zord:
Atlantista eszmefuttatás a 3,5 és 5 százalék közti másfél behajtásáról. "NATO’s spending pledge is... (2025.11.06. 16:20)AirPowerNews 151. (2025 okt.)
zord:
Újabb részletek az olasz Lynx-ügyletről (AICS - A2CS) az első 21 kocsit tartalmazó szerződés aláír... (2025.11.06. 15:39)Előugrott a magyar Hiúz
zord:
Riport a Trieste fedélzetéről:
m.youtube.com/watch?v=xTYB9dGhz4I&pp=ugUEEgJlbg%3D%3D
Zord (2025.11.04. 23:51)Trieste e Vespucci Triesztben
zord:
Aviacon Citotrans Il-76 ment Venezuelába is:
www.defensenews.com/global/the-americas/2025/10/28/h... (2025.11.03. 13:54)Újabb mérföldkő a mihu-helyreállításban
Újabb (azaz most megmutatott) Lancet támadások légvédelmi célok ellen.
Nem kérdés, hogy az őrjáratozó lőszerek k jó cuccok, de a kisebb példányok által hordozható kis harci rész miatt nagyon fontos a becsapódási pont jó megválasztása a maximális károkozás érdekében.Az operatorokat erre is fel kell készíteni, vagy legalábbis kell hogy üljön ott egy ilyen tudással is rendelkező mókus.
Vannak persze más problémák is, de a fentivel gyorsan lehet mit kezdeni:
Nem "kamovosodik" a US Army. A koaxos Sikorsky SB-1 Defiant fémjelezte ajánlat helyett a Bell V-280 Valor konvertiplán dizájn lett a befutója a Black Hawk leváltást célzó FLRAA programnak:
@zord:
A videó alapján aLancet elég kis sebességgel repül és csap le. Még így is nehéz pontosan manőverezni vele, de ebben lehet, hogy az adatátviteli kapcsolat is ludas. A szemből támadott indítónál például túlmanőverezik. Kérdés persze, hogy ilyen közel robbanva tud-e károkat okozni. Ha van benne repesz akkor igen. Ugyanakkor a harci rész elég kis tömegű. Valószínűleg a harcképtelenné tétel elegendő cél, nem kell feltétlenül a kezelőknek is meghalniuk.
A másik: szinte az összes ilyen kamikazedrón felvételnél látható, hogy egy másik, magasabban őrjáratozó felderítő drónról is nyomon követik a támadást. Mindenki vonja le ebből a szükséges következtetéseket!
@Beat it!: Kezdeti felderítés mindenképpen kell, a forrása sok minden lehet. Már csak azért is mert a legtöbb LM nem visszahozható, szóval habokra ellődözni pazarlás. A repidő arra kell, hogy biztosan meglegyen a cél, és jól felépítve a támadás, illetve a rárepülés megszakítása és megismétlése, ha szükséges.
Ad absurdum, olyat is el tudok képzelni, hogy a repidők összefűzésével, átfedésével ezt a kezdeti infót és udate-et LM-ek szolgáltatják. Az utolsó a teljes BDA végeztével meg visszajön, vagy megküld egy ToO-t.
Másik: nyilván a minél pontosabb célbefogás, automatikus aim point követés fontos a man in the loop mellett is. Az operátoroktól nem várható el, hogy modellpilótai bravúrokkal oldalszélben földközeli turbulenciában (néhány felvételen kivehető, hogy tud lenni dobálás, az LM-ek felületi terhelése nem túl magas, szóval érzékenyek) is tartsák az irányt. Ezt az EO track alapján a robotnak kell tudnia.Ha ez jól, megbízhatóan működik, az LM oda csapódik, ahova kell, akkor a kis fej is elvégzi a munkát. Persze, a tömegéből jöjjön ki a legnagyobb hatás, ha megoldható különböző robbantási módokkal a különböző célokhoz optimalizáltan (ilyen ATGM-eknél már van).
Ki kell találni ezt a játékot is. Egy dolgot nem szabad tenni, várni, amíg a nagy testvér, NATO megaszondja hogyan kell. Mert nem tudja még ő maga sem. Nekünk kell kitalálni, és nem gondolom hogy ne lennénk rá képesek.
@KGyST: Látunk már ilyet csehországban. Zlin és rajta R-60-s (Jól nézett ki a reptéren lefotózni).. Szerintem még légiindítású probák nem voltak, -- szvsz nem is lesznek...
Javítsatok ki, de az, hogy a B-2-es bázis pályája a baleset miatt továbbra is blokkolva van a gép roncsával, egy ilyen feszült helyzetben rendszerhibát jelez:
@zord: Milyen feszült helyzetben? Az ukrán balhé hónapok óta tart. Totálisan nem oszt vagy szoroz, hogy akkor blokkolva van a pálya vagy sem.
Ha azonnal kéne a pálya, akkor elvinnék onnan és lehetne tovább repülni. De a jelek szerint erről szó nincs.
Minden balesetnél, ha meg lehet oldani, akkor nem szoktak sietni az eltakarítással, ha nincs rá ok. Ez is most olyan.
Ha meg a flotta amúgy is reptilalom alatt van, akkor nemtökmindegy? Értem én, hogy van néhány más gép is, de annak prioritása, hogy a kevés B-2-esm megmaradjon és ne vesszen el még egy nagyobb, mint hogy 10 napig vagy picit többig nem repülnek onnan.
@molnibalage: már eltelt pár óra, olvasd el ismét a kommented és kíváncsi vagyok, ugyanúgy leírnád-e. A karosszékkövetelményrendszerben szereplő időtényezők lehetővé tennék a cselekvés és kellő megfontolás sorrendjének felcserélését, javaslom az alkalmazását.
Szokás szerint, a legjobb szándékkal.
Persze ha majd egy mozgó kocsiból fotózol hirtelen felbukkanó egzotikus, gyakran vissza nem térő haditechnikai csemegét, akkor az ösztönös működésre még szükséged lehet, szóval olyan helyzetekre tartsd talomban :-)
@zord:
Jó látni, hogy miután rendszerbe állítottuk az új technikákat, megvalósult a digitális integráció, komplett az infrastruktúra, az új kiképzési rendszer, és a hozzá igazított gyakorlóterek átalakítása is meghaladott végre, jut idő az ilyen morálturbózó, hagyományőrző lépésekre is.
Namost, hogy ne csak gúnyolódjak, nem igazán értem a koncepciót. Most, hogy átneveznek bizonyos dolgokat, önmagában amúgy tök indifferens (pont ezért nem kellene ezzel foglalkozni amúgy), de ettől még lehetne benne valamiféle rendező elv. Mi a franc értelme van átírni számokat pl., vagy mitől lesz jobb, ha kivesszük a város nevét (úgy is mindenki Pápán száll le, aztán kész).
Önmagában talán akár szép dolog lehetne, hogy megemlékezünk a sok-sok gyalogezred között egyedüliként hajdúezred nevet viselő debreceni alakulatról, de számomra nagyon idegenül hangzik a hajdúdandár, valamint a gyalogdandár elnevezés is. Nem gondolom, hogy 2022-ben a honvédségben jelentős számban lennének, akik jobban érzik magukat, hogy újra megjelentek ezek a féltörténelmi elnevezések.
Ráért volna ez akármikor ha már fontosnak gondolták (nem az).
Én leírtam több helyen a véleményemet. Ennek a közlönybe leközölt és végrehajtás során milliókba kerülő marhaságnak semmi köze a Zrinyi haderőfejlesztéshez. Néhány csúcson ülő figura aki lélekben a Horthy korszakban él lázálmát valósítják meg. A katonák, tisztek, főtisztek semmit sem tehetnek, mert a Hadsereg védi a demokráciát és nem alkalmazza!!!
A hagyományőrzésnek megvan a helye és szerepe a honvédségen belül és kívül is. A hagyományt nem lehet kikényszeríteni, annak alulról jövő kezdeményezésnek kell lenni. Itt sok katonák, alakulatot sértenek meg, a katonavárosokról nem is beszélve.
Azzal zárom soraimat, hogy a legendák szerint mikor elvették Mölders nevét a Taktisches Luftwaffen geschwader 74-től és Bavariara változtatták (sötétzöldek szerint mert részt vett Guernica bombázásában - nem vett részt mert kisérővadász volt). azóta is a Mölders "szalagot" az egyenruhájuk alatt hordják az alakulat pilótái..
@molnibalage: átnevezik az MH alakulatait, 48-as, KuK és pre 45 alapon.
Mivel az érintett közösségben a megfelelő humán kvalitatív (gerinc) tényezők az elmúlt hetekben nem mutatkoztak illletve a megszokott egzisztenciális logika mentén elhallgattattak, az ügy ezzel bevégeztetett. A morális helyzet pillanatképe elkészült.
Én azt gondolom, a döglött lovat meg kell siratni, de aztán le is kell róla szállni. Az igazi hazafiak - a továbbra is maradók, tenni akarók, soha fel nem adók - koncentráljanak a valóban fontos dolgokra: a realitások talaján álló humán megoldásokra; a futó programok kiteljesítésével és integrációjával a valós képességgé történő fejlesztésükre; az eljövendő keretek függvényében további, még teljesen hiányzó (lehetőleg a "magyar asszimmetriá(cská)t" szolgáló) képességek megteremtésére.
@zord:
A HTKA-n olvastam, egy kis fekete humor szerintem belefér :-)
- Strázsamester úr! Mit kommandéroztatja itt azt a kompániát?!- Méltóságos úr, jelentem...- Mi az, hogy méltóságos úr?! Hát nem látja, hogy viceóbester vagyok?!- Jelentem, látom én azt, de...- Mi az, hogy de?! Egy modern, 21. századi hadseregben, de különösen a 129. vitéz nagybecskereki és szilágysomlyói lófő Waltner Aladár gépvontatású lovastüzér-osztálynál nem fordulhat elő az, hogy a hadsereg gerincének számító altiszti kar egy tagja nem képes megjegyezni, miszerint a viceóbester nagyságos úr, az óbester úr pedig méltóságos úr! Január elseje óta ez a szabály, ma meg már hetedike van! - Jelentem, az emberekkel még az alakulat új nevét próbáljuk megjegyezni, a megszólításoknál még nem tartunk.- Na ne szórakozzon velem! Melyik alegységbe tartozik? Ki a parancsnoka, fiam?- Nagyságos viceóbester úr jelentem, a 43. báró cziczkaberki Hevessy Gerzson gépvontatású önjáró tüzérüteg, Schmitt kapitány úr!- Most már elég legyen magából! Schmitt kapitány már két napja Kovács! Ez egy szilárd hagyományokkal rendelkező, nemzeti hadsereg! Magát hogy hívják?- Jelentem Árgyelán!- Ne tetézze, ne tetézze fiam! Azonnal elindul a kormányhivatalba, és holnap jelenti kihallgatáson, hogy megmagyarította a nevét Erdélyire! Megértette?- Igen, nagyságos uram!- Na tűnjön a szemem elől! Az ilyenek miatt kell fenntartani a veszélyhelyzetet...
Ahogy eddig is, szerintem nagyon jó, de nagy hasznára válna a komolyan vehetőségnek egy forrásjegyzék illetve hivatkozások. A "közreműködők" kedves gesztus, de ezt nem pótolja.
Ez a haditechnikai ismeretterjesztés és a hadtuomány közötti különbség. Szerintem nem akkora plusz erőfeszítés, hogy egy ilyen masszív munka mellé ne lenne érdemes odatenni.
Már csak azért is érdemes lenne ezt meggtenni, mert ahogy kivesznek az öregek, ez a fajta tudás jó úton van a megszűnés felé Magyarországon. Márpedig korszerű technika, "turnkey solution" ide vagy oda, valós nemzeti képességfejlesztés nincs tudás nélkül.
@zord: A források pontos helyét én sem tudom mindig, hiszen lektorok adják hozzá a tartalom egy részét. Ezen felül a 2+2-re nem adunk forrást.
A YT csatorna egy szórakoztató formátum, még ha a csatorna elég hardcore is.
A blog.hu-n látható felületen néhány hivatkozás a feloldott anyagokra láthatsz amúgy. De a YT-n a leírás boxba amúgy is csak talán 5000 karakter mehet. Ha minden hivatkozás ott lenne kb. olvashatatlan és el sem férne, mert oda más infót is kell tennem.
A jövőben kérhetem majd, hogy Hpasp mpnjda meg pontosan hol találta az infót, de őszintén, meg fogja nézni bárki? Szerintem nem.
Vagy amikor pl. antennaegyenlet és fizika és n+1 másból lesz számolva más, arra milyen forrást adjon az ember?
Anno a Haditechnikai összefoglaló mellé odatettem egy rakás forrást letölthető állapotban. A fő anyaghoz képest a töredéke töltötte le egyáltalán...
@molnibalage: értem az érveidet, de a fenti dolgok miatt mégis azt hiszem, hogy érdemes lenne feltüntetni. Ahogy ezzel arra is bátorítalak, meg a hasonló profilú embereket, hogy "tudományosítsák" az összegyűjtött, feldolgozott és populárisan prezentált, főleg haditechnikai, haditechnika történeti tudást.
Még attól sem ódzkodom, hogy azt javasoljam: aki érez még magában elég erőt, fiatalságot, találja meg a tanulmányi-tudományos utat, csináljon egy akárhanyad diplomát, fokozatot ezekből a témákból.
Azt gondolom, hogy végül ez a fajta hozzáállás lehet a kulcs a mostani képességfejlesztés sikeréhez is. Ki lépjen bele ebbe, ha nem azok, akiket érdekel?
Kevesen tudják, hogy a most elhunyt XVI.Benedek emeritus pápa, Jozeph Ratzinger tizenévesként Luftwaffe segédszolgálatos volt és egy ideig kifejezetten légvédelmi feladatban vett részt.
Nekem nagy kérdés, hogy a leírt 2 plusz függesztőpont, ami kurva jól jönne, az a mi A-B szárnyainkhoz is mehet-e.. (bár pénz nem lesz rá). Kérdés, hogy a +2 függesztőpont az smart fegyvereknek lesz, nedves lesz-e, be lesz e kötve a MIL-STD adatbusz..
Az is kérdés, hogy a modernizált EWS-39 Mark II. mit takar valójában.. Meglepetés, hogy a svéd parlamenti döntés ellenére sincs még mindig integrálva a TAURUS, amire kurva nagy szükség lenne. (nekünk is, mert a LGBU-t max. légvédelem nélküli ország ellen lehet alkalmazni, vagy full légiuralom esetén.
@Kelepisti: A Gripen AG képességével semmi baj. Az F-16C gépek is CFT nélkül reálisan csak 1-1 függesztőn visznek AG fegyverzetet. Erre képes a Gripen is.
A baj az, hogy AG módban az F-16C 2+2 AAM-et visz, amiből jellemzően 2xAIM-120, de igény esetén ez lehet 4xAIM-120 is.
A Gripen AG feladatkörben szárnypótossal meg 0 db BVR rakétával bír. Kb. ilyen viszonyrendszerben tessék ezt értelmezni. Több AG fegyverzet hordozásának értelme nincs egy ekkora gépnél.
@molnibalage: Igen jó fogtad meg a problémát, nincs önvédelem BVR rakétából, ha AG-t viszel. Erre lenne jó a + pilon (gondolom az adatbusz szárnybekötés miatt a dupla BVR rakéta indító nem volt eddig lehetséges)
@molnibalage: Én is úgy gondolom, hogy a + bővítőhelyre egy amraam (netalán METEOR) ha felférne akkor már jók vagyunk. (Egyébként asszimetrikus függesztést éleset én nem láttam még Griffen. Ti láttatok már?