Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (73) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (63) H145M (25) Hajmáskér (30) helikopter (44) hírek (24) honvédség (20) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (57) kecskemét (45) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (15) Mi-17 (22) Mi-24 (27) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (47)

HTML

Load Diffuser 2010 - első kedd GBAD (győri rakétások) rulez

2010.04.27. 20:33 | zord | 66 komment

Ha az ember lecsúszik az F-16-osok második csoportjáról, és a késve érkező ohióiak nem sietnek érdemi feladatot repülni, be kell érnie hazaival. Amiből volt is ma bőven, és ízelítőt is adtak fegyvernemi együttműködésből. Négy Gripen vs három Kub csatorna szűkített harcrendben helyi légihelyzetkép-generáló képességgel (PRV-16, modernizált Szt-68, P-18, K-1, K-2). A joyride-os MiG-29UB repüléseket, a pont fölötti 29-es és Gripen-műrepüléseket szándékosan nem sorolom ide, de gyönyörködni persze azokban is lehetett.

SZURN-ok vonalban, háttérben a közelkörzeti lokátor.

P-18. REL-es környezetben (is)nélkülözhetetlen.

Szt-68U, a centis komponens.

Ha valóban pontos magasság kell, akkor ott a PRV-16.

Nekifutás...

...kész...

..rajt!

Leszállás a 12-esre, szokatlan perspektívából fotózva. Néha érdemes kimozdulni a szokásos pozíciókból, cserébe az ember össze tud komponálni olyan dolgokat, melyek (főként kerítésen kívülről) nehezen hozhatóak egy képre.

A 29-es típus végének közelségével a fáklyahasználat láthatóan már nem tilos!

Amerikai pilóta élvezi a duplasvancú örömöket.

A 29-es remek bajuszt tud az égre rajzolni leszállás közben. Ebben semmi új nincs, csak egy dolog, melyet rövidesen nem látunk többé.

Ma a 21-es harci és pilótája kapott a szűkmarkúan osztogatott lehetőségből.

A legkülönbözőbb madarak és szárazföldi állatok birtokolják a 12-es fájnel alatti területet, mindenféle felhajtás nélkül. Egyszer eljöhetne ide néhány ZŐD, tanulni.

Zord  

Címkék: hungary kecskemét gripen mig 29 p 18 kub szt 68 load diffuser 2010 prv 16

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr241957271

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

su-30mk 2010.04.28. 03:00:15

Üdv., tetszettek a fotók, különösen az a szép "bajusz":-)
Na végre, képed alapján úgy tűnik ismét egymásra talált a forszázs és a Fulcrum.
Remélem a nagyközönség előtti búcsúztatónak is számító repnapon sem fukarkodnak majd vele!! A Load Diffuser alatt bizonyára nagyobb frekvenciával reptetik majd a duplasvancút is.

A madár ráadásul úgy látom élelmes, mert mintha zsákmányt is ejtett volna. A repüléstől megjön az étvágy:-D

zord 2010.04.28. 12:01:39

Úgy hírlik, a "harcokban" nem sokat rúgnak a labdába a 29-esek, főként repültetnek a 27-essel amit.

Erről jut eszembe: 2001-ben nekem és Vígh Zolinak (akkor TV2, ma m1) az amerikai követség beszervezett repülést az ohióiak D-jével. Minden kész is volt, amikor pár nappal az akció előtt törölték, arra hivatkozva, hogy "két magyar pilótának le kellett volna mondania az utasrepüléséről, hogy repülhessünk".
Hát én így nem repültem F-16-ossal, egy hónapra rá pedig úgyis jött a Gripen-döntés, meg 9/11.

Zord

Lev330 2010.04.28. 12:41:52

Üdv!

Mai spotterkedés: ma a gripenek és a 16osok párokban mentek el ha jól emlékszem minden feladatra (kivéve utasrepültetés) szinte valamennyien Békéscsaba felé hagyták el a légteret. Szerintem BVR is volt, mert magasan, egyik irányból a másikba vonult elég sokáig oda-vissza egy gép. Hazafele a második váltás már mind "csapott" a lérakosokra, egy géppár pedig jó eséllyel csak ezért szállt fel.
Ahogy néztem, jópáran fotóztatok, ne kíméljetek minket a képektől :)

falconfan 2010.04.28. 17:00:45

ma én is kint voltam 12-től míg az eső ki nem mosott:-( ugyanazt láttam mint az előttem író ehez csatlakozott még 1 géppár 29-es de ők nem voltak fönt sokáig. minden gépen 1 has alatti pótos volt tipustól függetlenül és gyakorló rakéták. néha jól rám illyesztettek mikor a rakétásokat tesztelték.
kérdezném: a csepegi csárdától befelé vezető földúton osontam a 44-es felől egészen a végéig. majdnem a reptér sarkánál álltam meg de csak a földút (ami egyébbként hivatalos út) szélén. ti hol szoktatok megállni? az álltalam említett földútról elzavarhatanak? (nem tették mert a kerítés mellett tőlm kb.10 m-re szaladgáltak UAZ-al). mi az amiért szólnak: csak akkor ha a tengely végénél állnak meg vagy már a kerítés mellett sem szabadna bámészkodni és nekem csak mákom volt? én kimentem a legvégéig de visszafelé jövet a 4-es és 5-ös kapu közötti helyet néztem ki magamnak következőleg ott nincs a kerítés mellett takarás pont a hangárakkal szemben. ha ott lehet.

falconfan 2010.04.28. 17:15:57

www.jetfly.hu/rovatok/ujsag/megerkeztek_az_f_16_osok
jó a zene, jó a gép. érdemes megnézni. bár gondolom túl vagytok rajta.

su-30mk 2010.04.28. 18:33:24

Az érkezett 8 gépből pontosan mennyi a C és mennyi a D verzió? Fifty-fifty?
(a kétüléses állati gyönyörű nekem:-D)

mi17 2010.04.28. 18:39:29

Üdv !

Délután itt is volt a szolnoki reptéren egy duplasvancú repült egy szépet nekünk!

ui: nekik legalább még van bőven gépük!!

Hunyo 2010.04.28. 19:15:08

@su-30mk:

Szia!

Ha jól láttam akkor 3 db C-vel, és 5 db D-vel jöttek hozzánk.
---
Nem tudom valakit érdekel-e, de megvannak a lajstromszámok, leírom ide:

86 - 0047 (F-16D Block 30D)
86 - 0262 (F-16C Block 30D, ez a MiG Killer gép)
86 - 0364 (F-16C Block 30E )
87 - 0283 (F-16C Block 30H )
87 - 0370 (F-16D Block 30H )
87 - 0373 (F-16D Block 30H )
87 - 0382 (F-16D Block 30H )
88 - 0151 (F-16D Block 30K )

(Forrás:www.f-16.net )

su-30mk 2010.04.28. 20:15:32

@Hunyo:

Szia!
Kösz szépen, majd a Mig-killerre különösen figyelek:-)

Hunyo 2010.04.28. 20:27:50

@su-30mk:

Szia!

Nincs mit!
---
Én annak örülők, hogy elhozták mindkét parancsnoki gépüket. Na nem mintha olyan "snaszfestésű" F-16-k lennének az OHIO-i alakulatnak. Viszont érdekes, hogy az egyik gépük "beszürkült" (86-0364), azon nem láttam a többi gépre jellemző festést, pedig van róla régebbi képem, ott teljes színben pompázik. Gondolom valami javítás utáni állapotban jött most hozzánk. Ennyi bajom legyen =)

itt vannak a képek, mondhatni előtte-utána (:

www.airliners.net/photo/USA---Air/General-Dynamics-F-16C/0544888/L/

www.jetfly.hu/rovatok/ujsag/megerkeztek_az_f_16_osok/DSC08691.JPG

Remélem pénteken lesz repülés, mert legközelebb csak akkor tudok kimenni, erről esetleg tud valaki valami infót? (:

GSF 2010.04.28. 20:34:04

Sajnos nem tudok kimenni, dolgoznom kell... Elnézve a képeket, sajog a szívem.

Azért, ahogy kinéznek ezek a 16-osok... Gyönyörűek! Erő van bennük.

Mondjuk az velünk is van, csak már nem használjuk ki (29). Kíváncsi vagyok a Gripenek esznek-e sólyom húst? Remélem jól laknak :-)

Azt valaki tudja-e, hogy a kiszolgáló személyzet tagjai hivatásos katonák-e vagy ők is "délutános" gárdisták?

Üdv!

Cupi79 2010.04.28. 20:51:15

Sziasztok!A tegnapi és a mai nap az nagyon jó volt eddig,igaz az amcsik csak ma kezdték.De egy valami megint,nem tetszett,hogy az egyik őr szét akarta lőni a fejem,szó szerint értsétek és még a tengelyben sem voltam.Beszéltük ezt ott sokan.Ilyet te!Tegnap is ott voltunk senki ránk sem hederített,ma meg szét akarták lőni a fejem.Biztos az éjjel áthaladó hidegfront kicsit ingerlékennyé tette az őröket mára:-)

GSF 2010.04.28. 21:14:22

@Cupi79:
Az őrök nagyobb része, már elnézést, de sajnos nem a katonaság elit része. Nem érdemes a kerítés közelébe menni, ha éppen ilyen gyökér a váltás. Nem fog lőni (a legtöbbnek töltényt se adnék), de elcseszheti a napod. Picit távolabbról sem maradsz le semmiről, sőt! Jó spotterkedést!

Üdv!

zord 2010.04.28. 21:30:29

@GSF:

Sajnos tényleg nem volt ok az idegeskedésre. Egyszerűen egyszerűek voltak a szerződéses urak.
Mert ugye a jó adófizető gondol egyet, megnézi mire költik a pénzét, azt nehogymá' azzal fenyegesse az őr, a kerítésen túlról, hogy csőre rántja a fegyvert, mert kukkerrel benéz!

(Milyen érdekes, hogy a vendégségben lévő győri katonák ezzel szemben tudnak kedvesen odaintegetni a bámészkodóknak...)

Zord

Ákyka 2010.04.28. 22:28:55

@zord:
Csak adja le a szolgálatot egyszer egy ilyen "tuskó" és jőjjön ki...
Itt a kerítés másik oldalán legyen ekkora szája fegyver nélkül.
Én is voltam katona még 1991-ben,de soha nem voltam ilyen arrogáns és provokatív.Pedig csak egyszerű kopasz sorkatona voltam.Az ilyen nem tudom miért megy katonának (mert máshová nem kell).
Meg le kellene már végre szokniuk erről a rendszám felírogatásokról is.Mit ér el vele?Kiküldi a rendőrt???Tárt karokkal várjuk őket.Semmi olyan dolgot nem csinálunk a közterületen(!),amiért intézkedniük keljen.A hobbinknak élünk.Minket ez szórakoztat.Nem lopunk fát,nem lopunk kábelt.Ülünk,állunk,gyönyörködünk a gépekben.Ennyi!
Egyébként én voltam az, aki kék autóval volt és azzal a társasággal,akikhez odajöttél:))

GSF 2010.04.28. 22:37:31

Azért vannak kivételek is ám. Üde színfolt volt, amikor igen udvariasan kért meg egy éppen az őrökkel tartó tiszt, hogy kicsit menjek távolabb, mert a leszálló gépek miatt nem biztonságos, ha nem teszem, kénytelen lesz kihívni a rendőröket, hogy ők tessékeljenek minket távolabb, mert neki erre nincsen hatásköre. Nos, annyira megütköztünk a hirtelen jött stílusváltáson, hogy a hidegháborút felszámoltuk egyetlen perc alatt. Ez rég volt.

zord 2010.04.29. 08:20:50

@GSF:

Szumma-szummárum, én nemrégiben nem hivatalos ügyészi állásfoglalást kaptam arról, hogy szpotterkedni lehet Magyarországon, merthogy közterületen azt fotózol, ami akarsz (személyiségi jogi kérdések ugyebár itt jellemzően nem merülnek fel). Csak emlékeztetőül: 1990-ben a katonai objektumok kerítéseiről lekerült a fotózni tilos tábla.

Hozzáteszem, hogy nem lenne rossz azért egy hivatalos állásfoglalás, amit lehetne terjeszteni, minden szpotter kinyomtathatná, és magával hordhatná.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.04.29. 17:06:27

@zord: Gábor, azt is megtudod szerezni, hogy a kecskeméti bázis környéke honnan számít közterületnek és melyik még a honvédséggé?

zsoltfireman 2010.04.29. 18:17:58

@Cupi79:

Hi!

Jók voltak a Mig-28-sok!
LOL
Na és a keksz!

Üdv!

Zsolt

zord 2010.04.29. 18:44:53

@sdragon:

Majd igyekszem, de helyi erők is segíthetnének!

Zord

Ákyka 2010.04.29. 20:22:38

@zsoltfireman:
Legközelebb távcsövet szerezz be,mert nem mindenkinek adom ám kölcsön...:)
A kihangosító a rádióhoz folyamatban van.:))))

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.04.29. 20:42:55

@zord: Szerintem a két tábornok spotterekkel történt beszélgetése után, ha megkeresed a bázis vezetését, a sikeres együttműködés céljából segítenek. Ki lehetne alakítani egy spotter térképet, amit akár az adott területre is kifüggesztenek s így biztonságban lehetne hódolni eme szenvedélynek.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.04.29. 20:44:41

@sdragon: Tibi még nem tábornok, de én már megelőlegeztem neki. :)

zord 2010.04.29. 21:30:11

@sdragon:

Ha maradt egy csepp normalitás a rendszerben, az lesz. Talán hamarosan.

Zord

Cupi79 2010.04.30. 10:03:03

@zsoltfireman: Szevasz!Az igen a Mig 28-asok azok tudnak csak igazán!A telszámod küld már el légyszíves privátba!norb27@citromail.hu az e-mail cíem.Köszi!

Cupi79 2010.04.30. 10:06:11

@zsoltfireman: Tényleg a kekszet el is felejtettem:-D Az nagyon finom volt,legközelebb két csomaggal hozzatok!:-D Ja a Mig 28-asról a képeket ne felejtsétek feltenni:-D

zsoltfireman 2010.04.30. 18:08:04

@Ákyka:

Ááááá! Te is itt?
Nagyszerű!
Hétfőn reggel megyünk újra!!!
"szpotterkirály" Tomi tegnap és ma is volt,állítólag nagyon komoly repülést nyomtak mindkét részről!

Üdv,Zsolt

zsoltfireman 2010.04.30. 18:13:08

@Cupi79:

Hi!

Ment a PM!
Remélem megkaptad

Üdv!

Zsolt

Open Skies 2010.04.30. 20:50:59

Vagy ez egy másik történet/ poén?

zord 2010.05.12. 14:47:25

Hát, ha ez bejön, akkor nem kapunk a németektől Patriotot...

www.defensenews.com/story.php?i=4619337&c=EUR&s=AIR

Zord

zord 2010.07.09. 00:34:55

Hatból hat. Gratulálunk!

www.hm.gov.hu/hirek/kivaloan_teljesitett_az_arrabona

Végülis egy adott komplexumtípus ennyi helyen még nem lőtt: Drégelypalánk, Ustka, Kréta, Északi-tenger...javítsatok ki, ha nem így van...

Zord

zord 2010.07.09. 00:52:41

Ne maradjon ki, váltás Győrben és Veszprémben is (esedékes váltások, még mielőtt bárki megkérdezné). Varga tábornok Moszkvában lesz attasé, Szűcs ezredes úr pedig Izmirben a CAOC logisztikai vezetője.

www.hm.gov.hu/hirek/hazai_hirek/atadas_atvetel_veszpremben

www.raketadandar.hu/index_elemei/hirek51.htm#atadas

Az elmúlt években mindkettőjüktől sok támogatást kaptam munkámhoz, amiért örök hálával tartozom! Nagy szerencséje a két fegyvernemnek, hogy ilyen ínséges időkben ilyen parancsnokaik voltak. Máshol, ahová bővebben (ha nem is bőven) hullott a manna, ez nem mondható el.

Zord

Beat it! 2010.07.10. 00:00:20

@zord:
Miért, egyébként kapnánk Patriotokat? Kicsit valószínűtlennek tűnik - pláne az, hogy a HM elfogadná... Évekkel ezelőtt kaphattunk volna tőlük MLRS-t is, ha elfogadjuk.

zord 2010.07.11. 22:28:49

@Beat it!:

Sok mindenki sok mindent ajánlott már nekünk (kevesen tudják, hogy egy időben a hollandok meg akartak szabadulni hat Apacsuktól).

A német Patriotok viszont az elmúlt egy-másfél évben reális eshetőségként merültek fel (két komplexum, ha jól tudom). A személyi feltételek voltak adottak, ám ezek mára sajnos elenyésztek. A német vkf-et az afganisztáni civilek bombázásának botránya, a magyart a kormányváltás vitte el. Másrészt pedig az egész feltétele német részről az volt, hogy a MEADS-ütemterv mennyire tartható. Jelen pillanatban már az egésznek kérdőjeles, és csak rövid idő, hogy az amik ugorjanak, és akkor a németek és az olaszok nagy bajban lesznek. Erre ugrott rá a Réti Ion a Patriot-korszerűsítéssel. Mert hát magunk közt szólva, minek jobb? A korszerűsítés kényszere nem is képesség-oldalról jelentkezik, hanem fentarthatóság/támogatás oldalról. Az alkatrészbázis elavul, és a régi sorozatok darabjait már nem gyártják.

Nagggyon-nagyon sajnálom, hogy 89-90-ban a mezőfalvi laktanyába tervezett két Sz-300-as osztályt lehúzták. És retrospektíve azt is, hogy 1993-ban nem sikerült ezt bepótolni, akár azon az áron is, hogy mi kihagytuk volna a 29-es programot. Merthogy 2006-ig (pláne korszerűsítéssel) elrepülgethettek volna a biszek, az biztos. Tudom, hogy utólag könnyű okosnak lenni, de mit gondoltok erről?

Zord

Beat it! 2010.07.12. 09:22:36

@zord:
Én emlékszem a 6 Apacsra. És arra is, hogy vele együtt jöhetett volna 60 db Leopard 2 A6 is. (Utóbbira azt mondták: "minek az, ráadásul csak annyi, van elég T-72." Van is, mára kemény 15 darab, de az sem egy súlycsoport a Leo-val...)
Jók ezek a kis háttérinfók a Patriotokról. Kár, hogy megy a "mi lett volna, ha..." kategóriába.
Az Sz-300 miért lett törölve? Rendszerváltás és pénzhiány, vagy az oroszok nem akarták adni? 93-ban az utóbbi, úgy rémlik. Kár értük, pláne, hogy a kezelőszemélyzet első csoportja még a kiképzést is megkapta.
Szerintem a Mig-29-esek is hiánypótlóak voltak 93-ban, és akkor még nem lehetett tudni, hogy ilyen dicstelen véget érnek majd. És ez még nem zárta volna ki önmagában az Sz-300 beszerzést, hisz maradt elég államadósság. (Az utolsó párszáz millió dollárt készpénzben fizették, ami aztán annak rendje és módja szerint el is tűnt.) Esetleg az arányokat is lehetett volna tologatni: kevesebb BTR árán pl, úgysem használjuk mind az 550 darabot.
Vagy kivont eszközöket eladni, pl Sz-200, és kipótolva venni jobbat. (Önmagában az Sz-200 esete is durva: 1985-ben rendszeresítették, és bő 10 év múlva kivonták. A KUB meg már 30 éve húzza az igát.)

Liverbird 2010.07.12. 09:45:20

Bocsi ezért a kommentért, csak azért küldöm, hogy lássam a motor által benyelt hozzászólásokat :)

zord 2010.07.12. 11:11:27

@Beat it!:

Sz-200 - 1986. Sajnos a kábelkészlet "permanens" beépítése miatt eladhatatlan volt a magyar osztálycsoport technikája.

A rendszerváltás előtt a két 300-as osztályt a politika rázta le magáról, pedig az akkori orosz (akarom mondani: szovjet) vezetés nagyon nyomta. Ez a nyomulás még az utolsó asztrahányi magyar Volhov lövészetek eredményeire is rányomta a bélyegét.

1993-ban már más volt a helyzet, több faktor együttesen eredményezhette azt, hogy nem jöttek. Hogy melyik volt a legerősebb? Nem tudni. Mindenesetre az akkor még igencsak élő lérak szakmai kultúra nagyon akarta volna, ráadásul a kiképzett embereken keresztül tudták is, hogy mekkora előrelépés (óriási). Állítólag államadósság terhére nem akarták adni. Van, aki szerint az amerikaiak nem akarták az eszköz proliferációját engedni.
A 29-es természetesen hiánypótló volt, hiszen mind Jugoszláviának, mind (Cseh)szlovákiának, mind Romániának és persze Ukrajnának volt "személyében" negyedik generációs típusa, csak mi hagytuk ki a rendszerváltás előtt azt is. Ez tény. De ha azt mondjuk (ismét csak könnyű dolgunk van mai fejjel!!!!), hogy a modern légi hadviselésben, különösen a légtérvédelemben minek van nagyon súlya, két Sz-300-as osztálynak, vagy két MiG-29-es századnak, akkor bizony az előbbi felé billen a mérleg. (Ha két századuk van, 100 százalékos hadrafoghatósággal a szerbeknek 1999-ben akkor valószínűleg a NATO-nak 28 légigyőzelme lett volna. Ha viszont ehelyett megkapják a két-három Sz-300-as osztályt a terveknek megfelelően, akkor nem is két vesztesége lett volna a támadóknak, az bizonyos).
Az Sz-300-as a mai napig "game changer", a 29-es, pláne egy "mezítlábas" 9-12-es viszont nagyon nem az. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy két-három Sz-300-as osztály fenntartása, kiképzése azért nem akkora logisztikai feladat, mint két vadásszázadé.

Zord

block50 2010.07.13. 09:25:06

Ha a 90-es évek elején ugyanilyen körben egy hasonló véleményfelmérést végzünk 90% felett a Mig-29-est választjuk. Annyira "slágertermék" volt, hogy egy ilyen katonai beszerzés során - főleg "kvázi ingyen" - megkerülhetetlen tételnek bizonyult. A legbelső köröktől eltekintve nagyon kevesen tudták mit is tudott valójában a Mig-29 és mit egy Sz-300 rendszer.
Még mindig úgy gondolom, hogy egy normális hozzáállással, időben elkezdett modernizációval a Mig-29 is jó választás lehetett volna. Védelmi szempontból valószínűleg az Sz-300 eredményesebb lehet, bár a légvédelmi rakétákkal kapcsolatban nekem még mindig a rengeteg elhasznált eszköz és a relaítve ki hatékonyság ugrik be. Ez lehet, hogy erre a rendszerre nem igaz, de így fejből azt sem tudom, hogy van-e bármilyen tapasztalat és statisztika az éles használatával kapcsolatban.
Továbbá, mivel szovjet/orosz rendszerről van szó, könnyen lehet, hogy bizonyos időszakonként ennél is fennálltak volna logisztikai problémák a gyártó részéről.

A 6db holland Apache-ról én nem hallottam, de feleslegesnek is tartottam volna a beszerzésüket.
Hat gép semmire nem elég, csak az erőforrások újabb elforgácsolásához vezetett volna. Mielőtt bárki azt mondja, hogy Mi-24-esből sincs több, hozzáteszem, hogy azt is kevésnek érzem és ugyanilyen pocséklásnak!

Liverbird 2010.07.13. 10:24:49

Hm, már megint benyeli a kommenteket... Legközelebb már csak annyit írok, hogy xyz, és akkor tudni lehet, hogy csak amolyan próbakomment :)

zord 2010.07.13. 12:55:03

@Liverbird:

Sajnos nem tudok mit tenni, ráadásul nem csak ugyan bejegyzéseknél van ez a jelenség, ahol túél sok a komment. Én azt szoktam csinálni, hogy amikor túl hosszú, azonnal kimásolom, így nem vész el.

Zord

Beat it! 2010.07.14. 09:34:20

@zord:
Mindig mondasz valami újat, de ez el is várható. :) A bebetonozott kábelek az Sz-200 esetén nálam kicsapták a biztosítékot. Hogy lehettek ennyire balfékek?! Eszükbe sem jutott, hogy alkalomadtán esetleg át kell telepíteni? Kivonásukról viszont még nem hallottam indokot. Gondolom a pénz. Persze, ezzel mindent meg lehet magyarázni, azaz majdnem mindent. Mert azt például nem, hogy egy baromi költséges és (relatíve) hatékony technikára csak 10 évnyi rendszerben állás miatt dobtuk ki az adófizetők pénzét. Akkor minek kellett megvenni? 3 évet kellett volna nélküle kiböjtölni, aztán jöhetett volna a sokkal korszerűbb Sz-300. (Az viszont kicsit életszerűtlen, hogy 89-ben még mindig nyomták volna nekünk az oroszok a 300-ast, amikor a keleti blokk épp felbomlóban volt. Nem hiszem, hogy kecskére bízták volna a káposztát. Akkor is sántít, ha tényleg így volt - pont az akkori magyar vezetés mondta volna, hogy "ja, köszönjük, de a csúcstechnikát most nem kérjük, mert épp függetlenedünk.")
Sz-300, Mig-29 viszonylatban én az is-re helyezném a hangsúlyt. A Csehszlovákoknak volt mind a kettő, aztán megosztoztak rajta, ráadásul a tótok kapták a 29-es századot, de van Sz-300 is. Igaz, kifizetni nem nekik kellett. A Top Gun írta anno, hogy az oroszok tényleg nem akarták az államadósság terhére adni a 300-ast, mert kemény valutát is kaphattak érte a világpiacon. De itt jön a hazai politikusok szűklátókörűsége: fizettünk volna a rakétarendszerért, de az államadósság visszatérítés keretén meg lehetett volna oldani biztosan, hogy ne érezze meg a kassza.
A múlton már kár siránkozni, örüljünk, hogy nem kerültünk olyan helyzetbe, amikor élesben vált volna el, melyik a hatékonyabb. Viszont korántsem biztos, hogy mindig ilyen szerencsénk lesz, ezért legyünk kicsit előrelátóak.
Mi lehetne a jobb vétel? Egy ex-német régi Patriot vagy egy Sz-300 (PMU-2 mondjuk)?

Beat it! 2010.07.14. 09:45:19

És még valami: ha nem jöttek volna a 29-esek, akkor a 21. század elején talán még mindig a lokátorláncban történő elfogásnál jártunk volna, a BVR pedig egyet jelentett volna az R-23-assal (vagyis az emlékével...). A 21-esek is elég kurta-furcsa véget értek, rep idejük felével kivonva. Megint jöhet a régi nóta: kivonták őket, de a 29-re nem jutott több forrás. Most majd azokat is kivonják, de kötve hiszem, hogy a Gripenekre emiatt több jutna...
Igaz ez a lérak oldalra is sajnos. A honi légvédelmet felszámolták, csak némi csapatlégvédelem maradt. Lehet kezdeni a nulláról felépíteni az egészet - már ha kezdenék végre... Az Sz-200 némi láncfelvarrással kihúzhatta volna kb. 2016-ig, amikor fel lehetett volna váltani Patriottal vagy 300-assal. (Mellé maradtak volna természetesen a jelenlegi Kubok, csak nem 4, hanem mondjuk 8 üteg, aztán jöhetne annak is a cseréje.)

zord 2010.07.14. 13:11:03

Az Sz-200-ast illik lesajnálni, de azért két dolgot ajánlanék mindenki figyelmébe: Lengyelország (korszerűsítve) és Bulgária megtartotta, és az egyetlen orosz maradék osztálycsoport Kalinyingrádban működik tovább.
(A költségekről meg annyit, hogy a buleszoknál az a pletyka járja: felszámoni sokkal többe kerül, mint a hosszú távú fenntartása. Nem is nagyon tudatosítják, hogy van nekik, nehogy valami túlbuzgó lehúzza - sajnos a nyilvánosság kontraproduktív is tud lenni).

Nekem szimpatikusabb az Sz-300-as, de sajnos valószínűleg olyan lehet ez, mint az R-73 vs AIM-9M (vagy éppenséggel a mi L/I-1-eseink). Papíron akár sokkal jobb, jóval többet tud, de a valóság más. A kérdés szerintem sokkal inkább az, ha vennénk/kapnánk lenne-e elég pénz fenntartani, és gyakoroltatni. A szloválkoknál látszik, hogy ez sem olcsó, mondjuk ott se túl jó a politikai környezet (védelem szempontjából valszeg most még rosszabb lesz). Sajnos elég ritkán tudnak "kikocsikázni" Elecskéről, hogy kitelepülve dolgozzanak. Egyszerűen nincs üzemanyaguk, és a MAZ azért eszik rendesen.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.14. 16:54:09

@zord: Az Sz-200-at élesben nem igazán használták tudommal, így elég nehéz megítélni szerintem.

Líbia lövöldözgetett vele, de olyan távolságra, hogy a cél mindig szépen besüllyed a horizont alá inkább biztos ami biztos alapon.

Liverbird 2010.07.14. 17:17:15

Maradjunk annyiban, hogy Tu-154-es méretű célt tutira el tud találni. Sajnos már bizonyított.

zord 2010.07.14. 17:48:21

Az Sz-200-as bizonyos eszközöket szépen távol tud tartani elég nagy területekről. Azt kell tudomásul venni, hogy a légi tervezés számára egy HMZ akkor is HMZ, ha egy elavult rendszerhez tartozik. HVA-kat nem illik beküldeni ilyen helyre, hogy ott dolgozzanak, márpedig ez hatékonyságuk súlyos degradációját jelentheti.

A grúz válság kapcsán két dologról nagyon keveset olvasni: egyrészt az AEGIS-hajók odaküldésének az orosz légi tevékenységre gyakorolt hatásáról, másrészt az odatelepített orosz Sz-300-asoknak az amerikai és NATO légi felderítő rendszereire gyakorolt hatásáról.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.15. 07:56:43

@zord:

HMZ = hadműveleti zóna?
HVA = ?

Az AEGIS hajók miért is befolyásolták volna az oroszokat? Csak egy bolong gondolhatta szeritem, hogy azok rakétát indítanak orosz gépre. Ez de facto háború lett volna Oroszország és USA között. Fordítva is igaz. Egy nemzetközi légtérben repülő elektronikai felderítőt miért is izgasson egy Sz-300 azon felül, hogy tutin porszívózhatja a jeleit? Tüzet nyitni egy jenki gépre? A jenki SEAD képességek ismeretében (+ de facto háború) ez elég szuicid hajlamot feltételez.

zord 2010.07.15. 09:16:31

@molnibalage:

Teljesen átgondoltad, amit írsz?

Amikor AWACS-al (stb.) repülsz egy háborús zónában, akkor nem küldöd be a HMZ-be (Hatékony megsemmisítés zónája), függetlenül attól, hogy mi a politikai helyzet. Megfordítva, az oroszokra is hűsítő hatás gyakorolt, hogy a partok előtt ott voltak AEGIS hajók.
Egyrészt nem hinném, hogy az a NATO, mely enyhén szólva alacsony hatékonyságú SEAD-kampányt folytatott 2. generációs rendszerek ellen, csak úgy letolta volna a 3-4. generációs dél-orosz légvédelmet egy csettintésre. Másrészt az orosz terület elleni támadást jelentett volna, ami ha tetszik ha nem, más kategória, mint nemzetközi vizek felett fenyegetni/lelőni egy felderítő gépet, mely az ellenségemet támogatja.

Molni, nem akarlak bántani, csak rávilágítani arra, hogy hány incidens történt gépek/személyzetek elvesztésével, amiből nem lett háború, szóval politikától és szándéktól függetlenül a rendszerek jelenlétével számolni kell. Amikor a NAEW pk-nak a geilenkircheni lakótelepen be kell kopogtatnia x ajtón, hogy "asszonyom, van magának férje?", akkor teljesen mindegy, hogy volt háború a NATO és az oroszok között Grúzia miatt vagy sem. A lényeg az, hogy nem számoltak azzal, hogy lelőhetik, és lelőtték. Az Sz-300-assal olyan távolságban lehet tartani az AWACS-et, amelyből az információszerzés degradálódik, különösen zavarási körülmények között. Ha pedig úgy döntesz, hogy rakjunk kíséretet mellé, akkor eszkalálod a helyzetet, arról meg nem is beszélve, hogy mennyi idő kell egy folyamatos SEAD/A-A ESCORT CAP megszervezéséhez a Fekete-tenger felett. Azt te is tudod jól, hogy ez nem csettintésre megy. Kapásból azt mondom, hogy a spangdahlemi amerikai századok jöhettek volna szóba. Na most otthoni bázisról ez a feladat ha nem is megoldhatatlan, de nehézkes, az átrepülési engedélyekről, tanker-támogatásról nem is beszélve, és mindezt úgy, hogy nincs NATO-döntés.

Zord

Beat it! 2010.07.15. 09:27:11

@molnibalage:
Eeejnye Molni, pedig jelen vagy a lérak fórumon is, ott az előbbit elég sokat emlegetik. :)
HMZ: harci megsemmisítési zóna, az Sz-200-nál ez elég nagy.
Ellenben a HVA-t én sem tudom. :(
Zord csak felvetette szerintem, hogy volt-e ezeknek a tényezőknek valós hatása. Nyilván nem kockáztatták volna a tűzmegnyitást, ezt tudták a másikról, de különösen háborús helyzetben jobb óvatosnak lenni. Feleslegesen biztosan nem akarták ingerelni egymást. (Vagy a háttérben összekacsintottak, és a grúzok számára állítottak így egy áthatolhatatlan HMZ-t, a megkerülő légi manőverek ellen.)

zord 2010.07.15. 09:45:33

HVACAP, így már ismerős? HV(A)A - High Value (Air) Asset. Kevés, sokat ért, különösen kell óvni. Pl. AWACS, JSTAR, Rivet Joint, stb.

Egyébként itt egy cikk, korábban már linkeltem. A közepetájt van egy bekezdés Grúziáról:

www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/aw121508p2.xml&headline=Russia%20Sells%20SA-20%20to%20Iran

Zord

Beat it! 2010.07.15. 10:11:18

High Value (Air) Asset: így természetesen ismerős. Ott csúsztam el, hogy a HMZ magyar rövidítés, ez meg angol, a felbontását mégis magyarul kerestem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.15. 13:25:18

@zord: Igen. A hidegháború alatt is igen ritkán lövöldöztek le dolgokat és akkor is főleg a szovjetek. Fejből egy eset sem rémlik hogy "eltévedt" (?) szovjet gépet vagy vadászt lőttek volna le. Peidg akkor jobban fenték egymásra a fogukat. Akkor ma mirt tartott volna attól bárki, hogy az AEGIS odadurrant?

Értem én, hogy jobb félni, de azért tisztes távolságtartást és a paranoiát szeritem szét kellene választani.

Én nem teszek nagy különbséget. Ha berepülök és egy fenyegető SAM rendszert lövök rommá vagy egy repcsit, nekem az egykutya. Egyik esetben sem szállom meg az országot, a jelenlét nem permanens. Az, hogy SAM üteg földön van és ergo másnak a légtere alatt az "pech". (Tudom, sajátos nézet, de az enyém már csak ilyen.)

NAEW - Ez mi?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.07.15. 13:36:58

@molnibalage: Egyébként, ha megnézed a valóságban volt már ilyen "világnézeti teszt". Líbia nemzetközi légtérben levő jenki gépekre lövöldözött (és terrorizust támogatott). Mi volt a válasz? Egy korlátozott légicsapás a légvédelmi rendszer, haditengerészeti bázis és - elvben - kiemelt jelentőséggel bíró - vezetési pont ellen ellen.

Beat it! 2010.07.15. 13:37:39

NAEW: NATO Airborne Early Warning talán.

zord 2010.12.03. 20:03:56

Nem tudom hogy hova illesszem, de asszem a GBAD-hoz illik az EW, úgyhogy ide rakom ezt az 1988-as találmányt, ami jól leírja a DRFM működését. Ilyen van a Gripenben is:

www.patentstorm.us/patents/4743905/fulltext.html

Zord

zord 2010.12.17. 21:23:50

Ja, el ne felejtsük: az elektronikai hadviselés napja: december 16!

www.honvedelem.hu/cikk/23428/koszonto-az-elektronikai-hadviseles-napjan

Zord

samoth 2013.09.13. 08:14:27

Gábor, a 6. és 7. képen a 37-es Gripen van?

samoth 2013.09.13. 11:57:36

@zord: Köszi!
Egyébként nem tudom, feltűnt-e valakinek itt, hogy a magyar Gripenek bizonyos részletekben különböznek egymástól. Nekem most hívta fel valaki a figyelem arra, hogy legalább 2 Charlienknak más az oldalkormánya. De ahogy néztem a fotókat, nemcsak az oldalkormány más, hanem a függőleges vezérsík töve is az oldalkormány alatt! készítettem egy kis montázst, hogy illusztráljam:

kepfeltoltes.hu/130913/JAS39tailvariations_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Mint látható, az első képen a 30-as C van (de a 34-esnek is ugyan ilyen), míg mellette a 36-os C (az összes többi magyar C-nek és D-nek ugyan ilyen.
Az alattuk lévő képen a svéd 39101-es A-ról készült képen látni, hogy az oldalkormány töve szögben áll, míg a későbbi változatokon függőleges. Alattuk a vezérsík töve pedig rövidebb. Bár nem igazán tudom eldönteni, hogy valóban az rövidebb-e, vagy az oldalkormány lett nagyobb felületű, és csak optikai csalódás a hossz rövidülés :s
Egy svéd fickó azt írta, hogy ez az első széria elejére volt jellemző, és gyártásegyszerűsítés miatt változott a kivitelezés. Sőt még az anyaga is változott, a régi oldalkormány ugyanis kompozit volt, míg az új alumínium. Van valaki aki meg tudja ezt erősíteni? Gondolom ez nem akkora hadititok, de mindenképpen a magyar repüléstörténelem része.

zord 2013.09.13. 12:05:55

@samoth:

Ne felejtsük el, a magyar gépek nem hivatalos neve "öszvér". Ilyen-olyan amolyan okok miatt eltérő fődarabok, részegységek előfordulhatnak, főként ami a sárkányt illeti. Hajtómű, elektronika terén szerintem nem, vagy alig lehetne ilyet találni.

Zord

zord 2013.09.13. 12:06:30

@samoth:

Ja, és jó megfigyelés, köszönjük! Nekem eddig nem tűnt fel.

Zord

samoth 2013.09.16. 16:25:22

@zord: Közben alaposan megnézegettem a képeket, és azt vettem észre, hogy az oldalkormány alul szélesebb, mint felül, ezért lóg túl a függőleges vezérsík tövén (így értelemszerűen nagyobb a felülete). Látni egyébként, hogy a függőleges vezérsík teteje (ami ugyebár fix) 90 fokban áll, így az oldalkormány kilépőélével szöget zár be, míg a korai példányokon függőleges az oldalkormány kilépőéle is, így egy vonalba esik a vezérsík tetejével. Szóval a 30-as és 34-es Gripenjeinket ezek alapján nyugodtan becézhetjük úgy, hogy "kissvancú" :)
süti beállítások módosítása