Nemrég érdekes matériára leltem a svéd haderő (www.mil.se) honlapján szörfözve. A meglepő nyitottság jegyében közölték a Gripen-flotta eddigi repóra-teljesítményét, 1994 óta (megjegyzendő, hogy ebben nincsen benne a korai teszmunka). Az adatokat különösebben mélyebb elemzés nélkül itt közli a LégierőBlogger.
050124. A 39.230-as (Charlie) hasa egy FMV-tesztrepülés során, Linköping-Malmen közelében.
Eszerint 2008 december 12-ig 112.200 órát repültek a Gripenek.
050124. Linköping-Malmen közelében. Peter Süsskind FMV-berepülőpilóta (egyike a ritka svéd AMRAAM-shootereknek) a kamera kedvéért futót nyit a felhők felett. Ez is a 39.230-as Charlie.
A JAS 39A változat 72.800 órát repült, a B 7.700-at. A JAS 39C 24.200-at, a D 4.000-et (a cseh- és magyar időkkel együtt).
040510. Hagshult hadműveleti (tartalék) bázis. A 39.115-ös (Alfa)Gripen, még a legkorábbi gépekre jellemző piros oldalszámmal, hi-vis felségjelzéssel és fekete radommal. Vajon most hol lehet? Egy magyar, netalán egy svéd C/D-ben újra repülnek fődarabjai, berendezései?
A Svéd Légierő összesen 83.300 órát repült a 39-es repülőgéppel, 65.400-at Alfán, 5.100-at Bravón, 11.300-at Charlie-n és 1.300-at Deltán.
040510. Satenas légibázis, F7-es ezred. Az egyik indító-fogadózónában az ötödik (!) szériagép, a 39.105-ös (Alfa). Piros oldalszámát már a standard szürkére cserélték, de orrkúpja még a fekete változat. "Aligha van már a repülők sorában".
A Saab-nál tesztelésre 3.300 órát füstöltek el (na jó, az RM12-es nem füstöl, csak a szóismétlést akartam elkerülni).
040510. Hagshult FOB. "Újrafegyverzés" alatt a 39.147-es Alfa.
A forrás felfedi a fleet-leader gépeket is. Eszerint Alfából a 39.131 (F7 Satenas) a császár (ez nyilván vonatkozik az egész Gripen-programra is) 1830 órával (az adaton kívül ez persze nem újdonság, a 131-es hosszú évekkel ezelőtt ki lett jelölve, hogy "törje az utat"). Bravóból a 39.801 (szintén a sátánosi kiképzőezred gépe) 770 órával. Charlie-ből a 39.210-es (F17 Ronneby) 790 órával, míg Deltából nem éppen meglepetésre a 39.819-es (Cseh Légierő 211. Letka, Caslav) 390 órával.
080416. Caslav. A legtöbbet repült Delta, a cseh 211. Tigris század 9819-ese, azaz a 39.819-es gyári számú, eredetileg a Svéd légierőnek gyártott, de 2004-05-ben eltérített kétüléses.
Ezt ugyan a forrás nem írja, de kiszámítható, hogy 25.600 órát NEM a Svéd Légierő és a Saab repült ki a gépekből. 7.400-at Alfán, 2.600-at Bravón, 12.900-at Csárlin, és 2.700-at Deltán. Bár nem írják, ez a szám kizárt, hogy a külföldi üzemeltetőkre vonatkozzon csak, bizonyosan benne foglaltatnak a külföldiek Svédországban végzett kiképző repülései, és az FMV tesztelési munkája is. Ezt támasztja alá, hogy a messze legaktívabb üzemeltetők, a csehek 2008 júniusáig 6050 órát töltöttek a levegőben a lízingelt gépeikkel - ami, tehetnénk hozzá, több mint 7000 órára emelkedett az idézett svéd forrás dátumáig, azaz decemberig.
061102. A magyar 33-as (39.3304, EBS HU Charlie) kis magasságban az Alföld felett.
Itt lenne az ideje, hogy végre ne csak indirekt kalkulációk eredményeképpen alkothasson fogalmat a magyar nyilvánosság a magyar Gripenek repült idejéről. Kedves illetékesek! Jó lenne már beváltani a decemberben tett ígéretet a közlésre!