Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

január 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (15) AirPowerNews (58) f 16 (20) Gripen (57) gripen (76) Hajmáskér (25) helikopter (37) honvédség (15) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (49) Körös-hegy (16) Kub (20) légvédelmi rakéta (20) lövészet (16) magyar (39) Mi-17 (18) Mi-24 (18) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (19) radar (16) Szolnok (38)

HTML

A légi dominancia másik arca

2010.01.29. 14:55 | zord | 203 komment

Oroszország Indiával közösen új harci repülőgépet fejleszt, melynek T-50-es prototípusa ma az Amúr menti Komszomolszkban végezte első repülését Szergej Bogdan berepülőpilótával a kabinjában.

Korai lenne megjósolni, hogy a PAK-FA program gyümölcse mire viszi az elkövetkező év(tized)ekben, az azonban valószínűsíthető, hogy stimuláló hatással lesz a nyugati harci repülőgép és más légierő- és légvédelmi (air power) technológiák fejlesztésére.

Ezeket a közvetlenül/közvetve összefüggő folyamatokat mindenkinek – még az olyan apró szereplőknek is, mint a Magyar Honvédség – figyelemmel kell kísérnie, hogy képes lehessen legalább az asszimetrikus válaszadásra.

A LégierőBlogger mindazonáltal úgy látja: sem az F-22, sem az F-35 sem pedig a PAK-FA nem vési kőbe az alacsony észlelhetőség/manőverezőképesség/elektronikai hadviselés egyedül üdvözítő arányát. Ez a tény a költségtényezőkkel együtt a 4+ generáció hosszú távú fenntarthatóságát, a megbízható platformok folytatódó modernizációját és élettartam-hosszabbítását vetíti előre.

Zord

   

Címkék: pak fa t 50

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr731712586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Allesmor Obranna 2010.02.18. 21:12:52

Megérkezett Lipeckbe az első széria Jak-130-as, egy Szu-34-es fogadta.

www.youtube.com/watch?v=nLVnvvhcaC8&feature=player_embedded

Természetesen Kharcsevszkij sztártábornok éltárs vezényletével. Igen, ha lehet, akkor inkább ő repül, a többiek meg majd csak utána... :)
Szemmel láthatóan a 130-ast szállító ljotcsik-iszpitátyel eléggé fáradt, de remélem, hogy nem egyenesen Irkutszkból repülték át Lipeckbe a bringát, mert az még egy Szu-34-essel is kemény meló. A google earth szerint légvonalban 4200 km. A fene tudja.

Johnfighter 2010.02.19. 08:29:11

Azért kedves volt tőlük, hogy az alacsonyan álló, vakító nappal szemben interjúvolták az elvtársat, csak hogy a kamerának jó legyen, az meg h alig lát, más kérdés...

zord 2010.02.19. 13:10:41

@molnibalage:

Ki ez a Kurei? Ügyes csókának tűnik, van víziója és önbizalma.

Zord

molnibalage 2010.02.19. 13:26:32

@zord: Fogalmam sincs. Egy képet kerestem és ezt az oldalt találta meg a Google.

Egyes bejegyzései tényleg jók, de egyesknél szinte felsikítottam. Nézzük csak ezt.

airforce.blogter.hu/361174/a_legiero_szerepe_partraszallas_eseten

Remélem nem baj, hogy idézek, mert részben ez a cikk is a PAK-FA körüli és egyék nem jenki légierők körüli hurráoptimizmust mutatja. Bár tudnám, hogy mért.

>> Tekintsük át a 2015+ környékére vizionált esemény elleni légierő taktikát nagy vonalakban.

+

Figyelembe véve azonban a tényt, hogy Kína addigra hozzávetőlegesen 3000 korszerű harci géppel, köztük közepes bombázókkal, három anyahajóval, 50+ tengeralattjáróval és rengeteg partraszálló egységgel fog rendelkezni, nem is beszélve a sok ezer ballisztikus harcászati/hadászati ballisztikus rakétáról. <<

A cikk csak fél éves. Magyarán nem túl elavult és nem 10 évvel ezelőtti adatokon és reményeken nyugszik vélhetőleg.

Nos, a jenkik gyártanak egy szuperhodozót 5-7 év alatt, és ők 50 éve építenek ilyet. Kína mennyi ilyen kategóriájú hajót épített eddig? 0.

Én még egy STOBAR hordozót is impresszívnek tartanék 2015-re, nemhogy három bármilyet. Mert a szövegből nekem aza sejtél jön le, hogy ő CATOBAR hordozóra gondol...

A 3000 modern gép is önmagában vicces, méh ha minden gépet egy kalap alá vennél. Modern tanker, AWACS, stb.

Tekintve, hogy perpillanat a nyugati gépekkel összevetve egyedül csak Szu-30MKK gépek tekinthetők csak korszerűnek, mint vadászgép és azokból is csak cirka 120-130 van.

A J-10-től sem kell nagyon hasraesni. Azokkal is kb. 300 gép, és a J-10A sem biztos, hogxy bír aktív radaros légiharc rakétával.

Hol van ez a 3000 géptől? Mennyi idő alatt is szerezték be ezeket? 8-10 év. Ezzel a tempóval 80-100 évig tartana a beszerzés...

Modernizált H-6-nak lehet szép nagy hatótávolságú 'curise missile' kategóriájú cucca, de egy vadászgépet ez nem hat meg túlságosan...

-----------------------

>> Mivel a Szu-33 veszedelmes vadászgép, mindenképpen a Raptorok dolga ezekkel foglalkozni. <<

Itt majdnem leesem a székről. Szu-33 gépe csak az oroszoknak van, ami meg lényegében csak egy navalizált Szu-27 kettővel több felfüggesztési ponttal, némi anti-ship és SEAD kapacitással. Még, ha lenne is Kínának, ez '80-as évek közepi szovjet gép. Nuku aktív radaros BVR légiharc rakéta...

Tényleg vannak jó gondolatai, de azért vannak igen zavaró hibák, amik azért rávilágítanak erre arra. Érdekes színfolt a magyar HT témájú oldalak világában.

molnibalage 2010.02.19. 13:27:24

@molnibalage:

+ Az F-22 kapcsán az 1.6 Mach értéket utazósebességnek írja, holott nem az. Csak a hadműveleti térségben szupercirkálna, nem folyamatosan, ahogy eredetileg tervezték.

zord 2010.02.19. 13:54:09

@molnibalage:

Igen, az ördög a részletekben van, de én díjazom, ha valakinek van perspektívája. A részletekkel maszatolásnak sokszor az a baja, hogy nem mutat sehova. Egy "inkubátor" és kész. Kirakod a "természetbe" a modelledet és az gyorsan feldobja a talpát, pedig a búra alatt olyan jól muzsikált...

Például: Egyáltalán nem biztos, hogy egy manőverező légiharc esélyeit a legjobban a két szembenálló típus görbéinek aprólékos, tudományos összehasonlításával tudjuk megjósolni. Beleásod magad, mennek az évek, stb. stb, aztán a következő konfliktusban nem úgy lesz. Kiderül, hogy a jobban manőverező gép pilótái keveset repültek, és az öt századnyi erőből három század időközben fűre lett húzva. És jön a harmadik generációs vasaló, csúcsra járatott emberekkel, HMS/HOBS kombóval, és lever az égről. Pedig se tolóerőfeleslege, se szárnyfelülete nem volt.

Egyszóval szeretem azokat a kísérleteket, amikor a dolgokat komplexitásukban, még ha nem is mélységében, vizsgálják.

Zord

Johnfighter 2010.02.19. 22:46:20

Nem csak ti figyeltetek fel a srác írásaira, a htka.hu hónapokkal ezelőtt lecsapott rájuk.

Ha jól tudom már 4-5 cikket írt nekik "Dénes" néven :)

zord 2010.02.23. 16:16:33

Bírja az alfát (persze kraft is van hozzá...)

Erről a 29. másodpercnél mi a véleményetek? Be volt fékezve a főfutó, úgy ment el a dekkről? Tisztára csúszorr jobbra:

www.youtube.com/watch?v=qFavtMOXrOE

stonefort 2010.02.23. 17:40:54

@zord: Orbitális szerencséjük volt eddig, hogy csak egy gép veszett oda a fedélzeti üzemelés közben, noha a látott esetek mind magukban hordozták a baleset lehetőségét. A befékezett eset nagyon durva, megint csak szerencse, hogy nincs érdesítve a Kuznyecov fedélzete úgy, mint a jenkik hajóin

Bobby Baccala 2010.02.23. 18:00:50

@Reap79: @zord:

mindkettő elég durva. az elsőnél nem értem hogy gondolta.gondolom megdicsérték utána :)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.02.23. 19:47:50

@stonefort: A fedélzetiek védőruházata is megérne egy misét. Mentőmellény, szemüveg...

Liverbird 2010.02.23. 20:10:15

Az elsőnél igen nagy cink lett volna, ha a horog bizony beakad a kábelbe...

su-30mk 2010.02.24. 02:03:55

Atyavilág, ez megy a Kuznyecov-on?... Egy "kicsit" megállt bennem az ütő némelyik esetben. Az első video nagyon jól elkapott felvétel, hajmeresztő! Nem sokon múlt, ha akad a horog akkor kakukk...
A Su-25UTG-nél pedig nemhiába zengenek ódákat a futóműről...:-) Reméljük még nagyon sokáig kitart a mák és nem lesz baleset.

Ákyka 2010.03.03. 20:48:13

@Reap79: A Hornet már vízbe pottyant volna régen.
Bámulatos mekkora tolóereje van ennek a hajtóműnek.

molnibalage 2010.03.03. 21:55:43

@Ákyka: A Hornetet nem engedte volna az FCS ilyen helyzetbe vinni. :)

zord 2010.03.07. 10:42:13

@stonefort:

Hát igen, ez a PAK FA bizony Szu-27 és MiG-29 közötti méretű repülőgép.
És már van benne vektoros hajtómű.

Zord

stonefort 2010.03.07. 14:52:04

@zord: Nekem gyanús, hogy (egyelőre) ez is csak egy síkban vektorál. Legalábbis az egyik fotó erre utal. Valóban kisebb némileg a Flanker-nél, ezért aztán nekem gyanús néhány paraméter adat. A hajtóművek fogyasztása nem lehet kisebb, a keró sem több benne, ezért az 5500 km-es hatótávot nem hiszem el.

zord 2010.03.07. 18:27:28

@stonefort:

A fölülről készült fotó tényleg egy síkú vektorálást mutat.

Méret: A kezdeti videófelvételeken volt gyanús, amikor a szerelő a kabin mellett állt, és úgy a mellkasáig leért az orr-rész alsó kontúrja.

Nekem olyan benyomásom van, hogy egyesítették a két méretkategóriát (29/27, 16-18/15), de hajtóművekből kettőt, és az erősebbet kapta (de mégsem kellett egy F119 szintű dööt csinálni). A kialakítás miatt feltételezhető, hogy az üzemanyag-frakció javult, de ez akkor sem egy nehézvadász. Az egy más kérdés, hogy külső függesztmények nélkül a harci hatósugár nagyot javul. Ez az a faktor, amit nem akarnak a Kopp Karcsi félék eléggé jóváírni: a külső függeztmény hihetetlenül nagy aerodinamikai teher, s ha nincs, az nagy előny. Ezért gondolom, hogy az F-35-ös sem lesz egy elveszett gyerek.

Zord

Zord

Allesmor Obranna 2010.03.07. 23:45:25

Jó az a fránya egysíkú vektorálás, mivel a kettő együtt már 3D-s és eddig minden szempontból bevált az oroszoknak. Egyszerűbb, mint a P/YBBN, de mégis jól működi. Amúgy a középső széles "fullánk" miatt nem is lehetne nagyon más megoldás.
A hatótavolság az egy jó kérdés.

Allesmor Obranna 2010.03.07. 23:46:58

Ja és a blogtulajnak üzenem, csak F-15-ösök voltak, de jól kibabráltak velem, mert késő este haza is mentek, egy jó hangos búcsúkörrel a hotel felett, szigorú géppárban.
Ez a déli virtus...
:)

molnibalage 2010.03.08. 08:25:03

@zord: Márminthogy az F-35 folyamatos fikázására gondolsz?

Olvasom az írásait az F-111-ről. A fickó szerintem a fellegekben jár és mindig rózsaszín köd van a szeme előtt. Nem értem, hogy akinek elvileg tudományos fokozata van és repülte is a típust hogyan lehet ennyire elfogult. Nincs tisztában a gép korlátaival pont mikor repülte?

zord 2010.03.08. 11:51:22

@molnibalage:

De a másik kérdésedre válaszolva még mindig Kopp tudhatja a legtöbbet az osszi one-elevenekről.

Zord

molnibalage 2010.03.08. 12:29:30

@zord: Asszem kénytelen leszek vele levelezni. :)

zord 2010.03.08. 13:19:49

@molnibalage:

Akkor írd meg neki, hogy itt szobrot állítottunk neki, melyet bálványként imádunk!

Zord

Pocok75 2010.03.09. 12:18:56

Rendesen rápirít a Carlo bácsira! :)

molnibalage 2010.03.09. 13:14:06

@zord: Úgy szeretném látni, hogy ezt hogyan sakkozták ki.

Allesmor Obranna 2010.03.10. 20:25:20

Orosz szpotterek érdekes gépet fogtak:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?99988-Russian-Photos-%28updated-on-regular-basis%29&p=4810310&viewfull=1#post4810310

MiG-29K és KUB fékhorog nélkül, fékernyővel és gyakorló függesztményekkel. Ami engem meglep az a 961-es szám, mivel eddig 9.3X majd 9.4X volt a K program számozása. Lehet, hogy az oroszok saját K/KUB-ja új gyári számot kapott?

Allesmor Obranna 2010.03.10. 20:27:55

Nekem úgy fest, az UB-nak már megint nincs, vagy kisebb a radarja.

zord 2010.03.10. 23:51:17

@Allesmor Obranna:

Naggggyon érdekes. A Kétülésesre azt mondanám, hogy új KUB és 35-ös keverék. Van ott radar, méghozzá AESA, ami a 35-ösbe került.

Zord

Liverbird 2010.03.11. 02:30:31

Jó kis blöff lenne R-77-eseket aggatni egy radarral nem rendelkező gép szárnyai alá :)

szuhoj68 2010.03.11. 10:34:58

Szerintem ezek Mig 35-ök.
Link:www.airforce.ru/

stonefort 2010.03.11. 13:50:11

Ebben a régi cikkben ( jets.hu/news?id=129) már részben ott a válasz a mostani kérdésre, a MiG-35-ös típusjelzése 9.67.

zord 2010.03.11. 14:27:56

Hát ezek a 961 és 967 oldalszámú gépek bizony új ("indiai") K sárkányok. Krüger-lap, és nagyméretű réselt fékszárny - ilyen nem volt a 35-ösön. Persze ne felejtsük el, hogy a 35-ös protója egy agyonmódosított M volt, lehet, hogy a gyártás-normalizáció miatt az új K sárkányát kapja a "sorozat" 35-ös.
A kérdés már csak az, hogy ezt a két gépet mire föl építették? Újak, vagy ezek is Frankenfulcrumok?

Zord

szuhoj68 2010.03.11. 14:48:06

@zord: Figyelmedbe ajánlom ezt a kis írást:"The MiG-35/MiG-35D fighters structure is based upon the following achievements obtained on the MiG-29K/KUB, MiG-29M/M2 aircraft:
Link:www.migavia.ru/eng/military_e/MiG_35_e.htm

stonefort 2010.03.11. 15:08:01

@zord: Szerintem az indiai tender van a háttérben, ahova "rendes" gépeket akarnak küldeni. A MiG-35-ös hazai megrendeléséről eddig nem volt hír, a 29K-ról viszont igen, ezzel is összefügghet a dolog. Mindenesetre a beépített célmegjelölő és MWS nincs rajtuk

Allesmor Obranna 2010.03.11. 18:20:51

Felmerül a kérdés, hogy - bár ezeken látszik a felhajtható szárny - fix, de nagyobb felületű szárnnyal és mechanizációval miképp változik (javul?) a szárazföldi gép repülési jellemzője? Ha ezek esetleg a tender rohamléptekkel "szériásított" ajánlatgépei, akkor nem rossz húzás az utolsó pillanatban annak a gépnek a sárkányára alapozni, amivel már kvázi "birtokon belül" vannak. Azaz a K/KUB már megvan az indiaiaknak, igaz, a gyakorlatban inkább csak papíron.

Allesmor Obranna 2010.03.11. 18:27:30

Nekem úgy tűnik, hogy ez a PAK-FA HUD nagyobb, mint ami korábban a Szu-30MKM-en megjelent. Meg ami korábban bárhol megjelent.

Allesmor Obranna 2010.03.11. 21:38:52

www.photosight.ru/photos/3653261/

Az ismert MiG-35-ös a fent látott KUB-hoz hasonló átépített orral. Valami készül megint...

molnibalage 2010.03.11. 23:43:35

Egy régi Air Power Jornualban van egy kb. 10 oldalas YF-23 cikk. Érdekel valakit?

molnibalage 2010.03.12. 07:56:21

@Liverbird: Jövő héten beszkennelem, vagy hétvégén megpróbálom lefotózni otthon.

Liverbird 2010.03.12. 14:45:19

Köszönöm!

Felmegy majd valami online tárhelyre, vagy e-mail?

Allesmor Obranna 2010.03.13. 13:42:39

Szerény hőmérsékleti körülmények közt készült fotóriport az orosz aviatikusokról, by Kuznyecov:

pilot.strizhi.info/photos/v/Khotilovo/?g2_page=1

A fotómasinának se nagyon lehetett melege...

JohnTerry 2010.03.13. 14:57:03

A mindenit, nem tudom honnan vettem, hogy az R-40-est már kivonták, de a képek bizonyítják az ellenkezőjét! Amúgy szép képek

stonefort 2010.03.14. 20:54:10

Megújult az f.16.net, érdekes statisztikákkal.
www.f-16.net/fleet-reports.html

Allesmor Obranna 2010.03.15. 16:27:20

Érdekesség, hogy a 25 évvel ezelőtt készült hosszított törzsű, behúzható futóműves Mi-18-as prototípus is megkezdte szolgálatát, Afganisztánban, normál (inkább ahoz hasonló) futóművekkel, és szalon szögletes ablakokkal:

forum.keypublishing.com/showpost.php?p=1490430&postcount=39

Ez a bringa most már az afgánoké.

Érdekes cikket olvastam az AFM-ben arról, hogy az egykori Jugoszláviában nagyjavított ex-iraki MIG-23ML-ekhez a berepülőpilóták a kiképzést Pápán kapták a mieinktől, többek közt Soproni Károlytól.

zord 2010.03.15. 17:17:48

@Allesmor Obranna:

Jaja! Ezért van a magyar 23-as hajózólistán (Haditechnikában jelent meg, sok évvel ezelőtt) két szerb név!

Zord

Liverbird 2010.03.20. 09:48:16

Nagyon szépen köszönöm!

Allesmor Obranna 2010.03.20. 14:33:07

Bocsássatok meg, hogy ide, de végül is ez is egy másik arca annak a bizonyos légi dominanciának:

www.dailymotion.com/video/xcgj6n_le-prototype-dassault-rafale-a_tech?start=363

Nagyon jó anyag, a Rafale első, még technológia-demonstrátor prototípusa, az A-Hornetből származó korai GE F-404-esekkel.
A gép könnyű, a hajtóművek erősek, a pilóta profi, a kamerabeállítások és a hangzás egyedi.
Érdemes megtekinteni.

Allesmor Obranna 2010.03.21. 15:31:16

Az, hogy miből mi és hogyan látszik a PAK-FA gépen, az ebből a perspektívából talán megállapítható:

keep4u.ru/full/34a1f1adb41a82fa669d08499258029f.html

De lehet, hogy az a valami ott egy olyan blokker mint a Super Horneten. Lehet, hogy nem.

stonefort 2010.03.21. 16:44:16

@Allesmor Obranna: Ha egy kicsit kivilágosítod és kontrasztosítod a képet, akkor jól kirajzolódik az "inlet vane" terelőlapátsor, bizony a hajtómű kompresszora és nem valamiféle blocker látszik. Azonban ez prototípus, lehet hogy a széria más lesz.

Allesmor Obranna 2010.03.21. 19:33:56

Gyanítottam, hogy csak ennyi az egész. Ami nekem egyelőre nem világos az az, hogy a Szaturn hogy áll a saját blisk-jével. Van-e neki, vagy csak a Szaljutosok bírnak ilyennel. A 117Sz-ről az öreg Viktor Csepkin azt nyilatkozta, hogy a hagyományos lapátkialakítás bőven megfelel, persze ettől függetlenül újakat terveztek az első fokozathoz, de nem olyan komplex félét mint a Szaljut blisk technológiás KND-924-ese.
Van egy orosz kollégám, aki gyakornokként a Szuhojnál dolgozott és neki az volt nagy csalódás, hogy tíz ember jut átlagban egy olyan területre, ahol csak egy az, aki érdemi számítógépes tervezést végez, a többi vagy hasznos koponya tervezőképes gép nélkül, vagy 70-80 éves aggastyán akadémikus, akit nem lehet elmozdítani, megkerülni. Persze ez nem most volt, hanem a SuperJet program indulásakor, de valószínű, hogy ez a része a dolognak érdemben nem változott.
Sajnos nincs kizárva, hogy a jobban dotált NPO Szaturn még egy ilyen presztízsprojektnél is olyan megoldással nyert és dolgozik, ami elavult, nem annyira progresszív, mitöbb létezik helyette modern, vagy jóval progresszívabb, jobb megoldás. De még ne temessük ami lehet, hogy nagyon is élő.

Allesmor Obranna 2010.03.22. 21:27:33

img692.imageshack.us/img692/8483/pakfafront.jpg

Ennyi. Lehet agyalni, hogy most mi, hogy és mit tud, nomeg miképp.

Allesmor Obranna 2010.03.22. 21:40:25

Persze azt se feledjük, hogy erősen valószínű, valami mozog repülés közben a szívócsatornában, így nem biztos, hogy a radar is azt fogja látni amit most a földön mi.

molnibalage 2010.03.23. 19:03:14

@Allesmor Obranna: És hogyan? Egyedül valami labirint módszerrel tudnád teljesen kitakarni, de olyan csatornával egy ventilátort sem tudsz normálisan üzemeltetni, nemhogy a világ egyik legerősebb gázturbináját.

Szerintem ezen nincs mit szépíteni...

Liverbird 2010.03.23. 19:21:49

Álló laptásor á la Super Hornet? Valamit biztos segíthetne.

molnibalage 2010.03.23. 19:50:07

@Liverbird: Az álló lapátsornak mitől nem lenne nagy RCS értéke? Az álló sor mögött is kell mozgónak lennie. Szerintem ez csak az NCTR azonosítást nehezíti meg - ha már talákoztak elégszer a géppel - de ettől nem lesz semmi drámai RCS csökkenés.

Pocok75 2010.03.23. 21:17:06

hát lehet, hogy hülyeséget mondok, de szerintem ez a gép maximum a Superhornettel egyenlő, igaz talán jobban manőverezik majd, de avionikai szempontból nem veszi fel a versenyt az amerikai ellenlábasaival

Pocok75 2010.03.23. 21:18:25

tényleg, Molni, működik a Harpoon? :)

molnibalage 2010.03.23. 21:45:38

@Pocok75: Közben megnéztem, ugyanez volt meg nekem is, csak elfelejtettem, hogy hogyan kellett volna elindítani. Kicsit játszogattam vele, de rájöttem, hogy erre nincs időm. Kicsit döcögős is a játék.

Inkább mással foglalkozom, nagyon közeledik a végéhez. ;)

Open Skies 2010.03.23. 23:44:09

Melyik Harpoon verzió? Régen én is jót játszottam vele.

molnibalage 2010.03.24. 08:07:57

@Nighthawk9: A 3. a legutolsó, a 4. részt elkaszálták sajnos. Igazából csak a gyakorló küldetésekkel próbálkoztam.

stonefort 2010.03.24. 09:17:15

@molnibalage: Urak! Ez a folyamatosan visszatérő "küldetés" biztosan helyes? Küldetése szerintem a misszionáriusnak van, a harci repülőgép bevetésre megy és feladatot teljesít. Lehet, hogy felesleges szőrözés, de személy szerint égnek áll a hajam (tudom, egyéni szoc. probléma) minden esetben, amikor a katonai repüléssel kapcsolatban a "küldetést" hallom, olvasom.

molnibalage 2010.03.24. 09:34:57

@stonefort: Roger. :)

Akkor ezentúl gyakoroló harci feladatot írok.

stonefort 2010.03.24. 14:45:47

@molnibalage: Ne értsd félre, mindenki olyan terminológiát használ, amilyet csak akar, az enyém csak egy vélemény ezzel kapcsolatban.

Allesmor Obranna 2010.03.24. 21:59:24

Nem arra gondoltam, hanem hasonló megoldásra, mint a lökéshullámleválasztó keresztmetszetet szabályzó elem.
Nem értek hozzá.
Amúgy engem inkább az érdekelne, vajon hogyan fog jelentkezni a második vagy harmadik prototájpon a kompozitok részarányának növekedése? A youtube-on lévő orosz dokumentben a fúvócső lammelláit is ebből igérték.

Allesmor Obranna 2010.03.27. 10:29:32

Hogy a tolóerő-tömeg arány mennyire nem minden arra íme bizonyítékul a 2001-es szöuli ersó, ahol Jurij Vascsuk demonstrálja a Szu-37 (35, vagy T-10M11) manőverező képességét.

www.youtube.com/watch?v=YEBzN2_xPFk

A gép nehezebb, mint egy 27-es, de normál AL-31F-ek tolják, csak a hajtóművek tolóereje külön-külön is változtatható a kormányvezérlőrendszer segítségével.

Allesmor Obranna 2010.03.28. 22:39:34

Repül a kínaiak ötödik generációs gépe is!!!

www.youtube.com/watch?v=SqrAA0xDKmE&feature=related

És ez már tényleg láthatatlan a radarok számára.
:)

zord 2010.03.30. 10:37:09

@Allesmor Obranna:

Arra azért nem vennék mérget. Nyevával néhány varjút is lehet követni...

De itt egy jó kis PAK-FA film:

www.youtube.com/watch?v=KW0x2EDghbE&feature=player_embedded

Zord

zord 2010.09.24. 14:43:33

Nem repülős, de tökéletesen mutatja, hogy hogyan operál az orosz tudomány:

www.bbc.co.uk/news/science-environment-11384614

Zord

Rommel28 2010.09.25. 10:16:16

@zord:

Ezzel kapcsolatban azért kétségeim lennének.
Hogy akarnak elfogni neutrínókat, mikor azok minden anyagon(kivétel az antineutrínó) átmennek?
Tudósok kiszámolták, hogy egy fényévnyi vastagságú beton is csak a neutrínó energiájának a felét lenne képes elnyelni?

zord 2010.09.25. 20:38:11

@Rommel28:

Nem is azért raktam be, hogy működik vagy sem. Kizárólag azért, hogy kutatásokat milyen körülmények között végeznek tudósok ma Oroszországban. Ezért tartom tanulságosnak a filmet.

Zord

molnibalage 2010.12.22. 11:39:40

www.freefalcon.com/forum/showthread.php?17197-Russian-T-50-%28F22-knock-off%29/page2

Mikor két jenki vitázik valamiről az különösen érdekes. :)

Peace Dog elégé érdekes szemlélettel bír.

Sidewinder 2011.03.03. 22:13:48

Repült a második prototípus is.A gép kisebb változásokon ment át(eltűnt pl. a kabintetőről az a csúnya felső merevítő) és elődjéhez hasonlóan csak alapozófestésben szállt fel. A gép pilótája Szergej Bogdan volt,a repülést a KNAAPO gyári repteréről hajtották végre. Az első fotókat már láthatjátok is,természetesen Szergej Kuznyecov oldalán:
pilot.strizhi.info/2011/03/03/9372

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.03.05. 19:14:32

Vajon csak nekem tűnik úgy, vagy távolabbiak a képek + photoshop, hogy a szegecsek nem állnak annyira ki. A KOLS pedig már fel be van építve?

molnibalage 2012.02.13. 11:17:38

paralay.com/pakfa/t50%20(23).jpg

Jó lenne megfejteni, hogy mit ábrázol a többi színű görbe és mihez tartoznak a számok.

Az egész cikk.

paralay.com/pakfa/pakfa.html

zord 2012.02.13. 12:52:12

@molnibalage:

Pofonegyszerű. Centiméter, deciméter és méter diapazonok esetében mutatott visszaverő felület.

A feltüntetett lambda 0,3 m érték 1Ghz-nek felel meg, ami deciméteres sáv, a számértékek és a fekete pontok is a középső, kék görbén vannak. A deciméteres maximumokhoz tartozó három (sugárirányban felírt) számsor a centis (zöld), a decis (piros) és a méteres (lila) négyzetméterérték.

Ez szerintem egy diavetívtés egyik képe lehetett, ahol az éppen kiemelt diapazonoknál mutattak konkrét értékeket.

Zord

molnibalage 2012.02.13. 14:39:48

@zord: Mi az a diapazon?

Azt eddig is vágtam, hogy L sáv és ~1Ghz a kék görbe. Meglepően nagy RCS érték van oldalról és hátulról.

A különböző színeknél én is a frekvencia / hullámhossz függést sejtettem, no de melyikek ezek? a külső lenne az UHF/VHF és a zöld az X sáv? Mert én erre tippeltem, de ez csak tipp volt.

A m2 egyenérték elég brutális a UHF/VHF tartományban. Ott a vevők érzékenysége esetleg más?

Ezek szeritn akkor az elv az volt a diagram szerkesztése során, hogy a kék görbén vettek egy irányt és a külső görbéknél azonos irányon más hullámhosszon nézték a m2 értéket?

zord 2012.02.13. 17:58:20

@molnibalage:

A hatásos visszaverő felület frekvenciafüggő, ez megvan? Na, hát ezt látjuk ezen az ábrán.

A diapazon azt jelenti szó szerint, hogy keret, intervallum. Az elektromágneses sugárzásnál sávot jelent. Az orosz terminológiában ezt találod. Mivel orosz dologról van szó, bátorkodtam ezt használni.

Az orosznál hagyományosan a centis (1cm-10cm), decis (1dm-1m) és méteres sávokat (1m fölött) különítik el, ha konkrétabbak akarnak lenni, odaírják a viszonylagos hullámhosszt, centiben pl. A NATO és korszerű amerikai felosztás szerint a méteres az A-B, a decis a C-D, a centis az E-J sáv. Te a régi felosztást próbáltad applikálni, eszerint a VHF a méteres, az UHF a decis (300Mhz fölött) de az az úgynevezett L sáv is. A centis pedig az S és az X sáv (2GHz fölött). Egyébként meg a neten találsz ezeregy párhuzamos felosztású skálát, melyen freki, hullámhossz, régi, új jelölés megtalálható.

Ami a freki és a hullámhossz összefüggését illeti, lambda egyenlő c per f.

Ez egy kördiagram, a repülőgép visszaverő felületéről, ebben a három sávban, valamilyen relatíve egyszerű matematikai modell alapján. A visszaverő felület függése a frekvenciasávtól nagyon kijön belőle, hasonlóan ahhoz, hogy az alaki tényező mennyire felszabdalja a diagramot. Látszik, hogy a fő erőfeszítés mindig a mellső 30 fokra irányul, és ott van is eredménye, a detektálás távolsága nagy mértékben lecsökken.

A kiírt értékek szeritntem a jelzett 0,3 méteres (1GHz) lambda érték diagramjának jellegzetes pontjaihoz szabott szögeknél számított RCS értékek a három különböző sávra.

De ez csak számítás!

Zord

molnibalage 2012.02.13. 18:19:27

@zord: Gondoltam, hogy elméltei, ahhoz túl szép a görbe. Te, tudtad., hogy mi a klasszikus orosz beosztás, én nem. Azt tudtam, hogy mit ábrázolhat, a skálázása volt a bibis. Most már ez is megvan.

zord 2012.02.13. 22:18:49

@molnibalage:

De végtelenül tanulságos. Azt kell tudni, hogy a rádiólokáció egy nagyon összetett dolog. A célok estleges bevillanása és a stabil követése között óriási különbség van. A másik, ami eszembe jut, hogy a lopakodásnak (amint azt egyik nagytudású felvidéki barátom mondani szokta) a legnagyobb része a bevetéstervezés és a SATCOM-mal támogatott újratervezés, azaz a felderítő lokátorok irányából elforgatni a "tüskéket", és lehetőleg úgy repülni az útvonalat, hogy mindig a "betüremkedések" mutassanak feléjük.

Ami a terminológiát (és a nyelvet) illeti, hihetetlenül nagy tudásanyagot nyit meg, ha az ember feladja az angolszász mindehatóságnak az általunk az elmúlt húsz évben elfogadott rendszerét. Ami légvédelem, PVO, az orosz iszonyat tudást halmozott fel, olyan aspektusokat, amit mások nem.

Zord