Idén elmaradt a magyar Gripen-oktatók légi utántöltési kiképzése, amelynek biztosítása részét képezi a bérleti megállapodásnak – jobbanmondva az, hogy beül mögéjük valaki a kétüléses gépekbe, és megmutatja, hogy miként kell is azt csinálni (a tankert a Honvédelmi Minisztériumnak kellene biztosítania valahonnan, nyilván ellenszolgáltatásért cserébe). A HM – mint szokott – pénzhiánnyal küzdött, de kiderült: a svédek is örültek, hogy jó ügyfélhez méltóan nem hajtották be rajtuk a tervet. A Gripennel ugyanis továbbra sem lehet kiképzésszerűen légi utántöltést végrehajtani.
A múlt héten egy újabb szerény lépéssel került közelebb a típus ehhez a célhoz, amikor egy C és egy D Gripen a Marseille-hez közeli Istresbe települve kvalifikációs utántöltéseket hajtott végre a francia légierő C-135FR-jéről. A pilóták a svéd beszerzési hivataltól (FMV) és a típus légierős tesztelőitől (TU JAS) érkeztek, hogy „kitapossák az utat”.
A C-135FR (mely a lényeget illetően megegyezik az amerikai KC-135R-ekkel) immár a negyedik tanker típus, melyre a Gripen csatlakozott. Legelőször egy „mockup” csővel még az egyik Gripen proto csatlakozott a RAF VC-10-eséhez (ezzel nyugtatták a potenciális kuncsaftokat, hogy van élet az A/B-n túl...), aztán jött a Dél-Afrikai Légierő B-707 tankerje, majd a svédek saját átalakított C-130-asa. A kvalifikáció mitagadás, nagyon elhúzódik. Ebben közrejátszott, hogy a saját Hercules átalakítása számtalan akadályba ütközött a szárny alatti konténerek integrációs problémái miatt – a gép, mint tanker, máig nem állt rendszerbe, annak ellenére, hogy a KC-130-asok úgy négy évtizede pumpálják a kerót világszerte Avianótól a Falkland-szigetekig.
Az FMV és a TU JAS remélhetőleg hamarosan megírja papírjait, és a légi utántöltésre már régóta alkalmas gép jogosítást is kap erre, ahogy azok a hajózók is, akik a magyar pilótákat kiképezhetik a kényes manőverre.
Az egy más kérdés, hogy a minimális repült órák, az alacsony géplétszám miatt teljességgel irreálisak a „telepíthető, többfeladatú” magyar Gripenekkel kapcsolatos ambíciók. Magyarán szólva vitatható, hogy a légi utántölthetőség előlép-e valaha releváns kérdéssé ebben az országban.
Zord Gábor László
A következő képekért pedig köszönet Ulf Lindström és Peder Söderström uraknak az FMV-től. Az utóbbi berepülőpilóta, aki részt vesz a programban.
A franciaországi munkában a 254-es és a 824-es oldalszámú gépek vettek részt.
A nyilvánosságra került képeken a töltés kizárólag a szárnyak alatti konténerből történik, a svédek rendelkezésére bocsátott C-135FR nem volt felszerelve a merev tankolócső végére illesztett hajlékony tömlővel és kosárral, amit a puha „tengerészeti tollaslabdával” szemben találóan iron maidennek hívnak a NATO-szlengben.