Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (58) f 16 (20) Gripen (57) gripen (76) Hajmáskér (25) helikopter (37) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (49) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (20) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (18) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (19) radar (16) Szolnok (38)

HTML

Ki, hol, miért?

2010.12.28. 09:51 | zord | 169 komment

15 éve írok a "magyar légierőről", de azt nem sikerült kiderítenem, hogy a MiG-29-est miért, és ki(k) miatt nem lehetett a nyilvánosság bevonásával tisztességesen elbúcsúztatni Magyarországon. Hol van a felelősség? Fent? Lent? Középen? Elosztva? A szereplők egymást gerejesztve játszották bele magukat egy olyan helyzetbe, ahonnan pozícióik megőrzése érdekében már nem táncolhattak vissza, nem korrigálhattak? Ne adj isten a nyilvánosság szereplői a bűnösek, mert túl nagy érdeklődést mutattak? A választ nem ismerem, ezért egy dolgot tehetek: visszatérek a "törvény" szövegéhez.

Egy típus, vele együtt egy teljes technikai kultúra kivonása/váltása fordulópont egy haderő életében, melyet illően (még ha szerényen is) meg kell ünnepelni. A HM és az MH ma úton-útfélen rendez búcsúztató-visszafogadó ünnepségeket expedíciós katonái részére - egy, a haza légterének védelmével összefüggő, ilyen súlyú esemény nem ér ennyit?

A felelősség helyéről pedig annyit: bárhogy csűrjük-csavarjuk, rámutatunk, vagy elhallgatjuk a különböző katonai vezetési szinten ülők alkalmasságát-alkalmatlanságát, az biztos, hogy a tetején ott ül a miniszter, aki végső felelőséggel tartozik az egész rendszerért. A MiG-29-es kivonása optimista hozzáállással, a rendszer átlátásával egy lehetőség lehetett volna számára és kormánya számára, hogy rámutasson a modernizáció folyamatára - melyet ráadásul 2001 szeptember 10-én éppen Orbán Viktor indított el. Ezt a lehetőséget Hende Csaba elszalasztotta, ráadásul egy kicsiny, de a Honvédséghez közel álló közösséget sikerrel elidegenített, miközben olyan óriási társadalmi támogatottsággal nincs elhalmozva.

Merni kellene nagynak lenni. Csak úgy nem lesz azzá az ember.

Érdemes példát venni arról a néhány tucat emberről, aki ma a távolsággal, hideggel, hóval dacolva kiment a 12-es küszöbéhez, hátha látja a Tango felszállást, melyet kicsinyes félelemtől igazgatva percemberek letiltottak. A spotterek tudják mit akarnak, odateszik a maximális erőfeszítést, még akkor is, ha esélyük a sikerre csak minimális. A honvédelmünk rendszerében vezető beosztásban, döntési helyzetben lévők is elmondhatják ezt magukról?

Zord

Címkék: hungary kecskemét hungarian kovács pintér benkő mig 29 kivonás hende

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr302543464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

radarkiller 2011.01.01. 12:59:49

Az Alca kérdés június 30-ig elnapolva. De azért gondoljatok bele! Nagyon jó kondíciókkal felajánlották a csehek az Alcát. Mi ezt is elbasztuk, mint, ahogy az összes eddigi repülővásárlást. Erre 2 nap múlva a Csehek bejelentették, hogy elképzelhetően, visszaadják a Gripent a szerződés lejárta után. Mi következik ebből? A Svédek fognak nekünk segget nyalni, hogy vegyük meg az Alcát!

molnibalage 2011.01.01. 16:55:07

@szasa30: Semmi szükség sincs az ALCA-ra....

radarkiller 2011.01.01. 16:59:23

@molnibalage: De van! Ez a 14 Gripen semmire sem elég!

molnibalage 2011.01.01. 19:24:02

@radarkiller:

És ezen ALCA beszerzés hol segít? Sehol. Az ALCA semmit sem tud, amivel a Griffet ne lehetne felruházni vagy már ne tudna sőt, estlegesen jóval magsabb szinten tudja, mint az ALCA. Milyen feladatkört adnál neki? Mi lenne a szerepe?

Előszöris a 14 Gripen elég lehetne, ha lenne hozzá repóra. Ha még ezután is azt a vége, hogy kevés akkor Girpent kell venni és nem másik típust...

De arra sincs elég személyzet és repóra, erre te vennél egy új gépet? Miféle logika ez?

Tessék már tudomásul venni, hogy a technikát üzemeltetni kell és nem úgy oldunk meg problémát, hogy nyakrafőre veszel mindenféle vackot feleslegesen...

Ha lenne limuzinod, amihez nincs benzin, szerelő és sofőr akkor azt úgy orvosolnád, hogy veszel egy másikat....?

Open Skies 2011.01.01. 19:31:59

Most az Alca-tól eltekintve:

Tudjuk már hogy mire akarjuk használini a Gripeneket? Elég erre a 14 Gripen? Ha nem, miért nem? Mit kellene tenni hogy elég legyen? Mi kell hozzá? Ez mennyibe kerülne?

molnibalage 2011.01.01. 19:37:52

@radarkiller: Nem személyeskedésnek szánom, de kétszavas érveléseknél több kellene, hogy miért is kellene ALCA.

Anno és számolgattam, becsülgettem és sehogy sem akart az kijönni, hogy kellene ALCA.

Hát ezt sem ma írtam...

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=95405714&t=9030716

radarkiller 2011.01.01. 19:48:38

@molnibalage: Elfogadom az érveidet, hogy nem kell Alca. De! Számolj. Ebből a 14 gépből 4-5 folyamatosan vagy javításon, vagy időszakos vizsgán van. A készültség visszaáll 2 hajózósra, ami ugye 3 gép. Mennyi marad kiképzési repülésre? Jobb esetben 7. Hogy lesz ebből 2100 óra az idén? Álom! Úgy elég lett volna, ha a 12 Fulcrum is tovább repül. Újabb Gripenek? A szerződés a 16800 órára 14 gépről szól. Pénz, pénz, pénz. Ami ugye nincs!

molnibalage 2011.01.01. 20:03:12

@radarkiller: Időszakos vizsgaaa...? Úgy érzem, hogy az alapvető sarokszámokat sem ismered.

Békeidőben egy 4. generációs gépből 80%-os hadrafoghatóság várható el tisztességes üzemeltetési kultúra és felső vezetési akarat mellett. Háborús időkben ez bőven 90% fölé tolható.

A csehek lényegében a 80% feletti állapotot érték el az elmúlt évben. 14 gép estén ez 12-őt jelent. A csehek egyszer adtak otthon keszit és a baltikumban is. Ez 2 helyen 2x2 gép tudotmmal. 2 gép meg tudott külföldre gyakorlatra menni. A többivel ment a kiképzés és jelentette a kieső állományt. (Persze ALCA-val is játszhatnak ők, de ez nem lényeges, nem ezen alapul a dolog megvalósíthatósága.)

Jelenleg a 80 óra / gép sincs kirepülve...

radarkiller 2011.01.01. 20:10:44

@molnibalage: Ne csodálkozz a 80 órán, amikor Svédországban állítanak le gépet csak azért, hogy abból kiépítve a berendezést, a magyar gép repülhessen! Amíg a svédek nem változtatnak ezen a szokáson, addig 2-3 hétig fog állni egy gép, mondjuk akármilyen hibáért!

molnibalage 2011.01.01. 20:13:18

@radarkiller: Nem az alkatrész a probléma. Nincs elég karbantartó ahhoz, hogy elég gép üzemképes legyen, de néha kerozinihány is előforul a kiszivárgott infók szerint,

Nem azért nem repülnek, mert nincs alkatrész. Szerited a csehek hogyan repültették a gépeiket...?

radarkiller 2011.01.01. 20:16:27

Ők sokkal jobb kondíciójú szerződést kötöttek, mint a magyarok! De bizony, az alkatrészhiány a legnagyobb probléma! Csak ősszel volt néhány hét, amíg üzahiány miatt nem repültek.

Shaky 2011.01.01. 20:51:40

az ALCA sokkal költséghatékonyabb lehet ellenséget játszani, célt repülni.

molnibalage 2011.01.01. 20:57:46

@Shaky: BVR elfogáshoz megfelel a szimulátor, de egyes modern gépek képesek asszem már saját maguknak szimulált célokat létrehozni.

Ennél nevetségesebb érvet ritkán hallottam. De pl. szuperszonikus célt egy ALCA hogyxan is szimulál költséghatékonyan? Te tényleg vennél egy rakás ALCA-t azért, hogy célt repüljenek? 8 millió dollárból egy Gripen a következő 200 évben repülhetne célt...

molnibalage 2011.01.01. 20:59:32

@molnibalage: És 8 millió az egyetlen ALCA tiszta ára...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 21:05:16

@molnibalage: Ideális helyzetben igazad lenne, hogy Gripen repidőt kellene venni és nem ALCA-t.
De sajna kis hazánkban nem ideális a helyzet. Ha hasonlítjuk a csehekhez.
-Nálunk nem kötöttek tanulmányi szerződést az átképzett személyzettel, ott igen, így nálunk akadály nélkül mehettek el jó fizető civil állásba az emberkék.
-Nálunk még nem kevés ifjú hajózó van aki most már nem tud semmilyen típuson repülni. Nincs Albatrosz és Gripen képzésre még sorban áll. Arra milyen megoldásod lenne?
- Mutass már be olyan komoly légierőt, ahol nincs kiképző század?
-Nálunk most lesz egy kiképző század repülő nélkül. Érdekes. Vagy küldjük el megint a jó szakembereket?

GSF 2011.01.01. 21:07:40

Nehogy összevesszetek itt nekem! :-) Már az év első napján vita... :-)

A témához annyit, hogy tök jó lenne 12 Alca. De csak azután, hogy a hajózóink kitolhatják magukból az évi 140 órát a Gripeneken, és miután felépült a struktúra és gyökeresen megváltozott a szemlélet minden vezetési szinten és nem csak szeretnék, hanem akarnák és fölfuttatnák az Alcát, akkor.

De ebben az esetben inkább leszerződnénk - ha volna ész - még 14 Griffre, vagy kidobnánk a csába mindet és vennénk 30 F-16 Block 52++++-t és elkezdenénk komolyan harcászkodni, mondjuk úgy ahogyan a sokat emlegetett lengyel testvéreink :-)

Szóval inkább kifelé a kezekkel a biliből..., mert akkor már egy másik országban élnénk. És az itt nem épül, most még inkább leépül.

Üdv!

Open Skies 2011.01.01. 21:23:30

Nincs itt veszekedés, csak futjuk a szokásos köröket a szokásos témában. Értelme nincs, a döntéshozók majd eldöntik mi és hogy lesz. A többi csak álom és fantázia.

zord 2011.01.01. 21:39:16

Sziasztok 2011-ben!

Mindenek előtt annak vagyok a híve, hogy a létező haditechnikai rendszerek üzemeltetését kell optimális szintre hozni. Annak nincs értelme, hogy azért vegyünk újabb technikát, hogy az is csak tengődjön, mint a 29-es teljes élettartama során.
A számok, melyeket a

legiero.blog.hu/2010/12/08/viszonyitsunk_23_kontra_29

bejegyzésben leírtam, szerintem elég jól mutatják, hogy egy-egy technikát mennyire tudott kihasználni a Honvédség (már amennyiben elfogadjátok azt az alapvetést, hogy a repülési óraszám döntő mutatója ezeknek a rendszereknek).
Ebből az összehasonlításból tökéletesen kiderül, hogy a Gripen közel öt esztendős ittléte alatt is messze jobban üzemelt, mint a MiG-29-es, ami annak a ténynek tudható be, hogy a logisztikai biztosítás nem a katasztrofális teljesítményű hazai beszerzési rendszerhez kötött. Szeretem a nagyvasat, de a számoknak hiszek.
Sajnos ugyanakkor ezek a Gripen számok is elmaradnak a szerződésben szereplő lehetőségektől, illetve a műszaki lehetőségektől, amit én optimális üzemeltetési tempónak neveznék. A szerződés szerint egy magyar Gripenből 120 órát kellene évente kivenni, ezzel szemben a 2008-2009-es átlag 87 óra volt. Én az optimális éves óraszámot viszont 30év/6000 órás teljes élettartammal számolva 200 órának tartom.
A különböző képzések, pótlólagos képzések nyomán információim szerint ma Kecskeméten ~ugyanannyi műszaki üzemelteti a Gripent, mint Caslavban. Hogy a magyar rendszer nem tud olyan hatékonysággal dolgozni, mint a cseh, abban benne van az is, hogy idehaza ez a műszaki állomány nem egységes, hanem rigid módon megoszlik hangár, csík, és keszi között, azaz nem lehet a felmerülő munka függvényében allokálni az erőforrásokat.
A másik probléma valóban logisztikai: a Gripen alkatrész utánpótlás úgynevezett pool rendszerben történik, ami a különböző diagnosztikai, prediktív módszerek alapján igyekszik minél kevesebb alkatrésszel zsonglőrködni a költségcsökkentés végett. A rendszer sajnos (én ebben továbbra is a típus meglehetős tapasztalatlanságát látom) nem működik optimálisan, így a néhány hetes várakozási idők rendszeresek, ami bizony visszafogja az üzemeltetési tempót. Hogy a Saab profitigénye, a Svéd Légierő pénszűke mennyire fogja vissza a megoldás keresését, kidolgozását, nem tudom. Állítólag erőteljes munka zajlik az alkatrész-logisztika optimalizálása érdekében, hogy megvalósítható legyen az idei 2000 órás hazai terv.
Ahogy én látom, ez a rendkívül ambíciózus célkitűzés csak a logisztikai és a műszaki állománnyal kapcsolatos problémák együttes megoldásával lehetséges. Ez utóbbiba persze beletartoznak azok az intézkedések, melyek a megtartásra vonatkoznak, főként a Mercedesre tekintettel. Lépni kell.
Egyszóval: az évente kifizetett pénzünkért a legtöbb repülést kell kivenni a Gripenből, és szerintem a maradék pénzeket is üzemórára kell fordítani, legyen az a szerződés bővítése, több keró, vagy több, jobban fizetett műszaki.
Számomra továbbra is ez az A opció.

A B opció egy két százados (Gripen és ALCA) nem optimálisan üzemeltetett jet légierő, az erőforrások szétforgácsolásával, melynek egy potenciális előnye van: adott esetben fel lehet pörgetni egy-két év alatt, és akkor 28 gépünk van, nem 14. Sajnos azonban attól tartok, hogy az ilyen vegetáló, de szükséghelyzetben felpuffasztott légierő hatékonysága nem éri el egy állandóan élesen tartott, igaz fele akkora géplétszámú légierőét.

Félreértés ne essék: mindkét esetben lenne légierőnk, de más filozófia mentén, melyek közül nekem az "A" szimpatikus. A másik problémám pedig az, hogy az ALCA bekerülése a rendszerbe azzal kecsegteti majd a politikusokat, hogy azzal is el lehet lenni, "elég a szubszonikus", a "szuperszónikus nekünk kis országnak túl drága, és nincs is rá szükségünk".

Zord

molnibalage 2011.01.01. 21:47:20

@sdragon: A Delfin és Alba közt kb. 10 év volt. A jóval nagyobb légierő megvolt kiképzőgép nélkül. Akkor miért egy 14 gépes flottához kellene...?

Fel kellene fogni és be kellene látni, hogy ide úgy kell visszaérkeznie a kiképzésről egy pilótának, hogy Griffbe üljön és ki se kerüljön onnan nyugdíjig. Egy 14 gépes légiherő nem ésszerű hazai pilótaképzést felépíteni, egyszerűen nonszeszn...

GSF 2011.01.01. 22:01:30

Úgy tudom, hogy a leállított 29-es üzem után, a hónap második felétől mennek ki 29-es műszakik Svédhonba átképzésre...

Üdv!

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 23:14:32

@molnibalage: A pilóták olyan képességekkel jönnek vissza, hogy rögtön mehetnek Gripen képzésre. De általában évente csak egy 4-5 fős csapat mehet ki svédhonba átképzésre.Szerinted mit csináljanak azok a pilóták, akik megérkeznek Kanadából és kb egy év múlva tudnak csak képzésre menni?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 23:18:05

@molnibalage: Ez igaz, hogy 10 évig kizárólagos kiképző gép nem volt, de voltak a kétüléses gépek minden típusból és azon folyt az átképzés. Ha most is lenne 2-3 századnyi gép 6-8 kétüléses géppel, nem volna probléma.

Liverbird 2011.01.01. 23:36:30

"A másik problémám pedig az, hogy az ALCA bekerülése a rendszerbe azzal kecsegteti majd a politikusokat, hogy azzal is el lehet lenni, "elég a szubszonikus", a "szuperszónikus nekünk kis országnak túl drága, és nincs is rá szükségünk"."

Az a baj nálunk, hogy sok ember fejébe beleverődött az a baromság, hogy szuperszonikus = meg sem tud fordulni az ország légterében...

Shaky 2011.01.02. 09:21:40

a sógorok használják még a saab105-ösöket?

molnibalage 2011.01.02. 10:06:15

@sdragon: A felső vezetés oldja meg. Az nem állapot, hogy szar és a gombhoz varrjuk az inget. Az 1 milliós pilóta alá nincs gép? (Tényleg így van?) Erre te veszel darabonként 8-10 millióért felesleges gépet ahleyett, hogy +1 millióért úgy képeznéd őket és pörgeted fel az üzemeltetést, hogy legyen?

Szerinted melyik az értelmesebb...?

Képtelen vagyok megérteni azokat az embereket, akik minden problémát vásárlással hidalhatnának át, mikor maga a vásárálás is csak plusz teendőket ad és forrásokat szív el.

molnibalage 2011.01.02. 10:08:11

@sdragon: És, ha a nagyanyámnak kereke volna... Nincs 2-3 századnyi gép pont. Nem is lesz egy darabig. Valójában egy századnyi sincs...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.02. 11:11:27

@molnibalage: Hát sajnos nem tökéletes a rendszer. Az igazi megoldás tényleg a plusz Gripen repidő illetve még akár plusz Gripen lenne és egy típust üzemeltetnénk. De ehhez ebben az évben el kellene küldeni pl márciustól az összes pilótát, aki már elvégezte az NFTC-t Svédországba átképzésre. Ha nem, akkor nem tudnak min repülni, ha csak nem bérelünk ALCA repidőt.
A másik jó kérdés, hogy ha ez tényleg megtörténne, akkor a svéd képzésről visszatérve, mennyit tud repülni egy ifjonc, akinek a legtöbb gyakorlás szükséges?
A tény, hogy a jelenlegi helyzetet plusz repidővel lehet megoldani, de ehhez több alternatíva is van.
Hogy melyiket választják, azt majd az okosok eldöntik.

molnibalage 2011.01.02. 11:48:56

@sdragon: Magyarán el van toltva szervezeti szinten.

1. Ki határozta meg, hogy mennyi pilótát és milyen ütemben képezne ki?

2. Ki tolta el, hogy a gépek nem repülhetnek?

A megfelelő válaszok után kezdődhet a segberrúgás és felelősségre vonás. Alapvetően a fejétől bűzlik a hal...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.02. 12:11:52

@molnibalage: "A megfelelő válaszok után kezdődhet a segberrúgás és felelősségre vonás. Alapvetően a fejétől bűzlik a hal... "
Legyen így, ÁMEN:)

zord 2011.01.02. 12:43:42

Szerény véleményem NFTC kapacitás ügyben a következő: a 2002-es szerződés sokkal több hajózóról szólt, melyet fel tud venni a Honvédség. De ezt egyszerűen konvertálni kellett volna a már végzettek repültetésébe. Ha Magyarország azt akarja, hoy a végzettek kinn maradjanak, vagy kijárjanak, az NFTC elutasította volna?
Ehelyett eladtuk a feles kapacitás (egy részét) és ebből állítólag vettünk ALCA órát.

Át kellene fésülni, hogy az NFTC abban a formában, ahogy működik, jó-e nekünk. A szerződésből asszem még kilenc év van hátra, jó lenne optimalizálni.

Jut eszembe: ki van delegálva a steering comitee-be magyar részről? Az tudom, hogy régebben a Pinyó volt, de hogy most ki, azt nem tudom.

Zord

Liverbird 2011.01.02. 12:53:22

Igen, nálunk mindig ez az első, legyenek meg a felelősök, és rúgják seggbe őket.

Tudjátok mit? Én magasról lesz@rom a felelősségre vonósdit, CSAK MŰKÖDJÖN VÉGRE A RENDSZER!

Mert ez lenne a lényeg...

molnibalage 2011.01.02. 14:03:15

@Liverbird:

Egy normális országban a következőt jelentené az, amit gondoltam.

Amíg ugyanaz a balfasz, tudtatlan bf, vagy korrupt balfasz dönt, addig nem fog működni a rendszer.

1. Aki most van, azt alkalmatlan.
2. Ha szándékosan alkalmatlan, az büntis.

Ez nem a bűnbakkeresésrő szól, hanem arról, hogy aki folyamatosan eltolt mindent, az ne kerülhessen tűzközelbe és ne folytassa az eltolást. A gyilkost sem viccből zárják be...
Amíg nem rúgod seggbe az utód hozzállása mitől térne el? Nincs szebb (?) dolog az elrettentő példánál.

Alapvető gond, hogy annyira átpolitizált és leszarom jellegű az egész felső vezetés, hogy gyakorlatilag ez saját maguk leváltását jelentené. Ergo nem fogják megcsinálni vagy csak egy szerencsétlen bűnbakot találnának, mint az aug. 20-as belhénál...

zord 2011.01.02. 14:28:13

A felelősségre vonás működő rendszere NEM BOSSZÚ. Egyszerűen aki felelősségteljes pozícióban van, ne csinálhasson következmények nélkül akármit, ami emberéletben, technikában veszteséggel jár.

Az nem megy, hogy valakit még ki is küldenek az egyik legfajsúlyosabb szövetéges pozícióba, miután idehaza történt egy s más a parancsnoksága alatt....

Zord

mig23 2011.01.03. 20:09:56

Kedves kecskeméti műszaki állomány! Aki azt hiszi, hogy én miattam maradt el a28-ai Tangó, az nagy marha! Nem velem kell foglalkozni, hanem magatokkal! Nem velem kell foglalkozni, hanem azzal, hogy ne lopjátok meg társatokat 1500 euróval! No comment...

mig23 2011.01.03. 20:11:03

Természetesen nem mindenkinek szólt, hanem annak, aki ezt terjeszti rólam! Akinek inge, az vegye föl!

zord 2011.01.04. 10:00:13

Emberek, ne használjuk már arra ezt a blogot, hogy egymást, a repülésért a magunk módján élő-haló embereket csesztessük! Vannak itt sokkal jobb célpontok is, elég csak a fenti képre nézni!
Ha a 28-i tangó azért maradt el, mert elkezdtünk róla beszélni (és nemcsak itt), az azt jelzi, hogy az MH összefossa magát néhány repülésbaráttól és fotóstól. Egy komoly haderőnek a "kutya ugat, a karaván halad" szellemében kell működnie.
Nehogy már a spotterektől tegyék függővé, hogy egy repülési feladat végrehajtásra kerül-e vagy sem! Ja, és hát ne feledjük el, hogy ez azért egy szimbolikus "utolsó tangó" lett volna egy kivonásra kerülő típussal. A civil-katonai kapcsolatok itt kezdődnek és itt végződnek. Az MH és a HM márpedig most csúfosan megbukott.

Zord

mig23 2011.01.04. 12:46:23

Osztom a véleményedet, Tegnap ezt hallottam. Gondolhatod mit éreztem. Hogy én miattam maradt el a felszállás?! Nem tudtam sírjak, vagy nevessek. Majd ha annyit, vagy csak a felét leteszik arra az asztalra, amire én letettem 20 év alatt, majd akkor emlegethetik a nevemet! Addig nem! De ezt én most és mindenkorra lezártam!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.04. 19:40:39

Szerintem sajnos, ide vagy oda, de az "utolsó" felszállás elmaradt..
Vagy talán mégse?
Én úgy gondolom, hogy a 4 gép ha eladják őket, akkor a levegőben teszi meg majd az utat új üzembetartójuk felé és fogunk még ott tolongani a pálya végén (hacsak nem éjjel repülik át őket)..
Majd meglátjuk.
Szerintem itt ezt le kéne zárni, és a jövőn gondolkodni, újabb blogrészen..
Egyébként osztom Gábor véleményét, hogy a Griff szerződés kéne optimálisabban kihasználni, mint egy ALCA századot beszerezni, valamilyen kondícióban.Bár az is igaz, ha nem tudjuk a gépeket és szerződést hatékonyabban a javunkra fordítani, akkor jöjjenek a cseh gépek, legfeljebb több lesz. Aztán lesz gripen és alca "park" is a pályavégen..
Kíváncsi leszek a lobby tevékenységre, mikor indul be, mert a Zemberek kormányzópártjának is szüksége lehet pénzre, és egy Ef2000 üzletből cseppenne valami...

Kele

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.05. 11:26:49

@Kelepisti: Ez az átrepüléssel nekem kétségeim vannak. Ha 2-3 hónapon belül nem adjuk el, akkor kell rajtuk végrehajtani időszakost és az nem tudom megéri-e?

block50 2011.01.05. 13:46:49

@radarkiller: Ahogy a cikk végén is látszik ezt egyszerűen az AS-ból emelték át. Elolvashatod nyomtatott formában az e havi számban... :-)

radarkiller 2011.01.05. 14:33:13

Nem az a lényeg, hanem a tartalma. Mi is tarthatnánk itt. Mi is lépegetünk szépen, csak visszafelé...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.05. 15:57:01

@radarkiller: Hát igen. Gyors fejszámolás után:
Lenne három MiG-29 század elengedő tartalék alkatrésszel, lenne Szu-22 század, lenne a Gripen század.
Lennének Hecules szállítógépeink. Hány ajánlatot is utasítottunk vissza?:)
És folytathatnám a sort.
Nem is lenne problémánk, de ez már álom sem lehet.:)

radarkiller 2011.01.05. 15:59:16

Pedig álmok nélkül nincs értelme élni!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.05. 21:08:06

A SAS-ban lehozott Lengyelországról szóló holland cikkről most az a véleményem, hogy nem értem a szerkesztést.
A Lengyel légierő sokszor ki lett vesézve, hogy mennyivel jobban fejlesztik, stb. Megjelent a HT-ban tőlem, és mivel voltunk néhány ASAS-os szerzővel is ujságíróturákon (meg fogunk is valószínűleg Polák barátainknál) nem értem minek kellett ezt a holland dolgot berakni a lapba. A szerb légierős holland cikk is ilyen, hiszen egyik barátom néhány számmal ezelőtt írt e szépet a magyar pilótával, akitől itt ismét idéztek stb. Az AXALP (szintén) holland cikk, már kb 3x leírásra került, Peti és jómagam is írtunk már róla. Itt most annyi volt az újdonság, hogy köztudomású az Eurocpoterek megjelenése illetve, hogy szólót repült egy PC-21-es..
Szóval három holland cikk, amelyet magyarok is ua. színvonalon és hasonlóan jó képekkel megírtak volna..
Nem értem..

Open Skies 2011.01.05. 22:35:40

Ami engem meglepett, az az egész oldalas fotó a decemberi Sas Tiger Meet-es írásában. A holland cikkekhez szerintem oda lehetne írni hogy ki fordította.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.05. 22:50:44

A HT-ban sem fenékig tejfel a dolog, mert pld. most jelent meg B. Laci tollából a 2009-es Radomi repnap, amit valjunk meg őszintén senkit nem érdekel 2010. decemberében. Nem a szerző hibája, Ő nem most adta le.Hozzáteszem az jeleztem is főszerkesztőmnek, hogy a Farnborough-i cikket is kukába lehet rakni amit írtam, mert már azt sem érdemes megjelentetni. A Vulcanról írtat igen, mert az nem avult el.
Most is van 1 tucat téma - amit nem szeretnék lelőni - de hát csak a 2010-2011-es repülőgép típusok kivonására gondolva ott van egy hálás sorozat amiről lehet írni, illetve vannak is kész cikkek. Aztán, ha csak Scramble eseményeit meg a tervezett gyakorlatokat nézi az ember ismét lesz téma amin ott is lehetünk személyesen. Más országok légierői rendeznek azért a sajtósoknak látnivalót..
Szóval sok-sok dolog van, ami ismét friss lesz, és érdekes. Ráadásul van még mindig rengeteg repülőgéptípus, klf. repülőesemény, történelmi dolog van amely feltűnhet a magyar magazinok hasábjain is.

MF Luder 2011.01.06. 09:04:57

@ Zord,

Mél ment a 21sekunddal kapcsban.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.06. 13:30:09

@Kelepisti: Mi az akadálya, hogy a HT-ben a repülőnapokról és gyakorlatokról szóló beszámolók frissen és nem egy év múlva lennének publikálva?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 15:37:54

Nem hiszem, hogy titkot fogok leírni, ha igen akkor vállalom.
A HT létszáma: 1 fő főszerkesztő, +1 fő titkárnő (tudtommal utóbbi létszám más feladatot is ellátt)
1 fő nyugdíjas, aki díjazás nélkül a haditechnika iránti szerelemből és a szerkesztőséghez való lojalításból ingyen dolgozik (Sárhiday Gyula bácsi)

A Magyar Honvéd létszáma ennek legalább 3x nagyobb.

Mindkettő lap azonos példányszámban fogy.

A HM a Magyar Honvédet most bekerülési költség alatt, "minimál" áron probálja eladni marketing miatt.
A nyomtatott példányszámok is jóval magasabbak (ez megy a kukába, meg ingyen osztogatásba stb.)

A HT főszerkesztőjének - aki alezredes (nem említem név szerint, saját véleményem, nem csak mert neki dolgozok, hogy nagyon rendes ember, és lehetősége lenne bele*-ni és elmenni, de Ő is valahol megszállottja az újságkészítésnek) a HT mellett más beosztásbeli feladatok is vannak jócskán a nyakán.

Ennek ellenére a HT is előre dolgozik, több számmal előre készek általában a magazinnal előre. Mivel az újság a HM műszaki-tudományos magazinja ezért itt nem elsősorban friss eseményekkel kell foglalkozni, bár szvsz. a katonai repülési szakkiállítások, gyakorlatok stb. beleférnek (ezért is van benne ilyen cikk).
A főszerkesztő feje felett van egy szerkesztőbizottság (olyan mint a felügyelőbizottság pld. rt-knél - érdemben semmi, de mindenbe beleszólnak..) ezért a számoknak is gondolom előbb kell késznek lenni, mint amit egyébként a nyomdai stb. megkövetelne.
Szvsz 4-6 lapot hagynák minden számban ilyen dolgokra üresen, de persze tartalék cikkekkel, hogyha mégsem történik semmi, vagy nem megfelelő az írás akkor se legyen probléma.
Gondolom azt is, hogy ilyen létszámmal ez nem mindig megoldható (volt már rá példa, hogy La Ferté-ből küldtem címlapot (spitfire) tavaly és a nyomdában cserélték ki a régit az én képemre).

A Magyar Honvéd nyilván máshogy müködik, létszám, pénz van beletolva keményen. Így müködik a lobbyérdekérvényesítés a HM-n belül is.

Az sem mellékes, hogy a HT egy évben 6x jelenik meg, (ennyire van pénz) a többi lap viszont havonta.

A MH tudosítói főállásban rohangálnak /repülnek/ stb. a riportokon, addig a HT külsösök - akárcsak a SAS/Regiment/Aero stb. viszont a HM hírlevelek, inromális csatornák és külföldi megkeresések alapján tudnak mellékállásban cikkeket gyártani. No ez a kettő nem ugyanaz. A MH tudosítói közül többen MH által vásárolt fotómasinákat használnak, mi ugye sajátokat. Folytassam még..

Ez így összetetten mutattja, hogy a HT frissességében miért nem tud SAS/MH gyorsaságú lenni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 15:41:03

A sok helyesítási hiba, azért van, mert munka közben nehezen megy ide is írni, valamint nem vagyok gépirólány, de korrekturára nincs időm. Bocss..

toth.tomi 2011.01.07. 12:25:54

@Rommel28: A vadászpilótáknak van éves testnevelési felmérés, többek között 3200 m futással.

zord 2011.01.07. 12:28:47

Ahogy ígértem, a túlzottan személyes, sértő megjegyzéseket eltávolítottam. Kritikát érdemelnek bizonyos személyek, de sértést nem. Ez a minimum, hiszen így vagy úgy, de ők a MI csapatunk.

Zord

Beat it! 2011.01.07. 15:34:55

@Kelepisti:
1996-óta egyetlen HT sem volt, amit ne vettem volna meg. Minden elismerésem, amiért ilyen alacsony létszámú gárdával a nehézségek ellenére ilyen színvonalas lap tud megjelenni.

@toth.tomi:
mint ahogy minden magyar katonának:
hekprev.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=41

zord 2011.01.10. 11:12:27

@quaker:

Ritka egy zavaros írás, de azért van erénye, a 29-es hajózólétszám alakulását szépen követi. Nem tudom, hogy mennyire pontosan, de elképzelhető, hogy igen.

Zord

toth.tomi 2011.01.10. 12:14:46

Ez komoly :D

"Az akkor végzettek már középiskolás korukban vadászgépekkel repültek."

radarkiller 2011.01.10. 12:59:14

Gabi! Őszintén gratulálok, a ma reggeli televíziós megjelenésedhez! Őszintén elmondtad a 29-esről azt, ami az történt. Minden mellébeszélés nélkül. Kár, hogy nem 10 évvel ezelőtt kaptál erre lehetőséget! Az utolsó mondatért nagy kár volt a műsorvezető részéről!

Flankerr 2011.01.10. 13:05:27

@radarkiller: Csatorna, időpont? Csak mert én is megnézném..:)

radarkiller 2011.01.10. 13:07:59

Hír tv.7.40-kor volt. Kerestem a honlapjukon, de nem találtam. Ha megtalálod, linkeld ide léccike.

zord 2011.01.10. 13:24:41

@radarkiller:

Érdeklődtem, az ilyen reggeli rövid anyagokat nem teszik fel az oldalra. De ha minden igaz, talán meg tudom szerezni, és akkor majd igyekszem megosztani.

Persze, egy ilyen műsor nem tökéletes, de legalább tévében is volt szó a témáról, nem mentünk el mellette!

Zord

radarkiller 2011.01.10. 13:35:53

@zord: Köszi! Azért nagyon fasza volt!

quaker 2011.01.10. 16:59:59

@zord:
Várjuk a linket, ha lesz!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.10. 22:09:03

Kedves Gábor!
Én is nagyon szívesen megnézném a TV-s dolgot, mert akkor dolgoztam, és nem láttam :(

Kele

radarkiller 2011.01.11. 16:00:34

Már tolom fel Gabinak a filmet, aztán majd belinkelheti.:)

radarkiller 2011.01.11. 16:33:00

Felment a film. Most már Gabin múlik, mikor tudja közzé tenni.:)

zord 2011.01.11. 18:09:22

Itt van a műsor:

www.youtube.com/watch?v=GVcfj-B32XY

Köszönöm a segítséget!

Üdv,

Zord

quaker 2011.01.11. 18:38:47

@zord:
Köszönjük!
A riporter nem nagyon volt képben, amit az utolsó mondataával ékesen be is bizonyított...

zord 2011.01.11. 18:55:10

@quaker:

Mindazonáltal köszönöm Tóth Gábornak és a stábnak, hogy foglalkoztak a témával. Ha minden igaz, a televíziók tekintetében egyedülállóan.

Zord

radarkiller 2011.01.11. 19:07:26

@zord: Szívesen! Együtt, egymásért!

Open Skies 2011.01.11. 20:22:16

A bejátszás alatt látható volt F-4 géppár is. Mikori felvétel lehetett?

zord 2011.01.11. 20:53:39

@Open Skies:

~Ample Train 2003?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.12. 13:10:33

Gratulálok a szerepléshez. Sajnos én átlagtvnéző szemmel nézve az eseményeket, azt szűrtem le belőle, hogy Gripenek vannak és ott minden rendben. Gondolom nem ezt akartad interpretálni, de sajnos a végén ez jött ki belőle.

Amit még nem értek, bocsánat, az a MiG-29 repülőgépek elavulása. Ugyanis szerintem ez egyrészről technikai kérdés és ebben igazad van, de másrészről környező országokkal, illetve a fenyegetettség mértékével számolva, egy modernizált Fulcrum nem elavult. Hasonló modifikációjú repülőgépek állnak rendszerben, kivéve a sogorok Eurovadászai, de azoknak meg nincs hosszú kardjuk, vagyis semmilyen BVR légiharc fegyver. A románokkal ua helyzet, de a LanceR azért nem EF. A többiek max. MiG-29 illetve Ukrajna Szu-27..
Persze a TV szereplésbe ez már nem fért volna bele...

zord 2011.02.03. 18:51:47

@quaker:

A "katartikus érzés" annak a néhány nemtudoménhogyannemtudommilyenalaponbejutottnak azért most is adva volt.
A típuson egykor dolgozók meg elmorzsolhatták azt a bizonyos könycseppet odahaza...

De nem ez a kérdés. A kérdés úgy hangzik, hogy ki-ki a maga helyzetében mit tett meg azért, hogy tisztességes búcsú legyen?
Én – decemberi lehetőségeim szerint – a fenti képen lévő két úrnál is kilincseltem, nyár óta pedig közvetve többeknél is.
Vajon mindenki így tett? Mindenki szólt az „országos haverjának”, gulyásparti cimborájának, aki pozíciójánál fogva esetleg esélyes kezdeményezőként léphetett volna fel?

Zord

Open Skies 2011.02.04. 00:07:55

"egy hátsó kabinban a felhőkergetők világába"

Valahol olvastam hogy száznál többen repülhetek a MiG-29esekkel. Kb. hány kiképzett pilótánk volt a típushoz? És kb. hányan repülhettek a hátsó ülésben ülve?

molnibalage 2011.02.04. 08:54:50

@Open Skies: Engem is megdöbbentett. 17 ezer órát repült a flotta. Tehát a 100 kiképzett pilóta átlagban 170 órát? Van, aki ennél sokkal többet. Van, aki meg kb. semmit.

Ugye nem bánjátok, ha ezen az erőforrás kihasználtságon és szervezésen leginkább üvölteni támad kedvem a fájdalomtól?

zord 2011.02.04. 10:12:59

@molnibalage:

Aki kíváncsi a MiG-29-esek repóraszámokra, annak ajánlom az Aeromagazin aktuális számának beszerzését!

Egyébként az Új Honvédségi Szemle 1997/12-es füzetében megjelent számok szerint 1996 végén 55 MiG-29-es hajózó volt. Nemrégiben volt ide linkelve egy cikk, melyben Zsámboki ezredes azt nyilatkozta, hogy összesen mintegy 70-en repülték a típust hazai pályafutása alatt. Valóban én sem emlékszem nagy volumenű utánképzésekre a kezdeti idők után.

Zord

molnibalage 2011.02.04. 10:24:01

@zord: Éppen onnan idéztem. :)

50-nel és 70-nel sem szép a statisztika...

toth.tomi 2011.02.04. 12:52:58

@zord: Az első 1993 és 94-es átképzések után leginkább talán a volt taszári illetve 1-2 pápai hajózót képeztek át a típusra, illetve 4-5 fiatalt pár éve.

toth.tomi 2011.02.04. 20:23:44

Gábor!
Egyik előző bejegyzésedben azt írtad, hogy a 12-es oldalszámú gép a 96-os seprűs jégtelenítés áldozata lett, de az nem decemberben történt? Az aeromagazinban meg az áll, hogy 96 áprilisa óta nem repül a gép. Tudom, csak szőrszálhasogatás a dolog, de mégis kíváncsi lettem...Melyik gépeket jégtelenítették még ilyen ügyesen azt lehet tudni?

stonefort 2011.02.05. 22:07:20

@quaker: Sast nem olvasol? Ott van még a témában kapcsolódó más cikk is. A jetfly rendszeresen másodközöl "sasos" cikkeket, természetesen legálisan, de személy szerint nem komálom, amikor egy témát nem az eredeti, elsőként közlő helyről linkelnek. Ettől még nyugodtan tegyed.

quaker 2011.02.05. 23:23:11

@stonefort:

Korrigálnám a hibám, mert valóban így korrektebb...

Itt az eredeti forrás:
www.aranysas.hu/cikk_a_fak_allva_halnak_meg.php

...bár világosan kiderül a JETfly link alatt is, hogy másodközlésről van szó az Aranysasból, ezúton kérek elnézést mindenkitől, ha még valakit felizgatott volna, hogy felületes, inkorrekt módon, meggondolatlanul a jetfly.hu-t olvastam és nem az eredeti forrást linkeltem ide.
Én a cikk tartalmával voltam elfoglalva...gondoltam más is így lesz vele, miután láttam, hogy nincs még ide linkelve az írás, de tévedtem.

zord 2011.02.05. 23:55:54

@quaker:

Szeretem a szépirodalmat.

De ismétcsak javasolni tudom az Aeromagazin 2011/2-t beszerzésre azoknak, akik a rideg, mondhatni "zord" valóságra kívácsiak.

Zord

zord 2011.02.23. 15:19:46

Találtam az asztalomon egy cetlit. Ez áll rajta:
HU Sipri R-73: 168 R-27: 346

A netes forrását nem találtam meg egy (gyors) kereséssel.

Zord

zord 2011.05.01. 10:42:05

Ide áthelyeztem a magyar 29-es témákat!

Bárcsak mindenki úgy végezné feladatát a Magyar honvédsgében, mint Simon Robi teszi azt az emlékek életben tartásával, így ezzel a 29-es videóval is!

Zord

Sidewinder 2011.04.30. 13:32:29
www.youtube.com/watch?v=Ko0vvwMJslQ
Válasz erre Moderál molnibalage

2011.04.30. 14:15:58
@Open Skies: Anno valahol találam egy videót, ahol a modernizált bolgár 29-esek és ACMI rendszerükről volt videó. Nem találkozott ezzel valaki?
Válasz erre Moderál molnibalage

2011.04.30. 14:20:03
@Sidewinder: A legtobb dolog ül a videóban, de egy téren nagyon ferdít. A Gripen programköltségben maga a gépek ára is keményen benne van. A tisze üzemeltetési költséget van a fajlagos programköltséggel összevetve. Szezon és fazon esete. A HTKA.hu oldalon a Gripen FAQ-ban írtam erről.
Válasz erre Moderál toth.tomi

2011.04.30. 18:48:21
@Sidewinder: A videó alapján, a 06-os átesett üzemidő hosszabbításon, de sosem repült utána??? Az utolsó repülését 2003. decemberére írják...
Válasz erre Moderál toth.tomi

2011.04.30. 19:18:25
@toth.tomi: Bár mondjuk, simán lehet...Akárcsak a Szuhojoknál annak idején. Viszont tuti, hogy egy két helyen csalnak az utolsó leszállás dátumai, itt a blogon is le lett írva pl. hogy a 26-os 2008 augusztusában repült a 20-i díszelgés alkalmával, vagy pedig még gyakorláskor, és az volt neki az utolsó. És abban is biztos vagyok, hogy a 22-es nem 99-ben repült utoljára!
Válasz erre

samoth 2011.05.08. 19:11:34

www.kerozingozos.hu/2011/04/28/jurassicairforce/

Kiemelném belőle az érdekességet:

www.parlament.hu/irom39/02269/02269-0001.pdf

Nem mondanám, hogy nem lepődtem meg. Ez az ország mindig tud meglepetésekkel szolgálni, még ha a legrosszabbra készülünk is...

zord 2011.05.08. 20:01:39

@samoth:

Azért úgy érdekes lenne látni, hogy milyen pénzek és hogyan áramlottak ebben a furcsa játékban...

Zord

samoth 2011.05.08. 20:35:19

@zord: Elvileg van egy elszámoltatási kormánybiztos, vagy mi. De érdekes, hogy ez senkinek nem szúrja a szemét? Nálunk régebbi demokráciákban ebből rendes felháborodás lenne, itt meg úgy el lett sunnyogva, mintha egy hétköznapi répa-közbeszerzés lenne egy állami fenntartású gimnáziumban. Én legalábbis nem emlékszem semmi újságcikkre, hogy "Eladták a magyar légierő 2 harcirepülő ezredét egy magáncégnek" stb. pedig már 4 éve történt, és most kell megtudni egy általam is csak hetente-kéthetente egyszer látogatott (egyébként nagyon jó szakportálról.
Ilyenkor megy el a kedvem minden magyar hadsereggel/légierővel kapcsolatos hír bármiféle olvasásától. Úgy sem változik soha semmi ebben az országban. A Gripenjeink is (bocs a svédek Gripenjei, amit lízingelünk) vagy elrohadnak majd a betonon még ebben az évtizedben, vagy mennek vissza Skandináviába. Végül csak a Jak-52-esek maradnak, meg a Robinsonok, de azokat is előbb eladják, majd az a cég is továbbadja, aztán visszavásárolja az állam, és felújítják, persze egy magáncég közvetítésével egy másik céggel, aki kiadja a munkát egy alvállalkozójának, akinek az alvállalkozói majd ukrán cégekkel elvégeztetik a munkát...
Ez az ország egy vicc, komolyan mondom. És ezt addig csinálják, amíg az emberek hagyják.
És hagyják.

Open Skies 2011.05.08. 21:27:40

Most akkor van vagy nincs Robinson-unk?

samoth 2011.05.08. 21:38:15

@Open Skies: A legutóbbi információm szerint - ami erről a blogról származik - megvannak, de még mindig a ládákban állnak...
De ha már repülnek, az se oszt, se nem szoroz. A robinson nem arra való, amire mi akarjuk használni. Ez is egy újabb tünete ennek az alapjaiban beteg rendszernek.

samoth 2011.05.08. 21:44:30

Egyébként meg mire kellene nekünk helikopterpilótákat kiképezni? Ha a mostani gépek kifutnak nem lesz helyettük semmi. Már régen lépni kellett volna ez ügyben (is).
Legfeljebb jönnek a Huey-k. De az is milyen érdekes, hogy mi kivonunk régi technikát, mert lejárt az üzemideje (Alba, Mig-29, Mi-24D, stb), de egy hasonlóan régivel akarjuk pótolni, amit azért vonnak ki máshol, mert lejárt az üzemideje...

2011.05.09. 13:40:33

Beszéltem azzal az emberrel még tavaly nyáron a cég egyik vezetőjével, amelyik megvette a gépeket. Ledöbbentem, és megkérdeztem, mit akarnak velük kezdeni. NEm tudta, vagy nem akarta megmondani. De a komolyan gondolom, hogy inkább az előbbi. Jutányos áron kapták meg. Teljesen más dolgokban utaznak.
Én azt hitem, hogy ezt már sokan tudták itt is.

zord 2011.05.09. 13:50:33

@Z69:

Azt tudtam, hogy eladtak gépeket, de hogy majdnem mindet, azt nem. Most majd ők rohasztják. Klasszikus szisztematikus hiba. A rohasztva birtoklás olthatatlan vágya.

Zord