Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Légi utántöltésre várva

2007.11.27. 19:37 | zord | 25 komment

Idén elmaradt a magyar Gripen-oktatók légi utántöltési kiképzése, amelynek biztosítása részét képezi a bérleti megállapodásnak – jobbanmondva az, hogy beül mögéjük valaki a kétüléses gépekbe, és megmutatja, hogy miként kell is azt csinálni (a tankert a Honvédelmi Minisztériumnak kellene biztosítania valahonnan, nyilván ellenszolgáltatásért cserébe). A HM – mint szokott – pénzhiánnyal küzdött, de kiderült: a svédek is örültek, hogy jó ügyfélhez méltóan nem hajtották be rajtuk a tervet. A Gripennel ugyanis továbbra sem lehet kiképzésszerűen légi utántöltést végrehajtani. 

A múlt héten egy újabb szerény lépéssel került közelebb a típus ehhez a célhoz, amikor egy C és egy D Gripen a Marseille-hez közeli Istresbe települve kvalifikációs utántöltéseket hajtott végre a francia légierő C-135FR-jéről. A pilóták a svéd beszerzési hivataltól (FMV) és a típus légierős tesztelőitől (TU JAS) érkeztek, hogy „kitapossák az utat”.

 

A C-135FR (mely a lényeget illetően megegyezik az amerikai KC-135R-ekkel) immár a negyedik tanker típus, melyre a Gripen csatlakozott. Legelőször egy „mockup” csővel még az egyik Gripen proto csatlakozott a RAF VC-10-eséhez (ezzel nyugtatták a potenciális kuncsaftokat, hogy van élet az A/B-n túl...), aztán jött a Dél-Afrikai Légierő B-707 tankerje, majd a svédek saját átalakított C-130-asa. A kvalifikáció mitagadás, nagyon elhúzódik. Ebben közrejátszott, hogy a saját Hercules átalakítása számtalan akadályba ütközött a szárny alatti konténerek integrációs problémái miatt – a gép, mint tanker, máig nem állt rendszerbe, annak ellenére, hogy a KC-130-asok úgy négy évtizede pumpálják a kerót világszerte Avianótól a Falkland-szigetekig.

Az FMV és a TU JAS remélhetőleg hamarosan megírja papírjait, és a légi utántöltésre már régóta alkalmas gép jogosítást is kap erre, ahogy azok a hajózók is, akik a magyar pilótákat kiképezhetik a kényes manőverre.

Az egy más kérdés, hogy a minimális repült órák, az alacsony géplétszám miatt teljességgel irreálisak a „telepíthető, többfeladatú” magyar Gripenekkel kapcsolatos ambíciók. Magyarán szólva vitatható, hogy a légi utántölthetőség előlép-e valaha releváns kérdéssé ebben az országban.

Zord Gábor László

 A következő képekért pedig köszönet Ulf Lindström és Peder Söderström uraknak az FMV-től. Az utóbbi berepülőpilóta, aki részt vesz a programban. 

A franciaországi munkában a 254-es és a 824-es oldalszámú gépek vettek részt.

A nyilvánosságra került képeken a töltés kizárólag a szárnyak alatti konténerből történik, a svédek rendelkezésére bocsátott C-135FR nem volt felszerelve a merev tankolócső végére illesztett hajlékony tömlővel és kosárral, amit a puha „tengerészeti tollaslabdával” szemben találóan iron maidennek hívnak a NATO-szlengben.

  

 

Címkék: gripen légi utántöltés kc 135fr fmv air refuelling probe and drogue

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3244676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerekes Sándor 2007.12.31. 14:26:33

Miért kellett egyáltalán a Gripenre BEHÚZHATÓ utántöltő cső és emiatt új törzsrész, 108 helyett 210 milliárd forintért? Ha a franciáknak teljesen megfelelt a Mirage az utólag ráépített merev csővel, akkor nekünk minek nagyzolni?

Manapság már kompozitból is megépíthető, így a radarvisszaverést sem növeli, a 20km/h max. sebességcsökkenés pedig nem oszt, nem szoroz. A kilátást sem csökkenti, afrikai francia légió Mirage F1 szikla-kerülgetős kabin videóival tele van a Youtube.

A behúzás csak eggyel több hibalehetőség, inkább lett volna merev cső az orrára, plusz a hátára egy nyílás az USAF-típusú szárnyas boom fogadásához - utóbbihoz nem kell akkora pilótakiképzés, mert a tanker kezelője találja el az egyenesen haladó vadászgépet.

Egyébként kapnak-e a magyar Griffek buddy-buddy konténereket, hogy tudjanak nagy tankergép nélkül is utántöltést gyakorolni? Annak lenne értelme.

zord 2008.01.01. 03:50:56

Hát az igazság az, hogy az utántöltési lehetőség megteremtése csak ránézésre olyan egyszerű feladat, egy olyan "szűk" környezetben, mint egy vadászgép, sok mindent meg kell fontolni. A kétféle fogadási képesség csak kevés típuson valósult meg éppen emiatt.
A svédek úgy döntöttek (miután merev mockup csővel repületék a kezdeti csatlakozásokat), hogy kell a behúzható cső. Nem ismerem az indokaikat, de az igazság az, hogy a típusok többsége behúzható csővel dolgozik, valóban a franciák kivételek. Tény, hogy a Gripen C/D (és persze az EBS HU) törzscsere egyik kiváltó oka a behúzható cső elhelyezésének strukturális kialakítása volt.
Buddyról nincs szó, egyébként igazad van, lenne értelme a gyakorláshoz. Kapásból a Rafale/Etendard konténere elférne szerintem a 39-esre is. Azt hiszem azért nem erőltetik, mert a kis üzamennyiség miatt átadásról nem igazán lehetne szó.

Üdv,

Zord

Kerekes Sándor · http://www.vipmail.hu 2008.01.04. 20:20:28

Érdekes, hogy a LAVI gépen meg tudták oldani mindkét töltési módot, pedig az is kicsi gép - sőt ők még buddy konténert is használtak és maga a töltőgép is egy aprócska A-4 könnyű vadászbombázó volt:

www.globalsecurity.org/military/world/israel/images/lavi6.jpg

www.globalsecurity.org/military/world/israel/images/lavi7.jpg

Ilyesmire nekünk is telhetne, ha akarnánk!.

zord 2008.01.05. 05:40:22

Ha akarnánk, és a költségvetés 2 százalék GDP lenne, bámit meg lehetne csinálni. De ez illúzió. A Gripen-módosítások horribilis összegbe kerülnek.
Az egy töltési mód bőven elég. Egy hadműveletben mindig van kosaras tanker, már csak azért is, mert a NATO gépeinek jelentős része ilyen módszerrel tankol. Az ami KC-135 merev boomjára is szerelhető kosaras cső (már csak a Navy állandó kiszolgálási igénye miatt is).
A legszűkebb keresztmetszet Magyarországon inkább az, hogy ki tudjuk-e használni ezt a lehetőséget? Hogy képezzük ki/tarjuk fenn a jártasságát az embereknek? (itt jönne jól a buddy módszer). Meg aztán az, hogy 14 gépes flottával el tudunk-e jutni olyan helyekre, ahol a légi utántöltésnek van annyi relevanciája, hogy megéri a befektetés. Szerintem ezzel a géplétszámmal csak a hazai QRA biztosítható megnyugtatóan, ahol nincs sok jelentősége a légi utántöltésnek. Ilyen alapon a JAS 39A/B is maradhatott volna, jóval kevesebb pénzért. És már rég itt lenne, rendszerben.

Szentesi Zöldi László 2008.07.01. 18:10:33

Gratulálok a blogodhoz, Gábor!

Blade 2008.07.01. 21:33:59

A holtponton nehéz túljutni, azaz megszerezni a kiképzést. Nem egy óriási kunszt reptechnikai szempontból, hiszen egy felhő géppár hazarerepülés minimum időben vagy egy géppár műrep jóval többet kiiván szerintem.

A jártasság megtartására részt kell venni komolyabb gyakorlatokon, ahol mindig alkalmaznak tankert is. A mostani F-15 bulira is rá lehetett volna szervezni, de még nem érett meg rá a helyzetünk.

A tankolási lehetőség ma már alapkövetelmény, nemcsak plussz alk-i potenciál...
Ahol lesz tanker ott sokkal hatékonyabbban ki lehet majd használni a légi időt egyéb kiképzési szempontból is.

zord 2008.07.02. 02:00:30

Ha már van, egyértelmű, hogy ki kell használni, fentebb inkább arra céloztam, hogy az A/B-vel is nagyon jó kis AMRAAM-shooteres légvédelmi képességet tudnánk felmutatni, AAR ide vagy oda.
Az érdekelne, hogy mennyire gáz a manőver Gripen-specifikusan. Egy FMV-s berepülőpilóta egyszer azt mondta nekem, hogy a C/D értékelésekor egyértelműen lepontozták a fogadócső helyzetét, ami lényegében egy vonalban van a pilótával...persze valszeg hozzá lehet szokni...
Remélem, idén néhányotoknak meglesz a papír!

zord 2009.05.15. 14:14:27

A lengyelek már töltikéznek:

http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/090407-F-6286F-193.jpg

A fotó április 7-én készült a 100. ARW (Mildenhall) KC-135-öséből.

Ugyanők egy hétre most Tamperében voltak, ahol a finn Hornet-hajózókat tanították két Navy-s 18-as oktatóval együtt.

Zord

Allesmor Obranna 2009.05.16. 16:26:16

Egyre több helyről olvasom, hogy a két nagyhatótávú harcászati repülőgép, a Szu-34-es és a MiG-31-es katapultülése masszázsfunkcióval is rendelkezik.
Érdekes.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.16. 16:37:52

@Allesmor Obranna: Kell az. Igazság szerint soha nem értettem, hogy a jenki és más zsokék hogyan bírnak annyit egyhelyben ülni? Őket nem fenyegeti az a veszély, mint az utasszálító gépek utasait (trombózis?). Vagy pusztán a zsibband láb, amit nem tudnak használni x óra ücsörgés után? Vagy pusztán a rossz vérkeringés is baj lehet. X óra DCA küldetés után hirtelen, ha jön egy dofgight az nagyon kellemetlen lehet...

Allesmor Obranna 2009.05.18. 20:27:44

A startrakétás 21-esek után itt egy másik kuriózum, együléses Super Hornet tart bemutatót Japánban, állítólag 2005-ben. Szerintem ez a videó nem olyan régi, bár a manővereknek közük nincs se Ricardo Traven, se a Rhino Demo Team műsorához. Ilyen pl a nagy állásszögű lassúrepülésből idított looping, ami a kétülésesnél csak egy lassú leborításig szokott elfajulni. Nekem személy szerint jobban tetszik az együléses SH mint a potyautasos.

http://www.youtube.com/watch?v=vYGYlersAKA

Túl jó minőség ez 2005-höz képest.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.19. 08:42:25

@Allesmor Obranna: Miért túl jó? A svájci C Hornet is mutatott hasonlókat 2005-ben Zeltwegben.

Allesmor Obranna 2009.05.19. 20:06:38

Így van, sőt a finn Hornet is. De ez Super Hornet és itt szintén megvan a tolóerőéhség, azaz nem akar se a Hornet, se a SH mindenáron egetfúrni mint valami Eagle. Nagyon ritkák a nem lendületből végrehajtott függőleges erődemonstrációk ezekkel a darazsakkal.

Allesmor Obranna 2009.05.20. 22:37:40

Repüljünk iszonyat hangos Tu-22-essel!
A régi verzió, a főmájszternek erősen szexuális napszemüveg lett a feladathoz kiutalva... :)

aviaart.ru/index.php?page=61&id_foto=290&id_project=46&p=2

block50 2009.05.21. 08:21:10

@Allesmor Obranna: Még most sem tudom eldönteni, hogy poénnak szánta azt a napszemüveget, vagy véresen komolyan..! :-))

Ami érdekesség volt az a személyzet bekötése.
Azt tudtam, hogy a katapultálás lefelé történt ezekből a gépekből, de azt nem, hogy beszálláskor az üléseket így leeresztették és kvázi a földön szíjjazták be őket.

Bobby Baccala 2009.05.21. 11:49:04

hogy a keleti blokkban miért úgy néznek ki mint szedett-vedett alkesz brigád?

block50 2009.05.21. 13:22:08

@Bobby Baccala: Mert könnyen lehet, hogy azok...! :-)))

Allesmor Obranna 2009.05.21. 18:54:04

Tényleg egy kicsit slampos a megjelenés, de átnézve az egyenruhákat, mindenkié korrekt, már ami a rendszeresített viseletet illeti. Itt több generációnyi téli öltözet figyelhető meg.
Azért tény, hogy neméppen profi csapat látszatát keltő a kinézet.
Sajnos az alkohol arrafelé komoly probléma.

Bobby Baccala 2009.05.22. 12:55:58

@Allesmor Obranna:

megmondom őszintén hogy a magyar hajózók se néztek ki különbül régebben...és nem csak a rendszeresített ruha keltett komolytalan benyomást, hanem sokszor az egyének külső adottságai is...alacsony, sörhas, bajusz...szal nem az a superman alkat amit elméletileg elvárnak az orvosi vizsgálaton.
persze lehet hogy rosszul látom, de nekem ez jött le.

azt se nagyon értem hogy ilyen komoly technikát hogy lehet rábízni alkoholistákra?

toth.tomi 2009.05.22. 14:27:45

Életképek napjainkból, főszerepben az "alkoholisták"

mary.strizhi.info/2009/01/14/348/

zord 2009.05.22. 14:35:19

@toth.tomi:

Komolyan mondom, az orosznál arcokat fotózni se lenne utolsó.
A linkeden felhívnám a figyelmeteket a lézeres közelségi gyújtós R-73-asra. Nekünk rádiós van még (fél évig...)

Erről jut eszembe. A Gripen-marketing relatíve elején úgy 1996-97-ben egy Saab-os azt nyilatkozta nekem (lehet, hogy meg is írtam egy cikkemben) hogy ha kell Alamo-t és Archert is integrálnak Gripenre...(az igazsághoz hozzátartozik, hogy akkoriban az AMRAAM-export még nem volt biztos, és egyebek mellett a svédek bíztak a Active Skyflash programban is, amit aztán töröltek)

Zord

Bobby Baccala 2009.05.23. 13:20:20

@toth.tomi:

http://mary.strizhi.info/wp-content/uploads/2009/01/dsc01415.jpg

dobozos dzsintonyik :D nagggyon horzsol...komolyan ilyen palikra egy hintalovat sem bíznék :)

toth.tomi 2009.05.23. 14:56:17

Az igazi arcok nem is a pilóták, sokkal inkább a műszakiak között vannak szerintem :D

pl ilyen jól öltözött legények pakolják alád a gépet: mary.strizhi.info/wp-content/uploads/2009/01/dsc01352.jpg

GSF 2009.05.24. 11:43:33

Nem a külsőségek számítanak, hanem a belbecs, mi munka közben s az eredményekben mutatkozék meg legpompázatosabban.

Allesmor Obranna 2009.05.24. 12:20:22

Érdekes kis vita alakult ki a militarifotózon a Mi-28N-ek önvédelmi képességével kapcsolatban.
Arról diskurálnak, hogy a kaukázusi régióba küldött széria Mi-28N-eken nem látni semmiféle önvédelmi berendezést, vagyis azokat a szárnyvégi konténereket, amelyekkel az immáron Mi-28NM névre átkeresztelt egykori Mi-28N (vagyis az Arbalet radaros "Longbow" változat) el van/lesz látva.

olvasgatni innentől kezdve:

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=99988&page=1245

süti beállítások módosítása