Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (18) AirPowerNews (67) éleslövészet (16) f 16 (20) gripen (76) Gripen (63) H145M (16) Hajmáskér (28) helikopter (40) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (54) Körös-hegy (18) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (24) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (41)

HTML

Díszelgés Szent Istvánkor

2012.08.20. 13:19 | zord | 29 komment

Az elmúlt években hagyománnyá váltak szerint ma ismét volt légi díszelgés Budapest felett, bár nem a Hősök terére, hanem a Kossuth térre. A LégierőBlogger ott lehetett az An-26-os fedélzetén, majd visszatérés közben, az Alföld felett fotózhatta az átrepülésben részt vevő Gripeneket. A jó fotózási lehetőségek, a szép termés újabb alkalom a nemzeti légierő sorsa feletti merengésre. Köszönet azoknak akiket illet!

120820_KE-BP_legifotozas_400m.jpg

Kezdjük a végével. A fotózás zárásaként az An-26-os alatt keresztbe fordultak ki a Gripenek. Ez akkor készült, ezért a pozícióra egyébként nem jellemző nagy rálátási szög.

120820_Aug20_1.jpg

Gripen-oszolj az Ancsa kivett vészkijáratán keresztül nézve. Szép volt, de...hol maradt a függesztmény? Az "adófizető" alapvetően a hatásért fizet, nem a platformért/célbajuttató eszközért, ezt ne felejtsük el! Tavaly volt AMRAAM, ezt minden ilyen alkalomkor meg lehetne ejteni a jövőben is, Maverick-kel keverve...vagy ami éppen lesz. Jöhet más is (lásd lenn). 

A kecskeméti leszállás után még bőven maradt idő átérni Szolnokra, ahol immár hagyományosan a legszínvonalasabb helyi repülőbemutatóval kényeztették el a megjelenteket a 86. helikopteresek és szf. kollégáik.

120820_Aug20_5.jpg

Fény-árnyék. Káprázat. Derengő Mi-24-es kontúrok sötét háttér előtt. A még szocialista kormány idején 2004-ben nagyjavíttatott (DR) két P (335, 336) idén lejáró nyolc éves naptári üzemidejét nemrégiben idén év végéig meghosszabbították. Most ennyi haladék van a típussal kapcsolatban érdemi döntések meghozatalára, melyek az "AMT hátát biztosító" alibirepüléssel és demózással szemben valós védelmi képességet eredményezhetnek. Vagy nem, de akkor valami mást, ami hathatós tűztámogatást biztosít. De VALAMIT (értsd: A-G), végre.

Szolnokon sikerült bizonyítani a nagyközönség számára azt is, hogy még mindig Mi-24-est repülő nemzet vagyunk. Miközben a kocsi felé sétáltam vissza a gyaloghídon, próbáltam megfogalmazni egy hasonlatot erre a helyzetre. Arra jutottam, hogy a típusra és néhány remek hajózóra vonatkoztatva olyasmi jelenség ez, mint műrepülő bajnokaink teljesítménye és "aurája". Nem légitársaság, nem légierő, nem "haszonrepülés", hanem egyedi repülőteljesítmény, melynek szimbolikus jelentősége a legfontosabb. Valahogy úgy ahogy teli vagyunk olimpiai bajnokokkal, miközben a nép szív- és érrendszeriben állhat a dobogóra Európában.120820_Aug20_4.jpg

"Könnyű-vegyes" ugrás Mi-17-esből Szolnok felett.

120820_Aug20_6.jpg

A szocialista kormány által Oroszországban nagyjavíttatott egyik (704) Mi-17-es rugaszkodik el a folyópartról kirakás után. 

Zord

Ui: Ami a repülésbiztonságot illeti: "lakott területek felett, szabadban tartózkodó embercsoportok felett..." kezdetű mondatok jutnak eszembe. Remélem, a Pumák jelmondatának második fele ("...kísérőnk a szerencse") érvényesül a résztvevőkre és a nagyérdeműre a jövőben is. A fizika viszont az ami, és az is marad, ne legyenek illúzióink. Egy közel hangsebességgel suhanó lapátdarab és az emberi test kölcsönhatásában az utóbbi szokott jelentősebb deformitást szenvedni. 

Címkék: Szolnok Kecskemét Gripen Augusztus 20. An 26 Mi-17

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr564721528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2012.08.20. 13:58:55

Gyakorlórakéták nélkül mentek?

Open Skies 2012.08.20. 14:03:02

@Zord: Majdnem eltaláltam :) Az Ancsán voltál, nem a minyón.

Open Skies 2012.08.20. 14:03:51

@Beat it!: Csak póttartály volt a gépeken.

Liverbird 2012.08.20. 14:56:27

Legalább a Liteningeket nem cipelték.

Liverbird 2012.08.20. 15:41:47

@Open Skies: Micsoda pazarlás, most látom, hogy a 43-ason üres volt az "anyósülés" :) Igazán beültethették volna Zordot oda :)

GSF 2012.08.21. 07:46:26

Szerencsére már nem is olyan savanyú a szőlő...

Leszállóban a 45 fokon túl persze nem sok élményben volt része a lelkes és kitartó repülőimádóknak.

Azért jól kibeszéltük a légierő és kommunkiációjának jelenlegi helyzetét :-)

Üdv!

zord 2012.08.21. 11:05:39

@GSF:

Azért igyekeznek. Én mindenképpen becsülöm azt az erőfeszítést, amit azért tesznek, hogy a kritikus gondolatokat is tartalmazó cikkeket szép fotókkal illusztrálhassuk, illetve a képi információkból következtetéseket vonhassunk le.

Pl azt tudjuk, hogy tegnap az MH-nak legalább négy helikoptere üzemképes volt. Ha feltételezzük, hogy most nem esett meg olyan (rossz nyelvek szerint nem példa nélkül álló) eset, hogy a SAR üres volt PP és SZN bázisokon, akkor a honvédségnek tegnap akár hat üzemképes helikoptere is lehetett.
:-))))

Zord

rudai gyerek 2012.08.21. 11:22:50

@zord: Szép felvételek! A hat üzemképes helikopter meg már majdnem egy teljes légi armádia :-)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.08.21. 11:42:14

@zord: Már bocsánat, de sírjak, vagy mosolyogjak, hogy van 6!!! üzemképes helikopterünk??
Tetszik a kritikus gondolatokat is tartalmazó cikkek megnevezés..
Mikor lehetne végre nevén nevezni a dolgokat, hogy a sikeres a Gripen szerződés módosításból eredő +pénzeket simán eltüntette a költségvetésben a fülkeforradalmár kormány, és még ilyen kritikus időszakban sem (mikor egy rotorlapát készlet 2 mihu-hoz van, és +4!!!??? müködő helikopter, akkor sem változik semmi???
Közben meg 3 darab stadiont építenek, amely jó lesz majd pld. gyászolókat is befogadni, ha egy Tiszai árvizben meghalt néhány ember...
Elnézést a kifagadásért, mert nem a csapatoknál szolgálatot teljesítő katonáknak van a probléma, hanem feljebb. Oda mikor olvashatunk kritikus hangvételt bizonyos médiáktól???

GSF 2012.08.21. 12:01:23

@Kelepisti:
Hát csak azért, mert a hazai média nem hamis kutya, ami beleharap a kézbe, ami enni ad...

A pohár félig tele van, ne légy pesszimista.

A vicc az, hogy a sokat és megérdemelten vegzált szocialista kormányzat félintézkedéseinek köszönhetően repül az, ami repül forgószárnyaséknál, és a koronázásra váró új elit és vezetője eleddig ezen a téren (sem) tett semmit.

Üdv!

zord 2012.08.21. 14:25:25

@Kelepisti:

Kele, hidd el, ahhoz képest, hogy "kormánypárti" vagyok (de említhetnék itt más kollégát is), keményen beszólok, itt is és a kulisszák mögött is. Nem is sikerült puszipajtiságot kialakítani a jelenlegi vezetéssel se...amit én jó jelnek tartok arra nézve, hogy jól végzem-e a munkám.

De a mezsgye szűk. És nemcsak azért, mert az ember nem kap lehetőséget, ha túlságosan kritikus. Hanem azért, mert a kritika miatt olyan folyamatok indulhatnak el, ami szakmai érdeket sért. Ha én nem írok meg valamit egyből, akkor annak nem az az oka, hogy magamat "féltem", hanem az, hogy "járulékos károk" keletkezhetnek a szakmán belül. És így is bekövetkezett már ilyesmi.
De mindennel együtt hiszek abban, hogy a csótány rosszabbul érzi magát, ha rávilágítanak egy zseblámpával. Nem egészen ugyanúgy cselekszik, mint azt eredetileg szerette volna. És ez már eredmény. Hogy téma a Mi-24, téma a helikopter, a légi tűztámogatás, stb. És amíg tehetem, az is marad.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.08.21. 15:48:50

Gábor, ha a kormánypárti média szereplők olyanok lennének mint Te, meg ha a politikusok olyanok lennének csak mint a Hende, vagy Navracsics, Pokorni és nem sokkal rosszabbnak, akkor a kormánypártra szavaznék.
Amilyen moslék azonban kijön onnan az undorító (és unortodox :-)

zord 2012.08.21. 17:54:25

@Kelepisti:

Én se vagyok elkápráztatva, főleg a rendszeres ön-lábonlövésektől. De alternatívából bizony teljes a hiány.

Zord

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2012.08.23. 12:59:17

Nem tudom, hogy nálunk mi a helyzet de képzeljétek van egy Abszurdisztán nevű banánköztársaság, ahol a helyi rezsim úgy van egy hasonló történettel, hogy jobb az, ha néhány "kvázi barát" fogalmaz meg ügyesen és okosan, önmérsékletet tanusítva némi kritikát, mintha szabadjára lenne engedve a folyamat. Így aztán elhangzik ugyan némi negatív észrevétel, elmondható, hogy na ja vannak itt még szabadlábon olyanok, akik mindenfélét irogatnak mitöbb néha kritizálják a Kedves Vezető és baráti köre tevékenységét (ez jól eladható külföldön is, hiszen szólásszabadság van itt kérem vagy mi) de azért szépen féken van tartva a brigád, a Kedves Vezető hű alattvalói pedig azt csinálnak amit akarknak... Ilyen hely ez az Abszurdisztán, de persze lehet, hogy a hazai viszonyok egészen mások :)

zord 2012.08.23. 14:36:54

@Dynax 7:

Vigyázz, mert hajnalban jön a fekete kocsi a bőrkabátosokkal! Én például állandóan útlevéllel járok mostanában, soha nem lehet tudni, mikor kell mennünk nekünk, demokratáknak :-)

Komolyra fordítva a szót: nekem, aki hagyományos értelemben vett sajtóban dolgozom, hivatásszerűen 17 éve, vannak kézzelfogható tapasztalataim a sajtószabadságról. Magyarországon mindent egybevéve azt kell, hogy mondjam, hogy a "rendszerváltás" óta elég nagy sajtószabadság van. A közszolgálati médiumokban nem dolgoztam, ott biztos szűkebb a játék, az épp aktuális kormányok mindig igyekeztek rátelepedni: ebben történelmi okok miatt a szoclibberek sokáig sikeresebbek voltak, de mára eltolódtak az erőviszonyok.
De a "privát" médiumoknál nagy volt, és most is az a szabadság. Vannak tulajdonosi igények, irányelvek, de ez természetes, és ezek sokszor inkább üzleti megfontolásúak, mint politikaiak.
És persze vannak, amikor az ember falakba ütközik cégeknél, állami intézményeknél egyaránt. Nem szeretik a lapodat, a kérdéseidet, sérted az érdekeidet. És akkor megy a csata. De ez nem sajtószabadsági kérdés, hanem érdekellentét. Nyugaton ugyanez van, sokszor durvább formában.
És miközben megy a birkózás az információért, néha vannak túlkapások, intézményiek, emberiek, de nem feltétlenül rendszerszintűek. Nekem ilyenből is kijutott. Amikor vezető napilap munkatársaként, a témával rendszeresen foglalkozóként levesznek a heti várhatós levelezőlistáról, és megy a kamuzás 2,5 éven keresztül, hogy "IT-probléma". Amikor feltárod a katonai biztonság egy kritikus hiányosságát, és igyekeznek rád ijeszteni a legkülönbözőbb módszerekkel. Ülsz szemben a szervvel és olyan dolgokat hallasz, hogy azt hiszed, az ötvenes években vagy. És olyan arcok, karakterek fenyegetnek, akikről jogosan azt hiszed, hogy akkorról maradtak itt.
De! Az ember összeszorítja a fogát, és küzd. Próbál okos lenni, ügyes lenni, kapcsolatokat ápolni, és állandóan alázattal tanulni emberektől, élethelyzetekből. És nem elfelejteni közben, hogy a sajtó, vagy a sajtószabadság, vagy ő, meg a lapja egy kis része ennek az egész rendszernek, amit Magyarországnak szeretnénk hívni. Néha sikerül, néha nem.

Ami a "baráti kritikus" sajtóval kapcsolatos elképzeléseidet illeti, arra meg azt tudom mondani, hogy akinek inge, vegye magára.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.08.23. 14:59:54

@zord: Vakarom a fejem. 20 évvel a módszerváltás után még mindig ilyeneket olvasni. Röhej...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.08.23. 20:17:47

@zord: A recept egyszerű. Vigyük el a legolvasottabb sajtó orgánum fotósait a légi parádén repülő szállítógép fedélzetén. Ez nekünk nem kerül plusz költségbe, ők meg nagyon elkötelezettek lesznek. Ők gyártanak sok-sok képet, amit minél hamarabb publikálnak és az állampolgárok azt látják, minden rendben van. Nem került semmibe és mindenki úgy tudja, minden rendben van. Ez volt a bajom a Mi-24 ünnepi repültetésével. Mindig a látvány a fontos és a valóság csak kevés helyen olvasható.

zord 2012.08.23. 21:17:34

@sdragon:

Gyerekek, nem olvassátok a cikket?

Mindig leírtam és le fogom írni, ami böki a csőrömet, még akkor is, ha következőleg nem hívnak meg. Majd meghívnak azután, majd meghív valaki más, egy másik miniszter alatti másik sajtóosztály.

1995 óta folyamatosan publikálok a katonai repülésről, úgy gondolom releváns módon. 17 év. Eddig 1990 óta egy miniszter se volt többet rendszerben 4 évnél. Én maradok. Azt hiszed, engem meg lehet vásárolni egy vészkijáraton keresztüli légifotózással, ahol nyolc fő tolong?

És most mondok egy érdekeset. Kb. három olyan ancsás légifotózásból hagytak ki, aminek a bemenő ötlete hellyel-közzel tőlem származott. És hogy ellenpélda is legyen: 2009 augusztus 20-án azután vittek el az Ancsával 29-est fotózni, hogy megnyomattam az "egygépes" sztorit.

Szóval se az időrend, se a logika nem stimmel. Arról meg nem tehetek hogy egyeseket nem hívnak meg, vagy nem kérik állhatatosan, hogy vigyék el őket. Vagy nem publikálnak.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.08.23. 21:22:00

@zord: Félreértettél, nem Rád gondoltam,, hanem a többiekre, akik csak a szépre emlékeznek és csak azt kommunikálják, ami jó!

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.08.23. 22:17:20

@sdragon: Hát igen, a bloggazda mindig kivétel! :-)))))))))))))

Emlékszem azokra az időkre, amikor mások repültek és én, mi labdába sem rúgtam, rúgtunk ....

Például...khmmm...ezekre a repülésekre gondolok:

dragonnews.blog.hu/2009/09/27/helikopterek_a_balaton_felett
dragonnews.blog.hu/2009/10/23/viharfelho_alatt_a_balaton_felett
dragonnews.blog.hu/2009/11/14/vadaszgep_es_murepulogep_kotelekben

Tudom, szenya vagyok ...

:-))))))))))))

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.08.23. 22:21:28

@Devil 505: Én rátok nem vagyok irigy. Örülök, hogy ezzel legalább értékelik a munkátokat, ha már mással nem. Én csak azt sajnálom, a valós helyzetről a bulvárban megjelenő ujjongó cikkek elvonják a figyelmet.

Open Skies 2012.08.23. 22:50:43

@zord: "ahol nyolc fő tolong?"

Ki volt az a 8? A megjelent írások közül nekem csak a Blikk szúrt szemet mint nem szaksajtó.

Illetve a többi gépen kik ültek? Nagyon fotóztak/videóztak a helikopterek nyitott ablakaiban.

Liverbird 2012.08.24. 03:03:59

@Open Skies: Index.hu is volt szerintem.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.08.24. 10:06:42

@Open Skies: A helikopterből készült képeket a honvedelm.hu-n lehet találni, tehát ők biztos onnan is fotóztak

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.08.24. 10:10:51

Felvetődött bennem egy kérdés. Ezt köteles-e közölni a HM, hogy milyen összegért bérelte a Die Hard 5 produkció a fele harci-helikopter flottánkat?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.08.24. 12:36:54

Hivatalos igen, de ráfognák, hogy titkosítva van 50 évig, mert minősített adatokat tartalmaz.
Én várom már a bőrkabáítosokat, meg, hogy Gáborral együtt üljek, mert egy egy rotorlapátkészlet is minősített adat, és a gaz ellenség most tudja, hogy vicc a harckészültségünk, mert egyszerre nem lehet két mihu-val megállítnani a hazánk ellen induló páncélosoffenzívát..

ha már ilyen absutdisztán van:

hirekhirek.network.hu/blog/hirek_hirek_hirek_klub_hirei/izrael-vette-meg-tavaly-nyaron-a-magyar-mig29-eket-vajon-mi-lett-azota-izraelben-a-8-vadaszbombazonkkal

Olvastátok?? Én nem számoltam meg mostanában a rohadó 29-eseket, Gábor talán megszámolhatta 20-án a levegőből, de hát ez is minősített adat - hány hadrendből kivont 29-es volt 20-án Kecskeméten??