Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Születésnapi dilemmák Plovdivban

2011.09.03. 17:59 | zord | 21 komment

100. születésnapját ünnepeli a hétvégén az aktuláis bolgár légi fesztiválon (BIAF) a balkáni ország repülése. A Fekete-tenger parti országként újfent nagyhatalmi ambíciók fókuszában álló Bulgária légierejének fejlesztése, fenntartása eddig mintha többfelé tekintő külpolitikát tükrözött volna, amiből azonban éppen az Egyesült Államok nem részesült kellő hányaddal. A LégierőBlogger Plovdivban az európai és orosz (!) vendégek jelenlétét látva és hallva, azzal a benyomással lett gazdagabb, hogy a jövőben sem fog. 

Plovdivi "zajélet" Cougarral, Robinsonnal, svéd technikussal, egy liteninges Gripennel, és hegyekkel. A Saab volt az BIAF idei fő szponzora, esélyeit egy nyolc gép beszerzését célzó majdani bolgár tenderen jóra taksálják. Már ha lenne tender, de nincs, ahogy pénz se.

A Gripen riválisai közül csak az Typhoon volt jelen a JG74 Mölders színeiben. Függőlegesben alázott. Hiába, EJ200x2 > RM-12x1. A BIAF rendkívüli volt abban a tekintetben, hogy a másik riválisból, az F-16-osból egy sem repült...szeretem a típust, de most nem hiányzott, főleg egy holland vagy belga  :-) Statikuson két spangi 50-es volt.

A bolgár 21-esek lehet, hogy idén év végén nyugdíjba mennek. Ezért megérdelemte ez a példányuk, hogy a nagyobb méret és élvezhetőség kedvéért elforgatva tegyem be ide. A scenárió, amit a géppárjával együtt eljátszottak, egy Spartan lekényszerítése volt QRA-ból. A típus a kis repülési sebességet, melyről pályafutása alatt nem vált híressé, ezúttal sem demonstrálta.

A Szuhoj 25-ös sem marad már sokáig, noha elnyűhetetlennek tűnik, úgy a földön, mint a levegőben. Ráadásul élethűen CAS-olt, miközben alant (lásd lejjebb) helikopterek inzertáltak, extraktáltak és SPIES-rope-oltak.

A MiG-29-es még hosszú évekig Bulgária egyedüli vadásztípusa lesz a 21-es kivonása után. Bulgária nemrégiben alkatrész-keretszerződést írt alá az oroszokkal, amitől az itt is gyalázatos hadrafoghatóság javulását várják, ugyanakkor terítéken van a szlovák AS-hez hasonló modernizáció is.

Izgalmas pillanatok. A földrengés sújtotta metronómhoz hasonló ütemre járó BIAF-program leglátványosabb és leginkább magával ragadó pontja a Cougarok és egy Mi-17-es közös munkája volt, Szu-25-ös fedezettel. A "harcosok" egy részét még korábban, C-27J-ből ugratták.

Rádiolókációs őrs a plovdivi repülőtéren. Diorámába kínálkozik a "Forgó Ruhaszárító Berendezéssel" együtt.

Az európai uniós finanszírozásból a határőrség számára beszerzett Agusta A109 egyike, Starfire FLIR-rel, és a hozzá tartozó munkaállomással. Vannak, akik számára az Unió fejlesztéseket hozott...(mi mit is vettünk a brüsszeli pénzből? Vízágyút?) 

Spartan-protekció?

A bolgár C-27J-k közül ez a példány még csak levakolt EW-installációkkal bír: orr-rész.

Farokrész dettó.

A kiállított román példányon már ott vigyorgott minden, ami kell.

A sztár keletről jött

A múltat megtagadni lehet, de minek, meg ráadásul kiknek a kedvéért is? A BIAF díszvendége a Mihail Beljajev által "hajtott" MiG-29OVT volt.

Az egyedi kísérleti repülőgép jelenléte állítólag nem került pénzébe a vendéglátóknak, abban a fennt említett bulgáriai MiG-29 alkatrésszállítási megállapodás játszott közre.

Nem szeretem a füstölőt, de néha tagadhatatlanul feldobja a képeket.

Egy újabb csalás, elforgatással. De megbocsátja a kedves olvasó?

Ez mi?

RUM-R-01 célgép, mikrohajtóművel.

Egy politikailag korrekt festésű EADS Messzer.

Zord

Címkék: gripen plovdiv bulgaria typhoon cougar mig 21 mi 17 agusta szu 25 c 27j biaf 2011 mig 29ovt a109

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr43200333

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2011.09.03. 21:00:52

Ez a szürke ez milyen/melyik 109-es? Nem emlékszem hogy láttam volna már ezt valahol.

zord 2011.09.03. 21:05:08

@Open Skies:

Ezüstszínű, és G-2-esnek írták. Engem annyira riasztott a festése és anonimitása, hogy minden Tobak által belémtáplált Messzer-vonzalmam dacára nem voltam hajlandó sokáig nézegetni.
Biztos van, aki ért hozzá, és tudja.

Zord

Open Skies 2011.09.03. 21:10:15

Repülőképes? Gondolom utángyártott lehet.

samoth 2011.09.03. 21:24:29

Tetszik:)
Habár ez a Gusztáv annyira vonzó, akár a holland demofalcon:)

RobertAmat 2011.09.04. 19:34:29

"mi mit is vettünk a brüsszeli pénzből? Vízágyút?'

Ja, meg egy rakat Nissan Pathfinder rendőrautót, de az nem számít, csak a vízágyú.
Biztos egyedül vagyok ezzel, de nekem egy kicsit kezd uncsi lenni, hogy mostanában szinte minden posztodba jut valami hazaárulózós, karvalytőkézős politikai megnyilvánulás. Ok, már mindenki vágja a politikai nézeteidet, de most amikor már a csapból is a komránypropaganda folyik, szerinted tényleg szükség van itt is erre retorikára? Lassan már nem tudom, hogy ez még a Légierő blog vagy már az Alaptörvény Asztala?

Bocs, ha csak engem untat ez.

GSF 2011.09.04. 21:15:01

A szlovák 29 AS-ben tényleges képességnövelés is volt? Gyakorlatilag Natositott kommunikációs upgrade, nem?

Ők áttértek állapot szerinti üzemeltetésre, vagy nagyjavították a gépeket?

És még egy kérdés, a szlovákok (bolgárok?) rendelkeznek olyan ipari háttérrel, hogy otthon is dolgozni tudnak a 29-eseken, vagy mindet ki kell repülni az oroszhoz?

Egyébként nagyon szép az OVT, de a 21-es kép a nyerő :-)

Üdv!

Beat it! 2011.09.05. 09:13:54

@RobertAmat:
Amiről beszélsz, egyáltalán nem unalmas. Valóban nagy a kontraszt hazánk és azon országok között, ahol ésszerűen mennek a fejlesztések, vagy ahol tényleg fontosnak tartják a honvédelmet (nem csak a propaganda szintjén). Erről érdemes beszélni. Hátha eljut a döntéshozók fülébe is egyszer, és összeszedik magukat.

A Messerről: nem lehetséges, hogy ez csak egy festés előtti állapot és elhozták megmutatni, hogy állnak a felújítással?

Ekarp 2011.09.05. 10:44:51

@Open Skies: Az EADS statikus demógépe. Buchónból visszalakított, ezt cipelik minden kiállításra, repülésképtelen. Régen zöldes árnyalatvilágú kamuflázsban szerepelt, minden egyéb jelzés nélkül.
A gépen tisztán látszott, hogy nem festés előtti állapot, egyelőre ezt így gondolják késznek. (Oldalkormány is ezüstre volt fújva)

zord 2011.09.05. 16:03:54

@RobertAmat:

Hát egy biztos. Az alaptörvény asztala nem utazik repülős témában annyit, mint én. Meg lehet próbálni az alaptörvény asztaláról mindazt megkapni, amit innen, de nem fogsz sikerrel járni. Azért megpróbálhatod a politikai tolerancia jegyében :-))))))))
Egyébként meg a blog különösen személyes műfaj. Olyan amilyen, pont. Vállalja a szubjektivitást. Én nem tettetem, hogy "olyan sokoldalú vagyok, hogy az már gömb". Aki tolerálja, tegye, aki nem, hát ne tegye. Aki kommentál, hát tegye, aki nem, hát ne tegye. Meg van engedve.

Zord

Batkaa 2011.09.06. 01:32:02

@RobertAmat: nem tudom, mi a fasz bajod van?
Egyetlen mondat miatt belekötsz a tulajba, közben ráadásul a helyén is volt, hiszen adódik az összevetés, hogy mire költötték nálunk azt a kalapot, amiből a bolgárok kihúzták a két AW109-est?!

block50 2011.09.06. 09:41:41

Zord! Jól érzem, hogy már neked is kicsit sok a csilicsáré belga és holland demo team...? :-)

zord 2011.09.06. 13:10:26

Új amerikai ajánlat készül Bulgáriának, hitellel megtámogatva:

paper.standartnews.com/en/article.php?d=2011-09-05&article=37157

Zord

zulu74 2011.09.06. 13:53:23

@Batkaa:
Ha azt látná(nk), hogy most éppen tök jó dolgokat húznak ki az EU kalapból idehaza, akkor biztosan meg lehetne győzni arról, hogy helyén való volt az utalása.
Az viszont igaz, hogy senki sem mondta, hogy politikailag korrekt lenne a fórum, bár azért ha visszaolvasunk, a nemzeti oldalba is belerúgunk nem egyszer itt.

zord 2011.09.07. 00:08:38

@zulu74:

Bárkibe örömmel, aki cseszteti a légierőt/légvédelmet!

:-)))))))))))))))

Zord

Batkaa 2011.09.08. 02:18:44

@zulu74: nem, zulu, nem rúgunk a nemzeti oldalba, pusztán nem megyünk el szó nélkül a zavaró jelenségek mellett. Ez kettő.
Tárgyszerűen pedig egy bizonyos EU-tételről volt szó. Ha legközelebb megint vízágyút vesznek, biztos lehetsz, hogy senki nem megy el mellette szó nélkül.

Hála Istennek, hogy nem politikailag korrekt! Még szép, hogy nem!

Flankerr 2011.09.20. 16:13:27

@zord: Basescu ráadásul még a cseheket is mellénk tette. Egyébként szakmailag (javítóbázis, volumen, esetleg kanadainál olcsóbb lokális pilótaképzés valahol) nem lenne hülyeség egy homogén harci gép típus Kelet-Európában, de politikailag nem tartom valószínűnek hogy egységet tudnánk felmutatni..
És hogy ez mit jelentene a SAAB-nak, azt talán nem kell részleteznem.

zord 2011.09.20. 16:23:29

Abszolúte ellene vagyok a harci repülőgép képesség megosztásának, főleg, ha már van.

Egy újabb, sokadik önfeladás lenne részünkről.

Ennek a Kanada helyetti alternatívának van valami alapja? Suttognak ilyesmiket mostanság idehaza...

Zord

Flankerr 2011.09.20. 18:17:59

Nem, én most nem erre gondoltam.. Hanem hogy mondjuk HA a Gripenek visszaadása mellett döntenénk mi, és a csehek; a románok, bolgárok, esetleg szlovákok/horvátok/szlovének, újként ugyanazt a típust, (F-16) szerezne be mindenki, az egyéni igények szerinti mennyiségben és minőségben, akkor tárgyaláskor lehetne egységesen vevői oldalon fellépni. Persze ez is csak álom. Bár ha belegondolunk, végül is mindenkinek (SRB, SLO, CZ, BOL, HU, ROM) MIG-29-ese lett, de még a VSZ-n belül is teljesen eltérő időben..
Alternatíva: Én csak egy hűséges olvasó vagyok, aki néha belinkel pár hírt..:) Az F-16-tal főleg, de még nélküle is adná magát mondjuk a lekonzervált L-159-sre alapozva egy kiképző iskola, földi és légi harcképzésre is. Persze ehhez megint kellene a minimum félig egységes géppark ,és a folyamatos óralekötés, amit 1, de még két ország se termelne ki. 5-6 már igen..

zord 2011.11.14. 03:08:57

Nyeva-elfogás a fenti RUM-R-01-es bolgár célgépen lévő kamera szemszögéből:

www.youtube.com/watch?v=R89lubiufYc&feature=player_embedded

Zord
süti beállítások módosítása