Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Cseh Gripenek volt szovjet légtérben, a Baltikum felett *

2009.08.26. 22:28 | zord | 50 komment

Reális ambíciók, tudatos koncepcióalkotás, profi megvalósítás. Ha nem is ebben a formában, de valami ilyesmit már sokszor leírtam a cseh Gripen-programról. Ezt a véleményt csak megerősítette a mai nap, amikor sikerült néhány óra erejéig visszatérnem a litvániai Siauliai légibázisára, ahol a cseh Gripen század települt erői rövidesen befejezik négy hónapos missziójukat, mellyel a baltikumi országok légterét őrizték május 1. óta.

Az Orosz Légierő Il-20M típusú elektronikus felderítő repülőgépe a Baltikum légterében, cseh Gripen kísértében. A kép a 211. század honlapjáról származik, melyen 091020-án hozták nyilánosságra. Ha hihetünk a exif fájlnak, akkor egy Lumix DMC-TZ2 típusú géppel készítette a kísérő Gripen pilótája 090608-án 11:19-kor, 1/800 záridővel és 4.8-es rekeszállással.

Augusztus 25-el bezárólag ez a négy gépes, 75 fős (benne 10 fős saját force protection) cseh kontingens mérlege. Figyelemre méltó, hogy míg 2004 óta a NATO egymást váltó erőinek összesen nyolc éles riasztásuk volt, addig a csehek négy hónapja alatt újabb nyolc esett meg! Az első egy elkevert reptervű kisgép volt Kalinyingrád felől, a többi hétről egyelőre nincs nyilvános információ, az adatok elemzéséig hírzárlat van. Annyit azért sikerült megtudni, hogy "katonai forgalom" volt mind, ami szinte bizonyosan oroszokat jelenthet. Mindegyik esetben volt VID, és fényképeztek is a caslaviak.

(A cseh kontingens záró mérlege: 123 nap, 336 felszállás, 404 óra.)

AIM-9M-9 Sidewinder a külső pilonon. Újfent megerősítették, hogy a szárny élettartamára tekintettel nem repülnek törővégi (éles) függesztéssel.

A cseh misszió felvarrósa. 

A riasztás első lépése. Mint idehaza, a telepíthető műanyag fóliás sátorhangárból is ki kell húzni a típust indítás előtt az APU fölfelé irányuló gázsugara miatt. Hááát...a legnagyobb jóindulat mellett is erre mondják, hogy tervezési hiányosság.

Minden rotáció a készültségi épület előtt lévő liget fái között póznákat állít, rajta típusaik pléh-sziluettjével, és a hazai bázisra mutató iránnyal és távolsággal. A csehek újítása: az első 3D gép.

A 36 éves Jaroslav Mika őrnagy a kontingens parancsnoka. Ez a tény önmagáért beszél.

Gripen a sátor árnyékában, háttérben szovjet hagyaték fedezék. Siauliai érdekes történettel büszkélkedhetne, amiben a Front Légierőtől kezdve a Dalnaja Aviácián keresztül a Tu-126-osokig és A-50-esekig minden megtalálható, a Burán tartalék leszállóhely-státuszról nem is beszélve. Érthető módon a litvánok nem kérkednek ezzel az örökséggel...

 

Ezért idehaza (még)lelőnének, de cseh barátainknak, ahol a paranoia és a túllihegés már lecsengett,  nem esik nehezére, hogy megengedjék a Gripen "semmitmondó" (persze roppant ergonomikus) pilótafülkéjének fotózását. 

A pilótafülke bal oldala a különleges "joystickes" kurzorral szerelt gázkarral, illetve a LCP képernyővel, mely többek között különböző adatok (elsősorban földi) bevitelére szolgál.

A jobb pult a légkondícionáló rendszer és a fények "tekerentyűivel".

Kép Mika őrnagy prezentációjából, valószínűleg egy litván Albából készítették a QRA sátoros állóhelyei felett.

 

Zord

A következő rotáció egyik típusára utaló jelek a bázison...vajon milyen típus lesz? 

"...ví aj dý..." éles riasztás otthon is

A 211-es század szeptember 2-án elfogott egy China Airlines cargo 747-400-ast is immár odahaza.(Fotó: 211.tl)

 

Címkék: cseh nato gripen baltikum qra czech natinads

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr401340823

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.08.27. 10:00:59

"A 36 éves Jaroslav Mika őrnagy a kontingens parancsnoka. Ez a tény önmagáért beszél."

Ezzel arra célzol, hogy nem félnyugdíjas korú pilóták repülnek?

Bobby Baccala 2009.08.27. 10:19:29

@molnibalage:

miért kell nálunk ahhoz diploma hogy vki jelentkezhessen a pilótának?
szerintem az lenne a legcélszerűbb ha a jelenlegi képzést akkreditálnák, így nálunk is simán lehetnének 21-22 évesen már aktív hajózok. mert ez a 30 éves korban elkezded, aztán 40 évesen már kiöregszel elég gáz.
meg attól hogy vki kap vmi szar papírt vhol még nincs beljebb semmivel.

Liverbird 2009.08.27. 10:41:40

Az elképzelhető, hogy pont a Gripenek miatt volt a sok éles riasztás? Mármint úgy értem, hogy az oroszok "porszívóztak"... Úgy látszik eddig még nem volt idejük rá :)

Ha igen, akkor a következő váltás is felkötheti :)

A diploma pedig fontos. Mert marha jó vadászpilóta leszek, ha van egy művelődésszervező - ruhatáros diplomám...

toth.tomi 2009.08.27. 11:42:36

Azért itthon sem "félnyugdíjas" korú pilóták repülik a Gripeneket, (mostmár) túlnyomórészt olyan 32-33 év körül vannak. (Itthon a 36 éves pilóta amúgy már simán nyugdíjba mehet) Persze a parancsnokok mostmár 40 vagy afölött vannak.
Diploma meg szerintem azért kell, mert már nincs Repülőtiszti Főiskola. Amerikában is ugyanúgy diplomát kell szerezni mielőtt valaki elmegy pilótának. Azért általában nem 30 évesen szoktak végezni a pilóták, még ebben a rendszerben sem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.08.27. 11:56:09

@toth.tomi: Csak ott maga a képzés ad egy diplomát asszem, tehát nem azzal kell jelentkezni. Persze én is tévedhetek.

Bobby Baccala 2009.08.27. 12:09:28

@molnibalage:

én is úgy tudom.

@toth.tomi:

nyíregyházán van pilótaképzés 3 éves főiskolai diplomát ad. miből állna elindítani egy katonai kurzust? tehát intézmény lenne ami akkreditálná.
különben is az idejük legjavát erasmussal kanadában töltenék :D

itthon miért mehetnének 36 évesen nyugdíjba? meg annyi hogy lehet hogy 32-33 évesek repülik de lehet hogy van aki csak 29 éves kora óta repül mondjuk gripennel. az 8 év minusz egy amerikaihoz képest, aki addigra már túl van 1500 repült órán. vagy rosszul látom?

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2009.08.27. 12:39:39

@toth.tomi: Tényleg nem értem miért kell hozzá diploma. Idő pocsékolás. Ismerjék el az NFTC képzést diplomának, nem hiszem, hogy kevesebbet tanulnak, mint anno Kassán vagy a SZU-ban.
Teljesen más lenne, ha már 23-24 éves korában vadászgépben ülne egy pilóta, mint 8 évvel később.A másik, sokkal költség hatékonyabb lenne a dolog. Elég nagy különbség, ha valaki 16 évet tud Griepenen repülni, mint ha 5-6 évet.

toth.tomi 2009.08.27. 17:45:06

Persze, én sem értem miért nem ismerik el az NFTC-t diplomának, annyit szerintem is tanulnak ott mint a SZU-ban annak idején. (A kassai képzés viszont 5 éves volt)
Azt, hogy Amerikában pontosan hogy van nemtudom, de pl ha az ember megnézi egy-két asztronauta, vagy pl a légierő vezérkarának az életrajzát, akkor láthatja, hogy sok ember teljesen civil diploma megszerzése után kezdte a pilóta pályafutását. De ennek utána kéne nézni.
@Bobby Baccala: Ma Magyarországon nincs 36 éves vadászpilóta, mivel az ő idejükben nem volt pilótaképzés. A 40 évesek és a (talán) 34 évesek között van most egy szakadék. Ezeknek az embereknek a szolgálati idejét kettes szorzóval kell számolni, így ők 12,5 év után elérik a 25 évet, amivel nyugdíjba mehetnek.

A többiben igazatok van, természetesen nem mindegy, mikor kerül az ember igazi vadászgépre.

JohnTerry 2009.08.27. 20:12:23

Ha minden jól megy a jelöltnek leghamarabb 22 évesen mehet ki Kanadába, onnan még 3 év, utána itthon típusátképzés, tehát alsó hangon is 26-27-minimum mire combat ready?

Jah, másik: az sem mindegy nekik milyen diplomájuk van, ha jól tudom főiskolaival csak őrnagyig lehet vinni., fölötte már egyetemi kell

toth.tomi 2009.08.27. 20:29:00

Igen, ezért is kell azoknak, akik a SZU-ban végeztek, a ZMNE-re járniuk. Viszont nemtom hogy a civil egyetem kiváltja e ezt (de véleményem szerint nem)

No°3 Szeti 2009.08.27. 21:16:26

@toth.tomi: Én is úgy tudom, hogy a Zrínyire kell menni mindenképp! Az NFTC programba akkor vesznek be, ha elvégezted a fent említett iskolát (hivatalosan máshol is szerezhetsz diplomát, csak éppen valamilyen oknál fogva nem vesznek fel).

Bobby Baccala 2009.08.27. 21:58:04

@No°3 Szeti:

tudomásom szerint nem kötelező a zrínyire menni.amúgy elég nagy odiság lenne ha vki minden feltételnek megfelel és épp emiatt nem veszik fel. mert mitől akkora király az az intézmény?

persze manapság a bolognai rendszerben szerintem ennek sincs jelentősége. elvégzel bárhol egy BA-t, utána elmész nftcre, és még mindig marad időd csinálni egy Masterst a zrínyin. már ha azt veszem alapul hogy mennyit repülnek :S

No°3 Szeti 2009.08.27. 22:13:14

@Bobby Baccala: Asszem a Nyiregyi Főiskolán is megy a képzés, és onnan is lehet menni az NFTCre !

Én se kardoskodok az egyetem mellett, de azt mondják (mondjuk), hogy a vadászpilóták a katonai társadalom elitje (elfogult lennék?),ha már pedig ez így van akkor mindenben a csúcson kell lenniük! Persze a tudást sokszor nem az iskolapad mögött szerzi meg az ember.

No°3 Szeti 2009.08.27. 22:22:09

www.nftc.hu/b-jelentkezes.htm

NYF közlekedésmérnöki-légiközlekedési-hajózó szakirány: idén a 480 pontból 457-et kellett elérni, hogy felvételt nyerjen valaki!

Liverbird 2009.08.28. 00:02:18

Szerintem ha nem fogadnának el bármilyen diplomát, akkor nem lenne toborzás minden fősuli/egyetemen. Nálunk is volt már ilyen rendezvény Egerben.

toth.tomi 2009.08.28. 00:32:30

@No°3 Szeti: Bármilyen iskolát elfogadnak..

BLADE.Hu 2009.08.28. 11:03:57

Holnap repnap RADOM-ban, a jövő héten a Cseheknél. www.airshow.cz

zord 2009.09.07. 18:44:59

Cargo Jumbót fogtak a csehek immár odahaza múlt szerdán!

Zord

Allesmor Obranna 2009.09.21. 21:14:34

A teljes fotósorozat fennvolt a Luftaffe (bocsánat) oldalán, de mára leszedték.
Hiánypótlásnak íme:

www.militaryphotos.net/forums/showpost.php?p=4418372&postcount=1006

zord 2009.10.20. 21:18:04

Akkor a század pk. igazat mondott, hogy idővel felszabadítják az infókat. Éljen!
Az igazság az, hogy a Szu-24-es fotót akkoriban megkaptam, de azzal, hogy nem szabad publikálnom.

Zord

Liverbird 2009.10.20. 23:03:44

Hm, az Il-18-asnak cseppet sem fura a fara...

Liverbird 2009.10.20. 23:11:11

Il-20RT lenne? Előbb megkérdeztem, de benyelte a blog...

Liverbird 2009.10.20. 23:12:24

Mégsem nyelte be, csak fáziskésik. Bocsi...

zord 2009.10.21. 10:33:08

@Liverbird:

Gyors túrás az airliners.net-en:

Lajstromjel (RA-75528) szerint Il-18RT. Az Il-20RT-vel szemben ennek nincsen óriási dómja a törzs fölött.

A kopott festésű, piros 21-es oldalszámú meg egy Il-20M.

Egy biztos. Ezeken a gépeken vannak különböző VEVŐK.

Kíváncsi vagyok, hogy céljelleg alapján rendeltek-e el valamilyen EMCON-fokozatot az elfogóknak a CRC-ból. Egyáltalán, foglalkoznak-e ilyesmivel manapság, vagy leszarják? (gondolom, ha egy ilyen madár megjelenik a Botteni-öbölben, amikor a svédek AMRAAM-ot lőnek a vidseli lőtéren, akkor azért lefújják a dolgot...)

Zord

Liverbird 2009.10.21. 10:59:45

Igazság szerint nekem is a keresgélés jött, és magam sem tudom miért a 20-as számot írtam 18-as helyett .... kétszer is.... hiszen a képeket magam is megnéztem mindkét verzióról :) Na sebaj, köszi a választ, pont emiatt kérdeztem.

zord 2009.10.21. 13:32:03

Annyira feldobtak ezek a képek, hogy frissítettem is a bejegyzést a számomra leginkább tetszővel, mely a cseh 211. század oldalára mutat.

Zord

No°3 Szeti 2009.10.25. 19:07:04

@_mihi_:
Mikor fogunk mi ilyen videót látni a magyar Gripenekről?

_mihi_ (törölt) 2009.10.25. 19:19:56

@No°3 Szeti:
Én is pont erre gondoltam, mikor megláttam...
Így is csoda, hogy kikerült a netre a kecskeméti "bérelt" ALCA HUD felvétele...

BLADE.Hu 2009.10.25. 20:01:01

@zord:

És honnan lenne céljellegű infó, ha csak passzívan hallgat és bemér? Spotterek jelentik, hogy melyik bázisról mi szállt fel?

Normál békeidőben meg amúgy is általában csökkentett "frekvencia diverzitáson" és más teljesítményen dolgozik mindenki, aki teheti.

zord 2009.10.25. 21:58:49

@BLADE.Hu:

Most feltételezésekkel élek, de: szerintem békeidőben főleg nem teljesen passzív egy ilyen jószág mozgása, működik valamilyen transzponder rajta, ha nem is ICAO szerinti. Biztos van rádióforgalmazása is, és annak kinyerhető információtartalma (hívójel, stb.) A Baltikumban bizonyosan vannak a NATO-nak ezeket vevő, analizáló, talán geolokációt/trackot képző passzív rendszerei. A Baltikumban ezen túl bizonyosan van olyan radar (BALTNET), nem is egy, mely primer visszaverődés alapján legalábbis tud kategorizálni (NCTR). Ja és a legkézenfekvőbb: vannak mérhető repülési paraméterek (utazóseb, utazómag.) is, melyek típus-specifikusak. És végül, ne adj Isten, néha lehet, hogy az oroszok is kitöltenek reptervet, még egy ilyen repülésre is.
Szumma szummárum, azt akarom mondani, hogy az illetékes CRC/CAOC (Karmaleva, Kalkar) a megfelelő információ-fúzióval képes lehet arra, hogy a térségben felbukkanó légtérsértő/nyalogató célokról nagy valószínűséggel meghatározza, hogy mi fán teremnek. "Azonosítási mátrix".
S ha a cél SIGINT feladatú platform, akkor talán érdemes bizonyos eljárásokat követni EMCON-ra, stb. vonatkozólag.
A kérdésem arra vonatkozott - költői volt, választ nem remélek ilyen kérdésekben, inkább szempontokat vetek fel - hogy van-e ennek ma jelentősége, foglalkozik ma valaki ezzel? Tiszta sor, hogy voltak-vannak-lesznek háborús frekik, jelformák, teljesítmények, de azért a békeidős aktivitás jelegzetes szignatúrái is bírnak háborús jelentőséggel, így ezeket is érdemes a lehetőségek függvényében óvni.

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.12.14. 12:56:59

Kissé jobb fordításban, csak a fontosabb részt másolom be:

Super, we are withstanding the initial onslaught. Joy goes wrong again, I AWACS "MAGIC 30 pop-up BE bla bla bla LEAKER low." Damn, it's in our area ... I start searching the bottom sector of the sea level. Still nothing ... monitors DRAGující three opponents. In the babble of voices I hear: "HAMMER 73 FOX3 to LEAKER. Fell me relieved. 4 minutes have passed, but I feel like hours. Now is the moment to check the systems and fuel, everything is OK Machine going well as watch a lot of fuel too. Two red implementing turnover, taking it with the tongs Amike and launches rockets FOX 3, and after a while, we declare two kills. The third fly to the west, where it assume Beast. After six minutes to get to the area where Diognetus TARCAP (where kroužíme and entrusted to monitor space). TARCAPu direction we chose so that we cover both places where it could arrive threat. Reds are downloaded to the area where again revived and returned back in full force. In turn I see on the radar that the "package" set out on the track. I glance in the map the route flying and try to remember me in the heat of battle a nesestřelil. From the apparent calm me again "cancel out" MAGIC "Pop up West group BE bla bla bla track east, pop up East group BE bla bla bla track north west." We are having exactly the Hungarians. Yanks just headed west to the east and I, through A / C link to send location data adversaries. Wonderful ... we have an overview of the two groups. Make a sharp curve and swap targets so that we are safe against the threat that flies against us and at the same time keep in place our TARCAPu. Yank in headphones to hear loud "FOX 3" on the eastern threat and after some time Declaration Downs. We've wanted to shoot at the target, when I hear "Beast on 51 FOX3 BE bla bla bla" I glance at the radar and ... hell this is mine. I'm flying so I was safe, but in case of failure Beast was able to shoot immediately. And that's what it is, looking at the sky and see condensation sequences of the enemy, as changes direction to me. I glance at a distance ... it was pretty close! Now or never, switch on afterburner and rotates sharply against the enemy ... FOX launches 3rd Rocket less than 5 seconds pass into autonomous mode. ... I'm really close to doing vigorous defensive maneuver in the event that the enemy fired. It should always count on with the worse scenario, mainly to maintain high speed. Polozvratem Going to supersonic speeds and Yank asking for support. From the data, which sent me to see that the objective does not change direction and my radar missile achieved its target. Declares shoot down again occupy TARCAP. Quick check of weapon systems and fuel tells me that it is almost time to return. We have only one AMMRAMa and fuel for 6 minutes, but the area is still necessary to hold 4 minutes before being taken over by the French and Norwegians. Well what I can do, begin to play "Zagorka. TARCAP hold and maneuver as we shot. It brings to bear fruit, red to remain close to us, and fly through space "package" is secured. In the headphones to hear "FUEL FUEL" contraption which says: "Well, man, if you want to fly home, wait for 10 minutes in an emergency divert to alternate airport, it's time to go." Loudly, "MAGIC 30 GRIPEN71 formation BINGO RTB, we Amike with the group and frčíme home. Our whole fight lasted 18 minutes, I was tired, sweaty and the shoes feel a pulse in his temples.

Executing the navigation control system, fuel and speak in the Dutch air traffic control. Miss Honey calm voice at the other end tells me that it is a wonderful day. Full of adrenaline from the fight, too noisy and breathless for a return authorization will be confirmed. It is time to enjoy, like contraption šlape watch and devours the last kilometers to the base. After the transition to the Belgian traffic get information about weather at destination airport. In the headphones to hear "BLUE", I glance in that direction and my pleasure to see the dining room. Arrive in tight formation over the airport, heading into a sharp curve and soft caress concrete runway upon landing ... 1:45 elapsed from take-off. Gripen kanárdy folds, looks like an elephant and the speed decreases. The tower gives us the command: "At the end of the runway and back on the right stand. Pojíždíme about 2000 fans of aviation. It is time to blejsknout, shooting fastering machine and expose her lens enthusiastic spotters. Šlape contraption like a watch, it's time to show it in the full light of a tiger on the tail area. Necessary wave and sup on a stand, where we welcome the engineers are saying, "So what?". Laugh from ear to ear and say, "We kicked their ass, thanks guys, machine was gold." Nasedáme Amike with the car and going to OPs. Quickly submit cards from ACMI pods, download and fill shotlog data (information about Downs). I glance at my watch, it's time for dinner, because in 30 minutes starts the main Debriefing. Here on the big screen reflected in the time sequence of movement of aircraft and each crew (red and blue) declare Downs. It is 20:00 and end up Debriefing. The mission was successful, we lost only two aircraft, targets were destroyed, and we have shot down 16 enemy aircraft. It's time to go to the beer tent designed to entertain and talk with colleagues in arms. All šermují hands in the air, indicating the air battle, joy to behold. Dr. Chocholoušek would be happy to see so many patients meeting. It is 23.00 and leaving the chat. Quick shower, talk to colleagues and sup to bed. Tomorrow is another day of flight, not even counting that. And it's only 14-day seminar! Smekám front of our colleagues who, during the II. World War II that experienced several years. Flight fishers.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.01.06. 15:52:15

Hihetetlen, hogy milyen gyorsan repül az idő. Még csak "most" adták át a csehek, és már az ő váltásuk is befejezte. Érdekes, hogy a Lufi két típussal oldotta meg. Eurofighterrel kezdték és Phantommal fejezték be.

zord 2010.04.02. 22:30:17

Lengyel M28-as tesztelte a cseh és szlovák QRA-t. Milyen érdekes, nálunk elképzelhetetlen, hogy egy ilyen anyag kikerüljön:

www.sp.mil.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=700:naruszyciel-sprowadzony-do-parteru&catid=1:aktualnoci&Itemid=109&lang=en

Zord

zord 2010.06.25. 01:35:59

Emlékeztető: a cseh Gripenek immár ÖT ÉVE adnak készültséget egyedüli vadásztípusként.

Egy kis videó, ha nem ismernétek:

www.patricksaviation.com/videos/211squadron/4764/

Zord

zord 2010.07.02. 16:32:58

Vége a Mikulenka-érának Caslavban:

www.afbcaslav.cz/

zord 2010.09.02. 19:03:42

LN-es 15C-k a lagújabb rotáció Siauliaiban:

www.baltictimes.com/news/articles/26903/

(Most vannak harmadszor 2004 óta az amerikaiak. A legérdekesebb az első volt számomra, amikor 16-osok voltak Spangból. Valamiért a QRA-gépeiken ott volt a HTS...)

Zord

zord 2010.09.02. 19:16:08

@zord:

A lengyelek 3. váltását (PKW Orlik) váltják az amerikaiak:

www.mon.gov.pl/pl/artykul/9847

160 felszállás 210 óra Tango, ha jól értem.

Zord

zord 2010.09.02. 19:24:21

@zord:

Egy jó kis videó a lenygelek áttelepüléséről:

www.youtube.com/watch?v=2TAIMkkXvdc

Zord

zord 2011.03.15. 23:17:03

A svédek is belekavaranak a balti keszibe:

www.airn.nato.int/press/2011/news0511.htm

Zord
süti beállítások módosítása