Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Lion Effort 2009 - a "szarómacska" + sajtónapi lérak, radar, Maverick

2009.10.14. 18:00 | zord | 87 komment

Míg a LégierőBlogger Lengyelországban járt LÉGIERŐT nézni, idehaza felpörgött az élet Kecskeméten, s a kedves spotter- és szakíró-ismerőseim beszámolói szerint a bázis aktivitása elérte egy komoly katonai repülőtér elvárható szintjét a Lion Effort 2009 PfP gyakorlatnak (helyi pejoratív elnevezéssel - szarómacska) köszönhetően. A kecskemétiek őszi szezonja ezzel mozgalmasra sikeredett: a tigristalálkozó után - mely az értelmetlen és erőforrás-pazarló sóbiznisz mellett az idei év egyetlen érdemi külföldre települése volt -nemrég repültek román Lancerrel közös renagade-elfogási gyakorlaton és lesz NATO Electronic Warfare Force Integration Program (NEWFIP) akció is rövidesen.

Svéd és magyar Gripenek közös zónában. Fontos dolog a típustestvériség, de vigyázat, a belterjesedést el kell kerülni! Az AirPower aktuális valóságával, trendjeivel való kapcsolatot a NATO és az amerikaiak jelentik, nem egy semleges ország légiereje. A képen egyébként érdekes a sötét/világoszöld vonórúd. (Copyright F17, Ronneby)

A Lion Effort tudtommal egy európai "összgripenes" gyakorlat lett volna, a svédek és a magyarok mellett a típus éltanulóinak számító csehek részvételével. Miután azonban nekik idén bőségesen kijutott a jóból, a kecskeméti vendégszereplést, ahol DACT-ra nem, vagy csak rendkívül korlátozottan van lehetőség (a heliket leszámítva) inkább kihagyták. Ennek fényében a gyakorlatot úgy lehet és kell felfogni, mint egy hat Gripennel kiterjesztett, aktívabb kecskeméti kiképzési időszakot, amelynek biztosítására a Magyar Honvédség önerőből a mindennapokban immár képtelen. Az átképzés alatt lévők előrehaladása szempontjából nagy jelentőségű lépésről van szó (volt 2v4 és 4v4 BVR is). Ennek örülni kell, hiszen a cél (a 29-esek sorsának lebegtetése ellenére) az, hogy a Pumák mihamarább át tudják venni a fő feladat teljes terhét, amihez ugye elegendő kiképzett ember kell (természetesen nem a minőség rovására).

A svéd 823-as Delta gurul. Érdekes, hogy a lehetséges négy BOP/C kazetta helyett a svédek (immár több képpel igazoltan) csak hárommal (kettő fenn, egy lenn) repülnek. (Copyright Stonefort)

A 210-es siklik be a 12-es pályára Stonefort barátom nagyszerű fotóján. Ami számomra különösen érdekessé teszi a felvételt: kissé nyitott törzsféklap, alsó BOP/C, svéd pilonok. (Copyright Stonefort) 

Erre mondják, hogy eljön ide egy svéd (Mikael Olsson  századparancsnok), megrepültetik 29-essel, és csinál egy tök jó fotót. (Copyright F17, Ronneby)

Ez már egy kép a 091014 (szerda) sajtónapról, melyen az időjárás egy Mi-24-es kivételével meghiúsított minden repülést. NATO E-3A AWACS a földhányás mögött.

A modernizált Kubok egyik osztálya (két komplexum) a földi fenyegetés elsődleges megjelenítője volt a Lion Effort idején. Előtérben kiállítva az egyik SzURN, egy hordozó-indító jármű, és a szállító-töltő Zil (TZM). Háttérben a győriek egyik saját felderítő szenzora, az ő igényeiket figyelembe véve modernizált SzT-68UM.

A lérakosok egyetlen nem modernizált radarja a PRV-16 magasságmérő, mely ma is teljesen hagyományosan dolgozik rá a rendszerre (K-1). A lényeg a SzURN kisugárzási idejének minimalizálása, amiből elsősorban a saját célkutatási idő spórolható meg így. Minél pontosabb adatokat kap a felderítő lokátoroktól, annál biztosabb, hogy bekapcsoláskor jó helyre néz, nem kell bíbelődni sem azimutban, sem helyszögben. Az SzT-vel szemben a PRV rendkívül pontos magassági adatot ad, így fontos részét képezi ennek a mechanizmusnak. Bár a PRV is jó étvággyal fogyasztja a HARM-ot, a feladat végrehajtása szempontjából inkább ezt érdemes exponálni, mint a SzURN-t, melynek elvesztése visszavonhatatlanul harcképtelenné teszi az üteget.

Mistral Atlas a földön, illetve az UNIMOG hátán, gyakorló rakétákkal. Ezeknél az energia- és a hűtéssel történő ellátás huzamosabb ideig megoldott, mint az éleseknél.

A Pilkington Optronics (ma már Thales UK) 'Imager Thermal Lite' éjjellátó célzókészüléke az Atlas indítóállványon.

A 31-es Gripen a sajtótájékoztató helyszínén, a 8. lefedésben. Bár se a magyar, se a svéd Gripenek nem játszottak A-G-t (ez a Mi-24-esekre, Albákra és az ALCA-ra volt hagyva) a gyakorlaton, emellé a példány mellé kiraktak két fehér színű (!) gyakorló Mavericket.

27 milliméteres lőszer a Mauser gépágyúhoz, a Gripen elé kiterítve.

Íme, a kiállított gyakorló Maverikek pontos típusa: CATM AGM-65H (CATM-65K).

Bár nem vagyok híve a légtérvédelmi fókusz elvesztésének a jelen pillanatban, azért lassan be lehetne mutatni egy "állig felfegyverzett" Gripent a levegőben is. Pótosok, Maverick, AMRAAM, Sidewinder (akár gyakorlók), Litening. Szívesen fotózok, ha kell...

Zord

 

Címkék: hungary kecskemét gripen ronneby f17 lion effort 09

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr451425317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SaciThePoweR 2009.10.04. 22:08:17

@Dynax 7:
Köszi !
Várjuk a többit is ;)

zord 2009.10.05. 11:36:47

@Dynax 7:

Érdekes a fekete orrkúp, a csapdaszóró az orr két oldalán se rémlik a svéd gépeken (persze lehet, hogy volt eddig is, csak nem tűnt fel...)

Kösz!

Zord

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.05. 12:09:49

@zord:

Igen, nekem is szemetszúrt. Anno nem volt rajtuk ilyen csapdaszóró ahogy emlékszem, valszeg a modernizációs program részeként kerültek fel. 2002 táján egyszer kívül-belül körbefotóztam az egyik svéd C-130-ast, az még teljesen szürke festésű volt.

Üdv: Dynax

Amanitin2 (törölt) 2009.10.05. 14:24:09

Ezek szerint akkor a svédek a semlegesség egy viszonylag puha fokozatát űzik.

Liverbird 2009.10.05. 15:07:11

No az első észlelés Egerben :) 2 gép nagyon lassan, nagyon szűken körbe-körbe repkedett, aztán tipliztek. Sajna nem láttam magyar avagy svéd gépek voltak-e, de mintha nem lett volna felfestett kabintető a hasukon. Legalábbis az egyiknek szinte biztos, hogy nem. Képek nuku. :(

szoltam 2009.10.05. 19:20:24

Lehet, hogy a légterekkel ismerkedtek..? Akkor lehetett az egyik magyar, a másik svéd...

bvik 2009.10.05. 19:56:37

Ma egy ritka jó élményben volt részem.Átengedtek LHKE felett 4000 lábon délután fél kettőkor...:)
Kb két perccel azután, hogy továbbhaladtunk, vagy 5 felszállást hallottunk a rádióban...aztán ahogy felszálltunk Jakabszállásról még néhányat. Volt 5 ship formation is...de jó volt hallani:)
Mintha a svédek métert használnának a magassághoz. Sajnos annyira még nem értem jól az angol fóniát.

bvik 2009.10.05. 19:57:43

Szóval fél háromkor...egy órával elnéztem.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.05. 21:33:45

Tettem fel egy közeli képet a blogba (spotter.blog.hu) a C-130-as orrán lévő csaliszóró berendezésről.

Liverbird 2009.10.06. 11:18:49

Úgy hallom a repülések korán indulnak, 10-kor már volt itt egy hangoskodó vendég. Esetleg kettő, de sajnos buszon ültem, így egy kukkot se láttam belőle...

Ákyka 2009.10.06. 16:24:51

14.30-tól 15.20-ig ismét volt "rabló-pandúr" játék a Silvershark irányításával(egy tündérien bájos Hölgy vezetésével),amelyet kétszer is a Pumák "nyertek"!!!
Nagy Gratula a srácoknak!!!!

Ákyka 2009.10.06. 17:49:20

@Bobby Baccala:
Talán 3 vagy 4 próba volt.
Géppár őrjáratból,légi riasztással,betolakodó(k) elfogása "fegyverhasználattal".
Legalábbis amit értettem az angol szövegből...

zord 2009.10.06. 18:54:34

Szóval folyik a svédek vére...helyes!

Zord

Liverbird 2009.10.08. 14:19:41

Úgy hallom most is megy a buli, egy jó ideig hallottam itt a város környékéről a zajongást. Sajna látni nem lehet a harcból semmit. Az egyik Gripen belépője mondjuk igen emlékezetes volt, mert azt sikerült elcsípni. Viszonylag kis magasságon igen komoly tempóval húzott át felettem, nem egyszerűen fütyült a hajtómű...

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.08. 21:50:10

A mai napon a terveknek megfelelően Allesmor és Stonefort kollégákkal spotterkedtünk egy kiadósat a bázis környékén, az eredmény megtekinthető a blogomban: spotter.blog.hu

Liverbird 2009.10.08. 22:04:17

Egyébként hány magyar Gripen oldalszámot sikerült összeszámolni, hány gép repül? Keszit mivel adnak most (bár ez utóbbinál is érdekelne, hogy hány géppel...)?

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.08. 22:10:56

Keszit két 29-es ad most ha minden igaz
Repült 4 magyar és 4 svéd Gripen

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.08. 22:20:53

Magyar részről a 2009. október 8-i üzemnapon a 27-es oldalszámú MiG-29UB Fulcrum, a 136-os L-39ZO Albatros, valamint a 30, 35, 39 és 42-es lajstromjelű JAS-39EBS HU Gripen repülőgépek kerültek bevetésre. A svéd Gripenek oldalszámai a következőek: 823, 210, 268, 270, 271, 272.

exi_ 2009.10.10. 10:38:47

Szerintetek van Tombol ur kinevezesenek koze ahhoz hogy nemikepp aktivizalodni latszik a honvedsegi gyakorlatok szama? Szemely szerint tobb szakertelmet latok benne mint az egesz vezetesben, barmennyire is penz/politikai dontesek szuletnek 99%-ban.

Mas: AMRAAM -ot letezik hogy hasznaltak a gyakorlaton? Mindig erre asszocialok ha BVR-t latok az irasokban.

udv, exi

stonefort 2009.10.10. 13:04:31

@exi_:
A Gripen képes szoftveresen imitálni az AMRAAM használatát, nem kell hozzá rakéta makett. Amikor spottingoltunk, egyik gépen sem volt gyakorló BVR eszköz. (valószínűleg máskor sem, de ezt csak vélelmezem) Egyébként valami nem tiszta a magyar gépek szárny alatti AAM indító sinjeivel kapcsolatban. Állítólag megvannak, de látta már ezeket valaki?

Allesmor Obranna 2009.10.10. 14:03:49

indafoto.hu/allesmor_obranna/kecskemet_spotterkedes_2009_os/page/1

Ezek pedig az én képeim. Nagy és mégnagyobb fix teléim kisérleti terepe volt ez az igazán remekbe szabott spottertalálkozó.

GSF 2009.10.10. 16:04:48

Pénteken sikerült kiruccannom: 29-esek (27 és 10 oldalszámú) 4x mentek, ebből a harci csak egy kört tett, mindig csak 25 percet voltak fenn. 3x volt fáklya startnál.

Nálunk ment a 33,35,38,39 oldalszámú Gripen, míg az egyik cápa Alba is tolta. Meg egy Ancsa. Alca is persze.

A svédek 4 gépet mozgattak.

A Griffek kerek 1 órát voltak fenn, a mieink 4-es lépcsőben köszöntek be reptérnek.

Kellemes kis nap volt, mozgalmas. Arról nem is beszélve hogy a léraknak célt repült egy Mi-24V is.

Üdv!

exi_ 2009.10.10. 17:15:44

@stonefort: koszi, igy mar tiszta. AMRAAM gyakorlot azert mar jo lenne latni..

Zbond 2009.10.11. 00:05:50

Lehet, megint vannak indítósín nélküli rakétáink? Deja vu..Nem tanulunk a saját butaságunkból? Akkor a CRL hiánya miatt függesztik az AIM-9-eket továbbra is a szárnyvégre, és a BOL csapdaszórókat sem lehet mire szerelni...legalább nem pörög repóra beléjük..
Az MK82, 83 -akról van valami hír, vagy a 40 méregdrága Maverick a csapásmérő képesség?

zb

zord 2009.10.11. 14:44:28

Itt már írtam róla, de ennyit tudok a Cobham NMML sínjeinkről idézni. Eszerint benn kell lenniük az országban:

www.cobham.com/about-cobham/mission-systems/media/news/176.aspx

#176 Cobham Wins NATO Multi Mission Launcher for Hungarian Air Force
Thursday, July 20, 2006:7:05 AM

Cobham Air Refuelling and Auxiliary Mission Equipment Division has been awarded a contract to supply the Hungarian Air Force with its NATO Multi Mission Launcher (NMML) for integration onto its recently acquired Gripen aircraft. The contract, worth more than £3m, covers the supply of 45 NMML rails, and a comprehensive support package that includes test sets, spare parts, ground service equipment and end user training. This will be delivered through November 2007.

The NMML is Cobham's latest generation advanced rail launcher and has a digital interface, enabling a mixture of short and beyond visual range missiles to be carried without the need for role change. The launcher can be attached directly to a pylon or attached via a release unit and is fully compliant to NATO standards.

Itt a brossúra róla:

www.cobham.com/media/33483/cob_m04_mml_datasheet_uk_fa.pdf

Egyetlen problémát látok (persze azon kívül, hogy a síneket még nem láttuk): 4x14 az nem egyenlő 45-el, azaz elég sínt nem vettünk az összes géphez.

Zord

Zbond 2009.10.11. 15:53:36

@zord:

Nem kötekedésből...
Emlékszem, hogy már hivatkoztál a press releasre, de a "has been awarded" és a "will be delivered" messze van attól, hogy itt is legyen....persze tudom, hogy a deal elnyerésének van csak PR meg marketing értéke, ha pl. bukik az üzlet akkor arról mélyen hallgatnak. A lengyelek sem reklámozzák a SOFAR buktát, a Kongsberg sem verte nagydobra, hogy évekig tököltek és töredék mennyiséget szállítanak (bár valahogy az az érzésem, hogy nem csak a beszállítókon múlott egyik sem)..
"Have been delivered" tartalmú cikket én sem találtam a sinekről. Lehet, hogy ősi magyar szokás szerint megint elfeljtettünk fizetni érte, és a világnak azon részén nem ismerik a köbetartozós társasjátékot, így nem is szállítanak amíg nem látják a beérkezett pénzt a számlájukon..
Persze ne így legyen, és a következő alkalommal virítsanak a CATM-120-ak a szép új NMML-ek alatt.
A 45db-os mennyiség szerintem nem rossz...pl, ha az összes 120-ast felaggatják akkor is marad 5 hely..:) a 9-esek meg törjék csak a törővégeket. Ha gépenként 3-at tesznek fel akkor marad 3 tartalék...és azért kell hely a pótosnak, a Maverick-nek meg az 500 és 1000 fontosoknak is, ha már multi role.

Nem ide tartozik, csak kíváncsiságból, de nincs semmi infód arról, hogy élesben üzemel-e már a két talján 3D mérőpont?

üdv,

zb

zord 2009.10.11. 16:23:50

Egyetértek. Nincs sem infóm, sem képi bizonyíték arról, hogy a Magyar Honvédség rendelkezik-e valóban a szárny alatti pilonokra szereplhető légiharc-rakéta indítósínekkel (NMML-el, vagy mással). Annyit tudok még, hogy az egykori magyar programigazgató (ma az ÖHP-n nyugdíjasként dologzó) Tóth András ezredes 2006-os szolnoki előadásában beszélt arról, hogy "A L-L fegyverek különböző típusainak hordozására és indítására úgynevezett többcélú, NATO szabványú indító berendezések szolgálnak, ami feleslegessé teszi a repülőgép átfegyverzését a repülőgép ilyen szerepkörben történő alkalmazásához. Röviden, ugyan az az indító berendezés használható az AIM-9/120, Meteor, illetve IRIS-T L-L rakétákhoz. L-L és L-F szerepkörök váltásakor
az első javadalmazás rakéták függesztése indító berendezéssel együtt történik. Eddig ilyen rugalmas és
gyors feladatváltásra nem volt lehetőség, ami szintén új eljárásokat, technologiát jelent."

Annyi rémlik még, hogy a gépek érkezése után nem sokkal volt kirakva magyar gép kölcsön svéd LAU-7-esekkel és zöld svéd gyakorló rakétákkal.

Más: a RAT-ok köztudottan évek óta üzemelnek, de majd akkor nevezhetjük őket rendszerben állónak, ha jön a hír Debrecen és B.csaba felszámolásáról.

Zord

Rommel28 2009.10.12. 17:22:17

Egy kérdésem lenne: Mi sz s kis valami a kétülésés 29-esek kabinteteje felett?
Kösz

zord 2009.10.12. 17:53:12

@Rommel28:

Periszkóp az oktató pilótának, ugyanis a MiG-ek UTI változatainál nem fordítottak figyelmet/nem volt lehetséges a lépcsőzött kialakítás (mint pl: Szu-27UB)

Zord

GSF 2009.10.13. 22:45:14

Hazafelé jövet a vonat ablakából láttam amint a hátsó betonon pihen egy E-3 Sentry. Szóval itt van, gondolom a holnapi hepaj miatt.

Jól megtermett a kicsike :)

Ha nagyon nyálasra akarjuk a holnapi sajtónapot, akkor a repóra keretünk terhére bemozgathatunk egy C-17-est is Pápáról :)

Mondjuk kidobhatnánk belőle az egyetlen még üzemképes T-72 esünket.

Érdekes volt, hogy pénteken hajtóműveztek egy Gripent, de egész rövid ideig. A 29-eseket hosszasan szokták volt nyúzni.

Üdv!

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.13. 23:02:12

@GSF: a média nap elvileg nem arról szól, hogy mini repülőnapot rendezzenek a sajtónak. Előre meghatározott és a meghivottakkal közölt program szerint fut, holnap lesz pl. statikus bemutató és a zónában a felkészítések, valamint egy hullám startjának megtekintése. Ezen kívül KUB és Mistral ütegek megtekintése + sajtótájékoztató. Az E-3-as sem azért jött, hogy szórakoztasson bárkit is, már múlt héten is a Gripen gyakorlatot támogatta. Holnap amúgy ha minden igaz haza is megy. A várható rendkívül rossz időjárás miatt azonban sajnos nem igazán éri meg kimenni a médianapra én is inkább a dolgozóban múlatom majd az időt... Azért legalább fizetnek :)

exi_ 2009.10.14. 17:22:28

Nemikepp OFF, de raketakhoz kapcsolodik es hazai. Tudtok BGM-71 TOW beszerzesrol valamit? Wiki/ Raytheon szerint vettunk/kaptunk. .. afganisztani misszio vagy csoda tortent?

GSF 2009.10.14. 19:46:57

@Dynax 7: Nem mondod...

Ezek szerint nem voltam eléggé ironikus a hozzászólásomban? :)

Leginkább azért írtam, hogy reávilágítsak azon véleményemre, hogy mekkora öngól az idei tevékenységünk, uis ez lévén az egyetlen nagy nközi gyakszi idén, de értelme közel sincs annyi, mintha elegendő 29-est fenntartva valós, reális harci körülményeket imitálnánk.

Persze itt az E-3, de az amúgy is idejöhetne...

Vigyázó szemünk Prágára vessük és felvirágozék mi romlásnak indult :)

Üdv!

zord 2009.10.15. 13:52:40

Nagyon úgy hírlik, hogy maradnak a MiG-29-esek! Rosszindulattal: mutatóba.

Zord

Beat it! 2009.10.15. 14:39:10

@zord:
Ez most vicc, vagy tényleg? Mondjuk az Aranysasban pedzegették, hogy mutatóba tényleg maradhatna egy a jövő évi repnapig.
De ha maradna is, legalább teljes értékkel, forszázzsal, hogy a Gripennel kidolgozhassák ellene a közeli légiharc taktikákat (ha eddig nem tették volna).

Most kaptam a friss hírt: 18 Miget átépíttetünk SMT konfigurációba, és 96 db R-77-est vásárlunk hozzájuk. A munkálatokat a Dunai Repülőgépgyár végezheti. A hírt a kontraktust bonyolító "Fogd a pénzt és fuss külker Bt" szóvivője is megerősítette.

zord 2009.10.15. 17:08:43

@Beat it!:

Még nem hivatalos, de hogy úgy mondjam "sokan beszélnek róla" ahhoz, hogy ne legyen igaz.

Zord

zord 2009.10.15. 20:45:13

Srácok, ne veszekedjetek! A fentieket az eredeti kivételével meg töröltem, az súlyos poénként maradhat!

Ma nagyon véreskezű vagyok!

Zord

Lev330 2009.10.18. 23:54:24

Jók a sajtnapos képek!

Jó ez a CCD-s "H" Macverick, de éjszaka magában nem használható a netes források szerint. A Litening-el vajon attól még célra lehet vezetni? Én a nemre tippelnék hamarabb, mivel hogy fire-and-forget a motyó....

Ákyka 2009.10.19. 21:27:15

Holnapra(10.20) ismét sok TRA van megigényelve.
Úgy néz ki kissé aktívabbak lettek a kiképzési napok,aminek csak örülök...:)

zord 2009.10.20. 09:40:16

@Ákyka:

Lásd bejegyzésem elejének második fele, NEWFIP. Most szeretnék (hagyományos!) indikátor előtt ülni - meg lehetne tanulni a "szakmát".

Zord

Cupi79 2009.10.21. 19:27:10

Sziasztok!Új vok.Van most fent vki?

Cupi79 2009.10.21. 19:28:40

Ki tudja?Holnap érdemes lenne Kecskemétre menni a gépeket nézni?

zord 2009.10.21. 19:56:20

Szerintem egy standard üzemnapot mindenképpen láthatsz Gripenekkel, Albával, talán 29-essel, és talán NATO-zavarógépekkel. Ez utóbbi tényleg TALÁN. Nem tudom, hogy a NEWFIP kapcsán itt települnek-e, de szoktak.

Zord

Cupi79 2009.10.21. 20:03:13

@zord: Szia!A NEWFIP MÁR ELKEZDŐDÖTT HÉTFŐN,HA JÓL TUDOM.

Cupi79 2009.10.21. 20:11:12

@zord: Voltak erre a héten,csak nagyon felhős volt az ég és nem lehetett őket látni.Kedden és ma dolgoztam már
így nem tudom,hogy ez idő alatt repültek-e?
Én Békés megyében lakom,itt elég sűrűn gyakorlatoznak.Ha holnap elmennék 100km-t feleslegesen az nem esne vmi jól:-) Csak az üres légteret bámulni.Azért kérdezősködöm kétségbe esetten:-)

zord 2009.10.21. 20:33:48

@Cupi79:

Szerintem lesz repülés, és azt a reptér közelében, a szokásos spotter-helyekről (44-es vagy a délies szélirányra tekintettel inkább a város felől) látni is fogod.
A spotterkedés mindig lutri, de az időjárás-előrejelzésből én nem látok okot arra, hogy ne repüljenek holnap.

Zord

Cupi79 2009.10.21. 21:10:33

@zord: köszi! Holnap indulok!

szoltam 2009.10.21. 21:20:49

Itt felettünk a nagyvas húzott el egy párszor késő délután, gondolom útvonalat repült. Hihetetlenül elegáns volt, ahogy ebben a szikrázóan szép időben suhant a város felett és billentett egyet a szárnyával a helyi sportrepülőtér felett (legalább 1000m-en volt)...

No°3 Szeti 2009.10.23. 16:23:41

Üdv! a Maveickhez LAU-117 indítósín dukál? Ezek a Maverick csomag részei voltak, vagy külön kellet megvenni őket?

BLADE.Hu 2009.10.25. 19:34:41

@Lev330:

Akkor meg is válaszoltad a kérdésed.
Rávezetni nyílván nem lehet, hiszen "stand-off weapon" saját szenzorral.
Viszont nagyban elősegítheti a célazonosítást kb. 2-4 szeres távolságból akár oldalról is, anélkül, hogy a cél felé kellene haladni és ebből adódóan magát a lövéskiváltás távolságát is megnövelheti a módszer 1,5-2 szeresére mint pod nélkül.

Cupi79 2009.10.26. 20:43:06

Sziasztok!Ahogy elnéztem a Hungarocontrolon,nagyrészt
délután és este gyakorlatoznak a fiúk.Remélem jól értelmeztem.Javítson ki vki,ha rosszul értelmeztem volna a koordinátákat.A TRA-t kell nézni,ha jól tudom.

Ákyka 2009.10.26. 20:53:10

@Cupi79:
Igen,jól látod!!!
Valóban délután 14.00-től,este 21.00-ig vannak megigényelve a TRA-k.
A TRA14,15,16 a helikoptereseké,TRA22,23 a vadászoké.
De jó lenne megnézni őket sötétben....

Cupi79 2009.10.27. 16:19:43

@Ákyka: Szia!Nem teljesen értem még ezt a légtér-
felhasználási tervet.Azt hittem,h.azokon az időpontokon
zajlik a gyakorlat,amik ott +vannak adva.Ezek szerint csak
igényelve vannak és valamelyikre kapják meg az igénylést?Én Békés megyében lakom Nagyszénáson,erre sűrűn gyakorlatoznak.Te hol laksz?
Felénk azt hiszem a TRA22B légtérazonosító az érvényes.A TRA22A-t nem találtam a térképen.

Cupi79 2009.10.27. 19:02:47

Most végzett erre az első turnus.Ketten gyakorlatoztak,de
sajna magasan.

Ákyka 2009.10.27. 21:29:06

@Cupi79: Szia!
Amit igényelnek,azt meg is kapják.De azt már ők döntik el(repülési terv),hogy melyiket használják és mikor,persze az adott időn belül.
Egyébként 20:50-kor szállt le az utolsó gép...:)
A TRA22A az pont a repülőtér és körzete.

Cupi79 2009.10.27. 21:32:46

@Ákyka: Gondoltam.Azok már nem erre voltak,mert itt 6 és 7óra között gyakorlatoztak.Most jötte be kintről:-)Itt ma csak egyszer voltak.Te hol laksz egyébként?

Ákyka 2009.10.27. 21:43:26

@Cupi79:
Pest megyében.Sajna egy kicsit "messze",hogy láthassam őket rendszeresen.:(

Cupi79 2009.10.27. 22:00:29

@Ákyka: Akkor honnan tudod,h.20:50-kor szállt le az utolsó gép?:-)Csütörtökönként elszoktam nézni a reptérhez,kicsit spotterkedem.De vmikor erre jobb nézni őket,főleg ha alacsonyan gyakorlatoznak.Jó nyomják:-)

Cupi79 2009.10.28. 20:00:59

@Ákyka: Szia!Ezt most nem értem?Hogy lehet az,h.ma este 19-00-ig volt igényelve a TRA és 3/4 8-kor repültek visszafelé Kecskemétnek.

Cupi79 2009.10.28. 20:03:14

@Ákyka: 7óra után kezdtek itt repkedni felettünk.

Ákyka 2009.10.28. 21:07:24

@Cupi79:
Ez Magyarország.:)Egy "kis" csúszás belefér...
Holnap is nagyüzem lesz déltől.Figyeld őket helyettem is.
Végre valami intenzitás tapasztalható már.Nagyon le voltak ülve.

Cupi79 2009.10.28. 21:18:41

@Ákyka: ok! Holnap megyek! Gyere Te is, ha tudsz!
A 44es mellett a kifutónál.

Cupi79 2009.10.30. 06:58:33

@Ákyka: Helló!Tényleg nagy üzem volt tegnap.Megérte
elmenni!Fél 1-re értem oda akkor már szálltak fel.Minden fajta gép gyakorlatozott még az AN 26-osok is.Most néztem először esti gyakorlatot.Szép!+kell hagyni!

Ákyka 2009.10.30. 09:25:08

@Cupi79:
:))Irigyellek érte,hogy ott lehettél.
Majd ha szabadnapos leszek egyszer hétközben, én is kinézek.Addig is marad a "blog".:)))
Majd beszélünk még!(e-mail)

Liverbird 2009.10.30. 10:46:57

Nálunk ritka, de volt már rá példa. A 2007-es repnapon nem tűnt fel pl? :) Bár ott nem tudom, mi szükség volt rá. Bár kétségkívül jobban nézett ki a gép.

www.youtube.com/watch?v=F9RQyddRaKE

Zbond 2009.10.30. 10:53:36

@Rommel28:

Szia, gondolom célt repültek a mistralosoknak, és azért nem árt, ha nem úgy néz ki az infraképe mint egy kaliforniai erdőtűz.

zb.

Beat it! 2009.10.30. 11:13:38

A gyakorlaton a svéd szerelők besegítettek a magyar Gripeneknél?

Cupi79 2009.11.04. 21:42:02

A TRA 32A az melyik légtér?Megtudná nekem mondani vki?Elég magas a felső és az alsó határ is.

samoth 2009.11.04. 22:20:56

@Cupi79:
www.hm.gov.hu/files/9/10002/milaip-hungary_enr.pdf

86. oldal:
UPPER EAST ALPHA
475756N 0210710E
471911N 0214017E
471210N 0213301E
465050N 0211821E
471548N 0203051E
472943N 0201605E
474125N 0200756E
475756N 0210710E

Emberi nyelven kb: Tiszaújváros-Konyár-Berettyóújfalu-Kisnyék-Fegyvernek-Jászivány-Nagyfüged-Tiszaújváros határolta terület

_mihi_ (törölt) 2009.11.16. 18:01:59

Most így nézegettem a gripen.com nevű marketing portált, és egy érdekes képre lettem figyelmes. Ezen az első thai Erieye meg az első thai D Gripen repülése látható. Újabb érdekesség a thai griffen lévő 120C gyakorlók jelenléte.

Kíváncsi vagyok a thai üzlet részleteire, azért elég l járhattak, hogy a svédek még egy Erieye-t is bedobtak az üzlet megnyerése érdekében. El tudnék képzelni egy ilyet nálunk is. Oks, tudom, nulla a realitása, meg ha lenne, az is csak "rohadna"

A kép pedig:

gib.gripen.com/gripen/Standard/DownloadServlet/Thai%20Gripen%20-%20Saab%20340AEW%20SaabHR-Peter%20Liander_1125.jpg?recordView=SearchResult_RecordInfo&processID=RTXTCR8WUTCJVP53G38Y72VC6E

_mihi_ (törölt) 2009.11.16. 18:08:23

Oh, remek, nem adja át a képet a link. Mindegy, a gripen.com image base részén megtalálhatjátok.

zord 2009.11.16. 23:42:15

Nem baj, tehetséges urak írnak ide, megtalálják...teszem hozzá, borsózik a hátam a magyar Gripen oldaltól, a nyelvezetétől...kíváncsi lennék, ki fordítja, és mennyiért... Amikor felmegyek az oldalra, ezért mindig ezt ütöm be: www.gripen.com/en így nem visz automatikusan (gondolom magyar IP cím alapján) a magyar változatra.

Magára a típusra visszatérve: szép eredményekkel gazdagodott a napokban a program. Három F17, három F21 instruktor AAR-kiképzése francia KC-135-ről végre (már a Lion Efforton is mondták az itt lévő svédek, hogy rövidesen); IRIS-T szállítás megkezdése az FMV-nek; és végül ez a thai dolog.

Személy szerint nagyon remélem, hogy meglesz a második hat thai gép is valamikor, átfordul a brazil tender (ahhoz képest, hogy Lula és Sarko nagy dirrel-durral bejelentést tettek, még máig nincs aláírás), és a svejciek is Gripenre cuppannak. Ne értsetek félre. A helyükben nem biztos, hogy Gripent vennék, de magyarként egyértelmű érdekünk a minnél több eladás, köztük egy áttörés.

Zord

BLADE.Hu 2009.11.21. 17:36:55

@_mihi_:

A kis svéd AWACS-et nem bedobták az üzletbe,hanem a thai fél komplett légvédelmi rendszert kért és vesz: földi radarokat is adatátvitellel.

GSF 2010.02.07. 12:33:07

Bocs, nemtom hova írjam...

Nézegettem a LN 15E-kről tolt gyönyörű, de gyönyörű képeket az airliners-en, ahogy száguldoznak angolhon szépséges lankái közt.

Állítólag a mi Griffjeink is gyakorolják a mélyrepet. Hol? Van olyan hely az országban, ahonnan becserkészhetők? Van erről infó?

Oda kéne menni!!! :)

Üdv!

toth.tomi 2010.02.07. 13:08:30

Lilafüred környékén asszem van/volt egy kismagasságú légtér, de csak ritkán használják.

GSF 2010.02.07. 14:21:49

@toth.tomi:
Magyarán tök értelmetlen lenne felszerelkezni és ott trónolni, mert úgyse jönnek...

Pillanatnyi lelkesedés volt :)

De azért de szép lenne. Elnézegettem Stonefort képeit. A magaslati perspektívából. Rendkívűli. Aztán látva az airliners-es képeket beindult a fantáziám...

Rendezhetnének egy olyan spotternapot, ahol tényleg kitennének magukért. Olyan áthúzásokkal, amiket korábban már volt hogy megengedtek maguknak, de azért nem kell fű alatti repülésre gondolni. Direkt fotótéma miatt, ennek alárendelni az egészet.

Jó, jó nem álmodozom :)

ps: azért ha van infód ilyen repülésről szóljál, és menjünk Lilafüredre :)

Üdv!

www.airliners.net/photo/USA---Air/Boeing-F-15E-Strike/1091560/L/&sid=5b384f0f4a0aa09b8737533e4f732ffe

www.airliners.net/photo/USA---Air/McDonnell-Douglas-F-15E/0786833/L/&sid=5b384f0f4a0aa09b8737533e4f732ffe

www.airliners.net/photo/USA---Air/McDonnell-Douglas-F-15E/1032666/L/&sid=5b384f0f4a0aa09b8737533e4f732ffe

A svenkelés csodái :)

toth.tomi 2010.02.07. 14:54:41

Békéscsabától északra is szoktak még kismagasságú repüléseket nyomatni, ott talán a leggyakrabban.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.02.07. 17:10:30

Tudom, hogy nem helyesírás blog, csak nagyon bántja a szemem: Lillafüred és nem Lilafüred.

Üdv: Devil

GSF 2010.02.07. 19:59:38

@Devil 505:

Mea culpa!

Maximálisan igazad van!

Üdv!

Ákyka 2010.02.08. 22:27:17

@toth.tomi:
Ez így van,jól tudod!!!
Ha megnézzük a napi légtér felhasználási tervet és abban szerepel az,hogy ARPAD GND-FL 115,akkor ott földközeli repüléseket láthatsz.

toth.tomi 2010.02.09. 00:12:26

@Devil 505: Sorry, de egyszerű elgépelésről van szó :)
süti beállítások módosítása