS fegyvermakettek lógtak. Akárcsak az AT 802 és az AT-6C esetében, önvédelmi rendszer is dukál.

130620_LeBourget_Miro_5k.jpg

Közvetlen légi támogatásra persze ott vannak a helikopterek is. Ka-52 pilótafülke.

130620_LeBourget_Miro_8k.jpg

Egy kép a levegőben is a típusról, mely felfüggesztett fegyvermakettekkel repült. A helikoptereknél ez éppúgy problémás, mint a repülőgépeknél, ha nem jobban: függesztve a komplex irányított rakéták élettartama rohamosan csökken. A Hellfire-é is mindössze néhány tucat óra az Apache-n afganisztáni brit tapasztalatok szerint. 

130620_LeBourget_Miro_6k.jpg

Egyértelműen SDB-re hajazó izraeli ajánlat, a rafael Spice 250 (font, nem kilogramm). Függeszthető 1760-as interfésszel rendelkező négyes tartóról is. A kirepülés adatátviteli rendszerrel támogatott, végfázisban a fegyver orrában lévő CCD/IIR szenzor és célfelismerő algoritmusok dolgoznak, akár mozgó célok ellen is.

130620_LeBourget_Miro_2k.jpg

Az MBDA házi ötletbörzéje, a harmincas évekre előre tekintő Concept Vision program immár negyedik éve szül eredményt. A HOPLITE-S és L (CVS302) a szárazföldi és tengerészeti tüzérség precíziós fegyverei, 70-160 kilométer hatótávolsággal. Az S LADAR és félakítv lézeres fejjel egyutas adatkapcsolattal, az L egy szintén többcsatornás, többfunkciós fejjel rendelkezik, de operátor beavatkozási lehetőséggel (OITL) azaz kétutas adatkapcsolattal. Meghajtásukról úgynevezett Air Turbo Rocket (ATR) gondoskodik, mely 2M-es utazósebességet tesz lehetővé, egyben gondoskodik a nagy gyorsulási és lassulási lehetőségekről. 

Zord

Címkék: MC-27J Le Bourget Archangel

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr745371286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2013.06.21. 09:24:34

@wape:

Nem tudom mire gondoltál, de Miró küldött "még, még" képeket és én ezeket most feldobtam némi politikailag nem korrekt kommentárral!

Zord

jack o'neill 2013.06.21. 16:14:05

Hát az leső kép az mily' remek! :)))
Nem elég, hogy a 'Hawk egy csodás gép, de a fotó nagyon jó, gratulálok a készítőnek!

zord 2013.06.21. 23:01:49

@jack o'neill:

Hát, van egy tippem hogy honnan csinálta a Miro. Talán egy cég chalet-jából...
Bazi kellemes, VIP helyek azok, a magam öt Löburzséját én is onnan, illetve a közeli parkolóból foztam végig :-)))))

Zord

Open Skies 2013.06.21. 23:37:05

@zord: melyik parkolóból? Tudnál adni koordinátákat?

zord 2013.06.22. 21:46:03

@Open Skies:

Nem. Ott van a ficakban.

Zord

zord 2013.06.24. 22:52:52

Szerződés az ACCS továbbfejlesztésére a NATO és a ThalesRaytheon Systems között:

www.defensenews.com/article/20130623/SHOWSCOUT02/306230009/ThalesRaytheon-Upgrade-NATO-Missile-Defense-System

Zord

JohnTerry 2013.06.25. 09:15:45

@zord: Ez az ACCS tényleg mindent fog tudni!...ha egyszer végre elkezdődik a rendszerbe állítása :D Viccet félretéve, fontos a TBM védelem funkciójának integrálása, de a fejlesztési idő már így is a Dallas vagy Szomszédok teljes hosszával mérhető össze, annak ellenére, hogy gyakorlatilag a szoftveren kalapálnak évtizedek óta. No, de azért jó lesz :)

zord 2013.06.25. 17:32:48

@JohnTerry:

Számomra ezek sötét dolgok. Nem tudjuk így kívülről megfogni, hogy mi hol is tart, és ez miért is jó NEKÜNK.

Ugyanakkor azt látom, hogy idehaza (mint a rendszer része, de úgy is mint szuverén állam) alapvető dolgok nem működnek, vagy nem gyakorolják. Nem fér egyszerűen a fejembe, hogy csak LIK 1 és 2-ből mehet nálunk vezetés. Hol van a deployable vagy a decentralizált opció, illetve annak gyakoroltatása? Már csak azért, mert a Szikla egy komoly konfliktus első negyed órájában kap egy(pár) GBU-28/ekvivalens penetrátort, az fix, a tarcsinak meg még penetrátor se kell.
Hol van a kerekekre szerelt magyar CRC? Vagy legalábbis hogy néha a szenzoroktól, vagy bárhova kihelyezett pultokról dolgozzanak a fegyverirányítók?

Én tudom, hogy "világbéke" van, de szerintem egy úgynevezett légvédelemnek ez a fajta redundancia az alapvető jellemzője kell, hogy legyen.

Egy konzervatív hidegháborús őskövület,

Zord

JohnTerry 2013.06.25. 23:30:58

@zord: Ha azt vesszük, hogy az ACCS fejlesztése alapjaiban a '80-as évek végén kezdődött akkor mondhatnánk, hogy el vannak késve. De, ha a jelenlegi "világbékét" nézzük akkor a jelenlegi AirC2 rendszerek (pl. ASOC, MASE) is bőven elegendő tudással rendelkeznek (plusz pár "kisegítő rendszer CSI, ICC). Én azt mondom nem kell elkapkodni, legyen csak jó kiforrott cucc.

Sajnos a jelenlegi nyugis állapotok és a pénztelenség hatását a NATINADS is megsínyli, a CAOC 5 hamarosan bezár, a 8-as lesz felelős az egész déli régióért. Talán Poggio-ból csinálnak Deployable CAOC-ot, viszont ez a CRC/CRP-k szintjén nem valósul meg. Itt már szó sincs arról, hogy "tartalék" harcálláspont mint valaha, ha gáz van akkor AWACS. A"nyugati" gondolkodás alapvetően úgy spekulál, hogy ha nagy a baj, a földi telepítésű stacioner dolgoknak végük, és minden megy az AWACS-ről. Ezzel nem csak én nem értek egyet...

Ahogy most állnak a dolgok, szerintem már soha nem lesz olyan, hogy "indikátorról" dolgozzanak az IC-k. :S Pedig nem kellene hozzá nagy erőfeszítés, meg pénz sem...

Allesmor Obranna 2013.06.27. 22:10:13

Szu-30MKI 01-es prototípus repülése Le Bourget, 1999. Ez a második felszállás ott, de egyben az utolsó. Ami miatt linkelem, az az eltelt 14 év alatt fejlődött orosz vektorálási képesség. Igazából nem is ez fejlődött, hanem az, hogy a Szu-35Sz ugyanezt a vektorálási metódust kombinálja lényegesen nagyobb tolóerő/tömeg aránnyal.

www.youtube.com/watch?v=Bgg3i71JltY

A felszállási úthossz szinte azonos, azonban a gép - noha ez még csak a prototípus, könnyebb mint pl egy maláj 30MKM - szinte beleáll minden elhúzott manőverbe, egyszerűen elkopik a lendület. Igaz, az idei LIMA 2013-on a maláj pilóta a több mint 18 tonnás üres tömegű MKM-el szépet repül:

www.youtube.com/watch?v=5w4e_2M17Bc

A "titok" azonban az ügyesen beépített gyorsítási szakaszokban van, a gép repülése mégis energikus.

Ezzel szemben a Szu-35Sz-nek szinte alig kell erőlködnie, bármilyen manőverbe perdül bele, szinte azonnal tudja magát újrapozícionálni a következő erőelembe. Érdekesség, az együléses Szu-35Sz is több mint 18 tonnás üresen.

zord 2013.06.28. 22:55:46

@Allesmor Obranna:

Okosodnak ők is, még ha oroszok is. Na persze a nagy zseni amerikaiakhoz képest csak ugatnak, mint a kiskutya. :-)

De a tréfát félretéve: túl nagy az erőfeszítés a nyilvánvaló haszonnal (közelharc) szemben. De mi van akkor (kövezzetek meg!), ha az önvédelmi rendszer részeként a robot hajt végre optimalizált elkerülő manővereket TVC-vel támogatva?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.29. 00:41:53

@zord: A 15. oldalon már odaírták, amit a Gripen FAQ-ban hiányolok. Akkor viszont most már pofátlanul hazudnak vagy akkor magyarázzák meg, de villámgyorsan a líznig szerződésünket. 4,7k USD/órás gépet lízingelünk 70k-90k USD/óráért. El sem hiszem, hogy ennyire vastag arcbőrük van... Vagy ezért vagy azért...

Batkaa 2013.06.29. 02:43:42

@molnibalage: Nem értem, miért nem tudsz elszakadni ettől a nyilvánvaló hülyeségtől. Az F-16-os beírt adata is valótlan.
Ráadásul ott szerepel, hogy a Jane's a forrás, amire egyébként ezzel az adattal mindenki általánosan hivatkozik. Meg kellene kérdezni a Jane's-t, hogy honnan vették...
De az is teljesen jól magyarázza a jelenséget amit Zord legutóbb írt a nyugati kollégák sokszor elképesztő inkompetenciájáról...

Viszont te ugyanezzel a módszerrel élsz, amikor 90k USD/órát írsz, holott már pontosan meghatároztuk itt is, jelenlétedben, hogy mi mennyi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.29. 09:46:10

@Batkaa: Az összes gépé valótlan, csak a Gripen arányaiban is valótlan... Ez azt jelenti, hogy az összes felsorot típusnál kb. azonos számmal felsozorzva megkapot nem a tiszta, hanem a cakk-pakk költséget. A Griffnél meg ez nem igaz.

Az utolsó bekezdésedet sem étem. Minden inflációs és egyéb hatást is számolva a Griff alsó hangon 50k USD/óra...

Egyébként meg azért nem tudok elszakadni, mert azzal a pofátlan hazugással operálnak, hogy a Griff milyen kurva olcsó. Nem, sajons nem az...

Batkaa 2013.06.29. 10:17:31

@molnibalage: Marketingesekkel vitatkozol... ez a műfaj arról szól, hogy ki tud nagyobbat mondani...

Tehát nem 90... az 50k USD/óra (200 USD/HUF árfolyammal számolva) nem az üzemeltetés költsége, hanem a a devizahitel költségétől megfosztott teljes bekerülés - Magyarországon! Ezt azért szögezzük le.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.29. 10:42:47

@Batkaa: Most szerint 50k/óránál tapsolnom kéne...? Ennél az F-15E is olcsóbb.... Na, akkor ezt is szögezzük le. Ja, és úgy kerül ennyibe, hogy a gép az USAF tulajdona. Tehát nekünk az mondjuk 50k/USD-s gépért 20 év után fizetni kell, hogy itt maradjon.

A Gripen képességeivel alapvetően nincs bajom, az ára az, ami nagyon húzós...

Batkaa 2013.06.29. 11:14:07

@molnibalage: Azt hittem, ezt egyszer már lezártuk...
- Magyarországon ennyi, ahol mindent külső kontraktortól veszünk, mert nincs ipari háttér;
- nagyon valószínű, hogy más típus sem kerülne kevesebbe;
- a viszonylag alacsony össz. megvásárolt repóra is fölfelé nyomja a fajlagos költségeket.

Ráadásul pontosan ismert a hazai programköltség és nincs is ezzel összehasonlítható pontosságú más adtunk.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.29. 11:24:39

@Batkaa: Ennél még a MiG-29 tisztességes üzemeltetése is olcsóbb lenne... Persze az összesített ár/érték aránya meg sem közelíti a Gripenét.

Batkaa 2013.06.29. 11:52:13

@molnibalage: Mennyi volt a Mig-29-es "tisztességtelen" üzemeltetési költsége? Tudjuk?
Mennyi lett volna a tisztességes üzemeltetésé? Tudjuk? A Griffek supportja ~16 Mrd Ft évente és mind repül.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.29. 13:21:34

@Batkaa: Volt olyan év, amikor 2 millárdnál kevesebből repültek. A 29-esnél 10-16k USD/repült óra költségek szoktak emlegetni. Ez nem is lenne olyan vészes, ha egy korszerű multirole vadászról lenne szó, csak a MiG-29 9.12 tája az minden, csak nem az...

zord 2013.06.30. 11:13:43

@molnibalage:

Molni,

Szerintem is álljunk le ezzel. Nincs elég megbízható bemenő adat; nincs az arányosításhoz szükséges formula (mi hol mennyi, mekkora flottánál, stb.)

Ha ez megnyugtat, biztos vagyok benne, hogy az F-16-os olcsóbb lenne valamivel egy ugyanilyen rendszerű üzemeltetésnél (amire tudtommal a típus esetében nincs példa, ezért nem lehet összehasonlítani).

A MiG-29-esek soha nem voltak tisztességes háttérrel üzemeltetve Magyarországon. Egy 20-30 százalékos hadrafoghatóságú, iszonyatosan limitált repórájú repültetést megint csak lehetetlen összevetni a Gripenével. A huszonkilencest idehaza olcsón és szarul üzemeltették. A németeké jobb példa lehetne az összevetéshez.

Zord
süti beállítások módosítása