Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Egy jövőkép a fegyvernemi napra

2012.12.04. 15:54 | zord | 20 komment

Győrben ma ünnepelték miniszterestül, vkf-estül a lérak fegyvernem napját. A LégierőBlogger sajnos egyéb elfoglaltsága miatt nem lehetett jelen a rendezvényen, de engedjétek meg, hogy az egyik lehetséges jövőképet felvillantsam itt, egy éppen ma kapott hír apropóján. Az MBDA ugyanis most hozta nyilvánosságra, hogy rendszerbe állt VL MICA komplexummal Omán hajtotta végre az első export-lövészetet, még szeptember folyamán. Képsorozat az Abír lőtéren végrehajtott indításról, mely során egy ATARID típusú célanyagot küzdött le a rendszer, több, mint 14 kilométer távolságban. A lövészet a VL MICA 19 eddigi indításából (vegyesen RF és IR) a 19. sikeres volt. Ománban a SHORAD rendszert egy EADS Cassidian TRML3D radar támogatja.

12sept_Oman_VL-MICA_2.jpg

Az Ománi Királyi Gárda (RGO) lövészetének első pillanata: a radaros fejű MICA elhagyja a függőleges indítókonténert.

12sept_Oman_VL-MICA_1.jpg

A rakéta az első manőver előtt eltávolodik az indítótól, az arab monarchia közepén elhelyezkedő Abír lőterén.

Zord

Címkék: légvédelmi rakéta VL MICA fegyvernem

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr844947415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stonefort 2012.12.04. 21:45:48

Az MBDA még megpróbál egy pár bőrt lehúzni róla. Számomra elgondolkodtató, hogy egy olyan fegyverről van szó, amelynek NINCS továbbfejlesztése, eltekintve a szoftver módosításoktól.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.12.05. 08:42:01

@stonefort: Mármint a vas a '90-es évek óta az utolsó csavarig és áramköri elemig ugyanaz és az megy a légvédelmi rendszerbe is?

rudai gyerek 2012.12.05. 09:57:23

Ahogy olvasom a honvedelem.hu-n, a miniszter azt mondta, hogy a következő tíz évben megújul a fegyvernem. Remélem, nem csak a személyi állományra célzott...

Beat it! 2012.12.05. 09:58:05

Amikor megláttam a hír címét, elkezdtem megörülni. Utána végigolvastam...
www.honvedelem.hu/cikk/35256_megujul_a_legvedelmi_raketa_kepesseg
A szokásos "egyik szemem sír a másik nevet".
Megújul a lérak képesség? Nagyszerű! Mikor? 10 éven belül... Röhej. Ha most rögtön elkezdenék egy Patriot / Sz-300 / VL MICA / Buk / bármilyen rendszer beszerzését, akkor is kb 2 év lenne mire hadrendbe áll.
Ismerve a hazai viszonyokat, úgy fog kinézni a dolog, hogy 9 évig nem történik semmi, marad minden a régiben, az utolsó utáni pillanatban pedig elkezdődik a kapkodás. Addig kihullik a rendszerből a technika nagy rész, emiatt kitalálják, hogy pótlásukra kevesebb is elegendő (persze nem úgy, hogy 4 Kub üteget 1 Sz-300-al pótolnak). De ne legyek ünneprontó, kívánom a lérakosoknak (és a szárazföldi tüzéreknek is!), hogy minél előbb új és megbízható, valóban potens technikákkal gazdagodjanak.

zord 2012.12.05. 10:28:20

Igen, ha Hende legalább 5 évet mondott volna...

Persze a dolgot úgy is megközelíthetjük, hogy elkezdődik valami, és tíz év múlva véget ér. Ma már sehol nem egy-két év egy-egy új rendszeresítés, vagy ami a lérak rendszereket illeti, ahogy én hívom "transzformáció". Mert abban biztosak lehetünk, hogy nem lesz cakkumpakk kidobva és lecserélve az egész modernizált Kub, K-1P, radarok, K-2 rendszer.

Namármost, szerintem az, hogy "Hende Csaba a rendezvény után újságírói kérdésre válaszolva megerősítette: a következő tíz évben megújítják a Magyar Honvédség légvédelmirakéta-képességét" ezt jelenti. Hogy mi valósul meg, ugye más kérdés, de maga a leírt mondat ezt.

-------------------------------------------------------------

Ami a VL MICA-t illeti, én csak azt tudom mondani, hogy az MBDA Európa legnagyobb rakétás cége. Biztos tudják mit miért csinálnak. Nyilván elsősorban profitra utaznak (mint mindenki), de azért fél mondatban semmiképp sem intézném el őket, ahogyan az oroszokat sem. A MICA egy jópár ezer darabban rendszerben álló fegyver, a francia légierő alapvető légiharc-fegyverzete (nemcsak BVR) - nem gondolnám, hogy egy szart rendszerben tartanak. Lehet, hogy nem a legjobb, de azért ne felejtkezzünk el arról sem, hogy előremutatóbb konstrukció, mint az AMRAAM, annak minden kompromisszumával és kockázatával együtt. Akár A-A, akár SAM változatban pedig annyit tudok mondani, hogy amikor EGYSZERRE szembesül a cél egy aktív radaros, és/vagy egy IR (pontosabban IIR) fenyegetéssel, akkor az egy komplexebb EW probléma, mintha csak egy biztosan vehetően aktív radarossal találkozna.

Zord

stonefort 2012.12.05. 11:48:14

@zord: Az a jó pár ezer az pár ezer. A franciák is leváltják a légierejükben, a VL Mica rendszeresítését tudtommal nem tervezik.
A repülőgépeken használt rakéták captive carriage élettartama 200 óra, Kétségtelen, hogy vannak előnyei is, de én inkább más megoldást favorizálnék, pl. a MEADS-t, rövidebb távra pedig a SLAMRAAM valamilyen vezióját. Persze tudom, hogy kétféle új nem lesz. Visszatérve a franszia teknikára. Élettartam!!! A Mistral-ok lassan kikoppannak, ha jól hallottam.

Liverbird 2012.12.05. 12:19:31

@zord: Nem arról volt szó, hogy a franciknál a Mica csak átmeneti típus marad a Meteor sorozatgyártásáig?

zord 2012.12.05. 12:56:16

@Liverbird:

Hát, ha azt a két és fél, három évtizedet, amit a MICA mindenképpen szolgálatban tölt, "átmenetinek" lehet nevezni, akkor igen. Igen, kell nekik a Meteor nagyobb hatótávolsága. Ebből a szempontból nekik fontosabb, mint az AMRAAM-osoknak, akiknek persze szintén hatótáv-gondjaik vannak.

@stonefort:

A Mistralok kb. gondolom annyira koppannak ki, mint az Iglák...
Egyébként igen, egy folyamatos Mistral 3 átállás az asztalon van, ami az információim szerint némi MCP szoftver módosítás (HMZ) kivételével problémamentesen megvalósítható. Az Atlasra a Mistral 2 cső helyett majd fel kell rakni a Mistral 3 csövet, enni.

Ami az amerikai riválisokat illeti: a MEADS-ba beugrani most enyhén szólva sem lenne bölcs döntés. Az SL AMRAAM hazai és "exportsikere" pedig intő jel. A VL MICA-val szemben legalább nem volt olyan hatótávolság-várakozás mint az SL AMRAAM-mal szemben. Merthogy ami a levegőből indítva medium, az a földről indítva igencsak SHORAD. De persze igen, nagyon kecsegtető, hogy a 40 darabos AMRAAM készletüket megosszák a kecskemétiek a győriekkel...

Ami a politikát illeti, én egyre inkább amondó vagyok, hogy a lérak kérdésben semmiképpen sem szabadna az amerikai utat járni. MDBA vagy Almaz-Antej.

Zord

Liverbird 2012.12.05. 13:25:50

@zord: Gondoltam én, hogy idézőjelbe kéne tennem azt az átmenetit :) Volt itt olyan infó korábban, hogy a Mica fejlesztése gyakorlatilag leállt, mert minek belefeccölni további anyagiakat, ha jön a Meteor. Az átmenetivel olyasmire akartam utalni, hogy a Mica karrierje azért közel sem tűnik olyan hosszúnak, mint más, korábbi vagy konkurens típusoké.

Ezért is örültem meg a Cencio-féle infónak, hogy a jenkik új légiharc rakétát terveznek, és végre nem csak valami új iBombát jelentenek be, mert azokkal már Dunát lehet rekeszteni :)

zord 2012.12.05. 14:27:14

@Liverbird:

Nem tudok mit mondani a MICA rendszerben állásának idejéről, ez teljesen akadémikus kérdés jelenleg - amit tudunk, hogy 1996-tól van szolgálatban. Még csak gyártás szempontjából sem kifutó típus. Az indiaiak az M2000 korszerűsítéshez rendeltek ~500 darabot; ha pedig a Meteort akarják is a MMRCA-nyertes Rafale BVR fegyverének, kisebb távolságra valszeg újfent MICA-t vesznek, ha nem is feltétlenül RF-et, de IR-t. És VL MICA szf és tengerészeti változata is fut még.

Az AMRAAM-nak nagyságrenddel több példánya van, de ettől még a MICA nem halott. Az amerikaiak rengeteg dologban a legjobbak a világon. Ettől még az európai, orosz, kínai dolgok sem lesznek szarok, és használhatatlanok. A képességek kialakításánál viszont nem mindegy, hogy mikor juthatsz hozzá mihez, és mennyire van kézben a dolog, mennyire illik hozzád.

Zord

Batkaa 2012.12.05. 20:55:08

@zord: hát igen, hiába a legjobb valami, ha kiélezett szituációban nem lehet hozzájutni. Nem csak a fegyverhez, hanem alkatrészhez/szupporthoz sem.

zord 2012.12.07. 10:50:03

Akárhogy is nézzük, a leggyorsabb lépés (és nyilván a legolcsóbb is), tovább húzni a Kubot. Meddig lehet húzni a 3M9-eseket? Én arra hallottam utalást, hogy már nem sokáig, legalábbis papíron. Hogy a realitás ezzel milyen viszonyban van, nem tudom.

Rakétacsere, RETIA-MBDA módra, Aspide-re?
Vagy felmerül bennem a kérdés, hogy Buk rakétát nem lehetne-e integrálni?
Nem tudom, hogy egy érdemi volumenű rakétakészlet cseréjének a költségei hogyan aránylanak egy teljes komplexum-cserével. Valszeg jó nagy hányadot tesz ki a rakéták ára...és akkor viszont már felmerül, hogy ennek a megközelítésnek van-e értelme? Van-e értelme új, ~25 év élettartamú rakétákat venni, amikor a rendszer egy célcsatornás marad?

A transzformáció gondolata valamiért vonzó nekem, ezen kellene elagyalni...az egyes komponensek eltolt beszerzése, rendszeresítése...kapásból a C2 cseréjének nem sok értelmét látom (mondjuk Rábára át lehetne tenni).

Zord

Batkaa 2012.12.07. 21:42:40

@zord: nyilvánvalóan igazad van.
Meddig lehet húzni? Amíg a helikopterbeszerzés sínre kerül, ugyanakkor, amikor kiválasztják az új katonai légiszállító típust...
:)

zord 2012.12.13. 14:17:30

@Hpasp:

Hú, azóta már sok víz lefolyt a Moldván! (2011 nyári a cikk). A Kubok kinyírásán fáradozó miniszter a minap távozott (Vondra).
Tudtommal ott éppen optimistább a hangulat, mint mostanában volt.

Zord

zord 2012.12.14. 21:43:12

Cikk a román Kub és CA-95 (Sztrela-1) ezredek tavaly Capu Midia-i lövészetéről:

www.rft.forter.ro/_wsn/2012_1/01-eve/04.htm

Benne gyönyrűen elkapott kép a hajtómű indulásáról:

www.rft.forter.ro/15_galerie/20110615-midia/originale/37_trageri_la_capu_midia.jpg

Gyönyörű kamuflázsos román Kub a lőtéren:

www.rft.forter.ro/15_galerie/20110615-midia/originale/33_trageri_la_capu_midia.jpg

Zord

zord 2012.12.14. 21:59:13

A románoknál nem úgy van ám az, hogy a cenzor nem takarja ki, amit kell. Nézzétek meg a vetítővásznat:

www.rft.forter.ro/15_galerie/20110615-midia/originale/19_trageri_la_capu_midia.jpg

Zord

zord 2013.06.20. 19:19:51

Hihetetlen, hogy az agyonajnározott nyugati "szaksajtó" nem veszi észre azt az "apróságot", hogy Ománnak van VL MICA-ja:

www.defenseindustrydaily.com/oman-upgrading-its-air-defenses-07161/

Zord

zord 2014.01.24. 16:24:02

És az omániak 1,28 milliárdért vesznek NASAMS-ot is:

raytheon.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2508

Irigylem őket, hogy nemcsak fejlesztik légvédelmüket, de még forrásdiverzifikációra is ügyelnek. Ja persze, van pénzük.

Zord

zord 2021.02.24. 11:21:12

Az egyiptomi haditengerészet a MICA NG első külföldi megrendelője, korvettek fedélzetére kerülnek. (Lehet, hogy logisztikai rémálom az egyiptomi lérak technkai állomány, de bárki jön is, nekik lesz mivel lőni)

newsroom.mbda-systems.com/egypt-becomes-the-first-international-customer-for-mbdas-vl-mica-new-generation-surface-to-air-system/

Zord
süti beállítások módosítása