Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (17) AirPowerNews (66) éleslövészet (15) f 16 (20) Gripen (61) gripen (76) H145M (15) Hajmáskér (27) helikopter (39) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (53) kecskemét (45) Körös-hegy (17) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (23) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (40)

HTML

Air Power Hírek 1.

2010.01.05. 15:22 | zord | 480 komment

Molni javaslatára, a motor nyűgjének (sok komment egy bejegyzéshez) esetleges terápiájaként egy bejegyzést nyitok, melyre az új híreket lehet bekötni, és azokat kommentálni. Amikor újabb bejegyzést teszek, az beelőz, de idővel ez a hírbejegyzés ismét vezetni fog. Időnként lezárom majd, és újat nyitok. A meggyötört Videobejegyzéseket pedig megtisztítom.

Zord

Címkék: air power hirek 1

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr621648854

zord 2010.05.14. 14:44:39

@No°3 Szeti:

Statikon nem lesz Gripen?

Nagyon szeretném, ha a vidéken üzemelő betonos repterekre egy-egy hétvégére elvinnék a típust. Persze a bemutatók is jók, de így lenne teljes a kép. Mellesleg "be lehetne már repülni" az összes szóba jöhető repteret. Pénteken odamenni, szombat-vasárnap mutogatni a népnek, hétfőn hazajönni.

Zord

Allesmor Obranna 2010.05.15. 12:01:36

Már egy ideje figyelem és most már gyanús a dolog. Szerintem az Új MiG-35-ösökhöz új a törzs alatti póttartály is.

img31.imageshack.us/img31/4171/020111.jpg

Kicsit hasasabb. Szerintetek is?

Beat it! 2010.05.15. 12:15:51

@No°3 Szeti:
Felhívnám a figyelmet a dezinformáció veszélyére.
Jó pár éve volt hasonló repnap Debrecenben, akkor Mig-29-est ígértek, ugyanúgy rajta volt a plakáton a képe. Várta a tömeg, mint a sült galambot, aztán persze nem jött. Egy rendezőt megkérdeztem, aki habogott valamit arról, hogy túl közel a román határ, ezért nem engedélyezték. Ez színtiszta kamu, hadgyakorlaton repültek már pont feletti demót Gripennel, meg volt Ancsa földre kényszerítés, akkor nem volt közel a határ? (Lehet, hogy előre kell az ilyesmit egyeztetni a szomszéddal, de egy vidéki repnap miatt nem életszerű, hogy megteszik). Egyszerű közönségcsalogatónak szánták akkor valószínűleg (ha nem, bocs a rendezőktől), ez a veszély most is fennáll. Szerepel a program alján is, hogy a változtatás jogát fenntartják. Bejön a sok ember, aztán széttárják a kezüket, hogy "bocs, mégse jött".
Nem akarok vészmadár lenni, és ne nekem legyen igazam. Aki Gripenre vadászik, ne vegyen rá mérget, hogy lesz. Ettől még lehet jó a program. (Akkor számomra a legnagyobb érdekesség a reptéren parkoló An-12-es volt, de az sem a repnap miatt volt itt.)
Mi -24-es inkább valószínű, hogy jöhet. Debrecenben volt már olyan lövésznapi bemutató, ahová érkezett Mi-24 + Mi-8, repültek pár rácsapást a laktanya melletti sportpályán a nézők felett, aztán leszálltak és be lehetett ülni mindkettőbe!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.15. 17:08:03

Valaki anno frankó képhalmazt tett be MiG-31-ről mindenféle fegyverzet konfigurációval. Nincs meg valakinek ez elmentve?

A szárnyak alatt mit tud vinne a MiG-31? Mut tudott a '80-as évek végén?

Flankerr 2010.05.15. 17:23:55

Polgári repülés, de ez a szép Li-2 egy linket megér:
index.hu/tech/2010/05/15/az_utolso_elotti_lezuhant/

Allesmor Obranna 2010.05.15. 19:13:52

@molnibalage:

4x R-33 a törzs alá, 2xR-40 a szárnyak alá, 2x2db R-60 a szárnyak alá, 2xR-73 a szárnyak alá (még nincs egyértelmű infó a rendszeresítésről), 2xPTB-2000-res póttartály a szárnyak alá (ritka, készültség nem használja, elvi lehetőség).

Volt szó még H-31-es integrációról is, de ez egyelőre nem lett rendszeresítve.

Allesmor Obranna 2010.05.15. 19:15:27

4xR-73, és van alakulat, ahol már használják:

paralay.com/t05/3232.jpg

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.15. 19:27:46

@Allesmor Obranna: Tehát a külső szárnytartóra dupla R-60 vagy sima R-73 mehet? Mert a duplában nem voltam biztos, csak egyetlen képet láttam róla eddig. A belső szánytartóra eddigi tudásom alapján mehet R-60 és R-40 is. Vajon éles helyzetben mixelt fegyverzettel repülne inkább?

- 4 x R-33
- 2 x R-40T
- 2 x R-73 vagy 4 x R-60

Esetleg

- 4 x R-33
- 4 x R-60 vagy 4 x R-73

Ti melyiket választanátok? Melyik a reálisabb szerintetek ma vagy mondjuk 20 éve?

stonefort 2010.05.15. 20:02:22

@Allesmor Obranna: Valóban új, és nagyobb, ha jól tudom 1800 literes.

Cupi79 2010.05.15. 20:20:25

Szaisztok!Mi a helyzet a H.controllal?A kiszolgáló nem található..Nálatok is ez található a honlapjuk helyén?

Allesmor Obranna 2010.05.15. 20:24:07

Az R-73-as csak nemrég jelent meg, 20 éve talán a 4xR-33 és a kétféle R-40-es illetve 2x2 R-60 is simán lehetett hétköznapi keszi konfig.

Más.
Új, vagy újabb képek a PAK-FA-ról:

paralay.com/pakfasu.html

No°3 Szeti 2010.05.15. 20:52:55

@Beat it!: Hát lehet, én azért elnézek, biztos ami biztos:-)

Allesmor Obranna 2010.05.16. 10:25:38

Most pedig utazunk. Először egy lengyel 29-essel, ezért kéretik a 720p módot kapcsolni és full screen:

www.youtube.com/watch?v=6ioXw0T2fyo,

majd a Vityjazi 27-ese következik:

vimeo.com/10936700

a második rész jobboldalt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.16. 11:28:08

@Allesmor Obranna: Mostanában feltűnően sok jó minőségű 29-es inflight videót raknak be.

A sisak az eredeti orosz sisak volt a pilótán átalakítva, vagy valami teljesen más?

Azt viszont nem értem, hogy mirét ilyen zenékkel raknak fel videókat állandóan. Le kelett vennem a hangot. Kifejezetten zavart. Legszívesebben új zenét kevernék alá. Be is tettem más zenét mikor megnéztem. :)

toth.tomi 2010.05.16. 11:32:47

Az egy hagyományos orosz ZS-5-ös sisak, és még csak nem is átalakítva, hanem csak sisakcélzóval felszerelve.

Allesmor Obranna 2010.05.16. 12:14:15

A Vityjazi videón érdekes látni, ahogy az előttünk haladó köteléktárs lelkesen kapcsolgatja a minimálfáklyát. Ez a titka az időnként fel-feldübörgő műsoruknak. Élőben nagyon impresszív, mégha nem is olyan változatos, mint a Thunderbirds, vagy a Blue Angels (melyet még nem is láttam élőben... )

Zenére visszatérve, ízlés dolga, de személy szerint számomra a natur hangzás az orosz videónál sokkal érdekesebb, jobban át lehet élni, honlóan a szerb 29-es műsorhoz.
Végül is ez is csak egy Góbé vontatásból, csak mások a léptékek :)

Allesmor Obranna 2010.05.16. 12:17:00

@molnibalage:
Még annyit, hogy a zene ellenére hallani a fordulatszámot, szóval lehet lesni, hogy fordulóból hozott leszálláskor hol adja rá a gázfröccsöt a hajózó éltárs.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.16. 16:45:14

@Super 64: Nem, de ez is szuper! Köszi!

Ezek szerint a külső tartóra fegyverzet nem is megy, legfeljebb póttartály? Én pont fordítva tudtam eddig. Esetleg minden pontra fegyverzet?

Super 64 2010.05.16. 17:12:17

@molnibalage:

Nem hülyeség, amit írsz, a megoldás a következő:
a MiG-31 alapverzióin a belső tartók nagyok és a rakéták függesztésére szolgálnak, a külsőket (kicsik) meg a póttartályokhoz használják csak, legalábbis eddig más megoldásra információt, képet nem láttam. Viszont a MiG-31BM verzión (vagyis az átalakított régi gépeken) már négy kisebb méretű függesztő van, ezekre rakéták mennek, póttartály (tudtommal) nem.

Régi függesztős verzió (pazarul látszik a függesztősín két R-60-as számára):
www.airliners.net/photo/Russia---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-31/1580127/L/&sid=038847ae41eaf53b30517ecb5501ede5

Új (BM) verzió:
www.airliners.net/photo/Russia---Air/Mikoyan-Gurevich-MiG-31BM/1529001/L/&sid=038847ae41eaf53b30517ecb5501ede5

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.16. 18:01:25

@Super 64: Ja, hogy a négy sín a szárnyon az a BM verzióié? Tehát az a '80-as években nem is létezett? Számomra ez lényeges infó.

Super 64 2010.05.16. 18:14:59

@molnibalage:

Így van. A régiek 2 nagy pilonnal repültek, a másik kettő, a kicsik az eft-khez tartoztak gyakorlatilag/lényegében, póttartály nélkül nem is rakták fel őket a gépekre - amennyire tudni lehet.
A négy egyforma pilon a MiG-31M-en jelent meg először, de komolyabb jelentőségük csak a BM-ek megjelenésével lett.

Allesmor Obranna 2010.05.16. 19:28:31

@molnibalage:
Ami még lényges, hogy nem mindegyik 31-es rendelkezik légiutántölthető kapacitással. Ezt mindig érdemes figyelni.

Allesmor Obranna 2010.05.16. 19:44:56

@Super 64:
Jó cikk, pár elírással: a hajtómű D-30F6, a protogépek pedig E-155... és nem F, de ez csak elütés lehetett.
Apropó, a MiG-31M-ek D-30F6M-e valóban képes volt a 16,5 tonnás tolóerőre, de ezt csak az RPT-beállítással (Rezsim Povísennoj Tyemperatúri - brrr, de művelt vagyok...), azaz növelt gázhőnél, spec esetekre.
Nem azonos a MiG-21bisz és az eredeti (csak?) MiG-29K CsR-jével, ami üzem közben is kapcsolható.

Super 64 2010.05.16. 20:21:56

@Allesmor Obranna:

Szerintem a B/BS verzióknál is van kis bibi, bár ez nem rajtuk múlt: láttam már képet olyan BS-nek mondott Kopóról, amelynek nem volt töltőcsonkja. (De szerintem ezt már az oroszok sem bírják követni. :D) Viszont - elvileg - a BM verziók mindegyike utántölthető lesz a levegőben a póttartályok hiánya miatt (is).

Super 64 2010.05.16. 20:37:42

BS alatt természetesen a magyar átírás szerint BSz-ként említendő verziót (бс) értem. Bocsi.

Allesmor Obranna 2010.05.16. 21:27:04

Délelőtt orosz-napot tartottunk, most viszont a vadászgépek Cadillac-je következik. Természetesen részben belülről. Így megfigyelhetjük, hogy lelkes jenki demopájlotunk miképp gépészkedik a Sasmadár fedélzetén. Nyers erő, gyorsulás, nagy g-k, sebesség, nomeg a hatalmas szárnyfelület, ami mindent elvisz. És zene molnibalage szórakoztatására.

www.youtube.com/watch?v=poJfyDHWYiY

zord 2010.05.17. 14:46:56

@molnibalage:

Molni: még egy fontos dolog: céljellegtől függően a keszi gépek dupla R-60-as tartóit és a rakétákat lekapták indítás előtt. Például az SR-elfogásoknál a Kola-félsziget fölött, ami max sebességet igényelt.

Zord

zord 2010.05.17. 14:48:43

Emlékmű a jet-korszak kecskeméti halottainak:

www.honvedelem.hu/cikk/3/20079/kat_rep_aldozatai.html

Jól beszél ez a Zsámboki.

Zord

zord 2010.05.17. 15:51:52

@sdragon:

Sajnálom, hogy nem lehettem ott!

Zord

Allesmor Obranna 2010.05.18. 18:20:45

en.rian.ru/russia/20100518/159058236.html

Érdekesen hangzó együttműködési ajánlat Moszkva felöl Washingtonnak.

Allesmor Obranna 2010.05.18. 18:48:35

Újabb régi madár kapcsolódott be a 117Sz légi tesztelésbe:

russianplanes.net/ID20494

Ha jól számolom, akkor még vagy a 703-asnak vagy a 709-esnek van sansza visszatérni a levegőbe.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.18. 19:00:43

@Allesmor Obranna: Én rábólintanék a helyükben. A C-5 gépek egyszer elkopnak. Azokat meg nem lehet csak C-17-tel pótólni. Nem mintha akkor létezne még C-17 gyártósor...

A mai szűkös pénzügyi keret mellett komolyan mondom, hogy még esély sem látok arra, hogy a jenkiknél mégegyszer 0-ról építsenek ekkora bálnákat. A C-5 XXI. századosítása és gyártás újraindítása szintén elég viccesnek tűnik.

stonefort 2010.05.18. 19:51:13

@molnibalage: Nem hallottál a C-5M-ről?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.18. 20:23:55

@stonefort: A hajtómű és avionikai modernizációról hallottam, de a gépek strukturális éllettartamáról semmit sem.

A gépek új szárnyakat kaptak a '80-as években. Asszem talán gyártottak is még valamennyi új gépet ezzel. Ma a legfiatalabb gép is 25 éves lehet.

A wiki azt írja, hogy 80%-a megvan még a gépek repidejének. Ez mit jelent? Azt, hogy a jelenlegi terhelés mellett MÉG 100 évet repülhetnek? Mert ez időarányosan ezt jelentené, ha csak a számokat nézzük.

Allesmor Obranna 2010.05.18. 21:03:04

A C-5M program egy nagyon jó ötlet, de a jelenlegi gazdasági körülmények miatt ez is ellentmondásosan alakul. Az eredeti optimista elgondolás szerint minden C-5A-ból C-5M lett volna. Ehelyett az 59 darab C-5A, melynek kábé csak a fele üzemképes lehet, hogy kivonásra kerül és az USAF csak a C-5B-ket és a két C-5C-t modernizáltathatja.
2008-ban a második C-5A példány upgrade-et is törölték. Ahogy korábban olvastam, a C-5A-kat vadiúj C-17-esekkel váltják le, de már úgy, hogy azokat nem az Air Force, hanem az ANG és a tartalékos állomány kapja meg.
Most meg mintha olyat is olvastam volna, hogy nem lesznek új C-17-esek.
Minden esetre januárban az LM egy 343.3 millió dolláros szerződést nyert el 52 db C-5M kialakítására.

stonefort 2010.05.18. 21:17:41

@molnibalage: jets.hu/news?id=166
Egy kis olvasnivaló a témában, már egyszer ajánlottam, de úgy tűnik, elekrülte a figyelmedet, vagy csak nem volt időd rá.

block50 2010.05.19. 08:15:24

@molnibalage: Legyél kicsit türelmes és olvashatsz részletesen is erről a htka-n...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.19. 10:58:45

@block50: Juppé! Egyszer talán nekem is lesz időm megint cikket írni oda... :)

zord 2010.05.19. 14:42:21

Ha minden igaz erről (is) tudósítok majd júniusban:

www.webbkameror.se/byggkameror/flygvapenmuseum/film/

Zord

Allesmor Obranna 2010.05.19. 19:38:46

Nem új, de látványos. Végül is mozgóképen új.

zord 2010.05.19. 21:54:50

@stonefort:

Az jó. Kik is buktak el?

Zord

stonefort 2010.05.20. 09:20:52

@zord: Még senki. Leh csak egy teszt pont volt a sok száz közül.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.20. 09:52:18

Az utóbbi pár soros kommenteket nem értem. Ki bukott el és hol? Van F-22, csak nem így néz ki.

stonefort 2010.05.20. 10:01:56

@molnibalage: Az indiai tenderről van szó. ahol a tesztelésnek van egy különlegs helyszíne. Leh a világ legmagasabban fekvő katonai reptere, ahol a gépekne külső segédeszközök nélkül kell üzemelniük. Magyarán, az indításhoz nincs külső áramforrás. A segéd gázturbinák számára ez extra kihívás, nehezen biztosítják a hajtómű indításához a szükséges nyomású levegőt. (ha levegős az indítás) A pályázók helyzetét nehezítette, hogy a gépeket éjszakára a szabadban hagyták, és a mínusz 20 fokosra áthűlt rendszerekbe kellett gyorsan életet lehelni. A hat pályázó közül állítólag csak kettő ment át probléma nélkül ezeken a teszteken, a többinek kisebb-nagyobb gondjai akadtak. Kissé árnyalja a képet, hogy a Gripen NG csak jókora késéssel, napjainkban volt képes áttelepülni, és ez időre már Leh-ben is enyhébb az idő. Állítólag a típus jól teljesítette a szóban forgó tesztet. Ennyi.

Rommel28 2010.05.20. 14:27:23

Meglepődtem volna, ha a Gripen nem indul be a hidegben...

stonefort 2010.05.20. 16:33:11

@Rommel28: Nem elsősorban a hideg a probléma, hanem az alacsony légnyomás

GSF 2010.05.20. 21:56:30

A Gripen hajtóműve hogyan tűri a ritkább levegőt? Ha jól tudom a Mirage 2000-es teljesítménye kisebb mértékben romlik a levegő ritkulásával, ezért is kemény harcos nagy magasságban (amit a 29-eseink is megtapasztaltak). Ez egy egy hajtóműves vadásznál nagyon fontos tényezővé lép elő. A Gripenről is elmondható ez? Mert egyébként is szerény a tolóerő/tömeg arány.

Allesmor Obranna 2010.05.20. 22:05:53

Ez a két- a három- és az ötven hajtóműves gépeknél is ugyanolyan fontos tényező lenne. Ha a tolóerő/tömeg arány alakulására gondolsz, a hajtóművek darabszáma önmagában nem jelent semmit.
(pl.: MiG-31 vs F-16)

A Gripen az indiai tender esetében nem az, ami nálunk.

GSF 2010.05.20. 22:22:35

@Allesmor Obranna: félreértesz.

Csak önmagában az érdekel, hogy a Gripen esetében fennáll-e ez a jellemző, hogy esetleg kedvezőbben fogy el a tolóerő, mint a Mirage esetében. Ami már csak azért is kardinális, mert nem egy erőművész, és mondjuk 4 rakétával meg egy beragadó törzspótossal harcba bocsátkozó Griff nem túl izmos konfiguráció figyelembe véve, hogy nagyjából annyit tol mint a 29-es egy erőműve (fékpadon - ez az amire kiváncsi vagyok).

stonefort 2010.05.21. 10:48:02

@GSF: A gyakorlati adatokat pilótától kéne megkérdezni. Volvo dokumentáció szerint az RM12-esnél 1 Mach egy súlyos korlát, innentől nem engedi a FADEC tovább emelkedni a tolóerőt 90 Kn-nál Ez földközelben érvényes, magasabban sokkal alacsonyabb az érték. A többi típusnál jóval a szuperszonikus tartományon belül áll meg magasabb szinten a tolóerő növekedés, és nagyobb magasságban is hasonló a helyzet

Allesmor Obranna 2010.05.21. 22:26:22

Ott a Rafale. Az se izmos, mégis megy a 11g meg az F-16-osok kergetése.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.22. 09:41:26

@Allesmor Obranna: Az se izmos? Márint t/w arányban? Most kicsit harmatosak, de az üres tömege is kisebb, mint a MiG-29 vagy EF-2000-é. A t/w arány kb. ugyanaz. Hamarosan jönnek az erősebb hajtóművek (vagy ezt elkaszálták?). Ekkora kb. akkora tolóerő lesz hajtóművenként, mint a másik kettőnél, csak éppen a gép könnyebb...

Még soha senkitől nem hallottam azt modani, hogy nem izmos...

Allesmor Obranna 2010.05.22. 13:32:07

@molnibalage: Az egy dolog. De látod pont ez a szép az egészben. Papíron nincs akkora tolóerő/tömeg aránya mint a többi modern gépnek, mégis, közepes magasságban, jó francia szokás szerint már kedvezőbb a teljesítménye, mint a többi gépnek. Illetve, ahogy a franciák mondják, az előszárny és a szárnytő közé tervezett aerodinamikai csatorna, amely az előszárny mozgatásával mindig az optimális keresztmetszetet veszi fel, olyan mértékben képes helyettesíteni a nyers erőből történő manőverezést, hogy észre se venni a különbséget.
Egy Rafale jelenleg kb. olyan tolóerő/tömeg aránnyal bír, gépbe épített állapotú hajtóművekkel, mint egy F/A-18C.

Az erősebb hajtóművek projektet nem kaszálták el. Jelenleg amit teszteltek márciusban az az M88-4E, ez azonban még mindig kb. 7,5 tonna tolóerővel bír, de az élettartama és a fajlagos tüzelőanyagfogyasztása jóval kedvezőbb az eddig üzemelő M88-2-eseknél. És ez lesz az alapja majd a9 tonna körüli teljesítményen muzsikáló, jelenleg még csak M88-X néven futú hajtóműnek is. Ez utóbbi a Emirátusok nyomására lesz kifejlesztve, ők ragaszkodnak hozzá, a tervezők megcsinálják.

Allesmor Obranna 2010.05.22. 15:19:42

A tavalyi Vityazi katasztrófa videója:

www.youtube.com/watch?v=SWRqOsF_Aic

A legvégén látszik, ahogy az épp besorolni igyekvő kisérő csapódik a vezér gépének.

No°3 Szeti 2010.05.22. 18:30:30

Üdv! Na megvolt ma a repnap Debrecenben, itt volt a promó Mihu, volt egy Minyó, és láss csodát két Gripen! Bár utóbbiak csak 4 áthúzást csináltak azért jó kis nap volt! Majd rakok fel videót!

Szeti

Beat it! 2010.05.22. 20:31:36

@No°3 Szeti:
Én is ott voltam! Délután mentem ki, amikor elvileg a Mihu bemutató lett volna esedékes. A parkoló felől mentem a tömeg irányába, és bosszankodtam, hogy biztos nem lesz se harciheli, se Gripen, amikor hirtelen a szokásos hajtóműrobajjal átdübörgött az első Griff a pálya felett... Örültem ám, előkaptam a gépet, és próbáltam úgy helyezkedni, hogy a parkoló Li-2-est és az alacsonyan szálló Gripent összehozzam egy képre. Sikerült, de mivel a régi filmes gépem volt, az eredményre várni kell. Nagy igyekezetemben még az oldalszámukat is elfelejtettem megnézni (az egyéb apróságokról nem is beszélve: pl volt-e a szárnytőben dipólszóró, stb). Meg persze azt hittem, lesz még pár kör, és digitálissal is tudok lőni párat (sajna gyenge a zoomja, azért használtam a másikat telével). Az utolsó áthúzás géppárban volt. Jó volt látni őket, kár, hogy ilyen hamar távoztak.
A helik repülését nem láttam, ellenben a Szarvastehén pilótafülkéjébe beültem. A minyó oldalszáma ha jól emlékszem 6215 volt, ami különösen érdekes, mert a harcihelikopter.hu szerint ez már ki van vonva, lejárt üzemidő miatt!

Sétarepülés Li-2-vel 7 ezer (15 perc), Po-2-vel 15 ezer (10 perc). Ha járatos az árakban valaki: megéri ez, nem nagy lehúzás? Po-2-vel fontolgatok egy kört...

No°3 Szeti 2010.05.23. 12:52:34

@Beat it!:
A program egyáltalán nem a terv szerint ment, de ez talán megbocsátható az alulról jövő kezdeményezésnek! Én már reggel óta kint voltam, a Mihu érkezésekor csinált egy pár látványos áthúzást a tömeg felett, a riasztók bánatára, a Minyó inkább a toronynak udvarolt! Gripen számokat én se tudok, de talán a videón majd látszik valami! A számra jól emlékszel, én operátornak pattantam be:-) Képet küldhetek, ha érdekel!

Szeti

Open Skies 2010.05.23. 17:26:07

>Gripen számokat én se tudok

35 és 38.

Liverbird 2010.05.24. 12:53:16

Vajon mikor fognak rájönni, hogy túl nagy ez a Shi Lang-ra? :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 13:30:41

www.liveleak.com/view?i=c59_1274478665

Jól tolják a srácok szerintem. Pikk-pakk megvolt a felcsatlakozás és helycsere is.

stonefort 2010.05.25. 14:01:27

@molnibalage: Na ez az előnye a boom-os rendszernek. A látott videón simán átlöktek ezer litert, a tölcséressel többszörös ideig tartana.

Rommel28 2010.05.25. 14:46:23

De tölcséresből egyszerre kettőt is lehet itatni, és akkor kb ugyanott vagy.
A boom nem tudja megsérteni a festést a gépeken? Ez főleg a "lopakodókra" lenne veszélyes, ha leverné a radarsugárzás-elnyelő cuccot. Vagy a boomnál hogy küszöbölik ki az üvegnek a fénytörését? Tehát az operátor tényleg ott lássa a cső végét ahol valóban van? Vagy ez elhanyagolható?

Ja, és egy repszakmai kérdés a járatszám és a hívójel minden felszállás esetén más?8polári repülés)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 15:28:59

@Rommel28: A gond az, hogy a tölcséresre való rácsatlakozás teljes mértékben a pilótán múlik. Ha éppen x órás bevetésből jön és hiretelen szar idő lesz, akkor igen kellemetlen, ha nem sikerül és a gépre is jóval nagyobb veszélyt jelent egy elrontott művelet. Votl már több kabintörés is ebből, de az sem kirívó, hogy a töltcsér nem jön le és elszakad a cső...

Ne a kapacitást nézd szorozva a gépek számával. Ez így fals, matematikai bűvésztrükk. Az sem változik meg ettől, hogy többszörös ideig kell tartani a pozíciót egy-egy gépnek...

A fénytöréses kérdést nem értem, hogy mire vonatkozik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 15:29:40

@stonefort: Mondjuk ennyi idő alatt nem sokat kaphattak még ezzel sem. Gondolom szimplán a kapcsolódás és helytartás gyakorlása volt a cél.

stonefort 2010.05.25. 20:12:19

@molnibalage: A légi tankolás az esetek többségében nem arról szól, hogy nyakig megbuggyantsuk a göbzit. Csak a feladathoz szükséges mennyiséget töltik, a hosszú távú áttelepüléseknél némileg más a helyzet, de akkor sem várják meg a minimumra csökkenést, mivel ha nem sikerül a csatlakozás, akkor még el kell érni a legközelebbi kitérőt.

stonefort 2010.05.26. 09:33:05

www.paralay.com/su50/ Pár tucat új fotó a PAK-FA-ról.

Beat it! 2010.05.26. 10:22:26

@No°3 Szeti:
Egy-két közeli kép a Gripenekről érdekelne, megköszönöm, ha elküldöd. Tudod a címem?
Kimentem vasárnap du is, hogy repüljek a Po-2-vel. Szereztem egy videokamerát is. DE óriási pechemre amikor jegyet akartam venni, bejelentették, hogy nincs több repülés, a gépnek haza kell mennie. Az előttem lévő srác még fel tudott szállni...

Flankerr 2010.05.26. 10:51:37

Friss az Indexen a Parlamentből:

"Négy és fél percet kellett várni arra, hogy Simicskó konkrétumot is mondjon, az első az volt, hogy ki kell vizsgálni a honvédségnél felmerült korrupciós ügyeket. Fel kell számolni a pazarlást is, erre példának a Gripenek légi utántöltési képességének kifejlesztését nevezte. További konkrétum a katonai életpályamodell, valamint az önkéntes tartalékos rendszer kiépítése. "Komolyan gondoljuk a kollektív védelmet, komolyan gondoljuk az afganisztáni szerepvállalást" - jelentette ki, azaz Magyarország a jövőben is részt fog venni a NATO nemzetközi akcióiban."

Most írjam a Gripenes mondatra ( a többivel nincs bajom) hogy no comment?? Szerepet vállalunk de az utántöltés pazarlás? Érdekes..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 11:38:12

@Flankerr: Pont olyan idióta mint régen volt. Sajnos...

szoltam 2010.05.26. 15:41:55

Néhány perce egy két légcsavaros, osztott függőleges vezérsíkú, szállítógépet formázó gép (az Ancsákhoz képest meglehetősen halkan) fordult Kecskemétnek Félegyháza felett...

Liverbird 2010.05.27. 00:23:04

Valamelyik héten írta Zord, hogy egy lengyel Bryzával tesztelték a cseh (meg tán a szlovák?) keszit. Nem lehet, hogy nálunk is ez történt? Persze lehet, hogy elrugaszkodott ötlet...

Liverbird 2010.05.27. 00:31:40

Vagy ez:

www.nepszava.hu/articles/article.php?id=301566

Esetleg pár lengyel jött megfigyelőnek?

Egyébként mi van ezzel a gyakorlattal? Olasz vadászbombázók?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.28. 13:52:12

www.youtube.com/watch?v=_Hjiy-cwZuA

Elég ritka videók vannak benne szerintem.

A feltöltő rengeteg igen nehezen fellelhető dolgot rakott fel, érdemes átnyálazni őket.

(Gondolom a legtöbben ismerik a felöltőt.)

Liverbird 2010.05.28. 14:47:46

No hát muszály volt pont ez a videót linkelni....

Az érzékenyebbeknek írom, úgy indul, hogy egy B-52-es bal szárnyát csapják le a bárddal... Szomorú. Milyen jól mutatna Szolnokon egy ilyen vas.

Vagy Kecelen, bevörösödve a vasas víztől, amivel locsolják a pázsitot... Bár szerintem körbe tudnák úgy ültetni tujával, hogy még ebből se látszódjon semmi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.28. 17:59:00

@Liverbird: Elnézést. :)

A második részben 0:50 és 1:00 között elhangzik szerintem egy nagyon fontos dolog.

zord 2010.05.28. 19:52:16

Ez érdekes kérdés: hány bevetést lehet nyomatni egy adott idő alatt?

www.f-16.net/news_article4100.html

Zord

zord 2010.05.28. 20:23:06

Sniperrel készült felvételek Tu-95-ösről:

www1.nrk.no/nett-tv/indeks/143228

Zord

Allesmor Obranna 2010.05.30. 15:05:59

oroszok tesztelik a Mi-28-as kabinüveg ellenállóképsségét.

www.youtube.com/watch?v=m-eug5gW0DI&feature=player_embedded

Elég oroszos egy teszt...

zord 2010.05.30. 15:19:15

Kemény gyerekek!
Azért nincs olyan, hogy integet az üveg mögül és azonnal lőnek rá. Inkább először találat, aztán snitt, és látszik, hogy az ürge belülről kalimpál. Szóval azért lehet trükk is...

Zord