Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Ki, hol, miért?

2010.12.28. 09:51 | zord | 169 komment

15 éve írok a "magyar légierőről", de azt nem sikerült kiderítenem, hogy a MiG-29-est miért, és ki(k) miatt nem lehetett a nyilvánosság bevonásával tisztességesen elbúcsúztatni Magyarországon. Hol van a felelősség? Fent? Lent? Középen? Elosztva? A szereplők egymást gerejesztve játszották bele magukat egy olyan helyzetbe, ahonnan pozícióik megőrzése érdekében már nem táncolhattak vissza, nem korrigálhattak? Ne adj isten a nyilvánosság szereplői a bűnösek, mert túl nagy érdeklődést mutattak? A választ nem ismerem, ezért egy dolgot tehetek: visszatérek a "törvény" szövegéhez.

Egy típus, vele együtt egy teljes technikai kultúra kivonása/váltása fordulópont egy haderő életében, melyet illően (még ha szerényen is) meg kell ünnepelni. A HM és az MH ma úton-útfélen rendez búcsúztató-visszafogadó ünnepségeket expedíciós katonái részére - egy, a haza légterének védelmével összefüggő, ilyen súlyú esemény nem ér ennyit?

A felelősség helyéről pedig annyit: bárhogy csűrjük-csavarjuk, rámutatunk, vagy elhallgatjuk a különböző katonai vezetési szinten ülők alkalmasságát-alkalmatlanságát, az biztos, hogy a tetején ott ül a miniszter, aki végső felelőséggel tartozik az egész rendszerért. A MiG-29-es kivonása optimista hozzáállással, a rendszer átlátásával egy lehetőség lehetett volna számára és kormánya számára, hogy rámutasson a modernizáció folyamatára - melyet ráadásul 2001 szeptember 10-én éppen Orbán Viktor indított el. Ezt a lehetőséget Hende Csaba elszalasztotta, ráadásul egy kicsiny, de a Honvédséghez közel álló közösséget sikerrel elidegenített, miközben olyan óriási társadalmi támogatottsággal nincs elhalmozva.

Merni kellene nagynak lenni. Csak úgy nem lesz azzá az ember.

Érdemes példát venni arról a néhány tucat emberről, aki ma a távolsággal, hideggel, hóval dacolva kiment a 12-es küszöbéhez, hátha látja a Tango felszállást, melyet kicsinyes félelemtől igazgatva percemberek letiltottak. A spotterek tudják mit akarnak, odateszik a maximális erőfeszítést, még akkor is, ha esélyük a sikerre csak minimális. A honvédelmünk rendszerében vezető beosztásban, döntési helyzetben lévők is elmondhatják ezt magukról?

Zord

Címkék: hungary kecskemét hungarian kovács pintér benkő mig 29 kivonás hende

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr462543464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig23 2010.12.28. 21:15:22

Tisztelet mindenkinek, aki ott volt!

Ákyka 2010.12.28. 21:31:14

@mig23: Köszönjük a többi 30-40 ember nevében is.:)
Viszont nagyot csalódtunk....

Cupi79 2010.12.28. 21:47:41

Egy kis videó a MIG 29 emlékére.

GSF 2010.12.28. 21:59:18

Őszintén szólva nem sokat töprengtem azon, hogy kimenjek-e a pályavégre, elhatározásomat csak megerősítette Zord reggeli bejegyzése a várható semmiről.

Nincs mit ragozni a történteken. A december 06-07-i nagy búcsú előrevetítette a mai napot. Nem kell ide nyilvánosság.

December 23-án azt az infót hallottam, hogy várakozás ide vagy oda, a 29-es többé már nem repül és így is lett. A remény halt meg utoljára... Végül csak meghalt. Ez volt a cél? Áhh dehogy, ez egy ilyen ország.

December 16-án még láttam 3x is szaggatni, sztem a 27-est, műrepülés, fáklya minden benne volt. Három a magyar igazság! Gondolom aznap repült utoljára az UB. Gyönyörű volt, és bár otthon, az ablakból, távolból figyeltem, a hűvös levegőt és egész Kecskemét légterét betöltötte a gép robaja. Háromszor is hírül adta, hogy ez a hattyúdal...

Én most ezt megpróbálom így felfogni. Megpróbálok a szépre emlékezni. Hiszen mit is várunk, egy méltatlan élet után, méltó halált? Talán az lett volna csak az igazi képmutatás. Ezt a véget senki sem fogja elfeledni, aki kicsit is szereti a magyar katonai repülést az biztos nem!

Ki az a Hende? Ki? Kik ezek? Mindenki tudja. Fölösleges kimondani. Ki tehet róla? Hogy így lett vége? Mindenki! Mindenki, aki hatással lehet erre, rendszeren belül és kívül.

Nagyon szeretném, ha valaki ezt megírná. Nem csak a 29-es miatt, hanem mert tünet, ami elborzaszt.

Zord, megírnád?...

Tudom, tudom, de akkor is, jó lenne.

Itt, most a végén csak egy dolgot tehetünk. Megköszönjük a 29-es közösségnek, katonáknak, műszakiaknak és hajózóknak, hogy szolgáltak.

Ha már a hivatalos magyar állam, vagy micsoda, erre nem képes...

Üdv

emyl 2010.12.28. 21:59:52

srácok, öröm volt veletek találkozni :)

quaker 2010.12.28. 22:01:50

@Ákyka:

Én nem csak csalódott, hanem kicsit sértődött is vagyok, mert amikor megkérdeztem, hogy ki kér pálinkát, akkor csak ketten jelentkeztek. :-)

Ezúton is köszönöm, hogy segítettetek visszatolni az útra a képen látható fehér autót ! :-)

e(x) 2010.12.28. 22:08:31

Elsőként tiszteletemet fejezem ki mindazok irányába, akik a mai napot teljesítették.

Az elmaradt repülés okán gondolkodtam, és az jutott az eszembe, vajon jelent-e nemzetbiztonsági kockázatot, ha a készültség felszáll. Paraszti logikával igen, lévén annak kiszámítható időn belül le kell szállnia, és ameddig az újabb repülésre felkészítés megtörténik, az ország nem rendelkezik eszközzel a beavatkozásra.
A gondolatmentet folytatva, felvetődik a kérdés, hogy ebből következőleg katonáéknál vajon titok-e a tango időpontja. Logikusan igen, titok. Mit kell tennie egy döntéshozónak, ha ez a titok nyilvánosságra kerül? Meg kell változtatnia az időpontot, és vizsgálatot kell indítania, mert másként őt vonják felelősségre.
Mintha a repnapon, vasárnap késő délután elhangzott volna, hogy a típus utolsó nyilvános szereplése látható. Azon lehet persze vitatkozni, mennyire volt méltányos a december elején tartott zárt körű búcsú alkalmával a sajtó képviselőivel kapcsolatban, vagy inkább velük szemben foganatosított hozzáállás.

Ezek alapján lehet, hogy nem a megfelelő embereket azonosítottuk a mai repülés elmaradásának felelőseként? Lehet, hogy attól a lelkesedéstől fűtve, ami hóban-fagyban a pálya mellé szegez bennünket, nem látjuk a lényeget, s elsiklunk afelett, hogy kedvenc hobbynk valójában nem játék, élet és halál múlik rajta, s hevületünkben és jólinformáltságunkban esetenként merő jószándékból ártunk az ügynek, amit a kerítésen kívülről a magunk módján szolgálni akarunk?

Hangsúlyozom, ez csak az én felületes ismeretekre támaszkodó gondolatmenetem.

Cupi79 2010.12.28. 22:14:25

@quaker: Én kértem!Köszönöm szépen!Finom volta a pálinka:-D

Cupi79 2010.12.28. 22:21:18

@emyl: Szerintem is!Jó csapat verődött ma is össze!:-)

szasa30 2010.12.28. 22:34:58

Nekem nem áll össze a kép. Miért maradt el a mai repülés? Azért mert egy fazékfejű tábornok kicsinyes egójának nem tetszett a pórnép érdeklődése az utolsó repülés iránt? Mit zavarta volna őt? Nem lehet, hogy más oka van...........?
Ha viszont tényleg az elöbb említett dolog volt az ok, akkor viszont nagyon nagy baj van - a magyar légierő jövője is kérdésessé válik a lizing lejárta után.

Open Skies 2010.12.28. 22:37:57

@e(x): "lévén annak kiszámítható időn belül le kell szállnia, és ameddig az újabb repülésre felkészítés megtörténik, az ország nem rendelkezik eszközzel a beavatkozásra."

Ez csak abban az esetben igaz ha nem az előírás szerinti 2 (+2?) gép adja a készültséget...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2010.12.28. 22:45:23

Kedves (e)x

Akik a pálya mellett voltak, azok között sokan klf. médiákban írnak. Pontosan tudják mit jelent a nemzetvédelem, ismerik a Chichago-i egyezmény lényegét, tudják, hogy mit fán teremnek a békebeli légirendészeti feladatok stb.
Nem játék, élet és halál múlik rajta.
De itt nem erről van szó. Ismerjük azt is, hogy hagyomány egy katonai repülőgép típus kivonásánál azt illő módon búcsúztatni, a nyilvánosság előtt megköszönni a hajózók, műszakiak munkáját akik üzemeltették és repülték a gépeket. A maiakat és a régieket is.
Ez itt részben történt meg, mivel sem a sajtó, sem az állományba már nem tartozó "nyugdíjas" pilóták és műszakiak, sem búcsúzhattak el a Nagyvastól. Ahogy pld. Kilián Nándor dandártábornok úr, vagy éppen elődje Pető István dandártábornok úr sem.
A britek a Harrier-t, az ausztrálok az F-111-est vonták ki. A gépek nagyvárosok felett repültek el alacsonyan, és minden médiában jelen volt, hogy hol és mikor repülnek, sőt, hogy honnan lehet őket a legjobban látni. Mert ez ünnep is volt. Megköszönve az üzemeltetőknek/hajózóknak az áldozatos munkájukat, mert ezek a típusok védték hazájukat.
Az L-39 kivonás legalább nyomokban hasonlított ehhez..

Másik vonulat, hogy a jelenlegi kormánypárt és az ellenzékben lévő pártok és politikusok közül is, politikai és katonai vezetés felelős azért, hogy ezt a típust, amely még 2030-ig szolgálhatná hazánk védelmét, békében és háborúban egyaránt, szinte már beszerzésük után néhány évvel nyugati típussal akarták felváltani, hogy saját és pártjaik zsebét megtömjék. A NATO erre nem kötelezte hazánkat.

A beszerzett gépekre annyit költöttek teljes üzemidejük alatt, mint a Gripenre 2 évig. (És a Gripenhez sem biztosítjuk a megfelelő feltételeket - pld. hajózó állomány repült óráinak száma stb.) A MiG-29-hez sem biztosították az anyagi és a logisztikai feltételeket. (pld. megfelelő alkatrészellátás, hangárok, repülési idő, stb..) A 29-el Asztrahány óta nem lőttek ki éles R-27 közép-hatótávolságú rakétát, nagy szögeltéréssel sem indítottak el egyetlen R-73-ast sem. A gépeket az enyészetnek vetették oda, mindenki az új típusért és koncért marakodott..

Azt a pénzt amelyet a Gripenre költött az ország, annak töredékéből a 29-es flottát lehetett volna üzemeltetni (különösen azért, mert expedíciós feladatra a jelenlegi kormány, de a szocik sem akart(j)ák bevetni). Ezért sincs pld. sem megfelelő közelharc L-L rakéta, nincs a Liteninghez lézervezérlésű bombakit.. Légi utántöltésről ne is beszéljünk. A szerződésben rendelkezésre álló repülési üzemóra nem elegendő, csak max.légtérvédemi feladatokra... A csehek csak arra használják őket és ott nyilvánossgra hozzák, mennyit repülnek vele...

Az eltékozolt pénzből a helikopterekre lehetett volna költeni pld. mert 2 árvíz és ott fognak megfulladni az (Z)emberek az vízben, mert már alig van repülőképes helikopter. Ott sakkoznak velük Szolnokon...

Ez mint a 12 éve hatalmon lévő politikai és katonai vezetők felelőssége, párttól függetlenül.
Az Aranysasban Stonefort már megemlítette a témát, amennyire lehetett egy HM által támogatott Magazinban.

Ha jól tudom "kollektíven előre megfontolt szándékkal az állami vagyon elherdálása" bűncselekményt követtek el, amiért persze soha nem fog semelyik politikai vagy katonai vezető sem felelni. Sem Orbán, sem Gyurcsány, sem Bajnai, sem a honvédelmi miniszterek, sem a klf. rendfokozatú és beosztású főtisztek. Ők ugyanis ehhez mint nevüket adták. Ott van az aláírásuk döntéseken. Illetve nincsenek olyan döntések amelyekre szükség lett volna, és nekik lett volna a feladatuk kiadni..

Tovább nem ragozom, de itt most erről volt szó. Ahogy élt - úgy halt meg !!!

Allesmor Obranna 2010.12.29. 00:23:54

A lengyel gépek többek közt azért ismaradhatnak olyan sokáig még rendszerben mert:

1.Létezik a típusnak hazai nagyjavítási lehetősége
2.Az 1 eurós német kontingenshez kaptak 72 darab RD-33-ast is.

Na ez az utóbbi az igazán nagy szám.

Ezt most csak úgy megemlítettem. Fogalmam sincs már, hogy miért.

su-30mk 2010.12.29. 01:19:52

Sajnos valóban nem úgy sült el a mai nap, ahogy titkon remélni mertük. A Kele által is említett brit és ausztrál kivonási események ismeretében meg eléggé fájó. Bár hozzáteszem, jómagam dec.7-én már gyakorlatilag lezártam ezt a dolgot magamban (az a négyeskötelék azért nem volt semmi és nagy szerencsémre sikerült akkor kijutni) de persze ugyanúgy vártam egy mai eseményt is, mint bárki más.
Mindenesetre örültem, hogy ott lehettem Veletek!

su-30mk 2010.12.29. 01:25:59

Zord: Nagyon jó írás!

mig23 2010.12.29. 08:18:01

Ne a Légierő első emberét tegyétek felelőssé, az elmaradt Tangóért! Ő is utasítást kapott "fentről"! Mert mindig a fejétől bűzlik a hal!

Egyébként sem Taszárnak, sem MiG-23-asnak, sem a Szu-22-nek nem adatott meg a tisztességes búcsú! Szerintem genetikailag bennünk van ez a viselkedés...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.12.29. 08:39:30

@Allesmor Obranna: Azért azt ne feledjük, hogy azokat a gépeket elsőként nekünk ajánlották fel és ezzel a lehetőséggel se éltünk.
Kíváncsi lennék, milyen hosszú lenne az a sor, amin csak felsorolnánk az elutasított ajánlatokat. :)

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.12.29. 08:40:33

@quaker: Én voltam a másik és köszönöm. Finom pálinka volt és hasznos gesztus abban az időben.

mig23 2010.12.29. 08:42:02

28 darab vadiúj MiG-29-es! Pápáról is, Kecskemétről is elvitték volna a gépeket, ahelyett jöttek volna. Már itt volt az orosz ember a szerződéssel. Aztán JF, akkori miniszter nem írta alá...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.12.29. 10:50:59

@Allesmor Obranna:
Ha Magyarországon az utóbbi 17 évben lett volna egyetlenegy nem sík hülye katonai vezetés, összeálltak volna egy sokkal nagyobb országgal (németek, majd a lengyelek), és a gépek logisztikáját közösen intézték volna, a fogyóeszköz-beszerzéstől a nagyjavításig.

Allesmor Obranna 2010.12.29. 11:03:55

Pontosan tudom, hogy ezeket nekünk ajánlották fel.
Ajánlottak ők korábban MiG-23ML-eket is, de a 29-esekre hivatkozva akkor meg azokat nem kértük.
A svédek Viggent akartak lepasszolni, de a Gripen-t is el kellett volna(?) fogadnunk hozzá később és azt se akartuk. Pedig lehet, nyomott áron adták volna.
Hát végül nem úgy adták, de sebaj, mert mi még fel is srófoltuk az árát.
Úgy jobb alapon.

mig-29 2010.12.29. 11:51:30

@quaker: Nagyon szívesen ittam volna a pálinkából
csak hát a rendőrök nem hiszik el hogy én úgy is tudok autót vezetni hogy becsapok egy-két felest.

Azért döbbenetes hogy milyen lehetőségeink lettek volna a MiG-29 -el kapcsolatban és minden el lett puskázva, a nem hozzáértés, az emberi butaság, és a kapzsiság miatt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.29. 11:58:01

@Allesmor Obranna: 1 euróért darabonkét több milliós hajtómű üzlet?

A németek nagyon nagyvonalúak voltak. Mi meg nagy marhák. Nem igaz, hogy nem toltuk oda a képünket, hogy nekik is jól jönne és osztozzunk a gépek számán vagy más ötlet.

Igazából a légierő nagyon jól mutatja az ország elmúlt 17 évét. Semminek sincs felelőse, semminek sincs gazdája.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.29. 12:02:45

@friderikusz: Kicsit morbid hasonlattal.

Ha minden kapitális hibáért és mulasztásért csak egy golyót kéne a felső vezetésbe engeni, akkor is minimum egy PPS dobtárára lenne szüskség a gyors eredményhez...

mig23 2010.12.29. 12:13:50

Megköszönve Zord Gabinak, ezt a remek kis blogot, elköszönök tőletek. Én a MiG-ek mellett nőttem fel, azokon dolgoztam. A Gripen nem tudja megmozgatni a fantáziámat. Teljesen kiégtem, a 20 év alatt nagyon sokszor széllel szembe kellett pisilni, mert muszály volt. Ahogy bántak a repülőkkel, megkezdve a 23-asoktól, a Nagyvasig bezárólag, az több mint felháborító! Igen, itt jól el lehet bújni, itt sohasem lesz semminek felelőse. Ez olyan magyaros. Nagyon jó volt idejárni, mert sokszor feltüzeltétek, a már kialvó lángot. De ma reggel 8 órakor bennem végleg elszakadt valami! Kívánok nektek nagyon jó észrevételeket, a Gripeneknek sokkal több törődést! Jó volt veletek!

mig-29 2010.12.29. 12:27:11

@mig23: Ne menj sehova, itt a helyed köztünk!

Allesmor Obranna 2010.12.29. 12:35:53

@molnibalage:
Amennyire én tudom, már az NDK-s időkben is németes alapossággal állapították meg a tartalék hajtóművek darabszámát a magas hadrafoghatóság fenntartása, illetve a végül meg nem érkező második 29-es kontingens kiszolgálása érdekében. Nem tudom, hogy ez a jókora tartalék darabszám ekkor állt- e össze, vagy az egyesítés utána Luftwaffe is szerzett be további egységeket a típus kulturált kiszolgálásához. Bárhogy is történt, az 1 eurós ajánlat az egész hóbelevancra vonatkozott, lévén, hogy nem lett volna értelme csak a gépeket lepasszolni, a többin meg tovább ücsörögni.
További extra, a német vasakhoz a szárnytartályakat is illeszthetővé tették, hasonlóan a szlovák biciklikhez, így a járőrözési idő a két R-27-es rovására ugyan, de jelentősen megnőtt. Érdekes, hogy azóta nem láttam lengyel felségjeles, hárompótosal operáló 29-esről képet, de nincs kizárva, hogy még változni fog.

Két R-27-es rovására...igen, nálunk is a két nagyrakéta nélkül ment a keszi már évek óta, pedig nekünk még szárnypótosaink se voltak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.29. 12:43:12

@Allesmor Obranna: Mivel az R-27R élettartama valahol 20-25 óra táján van papíron ezért keszit adni vele elég drága mulatság.

Allesmor Obranna 2010.12.29. 12:44:08

Nem légierős, de infó:
Hende leállíttatta a megmaradt 12 darab tatai T-72-es modernizációs projektjét, mert sokallotta a darabonként 1 milliárdos(!) felújítási költséget.
Kérdezem, bár nem repülős téma, de mi a jófrancot lehet 12 darab, Mi-28-asok, Apache-ok célanyagának való lelakott T-72-esen 1 milliárdért felújítani?

Egy vadonat új M1-es Abrams ára 500-900 millió, a Leo 2 is ekörül mozog, illetve 128 darab A4-eshez hozzájuthattunk volna 1 euróért, de ez se kellett, lengyeleké lett, aki most vásárolnak további 134 darabot.

Ennyi.

Allesmor Obranna 2010.12.29. 12:48:51

@molnibalage: Ebben igazad is van, sajnos nálunk a rakétákat azok lejárt szavatosságára hivatkozva vonták ki a rendszerből. Érdekes, hogy a lengyeleknél valószínüleg a klíma miatt nem romlott meg a rakéta ilyen hamar. Még jó, hogy van az a bizonyos rendszerekhez, kormányokhoz könnyen alkalmazkodó Solar Kft. amelyik megbízhatóan tudja az ilyen rémveszélyes anyagokat semmisíteni. Igaz, nem idehaza, hanem egy orosz alvállalkozóval, de megnyugtatásul közölték, a Solar Kft azért kell a történetbe, mert az oroszok nem ismerik a hazai viszonyokat. Jajj szegény párák...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.12.29. 12:54:10

@Allesmor Obranna: Gondolom azért is voltak jól ellátva alkatrésszel, mert ők voltak a nyugati ütköző állam.
De ha már felajánlás.
Tudjátok hova került a németek által nekünk felajánlott MiG-29 szimulátor? A lengyeleknek nem kellett, így igényt tartott rá és megkapta a perui légietrő. :)
Az se kellett nekünk, pedig milyen nagy segítség lett volna az is a hajózóknak a rep idővel szűkölködő időkben.

Liverbird 2010.12.29. 13:04:40

@sdragon: Nincs nekünk egy 29-es szimulátorunk valahol raktárban? Szóval ha "van" nekünk is, minek kellett volna a német? :)

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.12.29. 13:12:12

@Liverbird: Tudomásom szerint nekünk nem volt. Azért volt az a projekt, hogy északi szomszédunkhoz jártak volna a pilcsik szimulátorozni.

Liverbird 2010.12.29. 13:14:09

Akkor valszeg rosszul emlékszem a dologra. Előfordul az ilyen. :)

Allesmor Obranna 2010.12.29. 13:18:12

Volt, csak nem üzemelték be sosem. A "van" idézőjele szerintem erre vonatkozhatott.

Liverbird 2010.12.29. 13:23:24

No, akkor mégis jól rémlett az infó.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2010.12.29. 14:29:59

A Lengyelek az R-27-et nem tartják közepes hatótávolságú rakétának. Szerintük inkább egy marha gyors, de nem manőverezőképes rakéta, amelyet az R-73-nál előbb kell indítani, de nem 20-30km-ról.. (Polák F-16-os pilóta mesélte 2 éve)..

R-27-el keszit adni nem sok értelme lett volna. Ennek ellenére az én infóim szerint volt ilyen eset.
A békebeli légi rendészeti feladatoknál a cél vizuális azonosítása kötelező. Ez pedig BVR rakéta (mégha a lengyel tesoknál nem is tartják annak).. Az R-73, vagy R-60 is kiváló erre a célra. (Az R-60 kis robbanótöltete miatt lehet, hogy 1 nem is elég pld. egy 747-esnek...)

Kele

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2010.12.29. 16:47:01

Igen!

Gyakorlatilag az aláíró országoknak kell biztosítani békeidőben a kereskedelmi (polgári) repülés biztonságát, és ebbe beletartozik, hogy a levegőben a bajba jutott repülőgépeket (pld. nincs rádiókapcsolat) el kell vezetni biztonságos repülőtér felé stb..
A sógorok tudtommal pld. ennek csak nappal tesznek eleget és 18 óra után nincs készültségi szolgálat..

Kele

Hohányó 2010.12.29. 22:03:43

@Kelepisti:

Az, ahogy és amit tettek, illetve nem tettek, az ugyebár tény.
Hogy nem ezt, nem így kellett volna, az is tény.

De a politikai katyvasz, amit leírsz, hát az már szörnyű.

Kilenc esztendővel ezelőtt attól zengett a repülés világa, hogy a Lockheed Martin megvette a Fideszt.

Azon túl, hogy ez a hír közszájon forgott, látható volt, hogy a Gripen mellett az elvtársak - Hollósi nyálománytábornok és csapata - lobbizott, gőzerővel.

A Fideszeseket meg kifejezettemn LM körül láttuk mocorogni.

"Eldöntött tény, hogy F-16", hallottuk mindenhol és mindenkitől. A katonáktól is...

Aztán jött a "pofáraesés".

A Fidesz a fapados Gripen mellett döntött. Minimál csomag.

Hogy kaptak-e zsebbe?? Jó kérdés. Erre utaló jel egy sem hangzott el a belső berkekben.

Ugyanakkor, alig pár perccel a kormányváltás után komcsiék a 104 milliárdos szerződést felnyomták 230 milliárdra. Úgy, hogy közben semmi olyan pluszt sem kaptunk, aminek értelme lenne, amit használhatnánk.

Lásd pl. a légi utántöltés - még imitációs szinten se gyakorolják a pilótáink.

Eközben a követés befejeződött, azaz, ninsc több frissítés, csak kőkemény pénzekért. Elvileg precíziós csapásmérés, gyakorlatilag legfeljebb jófééle váci cementet dobhatunk le, mert más nincs...

Szóval, ezek után arról beszélni, hogy a Fidesz tömte a zsebét a Gripenből, hááát...

Orbán Fityesz egyik legszebb lépése volt: a

Szocik nem kenhették be, mert ugye ők akarták a Gripent. Ugyanakkor diszkont-áron, azaz csak a teljesen elvakult szoci-hívők foghatják rájuk, hogy tömték a zsebüket.

Ugyanakkor a szociket meglehetősen kellemetlen helyzetbe kerültek, ugyanis:
1.: nem ők hozták a bizniszt, azaz nem is tarthatták a markukat.
2.: mivel a költségvetést a béka segge alá lenyomta Fityesz, így nem igazán volt miből visszaadni.

Azaz, a szociknak komolyan "rá kellett rendelnie" a Fidesz-szerződésre, hogy legyen miből kidobni a jattot.

A másik kérdés a MiG-29 kivonása. Azt kell mondjam, a hiba nem a kivonás, hanem a megvétel volt. Illetve, mivel anno megvettük, hát a váltótípus megvásárlását úgy 10-15 évvel későbbre kellett volna ütemezni.

Messze kevesek vagyunk hozzá, hogy két csúcskategóriájú típust is rendszerben tarthassunk.

Ha már mindenképpen bele kellett fogni a típusváltásba, jobb lett volna, hogy ha 8 évvel ezelőtt gyorsan vevőt keresünk a MiG-eknek, és kiszállunk az egészből, a lehető legjobb áron...

Allesmor Obranna 2010.12.30. 00:09:56

Van igazság abban amit írsz, de ahogy te is, úgy én is csak utólag vagyok okos. Így viszont én pont az ellenkezőjét mondom, mivel a 29-eseket nem megvettük, hanem kvázi kaptuk, államadósság fejében, egy olyan időszakban amikor kerek perec az értésünkre adták, hogy nem lesz 40 darab F-16-os, se más nyugati gép a délszláv helyzet miatt.

Akkor kellett volna a vasakat Pápára telepíteni, mégha az aktuál- és geoplotikai-geográfiai helyzet nem is ezt indikolta, vagy valamely még akkor jó vagy inkább jobb állapotban levő ex-szovjet bázisra áttelepülni a betonfedezékek és az elsőosztályú pálya miatt.

Anno az 1995-98-ig tartó Tender lényege valamely gyártócégtől való vadonat új gép megvásárlását jelentette és ezt a tendert szüntette meg az Orbán-kormány 1998 nyarán, a repülőnapon megtett bejelentésével összhangban. Ritka hülye egy döntés volt, vagy a fene tudja, hiszen miden nézőpont kérdése. Azt ne feledjük , hogy ekkor a Fidesznek még nem, de az MSzP-nek már voltak lobbistái a Wallemberg csoport személyében. Talán a tender beszüntetésével akarták kivonni a szocialisták vitorlájából a szelet. Majd ők kezdtek haverkodni a Lockheed-dal, de biztos ami biztos, az új tenderen cégek már nem, csak államok indulhattak. Csak használt készletből lehetett ajánlatot tenni. Természetesen a gyártó céget egy ilyen helyzetben sem lehet kizárni, de mégis más igy a helyzet. Ezen a tenderen is voltak kiváló ajánlatok, de mégis a Gripen nyert, talán mert a Wallemberg csoport a Fideszt is megkereste, vagy fordítva, de gyanítom ezzel az egymásra találással akarta a Fidesz az ellenzéke egyik legnagyobb támogatóját a saját oldalára csábítani még a választások előtt. A választást elbukták, a szocialistáknak pedig illett visszaédesgetni a Wallembergéket a saját oldalukra. Érdekes, hogy a gépek innentől kezdve már csak félig voltak használtak, félig pedig a SAAB tulajdonát képezték. Jellemző, hogy a csehek, akik hasonlóan használt gépeket lízingeltek, legalább megvárták amíg az ő nem keverék, hanem egy az egyben JAS-39C/D gépeik a svéd légierő tulajdonába kerülhessenek legalább arra az időre míg a gépeket a svéd pilóták a caslavi bázisra repülték.

Így utólag én azt mondom, ez az egész nyugati vadászgép beszerzés messze drágább és pazarlóbb lett, mint ha a kész tények elé állítva elfogadott 29-eseket kultúrált körülmények közt megtartjuk, mitöbb a német felajánlást is elfogadjuk, netán a 17 év alatt a gépeket modernizáltatjuk. És a javítóbázist is megtartjuk.
Mert már az sincs.

ranyek 2010.12.30. 11:43:58

@Allesmor Obranna:

1 milliárd 1 tank modernizálásáért tényleg sok, kivételesen talán jó dolgot csinált az emberünk. Amennyire lehet tudni, harckocsi téren most az osztrákok által leállított cuccokra vannak rácuppanva, az más kérdés hogy ők mit árulnak, valahogy abban kételkedem, hogy a Leopard2-iktől szabadulnának....

Beat it! 2010.12.30. 12:07:34

@radarkiller:
Eddig erről nem esett sok szó, de tényleg így van. Nem csak a méltatlanul elhanyagolt 29-esektől búcsúztunk, hanem vele együtt az egész MIG családtól. Valamint pillanatnyilag az utolsó még magyar tulajdonban lévő vadászgépektől...
Ennek fényében tényleg többet érdemeltek volna.

@ranyek:
tankok: 1 milliárdos számla még T-72 esetén is összejöhet (nagyjavítás + reaktív páncél, új tűzvezetőrendszer, lézerbesugárzás jelző, új töltőautomata, netán új motor, stb.), más kérdés, van-e értelme.
Ellenben ha nem Leo-2-eseket veszünk az osztrákoktól, akkor még a T-72-es modernizációnál is rosszabbul járunk.
És ne feledjétek, a darabonkénti árhoz hozzájön még az üzemeltetési feltételek megteremtése, pótalkatrészek, lőszerek stb költsége. Még ezekkel együtt is jobban megérné a Leopardot választani, de csak 40 feletti darabszámban.
Ugyanis hiába van csak 12 T-72, további kb 200 raktárban porosodik, vészhelyzetben elő lehet szedni, az üzemeltetési feltételek adottak (van alkatrész, hozzáértő szerelő és személyzet). Ha kidobjuk őket, csak annyi tank lesz, ahány Leopárd, szépen kikopik az az állomány, amelyik még értett a T mintájú harckocsikhoz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2010.12.30. 13:07:54

A MiG-29 megvételéről utólagosan lehet okoskodni, de az egyetlen racionális lépés volt az at akkori vezetés részéről. Ausztrián kivül minden szomszédunk üzemeltette, a déli országrészben naponta volt légtérsértés a MiG-21MF/BIS gépek nem lettek volna ellenfelek a szerb 29-eseknek..
Mi S-300-at légrakot akartunk, de az oroszok csak a 29-est, vagy szu-27-est adták volna adósság fejében. A 27-es sokkal drágábban üzemeltethető típus, egyáltalán nem jártunk volna vele jobban. Nem a 29-es vásárlás volt a probléma, hanem, hogy sem infrastruktúra nem épült, sem logisztikai utánpótlás nem volt megfelelő, nem fordítottunk megfelelő anyagi eszközöket egyikre sem...
Ráadásul saját magunkat minősíti a mi üzemeltetési kultúránk, ahogy tönkretettük az amúgy megfelelő vadászgépet. A 29-es ma is békeidőben megfelelő légirendészeti feladatokra, upgradelve pedig a szomszédok gépei ellen is helyt állna (bár nincs fenygetettség).. A gripen volt a felegles vásárlás/lizing, mert a NATO nem követelte meg, hogy ajánljunk fel gépeket expedíciós célokra...
kele

zord 2010.12.30. 14:27:13

Mostantól csak ehhez a bejegyzéshez kommenteljetek 29-es kivonás témakörben. Az egyszerűség végett az előző hetekben megjelent hasonló témájúakat lezártam!

Kéretik a hírek szekciót is békén hagyni ezzel a témával!

Zord

zord 2010.12.30. 14:30:48

Ez a mai Magyar Nemzet cikkem ajánlója az MNO-n:

www.mno.hu/portal/756582

Még estig megvehetitek :-))))))))))))))))))

Zord

zord 2010.12.30. 15:01:29

Áthelyezett hozzászólások:

radarkiller 2010.12.30. 13:48:26
Az eladott 29-esek árán akarnak majd helikoptert. De hiába terveznek többet repülni a Gripeneken, nem fognak. Ez a 14 db lófaszra sem elég! Műszaki is kevés van! Szerintem "odafenn" elkezdték számolni, hogy a 16000 órából mennyit repültek le eddig. És lassan itt a féltáv, de a 8000 órától olyan messze vagyunk, mint Makó-Jeruzsálamtől...

csumakker 2010.12.30. 14:00:23
@radarkiller: Van 4 db repképes gépünk. A maradék 21 romhalmazért ki fog pénzt adni? Ha minimálisan költöttek volna állagmegóvásra,akkor talán. És valószínűleg akad a piacon használt gép jobb állapotban.

radarkiller 2010.12.30. 14:08:33
Azt ne feledd, hogy a sárkányok viszont keveset repültek! Van amelyik csak 3-4 évet!

csumakker 2010.12.30. 14:39:38
@radarkiller: Az a baj,hogy a döntő többségük ramaty állapotban van. Tizenvalahány év a szabad ég alatt...És még ha valami módon el is tudnák adni a gépeket,a kapott összeg vajon elég lesz-e egy helikopter felujításra?

Open Skies 2010.12.30. 14:53:20
Az Alba és MiG-29 kiszolgálókkal mi lett/lesz? Egy msáik fórumon azt írták hogy a többségből Gripenes lesz. Még így is kevesen vannak/lesznek?

radarkiller 2010.12.30. 15:36:38

Azt megoldja az, akinek ez a dolga...

zord 2010.12.30. 16:21:23

@oszi80:

A cikkem átírása. De legalább beleírta.

Zord

oszi80 2010.12.30. 16:33:01

@zord:

Üdv a blogodon.

Jó ideje olvasód vagyok. "Sajna" 29-es kedvelő. A témák/ hozzászólások igazi magyarosak, s vele együtt az érzések is. Valahogy mig-23 hozzászólásait érzem át legjobban.

Csá

radarkiller 2010.12.30. 17:27:23

Üdv Oszi80! mig-23 a jó barátom. Sajnos befejezte kommentelését, mert véget ért az ő örök szerelmének majd 60 éves története! De biztos olvassa az írásokat és jól esik neki az, amit írtál. Üdv a csapatban!

su-30mk 2010.12.30. 18:23:21

Beat it!: "Nem csak a méltatlanul elhanyagolt 29-esektől búcsúztunk, hanem vele együtt az egész MIG családtól. Valamint pillanatnyilag az utolsó még magyar tulajdonban lévő vadászgépektől..."

Így van, ezekből a szempontokból egy nagy korszak zárult le a típussal az biztos. Nem igazán látom az esélyt se a jelenlegi "helyzetben", hogy valaha lehetne még saját tulajdonunkban lévő komoly vadászgépünk...

zord 2010.12.30. 19:24:43

@oszi80:

Légy üdvözölve itt. Még szép, hogy magyarosak!

Zord

GSF 2010.12.30. 21:02:35

El tudom képzelni ezt az értékesítést... Na, az is magyaros lesz.

Esetleg alkatrészként felhasználnák, valakik, egy kis csúszópénzért.

Kiváncsi vagyok, hogy képes-e ez az ország pár gépet arra méltó módon megőrizni az utókornak. Látva a hátsó dögkutat, szkeptikus vagyok. Éltében sem sikerült. Mondjuk a pr mindig jobban ment. Máshoz sem ért az ország, bár ma az is akadozik... :-)

Üdv

radarkiller 2010.12.30. 21:18:11

@GSF: Ahogy élt, úgy hal-t. Ez nagyon találó cím volt a Blogger részéről.

szoltam 2010.12.30. 21:59:57

Egy gépet simán elárverezhetnének, fődarabonként, műszerenként, csavaronként - a bevétel pedig valami kapcsolódó alapítványt gazdagítana. Lehet, hogy pár apróságra, vagy egy kifutott turbinalapátra én is hajtanék... :)

radarkiller 2010.12.31. 06:10:08

Amikor én mondok valami hasonló kívánságot a lányomnak, azt szokta mondani: "Álmodj királylány"

radarkiller 2010.12.31. 06:33:14

Nem 29-es, de MiG! 1967-ből!!!

szoltam 2010.12.31. 08:24:59

Na, találtam még egy kis felvételt, Gripen és 29-es vegyesen:

www.cougar.hu/+downloads/lhke20090903.wmv

MF Luder 2010.12.31. 09:47:26

Lehet, hogy volt már:

De egy kis "pezsdítő" Szilveszter estére az uraknak!

www.youtube.com/watch?v=RvPJxmTy0gE

Boldog Új Évet Kívánok mindenkinek! :-)

MF Luder 2010.12.31. 11:17:30

@radarkiller

Az említett playboyos fotózás ekkor volt, ha minden igaz.

www.youtube.com/watch?v=e9MFI_UrUbQ

szoltam 2010.12.31. 12:50:54

És végül egy márciusi felvétel, fel - és leszállásokról, ellenfényben:

www.cougar.hu/+downloads/lhke_2010_03.mpg

Egy fiatalembert kértem meg, hogy kezelje a kamerát, mert szerettem volna nyugodtan bámészkodni (és a gyerekeimet terelgetni :) ).

Ákyka 2010.12.31. 16:48:27

@MF Luder:
Ez így igaz,pont ekkor volt.:))(2010.június 24.)
17.00-kor kezdődött a repülés és 23.00-ig tartott.Ez a felvétel akkor készült amikor a 3.váltás szállt fel,tehát 20.30-kor.
Azért tudom ilyen pontosan,mert ott voltam amikor ez a felvétel készült.
Ennél szebb körülményeket nem is lehetett volna összehozni.Naplemente egy kis felhővel,MiG teljes forszázzsal...Hmmm(de fog hiányozni a Nagyvas)

szasa30 2010.12.31. 19:43:15

Ma a Jetfly-on a következő infó jelent meg a Dongó századról:
"a típus kivonásával a század, mint vadászrepülő század megszűnik. A jelenlegi kiszivárgott tervek alapján a Dongó név megmaradhat, és mint kiképző század –egyelőre típus és repülőgép nélkül – működhet tovább. "

Tudja valaki, ez mit jelent? Én két dologra gondolok:

A: tudatos hosszútávú tervezés - előkészület az ALCA-k fogadására
B: Majd csak pár hónap múlva oszlatják fel a századot - most nem merték!

BUÉK mindenkinek

radarkiller 2011.01.01. 12:59:49

Az Alca kérdés június 30-ig elnapolva. De azért gondoljatok bele! Nagyon jó kondíciókkal felajánlották a csehek az Alcát. Mi ezt is elbasztuk, mint, ahogy az összes eddigi repülővásárlást. Erre 2 nap múlva a Csehek bejelentették, hogy elképzelhetően, visszaadják a Gripent a szerződés lejárta után. Mi következik ebből? A Svédek fognak nekünk segget nyalni, hogy vegyük meg az Alcát!

radarkiller 2011.01.01. 16:59:23

@molnibalage: De van! Ez a 14 Gripen semmire sem elég!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 19:24:02

@radarkiller:

És ezen ALCA beszerzés hol segít? Sehol. Az ALCA semmit sem tud, amivel a Griffet ne lehetne felruházni vagy már ne tudna sőt, estlegesen jóval magsabb szinten tudja, mint az ALCA. Milyen feladatkört adnál neki? Mi lenne a szerepe?

Előszöris a 14 Gripen elég lehetne, ha lenne hozzá repóra. Ha még ezután is azt a vége, hogy kevés akkor Girpent kell venni és nem másik típust...

De arra sincs elég személyzet és repóra, erre te vennél egy új gépet? Miféle logika ez?

Tessék már tudomásul venni, hogy a technikát üzemeltetni kell és nem úgy oldunk meg problémát, hogy nyakrafőre veszel mindenféle vackot feleslegesen...

Ha lenne limuzinod, amihez nincs benzin, szerelő és sofőr akkor azt úgy orvosolnád, hogy veszel egy másikat....?

Open Skies 2011.01.01. 19:31:59

Most az Alca-tól eltekintve:

Tudjuk már hogy mire akarjuk használini a Gripeneket? Elég erre a 14 Gripen? Ha nem, miért nem? Mit kellene tenni hogy elég legyen? Mi kell hozzá? Ez mennyibe kerülne?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 19:37:52

@radarkiller: Nem személyeskedésnek szánom, de kétszavas érveléseknél több kellene, hogy miért is kellene ALCA.

Anno és számolgattam, becsülgettem és sehogy sem akart az kijönni, hogy kellene ALCA.

Hát ezt sem ma írtam...

forum.index.hu/Article/viewArticle?a=95405714&t=9030716

radarkiller 2011.01.01. 19:48:38

@molnibalage: Elfogadom az érveidet, hogy nem kell Alca. De! Számolj. Ebből a 14 gépből 4-5 folyamatosan vagy javításon, vagy időszakos vizsgán van. A készültség visszaáll 2 hajózósra, ami ugye 3 gép. Mennyi marad kiképzési repülésre? Jobb esetben 7. Hogy lesz ebből 2100 óra az idén? Álom! Úgy elég lett volna, ha a 12 Fulcrum is tovább repül. Újabb Gripenek? A szerződés a 16800 órára 14 gépről szól. Pénz, pénz, pénz. Ami ugye nincs!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 20:03:12

@radarkiller: Időszakos vizsgaaa...? Úgy érzem, hogy az alapvető sarokszámokat sem ismered.

Békeidőben egy 4. generációs gépből 80%-os hadrafoghatóság várható el tisztességes üzemeltetési kultúra és felső vezetési akarat mellett. Háborús időkben ez bőven 90% fölé tolható.

A csehek lényegében a 80% feletti állapotot érték el az elmúlt évben. 14 gép estén ez 12-őt jelent. A csehek egyszer adtak otthon keszit és a baltikumban is. Ez 2 helyen 2x2 gép tudotmmal. 2 gép meg tudott külföldre gyakorlatra menni. A többivel ment a kiképzés és jelentette a kieső állományt. (Persze ALCA-val is játszhatnak ők, de ez nem lényeges, nem ezen alapul a dolog megvalósíthatósága.)

Jelenleg a 80 óra / gép sincs kirepülve...

radarkiller 2011.01.01. 20:10:44

@molnibalage: Ne csodálkozz a 80 órán, amikor Svédországban állítanak le gépet csak azért, hogy abból kiépítve a berendezést, a magyar gép repülhessen! Amíg a svédek nem változtatnak ezen a szokáson, addig 2-3 hétig fog állni egy gép, mondjuk akármilyen hibáért!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 20:13:18

@radarkiller: Nem az alkatrész a probléma. Nincs elég karbantartó ahhoz, hogy elég gép üzemképes legyen, de néha kerozinihány is előforul a kiszivárgott infók szerint,

Nem azért nem repülnek, mert nincs alkatrész. Szerited a csehek hogyan repültették a gépeiket...?

radarkiller 2011.01.01. 20:16:27

Ők sokkal jobb kondíciójú szerződést kötöttek, mint a magyarok! De bizony, az alkatrészhiány a legnagyobb probléma! Csak ősszel volt néhány hét, amíg üzahiány miatt nem repültek.

Shaky 2011.01.01. 20:51:40

az ALCA sokkal költséghatékonyabb lehet ellenséget játszani, célt repülni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 20:57:46

@Shaky: BVR elfogáshoz megfelel a szimulátor, de egyes modern gépek képesek asszem már saját maguknak szimulált célokat létrehozni.

Ennél nevetségesebb érvet ritkán hallottam. De pl. szuperszonikus célt egy ALCA hogyxan is szimulál költséghatékonyan? Te tényleg vennél egy rakás ALCA-t azért, hogy célt repüljenek? 8 millió dollárból egy Gripen a következő 200 évben repülhetne célt...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 20:59:32

@molnibalage: És 8 millió az egyetlen ALCA tiszta ára...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 21:05:16

@molnibalage: Ideális helyzetben igazad lenne, hogy Gripen repidőt kellene venni és nem ALCA-t.
De sajna kis hazánkban nem ideális a helyzet. Ha hasonlítjuk a csehekhez.
-Nálunk nem kötöttek tanulmányi szerződést az átképzett személyzettel, ott igen, így nálunk akadály nélkül mehettek el jó fizető civil állásba az emberkék.
-Nálunk még nem kevés ifjú hajózó van aki most már nem tud semmilyen típuson repülni. Nincs Albatrosz és Gripen képzésre még sorban áll. Arra milyen megoldásod lenne?
- Mutass már be olyan komoly légierőt, ahol nincs kiképző század?
-Nálunk most lesz egy kiképző század repülő nélkül. Érdekes. Vagy küldjük el megint a jó szakembereket?

GSF 2011.01.01. 21:07:40

Nehogy összevesszetek itt nekem! :-) Már az év első napján vita... :-)

A témához annyit, hogy tök jó lenne 12 Alca. De csak azután, hogy a hajózóink kitolhatják magukból az évi 140 órát a Gripeneken, és miután felépült a struktúra és gyökeresen megváltozott a szemlélet minden vezetési szinten és nem csak szeretnék, hanem akarnák és fölfuttatnák az Alcát, akkor.

De ebben az esetben inkább leszerződnénk - ha volna ész - még 14 Griffre, vagy kidobnánk a csába mindet és vennénk 30 F-16 Block 52++++-t és elkezdenénk komolyan harcászkodni, mondjuk úgy ahogyan a sokat emlegetett lengyel testvéreink :-)

Szóval inkább kifelé a kezekkel a biliből..., mert akkor már egy másik országban élnénk. És az itt nem épül, most még inkább leépül.

Üdv!

Open Skies 2011.01.01. 21:23:30

Nincs itt veszekedés, csak futjuk a szokásos köröket a szokásos témában. Értelme nincs, a döntéshozók majd eldöntik mi és hogy lesz. A többi csak álom és fantázia.

zord 2011.01.01. 21:39:16

Sziasztok 2011-ben!

Mindenek előtt annak vagyok a híve, hogy a létező haditechnikai rendszerek üzemeltetését kell optimális szintre hozni. Annak nincs értelme, hogy azért vegyünk újabb technikát, hogy az is csak tengődjön, mint a 29-es teljes élettartama során.
A számok, melyeket a

legiero.blog.hu/2010/12/08/viszonyitsunk_23_kontra_29

bejegyzésben leírtam, szerintem elég jól mutatják, hogy egy-egy technikát mennyire tudott kihasználni a Honvédség (már amennyiben elfogadjátok azt az alapvetést, hogy a repülési óraszám döntő mutatója ezeknek a rendszereknek).
Ebből az összehasonlításból tökéletesen kiderül, hogy a Gripen közel öt esztendős ittléte alatt is messze jobban üzemelt, mint a MiG-29-es, ami annak a ténynek tudható be, hogy a logisztikai biztosítás nem a katasztrofális teljesítményű hazai beszerzési rendszerhez kötött. Szeretem a nagyvasat, de a számoknak hiszek.
Sajnos ugyanakkor ezek a Gripen számok is elmaradnak a szerződésben szereplő lehetőségektől, illetve a műszaki lehetőségektől, amit én optimális üzemeltetési tempónak neveznék. A szerződés szerint egy magyar Gripenből 120 órát kellene évente kivenni, ezzel szemben a 2008-2009-es átlag 87 óra volt. Én az optimális éves óraszámot viszont 30év/6000 órás teljes élettartammal számolva 200 órának tartom.
A különböző képzések, pótlólagos képzések nyomán információim szerint ma Kecskeméten ~ugyanannyi műszaki üzemelteti a Gripent, mint Caslavban. Hogy a magyar rendszer nem tud olyan hatékonysággal dolgozni, mint a cseh, abban benne van az is, hogy idehaza ez a műszaki állomány nem egységes, hanem rigid módon megoszlik hangár, csík, és keszi között, azaz nem lehet a felmerülő munka függvényében allokálni az erőforrásokat.
A másik probléma valóban logisztikai: a Gripen alkatrész utánpótlás úgynevezett pool rendszerben történik, ami a különböző diagnosztikai, prediktív módszerek alapján igyekszik minél kevesebb alkatrésszel zsonglőrködni a költségcsökkentés végett. A rendszer sajnos (én ebben továbbra is a típus meglehetős tapasztalatlanságát látom) nem működik optimálisan, így a néhány hetes várakozási idők rendszeresek, ami bizony visszafogja az üzemeltetési tempót. Hogy a Saab profitigénye, a Svéd Légierő pénszűke mennyire fogja vissza a megoldás keresését, kidolgozását, nem tudom. Állítólag erőteljes munka zajlik az alkatrész-logisztika optimalizálása érdekében, hogy megvalósítható legyen az idei 2000 órás hazai terv.
Ahogy én látom, ez a rendkívül ambíciózus célkitűzés csak a logisztikai és a műszaki állománnyal kapcsolatos problémák együttes megoldásával lehetséges. Ez utóbbiba persze beletartoznak azok az intézkedések, melyek a megtartásra vonatkoznak, főként a Mercedesre tekintettel. Lépni kell.
Egyszóval: az évente kifizetett pénzünkért a legtöbb repülést kell kivenni a Gripenből, és szerintem a maradék pénzeket is üzemórára kell fordítani, legyen az a szerződés bővítése, több keró, vagy több, jobban fizetett műszaki.
Számomra továbbra is ez az A opció.

A B opció egy két százados (Gripen és ALCA) nem optimálisan üzemeltetett jet légierő, az erőforrások szétforgácsolásával, melynek egy potenciális előnye van: adott esetben fel lehet pörgetni egy-két év alatt, és akkor 28 gépünk van, nem 14. Sajnos azonban attól tartok, hogy az ilyen vegetáló, de szükséghelyzetben felpuffasztott légierő hatékonysága nem éri el egy állandóan élesen tartott, igaz fele akkora géplétszámú légierőét.

Félreértés ne essék: mindkét esetben lenne légierőnk, de más filozófia mentén, melyek közül nekem az "A" szimpatikus. A másik problémám pedig az, hogy az ALCA bekerülése a rendszerbe azzal kecsegteti majd a politikusokat, hogy azzal is el lehet lenni, "elég a szubszonikus", a "szuperszónikus nekünk kis országnak túl drága, és nincs is rá szükségünk".

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.01. 21:47:20

@sdragon: A Delfin és Alba közt kb. 10 év volt. A jóval nagyobb légierő megvolt kiképzőgép nélkül. Akkor miért egy 14 gépes flottához kellene...?

Fel kellene fogni és be kellene látni, hogy ide úgy kell visszaérkeznie a kiképzésről egy pilótának, hogy Griffbe üljön és ki se kerüljön onnan nyugdíjig. Egy 14 gépes légiherő nem ésszerű hazai pilótaképzést felépíteni, egyszerűen nonszeszn...

GSF 2011.01.01. 22:01:30

Úgy tudom, hogy a leállított 29-es üzem után, a hónap második felétől mennek ki 29-es műszakik Svédhonba átképzésre...

Üdv!

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 23:14:32

@molnibalage: A pilóták olyan képességekkel jönnek vissza, hogy rögtön mehetnek Gripen képzésre. De általában évente csak egy 4-5 fős csapat mehet ki svédhonba átképzésre.Szerinted mit csináljanak azok a pilóták, akik megérkeznek Kanadából és kb egy év múlva tudnak csak képzésre menni?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.01. 23:18:05

@molnibalage: Ez igaz, hogy 10 évig kizárólagos kiképző gép nem volt, de voltak a kétüléses gépek minden típusból és azon folyt az átképzés. Ha most is lenne 2-3 századnyi gép 6-8 kétüléses géppel, nem volna probléma.

Liverbird 2011.01.01. 23:36:30

"A másik problémám pedig az, hogy az ALCA bekerülése a rendszerbe azzal kecsegteti majd a politikusokat, hogy azzal is el lehet lenni, "elég a szubszonikus", a "szuperszónikus nekünk kis országnak túl drága, és nincs is rá szükségünk"."

Az a baj nálunk, hogy sok ember fejébe beleverődött az a baromság, hogy szuperszonikus = meg sem tud fordulni az ország légterében...

Shaky 2011.01.02. 09:21:40

a sógorok használják még a saab105-ösöket?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.02. 10:06:15

@sdragon: A felső vezetés oldja meg. Az nem állapot, hogy szar és a gombhoz varrjuk az inget. Az 1 milliós pilóta alá nincs gép? (Tényleg így van?) Erre te veszel darabonként 8-10 millióért felesleges gépet ahleyett, hogy +1 millióért úgy képeznéd őket és pörgeted fel az üzemeltetést, hogy legyen?

Szerinted melyik az értelmesebb...?

Képtelen vagyok megérteni azokat az embereket, akik minden problémát vásárlással hidalhatnának át, mikor maga a vásárálás is csak plusz teendőket ad és forrásokat szív el.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.02. 10:08:11

@sdragon: És, ha a nagyanyámnak kereke volna... Nincs 2-3 századnyi gép pont. Nem is lesz egy darabig. Valójában egy századnyi sincs...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.02. 11:11:27

@molnibalage: Hát sajnos nem tökéletes a rendszer. Az igazi megoldás tényleg a plusz Gripen repidő illetve még akár plusz Gripen lenne és egy típust üzemeltetnénk. De ehhez ebben az évben el kellene küldeni pl márciustól az összes pilótát, aki már elvégezte az NFTC-t Svédországba átképzésre. Ha nem, akkor nem tudnak min repülni, ha csak nem bérelünk ALCA repidőt.
A másik jó kérdés, hogy ha ez tényleg megtörténne, akkor a svéd képzésről visszatérve, mennyit tud repülni egy ifjonc, akinek a legtöbb gyakorlás szükséges?
A tény, hogy a jelenlegi helyzetet plusz repidővel lehet megoldani, de ehhez több alternatíva is van.
Hogy melyiket választják, azt majd az okosok eldöntik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.02. 11:48:56

@sdragon: Magyarán el van toltva szervezeti szinten.

1. Ki határozta meg, hogy mennyi pilótát és milyen ütemben képezne ki?

2. Ki tolta el, hogy a gépek nem repülhetnek?

A megfelelő válaszok után kezdődhet a segberrúgás és felelősségre vonás. Alapvetően a fejétől bűzlik a hal...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.02. 12:11:52

@molnibalage: "A megfelelő válaszok után kezdődhet a segberrúgás és felelősségre vonás. Alapvetően a fejétől bűzlik a hal... "
Legyen így, ÁMEN:)

zord 2011.01.02. 12:43:42

Szerény véleményem NFTC kapacitás ügyben a következő: a 2002-es szerződés sokkal több hajózóról szólt, melyet fel tud venni a Honvédség. De ezt egyszerűen konvertálni kellett volna a már végzettek repültetésébe. Ha Magyarország azt akarja, hoy a végzettek kinn maradjanak, vagy kijárjanak, az NFTC elutasította volna?
Ehelyett eladtuk a feles kapacitás (egy részét) és ebből állítólag vettünk ALCA órát.

Át kellene fésülni, hogy az NFTC abban a formában, ahogy működik, jó-e nekünk. A szerződésből asszem még kilenc év van hátra, jó lenne optimalizálni.

Jut eszembe: ki van delegálva a steering comitee-be magyar részről? Az tudom, hogy régebben a Pinyó volt, de hogy most ki, azt nem tudom.

Zord

Liverbird 2011.01.02. 12:53:22

Igen, nálunk mindig ez az első, legyenek meg a felelősök, és rúgják seggbe őket.

Tudjátok mit? Én magasról lesz@rom a felelősségre vonósdit, CSAK MŰKÖDJÖN VÉGRE A RENDSZER!

Mert ez lenne a lényeg...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.02. 14:03:15

@Liverbird:

Egy normális országban a következőt jelentené az, amit gondoltam.

Amíg ugyanaz a balfasz, tudtatlan bf, vagy korrupt balfasz dönt, addig nem fog működni a rendszer.

1. Aki most van, azt alkalmatlan.
2. Ha szándékosan alkalmatlan, az büntis.

Ez nem a bűnbakkeresésrő szól, hanem arról, hogy aki folyamatosan eltolt mindent, az ne kerülhessen tűzközelbe és ne folytassa az eltolást. A gyilkost sem viccből zárják be...
Amíg nem rúgod seggbe az utód hozzállása mitől térne el? Nincs szebb (?) dolog az elrettentő példánál.

Alapvető gond, hogy annyira átpolitizált és leszarom jellegű az egész felső vezetés, hogy gyakorlatilag ez saját maguk leváltását jelentené. Ergo nem fogják megcsinálni vagy csak egy szerencsétlen bűnbakot találnának, mint az aug. 20-as belhénál...

zord 2011.01.02. 14:28:13

A felelősségre vonás működő rendszere NEM BOSSZÚ. Egyszerűen aki felelősségteljes pozícióban van, ne csinálhasson következmények nélkül akármit, ami emberéletben, technikában veszteséggel jár.

Az nem megy, hogy valakit még ki is küldenek az egyik legfajsúlyosabb szövetéges pozícióba, miután idehaza történt egy s más a parancsnoksága alatt....

Zord

mig23 2011.01.03. 20:09:56

Kedves kecskeméti műszaki állomány! Aki azt hiszi, hogy én miattam maradt el a28-ai Tangó, az nagy marha! Nem velem kell foglalkozni, hanem magatokkal! Nem velem kell foglalkozni, hanem azzal, hogy ne lopjátok meg társatokat 1500 euróval! No comment...

mig23 2011.01.03. 20:11:03

Természetesen nem mindenkinek szólt, hanem annak, aki ezt terjeszti rólam! Akinek inge, az vegye föl!

zord 2011.01.04. 10:00:13

Emberek, ne használjuk már arra ezt a blogot, hogy egymást, a repülésért a magunk módján élő-haló embereket csesztessük! Vannak itt sokkal jobb célpontok is, elég csak a fenti képre nézni!
Ha a 28-i tangó azért maradt el, mert elkezdtünk róla beszélni (és nemcsak itt), az azt jelzi, hogy az MH összefossa magát néhány repülésbaráttól és fotóstól. Egy komoly haderőnek a "kutya ugat, a karaván halad" szellemében kell működnie.
Nehogy már a spotterektől tegyék függővé, hogy egy repülési feladat végrehajtásra kerül-e vagy sem! Ja, és hát ne feledjük el, hogy ez azért egy szimbolikus "utolsó tangó" lett volna egy kivonásra kerülő típussal. A civil-katonai kapcsolatok itt kezdődnek és itt végződnek. Az MH és a HM márpedig most csúfosan megbukott.

Zord

mig23 2011.01.04. 12:46:23

Osztom a véleményedet, Tegnap ezt hallottam. Gondolhatod mit éreztem. Hogy én miattam maradt el a felszállás?! Nem tudtam sírjak, vagy nevessek. Majd ha annyit, vagy csak a felét leteszik arra az asztalra, amire én letettem 20 év alatt, majd akkor emlegethetik a nevemet! Addig nem! De ezt én most és mindenkorra lezártam!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.04. 19:40:39

Szerintem sajnos, ide vagy oda, de az "utolsó" felszállás elmaradt..
Vagy talán mégse?
Én úgy gondolom, hogy a 4 gép ha eladják őket, akkor a levegőben teszi meg majd az utat új üzembetartójuk felé és fogunk még ott tolongani a pálya végén (hacsak nem éjjel repülik át őket)..
Majd meglátjuk.
Szerintem itt ezt le kéne zárni, és a jövőn gondolkodni, újabb blogrészen..
Egyébként osztom Gábor véleményét, hogy a Griff szerződés kéne optimálisabban kihasználni, mint egy ALCA századot beszerezni, valamilyen kondícióban.Bár az is igaz, ha nem tudjuk a gépeket és szerződést hatékonyabban a javunkra fordítani, akkor jöjjenek a cseh gépek, legfeljebb több lesz. Aztán lesz gripen és alca "park" is a pályavégen..
Kíváncsi leszek a lobby tevékenységre, mikor indul be, mert a Zemberek kormányzópártjának is szüksége lehet pénzre, és egy Ef2000 üzletből cseppenne valami...

Kele

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.05. 11:26:49

@Kelepisti: Ez az átrepüléssel nekem kétségeim vannak. Ha 2-3 hónapon belül nem adjuk el, akkor kell rajtuk végrehajtani időszakost és az nem tudom megéri-e?

block50 2011.01.05. 13:46:49

@radarkiller: Ahogy a cikk végén is látszik ezt egyszerűen az AS-ból emelték át. Elolvashatod nyomtatott formában az e havi számban... :-)

radarkiller 2011.01.05. 14:33:13

Nem az a lényeg, hanem a tartalma. Mi is tarthatnánk itt. Mi is lépegetünk szépen, csak visszafelé...

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.05. 15:57:01

@radarkiller: Hát igen. Gyors fejszámolás után:
Lenne három MiG-29 század elengedő tartalék alkatrésszel, lenne Szu-22 század, lenne a Gripen század.
Lennének Hecules szállítógépeink. Hány ajánlatot is utasítottunk vissza?:)
És folytathatnám a sort.
Nem is lenne problémánk, de ez már álom sem lehet.:)

radarkiller 2011.01.05. 15:59:16

Pedig álmok nélkül nincs értelme élni!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.05. 21:08:06

A SAS-ban lehozott Lengyelországról szóló holland cikkről most az a véleményem, hogy nem értem a szerkesztést.
A Lengyel légierő sokszor ki lett vesézve, hogy mennyivel jobban fejlesztik, stb. Megjelent a HT-ban tőlem, és mivel voltunk néhány ASAS-os szerzővel is ujságíróturákon (meg fogunk is valószínűleg Polák barátainknál) nem értem minek kellett ezt a holland dolgot berakni a lapba. A szerb légierős holland cikk is ilyen, hiszen egyik barátom néhány számmal ezelőtt írt e szépet a magyar pilótával, akitől itt ismét idéztek stb. Az AXALP (szintén) holland cikk, már kb 3x leírásra került, Peti és jómagam is írtunk már róla. Itt most annyi volt az újdonság, hogy köztudomású az Eurocpoterek megjelenése illetve, hogy szólót repült egy PC-21-es..
Szóval három holland cikk, amelyet magyarok is ua. színvonalon és hasonlóan jó képekkel megírtak volna..
Nem értem..

Open Skies 2011.01.05. 22:35:40

Ami engem meglepett, az az egész oldalas fotó a decemberi Sas Tiger Meet-es írásában. A holland cikkekhez szerintem oda lehetne írni hogy ki fordította.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.05. 22:50:44

A HT-ban sem fenékig tejfel a dolog, mert pld. most jelent meg B. Laci tollából a 2009-es Radomi repnap, amit valjunk meg őszintén senkit nem érdekel 2010. decemberében. Nem a szerző hibája, Ő nem most adta le.Hozzáteszem az jeleztem is főszerkesztőmnek, hogy a Farnborough-i cikket is kukába lehet rakni amit írtam, mert már azt sem érdemes megjelentetni. A Vulcanról írtat igen, mert az nem avult el.
Most is van 1 tucat téma - amit nem szeretnék lelőni - de hát csak a 2010-2011-es repülőgép típusok kivonására gondolva ott van egy hálás sorozat amiről lehet írni, illetve vannak is kész cikkek. Aztán, ha csak Scramble eseményeit meg a tervezett gyakorlatokat nézi az ember ismét lesz téma amin ott is lehetünk személyesen. Más országok légierői rendeznek azért a sajtósoknak látnivalót..
Szóval sok-sok dolog van, ami ismét friss lesz, és érdekes. Ráadásul van még mindig rengeteg repülőgéptípus, klf. repülőesemény, történelmi dolog van amely feltűnhet a magyar magazinok hasábjain is.

MF Luder 2011.01.06. 09:04:57

@ Zord,

Mél ment a 21sekunddal kapcsban.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.01.06. 13:30:09

@Kelepisti: Mi az akadálya, hogy a HT-ben a repülőnapokról és gyakorlatokról szóló beszámolók frissen és nem egy év múlva lennének publikálva?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 15:37:54

Nem hiszem, hogy titkot fogok leírni, ha igen akkor vállalom.
A HT létszáma: 1 fő főszerkesztő, +1 fő titkárnő (tudtommal utóbbi létszám más feladatot is ellátt)
1 fő nyugdíjas, aki díjazás nélkül a haditechnika iránti szerelemből és a szerkesztőséghez való lojalításból ingyen dolgozik (Sárhiday Gyula bácsi)

A Magyar Honvéd létszáma ennek legalább 3x nagyobb.

Mindkettő lap azonos példányszámban fogy.

A HM a Magyar Honvédet most bekerülési költség alatt, "minimál" áron probálja eladni marketing miatt.
A nyomtatott példányszámok is jóval magasabbak (ez megy a kukába, meg ingyen osztogatásba stb.)

A HT főszerkesztőjének - aki alezredes (nem említem név szerint, saját véleményem, nem csak mert neki dolgozok, hogy nagyon rendes ember, és lehetősége lenne bele*-ni és elmenni, de Ő is valahol megszállottja az újságkészítésnek) a HT mellett más beosztásbeli feladatok is vannak jócskán a nyakán.

Ennek ellenére a HT is előre dolgozik, több számmal előre készek általában a magazinnal előre. Mivel az újság a HM műszaki-tudományos magazinja ezért itt nem elsősorban friss eseményekkel kell foglalkozni, bár szvsz. a katonai repülési szakkiállítások, gyakorlatok stb. beleférnek (ezért is van benne ilyen cikk).
A főszerkesztő feje felett van egy szerkesztőbizottság (olyan mint a felügyelőbizottság pld. rt-knél - érdemben semmi, de mindenbe beleszólnak..) ezért a számoknak is gondolom előbb kell késznek lenni, mint amit egyébként a nyomdai stb. megkövetelne.
Szvsz 4-6 lapot hagynák minden számban ilyen dolgokra üresen, de persze tartalék cikkekkel, hogyha mégsem történik semmi, vagy nem megfelelő az írás akkor se legyen probléma.
Gondolom azt is, hogy ilyen létszámmal ez nem mindig megoldható (volt már rá példa, hogy La Ferté-ből küldtem címlapot (spitfire) tavaly és a nyomdában cserélték ki a régit az én képemre).

A Magyar Honvéd nyilván máshogy müködik, létszám, pénz van beletolva keményen. Így müködik a lobbyérdekérvényesítés a HM-n belül is.

Az sem mellékes, hogy a HT egy évben 6x jelenik meg, (ennyire van pénz) a többi lap viszont havonta.

A MH tudosítói főállásban rohangálnak /repülnek/ stb. a riportokon, addig a HT külsösök - akárcsak a SAS/Regiment/Aero stb. viszont a HM hírlevelek, inromális csatornák és külföldi megkeresések alapján tudnak mellékállásban cikkeket gyártani. No ez a kettő nem ugyanaz. A MH tudosítói közül többen MH által vásárolt fotómasinákat használnak, mi ugye sajátokat. Folytassam még..

Ez így összetetten mutattja, hogy a HT frissességében miért nem tud SAS/MH gyorsaságú lenni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.06. 15:41:03

A sok helyesítási hiba, azért van, mert munka közben nehezen megy ide is írni, valamint nem vagyok gépirólány, de korrekturára nincs időm. Bocss..

toth.tomi 2011.01.07. 12:25:54

@Rommel28: A vadászpilótáknak van éves testnevelési felmérés, többek között 3200 m futással.

zord 2011.01.07. 12:28:47

Ahogy ígértem, a túlzottan személyes, sértő megjegyzéseket eltávolítottam. Kritikát érdemelnek bizonyos személyek, de sértést nem. Ez a minimum, hiszen így vagy úgy, de ők a MI csapatunk.

Zord

Beat it! 2011.01.07. 15:34:55

@Kelepisti:
1996-óta egyetlen HT sem volt, amit ne vettem volna meg. Minden elismerésem, amiért ilyen alacsony létszámú gárdával a nehézségek ellenére ilyen színvonalas lap tud megjelenni.

@toth.tomi:
mint ahogy minden magyar katonának:
hekprev.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=41

zord 2011.01.10. 11:12:27

@quaker:

Ritka egy zavaros írás, de azért van erénye, a 29-es hajózólétszám alakulását szépen követi. Nem tudom, hogy mennyire pontosan, de elképzelhető, hogy igen.

Zord

toth.tomi 2011.01.10. 12:14:46

Ez komoly :D

"Az akkor végzettek már középiskolás korukban vadászgépekkel repültek."

radarkiller 2011.01.10. 12:59:14

Gabi! Őszintén gratulálok, a ma reggeli televíziós megjelenésedhez! Őszintén elmondtad a 29-esről azt, ami az történt. Minden mellébeszélés nélkül. Kár, hogy nem 10 évvel ezelőtt kaptál erre lehetőséget! Az utolsó mondatért nagy kár volt a műsorvezető részéről!

Flankerr 2011.01.10. 13:05:27

@radarkiller: Csatorna, időpont? Csak mert én is megnézném..:)

radarkiller 2011.01.10. 13:07:59

Hír tv.7.40-kor volt. Kerestem a honlapjukon, de nem találtam. Ha megtalálod, linkeld ide léccike.

zord 2011.01.10. 13:24:41

@radarkiller:

Érdeklődtem, az ilyen reggeli rövid anyagokat nem teszik fel az oldalra. De ha minden igaz, talán meg tudom szerezni, és akkor majd igyekszem megosztani.

Persze, egy ilyen műsor nem tökéletes, de legalább tévében is volt szó a témáról, nem mentünk el mellette!

Zord

radarkiller 2011.01.10. 13:35:53

@zord: Köszi! Azért nagyon fasza volt!

quaker 2011.01.10. 16:59:59

@zord:
Várjuk a linket, ha lesz!

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.10. 22:09:03

Kedves Gábor!
Én is nagyon szívesen megnézném a TV-s dolgot, mert akkor dolgoztam, és nem láttam :(

Kele

radarkiller 2011.01.11. 16:00:34

Már tolom fel Gabinak a filmet, aztán majd belinkelheti.:)

radarkiller 2011.01.11. 16:33:00

Felment a film. Most már Gabin múlik, mikor tudja közzé tenni.:)

zord 2011.01.11. 18:09:22

Itt van a műsor:

www.youtube.com/watch?v=GVcfj-B32XY

Köszönöm a segítséget!

Üdv,

Zord

quaker 2011.01.11. 18:38:47

@zord:
Köszönjük!
A riporter nem nagyon volt képben, amit az utolsó mondataával ékesen be is bizonyított...

zord 2011.01.11. 18:55:10

@quaker:

Mindazonáltal köszönöm Tóth Gábornak és a stábnak, hogy foglalkoztak a témával. Ha minden igaz, a televíziók tekintetében egyedülállóan.

Zord

radarkiller 2011.01.11. 19:07:26

@zord: Szívesen! Együtt, egymásért!

Open Skies 2011.01.11. 20:22:16

A bejátszás alatt látható volt F-4 géppár is. Mikori felvétel lehetett?

zord 2011.01.11. 20:53:39

@Open Skies:

~Ample Train 2003?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.01.12. 13:10:33

Gratulálok a szerepléshez. Sajnos én átlagtvnéző szemmel nézve az eseményeket, azt szűrtem le belőle, hogy Gripenek vannak és ott minden rendben. Gondolom nem ezt akartad interpretálni, de sajnos a végén ez jött ki belőle.

Amit még nem értek, bocsánat, az a MiG-29 repülőgépek elavulása. Ugyanis szerintem ez egyrészről technikai kérdés és ebben igazad van, de másrészről környező országokkal, illetve a fenyegetettség mértékével számolva, egy modernizált Fulcrum nem elavult. Hasonló modifikációjú repülőgépek állnak rendszerben, kivéve a sogorok Eurovadászai, de azoknak meg nincs hosszú kardjuk, vagyis semmilyen BVR légiharc fegyver. A románokkal ua helyzet, de a LanceR azért nem EF. A többiek max. MiG-29 illetve Ukrajna Szu-27..
Persze a TV szereplésbe ez már nem fért volna bele...

zord 2011.02.03. 18:51:47

@quaker:

A "katartikus érzés" annak a néhány nemtudoménhogyannemtudommilyenalaponbejutottnak azért most is adva volt.
A típuson egykor dolgozók meg elmorzsolhatták azt a bizonyos könycseppet odahaza...

De nem ez a kérdés. A kérdés úgy hangzik, hogy ki-ki a maga helyzetében mit tett meg azért, hogy tisztességes búcsú legyen?
Én – decemberi lehetőségeim szerint – a fenti képen lévő két úrnál is kilincseltem, nyár óta pedig közvetve többeknél is.
Vajon mindenki így tett? Mindenki szólt az „országos haverjának”, gulyásparti cimborájának, aki pozíciójánál fogva esetleg esélyes kezdeményezőként léphetett volna fel?

Zord

Open Skies 2011.02.04. 00:07:55

"egy hátsó kabinban a felhőkergetők világába"

Valahol olvastam hogy száznál többen repülhetek a MiG-29esekkel. Kb. hány kiképzett pilótánk volt a típushoz? És kb. hányan repülhettek a hátsó ülésben ülve?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.02.04. 08:54:50

@Open Skies: Engem is megdöbbentett. 17 ezer órát repült a flotta. Tehát a 100 kiképzett pilóta átlagban 170 órát? Van, aki ennél sokkal többet. Van, aki meg kb. semmit.

Ugye nem bánjátok, ha ezen az erőforrás kihasználtságon és szervezésen leginkább üvölteni támad kedvem a fájdalomtól?

zord 2011.02.04. 10:12:59

@molnibalage:

Aki kíváncsi a MiG-29-esek repóraszámokra, annak ajánlom az Aeromagazin aktuális számának beszerzését!

Egyébként az Új Honvédségi Szemle 1997/12-es füzetében megjelent számok szerint 1996 végén 55 MiG-29-es hajózó volt. Nemrégiben volt ide linkelve egy cikk, melyben Zsámboki ezredes azt nyilatkozta, hogy összesen mintegy 70-en repülték a típust hazai pályafutása alatt. Valóban én sem emlékszem nagy volumenű utánképzésekre a kezdeti idők után.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.02.04. 10:24:01

@zord: Éppen onnan idéztem. :)

50-nel és 70-nel sem szép a statisztika...

toth.tomi 2011.02.04. 12:52:58

@zord: Az első 1993 és 94-es átképzések után leginkább talán a volt taszári illetve 1-2 pápai hajózót képeztek át a típusra, illetve 4-5 fiatalt pár éve.

toth.tomi 2011.02.04. 20:23:44

Gábor!
Egyik előző bejegyzésedben azt írtad, hogy a 12-es oldalszámú gép a 96-os seprűs jégtelenítés áldozata lett, de az nem decemberben történt? Az aeromagazinban meg az áll, hogy 96 áprilisa óta nem repül a gép. Tudom, csak szőrszálhasogatás a dolog, de mégis kíváncsi lettem...Melyik gépeket jégtelenítették még ilyen ügyesen azt lehet tudni?

stonefort 2011.02.05. 22:07:20

@quaker: Sast nem olvasol? Ott van még a témában kapcsolódó más cikk is. A jetfly rendszeresen másodközöl "sasos" cikkeket, természetesen legálisan, de személy szerint nem komálom, amikor egy témát nem az eredeti, elsőként közlő helyről linkelnek. Ettől még nyugodtan tegyed.

quaker 2011.02.05. 23:23:11

@stonefort:

Korrigálnám a hibám, mert valóban így korrektebb...

Itt az eredeti forrás:
www.aranysas.hu/cikk_a_fak_allva_halnak_meg.php

...bár világosan kiderül a JETfly link alatt is, hogy másodközlésről van szó az Aranysasból, ezúton kérek elnézést mindenkitől, ha még valakit felizgatott volna, hogy felületes, inkorrekt módon, meggondolatlanul a jetfly.hu-t olvastam és nem az eredeti forrást linkeltem ide.
Én a cikk tartalmával voltam elfoglalva...gondoltam más is így lesz vele, miután láttam, hogy nincs még ide linkelve az írás, de tévedtem.

zord 2011.02.05. 23:55:54

@quaker:

Szeretem a szépirodalmat.

De ismétcsak javasolni tudom az Aeromagazin 2011/2-t beszerzésre azoknak, akik a rideg, mondhatni "zord" valóságra kívácsiak.

Zord

zord 2011.02.23. 15:19:46

Találtam az asztalomon egy cetlit. Ez áll rajta:
HU Sipri R-73: 168 R-27: 346

A netes forrását nem találtam meg egy (gyors) kereséssel.

Zord

zord 2011.05.01. 10:42:05

Ide áthelyeztem a magyar 29-es témákat!

Bárcsak mindenki úgy végezné feladatát a Magyar honvédsgében, mint Simon Robi teszi azt az emlékek életben tartásával, így ezzel a 29-es videóval is!

Zord

Sidewinder 2011.04.30. 13:32:29
www.youtube.com/watch?v=Ko0vvwMJslQ
Válasz erre Moderál molnibalage

2011.04.30. 14:15:58
@Open Skies: Anno valahol találam egy videót, ahol a modernizált bolgár 29-esek és ACMI rendszerükről volt videó. Nem találkozott ezzel valaki?
Válasz erre Moderál molnibalage

2011.04.30. 14:20:03
@Sidewinder: A legtobb dolog ül a videóban, de egy téren nagyon ferdít. A Gripen programköltségben maga a gépek ára is keményen benne van. A tisze üzemeltetési költséget van a fajlagos programköltséggel összevetve. Szezon és fazon esete. A HTKA.hu oldalon a Gripen FAQ-ban írtam erről.
Válasz erre Moderál toth.tomi

2011.04.30. 18:48:21
@Sidewinder: A videó alapján, a 06-os átesett üzemidő hosszabbításon, de sosem repült utána??? Az utolsó repülését 2003. decemberére írják...
Válasz erre Moderál toth.tomi

2011.04.30. 19:18:25
@toth.tomi: Bár mondjuk, simán lehet...Akárcsak a Szuhojoknál annak idején. Viszont tuti, hogy egy két helyen csalnak az utolsó leszállás dátumai, itt a blogon is le lett írva pl. hogy a 26-os 2008 augusztusában repült a 20-i díszelgés alkalmával, vagy pedig még gyakorláskor, és az volt neki az utolsó. És abban is biztos vagyok, hogy a 22-es nem 99-ben repült utoljára!
Válasz erre

samoth 2011.05.08. 19:11:34

www.kerozingozos.hu/2011/04/28/jurassicairforce/

Kiemelném belőle az érdekességet:

www.parlament.hu/irom39/02269/02269-0001.pdf

Nem mondanám, hogy nem lepődtem meg. Ez az ország mindig tud meglepetésekkel szolgálni, még ha a legrosszabbra készülünk is...

zord 2011.05.08. 20:01:39

@samoth:

Azért úgy érdekes lenne látni, hogy milyen pénzek és hogyan áramlottak ebben a furcsa játékban...

Zord

samoth 2011.05.08. 20:35:19

@zord: Elvileg van egy elszámoltatási kormánybiztos, vagy mi. De érdekes, hogy ez senkinek nem szúrja a szemét? Nálunk régebbi demokráciákban ebből rendes felháborodás lenne, itt meg úgy el lett sunnyogva, mintha egy hétköznapi répa-közbeszerzés lenne egy állami fenntartású gimnáziumban. Én legalábbis nem emlékszem semmi újságcikkre, hogy "Eladták a magyar légierő 2 harcirepülő ezredét egy magáncégnek" stb. pedig már 4 éve történt, és most kell megtudni egy általam is csak hetente-kéthetente egyszer látogatott (egyébként nagyon jó szakportálról.
Ilyenkor megy el a kedvem minden magyar hadsereggel/légierővel kapcsolatos hír bármiféle olvasásától. Úgy sem változik soha semmi ebben az országban. A Gripenjeink is (bocs a svédek Gripenjei, amit lízingelünk) vagy elrohadnak majd a betonon még ebben az évtizedben, vagy mennek vissza Skandináviába. Végül csak a Jak-52-esek maradnak, meg a Robinsonok, de azokat is előbb eladják, majd az a cég is továbbadja, aztán visszavásárolja az állam, és felújítják, persze egy magáncég közvetítésével egy másik céggel, aki kiadja a munkát egy alvállalkozójának, akinek az alvállalkozói majd ukrán cégekkel elvégeztetik a munkát...
Ez az ország egy vicc, komolyan mondom. És ezt addig csinálják, amíg az emberek hagyják.
És hagyják.

Open Skies 2011.05.08. 21:27:40

Most akkor van vagy nincs Robinson-unk?

samoth 2011.05.08. 21:38:15

@Open Skies: A legutóbbi információm szerint - ami erről a blogról származik - megvannak, de még mindig a ládákban állnak...
De ha már repülnek, az se oszt, se nem szoroz. A robinson nem arra való, amire mi akarjuk használni. Ez is egy újabb tünete ennek az alapjaiban beteg rendszernek.

samoth 2011.05.08. 21:44:30

Egyébként meg mire kellene nekünk helikopterpilótákat kiképezni? Ha a mostani gépek kifutnak nem lesz helyettük semmi. Már régen lépni kellett volna ez ügyben (is).
Legfeljebb jönnek a Huey-k. De az is milyen érdekes, hogy mi kivonunk régi technikát, mert lejárt az üzemideje (Alba, Mig-29, Mi-24D, stb), de egy hasonlóan régivel akarjuk pótolni, amit azért vonnak ki máshol, mert lejárt az üzemideje...

2011.05.09. 13:40:33

Beszéltem azzal az emberrel még tavaly nyáron a cég egyik vezetőjével, amelyik megvette a gépeket. Ledöbbentem, és megkérdeztem, mit akarnak velük kezdeni. NEm tudta, vagy nem akarta megmondani. De a komolyan gondolom, hogy inkább az előbbi. Jutányos áron kapták meg. Teljesen más dolgokban utaznak.
Én azt hitem, hogy ezt már sokan tudták itt is.

zord 2011.05.09. 13:50:33

@Z69:

Azt tudtam, hogy eladtak gépeket, de hogy majdnem mindet, azt nem. Most majd ők rohasztják. Klasszikus szisztematikus hiba. A rohasztva birtoklás olthatatlan vágya.

Zord
süti beállítások módosítása