Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (61) f 16 (20) gripen (76) Gripen (58) Hajmáskér (25) helikopter (38) hírek (15) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (51) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (21) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (20) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (16) Szolnok (39)

HTML

Kecskeméti Marlon Brandók - a "többrendű, bűnszervezetben elkövetett" légiharc esete

2011.11.10. 22:38 | zord | 67 komment

Egykori alma materükből érkezett vendégek időznek a napokban a kecskeméti vadászrepülőknél. A svédországi Satenas (magyarul Sátános) kiképzőezredétől (Skaraborgs Flygflottilj F7) három Charlie és három Delta Gripen települt át, hogy az egykori növendékekkel ezúttal Magyarország fölött repüljenek a Satenas Exchange 2011 közös kiképzés keretében. Mint kiderült, szoros, mondhatni családi ez a kötelék, melynek szimbolikáját valószínűleg az a tény ihlette, hogy a svéd vadászrepülő közösségre az utóbbi hét hónapban nagy hatást gyakorolt a szicíliai kultúra...persze köztudott az is, hogy Marlon Brandónak az Alföldön is akadnak odaadó rajongói...némelyek még hasonlítanak is rá, és gesztusait is előszeretettel utánozzák.

Ha ezt a nagy színész megérhette volna...

Típustestvérek. Indulóban a vegyes géppár.

Egy svéd Delta leszállás utáni kigurulása, szép őszi háttérrel.

Gripen-hegyek a zónában.

De mindez persze csak játék. Az sokkal fontosabb, hogy egy igencsak hektikus esztendő végéhez közeledve mégiscsak sikerült külföldi résztvevős gyakorlatot szervezni Kecskemétre. Hála néhány olyan fiatalembernek, akik még mindig hisznek a munkájukban. Hogy érdemes. Akik még nem álltak rá a Lesarome tablettára, mint oly sokan.

És talán az optimistáknak lesz igazuk. Az már most, november elején biztos, hogy az idei rekordév lesz a program történetében. A nyáron kapott lendület eléggé tartósnak bizonyult ahhoz, hogy a összesített repóraszám végre közelebb legyen a kétezerhez, mint az ezerhez. Ki tudja? Talán a keró témájának közbeszédbe vezetése megért egy kis ajtócsapkodást.

Már körözik őket...

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr683369575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2011.11.11. 07:23:39

"A nyáron kapott lendület eléggé tartósnak bizonyult ahhoz, hogy a összesített repóraszám végre közelebb legyen a kétezerhez, mint az ezerhez."

Ki gondolta volna. Szinte alig volt hír/fórumbejegyzés arról hogy repülnek.

Liverbird 2011.11.11. 10:07:52

Kell egy ilyen felvarró :)

zord 2011.11.11. 11:13:02

@Open Skies:

Hát azért elég sokan beírták, hogy itt meg ott látták őket, olyan gyakorisággal, ami korábban ritkának számított.

Zord

Kakukk02 2011.11.11. 11:44:45

Eger és környéke felett szinte minden héten van repülés.Általában csütörtök-péntek.
Elég alacsonyan szoktak repülni,tegnap még egy Mi24-es is tett egy kört a város felett kb 300m-en.

Tegnap délelőtt volt egy hatalmas robbanás,az autók riasztója is beindult,a városban tuti nem robbant fel semmi sem,repülés viszont volt.
Lehetséges hogy hangrobbanást hallottunk?

Liverbird 2011.11.11. 12:48:20

@Kakukk02: Hogy gebedjenek meg. Csomó ideig alig jártak Eger felé, most meg, hogy nem vagyok ott, röpködnek ezerrel.

Kakukk02 2011.11.11. 13:06:37

Igen,régebben egyáltalán nem lehetett látni katonai gépet Eger felett,vagy a környéken,az egész kb 2 éve kezdődött.

Liverbird 2011.11.11. 14:41:16

Á, valamivel régebben kezdődött azért az egri repülést. A csomó időt úgy értettem, hogy télen-tavasszal-nyár elején alig volt valami. Ez a félév most kimarad nekem a fősulin, nem vagyok lent, erre most repkednek.

balou84 2011.11.11. 15:02:05

Egy ilyen hadgyakorlat költsége hogy oszlik meg a résztvevők között? Mi adjuk a kerót meg a szállást vagy felezés van benne?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.11.11. 15:23:06

Annyira tetszik, hogy mennyien vesznek át, nyelvileg helytelen cikkeket:
"Mert Ugrik alezredes állítja: minden repülés más és más, a pilóták vezetési stílusa is különböző. "
(Én még úgy tanultam, hogy "mert"-tel nem kezdünk mondatot)

zord 2011.11.11. 15:34:19

@balou84:

Megegyezés kérdése. Általában a fogadó biztosítja a kerót és más alapvető szolgáltatásokat (szállás), de volt már olyan, hogy (főként az amerikaiak) fizették a fogadó szegény keleti szövetséges keróköltségét is. Ez utóbbira volt példa idén a románoknál a Dacian Thunder is, ahol a LanceR-ek amerikai pénzen repültek.

(Azt persze tudjuk, hogy nem a keró a legnagyobb tétel)

Zord

balou84 2011.11.11. 16:12:27

@zord: Köszi! Ha már így említetted h nem a keró a legdrágább, mik merülnek még fel jelentősebb költségként?

balou84 2011.11.11. 16:25:25

Egyébként a svédek kitelepültek Lakenheathbe is 8 Gripennel: www.lakenheath.af.mil/news/story.asp?id=123279322

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.11.11. 17:41:45

@sdragon: Szerintem ez ma már a legkisebb hiba, főleg a netes anyagokban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.11.11. 17:42:56

@balou84: Pl. a gépből ketyegő üzemidő "száraz" költsége.

mig23 2011.11.13. 08:42:05

Hatalmas ez a felvarró!

Cupi79 2011.11.13. 14:16:03

Sziasztok!Holnap jön valaki Kecskemétre spotterkedni?

Open Skies 2011.11.13. 14:48:58

Milyen függesztménnyel repülnek a gépek? Visznek valamit a póttartályon kívül?

No°3 Szeti 2011.11.13. 16:17:56

Sziasztok!

Hungarocontrolon ugye UTC-ben vannak megadva a légterek használati ideje és akkor nekem hozzá kell adni egy-két órát (téli időszámítás)? Mikorra érdemes kiérni, ha el szeretném kapni az első kört?

Köszönöm!

mig-29 2011.11.13. 18:32:19

@Open Skies: Csütörtökön csak az egy pótos+ rakéta imitátor konfigurációban repültek. Egyébként a magyar griffeken elég hiányosak a tartó pilonok mostanában.

mig-29 2011.11.13. 18:34:32

@No°3 Szeti: Holnap 9,30-kor kezdenek és 15.15-ig repülnek, és három kör lesz.

GSF 2011.11.14. 09:00:23

Pénteken voltam kint, akkor összesen kettő kör volt.

Az első 9:30-kor indult, csak öt gép ment fel, az egyik svéd a kifutón maradt és begurult, gondolom beszart.

A második kör 11:30 körül startolt, hat vas szállt fel.

Függesztmény semmi különös. A repülések rövidek, átstartok se nagyon voltak. Lentről nézve elmondható, hogy a kiképzési repek nyáron összahasonlíthatatlanul több izgalmat tartogattak spotter szemmel. Ez persze nem jelenti azt, hogy odafent nem tevékenykedtek ezerrel...

Összbenyomásom az, hogy egy laza és nem nagy jelentőségű gyakorlatocska ez. Viszont örömködni lehet, hogy van. Takarózni lehet vele.

Remélem, hogy jövőre sokkal komplexebb dolgokban is részt vehetnek a magyar Gripenek, külföldön és idehaza is.

Hátha a mai nap és holnap kilátogató kollégák szebb fényeket és több repülést láthatnak!

Üdv!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.14. 10:50:31

Ez a felvarró szvsz elég nagy mellélövés, idehaza még fogjuk látni pár Gripen-botránnyal kapcsolatban, minden problémának tud egy "olyan" mellékzöngét adni, még képaláírás nélkül is.

Persze a svédeknek erről fogalmuk sincs.

No°3 Szeti 2011.11.15. 23:00:11

Sziasztok!

Ma megvolt a 3 kör!
Átlag 6 gépet emeltek, fele-fele arányban, az utolsó körnél kicsivel több mint egy óráig fent voltak a gépek! Átstart 2db volt csupán, semmi extra manőver! Géppáronként érkeztek majd besorolásnál szétválva tették le a gépeket, de volt, hogy egyszerre, a felállás 1 magyar - 1 svéd gép.
Majd videót töltök :)

Kalpy71 2011.11.18. 08:48:19

Hogy lehet ilyen felvarrót venni???

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 15:07:15

Naiv ügyfél kérdés: anno mutogatták a Denel által gyártott, "NATO-kompatibilis" kéztáras bombatartót, ami a Gripeneknek (mivel a Maverickeknek szerintem nincs többsínes indítóberendezése), az biztosítaná a valódi, komoly csapásmérő képességet.

Ezeket rendszeresítettük?

Mert az LGB-ket természetesen nem, és a irányított bombákat sem. Rendszeresítette ezt egyáltalán valaki? Gondolom, a csehek sem, uh a NATO-kompatibilis a NATO-n belül nem került rendszeresítésre :)

molnibalage 2011.11.21. 15:18:30

Kétlem. Van GBU-12-őnk? Ha nincs, akkor azt jelenti, hogy bombafegyverzetünk sincs. Ergo minek bombazár...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 15:44:46

@molnibalage:
Van GBU-nk?
Nincs.
Van Litening-unk?
Van,

Ettől egyébként buta bombánk még lehetne, a létező legolcsóbb fegyver szvsz (bár árakat nem tudok, mondhatna valaki egy hozzávetőleges Mk. 82-83-84 árat)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 16:20:43

Hm, most nézem, az Mk 82 268$, az Mk 84 3100$ (2000)

Hollywood 2011.11.21. 16:34:24

@KGyST:

Én egyszer valahol olvastam hogy egy GBU -12 17000$ , a GBU-10 pedig 26000$ körül van.

üdv:
Hollywood

Hollywood 2011.11.21. 16:38:29

@KGyST:

Egy sima JDAM pedig 18000$ körül mozog.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 16:44:25

@Hollywood:
A GBU esetében én is ilyen nagyságrendre emlékszem, a JDAM-et nem ismertem, de akkor az is hasonló (meglepően olcsó). Ehhez képest tébolyító igazán a 450 000 dollár körüli darabáron beszerzett Maverick.

Hollywood 2011.11.21. 16:50:59

@KGyST:

www.fas.org/man/dod-101/sys/dumb/mk82.htm

Ezt az oldalt most találtam.
Ezen egy Mk 82 ára: $268.50

Nem tudom hogy ez mennyire pontos adat és hogy mikori.

zord 2011.11.21. 17:22:09

@KGyST: @molnibalage:

A dél-afrikai gépeken már lehetett látni, odahaza is. Szegény megboldogult Frans Delynek volt asszem egy sorozata egy nyolc 82-essel függesztett gépről.
Nekünk persze nincs, de másnak sem, csak a DA-nak.
A mi pilonjainkra minden mehet, 36-os és 72-es horogtávolságú is, természetesen egyesével. A svéd letesztelte mind a három súlykategóriát (500, 1000, 2000), LDGP-ként és PW-2 konfigurációban is. A legnehezebb konfig két GBU-10 a belső tartókon és két GBU-16 a külső tartókon volt (plus TGP és egy pótos).
Egyelőre nekünk semmink sincs, bár szabályzatilag bizonyítottan történtek lépések Paveway kitek kezelésére.

Ami van, az AGM-65, negyven darab.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 18:42:32

Azon gondolkodom, mekkora a realitása, hogy a 2016-ban kivont Gripenek helyébe újra hadrendbe állítsuk a MiG-29-eseket. A Roszoboronekszport a horvátoknak olyan pofátlanul olcsó ajánlatot adott, hogy ez reális alternatívája a Gripeneknek, azok úgysem tudnak semmivel többet, Magyarországon úgy látszik, ez történelmileg így alakult.

molnibalage 2011.11.21. 18:55:31

@KGyST: Ne adja az ég, hogy ez legyen. A gépek addig amúgy is 5 évet rohadnak még a betonon. Egy roncshalmaz felúítása miért alternatíva és olcsóbb annál, hogy ~30 milliárdért ittmadarnak a gépek. Számold ád USD/gépárban. Annyira olcsó felúítás nincs roncs gépekre. Felúított jó állapotú MLU gépek fájnak 10 milla / darab árba. Ennyiből te nem korszerűsítesz / újítasz fel magyar 29-est az fix.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.21. 19:12:41

Ha a Gripenjeinkre fel tudnánk tenni ezt a kétzáras cuccot, akkor a pótos+Litening+4Mk83+120+9L az elég baba konfig lenne, hát még ugyanez GBU-16-tal.

samoth 2011.11.21. 20:23:18

Kicsit offos, de mivel svéd légierő érintett benne, annyira mégse:)

blog.svd.se/politikdirekt/2011/11/oppositionen-forsvarsminister-trotsar-riksdagen/

Egy parlamenti védelmi felülvizsgálat ügyéről szól a cikk, amivel a parlament megbízta a kormányt, de az még nem készítette el. Az ellenzéki honatya ezért kérdőre vonta a kormányt.
De nem is ez fogott meg benne, hanem a kormánypárti képviselő válaszában volt egy rész, (a halogatás okaként) ami röviden így foglalható össze:
- Ez TÚL FONTOS kérdés ahhoz, hogy POLITIKUSOK foglalkozzanak vele! A hadseregnek is támogatnia kell (a kormányt ebben), és le kell ülni velük (megbeszélni). Felállítanak egy bizottságot, ami megvizsgálja például, hogy melyek a légierő igényei ami mindennapi munkájához szükséges. Miért előznék meg a SZAKÉRTŐKET?

zord 2011.11.21. 20:57:36

Szerintem a Denel kétzárasára valszeg csak két Mk 82 megy fel. Engem inkább az érdekelne, hogy két GBU-12-es is felmegy-e, illetve hogy lehetne-e ennek valami intelligens változatát is kialakítani 1760-as interfésszel, hogy mehessen GBU-49 is.

Szeptember 1-én képességbemutatót tartott a SAAF, ott használták, gépenként négy-négy bombát vittek:

www.saabgroup.com/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2011---10/South-African-Air-Force-Air-Capability-Demo/

Zord

zord 2011.11.21. 21:22:12

@samoth:

Jó kérdésfelvetés. Ma Magyaroszágon nem tudsz interjút készíteni valakivel a légierő minden kérdéséről, hogy a joga/kompetenciája is meglegyen a válaszadáshoz.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.11.27. 21:45:18

Naiv ügyfél kérdés #2 (remélem, még nem kérdeztem itt):

Mi a helyzet a Gripenek szoftvereivel, ill ezeknek a magyar frissítéseivel? Mintha azt hallottam volna, hogy mi csak egy bizonyos verzióig kapjuk meg, utána már nem, mert fizetnünk kellene. Van erről az interneten valami anyag?

Thx

zord 2011.11.28. 12:04:32

@KGyST:

Ed 19-ig szólt a magyar szerződés, ezt 2009 végére elértük.

legiero.blog.hu/2009/12/19/uj_gripenek_a_honvedsegben

A többi attól függ, hogy fizetünk-e.

DE

A svédnek lehet, hogy olcsóbb, ha odaadja az új verziókat is, mintha az idő előrehaladtával (esetleg az idők végezetéig) neki gondoskodnia kellene a 19-es támogatásáról csak a 14 magyar gép kedvéért.

Azt kell látni, hogy a program megvalósulásában más területeken is volt rugalmasság, ráadásul most úgyis küszöbön áll egy változás, szóval minden lehetséges szoftverfronton is.

Zord

Open Skies 2011.11.28. 18:01:00

> ráadásul most úgyis küszöbön áll egy változás,

Milyen változás?

zord 2011.11.28. 21:26:51

@Open Skies:

Még nem tudom pontosan, de az biztos, hogy a Gripen-szerződés jövő évtől nem fog úgy működni, mint eddig. Pont.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.02. 21:28:17

Apró kérdés: Miért tűntek el a svájci gripenes posztok?

zord 2011.12.03. 09:24:54

@KGyST:

Át lettek helyezve mind a hírek közé. Néha kicsit rendet próbálok tartani. Nem nagyon, kicsit.

Zord

Open Skies 2011.12.06. 17:05:50

@zord: mno.hu/belfold/mashogy-lizingelnenk-a-gripeneket-1035943

A Gripen vadászrepülőgépek lízingszerződésének módosításáról tárgyal a magyar kormányzat svéd partnereivel. A cél az, hogy mérsékeljék az éves fizetési részleteket, így törvényszerűen meghosszabbítanák a 2003-as szerződésben foglalt, 2016-ban lejáró lízingperiódus.

zord 2011.12.06. 17:30:02

@Open Skies:

Vajon ki írhatta? :-)))))

Zord

Open Skies 2011.12.07. 05:50:35

Sejtettem, csak a WA álnevet nem tudtam megfejteni.

Hollywood 2011.12.07. 07:49:53

@Open Skies: @zord:

Kíváncsi leszek hogy ez a rep. órát hogyan fogja alakítani?!
(több lesz vagy kevesebb vagy ugyanannyi)

Hollywood

zord 2011.12.07. 09:05:47

@Hollywood:

Egyelőre ott tartunk, hogy az idei lesz az első év, ami több repülést hozott, mint a "paraszt módra, tizedeléssel" kiszámított 1680 óra. Merthogy a tíz évre szóló 16800 nem egyenletesen oszlik el. Az elején kevés gép, kevés ember miatt kevés volt tervezve, aztán ahogy bejött minden gép és jöttek haza Sátánosból az átképztettek, nőtt az éves cél. Ettől függetlenül a józan észt nem lehet átvágni. Úgy nem jöhet ki a tíz év végén 16800 óra, hogy évente nem repülünk átlagosan többet 1680-nál. Eddig nem volt ilyen év, sőt! Infóim szerint 1300-nál többet egyikben sem sikerült.
Szóval csak azt akarom mondani, hogy ahhoz, hogy éljünk a jelenlegi szerződés adta lehetőségekkel, a 2016-ig hátralevő években pengetni kell 2000 körül. Őszintén remélem, hogy tudok konkrétumokkal szolgálni év végéig.

Zord

Open Skies 2011.12.07. 18:28:56

@Hollywood: Gondolom ugyanannyi marad, így a maradékot 5 helyet 10 évre kell elosztani.

>hogy az idei lesz az első év, ami több repülést >hozott, mint a "paraszt módra, tizedeléssel" >kiszámított 1680 óra.

Amit tulajdonképpen fél év alatt repültek le, mert fél évig üzemanyag stop volt.

zord 2011.12.07. 23:34:27

Én remélem, hogy tulajdonképpen a "gépek árának" kifizetése tolódik ki, az üzemeltetési keret nem zsugorodik. Nincs is hova zsugorodjon! Ne feledjük, a 2001-eshez képest a 2003-as szerződés is súlyos visszalépés volt ~20000 óráról, miközben nőtt a képességpotenciál.
A meglévő QRA/Air Policing és "core" A-G feladatrendszerre, valamint a huszonix hajózólétszámra tekintettel nincs hova hátrálni. Az éves ~kétezer óra KELL.

Zord

Hollywood 2011.12.08. 12:52:34

@zord:

Egyet értek veled, kell a 2000 óra vagy még több.
Valaki el tudná nekem magyarázni azt a kijelentését Kilián Tábornok úrnak (ha jól emlékszem ő tőle hallottam) hogy a Gripen pilóták specializálódnak, mivel nem lehet mindenkit mindenre kiképezni. Ezt hogyan kell most érteni, mik a célok [specializációk]? Hogy lehet ezt a kevés órából megoldani és szétosztani hogy ki mit és mennyit repüljön?

üdv:
Hollywood

molnibalage 2011.12.08. 15:10:14

@Hollywood: Valaki AG csapásmérést gyakorol sokat, valaki meg BVR és manőverező légiharcot / műrepülést.

Mi ezzel a gond? Hogy az ellenség nem kérdezni meg, hogy mihez értesz..

Hollywood 2011.12.08. 15:16:43

@molnibalage:

"Hogy az ellenség nem kérdezni meg, hogy mihez értesz."

Pontosan.

Bár nekem még mindig érdekes dolog évi 80 órát szétosztani erre is arra is. Nem tudom hogy lehet így elég pilótát biztosítani akár QRA feladatra vagy másra.

zord 2011.12.08. 15:52:15

@Hollywood:

A 80 óra QRA-ra elég, a szimulátor mellett, különösen, ha az AOR Magyarországra korlátozódik.

Itt nem arról van szó, hogy teljesen ki vannak, lesznek képezve A-G-re, hanem arról, hogy mindenkit igyekeznek bevezetni, és ezt a tudást időről-időre frissíteni. És van néhány ember, aki ezen a területen elmélyül egy kicsit jobban. Olyasmi irány, amiről itt többször írtam: az órákból nem jön ki egy swingrole század, ezt el kell felejteni. Az fejenként ~200 óra lenne, amihez a flottának, huszinix hajózóval számolva négyezerakárhányszáz órát kellene repülnie évente. Ez nincs, és nem is lesz.
A legjobb esetben 2000 óra, picit fölötte amivel számolni lehet. Ebből kijön egy stabil huszonixes hajózóállomány QRA-capable, és páran olyanok akik A-G-hez is értenek.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.08. 17:01:46

Én olvastam egy tanulmányt az F-15 repórákról, ott (függően attól, hogy a típuson 500 óra alatti kezdőről vagy e feletti profiról volt szó) egy egyfeladatos pilóta számára 85-100 óra a minimum, egy teljesen bevethető számára meg ~190 óra. A kezdő és a profi között kb 10% a difi, a kezdőnek kell többet repülnie.
De az amerikai rendszer az más, eleve inkább a havi felszállások számát nézik.

Beat it! 2012.01.24. 09:30:22

Gripen szimulátor:
www.honvedelem.hu/cikk/29969/legi-elmeny-a-foldon-
A vége felé a pilóta csinál egy orsót egy svéd tanker mögött. Vajon légi utántöltést lehet rajta gyakorolni?
Sok szó esett itt a kiképzésről. Ha azt vesszük (megelőlegezve az 1600 körüli éves óraszámot), hogy a flotta átlagban többet repül évente mint a Mig-29-es flotta és még szimulátor is van, akkor ki lehet jelenteni, hogy pilótáink az elmúlt 20 évben most a legképzettebbek?

zord 2012.01.24. 11:32:29

@Beat it!:

Egyértelműen igen. A hosszú távú tapasztalat egy más kérdés, bár ebben a tekintetben is vannak az első néhány átképzési batch-ból olyan arcok, akik sok mindent láttak életük során. A fiatalok meg nyitottak az új technológiákra és sok mindent az ő gondolkodásukkal könnyebb befogadni.

Zord