Kedden fejeződött be a Bevetési Irány 2009 gyakorlat, mely ezúttal egy folyami átkelés köré épült fel, abból a felismerésből táplálkozva, hogy ha nem lépnek időben, az ezzel kapcsolatos szakmai tudás, kultúra örökre elvész a Honvédségből. Bár ez a megfontolás korábban megmenthetett volna néhány légierő- és légvédelmi technikát és kultúrát is, az igazság az, hogy a Bevetési Irány elégtétellel tölthet el minket: a maga módján demonstrálta, hogy a harmadik dimenzió, a légtér uralma nélkül nincs harc, sem itthon, sem külföldön. A missziókban lehet, hogy garantálják, de idehaza erről nekünk kell gondoskodnunk. Mindenkor.
Zsupsz! Békaember ugrik a Dunába a 6215-ös "iraki" Mi-8-asból...
"Könnyű támogató" L-39-es légi felderítést végez a hídfő körzetében...csak itt, csak most, csak önöknek elárulhatja a LégierőBlogger, hogy a harcérték fokozása érdekében, a NATO Transzformációs Parancsnokság C3ISTAR programja keretében titokban felszerelték a Dongó század maradék gépeit a Mark 1 Eyeball típusú multispektrális IMINT/SIGINT/MEGINT felderítő szenzorcsomaggal, melyet konténerbe szerelve asszimetrikusan hordozhat a gép egy pótossal átellenben, de kizárólag a bal szárny alatt.
Mistral Atlas FU egy PTSz hátán kel át az Ercsi alatt 500 méter széles vizi akadályon. A cél, hogy a túlsó hídfőt is mielőbb oltalmazzák.
Nem, ez nem egy VSZ-gyakorlat a nyolcvanas évekből. Vontatott tüzérség átkelése szalaghídon, a Mihuk biztosítanak. Air Power nélkül ők is csak úsznának és főleg búvárkodnának...
Az átkelés oltalmazását végrehajtó Mistral Atlas FU. A BTR-80-asok toronygéppuskájával, és a Mi-24-esekkel egyetemben adtak a gaz ellen diverzánsokat kiemelni szándékozó helikopterének, mely aztán a sziget árterére hullott füstölögve...
Ez az IFF nélküli FU már a szalaghídon gördül át a túlpartra.
A Bevetési Irány nyílt napján való részvétel legfontosabb motivációs eleme számomra a végre magyar kézben lévő Elbit Skylark 1 LE mini UAV komplexum megtekintése volt. Egy elképzelhető tábori helyzet: Mercedes terepjáró álcázva, innen irányítják a bevetést, menedzselik a gyűjtött IMINT-et. Irány Afganisztán!
A Skylark adattáblája. Helyi pletykák szerint előkészítés alatt áll a 60-70 km-es sugáron történő alkalmazásra szánt UAV-k beszerzése is.
Adatátviteli rendszer mikrohullámú (~4GHz) antennája. Fontos tudni: a gép robot, azaz autonóm módon repül, nem vezetik közvetlenül. Parancsokat küldenek utána, az pedig közvetíti a képelkotó szenzorok (TV/IR) képét visszafelé. A nagy sávszélességet ez utóbbi igényli.
Egy standard laptop, speciális konzollal kiegészítve alkalmas a rendszer irányítására.
Kellékek: gumicsúzli az indításhoz, szélmérő, és földi csatlakozók.
A gépet a bevetés végeztével történő "leszálláskor" légzsák óvja, melyet a meghajtást is biztosító aksiról táplált ventillátor fúj fel.
Sólyom és Pacsirta
Zord
Ui: Ott láttam a Geoinfromációs Szolgálat sátra melletti tacepaón. Hogy mi mivel nem foglalkozunk...