Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 47. (2017. február)

2017.02.04. 16:23 | zord | 241 komment

A napokban akadt a kezembe ez a beszkennelt papírkép, amit 2003. március 17-én, az iraki háború kezdete előtt két nappal készítettem a USS Truman fedélzetére érkező F-14-esről. Érdekessége és az aktualitását ehhez a bejegyzéshez az adja, hogy a VF-32 század 107-es számú gépét az STS-107 számú misszióból visszatérés közben február 1-én katasztrófát szenvedett Columbia űrsikló, és személyzete emlékének ajánlotta.

170204_airpowernews47s.jpg

Zord

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9812182566

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.24. 14:46:10

A svájci PC-7 Team utózöngése:

"Federal Councilor Guy Parmelin has decided that the PC-7 TEAM of the Luftwaffe will not take part in the women's ski world cup race in Crans Montana. The reason for this is the incident at the World Ski Championships in St. Moritz, where an aircraft of the PC-7 TEAMS touched a cable of a cableway camera."

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.24. 18:48:42

"Kiképzésre, felderítésre, a határőrizeti munkát segítő megfigyelésre, szükség esetén árvízi helyzet felmérésére is bevethetők lesznek a Magyar Honvédség új, rövidesen hadrendbe álló ZLIN típusú repülőgépei. Dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az MTI-nek adott interjújában elmondta: első körben négy kiképző, felderítő repülőt vásárolt a honvédség, amelyek megérkezésével kivonják a hadrendből a JAK-52-es repülőgépeket.
Az altábornagy elmondta: a dr. Simicskó István honvédelmi miniszter által Zrínyi 2026 néven meghirdetett honvédelmi és haderőfejlesztési program egyik első kézzel fogható eredményeként március végéig megérkezik az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra a honvédség négy új repülőgépe."

www.honvedelem.hu/cikk/62051_a_hatarorizetet_is_segithetik_a_magyar_honvedseg_uj_repuloi

zord 2017.02.24. 18:50:19

@zord: Orosz is magabiztosan nyilatkozik arról, hogy jövő évtől a pilótaképzés az NKE keretein belül folytatódik, és a helikopterképzés Z-242 + Mi-8/17-esen zajlik majd. Hol marad a mókuska? Miért nem azzal meg a kiképzés?

Olyan érzés ez, mintha a Marson járna az ember.

Zord

zord 2017.02.24. 21:06:11

@zord: hozzáteszem, minden általam megkérdezett "old hand" értetlenkedik ezen a sillabuszon. És a helikopteres vkfh rezzenéstelen arccal nyilatkozza...

Zord

Hpasp 2017.02.24. 21:15:02

Éppen egy újabb U-2 lelövésének a szituációját készítgetem a SAM SIMULATOR-ba, 1962-ben "éppen egy perccel éjfél előtt"...
... ha valaha elolvasnátok a beszédet amit az USA elnöke elmond a világvége (VH-III) előtt, akkor jó borzongást;

nuclearrisk.files.wordpress.com/2012/11/jfk-airstrike-speech-for-blog1.pdf

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.24. 22:16:47

"The defence ministries of the United Kingdom and France have unveiled plans for a mid-life refurbishment of Storm Shadow and SCALP EG conventional cruise missiles."

www.airforcesmonthly.com/2017/02/24/new-lease-of-life-for-storm-shadow-and-scalp/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.24. 22:29:05

"Vietnam received another batch of «Spyder» [Surface-to-air PYthon and DERby] developed by Israeli Rafael"

soha.vn/xuat-sac-ban-dan-that-trien-khai-ten-lua-spyder-bao-ve-can-cu-lien-hop-dac-biet-20170220150031811.htm

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.24. 22:32:40

"RuMOD to replace its old Tu-134/154s with Tu-214 & An-148s after December's Tu-154B-2 catastrophe over Black Sea"

zord 2017.02.24. 22:40:38

@Levente B.: Cirit rakétablokkok vannak rajta és Terma vagy Saab EW konténerek.

Zord

zord 2017.02.24. 22:41:21

@Levente B.: még annál is érdekesebb, hogy már GE hajtóművek vannak ezekben a szaúdi 15-ösökben. Hol készült képek?

Zord

zord 2017.02.24. 22:42:10

@Levente B.: reméljük nem járnak úgy vele, mint a grúzok 2008-ban az orosz ellen.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.25. 10:33:55

Kis felzúdulást keltett Horvátországban, hogy a horvát kormány a németekkel kötött szerződést a horvát katonák Afrikába szállításával (Szomália)...a cikk kiemeli, hogy a két An-32-s 2012 óta nem repült, illetve 2 éve bejelentették, hogy Ukrajnába viszik nagyjavítani a két gépet, ám ez idáig nem történt ez meg.

obris.org/hrvatska/saveznici-prevoze-dok-hrvatski-antonovi-propadaju/

zord 2017.02.25. 19:08:54

Lengyel tüzérségi (aknavetős) helyesbítés UAV-val. Még az amerikaiak is meglepődtek. Gondolom ilyet idehaza a Skylark-okkal nem szokás csinálni...

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/181422/us-cavalry-regiment-trains-with-polish-artillery-uav.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.25. 21:12:55

"Ezek mindenhol ott vannak" avagy Black Hawk helikopterek kipakolása Thessalonikiben:

www.youtube.com/watch?v=ZWqEy9UoE-E

KGyST · http://repules.tumblr.com 2017.02.26. 20:42:17

Naiv ügyfél kérdés, pár napa jutott az eszembe, de azóta nem hagy nyugodni.

Az F-16 a block 30/32-től kétféle hajtóművel készül.

Történt-e olyan, hogy egy legyártott gépet áthajtóművezzenek mondjuk az F100-ról az F110-re vagy fordítva?

Thx

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.27. 09:53:05

@KGyST: Igen, a szaúdi F-15S gépek egy részét átépítették már 2012 magasságában PW-ről GE F110-re.

GE F110-ről semmi értelme visszafelé váltani F-15-ön, mert a PW -229-es is számottevően gyengébb. F-16-nál meg a sárkány nem csereszabatos a hajtóművekhez a rögzítési pontok miatt.

Lásd itt. 68 és 69. oldalon van a történet.
htka.hu/2012/12/04/mcdonnell-douglas-f-15-eagle/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.27. 10:02:54

@Kelepisti:

Még több fotó:

www.facebook.com/410Cav/photos/pcb.1510576998975579/1510576072309005/?type=3&theater

Sajna nem volt 100% hogy tényleg szombaton jönnek így nem mentem ki.

sualsidal 2017.02.27. 10:49:15

@molnibalage: F-16-nál nemcsak a hajtómű-bekötési pontok térnek el, hanem egyik változatnál kissé szélesebb a szívócsatorna, nagyobb a beömlő keresztmetszet, nyilván nagyobb a hajtómű levegőfogyasztása. Az F-15-nél lehet variálni a vezérelhető szívócsatorna szabályzási karakterisztikájával hajtómű-tipus cseréjénél, de ugye a Falcon-nak fix a szívócsatornája.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.27. 10:53:39

@sualsidal: A szívócsatornát modulárisra tervezték, azt könnyen ki lehetne cserélni. A probléma az, hogy abban a sárkányba, amibe a GE vagy PW hajtóművet tervezték, az fordítva már nem megy be. Elktérő méret (átmérő is), no meg a bekötési távolságok is.

A szaúdi F-15 áthajtóműveznél a gépek farok részét át kellett építeni, roadtul nem arról votl szó, hogy ki-be és szívócsat vezérlés módosítás. Ennél lényegsen több kellett. Igen, a szívócsatorna képes kezelne a GE F110-et is, ez tény.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.27. 11:05:03

"Singapore is eying Ohakea air base in Manawatu as a potential base for one of its own Air Force squadrons of F15 fighter jets.

Up to 500 people would be stationed in or near the base in the region."

www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11807172

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.28. 10:46:45

"F-35 Joint Strike Fighter has landed in Australia for the first time at RAAF Base Amberley"

pbs.twimg.com/media/C5p19sRU4AAEOVo.jpg

KGyST · http://repules.tumblr.com 2017.02.28. 21:46:32

@molnibalage: Thx, bár ha Hornetnél a finnek tudtak komplett törzselsőrészt cserélni, ráadásul A-ról B-re, akkor nem tűnik a dolog teljesen lehetetlennek

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.28. 23:13:08

@KGyST: Ezt a kommentet nem egészen értem.

A finnek összelegóztak két kicsit eltérő Hornetet, ami meg volt tervezve és ismert volt. Az F-15E estén is létezik F100-zal 220-as és -229-es PW-s illetve GE F110-es is. Nem arról van szó, hogy a felhasználó maga összebarkácsolta, amit kitalált ezt a hivatalos "máraszervíz" support keretében csinálta.

Az F-16-nál az egész tözs szekció más, legalábbis Allesmor és Kövi ezt mondta. Gyakorlatilag a fél F-16-os le keéne bontani hozzá, hogy belerakjad. Az utólagos PW ---> GE cserét is csak a velejéig korrupt szaúdik csináták. A RoKAF kétféle F-15K gépet rendelt a két batch-nél, de nem építették át utólag a gépeket.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.01. 13:09:09

"Intense Assad government MiG-23 and Su-24 air strikes on villages in southern Idlib"

www.youtube.com/watch?v=0_b24dIO12s

zord 2017.03.01. 14:22:43

@KGyST: 16-osnál nem tudok konverzióról. Ugyanakkor talán olyan volt a Block 30-nál, hogy kis szívócsatorna és GE.

A szaúdi 15-ös ügylet, mint a gazdag arabusok esetében oly sok minden más, pénzszagú. Most rájönni, hogy épp GE hajtómű kell az F-15-ösöbe, miután negyven + évig repült PW-vel...hát enyhén szólva gyanús. Mivel a ceruzát sem lehet "csak úgy" megnyomni, gondolom be-bedobnak ilyet, hogy legyen miért.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.01. 16:42:23

Február 21-n spotternap (igaz baromi kis létszámban) a lengyelországi Lask bázisán:

wmazurkiewicz.pl/fotografia/32-blt/

zord 2017.03.01. 17:27:59

Május 22-június 9. Load Diffuser Kecskeméten/Pápán (OHANG 180FW/112FS F-16 Block 42), hozzákapcsolódva EHV gyakorlás, és NEWFIP 2017:

www.raketaezred.hu/index.php/hirek/friss-hirek/1010-ertekelo-feladatszabo-ertekezlet-a-gyori-alakulatnal

Lesznek tótok is, 80 fő, tíz repülőtechnika, 30 földi technika (furcsa, hogy ez a szlovák katonák külföldön rész alatt van, bár meglepődnék, ha ide települnének)

rpo.rokovania.sk/RokovanieVlady/html/m_Mater-Dokum-205634.html

"14) LOAD DIFFUSER 2017

Cieľ: Plánovanie a precvičenie spoločných taktických leteckých operácií a postupov zameraných na vzdušné boje, palebnú podporu CAS / COMAO, záchranné operácie SAR, letecké prepravy, tankovanie vo vzduchu AAR, protivzdušnú obranu GBAD

Termín: 22. mája - 9. júna 2017

Miesto: Maďarsko

Účasť: do 80 príslušníkov ozbrojených síl Slovenskej republiky

Vojenská technika:

10 ks - letecká technika

30 ks - pozemná technika"

Ugyanez a cseheknél:

www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/82664/69391

A jelek szerint ~hasonló lesz a felállás, mint tavaly a Panther Strike/Slovak Thunder idején, bár nincs nyoma, hogy a tótokhoz mennének most amerikaiak olyan volumenben.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.01. 18:36:54

@zord:
A cseh és a szlovák résznél vannak érdekes dolgok

stonefort2 2017.03.01. 19:54:25

@zord: A szaudi 15-ösök esetében a PW-GE váltás már vagy tíz éves dolog. A PW turbina hűtőfurataiba belekötött a homok, állítólag ez volt az átállás oka. Már régen vannak fotók "sima" S-ekről GE motrokkal

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.01. 23:17:47

@zord: Nekem valamiért egyik oldal sem töltődik be.

@stonefort2: Hát, kb. már a 2012 végén kiadott F-15-ös írásnál is múlt időben volt.

(Allesmor mesélt róla, meg te is egy közös sörözés alatt.)

zord 2017.03.02. 07:48:25

@stonefort2: @molnibalage: és ki mondta, hogy ez újdonság? Hát persze, hogy tudom hogy több éves dolog. Attól még teljesen helyénvalónak tartom, amit írtam. Ezekben az országokban sem a szakma hajtja a dolgokat. Nézzétek meg Jement, hogy mire mentek az extravagáns üzleteikkel. És még csak nem is direktben állnak szemben Iránnal.
Persze, eltömődő furatok és hasonlók mindig vannak egy olyan problémahalmazban, mint egy repülőgép. Csak választani kell. Hogy azokat a fancy kifelé dőlő vezérsíkokat miért nem sózták rájuk, nem fér a fejembe.

Zord

zord 2017.03.02. 14:05:12

@Levente B.: ősrégi Sidewinder sínek a törővégeken. Erről nem megy az AMRAAM. Persze ha egyáltalán van már nekik az országban...

Zord

zord 2017.03.02. 14:08:18

@zord: de van JHMCS. Egyébként eléggé fakezű ez a román, nagyok a mozdulatok, a gyorsulások és lassulások. A mildenhalli búmoperátor biztos nézett....

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.02. 14:56:45

@zord: Magyar Gripenkről van felvétel összehasonlítási alapnak...?

Azt tudjuk, hogy milyen időjárási viszonyok voltak?

A románoknál az érkezés után pár hónnapal ez megy. Nekünk úgy 10 évbe telt.

Szeretnék én olyn tempót ez alapján, mint a románoknál, még ha videón szerinted fakezű a pilóta.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.03.02. 16:04:58

@molnibalage: Gyakorlatilag a JAS-39 magyar hadrendbe (nem rendszerbe) állítás olyan elrettentő példa, hogy cska na. Nekem mindig a Winni az együgyü című film jut eszembe róla. Hanyadik vizsga sikerül nekem a 9-es a szerencse szám. És addig mit csináltál? Gyakoroltam..
Nálunk ugye 2006-tól indul a dolog és 2010-ben vette át teljesen a Gripen század a QRA-t. k... mivel 2009-től kéthetes váltásban voltak....vagyis mondjuk 3- 3,5 évig gyakoroltak. Addig lement a fél II. világháború...
A cseheknél volt talán fél év, akkor sokat mondok..

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.02. 19:32:06

"A horvát miniszter jelezte, hogy kollégájával a légierőről is beszéltek. Krsticevic úgy vélte: Magyarország ebben Horvátország előtt jár, ezért kíváncsi volt a tapasztalataira. Horvátország egyetlen vadászrepülő-százada 12, nagyjavításon átesett MiG-21BiSZ harci gépből és UM gyakorló repülőgépekből áll. Kolinda Grabar-Kitarovic horvát államfő nemrég bejelentette, hogy Horvátország tendert írt ki a légierő gépparkjának felújítására, és ezt még az idén elbírálják. "

www.honvedelem.hu/cikk/62143_horvatorszag_es_magyarorszag_kapcsolata_kozos_erdeken_alapul

zord 2017.03.03. 09:48:40

@Kelepisti: és ezt a sebességet és óraszámot két gép törésével koronáztuk meg. Hálistennek vér nem folyt, bár egy hajózót sikerült elvesztenie a rendszernek.

Zord

zord 2017.03.03. 09:52:47

Gondok az új AWACS változattal:

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/181578/e_3g-awacs-block-40§45-pushed-back-two-years.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.03. 09:59:39

Francia Légierő:

"Compared to 2015, the availability rates of the Air Force and the French Navy combat aircraft have increased overall. That of the Rafale M F3, engaged in Operation Chammal twice in 2016, increased from 53.6% to 56.6%.

And the trend is the same for those of the Air Force (Rafale B and C), with an increase of 48.50 to 49.30%. The same applies to the Mirage 2000D (35.20 vs. 32.90), the Mirage 2000-5 (44.20 versus 39.10%) and the Mirage 2000B (49.90 vs. 46.60%). For the most part, these aircraft engaged in several operations in 2016, including Chammal, Barkhane (Sahel) and Baltic Air Policing. Note that the Mirage 2000N data for the Strategic Air Force (SAF) are classified. However, these aircraft have also participated in conventional missions, particularly from Jordan."

www.opex360.com/2017/03/02/le-taux-de-disponibilite-des-avions-de-transport-de-larmee-de-lair-baisse-encore/

www.francois.cornut-gentille.fr/2017/03/02/disponibilite-des-aeronefs-de-laeronavale-latlantique-2-reste-le-point-noir/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.03. 10:25:52

@zord: Ha jól értem itt is olyan adatösszefésülési hiba van, mint az F-35-nél volt? (Egyéb problémák mellett...)

zord 2017.03.03. 10:27:25

@Levente B.: meglepően őszinte számok.

Zord

zord 2017.03.03. 10:34:34

@molnibalage: rohadt nehéz egy feladat. Spektrálisan/működési elvben közel álló szenzorok esetében is, nemhogy a kifejezetten különbözőeknél. SHORAD centis radarok trekkjeit volt alkalmam látni egy képernyőn. Hát sokszor nem tudta korrelálni a rendszer a különböző radarok információit, a célok eltérő interpretációi ott "kötelékeztek" egymással.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.03.03. 11:10:00

@zord: Képzeld el ezt méteresben, mikor jön mondjuk egy zavaró négygépes kötelék, amikor az imp. kompresszió elvileg (?) nem működik. És az egyik radar frissítése x sec (pl Nebo), míg egy Tor-én ennyek töredéke. Az egyik mér 300 méteres hibával, az egyik 30-cal. Na ebből aztán csináljon trackeket az ember... És ez négy koszos cél volt nem 400... Ez E-3-nál ez egy éles helyzetben simán átlagos mennyiség lenne.

Az RWR alapú data linkes meghatározás is ezért nem triviális roadtul, ezért szoktam mosolyogni azon, hogy stealth gépet LPI radar mellett majd RWR-ral kiháromöszgelnek. Aha, persze.. Azt a platformot, ami tűnyalábokkal cska adott céloknak és időben random szúr oda változó frekin és erősseéggel és mozog és a fogdó RWR is minden más gép számára, ha meg is fogja a radart, akkor is random időpillanatokba.

Az IRST alapú háromszögelés DAS-sel ehhez képest séta a parkban..

zord 2017.03.03. 12:55:41

@molnibalage: miért is nem működik az impulzus kompresszió zavarás idején? A hosszabb impulzusok távolsági felbontásának megőrzése mellett pont hogy zavarvédelmi technika minden szubimpulzus moduláció, az egyszerű csirptől az összetett kódolásig. Kiszeded mindenféle zajból, és nehéz koherens módon replikálni.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.03. 13:32:16

Shoreham Airshow Accident, 22 August 2015
Air Accidents Investigation Branch video to accompany the final report of the investigation. This video is intended to help visualise the aircraft’s final manoeuvre.

www.youtube.com/watch?v=u20-oh5Wblw

zord 2017.03.03. 13:47:08

Nuszrásokat pukkantottak ki KAB 500-assal:

syria.mil.ru/news/more.htm?id=12113564@egNews

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.03. 16:45:55

Nem tudom volt-e...modernizált Ukrán Mi-24...Mi-24PU-1:

www.youtube.com/watch?v=sePcz1NpC8Q

Egy ukrán oldalról:

"The basis for the Mi-24PU works were carried out for the project Super Hind Ukraine. Like the Mi-24G, the Ukrainian Mi-24PU-1 is equipped with modern engines Motor Sich TV3-117VMA-SBM1V-02 with a capacity of up to 2,800 hp. This allowed not only to increase by more than a ton maximum takeoff weight machines, but also improve performance. The ceiling has increased to 7 thousand. meters with a cruising speed of about 280 km / h and maximum 320 km / h. Despite the increase in weight it retained so the speed is comparable to the Mi-24P, but greatly increased the ceiling operating.

The most significant change from the old Russian version relate to the avionics, which was partially adapted to the modern battlefield, m. In. by adding a satellite navigation system Garmin GPSMAP-695, radar transponder with the radio altimeter, a modern radio station and a modern system of processing and recording flight data.

Significantly upgraded a sighting system, which includes not only manufactured and modified in Ukraine dating air ASP WPM-17-W, but also a laser rangefinder and pointer targets Adros FPM-1KB Ukrainian company Hadron. The same manufacturer has equipped Mi-24PU-1 in self-defense system against missiles steered heat, consisting of rocket flares and system interference Andros KT-01 AWE. In order to adapt the machine to the activities of the night cabin was wypoazona special lighting, enabling the use of night vision goggles. Interestingly standard are Polish night vision goggles PNL-3M "Orlik" production PCO SA"

zord 2017.03.03. 17:29:04

@Levente B.: hihetetlenül meggyőző a háttérben a Júra-park. Remélem ezért jó sok pénzt fizettek egy nyugati tanácsadónak :-)

Zord

zord 2017.03.03. 17:35:29

@Levente B.: kiváncsi vagyok, vajon mennyire van lejátszva ez az új tender. Mielec tulajdonképpen elesett a nagy biznisztől azzal, hogy a törökök korábban döntöttek, összehasonlíthatatlanul jelentősebb mennyiségről. Hiába már néhány lengyel Black Hawk-megrendelés, ezt nem csinálhatják vissza. És tényleg, az a szép az egészben, hogy a T-70-as programhoz tőlük vitték a protót...

Ha a jelenlegi elgurult gyógyszerű varsói kormányzat Amerika-barátsága nem lenne olyan feltétlen, Swidniknek, az olaszoknak jó esélyt adnék...

Zord

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.03.05. 08:49:31

Glass-cockpitosított macedón Mi-17-ek jártak Debrecenben. Vajon USB aljzat is van?
c2.staticflickr.com/4/3734/33121526711_819b7993a4_o.png

A teljes galéria:
travelercircle.hu/forum/viewtopic.php?f=7&t=352

Beat it! 2017.03.05. 11:23:14

@T.Tom:
Láttam kettőt én is, már kezdtem örülni, hogy a honvédség küldte őket Hadházra gyakorlatozni. De nem...
Két apróság szúrt nekem szemet:
1. Sosem értettem, hogy miért kell a helikopter alját is terepszínűre festeni. Bőven jobb oda a kék. (Más kérdés, hogy a Minyók oldalán is jobb lenne valami szürkés-kékes színátmenet az alja felé.)
2. Nincs vibrációcsökkentő a rotorokon. Azt csak az orosz tud felszerelni? Kíváncsi leszek a hazatérő gépeinken lesz-e.
Végezetül: A glass cockpit szerintem itt erős túlzás. Van bennük két számítógép, tablet szerűség és ennyi.

Beat it! 2017.03.05. 11:28:56

@zord:
Érdekesek ezek a fotók. Vajon szükségmegoldásnak jó lehetne, ha a törzsbe nem málháznának lőszert? Kevesebb lőszer állna a rendelkezésükre, de inkább többször térjen vissza egy tank a körletbe, mint egyszer sem...
Egy A5 verzió hogy szerepelne a pótpáncélzatával?

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.03.05. 11:59:49

@Beat it!: A glass cockpitot ironikusan értettem a felcelluxozott iPadra és telefon(?)ra. Gondolom VFR repüléshez kellettek, de ez akkor sem szépen van megoldva így.

Vibrációcsökkentő: az biztos, hogy amikor az érkezés után fotóztam a 3305-öt, akkor még nem volt rajta
( www.airliners.net/photo/Hungary-Air-Force/Mil-Mi-8T/2567988/L)
De idén az emlékezetes tiszai mentésnél már igen:
www.facebook.com/DelAlfoldmeteorologia/photos/a.109171842493622.15052.109152822495524/1244344412309687/?type=3&theater
A színe alapján valószínűleg a géppel együtt érkezhetett még 2014-ben.

Beat it! 2017.03.05. 13:03:38

@T.Tom:
Bocsánat, nem értettem a viccet, de így már érthető, az USB-vel együtt. Lehet, hogy vírusirtót is tettek rá. :)
A vibrációcsökkentőről más lenne a tippem. Lehet, hogy nagyjavításra küldött gépről szerelték át erre, mert azok megkapják majd kint. De erről valamelyik szolnoki pilóta mesélhetne. Kevésbé tartanám valószínűnek, hogy amikor megjött a 3305-ös, akkor vele együtt jött az alkatrész, csak még nem szerelték rá. Ettől alaposabbak a műszakiak.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.05. 19:03:45

@Beat it!: @T.Tom:
Azt a vibracio csokkentot cserélik gépről gépre egy ideje :)

Open Skies 2017.03.06. 00:46:27

@T.Tom:
Szerintem azok a rezgéscsillapítók eredetileg a finn Mi-8-asokon voltak és amikor leállították az egyiket, akkor szerelték át egy másik gépre. Aztán egy másikra...

zord 2017.03.06. 01:59:00

@T.Tom: annak a hatóságnak is letépném a kezét, aki ezt így engedélyezte.

Zord

zord 2017.03.06. 02:03:41

@Open Skies: bingó. Fnnektől jöttek, 11-ben.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.06. 12:55:39

"2 M1097 Humvees & 2 M119 Howitzers are loaded up in Hungary & dropped into Germany during Peacemaster Unity."

pbs.twimg.com/media/C6DuXuUU0AI_8_6.jpg

pbs.twimg.com/media/C6DuYCkU4AA9rQ5.jpg

pbs.twimg.com/media/C6DuYP9VUAElg_h.jpg

zord 2017.03.06. 15:28:48

@Levente B.: van infó, mindnek kinyílt az ernyője? :-)

Zord

zord 2017.03.06. 15:37:29

Orosz tábornok (a ZVO kiképzési főnöke) lábait és fél szemét vesztette el a múltkori szíriai RCIED-es támadásban. Egy Tigr páncélkocsiban utaztak.

Cikk a növekvő veszteségekről:

kommersant.ru/doc/3235654

Zord

Beat it! 2017.03.06. 17:13:09

@T.Tom: @zord:
Megnéztem újra az eredeti "glass cockpit" fotót. Tényleg fura az a rácelluxozott tablet, de alatta beépített kijelző van. Arra tették rá. Tehát ez csak egy ideiglenes megoldás.

Vibrációcsökkentő:
most már nagyon kíváncsi vagyok, hogy a hazatérő gépeken lesz-e. Minden esetre ha egyik gépről a másikra ilyen könnyedén szerelhető, az is megoldás lenne, hogy rendelnének 5-6 darabot a gyárból, és itthon felszerelnék. Van egyébként érezhetően jó hatása?

Beat it! 2017.03.06. 17:24:43

Egy jó cikk a Mistral jelenleg futó fejlesztéséről:
www.honvedelem.hu/cikk/62038_foldkozeli_celok_ellen

zord 2017.03.06. 17:54:33

@Beat it!: az MCP modernizációs szerződésről nem tudok. Lehet, hogy "program" van, "harcászati-technikai követelmények" vannak, de nem tudok arról, hogy effektíve menne az átépítés...

Február 28:

"Szerencsére igen, mert már tavaly elindult a MISTRAL légvédelmi rakétaszakaszok vezetési pontja lokátor-állomásának (angol rövidítéssel az MCP SHORAR-ok) modernizációja, és ha sikerül megvalósítani azokat a célkitűzéseket, amiket a hadműveleti követelményekben lefektettünk, olyan lokátorállomást és vezetési pontot kapunk vissza, amely megfelel a 21. század követelményeinek."

"Zrínyi 2026 program keretében már folyamatban lévő MCP–SHORAR vezetési pont- és lokátor-modernizáció következtében a megújuló fegyverrendszer valóban képes lesz megfelelni a kor újabb kihívásainak, s egyben a NATO integrált lég- és rakétavédelmi rendszerének is hatékonyabb részét fogja majd képezni. "

Zord

Tano 2017.03.06. 20:48:45

@Beat it!: Igen, van hatása annak a rezgéscsillapítónak. Sokkal simábban repül vele a gép, főleg az átmeneti üzemmódokon.

zord 2017.03.07. 10:22:45

@Tano: 50-70 km/h, ott van a sok rezgés lassításkor?

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.03.07. 10:32:23

Azért az irániak is tudják hogy kell kiszolgálni a népet...az utolsó "delivery camo" festéssel ellátott gép a nagyjavítás előtt spotterek százai nézhették végig utolsó gurulását a felszállás előtt, hogy a Teherán melletti üzembe repüljön:

www.youtube.com/watch?v=3viBTul7low
süti beállítások módosítása