Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Szolnoki helikoptervisszaadó hiányérzettel

2017.07.25. 18:15 | zord | 60 komment

Örömteli rendezvényre került ma sor Szolnokon. Úgymond ceremoniálisan is visszaadták szolgálatra az alakulatnak Oroszországban nagyjavíttatott Mi-17-eseit. Örömteli, mert egy abnormális, mulasztásokkal terhelt, előrelátó tervezéstől mentes időszakot zár le, mely a hazai katonai forgószárnyas repülés mélyrepülése is volt egyben. A rendszerben álló technikát, az azon dolgozókat éppúgy cserben hagyta a második-harmadik Orbán-kormány, amikor 2010 után a nyugati helikopterbeszerzés gondolatával játszadozott, a megfelelő ajánlatot várva, ami aztán nem érkezett be. A rendszeres, ütemezett nagyjavítás ennek a technikának éppúgy a természetes velejárója kell, hogy legyen, mint az emberi erőforrás, az infrastruktúra, az alkatrész, és a keró. Évi átlagban a mostani hazai helikopterflotta fenntartása egy-két nagyjavítás megrendelését igényli, ehhez képest 2008 után ilyenre nem került sor, ehelyett nyugatiról vizionáltak, ajándék finnekkel és másodkézből származó civil minyókkal „áthidaltak”. Szégyen, hogy a hazai helikopteres közösség egyes sokcsillagosai asszisztáltak ehhez az agóniához, és szerencse, hogy senki nem döglött bele.

170725_szn_mi-17_visszaado_1.jpg

Az emberi nagyság egyik ismérve a korrekcióra való hajlandóság. Akármi is történt a múltban.

A másik üröm, ami az örömbe vegyül, hogy a végre-valahára elvégeztetett oroszországi nagyjavíttatást nem használták ki képességfejlesztésre: ez alatt ASZO-k, páncélzat felszerelését és az NVG-kompatibilitásnak a teljes ötgépes flottára történő kiterjesztését értem. Pártunk és kormányunk, mely a Nyugattal hangjáték és plakát formában annyi konfrontációt vállal, nem tudta volna a nemzeti katonai érdeket szem előtt tartva rugalmasan értelmezni a ránk oktrojált oroszellenes szankciós rezsimet? De ha már így esett, itt az idő a korrekcióra, megnézni, hogy a Léjü mit tudna bepótolni a mulasztásból. A honlapjukon büszkélkednek, hogy „az üzem készítette el annak az An-26 típusú repülőgépnek a vállról indítható rakéták elleni infracsapdás védelmét, amely rendszeresen szerepet vállalt az iraki kontingens szállítási feladataiban”. Teljesen nyilvánvaló, hogy ezt a Mi-17-esek esetében is meg tudnák tenni, de a többi fejlesztés is esélyes, és nem gondolnám, hogy ehhez az orosz OEM nem nyújtana dokumentációs támogatást.

A harmadik a még kiküldendő gépek, a Mi-17-es és a Mi-24-esek kérdése. A mintegy 21 milliárd erre szánt forint képességnövelés nélkül kidobott pénz. Pontosabban egy békeidős/katasztrófavédelmi állami helikopterflottát eredményez csak. Könyörgöm, katonai, harci helikopterekről van szó, a háborúzás alapvető funkció. Önvédelem, éjjeli alkalmazási képesség, fegyverzet. Ezek nélkül a dolognak a megnyert nyolc év/kétezer óra tartamban nincs értelme. Akkor már néhány igazán korszerű nyugati könnyű gép, mellyel legalább a különlegesek kinn lennének a vízből, és végre lenne egy komplett, szuverén és korszerű képessége a honvédségnek.

Zord

Címkék: önvédelmi éjjellátó Szolnok Mi-17 Simicskó NVG nagyjavítás ASZO

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9112690183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gaudi 2017.07.25. 20:24:14

+: van mivel repülni (teljes szívemből örülök ennek), van közte éjjellátós is.
- : nem sorolom inkább...
Apropó, An-26. Tudtommal idén kifut az utolsó. Egy tavaly őszi kormányinfón Lázár azt mondta, hogy decemberig döntés születik szállítógép ügyben (hangsúlyoznám, hogy akkor decemberről beszélt). Én vagyok csak tájékozatlan, vagy nem történt ott sem semmi?

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.07.25. 20:29:02

@Gaudi:
Pletykálnak típust, de nem merem leírni

JanaJ 2017.07.25. 23:09:30

@Levente B.: Mi lesz az erforszvánnunk?

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.07.26. 10:34:23

Akit érdekel a sajtótájékoztató teljes anyaga:

www.youtube.com/watch?v=IO2N5k_76Hc

Flankerr 2017.07.26. 11:09:56

@Levente B.: Írd le kérlek :)

Hány éve is ígéri Lázár meg mindenki a szállítógép (ami még könnyebben is indokolható a civil társadalom felé mint bármi konkrét fegyverzet) tendert? Hány éve?
Nem lepődnék meg ha ősszel azt mondanák hogy majd a választások után, nehogy a választási évi költségvetést terhelje akár csak a kiírási tétel..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.26. 12:23:32

Az IHO-s szösszenetem.. Mit nem adnék ha a Haditechnika is leközölhetne ilyen cikkeket..

iho.hu/hir/szolnoki-atadas-repulnek-a-nagyjavitott-mi-17-esek-170726

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.07.26. 13:03:21

"Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán."

www.honvedelem.hu/cikk/64609_polgari_feladatokra_is_alkalmazhatok_a_katonai_szallitohelikopterek

Akit érdekel az interjú itt látható:

www.mediaklikk.hu/video/ma-reggel-2017-07-26-i-adas-3/

zord 2017.07.27. 12:06:14

Open Skies 2017.07.25. 14:04:57
A királyi rádióban azt mondták, hogy ma adták át a Honvédségnek a felújított helikoptereket.
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2017.07.25. 15:31:47
@Open Skies:
Meg is érkezett a hivatalos cikk:
www.honvedelem.hu/cikk/64593_atadtak_a_nagyjavitason_atesett_helikoptereket
Állítólag további fényképgaléria is lesz a cikk mellett. Kíváncsi leszek a belsőről készült képekre - már ha lesznek.
"cserélték a forgószárny- és a faroklégcsavar-lapátokat, az elektromos vezetékeket, valamint a hidraulikát"
- ez vajon nem az embargó megsértése? Ilyen elv mentén miért nem lehetett NVG kompatibilis műszereket beépíteni? (Utóbbi kérdést csak halkan teszem fel, mert még mindig nem tudni biztosra, nem cserélték-e őket.)
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2017.07.25. 23:04:03
Nem ezért voltak eddig "elbújtatva" a felújított gépek?
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2017.07.26. 00:19:19
@Open Skies:
Eszembe jutott, hogy anno azt mondta egy pilóta, az NVG miatt a hagyományos kékeszöld helyett feketére kell festeni a műszerfalat. A honvedelem.hu fotóin fekete a műszerfal (a nem N gépekben). Jó lenne megtudni, hogy ez NVG kompatibilis műszereket is jelent-e...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.07.27. 21:52:16

Szöget ütöttél a fejembe, mert tényleg fekete müszerfal kell a kékeszöld helyett, és fekete is a színe..
Csak az ürgebörbe bújt Brusszeli ügynökök ne tudják meg a dunában lévő buvárharangban..

zord 2017.08.02. 16:19:48

Szervezeti/jogi megközelítésben ők a felelősek azért, hogy nincs ASZO a magyar Mi-17-eseken?

HVK Felderítő Csoportfőnökség
Rendeltetése:
....A Magyar Honvédség...elektronikai hadviselés stratégiai szintű képviselete, tárca- és vezérkarszintű felső vezetői szakmai döntések előkészítése;

Fő feladatai:
A Magyar Honvédség erőinek alkalmazásával...kapcsolatos...elektronikai hadviseléssel kapcsolatos szakmai követelmények kidolgozása;
Javaslat kidolgozása...elektronikai hadviselési rendszer szövetségi elveknek megfelelő korszerűsítésére, a szakterületeket érintő szervezeti és technikai követelmények kialakítása, az új szövetséges módszerek átvétele, eszközök rendszerbe állítási folyamatának felügyeletével összefüggő feladatok végzése;

www.honvedelem.hu/szervezet/hvkfelderito

Zord

Beat it! 2017.08.02. 21:06:53

@Kelepisti:
"Az a gyanús, ami nem gyanús. Az Atyaúristen, az se érti."
Az alábbi esetek lehetségesek:
1 . Optimista felfogás: a kabin éjjellátó kompatibilis műszereket kapott, csak ezt nem merik reklámozni.
2. Pesszimista nézet: nincs éjjellátó kompatibilitás. Azért lett fekete a műszerfal, mert eleve fekete volt. (Lehetséges, magam is láttam ilyen gépet, de az oldalszámára nem emlékszem.)
3. Bizonytalan lehetőség: a műszerek nem lettek cserélve, de a megrendelő kérte, hogy fekete legyen a kabin. Ekkor ugyanis ki lehetne cserélni a műszereket NVG kompatibilisre, ha van olyan cég (LOM? vagy bárki), aki ilyet vállal. De ez biztos feláras, tehát elvethetjük...

zord 2017.08.03. 10:52:39

@Beat it!: én biztos vagyok abban, hogy maradt az eredeti állapot. Ezt felfoghatjuk jelen pillanatban s szokásos beszariságnak, dilettantizmusnak, de egy kis rosszindulattal atlantista szabotázsnak is (amíg az oroszokkal kokettáltok, EZ lesz nektek!)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.08.03. 21:48:58

@zord: szemely szerint Orosz tabormok Aranysasban lelozolt Toros altal keszitett seggnyalos cikket olvasva O a felelos. Siman leirta,mhogy miert olnemek tobbet egy 5 ev utan majd meg 2-3 evig a kozosen az uj nyugati kopterekkel repilo minyoba modermizalast. (azert te $%& mert akarmilyen konfliktus lehet akar 5 even belul is...) Orosz es toros omlengese a sajat a palyafutasarol azert undorit' mert eppen a O OHP tenykedese alatt epult le az egesz fegyvernem, akar a szallito akar a harci.. Egy szo vagy sor sincs hogy 2010 16 kozott mit csinalt a forgoszarnyasokert...

zord 2017.08.04. 12:14:38

@Kelepisti: sajnos nem tudom magasra értékelni Orosz ténykedését, nyilatkozatait. A képességnek mindig a most a céldátuma. A képesség nélkül töltött idő az ellenség kegyelmére bízva eltöltött idő.

Zord

zord 2017.08.04. 12:15:49

@Open Skies:

Gratulálunk a békeidős katasztrófavédelmi feladatok sikeres ellátásához!

www.honvedelem.hu/cikk/64717_eloltottak_a_hortobagyi_tuzet

Zord

zord 2017.08.04. 12:25:15

Szakmai kérdés: miért volt az egyik gépen rajta a négy pótos? Egyáltalán miért taskingolnak egy N-t is erre a feladatra? Nem üzemképes két "sima" gép?

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.08.04. 21:48:10

@zord: Ugyan az a 2 oldalszám, ugyan abban a konfigban, amelyek múlt héten az átadón repültek Szolnokon.

zord 2017.08.06. 16:34:10

@T.Tom:

Tegnap Almádiban a balatoni Mi-8-katasztrófák Simon Robiék készíttette emlékművének átadásán a 703-as (tehát a másik N) repült:

www.facebook.com/lhsn.hu/photos/pb.181494445209018.-2207520000.1502029688./1824718487553264/?type=3&theater

De ettől még lehet, hogy az átadón a két statik gép tényleg nem volt üzemképes. Ez még belefér. Hosszú távon kell nézni!

Zord

zord 2017.08.07. 17:47:15

Nagy Norbert őrnagy:
A szállítóhelikopterek légi szállítási kapacitásának jelentősége

Én mégis nem egy volumen, hanem minőségi paramétert emelnék ki itt:

"A szárazföldi műveletek támogatása érdekében szállítóhelikopterek tömeges alkalmazására az alábbi feladatok végrehajtása esetén kerülhet sor: légi mobil harccsoport...Előbbi általában századszintű gyalogos (lövész) kötelék HARCTÉREN BELÜLI légi átcsopor-tosítását...jelenti"

A "harctéren belüli" számomra azt jelenti, hogy nem spórolható meg az önvédelmi berendezés. Ennyit a sokcsillagos barmokról, akik szerint egy szállító helikopter nem repül a "fronton".

www.honvedelem.hu/container/files/attachments/64203/hsz_2017_4_beliv_064_073.pdf

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.08.11. 12:52:47

Szolnok gyarkorlónap aug 17-18, ~9-11h.

zord 2017.08.14. 19:29:34

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.12. 22:23:13
A horvát Mi-171-ket is Oroszországban nagyjavítják majd, a cikk felveti, hogy korábban az Ukránok nagyjavítottak helikopterek, nem probléma mentesen, ha jól értem a szlovákok is benne voltak a tenderben? Illetve a cikk hatalmas erkölcsi dilemmát hoz fel, míg a horvát katonák a Baltikumban az "agresszió" miatt állomásoznak, állami pénzből az orosz hadiipart pénzelik a politikusok:

http://www.defender.hr/naslovnica-izdvojeno/morh-odlucio-financirati-rusku-vojnu-masineriju-dok-vojnike-salje-u-obranu-nato-a-od-istih-rusa/

zord 2017.08.14. 16:09:10
@Levente B.: ja, ez egy nagyon elfogult oldal.

Ezt félretéve érdekes, hogy csitai és nem novoszibirszki üzemről ír. Csitában a 810. javítóüzem van, de a honlapjukból nem sok minden derül ki. A Mi-171S-eket ide irányítanák?

810arz.ru/

Zord

Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.08.14. 16:37:12
@zord:
Ja...egy újabb cikkükre egy facebook csoportban a helyiek nem nagyon dicsérik a cikkírót.
Válasz erre

zord 2017.08.14. 19:33:55

Ebben a fórumban is megy az adok-kapok a horvát javításról.

www.forum.hr/showthread.php?t=743260&page=89

Amit én látok:

- szerződés még nincs

- egy csoport nagyon nem akarja az oroszokat

- a Mi-171S-re nem automatikusan van papírja annak, aki Mi-8/17-et régóta javít. Nyilván az ruszkik ezzel manővereznek.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.08.16. 14:19:06

Úgy tűnik megfúrták a horvát helikopter nagyjavítást, itt azt írják, a gépek maradnak egy darabig:

www.vecernji.hr/amp/vijesti/ukrajinsko-ruski-rat-oko-remonta-hrvatskih-helikoptera-1188613

Beat it! 2017.08.28. 21:20:17

@zord:
Egymilliárd egyszázmillió forint.
A büdös életben soha nem fogom megérteni azt a logikát, miért jó a gyártónak, hogy ha a Mi-17 PP-t a kiszerelt zavaróeszközök nélkül nem hajlandó javítani. Nekik jól jöhetne kétmilliárd, nekünk meg jól jönne még két gép.

TED kiírás:
nem azért tűnt el a kiírás, mert lejárt a jelentkezési határidő? Ha jól látom, az augusztus 4 volt. Tehát hamarosan nyertest kellene hirdetni.

Más:
a nagyjavított gépen feltűnt vibrációcsökkentő új beszerzés? A festése vadi új. Lehet csak a homogén festés teszi, de nekem úgy tűnik, mintha más lenne a formája a korábbiakhoz képest. Lehetséges, hogy ez egy új beszerzés valami más forrásból?

zord 2017.08.29. 00:05:30

@Beat it!: szerintem is hülyeség. De lehet, hogy csak némi komolyan vehető szakmai érvelésre lenne szükség az orosszal szemben.

Egyébként valami zavar volt a neten, azóta ismét gond nélkül megvan a Mi-24 kiírás a TED-en.

Zord

Beat it! 2017.08.29. 23:53:07

Jobb híján ide írom:
honvedelmibeszerzes.kormany.hu/download/b/ef/71000/R%C3%A9szv%C3%A9teli%20felh%C3%ADv%C3%A1s.pdf

Tavalyi felhívás, melyben szerepel a LABV sugárzásmérő karbantartása is.
www.gammatech.hu/?module=products&site=main&group=teruletszerint_katasztrofavedelem&menupath=-teruletszerint_katasztrofavedelem&product=labv&lang=hun

A Mi-24-re szerelhető légi sugárzásmérő. Egyetlen (?) saját fejlesztésű felderítő konténerünk. Darabszámot nem ír. Lehet, hogy csak egyetlen ilyen konténerünk van? Szükség igazából eddig sem volt rá, de nem ártana az ilyen berendezésekből legalább egy tartalék példány.

Open Skies 2017.08.30. 00:04:00

@Beat it!: ha nincs hordozóeszköz, akkor mire lehet használni?

Beat it! 2017.08.30. 02:09:58

@Open Skies:
Rátapintottál a lényegre. Ha tavaly számoltak a karbantartásával, akkor a Mi-24 feltámasztása is ott kellett már motoszkáljon a fejükben.
(Nem egy életbiztosítás a hajózószemélyzetnek, de Mi-17-esen is működnie kell elvileg.)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.08.30. 09:06:51

Én Szliacson beszélgettem egy szolnoki fedélzeti technikussal. Szerinte se kell a Mi-8/17 gépekre ASZO, mivel nincs figyelmeztető rendszer sem rakétaindításra, és annyi ideje se lenne a hajózóknak, hogy egy kapcsolóval kivessék az infratölteteket..
Azt mondta, mivel megvannak a NATO előírások, hogy milyen terület felett, milyen felszereléssel rendelkező forgószárnyasokat vethetnek be, amúgy sem kerülnének a helikoptereseink harci körülmények közé.. (én csak úgy a háttérből megjegyezném, hogy a szükség felülírja országon belül a NATO STANAG-okat, tehát ha itt történne valami - pld. terroristák automata fegyverekkel és MANPADS-al is rendelkeznének, akkor meg valószínűleg nem a Szlovákoktól kérnék UH-60 támogatatás.).. Ja megnéztem Szliacson a Blackhawkjukat. Erősen kérdéses a üzemeltethetősége jelenlegi állapotában, mivel szinte egész nap egy laptop volt rákötve, este pedig 2x probálkoztak felszállással, de mindkétszer valamilyen rendszerhiba miat "resetelték" a helikoptert, majd újraindították.. Végül elhúzták a vontatóval..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.08.30. 09:07:49

Még annyi, hogy Szolnokon nem tudnak arról (legalábbis a műszakiak és hajózók), hogy akiknek lejárt a 24-re a szakszo, azt meghoszabbították volna rendeletileg.. régebben keringett egy ilyen info..

Beat it! 2017.08.30. 10:57:43

@Kelepisti:
Régi dilemmám, hogy akik Afgániában vannak Mi-24 mentoráláson, azok repülik ott a típust, vagy csak az afgánok repülnek vele? A magyarok kiképzők, esetleg ajtólövészek, de egy jó kiképző néha maga is beül a pilótafülkébe szemléltetni a dolgokat (elvileg).
Ha repülnek néha (akár nem hivatalosan), úgy nem lenne gond a szakszo rendeleti hosszabbítása.

ASZO:
sejtettem, hogy ilyen kiokoskodott gondolatok is vannak az ASZO-hiány mögött. Remek, hogy még a műszakiak is az asztal mögül akarják kitalálni a lehetséges vészhelyzeti forgatókönyveket. Kár, hogy tévednek...
Én is felvázolok egy forgatókönyvet:
berepülnek egy területre, ahol terroristákat kell semlegesíteni. A hírszerzés szerint csak kézifegyvereik vannak. A heli a célterület közelében függeszkedik, hogy kötélen leeressze a különlegeseket. Aztán valahol megjelenik egy rakéta indításának füstje. Jól látja az ajtólövész is, esetleg a pilóta is. Utóbbinak hiába kiabál be az ajtólövész az egymásköztin, hogy "rakétaindítás!!!". Látja a pilóta is, de hiába nyomkodná a gombot, ami infracsapdát lő ki. Miközben zuhannak, még átvillan bennük, hogy "a felderítés szerint nem volt MANPADS a térségben"...

Nos, ne így legyen, de sajnos így is lehet akár. Nyilván nem minden helyzetben lehet olyan szerencséje egy személyzetnek, hogy időben észreveszi az indítást és tud infrát kibocsájtani. De elég csak egy alkalom, ahol az infra segíthetett volna, ha van.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.08.30. 11:05:18

@Beat it!: Tökéletesen igazad van, és is pontosan így gondolom az ASZO kérdést. Akár egyetlen alkalommal ha segit akkor is fontos, hogy legyen. Különösen annak a függvényében,hogy a Mi-24D-k ASZO-i ott vannak, tehát felhasználhatóak lennének, ipari kapacítás van felrakásukra (és akár kiegészítő páncélzat beépítésére az orr részre is, amelyet opcionálisan fel lehet rakni, vagy leszerelni, mert moduláris tudtommal.
......
A szakszo kérdése érdekes.. nem mondok véleményt, nem ismerem a körülményeket a mentorálásnál ki mennyit, hogy repül..

zord 2017.08.30. 11:12:20

@Kelepisti: a rakéta kirepülés jellemzően 5-6 másodperc. Ha van kellő légtérfigyelés - ami azt is jelenti, hogy a kabinban is kell két ember, aki oldalt-hátul néz, akkor van esély. Maradjunk abban, hogy biztos mentett meg nem kevés Mi-8/17/24-est manuális indítású ASZO.
Aztán meg ott van a preventív alkalmazás, ami persze kapacitásigényes.
Egyébként meg persze egyetértek, hogy az indításjelző az egész dolgot egy sokkal magasabb szintre emeli. De jelenleg nem elérhető, hacsak nem kemény tökűen az orosznál nagyjavított gépeinket elvinnénk a LOM Prahához, hogy csinálják meg őket úgy, ahogy az ő 171-eseik egy részét Afganisztánra.

Egyébként az ilyen dolgokhoz egy komoly EW-közösségre lenne szükség, a követelményeket sehol nem holmi kabinszemélyzet szabja meg. Tapasztalt és magasabb szintű, spectanfolyamokon átesett főtisztek. Biztos vagyok abban, hogy a Gripen-közösségben ezt a kérdést is korszerűen tudnák látni, mert ott ki vannak erre képezve. Tudják, hogy ez ugyanolyan fontos az éles helyzetben, minthogy jár a hajtómű. Én biztos, hogy ha lenne helikopteres túlélőképességi/önvédelmi projekt, abba belehúznék egy Gripen EW-s srácot, aki az egész jelentőségét legalább felfogja, ha a fast jet EW más is, mint a rotary wing EW.
Már megbocsásson mindenki, de abban a levegőben maradásért folytatott küzdelemben, ami az elmúlt években Szolnokot jellemezte, egy olyan szofisztikált téma, mint a gépek önvédelmének kérdése, nyilván nem kaphatott teret. Az ezzel kapcsolatos tudás ezért elenyésző. Az idézett fedtechnikus ebben a témában ezért egész egyszerűen nem vehető komolyan.

Zord

piratvitorla 2017.08.30. 12:30:14

@Beat it!: "Régi dilemmám, hogy akik Afgániában vannak Mi-24 mentoráláson, azok repülik ott a típust, vagy csak az afgánok repülnek vele?"
Már több helyen is megjelent, hogy a Mi-35 AMT évekkel ezelőtt befejezte tevékenységét

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.08.30. 12:31:52

@zord: Egyetértek, ugyanakkor azt is látni kell, hogy amikor a volt hajózóból lett altárbornagy (aki szeptemberben repül utoljára és Brüsszelbe megy), és egy fiatal és viszonylag tájékozott érdeklődő fedtechnikus - akinek bevetéskor a saját segge lenne a tét - ugyanazt mondja, akkor mi itt erölködhetünk Simicskónál, hogy a Légijavítónál az ASZO-t és talán kie. páncélzatot rakjanak a szélmalmokra legalább a személyzet és a helikopter védelem miatt..

zord 2017.08.30. 13:14:28

@Kelepisti: bármit lehet elérni a nyilvánossággal, az plusz. Nyomni kell. Fényt kell gyújtani a sötétségben. A Gripen-programban megjelent EW szakmaiságot meg kell honosítani a forgószárnyas területen is. Ne feledjük, hogy ha el is tolódott, egyszer még lesz új beszerzés. Akkor már tényleg nem lehet kitérni előle.

Zord

Open Skies 2017.08.30. 15:10:21

@zord: " A Gripen-programban megjelent EW szakmaiság"

Mire gondolsz pontosan? Ki tudnád fejteni bővebben?

zord 2017.08.30. 19:20:50

@Open Skies: a Gripen EWS 39-esét mi itthon programozhatjuk. Ehhez emberek kellenek, így van egy elektronikai hadviselési csoport. Ez egy olyan tudás (gyanítom, hogy land EW-ben a másik ilyen a 24. BGFZ), amiből ki lehet indulni, ha máshol is kell megoldás. Lásd forgószárnyasok, és szállítógépek. Ha egyszer lesz új harcjármű, talán az is. Mindig arra kell építeni, ami van. Mert a területek ugyan speciálisak, de a lényeg ugyanaz: az elektromágneses spektrumban fölény kivívása.
Az első lépés mindig a létjogosultság elfogadtatása. Az, hogy a harcban az EW olyan, mint a hajtómű, vagy a szárny. Életfontosságú. Enélkül nincs hatékony feladatvégrehajtás, de még újabb próbálkozás sem, ha odaveszik az oltalmazandó platform.

Zord

Beat it! 2017.08.30. 21:53:58

@Levente B.: @piratvitorla:
Igazatok van. Próbáltam keresni cikkeket, ahol legalább feltűnnek a Mi-35 közelében a magyarok, de nem találtam az utóbbi évekből. Csak ilyet:
www.honvedelem.hu/cikk/54913_afganisztan_valtozo_szinu_egen
De a kérdés múltidőben is állhat. Repülték kint a gépet? És a Mi-17-est?

piratvitorla 2017.08.30. 22:00:50

@Beat it!: Ahogy a cikkekben is látható 2013-ig voltak kint a Mi-35 AMT-ben.
A shindandi AAT keretében Mi-17-eseket és Mi-171-eseket repültek. Az új RSM-ben jelenleg is repülik ezeket.
Ezekről jelentek meg cikkek, anyagok.

zord 2017.08.30. 22:36:10

@Beat it!: persze. Számos anyag van fenn mindenhol erről.

Ez most hirtelen újra a szemem elé került:

www.repulestudomany.hu/folyoirat/2012_1/Rolko_Zoltan_2.pdf

Zord

zord 2017.08.30. 22:56:41

@piratvitorla: az afgánoknak nem Mi-17V-5-öseik vannak Kazanyból? A 171-eseket Ulan-Ude gyártja.

Zord

Beat it! 2017.08.31. 13:25:35

@Levente B.:
Hú, ez tényleg klassz videó, köszi!
Vajon a 4-es kötelék hány pilótája volt magyar?

zord 2017.08.31. 15:21:20

@Levente B.: érdekes a hosszú HF antenna 116-os gép oldalán. Gondolom kértek hozzá az orosztól buletint :-)

Zord

piratvitorla 2017.08.31. 19:36:30

@zord: Volt régen egy cikkem róla tehát publikus: Shindandban voltak régebbi 171-esek is. De ha jól emlékszem azok nem "olyan" 171-esek voltak - még a cseheknek is kétfajta van.
Az újabb beszerzések mind Mi-17V5-ösök szerintem...

zord 2017.09.01. 10:07:55

@piratvitorla: meg természetesen vannak régi, még szovjet forrású 17-esek, vagy legalábbis voltak, amik az Északi Szövetség oldalán repültek az "amerikai háború" kezdetén (2001-ben). És még volt egy forrás, amire emlékszem: mind 17-es, mind 24-es érkezett Csehországból, miután azok megkapták az új Mi-171-eseket és Mi-35-ösöket az orosz államadósság fejében.

De már látszik a váltás. Szeptemberben érkeznek az első Afganisztánnak szánt Black Hawkok:

www.janes.com/article/73120/us-prepares-first-black-hawk-deliveries-to-afghanistan

Zord

piratvitorla 2017.09.01. 16:48:37

@zord: Kiváncsi vagyok meddig fogják bírni a Blackhawkok az afgán szolgálatot...

zord 2017.09.01. 18:46:32

@piratvitorla: kontraktorokkal akármeddig. Persze az nem olcsó...

Zord

piratvitorla 2017.09.02. 07:41:11

@zord: A kontraktorok se tudnak mindent megoldani, például a gépek "ütés-vágását" se tudják megakadályozni. És nincs az a kontraktor mennyiség ami elegendő lenne az összes helyi hajózó, műszaki, logisztika, kiképzési stb. részleghez...

zord 2017.09.02. 10:21:24

@piratvitorla: semmi gond, simán átülnek a magyarok :-) Nem kellene őket noszogatni.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.09.05. 11:53:10

"Today Russia Air Force has 105 Mi-8MTV-5-1s while 439 export ver. Mi-17V-5s are now flying in Air, Army & Navy Forces of 25 countries"

zord 2017.10.24. 16:04:11

Engedelmetekkel a helikopter-önvédelmi infrazavarós szájtépést áthelyezem ide (némi cseh UH-1Y hírrel)

Open Skies 2017.10.23. 21:54:07
@==T==: Ha már szóba kerültek a csehek...

Itt egy kis összefoglaló a csehek 2016-os haditechnikai üzleteiről:

www.facebook.com/MinisterstvoobranyCeskerepubliky/photos/a.508251012636907.1073741828.503753689753306/1361703820624951/?type=3&theater

De amin meglepődtem: ezen a héten a csehek vesznek az amerikaiaktól 12 db UH-1Y-t???

http://www.lidovky.cz/americane-prodaji-ceske-armade-12-vrtulniku-stat-by-mely-12-6-miliard-korun-1ae-/zpravy-domov.aspx?c=A171023_202158_ln_domov_mber
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2017.10.23. 22:06:27
(Az összefoglaló képtől jobbra van 8 bekezdésnyi szöveg is.)
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2017.10.23. 22:54:25
És ezalatt nálunk...

"Specimpex Kft. 495 millió forintért rendelt komplex gyártórendszert egy kijevi vállalattól, amivel repülőgépekre telepíthető zavaróállomásokat építhetnek majd."

mno.hu/belfold/felmilliardert-vesz-zavarotechnikat-egy-magyar-ceg-2422727
Válasz erre
Moderál
Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.10.23. 23:09:15
@Open Skies:

"The US Department of State has approved the possible sale of helicopters to the Czech Army. The potential contract is to cover twelve UH-1Y helicopters dubbed Yankee. Washington is a prior consent. The US and the new Czech government must give official approval."

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/2282653-spojene-staty-predbezne-schvalily-prodej-12-vrtulniku-ceske-armade
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2017.10.23. 23:24:21
Ok, ezek szerint a héten csak a pályázati határidő jár le, nem a döntés/ szerződéskötés időpontja lesz 26-án.
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2017.10.23. 23:26:59
@Open Skies:
Hát, ez az írás... Zavaros a zavaróról. Vagy nem mondtak semmi konkrétat az ügyben, vagy az újságíró azt sem tudja hány óra. Zord remélem utánanéz majd rendesen.
Különös gyöngyszem a harmadik bekezdés. R-60-as mióta van a Mi-24-eseken? De ha már R-60-ast emleget, felmerül, hogy véletlenül nem infracsapda szóró berendezésekről van szó? Vagy Iszpánka?
Válasz erre
Moderál
Levente B. · kameraaltal.blog.hu 2017.10.23. 23:40:16
@Open Skies:

"The Government of the Czech Republic has requested the possible sale of twelve (12) UH-1Y utility helicopters, twenty-five (25) T-700 GE 401C engines (twenty-four (24) installed, one (1) spare), thirteen (13) Honeywell Embedded GPS/INS (EGI) (twelve (12) installed, one (1) spare), and twelve (12) 7.62mm M240 Machine Guns. This request also includes Brite Star II FLIR system, Aircraft Survivability Equipment (ASE) (includes the AN/AAR-47 Missile Warning and Laser Detection System, AN/ALE-47 Counter Measure Dispensing System (CMDS) and the AN/APR-39 Radar Warning Receiver (RWR)), Joint Mission Planning Systems, Helmet Mounted Displays, communication equipment, small caliber gun systems including GAU-17A and GAU-21, electronic warfare systems, Identification Friend or Foe (IFF) Mode 4/5 transponder, support equipment, spare engine containers, spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $575 million."

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/czech-republic-uh-1y-utility-helicopters
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2017.10.23. 23:52:07
@Levente B.: Igen, ezzel van tele az összes hírportál, ezért volt gyanús, hogy ez már el van döntve.
Válasz erre
Moderál
zord 2017.10.24. 00:50:27
@Open Skies: a lapomnál uralkodó állapotokra jellemző, hogy nem tudnak megkérdezni, és akkor ilyen hülyeségek jelennek meg nálunk:

"hatásosak az R–60 M típusú, infravörös jelzések alapján tájékozódó levegő-levegő rakéta megtévesztésére is – utóbbi rakétatípust főként az orosz MiG vadászgépcsaládon és a Mi–24 orosz harci helikoptereken alkalmazzák."

Zord

zord 2017.10.24. 16:05:00

zord 2017.10.24. 01:11:53
@Beat it!: egyébként én arra gondolok, hogy ennek, vagy valami hasonlónak a licenszét vették meg:

spetstechnoexport.com/catalogues/134

Itt írtam róla, hogy a lengyelek vettek belőle a W-3-asokra (esetleg a Mi.24/17-esekre):

legiero.blog.hu/2014/05/10/lengyel_erodemonstracio

Őszintén szólva a brossúrában leígérik a csillagokat is, de nem tudom, ez miben különbözik az ALQ-144/Iszpánka rendszerektől...miközben a komoly játékosok már indításjelző/infracsapda/DIRCM úton járnak.

Ja, és az elvileg Adros-hoz hozzáférű ukrán légierőt főként MANPADS-szal letörölték az égről a Donbasz felett 14-15-ben...

Ez megint csak egy büdös valami...mi majd megoldjuk okosban dolognak tűnik.

Zord
Válasz erre
Moderál
Beat it! 2017.10.24. 09:34:49
@zord:
A semminél biztosan jobb, ha az összes szállítóhelire is felszerelnék, az már előrelépés lenne. Vajon a Donbasz felett lelőtt heliken volt Adros?
Másrészt ha használható technika licencét vásárolták meg, az jobb üzlet lehetett, mintha egyes rendszereket darabonként vettek volna. Csak aztán ne mulasszák el felszerelni őket. És nehogy a magyar közvetítő cég drágábban adja a Honvédségnek, mint az ukrán gyártó...
Válasz erre
Moderál
Gaudi 2017.10.24. 10:24:51
@Beat it!: Akkor mi értelme lenne a közvetítésnek? ;-)
Válasz erre
Moderál
Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2017.10.24. 15:16:08
@zord: Viszont ha a szállítóinkra szerelnék fel, akkor mondjuk úgy, hatot valami a höbörségünkből felfelé...
Válasz erre
Moderál
zord 2017.10.24. 15:59:59
@Beat it!: @Gaudi: @Kelepisti:

Mindenkitől, az érintettektől is elnézést kérek, tegnap kicsit a kelleténél is szarkasztikusabb hangulatban voltam. Ha ennek az egész ügyletnek az lesz az eredménye, hogy a gépeinkre (Mi-17/24) felkerül egy korszerűbb infravörös zavaróberendezés, mely a rendszerben lévő rakétáknak még mindig egy jelentős része ellen jó hatásfokú védelmet nyújt, akkor az előrelépés.
Ezzel együtt azért lenne pár megfontoltabb megjegyzésem:

-ennél sokkal logikusabb, és egyszerűbb ügyekben sem követi tett és eredmény a nyilvánvaló igényt, követelményt honvédelmi ügyekben, egyszerűen a magyar rendszer de facto működésétől idegen, hogy most egy ilyet meglépjenek

-azért, mert valaki megveszi a technológiát, még nem tud gyártani. Oda más anyagi/humán feltételeknek is teljesülniük kell. A Specimpex és Veres István (ex-RMSZF) régi motorosok kereskedelemben, közvetítésben, de biztos hogy reális, hogy ők infrazavarót fognak gyártani?

-azt szögezzük le, hogy infrazavaró ÉS infracsapda kombináció együtt alkotja a készletet (ezt az ukránok is így rakják ki a kiállításra)

-azt is szögezzük le, hogy ez az út lezárulóban van, ha az élenjárók megoldásait nézzük. Az amerikai helikopterekről eltűnt a lámpás infrazavaró (AN/ALQ-144, illetve A), de a korszerű oroszokról is az Iszpánka (L-166), helyette indításjelző/multispektrális speciális anyagú infracsapda/esetleg DIRCM terjedt el. És persze itt se feledkezzünk el a fenyegetettségi és ellentevékenységi könyvtárak építéséről, mert nagyon nem mindegy, hogy ezekkel a technikai lehetőség mit is kezdünk.

Zord
süti beállítások módosítása