Június 8. és 16. között Loyal Arrow 2009 (LAW09) néven a NATO Reagáló Erőinek (NRF) 13/14-es váltása, annak is a légi komponense egybekovácsoló gyakorlatát tartja a svéd Lappföldön, Luleában, a Svéd Légierő F21-es ezredének bázisán, az északi sarkkörtől mindössze száz kilométerre délre (350 kilométerre az orosz határtól). Az aktuális NRF-váltásba felajánlott nemzeteken kívül más NATO-tagok (összesen 8 ország) is küldött repülőgépeket, s a vendéglátók mellett a szomszédos finnek is részt vettek a gyakorlaton. A Botteni-öböl nemzetközi vizein, a brit Királyi Haditengerészet Illustrious repülőgép-hordozójának fedélzetéről Harrierek üzemeltek. A Svéd Légierő F17-es ezredének (Ronneby, az ország déli fele) 172-es századán a gyakorlat keretében, NATO-normák szerint hajtják végre a kezdeti felmérését (STARTASESS) közvetlen légi támogatásból (CAS) és harcászati felderítésből - a század ebből az alkalomból Videselből üzemelt. Ellenőrzésükben magyar Gripen-hajózók is részt vettek, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy eredetileg a technikával való magyar részvétel is szóba került (a csapatmozgásokat előrejelző közlönyanyagban még 50 fő szerepelt erre a gyakorlatra), de azt a pénzmegvonások keresztülhúzták. Bár hivatalosan ezt nem erősítették meg, az északi sarki kontinentális talapzatban rejlő energiakincs jövőjével kapcsolatos viták, a gyakorlat energiakonfliktust is tartalmazó scenáriója, valamint a szimulált fenyegetés szintje (a svédek új vezérlőrendszert szereztek be a vidseli lőtérre) arra mutat, hogy a NATO Oroszország határozottabb geopolitikai fellépése miatt részben módosítja a 9-11 után szinte tisztán terrorellenes beavatkozásra, amerikai nyomásra éltre hívott NRF-el szembeni elvárásokat, hogy az hagyományosabb konflktust is tartalmazzon. A LégierőBlogger 46 óra 50 percet töltött fenn északon. Kedden (9.) szpottingolt, bérelt biciklijének köszönhetően több helyről is (a bázisvadászok udvariasan útbaigazították, nem elhajtották). Szerdán délelőtt és koradélután a gyakorlat médianapján a bázison fotózott, majd elérkezett az út fénypontja, háromtól fél tízig a Mildenhall-i 100. ezred KC-135R-jén egy kis sugarú éppezért sok "klienset" tartalmazó tankerbevetés. Enne néhány "gyümölcse" következik:
24 ezer lábon valahol Vidsel közelében. Portugál F-16-os pilóta JHMCS-sisakban. A nagy szögeltérésű közelharcrakéták célmegjelöléséhez, valamint más szenzorok/fegyverek vizuális irányzásához fontos eszközzel a gyakorlaton a portugálokon kívül repültek a lengyelek, a norvégok és a finnek is.
Pacer Crag elektronikus fülkével ellátott KC. A teljes személyzet három fő; itt a két pilóta, Kris Guffey százados és Jake Houston hadnagy.
A bevetés útvonala. A zöld fordulópontok határolják az utántöltési légteret. A piros útvonal kiindulóponjánál jól látszik Lulea helyzete a parti szigetvilágban.
Portugál F-16 MLU Litening-konténerrel függesztve közelít a boom-hoz.
A tanker, amivel repülhettem, nem volt éppen mai gyerek. Abban a költségvetési évben (FY) finanszírozták meg, amikor Szverdlovszk felett lelőtték Gary Powerst, Nyikita Hruscsov volt az SZKP főtitkára és Dwight Eisenhower az amerikai elnök. Bár 16 évvel később születtem a gépnél, én se leszek fiatalabb az idő múlásával: a tanker-személyzet minden tagja fiatalabb volt nálam!
Norvég MLU 16-os Panthera (Sniper) konténerrel és IRIS-T-vel várakozik a sorára a bal kísérő pozícióban.
A boom-operátor ma már többfunkciós; load-master is, és fedélzeti szerelő is, ha kell. Indításkor, amikor a két pilóta közötti ülésen ülhettem, Al Pelletier őrmester az egykori navigátor helyén ült, és egy percen belül kicserélte az fej feletti panelen az egyik nyomógomb meghibásodott visszajelző fényét.
Lengyel F-16 Block 52+ távolodik utántöltés után (merthogy a mi barátaink Poznanban már tudnak utántölteni). A gépen és a pilótán minden ami kell: CATM-120C és 9X gyakorlók, Panthera, JHMCS, integrált zavaróberendezés.
F-15E Lakenheath-ből. Bár itt nem sok függesztmény látszik a pótosokon, a LANTIRN-eken, a 9M és a 120C gyakorlókon kívül, a gépek többféle holmit is dobtak Vidselben: egytonnás JDAM-et, Paveway III-as kittel szerelt lézerbombát, és sima nyolcvanketteseket is.
Finn Hornet a szárnyvégről iszik, géppárja várakozik a sorára.
A 60-0355-ös 20 kliens és a leszállás után. A kép 2142-kor készült az egyik luleai állóhelyen. Azok a fehér éjszakák!
Zord
Ps: Az igazsághoz hozzátartozik, hogy minden résztvevő töltött a gyakorlaton (a fennt látottakon kívül német és olasz Tornadók, török F-16-osok), kivéve a Gripeneket. A típus bizony még mindig nincs kvalifikálva a kiképzésszerű légi utántöltésre, hiába végezték el a teszteket tavaly előtt a francia KC-135FR-rel. Eléggé furcsa, hogy még a felajánlott erők gyakorlatára sem sikerült rendezni ezt a kérdést. Mi lehet a gond? (az tény, hogy a légierő tesztelői az utántöltő csonk elhelyezkedését - a pilóta látómezejéhez képest - elégtelenre osztályozták).