A horvát-cseh-magyar AAT PTC-ről, az afgán szállítópilótákat oktató állomány felkészítését célzó, nemzetközi finanszírozású programról már többször volt szó itt. Ma az éppen folyamatban lévő kurzus szimulátoros fázisát tekinthette meg Csehországban, az Ostrava Mosnov repülőtéren a LégierőBlogger a Helicopter Training Point (HTP) Ostrava CZ a.s. cég létesítményében - hála a Balla Tibor őrnagy úr vezette magyar csoport egész napos türelmének, és a HM beleegyezésének. A szimulátor echte orosz repülési- és rendszermodellel dolgozik, így a virtuális repülés a Mi-171-es típussal rendkívüli mértékben megközelíti az igazit.
Látvány a szimulátor kabinja mellől. A mozgás vizuális érzete annyira élethű, hogy könnyen meg lehet szédülni, főként huzamosabb idejű szimulátorban tartózkodást követően.
Látvány a kabinból. A fülke világítása NVG-kompatibilis, azaz lehetséges igazi éjjellátó szemüveggel is a „repülés”, bár ez nem tartozik a AAT PTC tematikájába, mivel az AAT feladata az afgán helikopterhajózók alapfokú képzése.
Szimulátor-operátori konzol a teherkabin elülső jobb oldalán a pilótafülke ajtaja mellett. Innen is figyelemmel lehet követni az eseményeket, illetve inputokat beadni.
Az AAT PTC kurzus tipikusnak nevezhető jelenete a szimulátor fő vezérlőpultjának helységében, mely közvetlenül a szimulátorkabin terme mellett található (ha az ablakon lévő roló fel lenne húzva, látni lehetne a Minyó-kabint, a panoráma-kivetőtőrendszert és a csonka gömbfelület „mozivásznát”). Vegyesen horvát, cseh, magyar hajózók a HTP Ostvara CZ munkatársaival figyelik a szomszédban izzadó ekvipázs munkáját. Az AAT PTC fontos eleme, hogy a személyzetek is vegyesek, melyekkel igyekeznek azokra a kommunikációs és „crew resource management” kihívásokra felkészülni, melyek Sindandban érhetik őket.
A szimulátorkabin egy igazi Minyóé (valószínűleg egy leállított géptest újrahasznosítása). Felül az állványzaton a nyolc vetítőberendezés, a kabin előtt a 210 fok széles és 65-70 fok magas szférikus ernyő, amire a vetítés történik.
A HTP Ostrava CZ a.s. egyik munkatársa (tapasztalt helikopterhajózó maga is) éppen a számítógépes oktatókabinetben mutatja be az elméleti felkészülés során használt programot a Légierőbloggernek.
Leszállás poros körülmények között egy hegytetőn. A „brownout” jelenségére történő felkészülés lehetősége a szimulátor egyik erőssége, különösen az afgán körülményekre tekintettel. Érdekes, hogy a helikoptert vezető pilóta ilyenkor befelé néz, legfőbb műszere a műhorizont, azzal próbálja meg tartani azt a helyzetet, amiben a gép nem indul el nem kívánt irányba, ami egy szűk helyen (confined LZ) súlyos következményekkel járhat. A külvilágról az LZ irányítójától és a személyzet többi tagjától kap információt. Ennek logikája a negatív visszacsatolás, azaz ha a gép elindul hátra a porban, akkor a „stop back!” utasítást kapja.
Poros leszállás a szimulátor irányító- és ellenőrzőpultjáról szemlélve, ahol a három felső kijelző a külső nézet megjelenítésére szolgál. Lent balra egy fekete-fehér kamera a szimulátor kabinjának élő képét mutatja, itt nyomon követhető a személyzet tevékenysége, mozdulatai, reakciói. Középen a különböző műszer- és kezelőpanelek hívhatóak fel, mellyel ellenőrizni lehet, hogy milyen értékeket látnak a kabinban, illetve a kezelőszervek, kapcsolók milyen állásban vannak, kezelésük helyes-e. Végül lent jobbra a szimulátor-operátor kezelőfelülete, ahonnan konfigurálni lehet a rendszert, például változtatni a körülményeken (napszak, időjárás, porfelverés intenzitása), hibákat beadni, stb. A pult munkahelyein ülők (itt balra Balla Tibor őrnagy úr, jobbra a cég egyik munkatársa) funkciója azonban itt nem ér véget, nekik kell például megteremteniük a jellemző kommunikációs környezetet (pl. irányítás). Ez triviális dolognak tűnik, de nagyon is hangsúlyos eleme a kiképzésnek és az afganisztáni feladatvégrehajtásnak is, és a stressz egy fő alkotóeleme. Ki beszél kihez? Mit mondott? Nekem szólt? Egy nemzetközi környezetben, sűrű forgalom mellett, ezernyi kiejtéssel, az angol nyelv különböző változataival szembesülni nagy kihívás. A szimulátor esetében a AAT PTC vezetésében helyet foglaló horvát alezredes, és egy veterán amerikai tanácsadó igencsak autentikus módon gondoskodik erről a szerepről.
Az idei második AAT PTC kurzus szolnoki tagjai a TV-171-es szimulátor kabinja előtt. Nem hagytak kétséget afelől, hogy a berendezés életük egyik legintenzívebb kiképzési feladatával szembesíti őket, benne olyan vészhelyzeti és taktikai elemekkel, melyeket valós kiképzési repülésen túl kockázatos lenne gyakorolni.
Zord
Ps1: A LégierőBlogger ezúton szeretne köszönetet mondani a Balla Tibor őrnagy úr vezette magyar csapatnak, Martin Lubojacky úrnak, a HTP Ostrava CZ műveleti és üzleti igazgatójának, Igazság Arnold úrnak a HM Sajtóosztály vezetőjének, illetve még mindenki másnak, akiket illet.
Ps2: A HTP Ostrava CZ a.s. vészhelyzeti szimulátorversenyeket is rendez a NATO-napok idején. Mint a 2011-es és 2012-es verseny eredményeiből is kitűnik, a cég partnereinek köre meglehetősen széles: a típus hazai üzemeltetői (haderő, pardubicei kiképzőközpont) mellett a lengyelek különböző haderő- és fegyvernemei is rendszeres látogatók (Army, Air Force, SOF, Navy). A szimulátorbajnokságon már magyar személyzetek is részt vettek.