Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Medina: hendikepből lehetőséget!

2014.03.18. 23:21 | zord | 23 komment

Kampányízű épületátadóra került ma sor Medinán, ahová hosszú huzavonát követően a harmadik NATO-finanszírozású 3D radart a 2. Orbán-kormány 2010-es döntésével elhelyezte. Az olasz RAT-31DL lokátor ugyan már felkerült a radom alá, de kompletírozása és beüzemelése még hátra van, rendszerbe állása pedig pláne - még ha a békéscsabai és bánkúti áttervezéses radar-saga tapasztalatai nyomán itt egy rövidebb útiterv körvonalazódik is.

140318_Medina_epulet_1.jpg

Hende Csaba beszédét tartja. Miniszterségének kétségtelenül pozitív hagyatéka a harmadik RAT elhelyezése, végre-valahára.

140318_Medina_epulet_5.jpg

Az ünnepi hangulatot és persze a különleges helyi technikai portfóliót kihasználva kézenfekvő a felvetés, kötelező a továbblépés: Medinán hozzanak létre egy többsávú-multiradar NATINAMDS légtérellenőrzési kíválósági központot!

140318_Medina_epulet_3.jpg

Kukkantás a radom alá, a FAR antennára.

140318_Medina_epulet_4.jpg

Kívülről, a radom "talpánál" körbefutó függőfolyósóról.

140318_Medina_epulet_7.jpg

Centi, deci, méter. Vétek lenne nem élni a lehetőséggel.

Zord

Címkék: radar rat 31dl radarezred oborona NATO P-18 Medina

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr335868604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.03.19. 07:21:23

Kiváló ötlet. Csak hát a a régi lokátorok üzemeltetése költség (szupport, katonák). A politikai válasza: minek a régi, mikor itt az új, "Lopakodó gépei csak az usákoknak vannak, azok meg nem akarják, hogy észleljék őket. A szakma szerintem háttérbe szorul. Én még annak is örülnék, hogyha a P-18B-t és SZT68U lokátorokat nem vonnák ki, utóbbi legalább a légrakosoknál megmaradna. A P-35-öt sajnos nem hiszem, hogy megtartanák.. (pedig más hullámhossza miatt okos dolog lenne

Batkaa 2014.03.19. 09:00:29

"Medinán hozzanak létre egy többsávú-multiradar NATINAMDS légtérellenőrzési kíválósági központot!"
Egy vagy két kezeden tudod megszámolni azokat az embereket, akik értelmezni képesek ezt a mondatot a HM-ben?! Közülük hányan döntéshozók?

wape 2014.03.19. 12:18:35

Amennyire értem ezeknek a kiválósági központoknak a működését, nem hiszem, hogy a HM (még ha akarná és áldozna is rá pénzt) meg tudna győzni egyetlen NATO tagot is arról, hogy egy ilyen kis faluban, szinte a semmi háta közepén, beszálljon egy kiválósági központ létrehozásába akár pénzzel, akár humán erőforrással. Bár vannak kisvárosokban COE-k de ennyire kicsikben nincs

zord 2014.03.19. 15:00:57

@Kelepisti:

Nekünk nincs se P-18B, se P-35 típusú lokátorunk...
P-18, P-18M illetve P-37 van, korszerűsítettek illetve alap konfig, extraktorral. És persze az SZT-k hasonlóképpen, illetve az egy szem 5N84AE.

A support egyáltalán nem kerül olyan sokba. Ez egy ostoba minisztériumi szlogen, aminek a célja az orosz technika kiszorítása, és ezáltal a jó öreg önfeladás, erős nyelvcsapkodás mellett. A support annyiba kerül, amit tényleg rá is költesz. Ott a Gripen vs MiG-29 ügy. Ha a 29-esre annyi lett volna költve, az se úgy járt volna, ahogy - azzal együtt, hogy a technika adottságai nem nagyon tették volna lehetővé a fokozást egy szinten túl, ráfordítás dacára.

A lokátoroknál más a helyzet. Helyi fejlesztések révén abszolúte hatásos és költséghatékony eszközök maradhatnak, és ezáltal különleges képességet biztosít a rendszer. A RAT-ok magukban mindent egybevetve nem többek, mint békeidős ATC radarok, erősebb zavarvédelemmel. Légvédelmi harcban túlélőképességük kb. annyi, mint egy P-14-esé, annyi különbséggel, hogy ott általában volt még egy antennakészlet, így volt "még egy dobás". Itt annyi lehetőség van, hogyha jön a háború, szétkapod a radart, leengeded a daruval, berakod egy konténerbe és elrejted mondjuk a budafoki pincékbe. Ahogy mi (NATO) megrendeltük, a radart nem lehet a tornyon kívül telepíteni, pláne áttelepíteni.

Zord

zord 2014.03.19. 15:06:45

@wape:

Ez csak egy ötlet, nem tudom a pontos módját. De az biztos, hogy a haza üdvére a mai rezsimben nem lehet dolgokat megvalósítani, bármennyire jó is lenne. Először kell szerezni egy polkorrekt euroatlantista expresszt, és felugrani rá, meggyőzni a masinisztát, hogy ez milyen jó is lesz neki, és eltéríteni, hogy nekünk is jó legyen. Ahogy néhány év-évtized (:-) múltán szépen jönnek be a NATO gazdagabb országaiba az F-35-ösök, idejöhetnének LO taktikákat fejleszteni, pl, miközben a másik oldalon menne a szenzorfejlesztés. Na persze pont ezért lehet, hogy eltipornák az egészet, mielőtt megfoganhatna...

Zord

Batkaa 2014.03.21. 09:51:26

@wape: a cél érdekében szerintem a helyszín alkuképes lenne... lehetne Békéscsaba is... (?)

zord 2014.03.21. 12:49:06

@Batkaa:

Békéscsabán már beindult a folyamat. Mondhatni harangoztak.
Medinán minden up and running. Mondhatni még minden forró. Most kell ütni a vasat. Sok szerencsét annak, aki felvállalja! Kommunikációs támogatásra számíthat, mint eddig is!
Gigászi nyomorunk közepette is kínálkoznak lehetőségek. Nem szabad hagyni elúszni őket!

Zord

Batkaa 2014.03.21. 16:38:38

Ha készítesz a tárgyban valamit, szívesen köröztetem!

elgabi 2014.03.22. 08:16:28

Nézegetem egy ideje ezeket a medinás képeket, és egyre inkább foglalkoztat egy kérdés: miért csak ekkora "szárat" építettek a "golyónak"? Nem vagyok szakember, másoktól hallottam/olvastam itt és máshol, hogy az ilyen mikrohullámú radarokat a lehetö legnagasabb pontra érdemes telepíteni (lásd pl. a civileké a Köris-hegyen), hogy minél kevesebb holttere legyen a környezö domborzat miatt. Ezért is kellett volna a Zengöre telepíteni, de ezt a kérdést már számtalanszor körbejártuk, hagyjuk is inkább...
Azt viszont még mindig nem értem, hogy ha ilyen alacsonyra telepítik, nem javított volna a helyzeten, ha legalább a talajhoz képest magasabbra emelik egy nagyobb toronnyal? Vagy úgyis mindegy, mert akkora tornyot nem lehet építeni ami jelentös mértékben csökkentené a holtteret?
Bocs, hogy ilyen lerágottnak tünö csonton csámcsogok, de nekem kell egy kis idö, meg néhány szakértö hozzászólás, hogy ezt megemészthessem.

zord 2014.03.22. 09:24:38

@elgabi:

Nagyon összetett dolog ez. Szemben a régi radarokkal, ezek nagyon adott helyszínre belőtt technikák (és ugye a mi konfigurációnk ténylegesen nem is tartalmazza az áttelepíthetőség opcióját).
Azt tudni kell, hogy itt, 1,4 környékén a decis sávban is fontos szerepet játszik a környezet a nyalábformálásban. Nem annyira, mint a métereseknél, de azért ott van.
Egyszerűen itt a torony magasságának emelése ezért nem opció. A radar ott van, ahol ebben a sávban, ezzel az antennával a legjobb helyen lehet Medinán.
Persze nem ott kellene lennie, hanem a Zengőn. Egy stratégiai szenzorból így csinált a magyar elit regionálist.

Zord

Batkaa 2014.03.23. 19:16:22

@zord: így van, ha az lett volna a parancs, lábujjhegyen vitték volna föl a radart a hegyre... elkeserítő, hogy a politikusok színvonalához képest figyelemre méltó személyiségek is (mint például Schiffer) ennyire fogalom nélküliek legyenek a honvédelem terén...
És sajnos ez egyben jól rávilágít a katonai felsővezetők árulására is, hiszen a politikumtól várható maximum is nulla, ezért elengedhetetlen, hogy legalább a parancsnokok jól menedzseljék a védelmi szektort. A honvédség pusztulásáért fele-fele arányban felelősek a politikusok és a katonai felsővezetés.

zord 2014.03.27. 00:17:59

Frissítve pár képpel!

Zord

Batkaa 2014.03.27. 10:49:22

A belső képnél azok lyukak az elemek csúcspontjainál?

Zordabb 2014.04.03. 11:25:47

@zord:

igazad van, csak a Medinatol delre levo dombokat kellene egy kicsit odebb vinni...

zord 2014.06.17. 14:45:48

Debrecennek pedig szépen csendben vége lett...
Ez persze nálunk csak ilyen sorok közötti szöveggel derül ki:

"Hagyományosan a katonai ünnepek alkalmával elismeréseket adnak át – Zentai László ezredes is így tesz. Szintén régebbről eredeztethetően, ezen a napon derül fény arra: vajon ki is volt az „Év Embere” az alakulatnál? A tavalyi évben végzett kimagasló szakmai munkája miatt Takács János százados, a 21. radarszázad (Debrecen) radarcsoport-parancsnoka veheti át ezt az elismerést."

www.honvedelem.hu/cikk/44775_radarunnep

Zord

zord 2015.03.17. 12:08:00

Kedves HM! Már a nagy testvérnél is kezdik látni, hogy fontos a méteres sáv, a mult-band, a fúzió. Nekünk még itt van a hátsó kertben. Nehogy eldobjuk! Most éppen próbáljunk meg NE BARMOK LENNI, ahogy szoktunk!

aviationweek.com/defense/new-radars-irst-strengthen-stealth-detection-claims?NL=AW-05&Issue=AW-05_20150317_AW-05_403&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_1_b

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.03.17. 14:08:37

@zord:

P-18 és az Oborona mellett van más is ami ebben vagy közeli kategórában van?

zord 2015.03.17. 14:48:43

@Levente B.:

Mármint a világon? Persze, orosz, kínai, ukrán, belarusz, és lesznek még. És új dolgok is. A legfontosabb Nyizsnyij Novgorod Nyebo családja.

Idehaza ez a két típus maradt, a P-18 és az 5N84. Korszerűsített félvezetős vevővel vannak szolgálatban, nem tudom, nem maradt-e eredeti 18-as. És közben az Azrzenálnál már megy a proto P-18H teljesen félvezetős. (Büszkék lehetünk, még Édes Ember is megemlítette őket a fenti cikkükben)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.03.17. 14:50:50

@zord:
A Kaszta amiről írtál, hogy talán Nyírteleken - gondolom - "lekonzerválva" van, az nem méteres?

Batkaa 2015.03.17. 22:38:39

@zord: Elvileg a Nyebo rendszerbe állt volna idehaza is, csak azt is elfújta a változás szele '90 körül. Nem is jött be egy sem?

@Levente B.: az már jó eséllyel ócskavas. Mikor is vonták ki? Van az évtizede is?
Az Oborona, meg a P-18 maradjon meg, már az szép siker lenne...

Batkaa 2015.03.17. 22:41:41

@Levente B.: de a Kaszta amúgy deciméteres.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.03.17. 23:15:02

@Batkaa:
Szakmabeli ismerősök mondták, hogy egy kis csoport 1988-ban megismerkedett a Nyebo-al. Ennyi volt az egész, ahogy az S-300-al is abban a évben.

zord 2015.03.17. 23:51:29

@Levente B.:

Nem tudom, mi lett a Kaszták sorsa, de pár éve amikor felmerült, már reménytelennek lett minősítve. Vágták, vagy eladták.
Szomorú, pedig jókat mondtak róla...

Zord
süti beállítások módosítása