Levente B.:
@Levente B.:
"In response to the news that Colombia would buy JAS Gripen fighter planes manufact... (2024.11.05. 19:58)Fedőneve Echo: az új Gripen
Levente B.:
Nem először látom, Izrael-Pardubice járat...SPYDER leszállítás?
globe.adsbexchange.com/?icao=738... (2024.11.01. 18:59)Kub: 3M9 helyett Aspide?
zord:
@Levente B.: nyilván a helyén kell kezelni az olyan alkotásokat, melyek eleve a társadalmak egyre ... (2024.11.01. 07:04)Jobb később, mint soha
Miközben magyar légivitézek kergetik a labancot a vörösiszap felett, íme egy bolgár Szu-25-ös éleslövészet előtt két H-29-essel. Érdekes egy feladat lehet az, amihez egy ilyenből egy nem elég:
@Allesmor Obranna: Pl.két repülőgép fedezék lerombolása.Legalább ők feltudják függeszteni a H-29-et,nem úgy,mint mi annak idején a SZU-22-re,indítósín hiányában.
A légifotózás (amúgy minden fotózás) legfontosabb tényezője a lehetőség. A különbség annyi, hogy a gyakorlati megvalósíthatóság korlátai miatt légifotózni korlátozott létszámban lehet. Szerintem a legnagyobb baj idehaza a szokásos kupleráj, a koncepciótlanság. Legyen egy katona, aki ezt csinálja. Még az is jó, ha ez a személy nem "a" hivatalos fotós, hanem mondjuk egy reporvosi papírral is rendelkező katonaorvos, akinek hivatalból úgyis kell időnként repülnie. De ezek a képek az én értelmezésem szerint akkor is közkincsek kellenének, hogy legyenek, ha a saját cuccával készíti azokat - éppen azért, mert a szűk lehetőség a legfontosabb faktor, nem a fényképezőgép minősége és tulajdoni viszonyai. A légifotózási repülés viszont kemény adófizetői forintokból jön össze, és az a légifotós katona is adófizetői forintokból van fizetve. Ebből pedig bárhogy is számolom, kijön az, amit mondok. Az más kérdés, hogy kialakult egyfajta szokságjog a témában, amit a taszári személyi kapcsolati hálózat több-kevesebb eredménnyel életben tartott.
Mindenkinek vannak jó és rossz tulajdonságai, nekem, TopiDocnak és másoknak. Ez tény. De a lényeg nem ez, hanem az, hogy a fentiekből fakadóan a Magyar Honvédség tagja által a Magyar Honvédségről készült képek közkincsek.
Ha nem így van, akkor viszont a lehetőséget meg kell nyitni másoknak is, bármennyire is szűkösek azok.
Szakmai-illetékes berkekben köztudott, hogy tavasz-nyár óta többször is kérelemmel fordultam teljesen felfegyverzett MiG-29-es fotózása ügyében. A szakmai ellenérvek (éles R-27 kikonzerválása "drága") miatt jeleztem, hogy elfogadható lenne számomra a 2xR-73 QRA-konfig is. Konzultáltam a projetctről, mint mindkettőnk számára fontos célról TopiDoccal is. A hivatalos helyekről nem érkezett újabb válasz, viszont megtörtént a repülés, amivel - azon kívül, hogy én nem vehettem részt....:-( - az a problémám, hogy a "sokat akar a szarka, nem bírja a farka" jellegzetességeit viseli magán. Ez nem az a szakmai fotózás, amit én megcéloztam, hanem valami egész más:
1. A "bohóc gép" szerepeltetése (ha épp aznap nem is, de azért még van két normális harci a rendszerben)
2. A konfiguráció semmilyen értelemben nem reális. Négy éles R-73 és egy gyakorló R-27-es? Mikor repül, (repült így nálunk) egy 29-es? Ha nem lehet éles R-27-est előszedni logisztikai okokból a teljes fegyverzet bemutatásához, akkor maradjunk a két R-73-nál, amivel az esetek 99 százalékában a hazát védték a gépek.
Az UB négy blokkja teljesen jó, bár az sem reprezentatív konfiguráció, igaz, mint maximális A-G fegyverzet bemutatása oké.
Azt csak mellesleg jegyzem meg, hogy a rendszer súlyos anomáliáit tökéletesen mutatja az az orosz link, amit először elküldtem. Miért nem a honvédelem.hu, a jetfly, akármi, ami hivatalos, vagy félhivatalos orgánum?
Persze a napokban ezek kicsinyes dolgok.
Ezúton is inkább gratulálok az első éles NVG-s repülések lebonyolítóinak, a szolnoki helikoptereseknek! Remélem, a sikerből a döntéshozók nem vonják le azt a következtetést, hogy minden rendben, hiszen a szerencsének köszönhető csak a gyakorlat és a katasztrófa időbeli és helybeli egyezése, ezt ne titkoljuk el. És hát ne hallgassuk el azt sem, hogy jó lett volna az NVG (a máig hiányzó FLIR-ről nem is beszélve) a Borsó-hegyen is. Egy-két szlovák katona életének megmentése 2006-ban bizony jó jött volna magasabb szinten is, márpedig hogy ez nem sikerülhetett, annak a magyar SAR akkori (azóta csak részben orvosolt) képességhiánya volt az oka!
@75AP: Ez nagyon jó. A képek tanulsága szerint akkor ezek szerint párhuzamosan használják a két NVG típust? Mert a képek alapján az biztos,hogy ZS-7V van rajtuk és akkor valószínű,hogy a ZS-re GEO van szerelve. A múltkori pápai gyakorlaton pedig az amerikai rendszert használták amerikai sisakkal.Ez jó dolog mert így mindig van valami,ha az egyik épp használhatatlan ott a másik. Vagy persze lehet,hogy nem hiszen a kettő között van különbség(bár a GEO képét nem láttuk még) és biztos bele kell tanulni mindkettőbe,hogy szokja a szem vagy lehet, és ez a legvalószínűbb,hogy azért nem mert esetleg egyik személyzet ezt a másik meg azt használja.
Eggyel több ok, hogy elgondolkodjunk, vajon érdemes-e a biztonságpolitikánkat kizárlag a NATO-ra építeni. Olyan folyamatok zajlanak, hogy el se tudjuk képzelni:
Erre mondják, hogy soha nem lehet tudni, hogy mikor és milyen formában van szükség légvédelemre. Itt ez a katasztrófa, és sorozatban jönnek a gépek. Remélem, mindegyik labanc elveszti a szakszóját, aki idepofátlankodik! Bár szerintem azzal, hogy kiengedjük őket, lemondunk a felelősségre vonásukról is, és ez hiba.
Már nem létezik lekényszerítés?
@zord: A HM állítólag cáfolta az újabb légtérsértést, de tulajdonképp mindegy is...
Azt nem értem miért mondanánk le ilyen esetben a felelősségre vonásról? Nem vagyok jogász, nem is ismerem az erre vonatkozó jogszabályokat, de a józan ész azt diktátlja, ha sikerül egyértelműen azonosítani a légtérsértőt (lajstrom, időpont) akkor be kellene tudni hajtani a költségeket. Elvieleg ezek nemzetközi szabályok, ráadásul még unión is belül maradunk pl. egy osztrák esetében.
Ha egy autóst utolér(het) egy németországi bírság, akkor egy pilóta megbüntetésének is lehetnek lehetőségei.
Hogy teszünk valamit..? Ezt nem gondoltátok komolyan ugye? (a technikai eszközök leépítésén kívül az MH ban)
Legalább még jobban kiröhög a világ minket ; ebbe a másokra támaszkodó, buta mechanizmussal operáló országba belehet jönni még légteret sérteni(!) IS...
Szép képek! Tudom, hogy a legnagyobb külföldi gyakorlata a magyar vadászoknak, de a tény, hogy narancssárga földön van, valahogy visszafogja az érdeklődésemet. Persze a HM-nek se törne le a keze, ha szervezne valami utat, amikor kimegy valamelyik nagyfejű.
Remélem, jövőre valami izgalmasabb helyen lesz megrendezve, akkor biztos kimegyek.
(Érdekes, amikor először mentek külföldre gyakorlatra a Gripenjeink, akkor egy percet se gondolkodtam, pedig igencsak üres volt a zsebem. Decimomannu, Szardínia...)
Ez lehet hülye kérdés, csak kíváncsiságból, de ilyet Magyarországon meg lehetne rendezni? Lenne hozzá elég légterünk? Anno a keresztkiszolgálási gyakorlaton is sok gép volt, de gondolom ez azt bőven űberli.
Gripenek Mohács térségében, ami ugye "no fly zone".
Van valami gyakorlat, vagy ilyesmi?
A héten már második eset... ezért a készültséget kizárnám.
Van valakinek infója róla? Mert akkor élesítem a foto aparatot, hátha lesz ez még több is..
Mondjuk azért, mert a határ közvetlen közelében van. Tudtommal ide nem nagyon repülnek be, főleg, hogy ugye nem heccelgetik egymást a horvátokkal már egy ideje.
Amúgy meg tapasztalati úton is levezethető, hogy ez a szeglet itt nem valami forgalmas, mert hogy itt élek, és ünnepszámba megy, ha két évben egyszer ide téved valami harci repülő.
"A nem nagyon repülnek erre, közel a határ" nem egészen azt fedi, hogy no-fly zone, ahogy ezt először említetted. Ez utóbbi volt mondjuk Bosznia fölött 1993 áprilisától, vagy Irak északi és déli része felett 1991-től 2003-ig. Itt azért még nincsenek olyan viszonyok.
Magyarországon (egészen körbe!) van egy 10 kilométers határsáv (ADIZ) a mai napig, ám ide repülési tervvel, rádiókapcsolat mellett be lehet repülni (ott is kell permetezni, vagy légifotózni, vagy célt repülni...). Mohács pont a 10 kilométeres vonalon fekszik.
OK!
Akkor fogalom zavarban voltam, mentségemre szóljon, hallottam már a "repülés tilalmi zóna" kifejezést katonai illetékes szájából ilyen összefüggésben.
A lényeg, hogy legnagyobb bánatomra, errefelé szinte egyáltalán nem jár semmilyen vadászgép, harci helikopter, vagy hasonló. Természetesen szúnyogot irtani járnak erre is egy AN-2 vel, de ez minden.
Valamikor eljártam a Pécsvárad környéki dombokra , keddenként, mert akkor délután 3 körül ott fordulóztak a MiG-23 és 21-es harci gépek.
A horvát válság óta semmi... egyáltalán semmi.
Az első magyar
pilóta a HAW-nál
Magyar pilóta szolgál a pápai Nehéz Légiszállító Ezrednél,
a HAW-nál. A 32 éves főhadnagyot a múlt heti
nyílt napon mutatta be a sajtó képviselőinek Fredrik
Hedén ezredes, a HAW parancsnokhelyettese
- Büszkék vagyunk arra,
hogy a Nehéz Légiszállító
Ezredben 12 nemzet van jelen,
és az is nagyon fontos
számunkra, hogy minél
több nemzet képviseltesse
magát a repülést végző személyzet
tagjai között. Szeretném
bemutatni Lukács
Viktor főhadnagy urat, aki
az első magyar pilóta az ezrednél.
A főhadnagy már
többször részt vett bevetéseken,
és Afganisztánban is
járt – így mutatta be az első
magyar HAW-pilótát a
parancsnokhelyettes. Lukács
Viktor 2010 augusztusától
repül a pápai C-17-es
gépeken.
- Kiképzésemre februártól
májusig került sor az
Amerikai Egyesült Államokban,
Oklahoma államban
az Altus légierő bázison,
ahol az összes személyzettagot
képzik. Én egyébként
2003 óta repülök amagyar
légierőben, a civil életből
érkeztem, gépészmérnöki
végzettséggel. Ahogy
az összes egyéb magyar pilótának,
az én alapképzésem
is a kanadai légierőnél
történt meg – részletezte
Lukács Viktor.
A főhadnagy előljárói javaslatára
került a pápai ezredhez,
és az elmúlt két hónapban
három bevetésen
vett részt.
- Nagyon jó szakmai lehetőség
számomra az, hogy
egy több nemzetből álló
szervezetben dolgozhatok,
és hogy egy olyan repülőgépen
repülhetek, aminek
kétségtelenül egyedülállóak
a képességei. Az ezred
rendkívül színes, szinte
mindenki más kultúrával
rendelkezik, más emberileg
és szakmailag is. Ezt a változatosságot
megtapasztalni
kiváló lehetőség – mondta
a C-17-esen szolgáló pilóta,
aki elárulta: korábban
a kecskeméti bázison repült,
egyébként pedig Baranyából,
Pécs környékéről
származik.
Varga Bea
Kecskeméti hölgyeim és uraim! Miért nem lehet a magyar merevszárnyú katonai repülésnek legalább olyan honlapja, mint a létezés küszöbén egyensúlyozó lérakosoknak?
@zord: Ez oké, de ez nem anyagi kérdés. Az anyagi része, hogy legyen egy weboldal szerver háttérrel. Ez kerül pénzbe. Ez adva van.
Hogy milyen anyag kerül fel, milyen színvonalon, az már az oldal szerkesztőinek a felelőssége.
Én tudom, hogy nem anyagi kérdés ez ma már. Én csak arra utaltam fenn, hogy a legdrágább magyar fegyverprogramhoz kötődő alakulatnak lehetne egy színvonalas, rendszeresen frissített, szép képekkel illusztrált honlapja végre. Hogy a sok nagyszerű, kebelen belül készült fotó meg is jelenhessen valahol...
Miután a politikusaink azt sem tudják, hogy eszik vagy isszák, a vezérkar és Pintér tábornok úr pedig közismerten nem ambicionálja a szlovén air policingot, a szlovénok a horvátokkal közös megoldást vizsgálnak:
@zord: Pedig anno 2001-ben lett volna rá megoldás, hogy mi végezzük a szlovén air policinget, de egy fura veszprémi tanulmány miatt a miniszter a nem mellett döntött.
Lehet, hogy még mindig ezen tanulmány alapján utasítják el. :)
Minden lehetőség kicsúszik a kezeink közül, ami pedig nem lenne elérhetetlen, függetlenül attól, hogy a biztonságos végrehajtáshoz én továbbra is a nyugati országrészbe települést (Sármallék/Taszár) tartanám optimálisnak. Reakcióidő és hatósugár tekintetében is sokat számít a 160-200 kilométer előny.
De hát ezt a "könnyen üzemeltethető" Gripent mi persze a jelen feltételek mellett képtelenek lennénk néhány hétig-hónapig (rotáció az olaszokkal) egy hazai civil reptérről reptetni, arról nem is beszélve, hogy a sok pacifista-defetista liberális hazaáruló csak úgy kapkodna a torkához, hogy fegyveres (éles!) gépek repülnek egy civil reptérről!
(nem mellékesem jegyzem meg, hogy szlovén air policing és mindenféle települések nélkül is örülnek manapság Kecskeméten, ha egyáltalán a levegőben lehetnek).
@zord: Na a tanulmány egyik hibája is az volt, hogy csak azt tudták elképzelni, hogy Taszárról üzemeljen a csapat, pedig akkor még kisebb beruházással üzemelhettek volna Szlovéniából is. Csak a taszári szívű pályázat íróknak, merre is hajlott a keze?
Ez most véletlen, vagy interaktív a rendszer? :-))))
Mindegy, a lényeg, hogy előre menjen a rendszer!
Szép, a tartalmat és az update-rátát majd meglátjuk. Egyelőre (november 1. nevadai idő szerint 19:27) úgy tűnik, a honlap szerint nem volt kinn az 1. harcászati repülőszázad (Pumák) a Tiger Meet 2010-ben. Miniszterből, Kiliánból annál több van. Ügyes!
Látva a nem kevés A-A és A-G fegyvert, eszembe jut, hogy a kilencvenes években a svédek ajánlatában szerepelt a létező szovjet fegyverkészletek integrációja a Gripenre.
Bármennyire is perverznek tűnik, úgy gondolom, hogy a H-25ML/Litening kombó nem is lenne rossz, ahogy a FAB-ok sem, főleg nagy sebességű változatban, illetve áramvonalazó sisakkal. Még mielőtt bárki felháborodna hadd emlékeztessek arra, hogy a gyenge/közepes megoldás is jobb, mint a semmi. Tudjátok, ha a mi Gripenjeink legalább képesek lennének FAB-10/250/500-asok dobására, örülnék. Hogy a felelőtlen honvédelmi vezetés ezt miért nem tudta megoldani, illetve miért nem tudott venni néhány tucat, néhány száz Mk82/83-ast (a gép a 84-est is elviszi, ha nem is nagy örömmel), az is bizonyítja teljes alkalmatlanságát.
(félreértés ne essék, továbbra is a légtérvédelmi fókuszban gondolkom, de a multirole képességhez nem ártana legalább a technikai hátteret egyben tartani, és két-három hajózóval evauálni)
És még egy perverzió: a nem létező ARM-képességnél nem lenne jobb egy felújított, átépített H-25MP? Szerintetek ha az ember akarna venni egy modernizált ARM-fejet a poszszovjet piacon, ez lehetetlen lenne?
Mindez persze csak álom, de biztos vagyok benne, hogy mint sok minden más ez sem merült fel a döntéshozók körében, soha. Pedig a dolgok sokszor csak azon múlnak, hogy akarják-e a megfelelő emberek.
@zord: Egyetértek. AZ R-60 integrációnak nem látom értelmét, de az hogy lényegében kidobunk 200 precíziós fegvert, az a hülyeség csúcsa. A H-29 rakétákkal mi történt egyébként? Azok hogyhogy nincsenek a listában?
December 6-7-én rendezik meg Bécsben a "Military Airlift: Rapid Reaction and Tanker Operations 2010" konferenciát. 8.-án "ingyenes" látogatás lesz Pápán (amúgy a regisztráció és a többi kb. 2500 $)
Ilyenekre Te el tudsz menni hivatalból, Zord?
@zord: Plusz info a weblapokhoz. (www.mh59.hu, www.mh86.hu, www.taborilelkesz.hu)
A weboldalak ráncfelvarrása senkinek nem került semmibe, mert a repülést kedvelő weboldal tulajdonosa ajánlotta fel, a csapatok segítése érdekében.
Különben van infód, hogy ilyen kommunikációra egy-egy egységnek mennyi pénze van?
A másik, a november 26-i dátummal van plusz infód. Mi várható? Egyáltalán lesz-e kivonási ünnepség, lesz-e kivonás?
Van-e már valami papír formátum a kivonási utasításról?
@sdragon: Az a szép, hogy 2-3 hete az összes elérhető elektronikus címen bombázom őket leveleimmel a kivonással kapcsolatban, de még csak elutasító választ sem kapok....
Ha már feltüntetik a kapcsolati címeket, legalább olvassák, vagy válaszoljanak a beérkező levelekre...
Az is válasz, ha azt írják "még nem tudunk infót, kérjük később érdeklődjön", vagy "sajnáljuk, de nem adhatunk felvilágosítást"...!
Nem változtat a tényen, hogy ha írnak az információs mailjükre, akkor arra illik válaszolni...
@GSF: Miért ne várhatnánk infót? Ezek azért nem néhány ember játékszerei. A pénzemből repülnek, nem is titkos információkra kérdeztem rá, ráadásul lehet azt is válaszolni, hogy még nem tudjuk....
A kommunikáció enyhén szólva sincs a spiccen.
Egy válasz, hogy "még nem tudjuk" ezerszer többet ér, mint a hallgatás.
Akit én ismerek, mindenki fixen 26-ról beszél. Ugyanakkor nem zárom ki, hogy felső szinten még mindig megy a malmozás, bármennyire is hihetetlennek tűnjön ez.
Én 3 hétig harcoltam a HM sajtóirodával, mire kaptam végre tőlük hírlevelet, közben meg lemaradtam a Logical Decision-ről. Ahogy olvasom a blogot folyamatosan, nem is kavargok, mivel hasonló semmitmondó információkat kapnák..
Remélem legalább az L-39ZO-k kivonásához hasonló ünnepségen búcsúznak el a 29-estől.
Felkértek volna egy több részes cikkre, az típus hazai történetéről, de az annyira magyar, koncepciótlan és tele hibás, rossz döntésekkel, felelősök nélküli állami vagyon elherdálásával, rongálásával stb. hogy nem vállaltam, kb.. 20 év múlva talán le lehet írni..
Aki tárgyilagosan leírná az magyar katonai esemény környékén sem lehetne..
Azt tudja valaki, hogy mi a *** van a Gripenjeinkkel? Annak azért oka van, hogy már két éve folyamatosan az aktuális év végén vonják ki a 29-eseket, aztán ha éles emelés van, valahogyan mindig a ők mennek, még most is (Kalitta 747), Kolontárnál is.
A nagyjavításokat és a pótalkatrészt elvben a svédek biztosítják, azzal nem lehet baj. A gépet elvben egy tiszt és 6-7 sorkatona képes kiszolgálni, az utcáról előképzés nélkül behívott emberekkel is meg lehet oldani. Valami nagyon nem stimmel.
Én is most kezdtem utánaolvasgatni ennek, az olajfás leszállástól a seprűs jégtelenítésig, a röképtelen madarakkal ütközésről nem is beszélve, hosszú lenne az a cikk.
@KGyST: A decemberi sasban lesz egy nagyobb lélegzetű cikk a 29-esek hazai pályafutásáról. Lesz benne kritika is, de természetesen csak módjával, hiszen amit Kele írt, az áll. Felejtsük már el a Gripen "sorállományos" üzemeltetését. Ez csak reklám duma, Egy ismételt előkészítés megy így, a huzamos üzemelés nem. A Gripen-ek első nagyjavítása a lízing leteltét követően lesz esedékes, a MI KÖLTSÉGÜNKÖN. Előre látható, hogy nem lesz rá elég pénz.
@stonefort:
Jó, ez csak reklám. De a 29-es könnyeben üzemben tartható, mint a Griffek? A Honvédség vagy két éve majd megszakad, hogy 4-5 29-est üzemben tartson, és ha gebasz van. rendszerint azok mennek.
A Gripen sokkal könnyebben üzemben tartható lenne, ha meglennének a feltételek. De nincsenek.
Ami a pénzt illeti, drágább, hiába egy hajtóműves, stb. Ez nyilvánvaló. Egyszerűen lehet akárhogy forgatni, ami nyugati, az drágább. Nem kevéssel, ha svéd, és ráadásul kicsi a rendszer.
A 29-es viszont olyan, hogy kellő pénzzel sem fokozható a tempó bizonyos érték fölé. Nincs megbízható partner a túloldalon.
Én igazán csak azt nem értem, hogy egy immár jóval nagyobb (egy számjegyű vs két számjegyű, maradjunk ennyiben) Gripenes pilótaközösséggel, többszörös hadrafogható gépállománnyal (2-3 vs 6-8) miért nem lehet (géppár) keszit adni a legnagyobb természetességgel? Mi az akadálya? Hol szűk a keresztmetszet? Vagy azért, mert csak egyetlen "Gripen-capable QRA-barn" van? Akkor az elején hogy ment mégis a géppár (2008-2009 tél)?
Ahogy a magyar rendszer/szerződés tervezve van, nem a műszaki állomány kiképzettségi szintjével van a gond. Magyar részről sokkal alacsonyabb kvalifikáció szükséges a Gripen-üzemeltetéshez, mint a 29-eshez kellett. A 29-esnél repülőmérnöki szintű döntéseket kellett idehaza hozni. A Gripen esetében egy nagyobbat fingani se lehet a svéd jóváhagyása nélkül (már bocsánat). A rendszer egyes, napi üzemeltetéshez szükséges adminisztratív elemei nem is találhatóak meg az országban.
Magyarországnak három dolga volna a szerződés szerinti üzemeltetési tempó teljesítéséhez: fizetni a lízingdíjat, megfelelő létszámú műszaki állományt és mennyiségű kerót tervezni és biztosítani. Az elsőt probléma nélkül megtesszük, mert Magyarország a külföldi partnereinek mindig mindenben megfelel (hasonlatoktól itt eltekintenék). Az utóbbi kettőre képtelenek vagyunk.
Őszintén: azt a műszaki munkamennyiséget, amit Magyarországnak a Gripennel meg kellene csinálni (hangár + csík), egy száz fős cég vidáman elvégezné. Ferihegyről kiválasztanának találomra száz embert, és két hónap átképzés múlva már vidáman pörgetnék a Legót Kecsón.
Félreértés ne essék, a jelenlegi kecsói műszaki állomány is ezt tenné, ha elegen lennének, de nincsenek. S ha valami csoda folytán egyszer mégis elegen lennének, majd a kerócsap lesz még szűkebbre zárva. Sajnos egyre nyilvánvalóbb számomra, hogy a képességek kibontakozásának szándékosan emelt gátjai vannak idehaza.
A MiG-29-esnél pontosan két dologgal van a probléma:
-A két hajtómű és a viszonylagos avultság miatt valszeg nagyon munkaigényes, egy repült órára sok karbantartás jut
-A szovjet tervezés/gyártás miatt egy kerozintemető.
Ha ezekkel lenne a baj, (mint ahogy baromira nem ezzel van) akkor már ma leállították volna a 29-eseket. A meglévő keró menne a Griffekbe, több repült órát lehetne ebből kihozni, 4 29-esre elegendő műszaki elég lenne 6-8 Gripenre, (magyarula jelenlegi 14 gépre jutó gárda a maradék 6-8 gépet szolgálná ki.)
Ennél sokkal súlyosabb a baj.
Nézzétek végig a dátumozott képeket, 2-4 gép már eltűnt róluk.
A '39'-esről (393310) utoljára 2008 januárban készült kép az utolsó, ami megjelent a neten, azonosítható dátummal: három éves!!!
(Ez a gép lett a repülőnapok állandó statikus példánya. Miért?)
Fogynak a gépek nagyon keményen, olyan tempóban, mint a 29-esek anno, csak két századból könnyebb volt a keszit és a gyakorlórepülések gépanyagát összeszedni, mint a 14 Gripenből. Ezért bütykölik a 29-eseket már 2-3 éve.
Biztos ismered a régi Hofi-viccet: nem baj, ha nem disznó, csak röfögjön.
"Ami a pénzt illeti, drágább, hiába egy hajtóműves, stb. Ez nyilvánvaló. Egyszerűen lehet akárhogy forgatni, ami nyugati, az drágább. Nem kevéssel, ha svéd, és ráadásul kicsi a rendszer."
Ezt nem vágom, hogy mire alapozod. A MAGYAR MiG-29 üzemeltetéshez képest minden drágább, mert - már elnézést - lófaszt sem költöttek rájuk. Ha úgy üzemeltettük volna a MiG-et, hogy évi 160 órát repüljenek és tisztességes Griff üzemeltetés lenne, akkor lenne valami normális alap. Jelenleg egy eltolt Griff üzemeltetés haszonlítunk egy leszart 29-es flottával.... :(
------------------
"Sajnos egyre nyilvánvalóbb számomra, hogy a képességek kibontakozásának szándékosan emelt gátjai vannak idehaza."
Na, ez viszont szerintem gyakorlatilag már büntetőjogi kategória. Nem vagyok jogász, de valami 'hűtlen kezelés és különösen nagy kár okozása' nekem simán belefér, de az ország nemzetvédelmi képességeinek szándékos veszélyeztetése is. Egy igazi jogász majd talán utánanézhetne...
"-A szovjet tervezés/gyártás miatt egy kerozintemető."
Az RD-33 paraméterei egyáltalán nem rosszak még nyugati szemmel sem. A MiG gyászos hatótávja a kopoltyúk miatti elpazarolt tér. Az újabb MiG-eken nem véletlen nincsen ez meg...
@Open Skies:
Pl.
Az utóbbi pár évben, a 29-esek normál kivonását (pl 70 nappal a Gripenek érkezése után) feltételezve, Kecsó tele van unatkozó műszakiakkal. Egy komplett Alba és egy komplett 29-es szd földi lépcsője áll elvben készen, h a gripeneseknek segítsen.
Nyugati társadalmakban a legdrágább az élőmunka, azaz ha "lófaszt sem költenek rájuk", csak egy kisebb hadseregnyi műszaki dolgozik a gépek összebütykölésén a másnapi repülések előtt, az sokkal drágább, mint ha az oroszokkal színaranyból gyártatjuk le a pótalkatrészeket (amiket a lengyel nagytestvérre ráilleszkedve egyébként valószínűleg normális áron is be lehetett volna szerezni). Egyébként költöttek a gépekre, a "magyar MLU" érdekes módon "nem együttműködő" orosz kooperációban valósult meg.
Kár, hogy nem esik le nektek a tantusz: ami a 29-esek repülésének a 17 éve alatt történt, az egyszerűen nettó emberi hülyeség és nemtörődömség (paranoid alkatúak persze ebbe beleláthatnak szándékosságot is). És ugyanez folytatódik a Griffekkel is.
Hogy a 29-es nem egy kerozintemető, ezt most hallom először, de nem értek hozzá, nem akarok beleszólni, persze ez attól függ, mihez hasonlítom.
@KGyST: Pár éve volt hír, hogy abban az évben a '29-es "flotta" 2 milliárdból repült. Mondjuk ez jelentsen 8 gépet és évi 90 órát. Számoljuk csak ki, hogy ez mit jelent? Kb. 2.7 millió forint / óra, az 200 dolláros forinttal számolva 14k/ dollár. Hm... Ezek szerint mégis eleget kötöttünk rá fajlagosan? Akkor viszont mitől ilyen pocsék a hadrafoghatóság? Mert ez névleges 16 k $ / órához elég közel van...
@molnibalage:
Szerintem a válsz a nemtörődöm trehányságban van, a legaljától a legtetejéig. Ami egyébként nem emberi hiba, egyszerűen a rendszer rosszul szervezett.
Zordnak abban igaza van, hogy abszurd, hogy nem lehet tudni a gépeink üzemelésének alapadatait (az eklatáns példa a hadrafoghatósági arány).
Az egész Légierőről (de ez valszeg a Honvédség, sőt, az államgépezet egészére is igaz), lerí, hogy a show (repülőnapok) kedvéért tartják fent, és ez nem meglepő.
A Légierő (a legmagasabb parancsnokáig, a hadügyminiszterig bezárólag) arra optimalizálja magát, ami alapján az adófizető megítéli, amit lát belőle. Ha valaki 1000 éve titkosította a hadrafoghatóságot és a hatékonyság többi objektív mérőszámát, akkor ott igyekeznek megmutatni, hogy jól dolgoznak, ahol tudják. (A többire meg tesznek)
Kis hazánkban ez a leeresztő szerep a repülőnapok intézménye, ennek megfelelően a NATO (legalábbis fajlagosan) leggyengébb láncszeme Európa egyik legjobb repülőnapját szervezi, mert az tény, hogy a Kecskeméti repülőnapba már az is nehezen tud belekötni, aki nagyon akar. De ebbe beletartozik az is, hogy szétrepülik a 29-esekat a show kedvéért, meg az is, hogy ahova nem néz civil szem, ott tesznek az egészre.
A MiG-29 rendszer, hadrendbe állítása, üzemeltetése, logisztikája három szinten is típikusan magyar módra történt.
1. szint politika
2. szint HM és légierő felsővezetés
3. csapatszint (MH.59)
1-2. Megvettük a gépeket. Szükséges volt, mivel a délszláv válság idején a mi elavult 21-es és 23 gépeink nem tudták volna adott helyzetben országunk szuverenitását biztosítani, valamint a környező országok közül Szlovákia, Ukrajna, Románia, Jugoszlávia (Szerbia) is potensebb repülőgépekkel rendelkezett. A vásárlás utána a politika/HM nem biztosított megfelelő anyagi forrást sem az üzemeltetéshez, logisztikához, sem a műszaki és hajózó állomány képességének fenntartásához, újabb képességek megszerzéséhez. A vásárlás után a repülőgépeket a körkörös védelem kitalációjával és a lobbyérdeke miatt Kecsora telepítették, de a 29-eseknek semmilyen időjárás elleni védelmet biztosító hangárt, fedezéket, fedvény nem építettek, biztosítottak. Még az un. kék NATO hangár is jóval később készült el. Az idő múlásával sem érdekelte az 1 és 2. szintet a gépek állapotának folyamatos romlása, a kannibalizáció, pilóták repült ideje, a javítások elmaradása stb. A 29-esek állapotromlását ráadásul az eröltetett bemutaórepülések is komolyan befolyásolták. A rendszerbeállítás után szinte azonnal már nyugati repülőgépek akartak vásárolni, mivel itt a politikai szereplők kaszálhattak a lobbypénzekből. A 29-esek üzemeltetésének költségét a minimálisra csökkentették és mondhatni gyorsították leamortizálásukat, hogy minél több indok legyen a nyugati típus beszerzésére. Annak kiválasztása után, pedig már csak az elégséges mértékben adtak pénzt az üzemeltetésre, a többi a Gripen-re ment..
3. szint
A rendszerbeállításkor a gépek műszaki és hajózóállománya sem volt felkészülve a technika üzemeltetésére.A gépekcocpitján a bakanccsal ugrálás, a seprűnyeles jégtelenítés, a pitotcsövek rendszeres letörése stb mellett a hajózóállomány is felelős a gépekért. Példul egy kis textil kereszt sisakra ragasztásával belülről sem karcolták volna a sisakokkal össze vissza az üveget, valamint az engedélyezettnél nagyobb "G" manőverek belenyomása sem tett jót a sárkányszerkezetnek. A műrepülések és bravúroskodás, több hajtóműbe és repülőgépbe került.
Ezek összesen - sok más mellett - hozzájárultak a magyaországi történethez. Persze mindent sokkal mélyebben ki lehet vesézni..
@Kelepisti:
Ez mind nagyon szép, de mi a helyzet a Gripenekkel?
Ezt a károgást én is ismerem, és valszeg nagyrészt igaz is, csak ez nem magyarázza meg, hogy mért nem 2008-ban selejtezték a gépeket, és még most, 2-3 héttel az állítólagos kivonás előtt is nagy a bizonytalanság.
Sztem a 29-es nem eszik kiugróan sokat, egyszerűen kevés keró fér el benne.
Stonefortnak volt egyszer hajdanában danában egy kiváló cikke asszem Fulcrum v. Falcon címmel. Ott mintha azt olvastam volna, hogy a 29-es 2 hajtóműve 30-70%-al eszik többet, üzemmódtól függően, mint a 16-osé. Persze ezt most emlékezetből mondom...
Nézzétek meg, hogy a 18C mekkora testű madár, pedig üresen nem nyom sokal többet a 29-esnél.
Tény: a Fulcrumnál mindent alárendeltek az aerodinamikai követelményeknek. Ezt tetézte a kopoltyús helypazarló megoldás, aminek sok értelme nem is volt.
Én nem látok sok sötét dolgot az üzemeltetés szappanoperába illő kudarcsorozatát szemlélve.
A magyar honvédelem és politikai elit ennyit tud. Ebben nyilván van némi korrupció. Bizonyíthatatlan, sanda gyanú. A magyar valóságban mondhatnók vélelem.
Egyetlen következtetés van: a Gripen is megy a kukába, egyszerűen ugyanaz az enyészet vár rá, mint a 29-esekre.
Szégyen, hogy egy ekkora ország képtelen 14 gépet normálisan üzemeltetni. Luxus, hogy eddig üzemben voltak a 29-esek, és végképp érthetetlen, hogy még mindig felesben adják a keszit.
Az egész program egy kudarc, az egész légierő egy vicc, amin minden szövetségesünk csak röhögni tud, de a politikai seggnyalás törvényei mindent megszépítenek és kidekorálnak.
A nép dőljön hátra és élvezze a showt!
Örömködjünk a kis magasságú repülések megszervezésén, holott ezt már 2007-re be kellett volna járatni. Szánalmas... Persze jobb később mint soha, de ez mégis elgondolkodtató.
A 29-esek nem véletlenül maradtak. Létük tökéletesen szimbolizálja a Gripen program teljes kudarcát.
Tragikomikum ami itt folyik, csak ezt lehetne ócsóbban is vetíteni, nem?
A lízing felénél járunk könyörgöm, és még mindig csak szervezik a dolgokat.
Sztem komolyan át kéne gondolni, hogy a 10 év lejártával mit tegyünk. Mert így nincs háttér a Gripennek sem. Sztem ezekkel a feltételekkel jobb megoldás lenne a Gripent kiszervezni a "rendszerből" - még igazán uis benne sincs - és tényleg hosszútávú megoldást választani.
Végre komolyan venni ezt az egészet, vagy hagyni a francba és megkérni a szlovákokat, hogy közösen finanszírozzuk a légvédelmet, az ő eszközeikkel.
Bocs az ironikus hozzáállásért, de őszintén, ha nem ennyi zseton menne ebbe az egészbe - komolyan lehetne venni azt, ami itt folyik?
Nem értem, miért olyan nagy hír ez. Lényegében mind a két említett országnak az a baja, hogy nincs komolyan vehető légiereje. Erre válaszul, holott a Pirani öböl miatt elég fagyos volt a hangulat a két ország között, simán túl léptek minden akadályon, és meghozták a legjobb döntést.
Szlovénia is kis ország, a Horvát köztársaság pedig legalább rendelkezik szuperszónikus vadászerőkkel (vagy 14 darabbal, mint mi).
"logical decision", hogy összedobják amijük van, szállító kapacitás, javító kapacitás, emberi erőforrás...
Szerintem Magyarország azért más kérdés, mert nálunk "történelmi" okai vannak, hogy kimaradunk az efféle összefogásból.
Nekünk muszáj légierőt tartani. És éppen ezért felháborító és elkeserítő, ami megy a légierő háza-táján manapság.
@molnibalage:
A kondenzcsík innen nézve nem teljesen rossz magyarázat, a rakéta lángjának színe eléggé hasonlít az alkonyati napfényéhez, a posztban írt American Airlines 757 fémszínű teste pedig elég jó hatékonysággal veri vissza a napfényt.
www.origo.hu/itthon/20101111-eladna-a-kormany-a-mig-29es-vadaszgepeket.html
Na ez érdekes lesz.. Ennyire kapósak lennének a gépek? Lásd: "Ha viszont harmadik országnak adnánk el a gépeket, akkor nemzetközi, illetve NATO-egyezmények részletesen szabályozzák, hogy milyen országok jöhetnek szóba, olyan országoknak például nem adhatnánk el, amely háborús konfliktusban áll."
Még 2011-ben jönne a pénz is? Azt megnézem.. mondjuk van olyan orosz technika (pl. Mi-17, vagy további itthoni helik modernizálása) ami jól jönne..
@Flankerr:
Kiemelném a cikkből:
""MiG-ek jó állapotban vannak, van értékük, pénzt lehet csinálni belőlük" - mondta az [origo]-nak egy neve elhallgatását kérő, magas beosztású kormányzati tisztségviselő." - jó állapotban... sírjak, vagy nevessek? Nem véletlen kérte a neve elhallgatását, biztosan tudta mekkora sületlenséget állít.
@Beat it!:
"Ezt támasztotta alá egy, az előző MSZP-s kormányok idején vezető beosztásban dolgozó tisztviselő is, aki szerint a korábbi kormányok alatt is bevett gyakorlat volt, hogy a hadrendből kivont eszközöket tartalékolták, majd eladták, így nemcsak a fenntartási költséget spórolták meg, de az eszközöket tároló hangárokat sem kellett fenntartani."
Sajnos ez az álláspont eddig vadászgépekre nem volt igaz, ha jól tudom.
Nagy a csend a megvásárolt Robinsonokkal kapcsolatban is. Hadrendben biztos nem állnak. Mi lehet velük?
A 29-es gépeket szerintem nem veszik vissza az oroszok, hacsak az olajvezetékük támogatásáért nem áldozzák fel magukat, mert semmi szükségük nincs rá..
Más ország? Ipari szintű nagyjavítás kéne. Potenciális vásárlók akiknek lehetne "nato" és "orosz" engedélyük:
India, Horvátország, Szlovénia, Szerbia, Lengyelország, Bulgária, Szlovénia, Lettország, Észtország.. Ezek közül szerintem max. az India és Szerbia - talán a Lengyelek - jöhetnének számításba. Lengyelekkel barterbe jól jönne néhány Sokol, vagy BalckHawk.. (erre van a legkevesebb esély)...
Kicsit olyan ez nekem mint a helikopteres üzlet... a görögök adják ide a pénzt nekünk, a finnek a helikoptereket, mi meg majd adunk valamit az afgánoknak helyette...
Az oroszok vigyék el a veszélyes hulladéknak számító gépeket, amire semmi szükségük és még fizessenek is érte sokat vagy adjanak érte helikoptert, felújítást.
Mennyire jó állapotban lehetnek azok a gépek, amelyek kb. 15 évet álltak a szabadban, hóban, fagyban, esőben, napsütésben? Majd biztos valaki fizetni fog ezekért a gépekért. Vagy ha mégis, akkor lesz benne valami trükk.
Az utolsó 100 komment: