Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (73) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (63) H145M (25) Hajmáskér (30) helikopter (44) hírek (24) honvédség (20) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (57) kecskemét (45) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (15) Mi-17 (22) Mi-24 (27) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (47)

HTML

Forgó szárnyak a szolnoki hóban - és miniszteri feladatszabó

2010.02.09. 17:27 | zord | 30 komment

„A magyar katonai repülést szemmel tartó civilek közösségének” (MKRSzTCK) néhány tagja ma azért ment Szolnokra, hogy hóban fotózzon helikoptert, mert az jó dolog.

Mi-17 '705': korábbi értesüléseimmel ellentétben - mea culpa - ez a példány a két MVZ által korszerűsített gép közül még repül. Következésképp ez azt jelenti, hogy az NVG-s jártasság elvileg fenntartható. Azért csak elvileg, mert azt nem tudhatjuk, hogy mennyi tartalék üzemidő van a gépben, azaz hogy kell vele gazdálkodni. A logika azt diktálná, hogy tartalékolják képességspecifikus feladatokra (nem úgy, mint itt fönn, amit bármelyik gép megcsinál). Miért ez a szkepticizmus továbbra is? Mert az tény, hogy a gépeket a korszerűsítéssel együtt nem nagyjavították, tehát túl sok üzemidő nem maradhatott bennük.

Az ok, amiért erre lehetőség nyílott, a honvédelmi miniszter kihelyezett feladatszabó értekezlete volt, de ez nem befolyásolta negatívan a feladat végrehajtását. Szekeres Imre utoljára tehette ezt meg, s bár már nem voltam jelen szavainak elhangzásakor, élnék a vissza nem térő alkalommal, hogy velősen véleményt nyilvánítsak négy évéről.

Szekeres Imre valószínűleg utolsó szolnoki látogatásán, tipikus csapatlátogató miniszteri öltözékében.

Talán ezzel meglepetést váltok ki, de a szocialista pártember a rendszerváltás óta szolgált tárcavezetők átlagánál szerintem jobban muzsikált. Lehet, hogy a Honvédséget saját imázsépítésére használta fel, de közben azonosult a szerepével, ami például ugyancsak szocialista elődjéről nem volt elmondható. 

A 705-ös Mi-17N deszantkirakás közben, Mi-24-es fedezete mellett.

Bár szubsztantív, tartalmi lépések nem köthetőek nevéhez, a védelem strukturális kereteinek letisztázásában ért el eredményeket. S az igazság az, hogy pártpolitikai fajsúlyánál fogva akarva-akaratlanul lassította, ha meg nem is állította a Honvédség felprédálásának folyamatát. A történészek majd egyszer kiderítik, hogy azért volt „erős” miniszter, hogy erős pártember maradhasson, vagy azért lehetett „erős” miniszter, mert erős pártember volt.

Mi-17 '707': az egyik volt PP, melyet még a DR alakított át szállítóvá. Kevés Mi-17, de legalább számtalan konfigurációban! Íme a 300 kg teherbírású csörlő, melyet a múltkor hiányoltam.

A blog olvasóit aligha kell emlékeztetnem ugyanakkor arra, hogy tisztán air power szempontból nincs mivel büszkélkednie (a BP-i parádézást leszámítva persze): ő volt az a miniszter, aki 2008-ban elvesztett három repülőeszközt és három hajózót, és nem vett ezért fejeket, persze a magáét sem; akinek a terminusa alatt nem sikerült UAV-ot katonáink védelmére bevetni Afganisztánban annak minden közvetett következényével és emberáldozatával (két tűzszerész) együtt; aki nem gondoskodott a Gripen-program optimalizálásáról; aki a mecseki radar körüli jogi csatározásokra fókuszált ugyan, de nemzeti légtérellenőrzési alternatívákról nem igazán gondoskodott; aki a nyilvánvaló igény, és saját politikai haszon, és azállítólagos orosz kapcsolat ellenére sem tudta besuszterolni néhány Mi-17-es beszerzését saját mandátumába, de meghagyta azt utódjának. 

Mi-17 '702': az egyik üzemképtelen gép. A kérdés csak az, hogy időszakosra, vagy nagyjavításra vár?

Zord

És akkor a rend kedvéért legyen itt egy kép a 704-esről is, melyet "elvesztettem"

 

Címkék: szolnok szekeres mi 17

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr791743215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cupi79 2010.02.09. 21:07:05

Melyik három gépről és három hajózóról van szó,akiket elvesztett a miniszter 2008-ban?
Ezekről úgy néz ki hiányosak az információim.

zord 2010.02.09. 21:35:36

Jan: Mi-8 Óballa, Lükő Zsolt +

Ápr: MiG-29 Kecskemét Peszeki Zoltán katt

Jún: L-39 Fehérgyarmat, Janicsek András +, Ignácz Zoltán +

Zord

Ákyka 2010.02.10. 08:26:28

@zord:
Hál'Istennek Peszeki Zoltán él és még repül a mai napig is.
Ő repült Augusztus 20-án az együléses MiG-29 -n.

zord 2010.02.10. 09:19:06

katt= katapultálás
+ = meghalt

Zord

Beat it! 2010.02.10. 10:06:16

"A törtészek majd egyszer kiderítik"
Helyesen: történészek.

"azállítólagos orosz kapcsolat ellenére sem tudta besuszterolni néhány Mi-17-es beszerzését saját mandátumába, de meghagyta azt utódjának."
az állítólagos.
De ez a mondat a vége miatt érdekes: Konkrétan meghagyta, van rá utasítás, szándék, vagy ajánlat?
Van valami elképzelés a Mi-24-esekkel kapcsolatban? Van még 4 P valahol, félig szétszedve, nagyjavításra várva. Van esély a feltámasztásukra? Kapnak valaha éjjellátó képességet?

zord 2010.02.10. 10:45:38

@Beat it!:

Sokat kérdezel, kevésre válaszolok:

www.kozlonyok.hu/kozlonyok/Kozlonyok/13/PDF/2010/1.pdf

"beszerzésének" szóval keress a pdf-ben!

Honvédelmi Miniszter 103/2009 utastítása, 21. paragrafus, 5. bekezdés:

"továbbá a szállító helikopterek beszerzésének előkészítését"

A tegnapi feladatszabóban pedig:

www.honvedelem.hu/cikk/0/18311/ertekelo_es_feladatszabo_ertekezlet.html

"A Mi–8-as szállítóhelikoptereket pedig új típussal váltják ki."

Zord

Beat it! 2010.02.10. 11:47:06

@zord:
Köszi, átolvastam őket. Vannak benne egyéb finomságok. Pl.: repgépek esetében a maximális lerepülhető idő biztosítása, Gripen fenyegetettségi könyvtár frissítése és teljes műveleti képeség elérése. Helikopterek esetén a MEDEVAC, és a modernizált gépek hadrafoghatóságának biztosítása.
Kérdés, hogy az elméletet mennyire követi majd a megvalósítás.

Rommel28 2010.02.10. 14:51:21

A 702-nek érdekes a mintázata/színe. Még soha nem láttam magyar helit ilyennel, meg a festés is frissnek tűnik, ahhoz képest, hogy kint áll az ég alatt.

Beat it! 2010.02.10. 15:38:59

@Rommel28:
Sajnos annyira nem érdekes, mint gondolod. A felségjelzés környékén újszerű.Vagy ponyva volt rajta, vagy javították. A többi viszont elég kopott, évek sora alatt válik ilyenné a szabad ég alatt. Látatlanban azt tippelem, hogy nagyjavításra vár.

zord 2010.02.10. 17:26:37

@Rommel28:

"Exponált" felület vs. takart felület.

Zord

mi17 2010.02.10. 17:57:07

@Beat it!: Igen nagyjavra vár már évek óta!! A bal oldalon még az ötágú csillag is látszik!!!!

zord 2010.02.10. 18:25:43

@mi17:

A két "csak nagyjavított" gépet (704, 701) hiányoltam tegnap. Mondjuk nappal szemben azokról se lehetett volna jó fotókat készíteni....

Zord

Beat it! 2010.02.10. 20:28:55

@zord:
Pedig az egyik ott volt! Nézd meg újra a honvedelem.hu-n, az a gép, amelyik az Ural felett függeszkedik. (A farka alatt hiányzik a "doboz".)

@mi17:
Gondoltam, a leszedett farokrotor is erre utalt. Ha tartják a 2 gép / éves ütemet, talán már idén sorra kerülhetne.

zord 2010.02.10. 21:20:28

@Beat it!:

Így jár az ember, ha nem tölti le és nem nézi át a képeit, hanem csak csemegéz. Pedig még Szolnokon valamiért eszembe is villant, hogy 2 vagy 3 gép repült? Szóval akkor 3!

Zord

Rommel28 2010.02.13. 19:07:39

www.youtube.com/watch?v=0CeYNFii6sY

Videó a csehek balti kitelepüléséről.

Ákyka 2010.02.13. 20:22:09

@Rommel28:
Jó kis videó!!!
Először azt hittem,hogy TANGO SCRAMBLE , csak egy hétköznapi gyakorló riasztás,de a végén már látszik,hogy ez tényleg éles ALFA SCRAMBLE volt.

Cupi79 2010.02.13. 20:51:13

@zord: Köszi!Akkor emlékszem!Csak a helikopter balesetet nem hallottam.

zulu74 2010.02.14. 09:59:41

Van arra valami reális esély, hogy egyszer a mieink is ilyen missziót vállaljanak odakint?
Bár mondjuk a Nagy Testvér szomszédságában gondolom előfordulhat hogy olyan vassal találjuk szembe magunkat, mint mondjuk Szu-27 és variánsai, akkor meg csak bízhatunk a "nemzetközi jogban"...

zord 2010.02.14. 11:28:35

@zulu74:

Inkubátorban egy mai orosz Szu-27-esnek nincs sok esélye egy magyar gripen ellen (AMRAAM, EW).

Ha a való világban, balti kesziben be kell menni VID-be és az orosz nekiáll R-73/Sjel kombóval rakoncátlankodni, az szarabb ügy. Jóval.

Az meg egyenesen nagyon szar, ha a Kalinyingrádban azonosított öt Sz-300-as osztály rákezdi.

Egyébként a "békebeli" balti keszi kellene, hogy a középtávú magyar Gripen-cél legyen.

De ezek a barmok továbbra is az expedíciós swing-role álmát kergetik, persze forrást nem adnak hozzá:

"Éppen ezért cél a Gripen harci repülőgépek minél szélesebb spektrumú alkalmazásához szükséges képességek elérése." (Szekeres Szolnokon)

Ha lenne transzparencia a HM-ben, és megtudnánk az elmúlt év igazi "éles" híreit is, akkor tudnánk, hogy még az "alapfeladat ellátásában" is marginális a képesség.

Erről jut eszembe, mostanában hallottatok légtérsértésről idehaza?

Zord

Beat it! 2010.02.14. 16:17:30

@zord:
Hallani nem hallottam, de ez nem azt jelenti, hogy nem is volt. Itthon nagyon megy a "minden szomszéd haver" politikai maszlag, ha katonai gép sértene légteret, szerintem el is hallgatnák.
Inkubátorban? A mai napig sem biztos, hogy van a raktárunkban AMRAAM.

stonefort 2010.02.14. 17:06:55

@Beat it!: A raktárban van, csak a gépre függesztve nem volt még soha.

Beat it! 2010.02.14. 17:53:02

@stonefort:
A Második Magyar Hadseregnek is volt jó téli felszerelése bent a raktárakban. Aknavető gránátjaik is voltak, hetente és csövenként hármat lőhettek el. És voltak jó teherautóik is - motor nélkül (télire kiszedték őket, és hazaküldték nagyjavításra).
Hihetetlen, hogy mindig ugyanaz a recept.

Kamov 2010.02.22. 21:56:59

Tiszteletem mindenkinek!
Egy kérdésem lenne.Szekeres Imre látogatása alkalmával hány Mi-24-es és hány Mi-17-es volt a levegőbe??Ja meg ha jól látom,akkor hiányzik minden egyes felfüggesztő a 704-es 17-esről......jól látom??

zord 2010.02.22. 22:59:04

A 714-es V és az 574-es D.

Mi-17-esekből 704, 705, 707

Zord

Kamov 2010.02.23. 13:59:57

Vettem!
Mellesleg Mi-8-asból a 6200-áson kívül van-e még működőképes,vagy egyáltalán olyan,amelyikent még fent vannak a rotorlapátok??

zord 2010.02.23. 14:08:29

@Kamov:

Ja nye znáju.

Zord

Kamov 2010.02.23. 14:27:30

Oldalszámmozás szerint melyik Minyókról van szó??
süti beállítások módosítása