Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2022
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (80) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (66) Győr (16) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (30) honvédség (22) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

Magyarországról Párizsban 1. Gripen-dilemmák

2011.06.23. 16:13 | zord | 30 komment

Ma Magyarországon nem illik a Magyar Honvédség jövőbeli releváns fejlesztéseiről, eszközbeszerzéseiről beszélni, vagy éppen fölösleges – megoszlanak a vélemények. Mert nehogy sápítozzon már a tisztelt adófizető, ellenzék; „nézz a büdzsére, úgyse lesz itt semmi!”; vagy éppenséggel derogál olyan „korrupt pénzszipolyozó kapitalistákkal” eszmét cserélni, mint a fegyvergyártók és -kereskedők.

A LégierőBlogger – nem lévén hivatalos személy – azért mégis az immerziót választotta a párizsi légiszalonon, hogy megtudja, mit gondolnak a nemzetközi védelmi ipari szereplők a „magyar piacról”. Persze továbbra is fenntartottam magamnak azt a jogot, hogy olyan dolgoknak is utánanézzek, amelyeknek „akár lenne értelme nálunk” a megfelelő politikai, pénzügyi és humán feltételek teljesülése esetén.

A legfőbb kérdés – keresd a pénzt! – továbbra is a szuperszónikus képesség jövője. Merthogy egyáltalán nem biztos, hogy van, és ha van is, az a Gripen. Ez párizsi beszélgetéseimből (is) egyértelműen kiderült. A programot valakik illendőségen felül, ha úgy tetszik szándékosan fojtogatják: megerősítést nyert, hogy működési intenzitásának visszaesése jóval meghaladja a HM-büdzsé tíz százalékos megvágását a Matolcsy-csomag által. A potenciális szcenárió röviden: hagyjuk meghalni, rákenjük a svédekre, akik 2016-ban elvihetik a drága hullát.

Egyre több szó esik (vagy már csak erről esik szó?!) a Rasmussen-féle pooling and sharing implementációjáról a közép-európai légtérvédelem tekintetében is, ám a realitásoktól függetlenül sokan vannak, akik nem a Gripent akarják látni ennek (egyik) eszközéül, legyen szó akár az MH, akár az AČR „meglévő” gépeiről. Az idézőjel indokolt, és a programok sebezhetőségére utal, hiszen még nincsenek tulajdonban, nincs „irreverzibilitás”. Egy biztos: a kérdés nem független az Egyesült Államoktól, a lengyel középhatalmi ambícióktól, a Lask-ba telepítendő amerikai „kiképzéstámogató” egységtől és természetesen az F-16-os típustól, viszont összefügg velük. 

A másik dolog, hogy szakmai információáradatról ugyan nem beszélhetünk idehaza Gripen-ügyben, ám ami jön, azt egyre komolyabb forráskritikának kell alávetni. Ahogy fokozódik a harc, megindul a dezinformációs tevékenység is, pro és kontra egyaránt. Pilóták, órák, árak, literek, stb...

És most jöjjenek az álmok, és az, hogy a nemzeti kormány annak ellenére nem becsüli meg a „nemzet szárnyait”, hogy egyre érdemesebb lenne. A típus érik. Valaki belinkelte a 160 ezer órát. Sigonellából visszatért az egyetlen KC-130 Gripen pilótákat utántöltésre képezni odahaza, és a Karakal műveletben továbbra is részt vevő Gripenek már francia és amerikai KC-135-ösökből illetve KC-10-esekből isznak, azaz már tudnak belőlük inni műveleti viszonyok közt. Líbiában a képi felderítő anyagok negyedét a típus szolgáltatja. A Link 16-ost a svédek élesben kezdték el alkalmazni, megoldva a különböző bürokratikus problémákat.

Halad a Demo program is, a 39-7-esben már új avionikai architektúra van. Az AESA-tesztek egyelőre lezárultak a Selex ES-5 Raven lokátorral, a gép orrában most súly van. Jövőre vagy 2013-ban megépül az első „igazi” nem átszabott NG.

Zord

 

Címkék: magyar párizs hungary kecskemét gripen 2011 le bourget

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr153009051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

samoth 2011.06.23. 19:40:42

Arra utalsz, hogy egy 10 éve meghozott döntést korrigáltatnak most a kormánnyal? Lehet, hogy mégis lesz egyszer használt Viper nálunk is?

Más:
Gábor: Neked mint radarrajongónak biztos többet jelentenek a cikkben a technikai részletek, mint nekem:) (bár tartok tőle, számodra még túl felületes is)
www.ainonline.com/news/single-news-page/article/paris-2011-thales-brings-consistency-to-rafale-radar-30149/

Hollywood 2011.06.24. 07:45:26

Zord:

"Rasmussen-féle pooling and sharing "

Ez pontosan mit takar, tudja valaki?
A másik kérdésem ezzel az újabb amerikai nyomulással kapcsolatban lenne.
Most megint fontos lett az USA-nak F-16 eladása nekünk így kb 10 évvel a típus váltás után? Biztos hogy F16, nem inkább F35 szeretnének esetleg elpasszolni ide is(tudom hogy nagyon drága de ez itthon megfelelő "érvelés" mellett nem szokott számítani, majd legfeljebb az egy század az 6 gépet fog jelenteni :)
Az is érdekelne ha lehet tudni és nem kerül érte senki bajba, hogy ki(kik) akadályozzák a Gripen program futását.
Ha már itt van ki kellene használni nem ?! Vagy rosszul gondolom? A "dögöljön meg a szomszéd lova is " esete forog fent most?

Beat it! 2011.06.24. 10:09:39

Tekintsünk el attól, hogy kinek és miért jó, ha Magyarország sebezhető, és nézzük pusztán az üzleti vetületet nézzük. Idehaza mindig sírnak, hogy nincs pénz. Pénz van, csak nem mindegy ki és milyen célra akarja felhasználni. Ezt jól tudják külföldön is. (Emlékezzünk pl. a török időkre, volt egy-pár város, amit ereje felett sarcoltak meg, mégis tudtak fizetni...) Ha ügyesek, sok pénzt le tudnak húzni hazánkról. Az amcsiknak érdeke lehet az F-16-ost nyomni. Mindig egy új program kerül a legtöbbe. F-16-ra átállni Gripenről sok pénz lenne, a hadrafoghatóság elérésére elérné vagy meg is haladná a Gripen program költségét, és pár év múlva ugyanoda jutnánk, ahol most vagyunk: nem repülnek a gépek, mert "nincs pénz" kerozinra. Ráadásul a Gripennel már elértünk egy üzemeltetési szintet, a pilóták a kevés repidő ellenére bevethetők. Bármely más géppel ugyanezt a szintet elérni évekbe kerülne, addig csorbul a légtér védelmének a képessége.
Jól járna tehát a svéd, ha leadnánk a gépeket, mert kihúzta belőlünk a nagy hasznot, és megtarthatja a madárkát. A további üzemeltetés időarányosan már nem jelentene neki akkora bevételt, mint a lízing ideje alatt - ergo neki is nyűgössé válik. És utána jól jár bármely gyártó, akinek a gépét lízingeljük (mert kifizetni úgysem fogjuk tudni). Egyedül mi nem járunk jól. Mert Y éves időszak alatt két különböző típusú vadászgépbe öltünk rengeteg pénzt, és így sem érjük el azt a képességi szintet, mintha az egyik mellett tettük volna le a voksot hosszú távon. És itt szuperszonikus gépre gondolok, nem az Alcára.
Tehát a képlet a Gripen leadása és új szup.szonik vadász esetén: (10+Y év) + kétszeres költség = fele harcérték. Vagy valami hasonló. :)
No és itt utalok vissza a kezdő mondatra: kinek jó, ha a kínlódásunknak és irdatlan kiadásainknak az az eredménye, hogy nincs légierő és nem tudjuk garantálni légterünk szuverenitását? Költői kérdés.
Kényszerhelyzetben vagyunk, a megoldás a Gripen program rendbetétele, felfuttatása lehetne. Akár + 4-6 Gripen beszerzésével. Vajon ez mikor jut el a döntéshozók agyáig? Talán eljut, de ha üzletet, lecsurranó milliókat remélnek, az felülír mindent....

zord 2011.06.24. 10:46:29

Helyes gondolat. Mindenki profitot akar, mi akarunk képességet. Ebből kell kiindulni. A "mi" alatt természetesen Magyarország morális tartással megáldott állampolgárait értem, nem az "elitet", ők ugyanis az elmúlt húsz évben a profitszerzők legnagyobb segítői voltak itt.

Ennyit erről.

Viszont amit írtam fenn, azt ne csak nemzeti keretek között értsétek. Én úgy gondolom, hogy az internacionalizmus jegyében "szivárványos" felségjel is lehet a térség majdani légtérvédelmi gépein. Több nemzet egy flotta, mint az AWACS/HAW/AGS. Mondjuk MNAPS, azaz "MultiNational Air Policing Solution". Én nem szeretném ezt, de egyre inkább erről van szó.

Zord

Flankerr 2011.06.24. 11:34:52

Kissé meredek dolog lenne a Gripenek visszaadása, de ugye hozott már "érdekes" döntést a gép kiválasztásával ugyanez a társaság.. Ha tényleg ez lesz, akkor a Beat It! által leírtak miatt szerintem egyértelműen "MultiNational Air Policing Solution". Még ha "fixen" el lenne döntve mondjuk egy bármilyen (használt) F-16 beszerzés, akkor is a (még ha csak formális) tender kiírás, kiszolgáló infrastruktúra fejlesztés, fegyverbeszerzés, és főleg az átképzés átfutása miatt még idén döntést és bejelentést kell tenni. A NATO "csak úgy" nem tűrne el egy komly képességcsökkentést. Így promt 3 lehetőség rajzolódik ki szigorúan amatőr alapon nálam, ha eldöntött ténynek vesszük (nem az) a Gripenek visszaadását:
1. Új típus (F-16). Mutyi, rohadt sok pénz, heves támadások minden oldalról. Politikailag, és főleg gazdaságilag szerintem vállalhatatlan még Viktoréknak is.
2. ALCA. A NATO "lenyeli" hogy itt csak szubszonikus képesség lesz. Viktorék pedig örökre megszabadulnak a "magyar gép külföldön éles bevetésen" rémálmuktól,
3. MultiNational Air Policing Solution. Na ez érdekes lehet. Romániában típusváltás várható, Horvátországban égető a csere, a szlovákoknál hirtelen nem tudom mi a helyzet (MIG-29?) Az EU elnökség leple alatt erős EU és NATO nyomás alatt letárgyalták a felek, akár csak egy RO-HR-HU rendszert. Mondjuk RO-HR-HU-SLO esélye kisebb, megnézném Slota arcát már csak az ötlet megemlítésekor..:)..
Szóval érdekes. Szerintem a legjobb és logikus döntés hogy a gépek maradnak. Viszont a jelek és Zord infói nem merre utalnak...

rudai gyerek 2011.06.24. 13:45:55

@zord: Azért egy kicsit nehéz elképzelni, hogy szlovák, vagy román pilóták biztosítják Magyarország légterét...

zord 2011.06.24. 14:33:53

@rudai gyerek: Sok minden elképzelhetetlen volt. A Horty-rendszerben a Rákosi-féle. A Kádár-rendszerben az Antall-Boros-Horn-Orbán-Medgyessy-Gurcsány-Bajnai-Orbán-féle "demokratikus" rezsim.
A "többnemzeti erők" ma már valósággá váltak, és egyre több haderőnemben, fegyvernemben és szervezetben jelennek meg. Sajnos, teszem hozzá természetesen, mert ez már tényleg a szuverenitás feladása.

Zord

gaffel 2011.06.24. 14:58:02

@zord:

remelem a multikulti ilyen szintre emelese nem fog bekovetkezni, mert ahogy Oswald Spengler mondotta,

"...szuverén az, aki a kivételes állapotról határoz."

rudai gyerek 2011.06.24. 16:14:25

@zord: Igazad van, bizonyos mértékig szükséges a katonai együttműködés az országok között (pláne azon országok között, amelyek tagjai egy katonai szövetségnek). Jó példa erre a franciák és németek közös dandárja.
A közös légierő fenntartása olyan országok számára kedvező, amelyek egymagukban nem lennének képesek kifizetni a harci repülőgépek fenntartásához szükséges összeget.
Remélem, hogy Magyarország nem süllyed odáig, hogy a környező országokkal közösen legyen kénytelen légierőt fenntartani...

jack o'neill 2011.06.24. 19:50:15

Háát, ez a "C.E.A.F" nekem így elsőre rémes egy gondolat és igen, másodikra is...
S, nem a románok, vagy a tótok miatt (bár ahogy írjátok, Slota buráját pl én is megnézném).
Ez már az ország szuverenitásának oly színtű feladása, ami nekem sok...
Pláne úgy, hogy ebben az országban mindig, minden hülyeségre van pénz.
Ha meg ez, most, a nemzeti kormány idején komolyan felmerül (vagy felmerült?) akkor végképp el áshatják magukat.

samoth 2011.06.24. 20:10:55

A lényeg nem is a beszerzendő gépek után kapott pénzszerzésen van. A lényeg a függés kialakítása. Ha egy ország eléggé függ egy másiktól, utána sokkal több profitot termel annak (ami nem feltétlenül csak pénz) Egy-egy nagyobb légitársaság megrendelése sokkal nagyobb pénzügyi profitot hoz egy repülőgépgyártó cégnek, mint egy nemzet légierejének felszerelése, mégis sokkal nagyobb felhajtást csapnak ez utóbbi körül. Nézzétek meg, mi van Indiában. EU-s gépek maradtak a végső körre, erre az USA már azt fontolgatja, hogy az ott leszerepelt 4+-os gépeik helyett hajlandó felajánlani akár az F-35-öt is!
Persze az indiaiak sem lesznek hülyék szerintem, és biztosan ismerik azt az ókori mondást, hogy "Soha ne köss szövetséget a legerősebb hatalommal, mert annak csak szolgája leszel!" Biztosan hallottak a lezuhant török F-16-ban talált rejtélyes dobozról is, ami, mint a gyártó elárulta, egy nyomkövető. Hát inkább maradnak a talán kevésbé potens, de függetlenséget meghagyó alternatív megoldások mellett.
A másik probléma, hogy Magyarország egy "örök vonakodó csatlós". Ha már függünk, akkor használjuk ki az abból származó előnyöket, mint teszik ezt pl. a lengyelek. De ezzel a se ide, se oda állással elidegenítjük, és bizalmatlanná tesszük szövetségeseinket. A lengyelek legalább erős törekvést mutatnak az interdependencia kialakítása felé, ha már a dependencia elkerülhetetlen is, az independencia pedig a mai világban legfeljebb utópia.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.25. 10:56:16

10 éve kellett volna F-16-ot venni, nem ma. Bármennyire is szimpatizálok magával a típussal, aki ennek ellenére kidboná a Griffeket és venne ma Vipert, annak legszívesebben leüvölteném a fejét, hogy:

NÓÓÓÓRMÁÁÁÁÁÁLIS VAGY...?

rudai gyerek 2011.06.25. 11:08:59

@molnibalage: Ha már egyszer a Gripen mellett döntöttek, ki kellene használni az általa nyújtott lehetőségeket.

Mondjuk nem lenne rossz, ha a pilóták lehetőséget kapnának a földi célpontok elleni támadás, vagy a légi utántöltés gyakorlására.

Na jó, nem álmodozok tovább.

jack o'neill 2011.06.25. 12:30:33

@molnibalage:
Minek akarsz üvöltözni, mikor egész fain munkahelyekre lehetne az ilyet küldeni. Pl. Fehérvár felé úgyis átépítik a vaspályát...

stonefort 2011.06.25. 13:28:46

Hozhatják ide Darth Vader űrvadászgépét, nekünk azt is sikerülne semmi perc alatt lenullázni.

gaffel 2011.06.25. 16:11:46

még az is lehet, hogy kidobjuk a gripent aztán jönnek a kínaiak. úgy tűnik elég erősre fűzzük a kínával a kapcsolatot.

GSF 2011.06.25. 18:12:22

Azért a Gripen program csődjét a svédek kudarcaként eléggé nehéz lenne eladni. Szerintem az Orbán kormány többsoros nemzetárulása ezen a téren is teljesen önellentmondó. Paradox módon az a gárda teszi tudatosan tönkre a honvédelmet, aki a külpolitikában erősködik és megmondóembert játszik. Veszélyes vizeken eveznek.

Nincs jövője közös légtérvédelemnek. Ki gondolja komolyan, hogy a szlovákok és románok ebbe belemennének? Bennük nem csak szavakban van nemzeti büszkeség, tettekben is lesz. Ráadásul fiatal államok, amik kénytelenek önállóságukat és függetlenségüket légvédelem terén is fenntartani.

A Gripenek jók. Nekünk nem kellene nagyobb teljesítményű gép. Ha rendesen felfuttatuk volna a századot, és jól bevásároltunk volna amerikai fegyverzetből, akkor nem is lenne itt semmiféle ellenlobbi. Magyarország nem akkora piac, mint a lengyel.

Ami itt van, az szégyen. A gépek ha repülnek, az a három összesen hat felszállást tol egy nap. Vicc. Hazárdjáték. Árulás. Lehet, hogy keményen hangzik, de ez, ami most van, nos a legundorítóbb magatartás ami a módszerváltás óta volt. Hendéstül és Viktorostul. Menjenek oda, ahova valók.

A svédek bármibe belemennének most, hogy megtartsuk a gépeket. Egy tapasztalatokat szerző és lassan valóban kiforró típus van a kezünkben. Azt mondom, hogy nem ezt a gépet vettem volna, de ha már ez van, akkor pedig egy lehetőség, amivel csak élni kéne. Egy olyan gép, ami 2030-ig kiszolgálna minket. És van! Itt repülnek. Vagyis repülnének...

De hát nincsenek illuzióim, majd ha kell, akkor a nemzetmegmentőmegmondók megvédenek minket.

Üdv!

stonefort 2011.06.25. 19:49:36

A közös légtérvédelem teljesen racionális és életképes terv lenne. De csak abban az esetben, ha az előzetes egyetértő döntést követően a részletekből kihagyják a magyar politikát. Ha beleszólásunk marad, akkor bukta. De ha megszületik egy szerződés, és ahhoz kötelező tartani magunkat, akkor még akár jó is lehet a dolog. A magyar, szlovák, román katonák, szakemberek tök jól elvannak egymással, legalábbis nekem ezzel ellentétes infóim nincsenek. Ez független az alkalmazott típustól, ami egy platform. Hordozza a link16-ot, AMRAAM-ot, innentől csaknem mindegy, hogy mi a neve, F-16-os, vagy Gripen. Noha én személy szerint annak idején nagyon ellene voltam a "svéd betegségnek", ma már azt a véleméynem., hogy meg kell tartani, és kipréselni belőle a lehetőségeket.

Batkaa 2011.06.26. 12:58:30

"A fegyver a szabad ember egyik legfőbb ismérve. Akinek nincs fegyvere, az fogoly!"
Maderspach Viktor

Batkaa 2011.06.26. 13:20:04

A szuperszónikus képesség jövője pénzkérdés.
Az pedig egyre kevesebb lesz.
Nagyjából mostanáig tartott a kegyelmi időszak, ami alatt meg lehetett volna erősíteni a képességeket, hogy kitartsanak még egy ideig a nehéz időkben.
Az elkövetkező években a világváltozás nem fogja már lehetővé tenni a mostanáig elmulasztott képességek pótlását.
A permanens válságban ilyesmire nem fognak költeni. Ha lesz közös légtérvédelem, abban magyar részvétel csak rendkívül erős külföldi nyomás hatására lesz, ha összességében megtakarítással jár. De akkor is ezt a magyar elit egyfajta nemzetközi adóként fogja elkönyvelni, nem mint szükséges biztonsági ráfordítást.

GSF 2011.06.26. 19:34:45

Az én véleményem az - ami ugye nem oszt nem szoroz - hogy ha kihajítják a Gripent, akkor kérni kell egy számadást, mennyibe került ez nekünk úgy, hogy semmit se hozott. És azokat a csúszómászó gerinctelen csigákat, akik ebből profitáltak, meg lúzerlenyúlós politikusokat - akikből most már rohadtul elegem van - bíróság elé kell állítani. Hűtlen kezelés, hanyag kezelés, stb... Megállna, csak akarni kéne. De ki akarja saját magát elítéltetni, nemde?

Tetű banda, úgy ahogy van. Az egész rendszer velejéig rohadt, mindenestül.

A Gripen megtartható típus, még most is felfuttatható lenne a program, még nem késő, csak akarás nincs. Gondolom még lenyúl belőle az éppen regnáló hatalom azt amit tud, azt kuka.

A tehetetlenségtől ökölbe szorul az ember keze.

Tulajdonképpen a 29-es kivonás mikéntje és hogyanja előrevetítette azt, hogy mi vár a Gripenre.

Tetszettek volna előre gondolkodni és már akkor felszámolni a honvédelmet, amikor még nem volt Gripen. 2000-ben mindent leállítani és a felszabaduló pénzből osztogatni, vagy eltenni zsebbe, kit édekel.

Bocs a kirohanásért, de ami itt folyik az már olyan szinten undorító, hogy lassan szavakat se találok rá. Azért a nemzetvédelem magasztosabb és realistább dolog kéne legyen!

Üdv

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.26. 20:51:57

Szerbusztok!

Amit gondolok megoldás, nem tetszik, de szerintem ebben gondolkodik a "GAZ"emberek kormánya.

Kifuttatni a Gripen programot, majd valamilyen jogi-csűrcsavarral nem átvenni a gépeket, s visszaadni az egészet a Svédeknek. A csehektől 1 alca század (hogy ne mondják nincsenek haci repülőgépeink) és közben a Kanadában képzett, illetve képzendő pilóták egy részének F-16-ra átképzését biztosítják. Közös 1 vagy 2 ezred (Wing) cseh-lengyel-magyar (talán szlovák) és ebben magyarok is. szerintem minden nemzetnek 6-8 gépe lenne (köztük 2 kétüléses) amelynek a költségeit állni kell. A Wing több bázisra települ és a QRA szolgálatot látja el. (talán egyéb L-L és L-F feladatokra is felkészül + légi utántöltés. A gépek az USAF-tól és vagy a Nemzeti Gárdától kivont Block40-52 közül kerülnének ki, nagyjavítás után.

Az ALCA-val repülnének természetesen pilóták, és ez előkészítés illetve szintentartás lenne a szuperszónikus repülésre..

Még rágondolni is borzalmas...

Beat it! 2011.06.26. 21:26:32

Közös légtérvédelem? Pénzügyileg, szakmailag talán racionális lehetne, erkölcsileg azonban nem. Személy szerint a románokra, szlovákokra a lyukas zoknimat nem bíznám rá, nemhogy a légterünk védelmét. Annyira azért nem jó fiúk, hogy megbízzunk bennük. Meg a jó iskoláját, NATO tagok vagyunk, és kiállítunk egy szegénységi bizonyítványt magunkról? Évtizedeken át sugárhajtású vadászok tucatjaival védtük a légterünket, és pont most ne lennénk képesek erre? Nem hiszem.
Hosszasan lehetne erről értekezni, de mára eleget dühöngtem.

Ez a poszt gondolatébresztő volt. A következő kulcsszavak vannak benne: üzlet, pénz, Gripen, 2001, 2011. Mi a közös bennük? Matolcsy György. Az az érzésem, hogy a Gripen program jövőjéről őt kell kérdezni, ő lehet a kulcsfigura. Neki köszönhetjük a Gripent, ha kimúlik talán az is miatta lesz. Miért? Ő szimplán az üzleti érdekek miatt (gazdasági ellentételezés) és nem a képességek miatt erőszakolta ki a Gripen választását. Nos, az ellentételezés lejárt, fizetjük a részleteket és a fenntartási költségeket, ez egy gazdasági miniszternek rémálom. Ettől kezdve nem is látja az elvi és gyakorlati pozitívumokat (a honvédelem és a képességek terén). Ellenben meggyőzi a maga igazáról a többi döntéshozót is. Pl Orbánt, aki fizetni akar mint a katonatiszt, hogy letörlesszük az államadósságot. Tudjátok, azt a temérdek pénzt, amit felvettek a vezetők, de nincs látszatja, hogy hova lett. Fel sem merült az elengedés, átütemezés kérése. Nem, mi fizetünk. Hány Gripen program jött volna ki abból az 1700 milliárdból, amit most kipengettünk? Ezek után aki azt meri írni, hogy "nincs pénz" azt elküldöm a picsába.
Visszatérve Matolcsyra:
ha a kormányban még van szemernyi igény a saját légierőre, akkor a következő forgatókönyv lehetséges. Gripen program lezárása, új program indítása. Mindezt üzleti okok miatt. Új program, új ellentételezés, új befektetések. A honvédelmi szempontok másodlagosak. A gond az, hogy a gazdasági nehézségek (és a sóherség) miatt lehet, hogy csak szubszonikus típusra fogja futni. Bár a nagy Kínával való összeborulás jegyében lehet, hogy J-10-es lesz a dologból... És ezek a jobbik esetre való forgatókönyvek. Rosszabb esetben jön a közös légtérvédelem.

Batkaa 2011.06.27. 00:26:33

@Beat it!: Azért ne vaduljunk nagyon bele!
A mostani adósságcsökkentést nem lehetett volna bármire elkölteni.
Orbánék kicsavarták a nemzetközi pénzvilág kezéből a nyugdíjvagyont, azt nem tarthattuk volna meg, ígyhát visszaadják, mint adósságtörlesztést. Közben viszont csökken a kamatfizetési kötelezettség és ezen a vonalon marad több pénz idehaza.

Ne nagyon számíts rá, hogy a Griff után lesz még bármilyen hazai eszközbeszerzés. Addigra úgyis a legkisebb gondunk nagyobb lesz ennél.

Vegyétek figyelembe, hogy a világválság még koránt sem játszott le. Most minden gyönge ország azért kapaszkodik, hogy ne legyen benne a kihullók első körében.
De az angolok, amerikaiak sem állnak jobban. Ahogy a dolgok kinéznek, akár a jövőbeni teljes amerikai hadseregfejlesztés tervezete is zárójelbe kerülhet. Ez a mostani nyár sok mindent meg fog mutatni. Őszre látni fogjuk, hogy mi marad, mi megy.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.06.27. 09:07:49

A chichagoi egyezmény előírja, többek között a polgári forgalom légrendészetének biztosítását (air policy). A jelenlegi polgári gépek elfogásához és levezetéséhez, ellenőrzéséhez stb. szuperszoníkus repülőgép kell, tehát vagy szövetségi rendszerben, vagy saját gépekkel de biztosítani kell ezt a képességet.
A baltikumban is vannak pld. a Litvánoknak L-39 gépeik, de QRA-t nem lehet velük adni, mert nem érik utol a 8-900km-el is repülő polgári gépeket, vagy orosz katonai repcsiket. Ezért van a Balti Légvédelme a NATO-nak.

Hollywood 2011.06.27. 14:18:00

Valaki nem tudja, hogy van e mai napra repülés tervezve?
Ezt csak azért kérdezem, mert Kecskemét melletti kisvárosban dolgozom és úgy 10 -11 óra magasságában erős hajtómű hanggal robogtak át a város felett a gépek. (irodában voltam így nem láttam hogy Gripennek vagy valamilyen más gépek voltak e)

üdvözlettel:
Hollyeood

zord 2011.06.27. 15:48:37

Subsonic QRA = megpróbáltuk, de nem sikerült.

Zord

Hollywood 2011.08.23. 13:30:49

@zord:

Zord tudnál segíteni nekem abban hogy a Gripennek 210M Ft bérleti díjában benne van e a gépek lejáratkori vételára, mert most nem találom azt a cikket ahol erre a kérdésre válaszoltak?

2. Az lenne még a kérdésem, hogy a mi gripenjeink átalakíthatók e NG verzióvá (elméletben) miután lejár a bérleti szerződés?
(nem csak az elektronikára gondolok hanem a sárkányszerkezet, hajtómű kérdéskörre is)

Hollywood

zord 2011.08.23. 13:40:54

@Hollywood:

Igen benne van. De! Azt nem szabad elfelejteni, hogy a szerződés nem forintban van, tehát a forintvégösszeg nem fog egyezni az általunk ismerttel. (Plusz 2003 óta az ügyletben van egy hitelszerződés is, aminek a részteleteit nem ismerem, de gondolom a magyar állam van vele szívóágon, már ha valaki).
Egyébként jó ötletet adtál. Meg kellene kérdezni a HM-et, hogy eddig mennyit fizettek a svédnek ki évekre lebontva, illetve mennyit költöttak idehaza a programra.

A magyar gépek is átépíthetőek teória szerint arra a sárkánykonfigurációra, ami az NG Demóként ismert. Csakhogy az nem a sorozat NG, mert az más lesz strukturálisan. Hogy abba a létező sárkányoknak mekkora hányada emelhető át, nem tudom. Szerintem igyekeznek rajta, de illúzióink ne legyenek.
A hajtóműből új kell. Az RM12-esből nem csinálsz F414-est.
Az elektonika a "legkissebb" gond.

Zord
süti beállítások módosítása