Katapultált, és lényegében sértetlenül úszta meg Peszeki "Peszke" Zoltán őrnagy, a ma 1552-kor Kecskeméten balestet szenvedett a 15-ös oldalszámú MiG-29-es pilótája. A vizsgálat megkezdődött, de bármi derüljön is ki, egy dolgot már most tudunk. Akárcsak januárban a Mi-8-as óballai katasztrófájánál, a jelenleg készültséget adó hazai vadászrepülő erők feladatvégrehajtásához szükséges feltételrendszert a Honvédelmi Minisztérium nem biztosítja, annak vezetése folyamatos mulasztásssal veszélyeztetést követ el. Ez most vonatkozik a 44-es úton utazókra is, akiket merő véletlenségből nem csapott el a magára hagyott 29-es. Szerintem egy jó ügyvéddel szét lehetne szedni ezeket!
A színvonal, melyen a MiG-29-es közösség vegetál, már réges-rég nem a harcászati hatékonysággal kapcsolatos kérdéseket vet fel, hanem repülésbiztonságiakat. Egy tisztességes független repülési hatóság (itthon a megváltozott szervezet ellenére kétes, hogy az)szakmai alapon bevonja az üzemeltetési engedélyét, szakszóját annak a szervezetnek, pilótának, aki nem repül egy minimális óraszámot, stb. Ez az óraszám, annak összetétele szakmailag teljesen egyértelműen meghatározható lenne a MiG-29-es közösség esetében, ám mégsem teszik. Bűnösök közt cinkos, aki hallgat. És ez vonatkozik a katonai-szakmai elöljárókra is, egytől-egyig!
Remélem, hogy ha valakire a "kivizsgálók" rá akarják húzni a vizes lepedőt, most résen lesz az a parancsnok is, akinek egy néhány éve történt súlyos, főbenjáró esemény kapcsán az egész szakma megvédte eddig a hátsóját, mert a maga furcsa stílusában ugyan, de kiállt emberei mellett. Nem parolázni kellene a miniszter úrral és (média)lakájaival együtt, hanem egyszer jól kiosztani a nyilvánosság előtt őket! Mi veszhet? Néhány év kicsinke repülése? A nyugdíj? Ugyan már. Minden megvolt, minden megvan, minden meglesz. A becsületbeli örökségre kellene most már odafigyelnie.
De a lényeg, hogy Peszke él, és "rendben van"! És ezúton is köszönet a katapultműhelyben dolgozóknak!
Zord Gábor László