Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

R-77-es Szlovákiának?

2012.07.24. 02:01 | zord | 29 komment

Térségünkben Csehország, Magyarország és Lengyelország után úgy tűnik Szlovákia is belép az aktív lokátoros, látótávolságon túli (BVR) légiharcrakéták fémjelezte klubba. Az orosz KTRV rakétaipari egyesülés 2011-es eredménykimutatása szerint Vimpel részlege 8,7 millió dolláros szerződéssel rendelkezik Szlovákiában RVV AE (azaz R-77, AA-12 Adder) rakétákra. Mivel ennek egyelőre nincs szlovákiai megerősítése, az információt kéretik óvatosan kezelni! Hogy is szoktuk mondani? Ha majd ott lóg a korszerűsített MiG-29AS gépek szárnya alatt Szliácson, el is hisszük.

120724_Szlovak_R-77_3.jpg

Addig is, egy kis gyors montázs, felségjelzéssel, századjelvénnyel és kérdőjellel.

Zord

Címkék: rakéta Sliac Slovakia RVV AE R 77 Szlovakia KTRV MiG-29AS AA 12 Adder Szliács

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr594674193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.24. 09:31:04

A szlovák 29-esek élettartama mikor fut ki? Mennyi ideig számolnak velük? Van érelme X időpont esetén ennek? 8,7 millióból meg nem túl sok bumm jöhet ki, még ha csak a nyers darabárral számol az ember, aminek meg túl sok értelme nincs.

Beat it! 2012.07.24. 10:01:38

Úgy tudom a modernizáció nem érintette a gép fegyverrendszerét. Így ki sem tudják használni a rakéta minden képességét (p. szimultán célleküzdés). Nem lett volna elég az R-27-es aktív radaros változata? Lehet ez csak egy újabb megnyilvánulása a kisebbségi komplexusuknak, és így akarják ellensúlyozni a magyar AMRAAM-okat.
A linkelt kimutatás tartalmaz más érdekes tételt is: Szíria, 15 millió $, RVV-AE, 2012.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.24. 10:29:25

@Beat it!: Nem is feltétlen kell a szimuktán. A ARH önnamgában nagy előrelépés.

Az aktív radaros R-27 tudtommal soha nem valósult meg, mert akkor nem lenne R-77...

stonefort 2012.07.24. 10:30:53

@Beat it!: Az R-27-es aktív radaros verzójáról legalább tíz éve olvasni. Létezik egyáltalán? Szerintem széria példányként nem.

zord 2012.07.24. 10:43:18

Kérdéseitekre nem tudom az egzakt választ. De abban a szerintem komolyan vehető táblázatban van egy állítás, és úgy gondoltam, hogy mivel releváns, közlöm itt.
De van itt egy-két tényező.
-A szlovák 29-esek nem holnapig maradnak rendszerben, de nem is holnaputánig. Én most azt mondom, hogy 2027-ig legalább lehet számolni velük.
-Ha 29-es, akkor azt tudsz rá rakni, ami integrálható. AMRAAM-ot a büdös életben nem fogsz rá feltenni. A fegyverrendszer nem túl jelentős módosításával az R-77-est fel lehet rakni az N019-essel felszerelt MiG-29-esekre is. (A rakéta fejlesztése anno nem hagyta figyelmen kívül a nyolcvanas években a Szuban szolgálatba állt jelentős első generációs MiG-29 állományt sem, nem kizárólag a MIG-29M-et célozták vele).
-A lépés teljes mértékben logikus, és respektálandó abban a tekintetben, hogy hogyan kell képességet fejleszteni. Össze kell vetni a technológiai trendeket, a képességek elterjedtségét és persze a politikát is. Egy dolgot szerintem semmiképpen sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy mi a helyzet regionálisan. Szlovákia, ha igaz ez a beszerzés, csak megtette a maga lépését, olyat, amire neki most lehetősége nyílt. Ez nem kisebbségi komplexus, ezt az ő nevükben is kikérem magamnak. Ha náluk jelenik meg először aktív rakéta, mondjuk egyből az AS modernizációval, akkor mi lettünk volna a leghangosabbak, hogy "hol van már az AMRAAM a Gripenekhez?". Én biztos! (ahogy anno pár éve minden követ megmozgattam azért, hogy a magyar AIM-120-ast mutassák már meg a nyilvánosságnak!)

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.24. 10:49:22

@zord: Szerintem az is indol lehet, hogy az R-27 üzemideje elfogy. Ha már pótolni kell, akkor miért ne egy elvben jobbal? A szlovák légierő fejlesztése ésüzemeltetése jóval racionálisabb alapkon nyugszik, mint a magyar. Szép és jó a Gripen, csak messze túl van az Honvédség anyagi lehetőségein, miden mást megfojtott. Lehet, hogy eretnekség és sokakat meglep, de és a modenizált MiG-21bisz-re szavaztam volna.

stonefort 2012.07.24. 11:14:39

A NATO számára sem utolsó szempont, hogy valamilyen mértékben megismerhetik azt a fegyvert, amellyel a világ más részein szembe kerülhetnek. Ahogy a közelmúltban az Sz-300-ast tesztelgette a szövetség Szlovákiában, jövőre lehet, hogy nagyszabású AA gyakorlat lesz Szliácson.

Beat it! 2012.07.24. 11:15:28

@zord:
Ha náluk jelenik meg először aktív rakéta, mondjuk egyből az AS modernizációval, akkor mi lettünk volna a leghangosabbak, hogy "hol van már az AMRAAM a Gripenekhez?". - pont erre gondoltam, csak fordított helyzetként.
A képességfejlesztés náluk új rakétákkal logikus lépés, ez igaz. De kíváncsi lennék, belenyúlnak-e miatt a 29-es hardverébe/szoftverébe is.

@stonefort:
Valahol itt, egy korábbi posztnál láttam belinkelve képeket. Sajnos nem tudom visszakeresni. A rakéták eredeti élesnek tűntek, de hogy kísérletiek vagy szériapéldányok voltak, azt nem tudom.

A szíriai tétel senkit nem lepett meg? Náluk az SMT-hez menne. Utóbbiról van friss infó?

zord 2012.07.24. 11:37:00

@Beat it!:

Ez ugyan inert, de elég közel állhat ahhoz, ahogy egy éles néz ki:

www.bharat-rakshak.com/IAF/Images/Weapons/AAMs/R-77/R-77_Ground.html

Zord

stonefort 2012.07.24. 12:29:59

@Beat it!: Én az R-27-es aktív változatáról írtam. Arról láttál képet? Miben különbözik külsőre?

Beat it! 2012.07.24. 13:35:42

@stonefort:
Igen, arra gondoltam. Ha jól emlékszem Allesmor Obranna linkelte be, ha nem ő, akkor is biztosan tudna mutatni képet. De lehet nekiállok visszakeresni. :)
Külsőre nem sok különbséget láttam.

rudai gyerek 2012.07.24. 14:10:14

@molnibalage: Sok téren - például légvédelmi rakétáknál - pedig képességekben is felülmúlja.

Ami pedig a MiG-21-es modernizálását illeti, nekem az a véleményem, hogy már azzal is jól jártunk volna, ha a MiG-29-es nyújtotta lehetőségeket nem herdáljuk el. De lehet, hogy rosszul látom...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.24. 14:11:24

@rudai gyerek: Az első részét nem értem a kommentednek. Mi múl felül és mit?

rudai gyerek 2012.07.24. 18:56:53

@molnibalage: Légvédelmi rakéták terén Szlovákia rendelkezik potensebb fegyverrel (Sz-300), mint Magyarország.

GSF 2012.07.25. 12:29:21

Ezek szerint ami lő R-27-el, az minden további nélkül alkalmazhat R-77-est is? Hát...

Azért ez nem uccsó szempont, mert ha igaz amit Zord ír, hogy az R-77-es fejlesztésénél még anno szemont volt a buta NO-19 is, akkor miről beszélünk?

Én úgy gondolom, hogy nem lehet átültetni csak úgy.

Vagy útjára megy és majd megtalálja? Azért valahogy ki kell szolgálnia az indításig azt a rakétát a régi lokátornak is.

Képes rá?

Hát akkor már mindenki vinné mint a cukrot!

Üdv!

zord 2012.07.25. 13:48:23

@GSF:

Nem, nem ezt mondtam.
Úgy egy az egyben nem. De az R-77-est úgy tervezték, hogy van szolgálatban jó sok N019 (és N001) amivel meg kell oldani a kompatibilitást visszafele. A legutolsó, még a SZu által megrendelt és leszállított MiG-29Sz sorozat (néhány tucat gép) például már eleve olyan N019-es változatot (M) kapott, ami kompatibilis az R-77-essel. Erről fel is lehet hajtani forrásokat, én most csak emlékezetből mondom. Még az is rémlik, hogy két cél elleni szimultán rávezetést tudtak megoldani ezekkel a korszerűsített N019-esekkel.
Ami a működést illeti, nemcsak hogy az indításig, hanem az aktív szakasz kezdetéig ki kell tudni szolgálni a rakétát. Illetve bizonyára az R-77-esnél is van más metódus közelebbi célok ellen, amikor "aktívan jön le a sínről".

Zord

Liverbird 2012.07.25. 13:57:13

Gondolom, mint általában aktív radaros légiharc-rakétáknál, az R-77-nél sem árt, ha kap a fegyver pályakorrekciós jeleket az indítás után. Megint csak gondolom, az N019, ilyenekkel nem tud szolgálni... alapesetben... fogalmam sincs, mennyire kell/lehet átalakítani a cuccot e célra.

Azoban úgy tudom, az AMRAAM-et is el lehet küldni MCU nélkül, az R-77-nél miért ne lenne lehetséges ez? Persze a hatékonyság csökken, de még így is potensebb cucc lehet, mint az R-27.

Ehhez persze Zord jobban ért, de szerintem amelyik radar együtt tud működni egy félaktív rakétával, az valamilyen szinten ki tud szolgálni egy aktívat is, főleg ha az utóbbi tervezői gondoltak erre az eshetőségre.

Liverbird 2012.07.25. 13:58:21

És persze közben Zord válaszol is :D

zord 2012.07.25. 15:02:51

@GSF:

Egyébként viszik is, mint a cukrot. Csak Kína és India ezeddig összesen vett már néhány ezret. Náluk már több mint egy évtizede rendszerben van. Tajvan ezért kapta meg az eredetileg Guamon raktározott AMRAAM-jait.
Az indiaiaknál volt egy komoly tárolási, illetve akkumulátor probléma, de ezen állítólag már túlléptek.

Nagyon feldobott ez a téma, ha beigazolódik, jó lenne mielőbb lefotózni a "szilácsi tigriseken"! :-))))))))))))

Zord

stonefort 2012.07.25. 15:36:30

@Liverbird: Az R-27-esnek is van MCU üzemmódja, ez nagyon hasonló lehet ahhoz, ami az R-77-esnek is kell.

GSF 2012.07.25. 16:00:44

Akkor ezek szerint épp a gyártónál, azaz az oroszoknál van kevesebb belőle.

Furcsa, hogy míg dolgozik az iván agya és keze, épp az ötletgazda nem tudja tömegesen rendszerbe állítani a fejlett(ebb) technikát...

Bár ez nyilván változik.

Üdv!

zord 2012.07.26. 11:56:35

@GSF:

Nem tudok róla konkrétumot, de a több tucatnyi korszerűsített, illetve új gyártású géphez logikus lenne, hogy vegyenek ők is, maguknak. Persze biztosan vannak szép nagy R-27 készleteik, amiket nem fognak kidobni az ablakon, hanem ellövöldöznek, amíg csak tart/biztonságos.

Zord

saturday night fever 2012.07.28. 13:33:02

"Szilácson", mi?

Talán Szliácson, nem?

www.airportsliac.sk/

Liverbird 2012.07.28. 14:09:02

@saturday night fever: Nekem is jobban megszokott a Szliács, de mindkét verzió elfogadott.

Allesmor Obranna 2012.07.28. 14:20:25

Szilács.
Nem linkeltem aktív R-27-est.

zord 2012.08.09. 17:30:04

jmr.janes.com/public/jmr/index.shtml

Slovak Air Force will not procure RVV-AE
Due to lack of funds, the Slovak Air Force has dropped its plan to acquire new Russian-built air-to-air missiles during 2012. Suggestions that a ...
06-Aug-2012

Zord

Liverbird 2012.08.09. 17:36:15

Ez így értelmes lett :) Mínusz egy "a" betű.

zord 2012.08.10. 10:41:48

Hát igen. Az oroszok kivetítették vágyaikat a valóságra. Ezért is indokolt volt a feltételes mód.
A szlovákai transzparenciára ugyanakkor jellemző, hogy a program simán ilyen stádiumba juthatott volna minden előzetes infó nélkül...és a mondás, miszerint nem zörög a haraszt, ha nem rázza a paraszt, nem cáfolódott meg.

Zord
süti beállítások módosítása