Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Északolasz könnyűlovasság

2008.11.04. 23:00 | zord | 48 komment

Idei regionális körutunk utolsó útján Stonefort és Devil kollégákkal szeptember végén látogatást tettünk Treviso Istranában, az Olasz Légierő (AMI) 51. ezredénél (Stormo), mely alaptípusként a brazil-olasz kooperációban gyártott, ritkaságnak számító AMX-et repüli.

Pilótájára vár az 51-62-es oldalszámú AMX a tipikus NATO repülőgép fedezékben. A géptől jobbra, szálítókocsin a gép egyik függesztménye, az F-104-estől örökölt hagyományos Orpheus felderítő konténer látható. Az ezred két százada közül a 132-esnek van felderítő feladata.

Az 51-01-es gép svanca, a típus és az 51. ezred jellegzetességeivel. Az egereket fogó macska rajza a 1939-ből származik, amikor a Fiat G-50-esekkel repülő 351-es raj egy gyakorlaton Róma védelmében három Savoia-Marchetti SM-79-es bombázót fogott. A vezérsík tetején a besugárzásjelző mellső/hátsó antennái, tövében pedig hátsó zavaróantenna. A könnyű támadó gép beépített zavarórendszerrel rendelkezik.

A pilóta megérkezett és elgoglalja helyét a gépben. A póttartályok a külső pilonokra vannak függesztve. A forrásoktól függően változnak a repülési idők, de a 150 óra fejenként megvan a főként földi célok elleni feladatokra készülő állománynak.

Rendszeres a fedezékekből indítás, amivel a vontatások költsége jelentősen csökkenthető.

Az olasz légierő gépei rendszeresen teszik tiszteletüket a különböző reptereken. Itt a Frecce Tricolori két MB339 gépe áthúzáshoz helyezkedik 08-as irányba.

Jól látható az AMX elrendezése és a komplex szárnymechanizáció, réselt, kétrészes fékszárnnyal.

A 103-as század, az Indiánok hangárja előtt gurul vissza az egyik gép.

Hajtóművező komplexum az AMX Rolls-Royce Spey hajtóműve számára, melyet sokan a gép gyenge pontjának (kevés tolóerő, kérdőjeles megbízhatóság) tartanak.

A 651-es raj a kutató-mentő szolgálatért, a futárfeladatokért felel. Általában AB212-essel repülnek, de ezúttal egy kölcsön MD500-assal látják el feladatukat.

A 651-es raj másik típusa az MB-339A, mellyel az ezred új pilótái is repülnek, mielőtt ráülnének az AMX-re. Kísérőnk, Simone Martini főhadnagy is a kiképzőgépen tengette napjait egyelőre.

A 651-es raj jelvénye, a Bulldog.

Ez a 103-as század otthona.

Egy AMX a reprét felett, oszolj közben.

Istranai csendélet: AMX pihen a fedezékek között, háttérben a 08-26-os pálya déli oldalán lévő torony.

Az AMX orr-része a légi utántöltő csővel; a kommunikáció antenna és az orrfutó között látható a mellső zavaróantenna. Az 51-ik ezred gépei között már több ACOL változat van, ami a típuson végrehajtott legutóbbi korszerűsítési programot jelöli. Többek között függeszthető vált az GBU-32-es, 1000 fontos JDAM műholdas vezérlésű bomba.

Vége a feladatnak, a pilóta lemászik a létrán. Mint mindenhol, Istranán is dominál már a földi személyzet körében a fényvisszaverő, day-glo mellény. A géptözs végén kinyitott "dobozok" a zavarótöltet-kazetták.

A műszakiak dolgoznak, a hajózó indul a repülés utáni eligazításra.

Ezredkultusz 1. 51. Stromo, sövényből "kinyírva".

Ezredkultusz 2. Vagy 8-10 méteres traverzre szerelt ezredjelvény a bejárattal szemközt.

Civilek a pályán. Istrana párhuzamos gurulóútját használják fejlesztés alatt álló motorbiciklik tesztelésére, például az Aprilia cég részéről. Újabb példa, hogy a katonai kiképzési tevékenység mellett megfér a civil szféra is.

zord

Ui: Archívumom nézegetése közben eszméltem rá, hogy az 51. ezred néhány gépét tavaly Szardínián, Decimomannu kerítésénél sikerült megfotózni a Spring Flag 07 gyakorlaton.

Besiklik a speciális farokfestésű, 51-32-es számú gép. A négy macskát (Quatro Gatti) ábrázoló festés a 132-es század jelvénye, mely az egykori 3. ezredből került az 51-esekhez.

51-24 a fájnelen Deciben.

Címkék: olasz istrana amx 51 stormo itaf

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr11725714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Devil 505 2008.11.06. 10:39:34

Az indítási procedúra alatt a zavarótöltet kazetták nyitva voltak (lásd 3. kép), csak a gurulás előtt zárták azokat . Jó lenne tudni az okát, mert erre ott helyben nem kaptunk biztos választ.

csiga 2008.11.06. 19:24:20

mert valszeg valamiféle biztosítékként működik a zárófedél, nehogy a hangárban élesedjen..... amúgy nem tökmindegy???!

zord 2008.11.06. 19:37:08

csiga,

Ezzel nem mondok újat, de mi olyasfajta népek vagyunk, akiket érdekel az ilyesmi: gondolok itt Devilre, Stonefortra és magamra. Sokszor egy ilyen dolog napokig, hetekig, hónapokig téma köztünk, de van úgy, hogy évek múlva valaki rábukkan a megoldásra, és azt megosztja a többiekkel.

Különben nekem is valami biztonsági ok tűnik valószínűnek...elég szar lenne, ha a fedezékben kipattanna egy infracsapda...

Liverbird 2008.11.06. 20:24:28

Bocsika, de hadd kérdezzem már meg, Devil milyen néven fut "civilben"? Persze lehet hogy csak én vagyok ilyen tudatlan, hogy nem tudom. :)

zord 2008.11.06. 21:48:32

Ez az anonim AEROholisták klubja, kivéve engemet...

Zord
.

Devil 505 2008.11.07. 09:09:49

Szia Liverbird!

Annak idején A-6-osként anyakönyveztek. A Devil 505-öt Stephen Coonts ragasztotta rám, de nekem tetszett. Bármilyen időben útra keltem, jó messzire eljutottam anélkül, hogy innivalóért sikítottam volna és ott nem is végeztem rossz munkát. Sajnos 1996-ban utazhattam utoljára, mert valakik úgy döntöttek, hogy elég volt belőlem.

Tehát: Zord említette néhányszor, hogy együtt utaztunk, Ő, Stonefort meg én. Ezekről az utakról én nyomtatásban számoltam be, mert lusta dög vagyok, hogy emellett végre blogoljak is. Segítségként annyi, hogy valóban AEROholista vagyok!

:-)))

Üdv: Devil (az 505-ös!)

zord 2008.11.07. 09:44:18

Ez nagyon tetszett!!!

Bár mostanában vissza kellene fognom magam, de csak azon jár az agyam, hogy jövőre mi fér bele. Nem lenne rossz "tematizálni", mint idén. ÉK, K, D?

gepida 2008.11.07. 11:47:25

1999-es koszovói háborúban az Istranai AMX-ek is részt vettek, hivatalosan 6 db AMX volt a 2. és 51. Stormo-ból. Persze a szerb válaszcsapásra számítva a többi is készültségben volt. Nincs olyan fényképed AMX-ekről amikre bevetési "bomba jel" volt felfestve?

samoth 2008.11.07. 12:57:16

Zord, nektek álommelótok van.:)
Mellesleg az jutott eszembe - olvasva az európai légibázisokon készült beszámolóidat, hogy itthon miért nem tudtok vajon ilyet készíteni? Csak ti vagytok kitiltva, vagy ugy en block minden hozzáértő újságíró?

stonefort 2008.11.07. 13:38:31

Samoth, igazad van, tényleg "álommeló". Olyan helyekre juthatunk el, ahová civilek csak kevesen. Hozzá kell tennem, hogy ezeket Zord és Devil szervezi, néha hónapokon keresztül. Én csak kényelmesen "beleülök a készbe". Nem panasz, de egy árnyoldala van a dolognak, hogy ezek a túrák saját zsebre mennek, ami néha igencsak húzós. Az esetleges cikkből ennek csak egy kis része jön vissza, ha egyáltalán visszajön. Mégis nagyon megéri, mert rengeteg plusz élményt és tapasztalatot adnak ezek az utak, aminek évek múlva is hasznát látjuk, pl. egyre több dolgoról van saját fotónk. (amelyek egy részét már régóta tervezem közzétenni egy saját honlapon, ami azonban egyre tolódik)
Sajnos rosszkor születtünk rossz helyre, mert kissé nyugatabbra ebből akár meg is lehetne élni. Jó példa a "pléhvarnyúban" publikáló két holland, akik mindenhová eljutnak, olyan fotós cuccuk van, amilyen nekem sohasem lesz, mégis annyi marhaságot hordanak össze, hogy a fordításnál at idő nagy része arra megy el, hogyan lehetne olvashatóvá tenni az irományukat.

samoth 2008.11.07. 14:18:35

Hát a két holland cikkei tényleg elég, hm..., hogymondjam, felületesek. A képeik viszont szépek. További sok szerencsés utat kívánok nektek, és legyen sok szép, tartalmas beszámoló belőle!

molnibalage 2008.11.07. 15:21:52

Kik ezek a hollnadok és hol?

Bobby Baccala 2008.11.07. 15:50:12

molni

aranysasban szoktak irogatni :)

stonefort

ezt nem mondjátok komolyan, hogy saját zsebre kell utaznotok...durva :S

stonefort 2008.11.07. 19:44:51

Bobby ez sajnos így van, az utazások saját zsebből mennek, az AS esetében a nagyobb (Farnborough, MAKS) események finanszírozásához RÉSZLEGESEN hozzá tud járulni a szerkesztőség. Kis ország, kis piac, nehezen él meg a repülős szaksajtó. Ahogy Zord barátom mondta, vannak a hozzánk hasonló Aeroholic fazonok, akik áldoznak a dologra, nem is keveset pénzben, szabadidőben. Az éves szabadságunk egy része nem a családra, hanem a repülős rendezvényekre megy el. Félreértés ne essék, ez nem panasz, csak ténymegállapítás. Mindannyiunknak van főállása, a repülős szakújságírás "csak" hobbi.

Bobby Baccala 2008.11.07. 20:04:53

stonefort

na ezt akartam kérdezni, hogy akkoor ezt csak hobbiból nyomjátoke...mindensetre magas színvonalon csináljátok :) (én speciel azt hittem eddig hogy főállásban vagytok)

molnibalage 2008.11.07. 20:05:37

Ja, hogy az a szöveg azért olyan amilyen mert át van írva? Ezt nem tudtam.

Tacsk0 2008.11.12. 13:26:13

>Csiga: mert valszeg valamiféle biztosítékként működik a zárófedél, nehogy a hangárban élesedjen..... amúgy nem tökmindegy???!

bvik 2008.11.12. 15:58:14

Az a USS Forrestal volt 1967-ben. És nem egy zavarótöltet indította el a robbanást. Akit érdekel és még nem ismeri a történetet, azoknak itt egy link, angolul :

images.google.hu/imgres?imgurl=http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/ships/carriers/histories/cv59-forrestal/cv59-fire03.jpg&imgrefurl=http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/ships/carriers/histories/cv59-forrestal/forrestal-fire.html&h=600&w=800&sz=66&tbnid=gZf_Pcx_-hhJzM:&tbnh=107&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Duss%2Bforrestal%26um%3D1&start=3&ei=D-saSa75FYO40gWJh42hDw&sig2=ZqF4YtCLvy3ek5x9rwdpPA&sa=X&oi=images&ct=image&cd=3

Ez egy kép a google-n! Csak végigfutottam, és gondoltam belinkelem.
Láttam erről egy dokumentumfilmet is. Ha jól emlékszem - kérem javítsatok ki ha tévednék - akkor egy nem irányított rakéta volt a felelős. A háború miatt a szokásosnál kevesebb biztonsági szeget alkalmaztak, (asszem 2 helyett egyet )hogy gyorsabban el lehessen azokat távolítani, és gyorsabban indulhasson a gép. Csakhogy ezt a szeget a szél kitépte és valahogy zárlat keletkezett, ami beindította a rakétát. Az eltalált egy Phantomot, és elindított egy láncot, aminek ez lett a következménye. Az egyik A-4-esben az a John McCain ült, aki nemrég elbukta az elnökválasztást!!

üdv

Devil 505 2008.11.12. 16:43:53

Szerintem TacskO az Oriskany-ra gondol.

stonefort 2008.11.12. 17:38:46

Bvik kolléga olvasd el az Aranysas áprilisi számában a vonatkozó cikket, mindkét esemény benne van.

bvik 2008.11.12. 21:19:41

Köszönöm, utánanézek!

bvik 2008.11.12. 21:43:36

Na, meg is találtam. .-)
Rosszul emlékeztem, hogy honnan és hová ment az a rakéta! Szóval Phantom alól egy Skyhawk-ra...Asszem a többi stimmel.
Stonefort, a biztosítószegekről mit tud?
Okozhat ilyen dolog ehhez hasonlót?
Azt a filmet valamelyik Viasat-on láttam (vagy explorer, vagy history).

molnibalage 2008.11.12. 21:55:37

Nat. Geo. Elég részletesen véig vette, hogy mi történt.

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.12. 22:04:00

A Katasztrófák nyomában című sorozatban volt asszem... Szokásos bibi: sok kis apró tényező összejátszása torkollott katasztrófába.

Tacsk0 2008.11.13. 19:49:25

> Szerintem TacskO az Oriskany-ra gondol.

Allesmor Obranna 2008.11.14. 20:36:35

Hogy mi ehette meg az orrkúpot? Elképzelésem sincs, de píárfotónak egy kicsit erős...

stonefort 2008.11.14. 22:51:47

Érdekes kép. Torlónyomás és (vagy) hő. A furcsa, hogy mintha a belső merevítés mentén kopott volna le a festék. Ha ez igaz, akkor arra utal, hogy még nincs benne működőképes radar, mert annak még a szálerősítésű műanyag vastagsága/eloszlása is befolyásolja (?) a működését. Vagy a PESA rendszerű antennák ebből a szempontból is eltérőek, Zord mi a véleményed?

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.14. 22:52:22

Van ennek a gépnek radarja, vagy egyenlőre csak súly van az orrban? Csak mert a kopásoknál van hogy úgy tűnik, mintha a festék alatt fém lenne. Ha esetleg tényleg fémből van, az nem képzelhető el, hogy ilyen kúpból kevés van a gyárnak (mert úgyis ritkán használják) és egy régebbit tettek fel a gépre? Jó lehet, hogy marhaság, de egy tippnek megteszi :)

Rommel28 2008.11.14. 22:54:08

Ha megnézitek egy Mirage függeszthető tartályának az elejét az pont ugyanígy néz ki.

zord 2008.11.15. 08:13:10

Háááát, én nem mernék sok mindent jósolni.

Nem tetszik a mérőcső jelenléte, meg a merevítők. Persze sok mindent ki lehet kompenzálni az antennában, a kérdés csak az, hogy mit érdemes (pénz) inkább tenni: jó minőségű radomot csinálni, vagy basztatni az antennát. Én az előbbire hajlanék ösztönösen, de lehet, hogy ez távolról sem olyan egyszerű probléma.

Zord

stonefort 2008.11.15. 11:02:28

Tovább gondolva a dolgot valószínű, hogy nincs benne radar. A korszerű AESA/PESA antennával szerelt radarok előtti orrkúpon (F-16Block 60, Rafale, Super Hornet, B-1B, F-15SG) ugyanis amennyire emlékszem, még Pitot cső sincsen. Ezen meg van. nyilván a dinamikus nyomás pontosabb érzékekelése miatt, amire a berepülés alatt van szükség. Van olyan fotó a Szu-35BM protóról, amelyen nincs Pitot cső, abban lehet működőképes radar. Ellentmond viszont, hogy az indiai MKI-ken és a maláj MKM-eken is van Pitot cső a PESA radar ellenére. Úgyhogy továbbra is nyitott a kérdés.

Tacsk0 2008.11.15. 13:29:42

Nem látom miért kellene egy Pitot csőnek fémből lennie? Manapság egy Forma-1 autó kerékmerevítője se vastagabb és az szintetikus anyagból van és szerintem nagyobb erőhatások érik, mint egy Pitot-csövet.

Mondjuk az oroszoktól kitelik, hogy homokfúvóval tisztogatták a gép orrát, attól ilyen, vagy egy másik gép ráfújt forszázson? Egyébként egy prototípusban logikus lehet a radar kibetonozása, mert ha leperecel, akkor nem kell annyit ásni utána, hogy a gaz kémek elől feltakarítsák a titkokat - az oroszoknál pedig nem a legjobb a repbiztonság.

molnibalage 2008.11.15. 13:50:09

"Nem látom miért kellene egy Pitot csőnek fémből lennie? Manapság egy Forma-1 autó kerékmerevítője se vastagabb és az szintetikus anyagból van és szerintem nagyobb erőhatások érik, mint egy Pitot-csövet."

Mert a vadászgép az felmegy 18 ezer méterre is és ott -56 fok van a földön meg nem. A Forma 1-es autó 330-cal megy max. a vadászgép mehet 100 méteren 1.2 Mach-hal is. Annyit már nem bír a kompozit, sem mechnikai sem hőterhelésben. Magasan a higed miatt meg létezik ridegedés is.

Allesmor Obranna 2008.11.15. 17:31:22

Azon perverzeknek, akiknek a Gripen forszázson csupán csak hajszárító, íme egy kis kárpótlás, ha már lúd, legyen kövér alapon:

www.airforce.ru/photogallery/pichugin/mig-25/index.htm

www.airforce.ru/photogallery/pichugin/tu-22/index.htm

Allesmor Obranna 2008.11.15. 23:08:41

Ezek is csak hajszárítók. Az én képeimen az átmérő közel két méter! :)
Na jó, ezek sem a meghitt csöndjükről híresek...

Allesmor Obranna 2008.11.16. 02:25:05

Holland bemutatópilóta repülése belülről. Érdemes megfigyelni, hogyan dolgozik a szárny, milyen hanghatások vanna akis- és nagysebességű áthúzásokkor, mikor mit figyel a bácsi, hogyan érzi magát 9g-nél, miképp vörösödik bele a negatív terhelésekbe.

www.youtube.com/watch?v=i5Si_CUC8uE

Tacsk0 2008.11.16. 15:53:10

Tu-160 lesz az igazi, annak van lángja, azért lett az a típusjezése, mert annyi decibel.

Esetleg ha van valakinek képe a Pluto / Tory-II 1964-es próbajáratáról, bár szerintem azt nem lehetett lefotózni, mert direkt atomreaktoros hajtású ramjet volt és a sugárzástól megfeketedik a film.

Allesmor Obranna 2008.11.16. 16:33:19

van egy jó kis film, annak nyomán írtam a cikket.
Fenn van a youtube-on, öt részletben.
Nagyon érdekes, haogy a fúvócsőbe befilmezve látszik az izzó reaktor.

zord 2009.11.11. 16:07:35

November 4-én Afganisztánba települt felderíteni négy istranai AMX, Tornadókat váltanak fel. Nyáron 10 géppel kinn voltak Nellisen.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2023.12.15. 11:40:56

Amx verso la pensione: nell'aprile 2024 verranno dismessi

Meanwhile, in April 2024 the Air Force will definitively retire the old AMXs, used since 1989 and now obsolete, replaced by the more modern Eurofighters.

www.trevisotoday.it/attualita/istrana-nato-esercitazione-12-dicembre-2023.html
süti beállítások módosítása