Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (58) f 16 (20) Gripen (57) gripen (76) Hajmáskér (25) helikopter (37) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (49) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (20) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (18) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (19) radar (16) Szolnok (38)

HTML

Zászlóhordozó Oroszországból

2010.10.03. 10:00 | zord | 22 komment

Jó ideje először vett részt orosz vadászgép az ukrán repülőnapon/kiállításon, ezúttal Anatolij Kvocsur sokat módosított tesztgépével, a kétüléses 597-essel érkezett Gosztomelba. A kétoldalú kapcsolatok változásának, a kebelen belülre való visszatérésnek keresve sem lehet jobb szimbólumot találni.

Elrugaszkodik a Szu-27PU a betontól, előtérben a litván bejegyzésű Baltic Bees műrepülő csapat L-39-ese várakozik (akik valamiért tudnak régi Albatrosszal repülni...)

Piros-fehér has...

...kék-fehér hát.

A bemutató közben a két hajtómű forszázslángjának színe következesen eltért egymástól. AL-31-szakértő(k) hozzászólása szükségeltetik!

Némi pára is előfordult.

Ez nem az, aminek látszik.

Földetérés dolgozó füstgenerátorral.

A Szu-27-esnek (és az F-15-ösnek) márkajele a nagy állásszögű fékező kigurulás és a jellegzetes, törzsközéprész-féklap együttes alkalmazása a kifutási úthossz csökkentésére.

A gép orra még fönn, a féklap elindult befelé. Köszönjük, goszpogyin Kvocsur!

Zord

Címkék: kijev aviasvit kvocsur szu 27pu

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr62340401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Baccala 2010.10.03. 12:30:01

szép a festés.
a gép farkát sose szokták odaverni? képen alapján úgy tűnik igen közel van a betonhoz. vagy ez csak az évek meg a rutin? :)

melyik volt előbb a mi zümink vagy a litván bee?

Allesmor Obranna 2010.10.03. 13:11:42

talán a füstgenerátor lehet az oka, de ez a vélekedés se mindig áll meg.

Beat it! 2010.10.03. 14:03:27

Mintha a GSF más keresztmetszetűnek tűnne. Lehet, hogy asszimmetrikusan használta a gázkart? Jobb fordulóban a bal hajtóműre adott többet, bal fordulóban a jobbra. Bal fordulós kép nincs?

@Bobby Baccala: meg az állásszög jelző műszer.

Allesmor Obranna 2010.10.03. 14:59:19

Erre irtam egy hosszabb értekezést, de a fórummotor letiltotta a sok link miatt.
Lényege volt, hogy a 2004-es SIAD ukrán Szuhoján, a 2008-as finnországi Vityazi szólógépen, Kvocsur régi Szu-27LL-jén is meg lehetett figyelni a jelenséget, de még Bogdan vadiúj, FADEC-vezérelt hajtóműves Szu-35-ösén is.
Mindig a jobbos a sárgább, vagy vörösesebb, vagy sötétebb.
Kivéve, mikor fordítva van, vagy épp tökegyforma a kettő, mint a Szu-30MKI/MKM/MKA-nál.

Johnfighter 2010.10.03. 22:51:31

@Allesmor Obranna:

"Mindig a jobbos a sárgább, vagy vörösesebb, vagy sötétebb. Kivéve, mikor fordítva van, vagy épp tökegyforma a kettő..."

jó meglátás :D

SaciThePoweR 2010.10.04. 19:35:42

Nagyon bitang az első kép !

Érződnek a méret béli különbségek. :)

strizsy 2010.10.08. 19:19:33

Nos,a megoldás lényegében elég prózai.Mivel,a két HVK egymástól függetlenített,mozgatás közben,néhány milliméter difi előfordul(ha az egyik egy picit jobban szorul, mint a másik).Valamint,különböző üzemmódokon un. "ütközők" vannak elhelyezve (hogy ne told túl) stop,minimal,maximal,min fáklya,max fáklya.Az ezeken való "átemelés" sem megy mindíg egyformán, néhány milliméter difi benne van.És ez már képes olyat okozni,hogy a két fáklya gyújtása között lessz 1-2 tized másodperc.De...Ha még minden szinkronban is történne, akkor is van egy újjabb tényező: halytómű üzemidő! Nem létezik olyan két,vagy több motoros repcsi, ahol a hajtóművek üzemidelye azonos lenne.És,ebből kifolyólag, teljes "szinkronítás" mellett is,az újabb korábban fog reagálni,mint a korosabbik.....Egyebek iránt a felvételen tökéletesen látható(gsf keresztmetszet,láng méret és szín) , hogy a két motor nics azonos üzemmódon...Ki-ki döntse el,hogy itt melyik igaz...:-)

zord 2010.10.08. 19:31:02

@strizsy:

Ez rendben van, ismert jelenség a "villázás", igazából csak ilyen jelentős eltérést a forszázsláng színében még nem tapasztaltam.

Eddig nekem az tűnt fel, hogy bejövetelkor teljesen külön életet él a két RD-33-as GSF-je a 29-en, amit sokszor fotóztam. De a 29-esen soha nem tűnt fel, hogy a forszázsláng nagymértékben, szemmel láthatóan eltérjen. És más kéthajtóműves típuson (14,15,18, EF, Rafale) se.

Az is faktor ebben a kérdésben, hogy a standard indítási eljárások előírják a sorrendet, így garantált, hogy az üzemidők elválnak egymástól.
A 29-esen ha jól rémlik mindig ugyanaz az oldal indul először. Hogy melyik, azt ha megöltök se jut eszembe, pedig sokszor láttam (már annál kevesebbszer fogom, legalábbis idehaza...)

Zord

Lev330 2010.10.09. 19:15:32

Balt szokás először indítani. De a "hardware" éppen tudja mindkettőt. kapcsoló:[bal-automata-jobb]+gomb:[indítás]. Ha autoban hagyod, a balt indítja először, asszem.
Cserébe igen nagy értékű fogadást mernék rá kötni, hogy a szuhoj esetében semmi köze nincs a felsoroltakhoz, hamarabb tudom elképzelni, hogy két, valamiben különböző hajtómű van a gépben. Ennek persze valameylset ellentmond a fentebb összegyűjtött (egyébként gyönyörű) képsorozat, a sok példával, de azok is részben "demo" gépek, mint a 901-es szu-35 (vagy mi).
El tudok képzelni üzemszerű műszaki okot, mint különböző tüza betáp, amit ugye vezérel valami, méghozzá hajtóművenként külön. De pl. ott vannak az elég prózai indokok is. Pl. a 04-es 29-esünk bal HVK-ját igencsak nehezen lehet max forszázsra tolni, ha meg sikerül akkor meg levenni nehéz :D Persze, hogy ez fent is így marad-e, nem tudom.

Kéne egy hajtóműguru :) Pilótákat ne kérdezzetek, csak a fejüket fognák, hogy "hülyevagy, kitérdekel?" :D

Allesmor Obranna 2010.10.13. 21:03:41

spotters.net.ua/file/?id=35953&size=large

Itt is más a korábbiakhoz képest, de legalább egyformák.

strizsy 2010.10.27. 19:04:06

A "villázás", vagy inkább "óllózás" az azonos hvk állás melletti fordulatszám-különbség, és nem üzemmód különbség! Értsd: mindkét hmű eléri a kívánt üzemmódot (pl. max fáklya), de a gyengébbik lassabban reagál, és/vagy 1-2 %-al alacsonyabb lessz a fordulat.

Érdekes példa volt erre a 28-as(amikor még repült), full fáklyán az egyik hmű folyamatosan villogott. Utánjárva megtudtuk specektől, hogy annak az erőgépnek bizony már véres volt a torka(betáp problémák).
Egyebek iránt, a leszállás-kori gsf-átmérő különbség újfent prózai. A két hvk a bal oldali konzolon helyezkedik el.Az optimális siklópálya tartásához úgy sebességet, mint magasságot kell tartani. Mivel az rd-33 meglehetőssen dinamikus, célszerű a nehezebben kezelhető (fal melleti ) bal hvk-t alapon hagyni, és csak a jobb hvk-val gépészkedni.Lehet hogy kissé "traverzált" lessz,(csavaró nyomaték) , de ez jó is, mivel a gép orra magasan van, nem látsz ki előre.Traverznél, viszont oldalazva jössz le ,igy oldal-előre tök jó kilátni. Egy hmű-vel sokkal finomabb sebesség-korrekciók érhetőek el.
Arról nem beszélve, hogy a "nagyvas" egy hmű-vel is "hazajön" ...ez a Gripen-nél is működik....:-))

strizsy 2010.10.27. 20:55:55

Lev330: Igen, amikor kezdtük, 93-ban, kb. 3 évig automata volt az indítás.Emiatt elszaladt a jobos üzemideje ( ez, földön csak 2 perc difi , de 2-3 év alatt órákat jelent). Utána átálltunk kézi-bal-jobb-ba.Majd pár év után jobb-bal-ba. Most megint automata megy (ha jól tudom),de, most már mindegy is....Újabb jó példa, hogyan térhet el két hajtómű üzemideje egy repcsiben...még akkor is ha "egy kora-születésűek"