Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Érik a PAK-FA gyümölcse

2011.08.17. 20:11 | zord | 23 komment

Ma a Moszkva melletti Zsukovszkijban a széles nyilvánosság előtt is bemutatkozott a PAK-FA program eredményeként eddig megépített két prototípus, melyek a remények szerint egyszer talán rendszerbe álló ötödik generációs harci repülőgépek alapjául szolgálhatnak. Szergej Bogdan, a Szuhoj berepülő pilótája szép programot repült az 51-es számú géppel, különös tekintettel arra, hogy a típus hol áll a berepülési programjában. A tény, hogy a bemutatót a nagyközönség (és Vlagyimir Putyin miniszterelnök) előtt megtartották, akkor is bizalmról árulkodik, ha tudjuk, hogy az orosz repülőgépipari kultúrában a vonatkozó küszöbértékek máshol húzódnak, mint Nyugaton.

Besorolás két géppel...szemünk előtt az összes T-50-es...

Ebből a szögből jól látszanak a lehajtható belépőélek, úgy a szárnyon, mint a LERX-en. Felsejlenek a fegyvertér-ajtók is.

Enyhe páraképződés a törzs-szárny átmenet fölött. Nagyobb sebességű, nagyobb túlterhelésű/állásszögű bemutató során valószínűleg a páraképződés intenzitása is nagyobb lesz. Itt és most és még érthetően a biztonság volt a legfőbb szempont, mint a határértékek pedzegetése.

Bár az ellenfény a fotós számára ellenség, azért néha jól jött ez a megvilágítás is...

Földetérés előtt. Nehéz hozzászokni, hogy a gép méreteihez képest milyen kicsi a függőleges stabilizátorok felülete.

Zord

Ps: A PAK-FA körvonalazódó irányai is azt sejtetik, hogy az alacsony észlelhetőség/mozgékonyság/fegyverrendszer/EW helyes arányainak megtalálása hozhat igazi előrelépést az ötödik generáció számára. Úgy tűnik, a szélsőséges kísérletek nem állták ki az idők próbáját, főként ami az alacsony észlelhetőség ("lopakodás") túlhangsúlyozását, politikai misztifikációját illeti.

Címkék: moszkva maks pak fa t 50 ötödik generációs

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr183161028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sidewinder 2011.08.19. 10:43:06

Van netes közvetítés a Zvezda TV-n keresztül: www.tvzvezda.ru/schedule/specialprojects/content/maks-2011_pryamaya_translyatsiya_1608.html/

A megjelenő ablakon a 4 felül levő gomb közül közül a jobb szélsőt(<átkritájá plosádka>) kell lenyomni. Valószínű a többi napon is menni fog. A közvetítés jó,csak 1-szer akadt meg,de hamar újraindult.Eddig ma szépen repült a Szu-35BM és a Rafale is.Aki meg inkább a sajtótájékoztatókra kiváncsi az a bal szélső gomb(zal<Gromov>) lenyomásával nézheti.A másik 2 gomb eddig nálam nem működött.

Allesmor Obranna 2011.08.21. 20:53:57

http://www.youtube.com/watch?v=eFsHqDLM6mk&feature=player_embedded#!

Megszakított felszállás.

zord 2011.08.21. 21:10:31

@Allesmor Obranna:

Egy pompás jelenség volt :-))))))))) Vagy madár?

Mindenesetre gyorsan reagált Bogdan a fékernyővel, meghát a pálya is 5400 méter hosszú...

Zord

Allesmor Obranna 2011.08.21. 21:24:32

Flame out. Valami gond lehetett a forszázzsal. Anno Jevgenyij Frolovnak is katapuultálnia kellett a jobboldali 117Sz miatt, akkor a 904-es Szu-35BM le is amortizálódott.
Gondolom innen jöhetett az óvatosság.

Más.
Észrevettem, hogy ez a Bogdan mind a Szu-35-össel, mind pedig a PAK-FA géppel folyton olyan kimérten indul. Szinte alapjáraton gurul neki, majd menet közben, igen kimérten adja rá a teljesítményt. Érdekes látni, hogy pl a T-50-nél ahogy fáklyát kapcsol, már megy is a gép felfelé.

Más.

Jurij Vascsuk a Szu-35-össel ahogy elnéztem, Szu-30MKI programot adta elő, de persze ez a bringa sokkal hamarabb tér magához. Azonban a kulbit manővereknél folyton elborult valamerre. Volt oldalszél?

Ami egy kissé bizarr, hogy ugyanez a pilóta a nem vektorálós Szu-35-össel (Szu-27M No.711) még 2001-ben Szöulban is megcsinálta majd mindegyik manővert.

Allesmor Obranna 2011.08.21. 21:33:00

Itt meg a nem vektorálós géppel szinte ugyanezek a manőverek:

www.youtube.com/watch?v=OtrDFq_5AvQ

zord 2011.08.21. 21:56:28

@Allesmor Obranna:

Az óvatoskodó embereknek van egy jó tulajdonságuk: tovább élnek.

A szél eléggé pályairányú volt 16-án és 17-én is.

Zord

Allesmor Obranna 2011.08.21. 23:09:34

Persze ezek a borulások a hajtóművek precessziója miatt is lehetnek. A 117Sz-nek amúgy is nagyobb a kisnyomású kompresszorfokozata. Mármint nagyobb átmérőjű. Más a fordulatszám is.
Előszárny sincs. Az orr aerodinamikája és tömege is más. Meg amúgy se vagyok biztos a helyben loopingnál ébredő erők mechanikájának dolgában, borulni meg borult itt már minden, Szu-37, Szu-30MKI, MiG-29OVT, de kobránál a MiG-29M2, de még a mezei Szu-27-es is.
Az új Szu-35-ös teljesen más kormány és hajtóművezérlő rendszerrel rendelkezik, mint a korábbi gépek, a hajózó eléggé járatos a kulbit szabályos végrehajtásában, de úgy fest, ez most nem jött ki olyan szépen, mint korábban.
A Stoper manőver viszont nagyon energikus ezzel a vassal.
A Szu-30MKI-nál először megcsodált (X-31-es is csinálta már jóval korábban, ott Monguz volt a manőver neve, az F-16 MATV-nál meg ha jól tudom Hammer(?)) figura ott szinte szenvedés ehhez a Szu-35-öshöz képest.
Ez az új madár szinte önkínzó módon perdül bele a Kobraként induló manővernél a legyezőbe.
Az egyre több jóminőségű fotón közben látni, hogy a művelet leginkább szenvedő alanya a két vízszintes vezérsík, amelyik ilyenkor koppig hasra van rántva és veszettül hajlik. Az a helyzet ugyanis, hogy a maővert ez a két szerkezeti elem indítja, de már nem ők fejezik be, hanem a két 14.5 tonnás tolóerővel tombóló fúvőcső.
A függőleges vezérsíkok ilyenkor csak lobognak a turbulenciában, igaz, az új 35-ösnél jóval masszívabb szerkezetek vannak, a szárny meg szolgai módon hajlik mindenfelé, de ő meg már megszokta. Mióta létezik ez a 14.7 méteres szárnyfesztáv, mást se csinál, csak hajlik, mint egy vitorlázógép szárnya.

A vízszintes vezérsíkokra visszatérve csupán egy gondolatom van. Bizonyára sokat fejlesztettek a konstrukción, de 2002-ben ugyanez a Jurij Vascsuk már katapultálni kényszerült, mikor a legendás 711-es jobboldali stabilizátora önálló szárnyalásba kezdett, ugyanis fáradásos törés következtében elszállt.
A géppel végzett manőverek hasonlóak voltak.

Allesmor Obranna 2011.08.21. 23:22:34

Egy kis tárgyi tévedés, a Stoper az az a manőver, amikor a gép liftel lefelé és közben forog a függőleges tengely körül. Ezt hagyományos gépeknél lapos dugóhúzónak hívják és illik belőle katapultálni, mivel az aerodinamikai kormányok a nulla megfúvás miatt hatástalanok. Nyugaton ez a manőver a Helikopter. A Raptor képes rá.

Amiről fentebb írtam az nem is egy, hanem két manőver. Az egyik a Kobrából indított legyezőforduló, erre a Raptor is képes, de igen lomhán, a másik pedig egy 90 fokos állászöggel megperdített dobott orsó, másképpen egy 360 fokos legyező, azaz egy olyan legyezőmanőver, ahol a gép orra a figura befejező pontjánál nem orral lefelé van, hanem az égnek meredve. Ami az orosz vasaknál ezután következik, az a 90 foknál a bot enyhe kiengedésével a 80 fokos állásszöggel haladás. Ilyenkor "ajtó-ablak" kalimpál, az FbW intenzíven dolgozik.
Ahogy elnéztem Vascsuk pénteken a 360 fok befejeztével nem indult meg egyből előre, hanem valahogy "ráesett" a fúvócsöveire, a gép csövekkel lefelé kezdett merülni, de a fáklya megfogta és onnan 80 fokos állászöggel tudta folytatni a műsort tovább.

Sidewinder 2011.08.21. 23:54:18

@Allesmor Obranna: Bogdan tényleg óvatos lett,ami nem feltétlenül baj. Azért a Szu-35-öst ő is keményen megtépte amikor az időjárás engedte. Korábbi napokon délelőtt ő repülte,délután Vasjuk. Egyébként Bogdan már nem "csak" a első osztályú,és érdemes berepülőpilóta,hanem idén megkapta az Oroszország Hőse címet is.Frolovról esetleg tudsz valamit? Jól van,repülhet?Én korábban fogadni mertem volna,hogy ő lesz a második aki repülhet a T-50-el,vagy Votincev (a Szuhoj honlapja szerint még mindig ő a főpilóta),de eléggé benéztem mert a másik madarat Kondratyev vezette.

Sidewinder 2011.08.21. 23:54:58

@zord: Kint voltál? De jó neked.

toth.tomi 2011.08.22. 01:28:36

@Sidewinder: És nem lehet, hogy ez az óvatosság éppen a PAK FA miatt van? Pont a Szuhoj honlapján írták, a MAKS vmelyik napján, hogy addig 84-et repültek a típussal, ami már szerintem önmagában is bátor, hogy elkezdenek vele demózni. Azért így 100 felszállás alatt lehet hogy nem is baj, hogy nem kezdik ész nélkül tépni bringát :)

zord 2011.08.22. 07:16:34

@Sidewinder:

Nem rajzoltam a fenti képeket!...azért annyira még nem vagyok ott a szeren! :-)))))))))))

Az biztos, hogy mint minden új dolognál, most is megilletődtem. Felemelő érzés volt, ahogy szerdán besorolt a reptér fölé a két gép! Hasonló, mint amikor Farnboroughban 2008-ban először láttam a Raptort, igaz, esztétikailag magasabb rendű érzés, mert a T-50-es azért szebb! És amikor befordul szembe, tiszta YF-23, ami mindig is "a gép" volt számomra!

Hát ezután rohadtul várom az F-35-öst! Nem zárom ki, hogy beelőzvén a senki sem tudja mikori európai bemutatkozást, rányomok jövőre egy projektet az Államokba!

Zord

Sidewinder 2011.08.22. 22:47:05

@toth.tomi: Teljesen érthető az óvatosság. Az Eagle Dynamics fórumán olvastam,hogy Szergej Bogdan azt nyilatkozta az Izvesztyija című újságnak,hogy maximum 5G túlterheléssel fog a bemutató alatt repülni,mert az elején vannak és nem kell széttépni.A tolóerővektoros rendszert sem használta. A hajtóműhibára pedig mintaszerűen reagált,a szakemberek meg remélhetőleg gyorsan megtalálják és elhárítják a hibát.

Sidewinder 2011.08.22. 22:50:39

PAK-FA+Su-35 bemutató repülés:
www.youtube.com/watch?v=5e0pTbmCUtg&feature=related

A Szu-35 elképesztő.A hangulat is nagyon átjön. A PAK-FA is nagyon tetszik a népnek.

Allesmor Obranna 2011.08.27. 15:09:59

www.youtube.com/watch?v=00zON-uyBjo

Klip a T-50-esről és a Szu-35-ös-ről a MAKSz alkalmából.
Mind a két masinát Bogdan repüli, a 35-ösnél kapja rendesen a g-ket...

zord 2011.09.01. 17:09:51

A MAKS 2011 oldalvizén történt "hivatalos találkozók" egyike:

www.nhat-nam.ru/forum/viewtopic.php?f=7&t=830

Zord

Open Skies 2011.10.10. 23:10:31

Csak most fedeztem fel hogy a két prototípus hajtómű közötti "nyúlványa" nagyon különbözik.
süti beállítások módosítása