Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

2017: A fordulat éve a "légierőnél"?

2017.12.25. 22:22 | zord | 76 komment

A kritika akkor lehet építő, ha az elért eredményeket is elismeri. A LégierőBlogger álláspontja szerint a honvédség repülő- és légvédelmi erőiben idén sok minden olyan dolog megtörtént, mely már régóta váratott magára, így jogos lehet 2017-nek a fordulat, vagy a kitörés éve címet megelőlegezni. Persze - tegyük hozzá - a velünk tovább élő nagy problémák, nyitva maradt kérdések dacára...

161227_mistral_3erk.jpg

2016-17 fordulóján megérkeztek Magyarországra a Mistral rakétakészlet-megújítás keretében az új M-3-as rakéták (észt fotó).

170621_ujmajor_toly17felkeszules_3_bl.jpg

A 2014 augusztusi szerződés értelmében Matis multifunkciós célzókészülékek is érkeztek, melyek lehetővé teszik az új rakéta megnövelt lehetőségeinek kihasználását. Ezek először a TOLY17 gyakorlat kapcsán bizonyították, hogy a világ alighanem leghatékonyabb harci helikopter/páncéltörő rakéta kombinációjával (AH-64/Hellfire) szemben is versenyképessé teszik a Mistral fegyverrendszert. (Benedek Levente fotója)

170322_gripen_ms20.jpg

Februárban aláírták a Gripenek MS20 konfigurációra való korszerűsítésének, valamint az éves repült óraszám 1600-ról 2000-re "növelését" lehetővé tevő szerződést az FMV-vel. (FMV fotó)

aero_17maj_zgl_felderito_ami_reccelite_2016amatrice.jpg

Tavasszal híre jött annak, hogy a nagyfülűek finanszírozásával RecceLite felderítő konténerre is szert tesznek Gripenjeink. Az illusztrációt az AMI készítette 2016-ban ilyen eszközzel (használják AMX-ről és Tornadóról egyaránt) a földrengés sújtotta Amatricéről.

170324_szn_zlin_erk_1.jpg

Márciusban a Jak-52-esek leváltására megérkeztek a Zlín Z-242L-ek, ha a hírek szerint rendszerbeállásuk nem is nevezhető diadalmenetnek, s a "felderítő" Z-134LSi gépekről sincs még hír...mikorra lesz meg a nyolc példány? (az év végi, hazai állami repülőszakember képzés helyreállításáról szóló bejelentések ismét csak reményt keltőek)

170324_szn_jtacsim_1.jpg

Az amerikai adófizetőknek hála egy magas színvonalú JTAC-szimulátorral gazdagodott Szolnok...belefért volna önerőből is, máris jobb lehetne a szánk íze. "There is no free lunch".

170520_ke_mi17haza_an-124-c17_5.jpg

Májusban visszahozták novoszibirszki nagyjavítás után Oroszországból a Mi-17-eseket (mármint négyet, a maradék egy később ment ki), ami a szállítóhelikopter harcérték nagymértékű javulásához vezetett. Kár, hogy alapvető korszerűsítésre (NVG/túlélőképesség) nem használták fel az alkalmat - uniós szankciós és "ennyi időre minek?" indoklással.

171025_ke_elso_lgb_168s.jpg

Októberben először repültek a Gripenek bombával, ami az V4 EUBG CAS képességcélhoz képest diszkrét 22 hónapos csúszás. Újabb repülésre, pláne dobásra (tudtunkkal) azóta sem került sor, szóval a fontos fejlemény után azért várjuk a folytatást...szintén fontos előrelépés volt a csatlakozásunk a NATO PGM MoU-hoz, bár azt itt is meg kell jegyezni, hogy az internacionalizmus sohasem lehet a nacionalizmus alternatívája katonai kérdésekben.

171202_ke_mi-24_an-124_096s.jpg

November-decemberben elkezdődött a 2013 óta álló Mi-24-esek kiszállítása Pétervárra nagyjavításra. Ezzel helyreállhat a harci helikopteres képesség - korszerűsítésről hivatalosan szintén nincs szó, de nem hivatalosan talán igen.

171223_mh_a319_1.jpg

Az év legfontosabb "revelációja" december végéig váratott magára: a nemzeti légi szállító képesség helyreállításának megkezdése, két ex-Air Berlin/ex-Eurowings Airbus A319 beszerzésével. Reméljük, az igazi katonai szállítógépekről, az An-26-osok utódairól sem feledkeznek el, amikor tavasszal ezek a "multifunkciós kormányzati szállítógépek" (LégierőBlogger terminológia) megérkeznek.

Zord

Címkék: képzés 2017 légierő reccelite Gripen Mi-24 JTAC Mi-17 GBU-12 LGB nagyjavítás Mistral-3 MS20 Z-242L

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr7213523953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2017.12.25. 22:39:41

Sok minden történt idén. Fordulat éve volt-e 2017 az úgynevezett magyar légierőnél?

Zord

Beat it! 2017.12.25. 23:18:31

Idén zajlott a vetés, jövőre jöhet az aratás. Ezt a szállítógépek, Mi-24-esek, Zlin-ek beérkezésére mondom. Valóban lehet ez a fordulat éve. És ez csak a kezdet, további fejlesztések szükségesek.
Vajon miért csak most, 2017-ben tudta, merte ezeket meglépni a kormányzat, miközben 2010 óta vannak hatalmon?
Még azonban ennek ellenére is az a véleményem, hogy a 2018-as választásokon a jelenlegi politikai palettáról nem látok olyan ellenzéki erőt, aki a fejlesztést folytatná. Talán a Jobbik, esetleg. De őket is csak a nemzeti elköteleződés miatt tartanám számításban. Nem tudom vannak-e szakértőik.

A RecceLite-ről eddig nem hallottam. Csak egy lebegtetett szándék, vagy komoly tapogatózás?

Open Skies 2017.12.26. 01:00:54

Mit jelent az hogy a "a nagyfülűek finanszírozásával "?

zord 2017.12.26. 01:26:20

@Open Skies: a felderítést fizetik a felderítők.

Zord

Rommel28 2017.12.26. 11:31:18

A Mistral M3-ról van valahol elérhető info? Mert az észt szállításokat kivéve a gugli nem ad ki semmit, még az MBDA oldalán sem találtam semmi hivatalosat/promóanyagot.

Beat it! 2017.12.26. 11:51:52

@Rommel28:
www.zrinyimedia.hu/cikk/62038_foldkozeli_celok_ellen

Egy jó írás, darabszám nélkül. Úgy emlékszem, Zord is írt róla egy cikket, az mno.hu-n talán megvan. 100-200 közötti darabszámú rakétát vettünk. Mintha arról is láttam volna cikket, amikor meghozták őket.
A lényeg a nem ismert részletekben rejlik. Vajon mind a 9 MCP-SHORAR és mind a 45 Atlas (+ járműveik) üzemképes?

zord 2017.12.26. 16:12:00

Az MBDA marketing okokból nem nyomja a témát. Még el lehet zsonglőrködni az M-1 (!) és M-2 készletekkel is a nemzetközi piacon (lásd, az OEM segítségével az Arzenál is meg tudta csinálni, hogy tovább húzzák az M-2-esek). De azt kell látni, hogy az M-3 nemcsak "form and fit replacement". Ez egy teljesen új rakéta, sokkal többet tud. Az hogy egy manőverező, infracsapdákat nagyban köpő Banshee-re a meghívott tizenvalahány ország képviselői előtt egyindításos bemutató lövészetet mertek végezni vele, sokat mond.

Az Aeromagazinban írtam róla a 2014-es szerződéskötés kapcsán részletesebb cikket.

A lényeg most az, hogy vegyes a M-2/M-3 készlettel visszaálljanak oda, ahol az elején elindult a magyar Mistral történet. Egy újabb szerződéssel talán rövidesen meglesz.

Sajnos MCP fronton nem tudni, hogy mi történik. Nagyon jó lenne (akár a SHORAR radarok megtartása, funkcióváltása mellett) ellépni (A)FAR radar felé, lehetőleg "zsiráf" konfigurációban, de kellene egy EO felderítő csatorna is a C2 rendszerbe. Mivel azonban az integráció a Kub-utód felé fontos, ez lehet, hogy még sokáig várat magára.

Hadrafoghatóság vonatkozásában sajnos nincs annyira egyszerű dolga az embernek, mint a repülőtechnikánál...

De ha a történelem érdekel titeket, a 2004-es 5.-12. átvételkor ez volt a helyzet:

(üzemképes/összes):
MCP
0 / 9
("Korlátozottan" 3 / 9)
IFF
0 / 9
ATLAS
45 / 45
AIDA
30 / 45
TRC9500
31 / 46
TRC9200
22 / 49

hadmernok.hu/2009_1_varga.pdf

Zord

Beat it! 2017.12.26. 17:47:26

@zord:
Elolvastam a cikket. Horrorisztikus volt az akkori helyzet. Nem értem, hogy egy légvédelemre szakosodott alakulat (Nagyoroszi) miért csúszott így szét. Tudtam, hogy a győri Arrabonánál magas a műszaki kultúra szintje, most azonban még jobban nőttek a szemeben.
Viszont ez egy 2009-es cikk, 8-9 éves szintet tükröz, már-már történelmi távlat. Remélem azóta sokat javult a helyzet.
Valószínűleg erre a problémás időszakra emlékeztem, biztosat azóta csak egy bennfentes tudna, milyen manapság pl. az MCP-k bevethetősége. De remélem, hogy szinte hibátlan.

"A lényeg most az, hogy vegyes a M-2/M-3 készlettel visszaálljanak oda, ahol az elején elindult a magyar Mistral történet. "
- hova is kell visszaállni, mire utalsz?

Az Aeromagazin cikket sajnos nem találtam a neten.

Elvileg egy MCP-hez 5 db ATLAS tartozik. Az új M3-as rakétákkal viszont nőtt a HMZ. Vajon ezt az üteg változatlan elhelyezkedésével arra használják ki, hogy jobb legyen az átfedés az oltalmazott terület felett, vagy inkább jobban "széthúzzák" az ATLAS-ok közti távolságot, növelve az oltalmazandó terület nagyságát?

Pénzéhescsöves 2017.12.26. 18:53:16

A Griffekre térve.. az MS20 tartalmazza-e a PS-05/A radar MK4-es verzióra való frissítését? Mi a helyzet a közeli légiharc rakéta fronton.. és a hozzá szorosan kapcsolódó HMD tekintetében? Lesz-e Cobra/Stryker I vagy az annak egyenes ági leszármazottja, a Stryker II (utóbbi esetében nincs szükség NVG-re és az azzal együtt járó korlátozásokra)?

Mi a helyzet a légvédelemmel? NASAMS netán? Ehhez szorosan függ, hogy sokan említik az AMRAAM korlátozásokat (Kele még hardvereset is írt). Ez nem lenne-e kihatással a légvédelemre amennyiben az előbb említett rendszer lenne a befutó. Amúgy ha tényleges a korlátozás, hogy hogy anno AMRAAM-al is adtak keszit meg BAP-ot?

Amúgy kissé késve, de kellemes ünnepeket mind a blog gazdának, mind a hozzászólóknak és olvasóknak.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.26. 22:27:07

MS20 tartalmazza-e a PS-05/A radar MK4-es verzióra való frissítését - nem, mert ahhoz fizikailag is át kell építeni a Gripen törzs orr részét, a szoftvermódosítás mellett. Viszont tartalmazza a Mk3 verzióra frissítés lehetőségét. Az MS20-at tudomásom szerint ingyér adta a svéd partner, mert egységes flottánál, a karbantartás is egyszerűbb. Nagy valószínűséggel az egyetlen előrelépés a magyar Gripenes közösségnek ez, a fegyverintegrációk, az új ellentevékenység konténer támogatása stb. nem lesz kihasználva.

Nekem az új svéd védelmi attasé (októberben nevezték ki, volt Viggen és Gripen pilóta azt mondta, hogy amíg a csehek komolyan gondolják a Gripen üzemeltetést, modernizációt, a magyar fél ingyen mindent akar, de a szerződésen felül semmilyen olyan nem akar, amiért fizetni kell. Mondott még egy-két mondatot, amelyben teljesen igaza van, de ezt nem fogom ide leírni..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.12.26. 22:28:17

Bocsánat, tehát MS20 nélkül nem lehet, Mk4. De ehhez fizikai átépítés is szükséges (minimális, anélkül nem lehet beszerelni az új lokátort.).

zord 2017.12.28. 14:13:21

Ne tévesszük össze az Mk4-et az ES05/A-val. Az Mk4 megmaradt a mechanikus kitérítésű réselt síkantennánál. Szerintem nem növelték a teljesítményt, szóval a hűtésigény sem nőtt. Vannak új jelformák és jelentős jelfeldolgozási kapacitásnövekedés, mivel el tudták érni a felderítési paraméterjavulást.

Zord

Open Skies 2018.01.23. 22:04:44

Ez volt már?

"The main purpose of the visit was to familiarize with training and flying with night flying devices, so-called Night Vision Goggles (NVG), on Mi-35 helicopters. The impetus for the visit is to extend the capability of Hungarian helicopters to night-time overhauls with NVG. The first pieces are to be received by the Hungarian party in the middle of this year. "

www.lznamest.army.cz/aktuality/letci-z-madarskeho-szolnoku-prileteli-do-nameste-nasbirat-zkusenosti

Úgy tűnik, akkor mégis csak lesz NVG a nagyjavított Mi-24-eseinken?

Beat it! 2018.01.23. 22:25:30

@Open Skies:
Hol volt, hol nem volt, mese az NVG-ről. :)
Nem volt még itt az írás, persze. A cikk érdekesen fogalmaz. Az eredeti nyelvet is beütöttem a google fordítóba. Az alapján nem volt világos, hogy az NVG komp műszereket a jelenlegi nagyjavítás alatt kapják-e meg a gépek, vagy utána külön a cseheknél. Ebből következik a másik kérdésem, hogy a csehek gépei most NVG kompatibilisek? Úgy vélném igen, különben minek ment volna oda tájékozódni Koller úr.

Felhívom a figyelmet a képen szereplő bődületesen nagy hangárra, melyben kulturáltan lehet szerelni és tárolni a gépeket. Remélem Koller úr fantáziáját is megragadta.

r23 2018.01.24. 09:28:34

@Open Skies: Jó napot kívánok! Régóta olvasom a légierő blogot, hála a szerkesztőség kitűnő munkájának. Én most mint a katonai szakmában nem járatos személyként szeretnék - a lehetőségekhez mérten - hozzászólni a belinkelt cseh nyelvű cikkel kapcsolatban. A cikk alapján a Mi-24-esek a nagyjavítást követően lesznek modernizálva (,,po generální opravě") NVG műszerezettségűekké.

Open Skies 2018.01.24. 19:51:03

@zord: Szívesen, máskor is :)

r23 2018.01.25. 18:41:05

@Open Skies: Szivesen, nincsen mit!

r23 2018.01.25. 18:48:40

Lehet egyébként tudni valamit az ex-mentős helikopterek modernizálásáról, hogy kb. mikor kezdik, és fejezik be? Olyasmit olvastam róla (talán az lhsn.hu-n), hogy új műszereket, hajtóművet kapnak.

zord 2018.01.26. 21:11:09

@r23: szerintem ez az Ecureuilről a legjobb cikk, Szórád Tamás írta:

airbase.blog.hu/2017/10/13/a_mokustartas_masfel_eve

Zord

r23 2018.01.27. 11:39:53

@zord: Köszönöm, tényleg szuper, alapos cikk. Jónak tartom, hogy a típus repülési jellemzőiről is olvashatunk benne.

Open Skies 2018.01.28. 22:44:40

Állítólag megint mozgatják a kecskeméti MiG-29eseket. Viszik őket majd el valahová.

zord 2018.01.29. 11:41:13

Airbus ügyben mindenki legyen figyelésen a héten.

Zord

Beat it! 2018.01.29. 13:41:21

@zord:
A légteret figyeljük, vagy a híroldalak hasábjait?

zord 2018.01.29. 15:20:28

@Beat it!: a héten megjönnek, ezt akartam írni.

Zord

Open Skies 2018.01.29. 19:11:55

@zord: Kecskemetre mennek? Nekik csinaltak a helyet?

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.01.29. 22:05:55

Előre kommunikáció, ami eddig hiányzott:

"Tovább bővül a Magyar Honvédség repülőgép flottája"

www.honvedelem.hu/cikk/67181_tovabb_bovul_a_magyar_honvedseg_repulogep_flottaja

zord 2018.01.30. 21:15:26

Ide is bemásolom összegezve, amit a Mi-24/NVG-ügyben eddig "tudunk":

2017 december 11: Szolnokon a Mi-24-es könybemutatón Koller ddtbk úr nyilvánosságra hozza, hogy a gépek "fekete" festést kapnak a nagyjavítás során, és több berendezésüket korszerűbbre cserélik.

Aztán a cikkek:

Jan 18. szolnoki delegáció Namestben:

www.lznamest.army.cz/aktuality/letci-z-madarskeho-szolnoku-prileteli-do-nameste-nasbirat-zkusenosti

Jan 29. Jane's

www.janes.com/article/77422/huaf-mi-24s-to-receive-night-vision

Jan 30. Airrecognition

www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/global-news-2018/january/4035-russian-helicopters-to-overhaul-hungary-s-mi-24v-p-combat-helicopters.html

Zord

Gaudi 2018.01.31. 14:45:17

9h-AGN magyar légtérben.

Beat it! 2018.01.31. 14:49:35

@Gaudi:
Épp leszálláshoz készülődik Kecskemétre. Üdv itthon!

Beat it! 2018.02.03. 10:13:01

Egy már idézett cikk, csak másik témában:
honvedelem.hu/cikk/108500_jelentos_koltsegmegtakaritast_eredmenyeznek_az_uj_repulogepek

"Az orosz helikoptereket is megvizsgáltatták, és szakemberekkel egyeztetve döntöttek azok üzemidejének hosszabbításáról, korszerűsítéséről."

- egy kis színes infó-morzsa Mihu ügyben. Legalábbis mivel korszerűsítést emleget, csak arról lehet szó. Örülök, hogy nem csak ad-hoc módon, hanem szakmai rálátással történnek végre a dolgok a Honvédségnél. Biztosan volt így eddig is, de volt jó pár eset az évek során, ami ennek ellentmondott. Ez bizakodással tölt el az IPTR ügyében is.

wape 2018.02.06. 12:04:35

@Beat it!: mert most lett rá pénz

zord 2018.02.06. 12:55:03

@Beat it!: @wape: most már pozitíve ott tartunk, hogy NVG lesz. Ez egy fontos dolog. Főként abban a tekintetben, hogy mint szállító repülőeszköz, a Mi-24-es éjjeli lehetőségei kiterjednek. SOF be-kijuttatás pl, ha már a típusnak van deszanttere.
De ettől még nem lesz ez egy mai értelemben vett minden idős harci helikopter. Az NVG-vel nem nézel keresztül a célzóberendezésen. A pilóta fix célzóberendezésén (ASzP-17V) sem, pláne nem az operátor Raduga-S-okulárján. Ahhoz, hogy így legyen, a Raduga-S-t le kellene cserélni OPSz-24N rendszerre, melynek van egy nappali/éjjeli/lézeres GOESz-324-es szenzortornya.

Zord

Beat it! 2018.02.06. 20:08:33

@zord:
Úgy gondolnám, hogy a fix célzóüvegen (gépágyú, NIR) keresztül lehet nézni az éjjellátóval, hiszen nem kell közel hajolni. Ezt csak laikusként mondom. A pct rakétáén nem, ez tiszta sor.
Persze ez is csak részmegoldás, mert az éjjellátó szemüveg kb 1 km-es azonosítási távolságot tesz lehetővé. Ez még a gépágyúhoz is csak elégséges, mondhatni a semminél jobb. A cseh gépeken eredetileg is NVG kompatibilis kabin volt? Vagy utólag lett felhozva?
Továbbra is azt mondanám, várjuk ki a végét. Amint meglátjuk kívülről a gépeinket, feltűnik majd, van-e rajtuk szenzortorony. Torony nélkül is, ha éjjel csap egy kört a határnál, szétszaladnak a migránsok.
De a meglepetés faktor - a gépek érkezése - még játszik. Vajon az illetékesek rájöttek, hogy szankciók ide vagy oda, a saját erőnk a tét? Ha rájöttek, akkor pct rakéta is lesz.

Más téma:
A neten belefutottam egy lengyel páncélos dandár képeibe. Voltak köztük olyanok, melyek a Leopárdok javítását mutatta. Régen csak az eredeti, szögletes tornya volt a tankoknak, most már rajta volt az előre nyúló kiegészítő páncélzat is.

Open Skies 2018.02.06. 23:09:49

A PZL Mielec gyár tárgyalásokat folytat a Black Hawk helikopterek értékesítéséről Magyarországra...

www.defence24.pl/mielec-regionalnym-centrum-smiglowcow-black-hawk

ms007 2018.02.08. 12:00:34

@Beat it!: A második körben beszerzett lengyel leoA5-ösöket láthattad, azokon van már kiegészítő páncélzat. A régebbi A4eket is modernizálni akarják, PL verzióra.

zord 2018.02.08. 14:53:56

@Beat it!: sajnos nem. A meglévő célzóberendezésen nem nézel keresztül NVG-vel.

"Lesz fegyverzet is" ennyit tudtam kiszedni a HM vezetésből egyelőre. Hogy ezen a deszanttérből való kalasnyikovos lövöldözést értik, vagy a teljes rendszeresített fegyverrendszert, esetleg annál is többet, csak a jó ég tudja.

Zord

zord 2018.02.08. 15:43:10

@Open Skies: Hát, akkor egy egytípusos megoldáshoz ajánlható konfiguráció. A Kolumbiai Árpía IV. iterációja :-)

www.defensa.com/colombia/fuerza-aerea-colombiana-lanza-helicoptero-ataque-arpia-iv/

Zord

Batkaa 2018.02.09. 14:03:28

@zord: így van, ez lenne az optimális út:
egy típus,
relatíve nagyobb számban és
hozzá néhány Battlehawk csomag.

zord 2018.02.11. 17:00:22

@Batkaa: a jelek szerint nem úgy lesz. Meg fogják osztani a legújabb 40 gépes tervet is.

Közben befejeződött a Sikorsky fegyverrendszer fejlesztése a BH-ra:

www.defensenews.com/digital-show-dailies/singapore-airshow/2018/02/05/new-weapon-suite-adds-additional-capability-to-black-hawk-helicopters/?dn-trending

Zord

Batkaa 2018.02.11. 18:51:36

@zord: mire kell 40 gép?! A 30 is enyhe túlzás.
Mit akarnak vele?
Csak nem arra optimalizálnak, hogy 4-5 éven belül a fele úgyis állni fog? Mert ez többé megengedhetetlen.

zord 2018.02.11. 19:18:39

@Batkaa: jó kérdés, de Benkő már lenyilatkozta. És a 30 gép a nemzeti helikopterprogram volt 173 milliárdért, a 40-es már csak honvédségi. És közben nagyon határozottan mondják, hogy bele is fognak hamarosan.

Zord

Batkaa 2018.02.11. 19:51:08

@zord: Benkő sem lesz örökké VKF... sőt, a körülmények tekintetében megkockáztatom, már nem sokáig... (életkor, jó régóta van a beosztásban, új program, új vezetőt kíván stb.)
Ezek a lufik, amiket eregetnek, csak egy dolgot mutat meg éles fényben: a struktúrához nem akarnak hozzányúlni. Anélkül meg nem fog menni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.12. 08:28:44

2 Utasszállító ad.hoc -- az nem ugyanaz, mint 40 helikpter.. A 30 össznépit sem indították el, miért indítanák a 40 honvédségit, úgy, hogy közben 20 olyan helikopterünk lesz, amelyet 6-7 évig lehet használni.. Szvsz szokásos igérgetés.. A más kérdés, hogy a tendert meg lehetne kezdeni. A probléma, hogy egy tényleges tranparenciákkal ellenőrzött beszerzést így kéne kezdeni, de ez a pártszövetséges, mindenről híres, csak arról nem hogy, tisztességesen végigvitt, átláható és előre kiszámított közbeszerzéseket hajtana végre. A honvédségnek szinte egyetlen beszerzése sem volt, amely a régi technika modernizálására, illetve újjal való felváltására indult volna ennyire előtekintve. Szóval .... vagyok..

zord 2018.02.12. 13:48:50

@Kelepisti: nem nevezném az Airbusokat ad hocnak. Évek óta látszik, hogy ezt akarják elsőnek. A kérdés csak a második és harmadik kategória tartalma lesz, vagy inkább a másik két kategória sorrendje.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.12. 16:49:58

@zord: Azért tekintem ad-hoc-nak, mert az, hogy beszereznek az tervezték, de hogy bedöl egy légitársaság és annak a használt gépeit olcsón meg lehet szerezni az ad.hoc volt... Nem tervezett beszerzés, ezért kaptak ár közbeszerzési felmentést.
(egyébként felmentés nélkül is 1 nap alatt be lehetett volna fejezni az eljárást, van olyan klauzula :-)...
... de így jobban hangzik...

zord 2018.02.12. 18:29:28

@Kelepisti: a HRB 2016 november végén adott felmentést erre a célra. Az Air Berlin csődjét 2017 augusztusában jelentették be, októberben álltak le.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.13. 07:50:14

@zord: Akkor visszavonom és nem értem. A Hadügyérünk azt mondta ha jól emlészem, hogy a Közbeszerzési eljárás alól a felmentést kaptak. Viszont kiváncsi lennék milyen indokkal, mert polgári eszközt szereztek be, - éppen Ők mondták, hogy NATO kompatibilis kommunikációs eszközökkel ezután fogják felszereleni a repülőgépek. Sürgősség miatt sem kérhették, mert több mint egy év után szerezték be... Igaz egy olyan országban, ahol nagyüzemi lopás megy az állampárt holdudvarával, ott mit lehetne várni..

Netarzenál · http://netarzenal.blog.hu/ 2018.02.13. 08:44:36

Magyar szempontból talán odafigyelésre érdemes továbbfejlesztés és típusfelhozatal:

Megrendelések reményében kissé fejlesztette a helikopterekre szerelhető FLASH rendszerét a dél-afrikai Paramount Advanced Technologies (PAT). A megnövelt képességű rendszert most egy AS550 helikopterre szerelték fel. Az átépítés során a pilóták számára sisakkijelző került integrálásra, a navigációs GPS teszi pontosabbá, míg a helikopter orrának bal alsó részére egy éjjel-nappal működni képes szenzortorony került felszerelésre. A fegyverzetet 12,7 milliméteres nehézgéppuska, vagy akár 20 milliméteres gépágyú is alkothatja a 70 milliméteres lézeres félaktív vezérlésű rakéta, valamint a Mokopa és az Ingwe páncéltörő rakéták mellett. A Paramount Advanced Technologies elmondása szerint a FLASH rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy könnyedén felszerelhető bármilyen helikopterre.

A FLASH rendszer egy meg nem nevezett közel-keleti megrendelő számára már felszerelésre került hat EC635-ös helikopterre. A FLASH elődjét még a Eurocopter-el közösen fejlesztett SAWS (Stand Alone Weapon System) jelenti, amelyik 26, szintén közel-keleten repülő EC635-re került felszerelésre. Ennek köszönhetően ezek a forgószárnyasok képessé váltak FN Herstal HMP-400 12,7 milliméteres géppuska, vagy francia Nexter NC-621 20 milliméteres gépágyú, FZ-233 70 milliméteres rakéta és Denel Ingwe páncéltörő rakéta alkalmazására is. A Paramount Advanced Technologies már sikerrel korszerűsített 44 Super Hind Mk 3-at és tíz Super Hind Mk 4-et is, valamint kidolgozták a Mil Mi-17-es helikopterek modernizációs csomagját is. Ezek több összetevője is megtalálható a FLASH rendszerben.

netarzenal.blog.hu/2018/02/10/2018_02_147

zord 2018.02.13. 21:12:25

@Netarzenál: az iraki 635-ösökről van szó. Itt az első Ingwe-lövészetük 2015-ből:

aerohisto.blogspot.hu/2015/11/video-first-shot-of-ingwe-missile-by.html?m=1

Zord

zord 2018.02.14. 19:41:53

Nem tudom, de Kósa Lajos januári nyilatkozatának van egy érdekes kitétele a kecsói civil fejlesztéssel kapcsolatban:

"A polgári célra használatos terület a katonai repülőtértől leválasztott területen, egy szomszédos telken zajlik majd. A katonai célú repülőtéren a le- és felszállás valósul majd meg – tette hozzá."

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.14. 20:31:04

@zord: Szerintem mivel csak a leszállópálya melletti földterületről lehet szó, szemben a katona apronokkal, az, hogy most ez lezárt terület lesz-e és közös, vagy elkülönített, az nagyon sokat nem változtat a helyzeten. A beléptetési lehetőség, gurulóutak kialakítása, és a két terület elválasztására kell megoldás. Lásd pld. Bukarest Baneasa repülőtér, egyik oldalon a polgári a másikon a katonai oldal (szállítóbázis+socat helikopterek)..

zord 2018.02.15. 15:53:21

"egy szomszédos telken"

Ez számomra azt jelenti, hogy nem a repülőtér jelenlegi területén. Erre szerettem volna rámutatni. Na persze ezt egy "politicus idioticus" mondta, tehát bármi lehet. De olyan is lehet, hogy elidegenítik a jelenlegi reptér egy részét civil célra, és ez lesz a "szomszédos telek".

Ha a prakticitás/megközelíthetőség (445 elkerülő) kérdését nézem, és kerítésen belül gondolkodok, akkor ide mehetnek a civil dolgok, a Lima Apron környékére, a régi kutyanyelvek helyére:

https://www.google.hu/maps/@46.9202248,19.7314646,697m/data=!3m1!1e3?hl=hu

Zord

zord 2018.03.14. 12:48:57

Egy kurva szó sincs a honvedelem.hu szolnoki feladatszabó és évértékelő cikkében a Mi-24-esekről...

honvedelem.hu/cikk/109104_evertekeles_es_feladatszabas

Zord

Beat it! 2018.03.14. 12:58:26

@zord:
Mert egyébként volt szó róluk? És mi a helyzet a Z-143-asokkal?

Egy cikk az orosz éjjeli bevethetőség negatívumairól:
www.jetfly.hu/katonai-tipusok/a-sziriai-tapasztalatok-alapjan-modositjak-a-mi-28n-eket

"Az éjjellátó berendezést csak a „pilóta-halál” néven hívták. A teljesen tiszta égbolton elég volt, ha csak egy felhőfoszlány jelent meg és az éjjellátó készüléket viselő pilóták három napig vörös szemmel, félig vakon jártak "
- ez csak az orosz (GEO-ONV) éjjellátók miatt volt így? Vagy globálisan rossz a heli műszerezettsége az éjszakai repüléshez?
A cikk kapcsán eszembe jutott, hogy vajon a Mi-24-esek éjszakai bevethetőségét is érinti-e ez a problémakör? Nekünk vannak amerikai éjjellátóink is, azzal más a helyzet?

Gaudi 2018.03.14. 13:07:18

@zord: Gonosz leszek: elképzelhető, hogy ugyanaz a szándék, mint a Szu-22-vel. ;-)

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.03.14. 14:21:57

@zord:
Nagyjából semmit nem tudunk meg a cikkből.

zord 2018.03.15. 00:17:13

@Gaudi: ha a 650 Mrd felével tényleg a nagy helikopterüzlet van előkészülőben, bármi elképzelhető. Globalice fokozódik az oroszellenes fellépés, ami elérhet olyan szintet, hogy az orosz haditechnikai kapcsolat krízishelyzetbe jut. És akkor kéznél lesz a "felmentő sereg".

Mondanom se kell, hogy ha most még bejön egy "objektív körülmény" értsd technikai probléma is, az megteremtheti a rendezett visszavonulás lehetőségét.

Egyre több dolog fut párhuzamosan, az ember csak kapkodja a fejét. Ne felejtkezzünk el Orbán menekülőútjáról: Putyin szájbarúgásával visszatérni az atlanti kebelbe, ahol egy ilyen húzásért szerintem mindent megbocsátanának.

Zord

Beat it! 2018.03.15. 09:18:59

@Gaudi: @zord:
Gaudi szerintem arra utalt, hogy ha hazajönnek a Mihuk, kifizettük az árát, akkor is előfordulhat, hogy félretolják őket a fűre. (De jó is lenne ilyenkor a tárolóhangár. Netán még el is lehetne adni a gépeket...) Persze, van az a pénz, amiért ez megéri - ha kapunk. De 21 milliárdot kidobni az ablakon túl nagy luxus lenne. Nem beszélve arról, hogy a Mihu mégiscsak egy támadó helikopter, páncélzattal, fegyverzettel. Ha azt akarják, hogy megszabaduljunk tőle, illene ilyen kategóriája fegyvert "jóárasítva" kapni. Mondjuk AH-1-est, vagy Mangustát.

Azonban továbbra is azt mondom, hogy nem 8, esetleg 12 harcihelikopter hazai használata - vagy nem használata - miatt fog csődbe menni az orosz gazdaság. Ha ideológiai okokról mondunk le róluk, majd röhög a medve a markába.
Nem beszélve arról, hogy ha holnap bejelentenék az új helikoptereket, akkor is 2-3 év kellene a rendszerbe állításához. Ezt nem ártana belekalkulálni.

Beat it! 2018.03.18. 13:05:56

Évértékelő a rakétásoknál:
www.raketaezred.hu/index.php/hirek/friss-hirek/1089-ertekelo-feladatszabo-allomanygyules-gyorben

A „Zrínyi 2026” honvédelmi és haderő-fejlesztési program kapcsán Korom vezérőrnagy kiemelte, a képességfejlesztésből nem marad ki a rakétaezred sem: „Cél, hogy valós képesség álljon rendelkezésre.”

Konkrétum nincs említve. De a "valós képesség" egyes politikusok számára bizonyára egyenlő a meglévő technika megfelelő szintű alkalmazásával.

zord 2018.03.20. 17:01:25

...a kiadott sajtóanyag a „megkezdett fejlesztési programok” és a „felgyorsított haditechnikai modernizáció” tételei között a földi szállítási képességek mellett említi a légi, a légvédelmi és a tüzérképességeket is...

Egy kis beszerzési jövőbetekintés a hétfői Rába-átadás kapcsán:

mno.hu/belfold/honvedseg-a-rabak-utan-jonnek-a-nagyobb-falatok-2454558

Zord

Batkaa 2018.03.20. 22:22:08

@zord: hát ez az!
Ha nem viszik végig következetesen a haderőfejlesztési programot, akkor összeomlik az egész, akkor nem lehet rá iparfejlesztést építeni...
Az pedig kimondottan botrányos, hogy a struktúra átalakításáról egy szó nem esik.
A 40 helikopter még mindig kiakaszt...

zord 2018.03.21. 16:41:28

@Batkaa: mi akarsz, már van VBÁKMD, pápai ezred, BGFE, csupa restrukturálás! Nyakam rá, hogy pár év, vesznek valamit, és Győr is megint dd. lesz. Pontosabban előbb dd. lesz, aztán talán vesznek nekik valamit.

Zord

Batkaa 2018.03.21. 20:45:49

@zord: nem vesznek, mert nyom nélkül elszívja a forrásokat a nehéztisztek fönntartása...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.03.22. 09:49:26

A két hét alatt átadott gépjárművek, kerekes rendszerekről az jutott eszembe, hogy ez biztos, hogy ez Z2026? Mert anno volt egy gépjármű korszerűsítési program elsősorban a RÁBA termékeivel, és a most átadott gépjárművek nagy része RÁBA. A gépjármű program viszont nem néhány hónapja indult. A másik, hogy ezeknek a járműveknek stb. gyártása, és még előtte maga a beszerzés időtartama meg kell, hogy előzze a Z2026-ot, mert ennyi idő alatt legyárthatatlanok.. Ja holnap meg CURRUS-VOLVO buszok lesznek átadva.. Ahogy nézem, amit belföldön lehetett elkészíteni és a választásig átadni az megy, a tényleges harci tehnikák, rendszerek - amelynek 90% külföldön gyártott - azokat eddig láthatóan nem tudták úgy időzíteni, hogy április 8-ig valami be is érkezzen...
Kiváncsi vagyok, hogy a Zlin-ek, és a rendőrségi helikopterek kapnak-e egyáltalán átadási ünnepséget..

Batkaa 2018.03.22. 09:58:50

@Kelepisti: nem is lenne szabad még a Z2026 keretében MOST nagyobb beszerzéseket látni. A 319-esek más tál tészta. (Elsőnek amúgy a NATO szövetségesek raktári tárolt anyagából érkezhetne nehézfegyverzet, de ezt most hagyjuk.)
Egyelőre a struktúra átalakításánál kellene tartani, amit ebből tapasztalunk, az katasztrófa. És ez nem a politika oldala, hanem vastagon katonai-szakmai kérdés, ahol sajnos a kontraszelektált nomenklatúra változatlanul érvényesül.
A politika ott ludas, hogy rendületlenül nem ért hozzá és a nomenklatúrára hagyatkozik, ami megvezeti. Ennyi.

Beat it! 2018.03.22. 09:59:12

@Kelepisti:
A felvetés jogos. A Rába teherautók beszerzésének előzménye a 15 éves gépjárműbeszerzési program volt, ami elvileg lejárt. Bizonyára ezért húzták most rá a Z 2026-ra.

Két új Zlin 143-asnak nem érdemes külön átadási ünnepséget tartani, de ha hazajönnek a Mihuk, szerintem ott lesznek ezek is a bemutatón.

"Ahogy nézem, amit belföldön lehetett elkészíteni és a választásig átadni az megy..."
- nekem egy kicsit visszás, hogy 8 évük lett volna ugyanezen cuccok legyártására, beszerzésére, mégis az utolsó pár hónapig vártak. Ahogy mondják, "minden jó, ha a vége jó" :)
Gyakorlatilag a 650 milliárdot is most, amit kapnak, nagyjából össze lehetne adni a korábbi évek költségvetési zárolásaiból. Emlékszünk ugye, amikor évente 30-40 milliárdot vontak le a HM költségvetéséből.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.03.22. 11:07:39

Az első két Zlin-nek volt átadási ünnepsége. Ezek az újabbak - vajon rá van aplikálva a felderítő/ többfeladatú kameradome (inkább gömböcske?)..
Erre még rá lehetne simán húzni, és még értelme is lenne, hogy a határ örizetre/felügyeletre is alkalmazható..
Ha már a kormányretorikát használom..
A rendőrségi helikopterek bövülése is pártállástól függetlenül pozitív hír lenne (a beszerzés és a típuskiválaszás nem, de lehet, hogy épp ezért kussolak róla..

A Mihuk.. hát kiváncsi vagyok..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.03.22. 11:15:24

Egyetértek, hogy az összeg a zárolt költségek kvázi visszaadása.. És azzal is, hogy a félig-meddig ad.hoc és kézivezérlésú beszerzés, akár eszköztípusokat, akár a módszereket nézzük, az nem egy rendszerszemléletű haderőfejlesztést tükröz, hanem szemezgetést a látens hiányok felszámolására, úgy, hogy a baráti zsebekbe is kerüljön.. Ugyanakkor nem látunk komolyabb harci tehnika beszerzésre vonatkozó tényleges dolgokat, mert a 650Mf ellenértékeként a 40db? helikpteren kívül szinte csak főcimekben ismerhetjük (pld. pctörő rakéták, tüzérség stb.) Ez a tranparenciahiány rányomja a bélyegét az egész kormány 8év időszakra. Hozzá kell tenni, hogy a haderő rendszeszintű modernizálására, annak struktúrájána megváltoztatására is elegendő lett volna 8 év.. (gyakorlatilag a Weimar-i köztársaság haderőjéből 8 év alatt ütőképes Werhmacth lett, vagy éppen a cári Orosz hadseregből, egy szovjet tömeghadsereg..

Batkaa 2018.03.22. 19:43:34

@Kelepisti: ebből ugye Hende 5 évet ellébecolt, pedig a költségvetési vágás miatt akkor nekiállhatott volna, hogy a strukturális átalakítással foglalkozzon.
Aztán jött a határvédelem.
Gyakorlatilag most kellene azt látnunk, hogy nekiesnek az átalakításnak. A VBÁKRD, BGFE, KRK nem ezt mutatja.
Példán szemléltetve:
"Az MH 24. BGFE rendszeresített létszámkeretét úgy kell megtervezni és kialakítani, hogy az a költségvetési szervként történő működtetéséhez feltétlenül szükséges létszámon felül nem haladhatja meg az új szervezeti rend szerinti működés kezdőnapját megelőző napon a 2. § (3) bekezdése szerint az MH 5. B.I. l.dd. 24. BGFZ részére meghatározott létszámkereteket." (57/2017. (XI. 6.) HM utasítás
a Magyar Honvédség katonai egységes felderítő rendszer átalakításával kapcsolatos egyes feladatokról)

Tehát akkor miért is lett "ezred jogállású szervezet"?
Azon kívül, hogy el akarják sumákolni a rendfokozati piramis kialakítását.
süti beállítások módosítása