Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Farnborough-i impressziók

2012.07.15. 23:59 | zord | 19 komment

Az idei Farnborough-i kiállításon a LégierőBlogger igyekezett a tervezett magyar helikopterbeszerzés szempontjából (is) nyitva tartani a szemét.

120709_Farnbor_1.jpg

Csavaros konstrukció 1.: Eurocopter EC145/UH-72 (ex-BK-117) US Army FMS keretében Magyarországnak?  

120709_Farnbor_3.jpg

Csavaros konstrukció 2.: Sikorsky S-70i, amerikai helikopterikon "közép-európai megoldásként" Lengyelországból?

120709_Farnbor_4.jpg

Uniós konformizmus: AgustaWestland AW139M, a "katonásított" változat

120709_Farnbor_5.jpg

A Motor Szics Mi-8T áthajtóművezéshez is ajánlja új változatú TV3-asát, a kísérleti gép már repült is. Ha minden terv dől, más opciók megnyílhatnak. A kérdés csak az, hogy lesz-e megvalósításukhoz kellő műszaki autoritás. Ha más minyók átépítése megéri, miért ne érhetné meg a mieinké?

120709_Farnbor_2.jpg

Gripen NG demonstrátor Taurus makettel. Komolyabb géphez komolyabb fegyverzet. 

120709_Farnbor_7.jpg

Az amerikai ATGI cég új "embedded" RAT technológiáját a Next Generation Jammer (NGJ) program konténereihez (elsődleges platform: EA-18G, ALQ-99 utódlás) ajánlja. A cél olyan konstrukció volt, melyben a légturbina nem akadályozza az új (AESA-alapú) antennarendszer 360 fokos lefedettségét (az ALQ-99 konténereknek csak oldalirányú nyalábjaik vannak), illetve szélesebb repülési teljesítménytartományban használható (azaz nem fogja vissza annyira a Growlert, mint a jelenlegi podjai).   

120709_Farnbor_6.jpg

A dán Terma gyártja az F-35B és C kompozit gépágyúkonténereit, most erre alapozva egy Multi Mission Pod-ot javasolnak, mely a típuscsalád feladatrendszerének (recce, EA) bővítését vetíti előre.

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr294651415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2012.07.16. 23:24:53

Jók a képek, a témák, mint mindig. Az első nagyon "haragos", jó lett..:)

jack o'neill 2012.07.17. 00:48:45

"Eurocopter EC145/UH-72 (ex-BK-117)"
Az inkább nem EC135?
Úgy tudtam az az alapja (pontosabban az EC635).

zord 2012.07.17. 08:51:05

@jack o'neill:

Nem. Az UH-72 lényegében egy az egyben egy EC145, az meg lényegében egy BK117C2. Bár fel lettem világosítva, hogy nem sok mindent jelent, azért szerintem elég beszédes, hogy amikor az eurocopteresek bevittek a kiállított amerikai géphez (ez volt a megrendeltek közül a 220. környéki vadiúj példány), akkor a manuálokon mind 117-es számozás volt. Az amerikai LUH program lényege a gyors, "commercial off the shelf" megoldás volt, hogy ne ragadjon le a beszerzés a Pentagon beszerzési rendszerének sártengerében. Az egész gépben egy katonai rádió, illetve a FLIR-ben lévő lézeres marker az, aminek nem civil jogosítványa van, különben mindennek. Lényegében odahaza használják belbiztonsági (határőrizet, drogvédelem, stb.) feladatokra, nem nevezném semmiképpen sem igazi katonai gépnek. A régi UH-1H-k és OH-58A/C-k leváltása volt a cél.

Az EC635 későbbi program, az egy sokkal inkább militarizált EC145-ös, amit az OH-58D-k leváltására ajánl az Eurocopter az amerikaiaknak..

Zord

Beat it! 2012.07.17. 10:09:13

Ha a Mi-24-esek kiesésével számolunk, márpedig erre sajnos valós a veszély, akkor univerzális típust kell választani. Mi-17/24 váltásra egy személyben csak az S70i lehet alkalmas. Úgy a teherbírás, mint a felfüggeszthető fegyverzet tekintetében. A Hellfire rakéták enyhítenék (bár nem pótolnák) a harci helikopter kategória hiányát.

jack o'neill 2012.07.17. 10:36:16

@zord: Köszi. Akkor elég rendesen össze voltam keveredve. Viszont az, hogy a Lakota nem egy komoly katonai gép végülis teljesen érthető. Amit írtál feladatok úgy tűnik bőségesen elegendő.
Az AW139-ről mi a vélemény / benyomás?
Mert azért amit a neten találni pl a Black Hawkhoz, vagy a Cougarhez képest, az elég soványka.

Batkaa 2012.07.17. 10:39:18

Zord, jó cikk a MN-ben! Lényegében ugye ennek a posztnak a témája. Más kérdés, hogy az olvasótábor mekkora hányada képes fogni az adást...
De a lényeg, hogy megjelent!

@Beat it!:
Ősrégi vitánk ez. Mostanra örömmel látom, hogy mind többen hangoztatják jó egy-másfél éve ide is beírt nézetemet... :)
Két típusra van szükség, egy közepes szállítóhelikopterre és egy könnyű típusra, ami részlegesen kiváltja a specializált harci helikoptert. Természetesen ehhez meg kellene venni IPTR fegyverzetet (ami a hazai viszonyokat elnézve nem evidencia). Itt legelső sorban pénzügyi tényezők hatnak pl. a Mi-24-es ellen, de elérhető jó kompromisszum.
A közepes típus maradhatna akár a Mi-17 család is.

Beat it! 2012.07.17. 11:45:50

@Batkaa:
A harcihelikopter kategória szükséges. Pont. Más kérdés, ha nem lesz, akkor is ki kell tölteni valamivel az űrt. Addig amíg lesz újra harci - ez lenne az építkező hozzáállás.
A másik dolog, hogy nem a kategória lesz a beszerzés kiindulási pontja. Azaz nem fogják nézni, hogy a jelenlegi állományt (harci és közepes) pótolja-e az új. Ha a mostaniakhoz képest könnyű helikopter választanak, akkor az lesz. Sokkal inkább az orosz-nem orosz lesz a választóvonal. Ha új nyugati gépeket vásárolunk, valószínűleg a Mi-17-eseket sem fogják soká éltetni, akkor sem, ha az új típus könnyű kategóriájú.
Szemléletes, de most az lóg a levegőben, hogy marad-e harcihelikopterünk. Később meg majd az fog lógni a levegőben, marad-e közepes szállítóhelikopterünk.
Sajnos igaz, hogy a megfelelő fegyverzet beszerzése nem evidencia... Jó lenne ebben is szemléletváltás odafent.
Jut eszembe, most adtak el tízezer Sz-5-ös rakétát (többek között).

zord 2012.07.17. 14:01:12

@Beat it!: @jack o'neill: @Batkaa:

Ja, sikerült néhány gyártóval beszélgetni, volt, aki be is invitált.

Én azt mondom, hogy ha nincs más, egy jó kis könnyű gép megfelelő fegyverrendszerrel teljesen jó lehet harci feladatra is. Az biztos azonban, hogy a relatíve alacsony hasznos teher miatt itt precíziós eszközökre van szükség, a négy teli UB-blokkos tűztámogatásra ezek nem képesek. Bár, ha azt mondjuk, hogy a célpont eltalálása számít, és azt megoldom egy lézeres Hydra rakétával egy teljes irányítatlan blokk helyett, ráadásul nem irtom ki közben egy falu fél lakosságát, akkor látszik, hogy van más út is.
Vajon hányan tudják a HM/MH-ban, hogy van már pl. ilyen, precízióssá tett kisrakéta? Hányan értik meg például, hogy egy ilyen "apró" részterület milyen implikációkkal bír a helikopterdöntés szempontjából?

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2012.07.19. 10:55:13

Jó, jó, de a nagy kérdés, mivel szállítják majd a homokzsákokat árvíz idején? :)

zord 2012.07.19. 13:25:51

@sdragon:

Szállítanak majd annyi homokzsákot, ami kifér a meglévő Mi-8/17 "flottából". Amíg egy helikopter is tud dolgozni, el lehet úgy adni, hogy „a honvédség helikopterei részt vettek az árvízvédelmi munkálatokban”.

Zord

zord 2012.07.19. 15:14:51

Némi kommunikációs pofáraesés a Saab számára. Miután múlt hét szerdán Farnborough-ban bejelentették, hogy Gripen "Weapons School"-t létesítenek Dél-Afrikában, a helyiek most ezerrel cáfolják, hogy erről akárcsak szó is lenne:

www.citizen.co.za/citizen/content/en/citizen/local-news?oid=294799&sn=Detail&pid=146826&No-pilot-school-for-Overberg%E2%80%93defence

Mi az igazság?

(Hozzáteszem, hogy erről a dél-afrikai létesítményről már a Szarómacska idején tavasszal Svédországban is szó volt).

Zord

Batkaa 2012.07.19. 16:42:54

@sdragon: a válasz egyszerű: nem szállítanak homokzsákot...!
És itt nem csak a Minyókról van szó, hanem például a PTSZ–M-ekről (vajon mennyi van még meg belőlük - üzemképesen) és egyebekről.
Közeledik a pillanat, amikor nem lehet megfogni már az árvizeket. Ennek fő oka a felkészültség hiánya mellett a százötven éves elhibázott vízgazdálkodási koncepció, ami az "égig" emelt gátakban ölt testet...
De ez már jó messzire vezet.

GSF 2012.07.20. 13:26:59

Javítsatok ki, ha tévedek, de az, hogy van egy darab üzemkész Mi-24-esünk, korántsem jelenti azt, hogy van harci helikopter képességünk. Szerintem az de facto kinyíródott.
Nem is kell vele többet foglalkozni.

Az más kérdés, hogy szállító képesség van-e? Hány üzemképes Mi-8/17-esünk van? 4?

Az már képesség :-)

Zord, sztem lassan megírhatod, hogy a merevszárnyú vadászképesség kivételével eltünik a légierőlködés maradék látvány képessége is.

Mert az írásaidból végül mégiscsak az jön le, hogy teljes a K.O.

Üdv!

zord 2012.07.20. 19:01:52

@GSF:

Az, hogy a Mi-24-es az utóbbi években már tényleg csak az AMT mögötti alibi volt idehaza, nem releváns védelmi képesség, azt tudjuk. A baj most az, hogy állítólag tényleg leállt a típus Magyarországon. Kérem cáfolja ezt meg, aki tudja.

Zord

szasa30 2012.07.24. 22:39:23

@zord:

Pedig épp most akarok (akartam) lemenni Szolnokra Aug.20-an...
Lehet mar tudni, hogy lesz-e az elmúlt evekhez hasonló vízi/légi parádé?

Open Skies 2012.07.24. 23:31:15

@szasa30: Szent István-napi program 2012, Szolnok

info.szolnok.hu/alap.php?mid=278&aktid=34

(Alulról a 7., csak valamiért nem másolható a link.)

Zordtól kérdezzünk inkább olyat ami nem publikus :)

szasa30 2012.07.25. 11:26:58

@Open Skies:
Na igen, ezen majd kiderul hogy repul-e meg egyaltalan barmelyik mihu...

zord 2012.07.25. 14:48:42

@szasa30:

Hát igen. 20-án kiderül, az biztos.
Mindannyiunk érdekében azonban nagyon remélem, hogy korábban is.

Zord
süti beállítások módosítása