Reális ambíciók, tudatos koncepcióalkotás, profi megvalósítás. Ha nem is ebben a formában, de valami ilyesmit már sokszor leírtam a cseh Gripen-programról. Ezt a véleményt csak megerősítette a mai nap, amikor sikerült néhány óra erejéig visszatérnem a litvániai Siauliai légibázisára, ahol a cseh Gripen század települt erői rövidesen befejezik négy hónapos missziójukat, mellyel a baltikumi országok légterét őrizték május 1. óta.
Augusztus 25-el bezárólag ez a négy gépes, 75 fős (benne 10 fős saját force protection) cseh kontingens mérlege. Figyelemre méltó, hogy míg 2004 óta a NATO egymást váltó erőinek összesen nyolc éles riasztásuk volt, addig a csehek négy hónapja alatt újabb nyolc esett meg! Az első egy elkevert reptervű kisgép volt Kalinyingrád felől, a többi hétről egyelőre nincs nyilvános információ, az adatok elemzéséig hírzárlat van. Annyit azért sikerült megtudni, hogy "katonai forgalom" volt mind, ami szinte bizonyosan oroszokat jelenthet. Mindegyik esetben volt VID, és fényképeztek is a caslaviak.
(A cseh kontingens záró mérlege: 123 nap, 336 felszállás, 404 óra.)
AIM-9M-9 Sidewinder a külső pilonon. Újfent megerősítették, hogy a szárny élettartamára tekintettel nem repülnek törővégi (éles) függesztéssel.
A cseh misszió felvarrósa.
A riasztás első lépése. Mint idehaza, a telepíthető műanyag fóliás sátorhangárból is ki kell húzni a típust indítás előtt az APU fölfelé irányuló gázsugara miatt. Hááát...a legnagyobb jóindulat mellett is erre mondják, hogy tervezési hiányosság.
Minden rotáció a készültségi épület előtt lévő liget fái között póznákat állít, rajta típusaik pléh-sziluettjével, és a hazai bázisra mutató iránnyal és távolsággal. A csehek újítása: az első 3D gép.
A 36 éves Jaroslav Mika őrnagy a kontingens parancsnoka. Ez a tény önmagáért beszél.
Gripen a sátor árnyékában, háttérben szovjet hagyaték fedezék. Siauliai érdekes történettel büszkélkedhetne, amiben a Front Légierőtől kezdve a Dalnaja Aviácián keresztül a Tu-126-osokig és A-50-esekig minden megtalálható, a Burán tartalék leszállóhely-státuszról nem is beszélve. Érthető módon a litvánok nem kérkednek ezzel az örökséggel...
Ezért idehaza (még)lelőnének, de cseh barátainknak, ahol a paranoia és a túllihegés már lecsengett, nem esik nehezére, hogy megengedjék a Gripen "semmitmondó" (persze roppant ergonomikus) pilótafülkéjének fotózását.
A pilótafülke bal oldala a különleges "joystickes" kurzorral szerelt gázkarral, illetve a LCP képernyővel, mely többek között különböző adatok (elsősorban földi) bevitelére szolgál.
A jobb pult a légkondícionáló rendszer és a fények "tekerentyűivel".
Kép Mika őrnagy prezentációjából, valószínűleg egy litván Albából készítették a QRA sátoros állóhelyei felett.
Zord
A következő rotáció egyik típusára utaló jelek a bázison...vajon milyen típus lesz?
"...ví aj dý..." éles riasztás otthon is
A 211-es század szeptember 2-án elfogott egy China Airlines cargo 747-400-ast is immár odahaza.(Fotó: 211.tl)