Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (17) AirPowerNews (66) éleslövészet (15) f 16 (20) Gripen (60) gripen (76) H145M (15) Hajmáskér (26) helikopter (39) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (53) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (23) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (40)

HTML

Adriai csapáson

2012.06.13. 23:59 | zord | 29 komment

A héten harcászati helyzetbe, földi manőver erőkbe „ágyazott” JTAC/CAS gyakorlat zajlik Szlovéniában Adriatic Strike 2012 fedőnévvel, a házigazdákon kívül magyar, amerikai, olasz és horvát részvétellel. Ami a magyarokat illeti, szolnoki JTAC-ek és kecskeméti Gripenek voltak jelen a feladatra kijelölt négy helyszínen, illetve afelett.1206012_AdriaticStrike12_1.jpg

A helyiek mérges darazsa, a PC-9M nem irányított rakétákkal támad a Postojnához közeli éles lőtéren.120613_AdriaticStrike12_8.jpg

Szól a 12,7 milliméteres géppuska a szárnyak alá függesztett konténerekben.120613_AdriaticStrike12_9.jpg

Rácsapás után még egy ideig irány a lőtér hegyoldala...120613_AdriaticStrike12_5.jpg

Kellékek. Balra egy Rover 5i terminál, jobbra BDU gyakorlóbombák, használat előtti és utáni „változatban”.120613_AdriaticStrike12_7.jpg

Az avianói 555. század egyik CCIP-s Block 40-ese erődemonstrációs (show of force a kurrens JTAC/CAS terminológia szerint) rácsapásból történő felvétel közben. Ők tegnapi ottjártamkor élessel nem dolgoztak, de GBU-38 dobást imitáltak a rávezetés nyomán.120613_AdriaticStrike12_10.jpg

Az F-16-os Sniper konténere által készített kép a lőtérről, a Rover 5i terminál által közvetített, és a vendégek számára kivetített formában. A terminál saját képernyőjén ehhez képest van néhány plusz információ az adatátvitelről, csatorna/frekvenciaválasztásról.120613_AdriaticStrike12_11.jpg

Olasz és szlovén JTAC-ek a hegytetőről irányítják az F-16-ost (a háttérben).120613_AdriaticStrike12_6.jpg

A vendéglátók Bell 206-osai szívvel-lélekkel igyekeztek eljátszani a harctéri forgószárnyas szerepet.120613_AdriaticStrike12_2.jpg

Magyar JTAC-ek amerikai mentorukkal és a légi támogatást igénylő szlovén szf. parancsnokkal tartanak eligazítást egy Mercedes terepjáró motorháztetején.120613_AdriaticStrike12_3.jpg

Szlovén PSZH-k (Valuk LKOV, a Pandur 6x6 helyi licenszgyártású változata) előrenyomulás közben, helikopterfedezettel.

Zord

Címkék: gripen f 16 Szlovénia Adriatic Strike 2012 CAS JTAC Postojna

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr364587087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2012.06.14. 14:17:17

Látom, az elöl darálós, hátul nem fújós, egyenes szárnyúak nem különösebben keltik fel a nagyérdemű érdeklődését, még akkor sem, ha rakétát indítanak, és a tűzmegnyitás vonala a fotós előtt van, ami idehaza nálunk kizárt lenne...

:-)))) :-(((((

Zord

Batkaa 2012.06.14. 15:28:16

Még nem tértünk magunkhoz az elképedésből... :)

szasa30 2012.06.14. 15:31:18

Na ja. Es milyen/mekkora a magyar reszvetel? Gondolom a szolnokiak ott vannak. Gripen?
Mi-24?( na jo ez csak vicc volt)

zord 2012.06.14. 15:56:04

@szasa30:

ERICS, a "kőevők" :-), illetve Gripenek.

A földiekkel találkoztam, igazi klassz srácok az új generációból. A repülőinket nem láttam, mert négy helyszínen ment a móka, egymástól elég jelentős távolságra, és engem máshová vittek. Hozzáteszem, nem sajnálom, mert iszonyú jó volt a program azon a két helyen, ahova sikerült de, illetve du eljutni. A Gripenek ráadásul "csak" száraz CAS-t csináltak, amit mostanában többször is láttam idehaza (meg persze éleset is).
Ahogy fönt utaltam rá, nagyon jó volt a földi csapatokba integrálva látni a tevékenységet (nem kiragadva), hiszen az egész műfaj értük, nekik van, ahogy a brífingben is elhangzik, a "ground commander's intent" a meghatározó.

...jól gondoltad, "A" Mi-24-esünk nem tudott két helyen lenni egyszerre. A gyakorlaton egyébként 206-osok zümmögtek.

Zord

Open Skies 2012.06.14. 16:29:41

@zord: szerinted a blog olvasoi kozul hanyan vettek mar reszt ilyen gyakorlaton? :) Hatterinformacio nelkul nekunk ez csak egy kep. Akar a Die hard5 -bolis lehetne:)

zord 2012.06.14. 19:43:30

@Open Skies:

Még bővítem. Éjjel egyes hazaérés, 1000 kilométer és előző éjjel három órás alvás után ennyire tellett.
Az időponttal így is csalnom kellett. Ilyenkor (másnapi hazaérés, hullafáradtság) megengedem magamnak, hogy a történés napján 23:59-re dátumozzak.

Zord

Open Skies 2012.06.14. 20:16:00

@zord: csak semmi felesleges kapkodás! Mástól úgysem tudjuk meg, mi történt ezen a gyakorlaton, nem kell sietni. Remélem nem volt félreérthető, amit korábban írtam: a magyarországi lövészeteken sem tudjuk mi hogy zajlik, nemhogy egy külföldin, így nem kell csodálkozni hogy nem vesszük észre a fotón az érdekességet.

szasa30 2012.06.14. 20:36:23

Hatarozottan fejlodunk. Az ERICS kint volt svediben is, itt is, csinaltak nekik itthon is programot. Neha mar olyan erzesem van, hogy a keveske anyagi javakat ertelmesen osztjak be - neha

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.06.14. 21:43:58

@Open Skies: Nem nagyon nézel körül a neten, ha nem tudod mi zajlik a hazai lövészeteken.
Ha van lövészet és lehetőség megnézni, akkor minimum a HM, Kele és Stonefort oldalán olvashatsz róla.
Ja, és az enyémen is.
:-)))))

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.06.14. 23:43:35

@zord: Szép pikcsörök. Az idő később javult ki, a PiCike 9-es lövészete után?

Open Skies 2012.06.15. 00:08:07

@Devil 505: Köszönöm. Persze rá lehetett volna jönni, de a svéd szó és az Erics(son) miatt egészen más irányban gondolkodtam.

A kereső szerint csak egyszer használtad ezt a rövidítést a blogodon, de nem a belinkelt írásodban, hanem ebben: airbase.blog.hu/2010/09/07/eloretolt_repulesiranyitok

Eddig Zord is csak egyszer használta ezt a rövidítést a blogjában. A google sem hoz rá releváns találatot. Ez így azért nem nevezhető egy általánosan ismert/elterjedt rövidítésnek.

A kőevőket már meg sem merem kérdezni. (Afganisztáni katonáink?)

Open Skies 2012.06.15. 00:12:27

@Devil 505: Akkor te egyből tudtad hogy mi a furcsa az első képen?

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.06.15. 10:08:39

@Open Skies: Miért, furcsa rajta valami? :-)
Inkább különleges, mert ez az első olyan fotó itthon, amin egy szlovén PC-9-es lő.

Amikor az előretolt irányítókkal beszéltem, szinte mindig a JTAC-et használták.

Gepida 2012.06.15. 11:37:30

A résztvevő repülők:

6 db Pilatus PC-9M,
3 db Bell 206,
2 db AMX,
2 db SAAB JAS 39 Gripen,
2 db F-16

molnibalage 2012.06.15. 11:45:03

Miért, mi a furcsa az első képen...?

Open Skies 2012.06.15. 13:26:26

@molnibalage:

"a tűzmegnyitás vonala a fotós előtt van, ami idehaza nálunk kizárt lenne..."

zord 2012.06.15. 13:48:29

Előretolt Repülésirányító Csoport (ERiCS), ők a szolnoki helikopteres cég alá tartoznak, illetve a fent "kőevők" néven aposztrofált 34. BLKMZ spec opsos csapat műveli nálunk ezt az előretolt repülésirányítós (angolszászul régen FAC, ma JTAC) műfajt.

Zord

zord 2012.06.15. 13:56:43

@Devil 505:

A képek nem idősorrendben vannak, a postokat általában igyekszem valami olyan képpel nyitni, ami a nagyérdeműt odahúzza a képernyőhöz, nem eltaszítja onnan. Mivel a rakétás kép az ellőtt 737 képemből a leginkább exklúzív, ezért ez került a élére. Ez nyitja a PC-9-es blokkot, aztán jön a F-16/Rover blokk, aztán a másik "száraz" helyszín, ahol a magyar srácokkal találkoztam.
Az idő változó volt, de. ok, du. scattered T-stroms. A PC délután lőtt, zuhogó esőben, áztattam a képekért magam és a gépet is, az obit is, aminek Vidsel óta már nincs árnyékolója se ("megette a svéd hangárbeton").
A BDU-dobásról le is maradtam, pedig az elvileg könnyebb cél lett volna, mint a rakéta. És sajnos mind a hatot ledobta egyszerre (valszeg kevés volt már a játékidő, visszavinni meg nem akarták)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.06.15. 14:13:55

Egyetértek azzal a veleménnyel, hogy nagyon pozitív dolog, hogy ilyen gyakorlatokon is ott vannak a katonáink. Valamint azzal is, hogy a Griff-hez legalább gxakorló bombát kéne vásárolni, így az emuláció lenne néha le is pillanthatna a pilóta, és láthatna egy kis füstöt, meg persze a előretolt mefigyelő/célmegjelölő (utálom az angol kifejezéseket).. Egyébként nem igazán értem, hogy miért nincs 5-10 körüli lézeres célmegjelölőre pénze a seregünknek, nem egy überdrága eszköz, és nem mindegy, hogy lézerrel megmérem a cél távolságát és felrádiózom (egyébb adatátvitellel közlöm,) vagy ténylegesen kijelölölm a célt.. Ez minden a XXI században egyszerűen anakronisztikus..
Mindez azonban csak mellékes hümmögés, örüljünk, hogy értelmes dolgokat csinálnak katonáink és nem dogfgiht-znonak, demoznak, stb.

Levente B. · combatant.blog.hu 2012.06.15. 22:30:20

Most legalább tudom,hogy a Pilatusok is tudnak "csatázni". :)

Levente

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2012.06.16. 11:36:40

@Kelepisti: Van gépágyús támadás is és az engedélyt az élesre szóban adják ki.

shockwave 2012.06.16. 22:57:46

@Kelepisti:
"Egyébként nem igazán értem, hogy miért nincs 5-10 körüli lézeres célmegjelölőre pénze a seregünknek"

A seregünknek 8 darab GLTD lézeres célmegjelölője van.

zord 2012.06.17. 12:43:32

@shockwave:

Ott a pont.

Ebben a bejegyzésben:

legiero.blog.hu/2012/03/07/kontroll_az_ejszakaban

látható is a GLTD és az éjszakai képe is.

Itt egy brossúra:

www.es.northropgrumman.com/solutions/gltd/index.html

Zord

shockwave 2012.06.17. 15:12:45

@zord: Azon az éjszakai képen én is látszódom :-))

zord 2012.06.20. 12:19:17

@T-Jay:

Úgy látom, nem kell panaszkodnom, a sűrű zápor közepette más sem produkált jobb anyagot...
A BDU-33-asok dobásáról ezzel együtt lemaradtam. Szépen megvan a sorozat, ahogy jön be a Pilatus, és pont az a pár pillanat hiányzik, ahogy dobja a bombát. Olyan közelre kell bemennie egy ilyen lassú platformnak, ráadásul alacsonyan, hogy már azt hittem ebből a rárepülésből nem lesz dobás, hiába nyomta mellettünk a JTAC a mikrofonba, hogy "cleared in hot".
Sebaj, majd legközelebb!

Zord