zord:
A Splitben horgonyzó, oda szerdán érkezett USS Ford megszakítja a 6.flotta AOR-ben zajló körútját,... (2025.10.24. 23:14)Forddal Triesztben
zord:
9 évvel a protó bemutatása után megkapta az első Gripen Echot (39.6011) a Svéd Légierő F7-es tanez... (2025.10.23. 09:04)Fedőneve Echo: az új Gripen
zord:
Kedves többségi szavazóim véleménye a katasztrófális szíriai orosz bukásról, úgy tűnik, erősen tùl... (2025.10.15. 19:49)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
zord:
Még pár PMP vonatkozású kép.
Zord (2025.10.06. 17:09)Hiúzhíd a Tiszán
zord:
Az ADHU-n is dolgozik a 9P135M és a 9M113 Konkursz.
honvedelem.hu/hirek/adhu-25-tuzero.html
Sos... (2025.10.06. 16:12)Három újdonság a "0"-ponton
"t seems the weapon utilized by IAF F16I s to take out an Iranian UAV ground control station at the T-4 Air Base in Syria was an IMI Delilah ALCM. Compare footage from strike (on the right) with footage shown in an old Military Channel documentary featuring the Delilah (left)"
Hihetetlen hogy a nagyokosok már le is vonják a "következtetést" hogy itt és most az a kérdés: miért nem az F-35-ösökkel mentek Szíriába az izraeliek?
A Defense News helyi tudósítójáról meg csak annyit, hogy ezt a mondatot leírja: "however antiquated those SA-5 and SA-17 missiles, which were deployed to support the Syrian government"
A Vega tényleg antik, de megy, mint a meszes. A Buk M2 és a rakétája viszont nagyon nem antik. Fázisvezérelt antenna a felderítő és a tűzvezető/illuminátor radarnál.
@zord: Ez ebben a formában nem igaz. A Vega 5-6 km célmagasság felett kezd gyors lenni. 3-4-en 40 km távolságig a rakéta M3.0 táján mozog, semmi extra.
A Buk-M2 meg télyeg minden, csak nem korszerűtlen.
Egy jó szar cikk arról, hogy a ruszki Szu-25SzM3-asok kapnak Vityebszket. Erről tudunk már több éve, protóról volt fotó, meg valami videorészlet is a gyárból, de hiába jött Szíria, csapatnál nem jelent meg a cucc...pedig most jól jött volna a MANPADS ellen...
@zord:
Visszatérve a lelövéshez, nem igazán értettem, hogy ha le is jön földközelbe a támadó gép (talán az alacsony felhőzet miatt?) akkor miért nem szór - nem, hogy intenzíven, de egyáltalán - infracsapdát.
Azután: az egyik hajtómű lángolt, ez jól látható volt, de oly mértékben sérült a gép, hogy nem tudott volna messzebbre (esetleg a saját vonalakig) repülni?
@molnibalage: én nem tudom, hogy hol volt a Szúfa, amikor eltalálták. Valószínűleg Izrael felett már (hiszen a gép roncsától alig 4 kilométerre találták meg az egyik V-880-as roncsát), de hogy milyen magasan, arról semmi infó nincs. Inkább azt van okok feltételezni, hogy egy stand off támadásból hazafelé inkább közepes-nagy magasságban (>15k). Hogy ide hány kilométer a legközelebbi (meg használható) szír Vega, nem tudom.
De a sebességet nem is a mostani esetre értettem feltétlenül hanem úgy általában, hogy miért veszélyes még ma is a Vega.
Egyébként meg annyi oka lehet egy ilyen dolognak, akármi is legyen a sikeres rendszer. Valamiért nem volt megfelelő az SA. Állítólag sok szír rendszer dolgozott, lehet, hogy "telítésbe mentek" a Szúfa EW-vevői, a konkrét rávezetést végző 5N62 "kiesett", vagy a többi forráshoz képest hátrasorolódott. Mehettek szír radar decoyok, légvédelmi zavarók bonyolíthatták tovább az EOB-t. Lehet, hogy egy 35-ösnek is becsúszott volna.
@Beat it!: hát, ha nincs indításjelződ, akkor a prevenció van. Amikor gyaníthatóan berepülsz a MANPADS-zónaba (rácsapás alja nagysebességűnél 3000 méter alatt) akkor tolod kifelé az infracsapdát. A lelőtt orosz Szuhoj ezt láthatóan nem tette.
Hát, hogyha bekövetkezik a találat, már csak a véletlenen múlik, hogy mit visz el. Kigyulladt az egyik, a másik meg bepompázsolt - ez volt a hírekben. Ha a maradékot újra tudta volna indítani, talán megússza. Elég sok 25-ös visszatért Afganisztánban, Csecsenföldön, Grúziában MANPADS-találattal, egy hajtóművel. De nem kötelező, hogy mindenkinek ekkora szerencséje legyen. A srácnak nem volt...
@Flankerr: 75 milliárdból bőven kijönne mondjuk 4 zsírúj Spartan... üzemeltetési támogatással együtt ennél kicsit többe lenne. 4 gép komolyabb üzemeltetési támogatással együtt, olyan 115 mrd-ra saccolom.
3 gépnél 85 mrd körül.
"USAFCENT commanding general says Coalition strikes which killed at least 100 pro-regime fighters (including Russian contractors) lasted THREE HOURS, and involved artillery, F-15Es, Reaper drones, B-52 bombers, AC-130 gunships and Apache helicopters "
@Levente B.: eredetileg még F-22-esek is bele voltak írva. Gondolom nem bízták a véletlenre a dolgot. Nem mintha a ruszkik felvették volna dolgot...elintézték azzal, hogy nem tudtak az offenzíváról. A milicisták elszámították magukat. Attól tartok, hogy az amerikai-orosz kommunikáció elsőbbségével mindenkinek érdemes számolni. Szerintem gond nélkül szarban hagyják a felek a szövetségeseiket, ha nagyobb érdek úgy kívánja...
"A NATO nem akar újabb hidegháborút, nem akar újabb konfrontációt Oroszországgal - jelentette ki Jens Stoltenberg, a katonai szövetség főtitkára Brüsszelben február 14-én, szerdán."
Azért a két beharangozott új NATO-parancsnokság mellett lesz még "some additional land component commands in Europe. To further improve coordination and rapid response for our forces. "
Vasárnap egy szír T-72-est kilőttek az amerikaiak drónnal. Imádom az önvédelemre hivatkozását ezeknek egy olyan országban, ahol a jelenlétüknek semmilyen (tehát otthoni törvényhozási sem) felhatalmazása nincs:
@zord: Átsiklottam rajta sajnos, de látom másokat se hatott meg, mert csak egyetlen komment volt ... Viszont kiderült, hogy on-line olvasótok vagyok :)
@Kelepisti: az mno-nak sajnos van egy olyan szokása, hogy a saját szerzők anyagait visszatartja, és helyette másokat futtat. Az is jellemző, hogy ha egy témát, amit mi már rég megírtunk, valaki elővesz újra (nem egyszer a mi anyagunkból kiindulva), akkor azt a riválisokra hivatkozással még egyszer közlik. Miért? Ezt még belülről sem értjük meg.
"BERN --- Meeting on February 14, 2018, the Federal Council approved the message on the Army 2018 Plan to Parliament. Committing to appropriations for a total of about CHF 2 billion, it sets three priorities: modernizing certain Air Force systems, supplementing troops' equipment, and developing the training infrastructure.
The Federal Council also called for the decommissioning of partial or complete systems that are no longer needed, including about half of the fleet of F-5 Tiger fighter aircraft.
The requested appropriations are intended to empower the Federal Council to make investments in the armaments and real estate of the armed forces. The funds, amounting to 2,053 million francs, are distributed as follows:
-- 848 million CHF for the armament program:
-- 742 million CHF for the framework credits for military equipment and
-- 463 million CHF for the real estate program of the DDPS. "
Ismét film készült az entebbei akcióról...az alkotók Saul David könyvének a jogait vették meg, mivel "The book contains information that had previously not been available for books written about "Operation Thunderbolt", due to classification and security reasons."
@zord: Jelentős hatótáv különbség meglepne, mivel a két fegyver mérete hasonló. A Brimstone esetében akkor lehet igaz, ha nagy sebességű platformról indítják.
"The Ministry of Defence has sold the Royal Navy flagship, HMS Ocean, to Brazil for around £84m, in a bid to plug a major funding black hole in its accounts."
"VIENNA (Reuters) - Austria’s new government will re-assess the previous government’s decision to end a $2 billion (£1.4 billion) Eurofighter jet programme early, the defence minister said, signalling willingness for talks amid a legal battle with the manufacturers.
However, Austria will not consider a new deal with the Eurofighter consortium, which includes Airbus , Britain’s BAE Systems and Italy’s Leonardo before compensation for damages has been paid, the republic’s chief lawyer said."
@stonefort2: @Kelepisti: ja, annak idején, valamikor a török Phantom lelövése (2012) és Obama elmaradt bombázása (2013) között linkeltük itt. Vajon hányan lehetne halottak a képeken látható elöljárók közül most, több mint öt év elteltével?
@zord: "Állítólag sok szír rendszer dolgozott, lehet, hogy "telítésbe mentek" a Szúfa EW-vevői, a konkrét rávezetést végző 5N62 "kiesett", vagy a többi forráshoz képest hátrasorolódott."
Az 5N62VE RPC rávezetést soha sem végez, max alávilágít.
Idei év a 25-nél: "az alakulat egyelőre nem kapott feladatot a 2018-as év várható legnagyobb hazai kiképzési rendezvényével, a Brave Warrior elnevezésű gyakorlattal kapcsolatban. Ennek ellenére figyelemmel kísérik az előkészítést, hiszen bármikor jöhet az elöljárói feladatszabás, hogy közre kell működniük az erőpróbán."
@zord:
Vicces, hogy még a bakancsok számát is kitakarták. Igaz, hogy a honvédelmi beszerzések között is meg lehet találni, de hát dolgozzanak meg a kémek a fizetésükért. :) Viszont a honvédelmi beszerzések oldalára sem kerül fel minden. Nagyon sok már a TED-en jelenik meg, és ott nehezebb megtalálni, szerintem.
@Hpasp: elnézést a fogalmazásért. A szó szerinti rávezetést a Vegánál a rakéta önrávezető feje végzi. Ugyanakkor mivel félaktív elvű, erre képtelen lenne az 5N62 alávilágítása nélkül. Ezért a "rávezetési körbe" (mondjuk úgy angolul, hogy "guidance loop") mindenképpen belesorolnám a radart is.
Mivel a dolgot EW szempontból közelítettem meg, azt latolgatva, hogy mi történhetett, ez azért lényeges, mert a Szúfa RWR-jének a fenyegetésről csak az alávilágító radar jeleiből lehetett információja. Ha ez valamiért kiesik, elvész az SA, ami bármiféle ellentevékenység (manőver, aktív, decoy, akármi) alapja lehet. Írom ezt úgy, hogy a Szúfának elvileg van EO indításjelző rendszere is, mely észlelheti a közeledő rakétákat, akármilyen rávezetési elven is működjenek azok. De egy RF fenyegetés elleni védekezés alapja mindenképpen az RWR, ami ha hibázik egy szaturált közegben, akkor baj van.
@Beat it!: hát ugye azzal kezdődött, hogy a honvedelmibeszerzes.kormany.hu/ kereshetőségét néhány évvel ezelőtt megszüntették, minden alkalommal végig kell nyálazni azt a szart. Undorító egy húzás volt, ahogy az egész beszerzési téma legkülönbözőbb módszerekkel történő "álcázása" az.
@Kelepisti: jujj. Elég sok sebből vérzik ez a cikk. A légierős részt nem is részletezem...sajnos jó, ha idelátogató Tájfunokat látunk majd, mint tavaly Pápán. Tudtommal nem lesz hosszabb idetelepülés, hanem csak cross border.
De amikor a brit nagykövetnek azt a kijelentését, miszerint "az Egyesült Királyság az Európai Unió egyetlen olyan tagja, amely GDP-je két százalékát védelmi kiadásokra fordítja" kritikátlanul leírja, a szégyen. Épp hogy kemény vita van arról, vajon tényleg megvan-e még a brit két százalék. Egyébként meg már több 2 százalékos EU-tag van: pl. Görögország, Lengyelország, a baltiak, és a románok, akik már elérték.
Aztán meg a tipikus atlantista fősodor-visszaökledező
állítás: "bevetették már ezeket a gépeket akkor is, amikor orosz bombázók sértették meg a brit légteret."
Hányszor is volt légtérsértés?
@zord: Nem az írtam egyetértek vele :)- Lehetséges, hogy nem iderepülnek a britek, hanem a légirendészeti feladatról jönnek Romániából, vagy buleszoktól..
Az orosz gépek légtérsértése. A mainstream médiákat elhiszik azok az emberek akik nem olvasnak mást..
Lásd pld. a TV2 ahol az első hír a migránsáradat, amely már jó ideje, nem jön, és szinte sehol máshol nem hír, csak kis hazánkban
The aviation forces will therefore, among other things:
Organize a further developed flight loss for flight tactic management
Organized in four air base areas containing main and
distribution bases as well as adapted logistics and airworthiness
Organized in four fleeties, eight fighter divisions, 120 fighter aircraft
Develop and acquire the ability for long-term precision control
Organize a helicopter fleet with air, sea, ground operative as well
special forces ability
Organize a UAV division34 for monitoring and targeting
Organize two combat and airborne battalions including
fixed, mobile and student sensor systems
Organize a tactical transport airline division
Organize a special flight for active / passive intelligence retrieval
Organize an enhanced air traffic center for development and education
Below are examples of material renewal:
Extended acquisition of JAS 39 E
Long-range ground and sewage control systems
Signaling robots
Reinforced and widespread ability to spread
Acquisition of HALE / MALE
Broadened helicopters, sales begin
Modernized transport flights, sales commenced
Enhanced and enhanced capability for airborne sensor
Turnover of state and signal flight flights
"Az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár március 19-29. között rendezi meg a különleges műveleti „felkészítő-felmérő” foglalkozást, más néven a Pitbullt.
A foglalkozás célja a jelöltek fizikai és pszichikai felkészültségének megállapítása a 2018 áprilisában induló Különleges Műveleti Alapképzésre (KMA-18). Az alakulat lehetőséget biztosít minden, a Magyar Honvédség katonai szervezeteinél szolgáló tiszti, altiszti és legénységi állománykategóriában szolgáló szerződéses és hivatásos katonának a foglalkozáson való részvételre.
@Levente B.:
Próbáltam elolvasni a cikket. Vajon a korábbi ukrán szerződés miatt szedték szét otthon a heliket? Nem lenne logikusabb egyben kiküldeni őket?
"Veszprém város képviselő testülete elfogadta a 2018-as költségvetésüket és ezen belül 10 millió forintot elkülönítettek a MI-24-es harci helikopter statikus kiállításának költségeire a Tesco körforgalomban. Tervezett ünnepélyes átadás, 2018.12.01-én, amikor a 87. Bakony Harci Helikopter Ezred jogelődjét és annak megalakulásának a 60. évfordulóját ünnepeljük majd. Még sok a munka, de a tényeken nem lehet változtatni. 24-es van, pénz és akarat van! Ez a harci helikopter mindannyiunk büszkesége lesz, mert a műszaki, hajózó, kiszolgáló és nem utolsósorban a 87. Bakony Harci Helikopter Ezred teljes személyi állományának közös, múltban végzett munkáját fogja szimbolizálni a kiállításra kerülő MI-24-es harci helikopter. Köszönet érte azoknak, akik az álmomat támogatták és segítették! Gulyás Zoltán Tábornok Úr és Porga Gyula Veszprém Város Polgármestere."
"Bringing a unit of the Patriot long-range missile defense system to Estonia is a symbolic step on the part of allies, and there are plans for joint training exercises involving the system to be conducted in the future, Minister of Defence Jüri Luik (IRL) said on Friday."
@Open Skies: hát, ha igaz, akkor jól keresgéltünk az EW-területen. Az a baj, hogy a korszerű fedélzeti rendszer megléte nem garancia, kell a megfelelő eljárás, és a működtetés, még ha a humán input ezekben a rendszerekben egyre kisebb is.
Persze...a lérakos meg legyen résen, és használja ki, ha a célnál van humán, technikai, taktikai hiba, és arasson. Nem kevés helyzetben, főleg, ha nincs paritás, ez az egyetlen lehetősége a sikerre.
Összesen 5 db gép volt, hallottam őket a fejem felett csak az ablak nem arra nézet a háznak amerre kellett volna, és igen nálunk pihennek, előtte Brno-ben álltak meg.
Ha minden igaz a Tiger Meet után rendezett Poznani repülőnapon látni lehet majd egy CA-12 Boomerang légcsavaros harci repülőgépet. A T-6 utolsó reinkarnációja volt az ausztrál vadászgép, ez a példány egy átépített replika, amelyet ugy tudom szintén ausztráliából vett meg, és Antwerpeni repülőtéren tartja a tulajdonosa. Évi 1-2 repülőnapon lehet látni. "Én már kb. 3-4 éve hajtom, hogy lefotózhassam", de eddig több helyen ahol hírdetve volt, végül nem repült. Még most is kicsit szkeptikus vagyok..
@Open Skies: egyébként a kisördög dolgozik bennem, hogy ha az izraeliek ilyen gyorsan elismerik a lelövést, azt hogy mivel, azt, hogy a személyzet elbaszta, akkor azért az egy kicsit gyanús. Mert legyünk őszinték, nagyon nem ildomos elmondani az ilyesmit.
Persze kommunikációs értelemben sokkal jobb ez, mint az, hogy mondjuk egy Buk M2 úgy szedte le őket, úgy hogy nem értik, hogyan.
@zord: Semmi nem tudunk a lelőtt gépen és egy Vega roncsain kívül. Szóval spekulálni lehet, de szerintem nevetségesen értelmetlen. Nincs érdemi adat...
@zord: Nem lehet teljesen lezárni a kondirendszert? Ennyire gyorsan lehűl az egész? Vészsüllyedéssel kb. 1 perc alatt akár 10 km is eldobható magasságban.
@Harrdder:
Szkeptikus vagyok, hogy gyalogsági kerekes szállítójárműnek a Komondort választanák. Harctérre talán még a BTR-is jobb, hiszem az egy dedikáltam harci járműnek tervezett eszköz. A harctéren a Komondor leginkább egy guruló doboznak teherautónak tűnik, megtestesítve ennek hátrányait.
Állíts mellé képzeletben egy Patria AMV-t, vagy Strykert és meglátod a különbséget.
De például békefenntartó feladatokra, járőrözni az ellenőrzés alatt álló városokban ideális lehetne.
Az utolsó képen látható H-14-es felszerelhető páncélzattal. Erre valók a fülkén lévő "lyukak". De idehaza még sosem láttam ezzel felszerelt Rábát. Talán Afganisztánba úgy vitték.
@Harrdder: jó cikk vitaindítónak! :)
Két éve volt a Katonai Logisztikában egy cikk a Gamma vezérétől. Volt ott egypár vitatható állítás.Nos, ugyanazért, amiért tűzoltóautót sem kellett volna "fejleszteni". Egyszerűen meg kell venni egy bevált licencet és gyártani (összeszerelni).
A gyártás (összeszerelés) során meg lehet szerezni a ma még hiányzó készségeket, ezen a bázison kiépülhet a javítás és korszerűsítés és mindez alapját képezi a későbbi fejlesztésnek.
Rossz elképzelés, hogy a fejlesztéssel kell kezdeni. Ennek ma már nincsenek meg az alapjai és az eredmény csak az lehet, hogy a felhasználók szívnak a kiforratlan megoldásokkal.
Jó ez, hátra, veszélyeztetett utánpótlási vonalakra, támogtaó feladatra. De az élre...az egész MRAP-hullám lecsengett, nem múlik el, de méltó helyére kerül a normális haderőkben. Sajnálom, hogy nem vettek a Komondorból idehaza arra, amire jó akár egy zászlóaljnyit, de nem szabad félreérteni, és egy lecsengett trendet erőltetni, csak azért mert magyar és "kész" van
@zord: hát ez az! Nincs kész!
Amit mutogatnak, az néhány egyedileg épített, kisiparilag hegesztgetett példány. Kis túlzással bármelyik jobb karosszériás műhelyben összedobják, ha kapnak rá egy milliárdot...
Nincsenek tesztelve, nincs meg hozzá az ipari gyártástechnológia... nem lenne szabad bedőlni a marketingnek és hasraesni előttük.
@Beat it!: nah, ez meg a másik, hogy a HM EI-nek miért is kell drónfejlesztéssel foglalkoznia?!
Zord, mint radartechnikában jártas... a Beagle radart, hol lehet elhelyezni? Ez egy hadszíntéri mozgócél felderítő radar, ha nem tévedek. A '80-as évek közepétől fejlesztik és most eladtak párat a pakiknak, mit lehet ma tudni róla?
@Beat it!: Egyáltalán nem írtam ilyent. Evidens, hogy az MRAP nem egyenlő gyalogsági harcjárművel.
A H-14 opcionálisan páncélozható, a Rába VZF viszont nevéből adódóan páncélozozttan kerül gyártásra.
@Levente B.: @zord: Én vasárnap voltam fent, addigra a csoda buszt elvitték, a Komondorok és a Râba maradtak. 4-5 éve léteznek már kb, eddig nem kellett a HMnek, úgy hírlik, ezek után se lesz belőle rendelés, szerencsére. Darabokból összelegózott, kétes minőségű, megkésett. Mrap van segélyből, annyi amennyi kell, inkább egy értelmes licenc kellene, Fennek atgm-mel pl.
@molnibalage:
Ha lezárod a levegő betáplálását a kabinba, akkor ketten hamar teleszuszogjátok széndioxiddal, és elszenderedtek.
Ez csak spekuláció (pont úgy nem ismerem a hornet/growler belsejét, ahogy Te), de azt is el tudom képzelni, hogy a keverőcsap csak a turbóhűtőről kapta a levegőt, ott meg, ha 8-10 bar-ról leexpandál a hőcserélőn előhűtött közeg, akkor az igencsak hűvös tud lenni.
most látom, írja is az emergency oxygen supply-t. Mondjuk, ha le volt jegesedve ez az ECS, akkor az is kérdéses, hogy egyáltalán képesek lettek volna-e leállítani a betáplálást.
Az utolsó 100 komment: