Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (78) éleslövészet (20) f 16 (20) Gripen (66) gripen (76) Győr (15) H145M (29) Hajmáskér (30) helikopter (45) hírek (28) honvédség (21) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (59) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (17) Mi-17 (24) Mi-24 (28) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (49)

HTML

AirPowerNews 46. (2017. január)

2017.01.03. 00:11 | zord | 418 komment

Sok szó esik manapság a Fekete-tenger térségéről. Miért is ne vessünk hát egy pillantást arra a rádiótechnikai zászlóaljra, mely a legjobb pozícióban van, hogy belássa az Aj-Petri jajla legmagasabb pontjáról, a Bedene-Kir tetejéről?

170103_airpowernews46m.jpg

Zord

Címkék: hírek

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr3912092731

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.01.29. 21:19:37

Viszont nagyon jó lesz majd, ha Gábor kutatásai után, Hpasp és mások közreműködésével lenne egy könyv, vagy cikksorozat a konflikus léieseményeival kapcsolatban.
Nekem ami egyébként furcsa - ismerv a a Hpasp által belinkelt táblázatot - a 29 század viszonylagosan kis bevetési száma. Igaz így is teljesen egyenlőtlen harcba repültek, ráadásul 6 gépet vesztettek légiharcban.
Több cikkben ennél nagyobb bevetési számot láttam. A táblázat hivatalos szerb adatok alapján van?

zord 2017.01.29. 21:36:07

@Hpasp: a Stealth Down-ban lévő interjú szerint Dozer, aki az OCA koordinátor volt, Batajnicától északra, 25 mérföldre CAP-olt, a felszálló, észak felé forduló 29-est lőtte le 1-1 AMRAAM Sparrow + 1 AMRAAM kombinációval...a talákatkor már alig egy-két kilométerre voltak egymástól. A rakétákat és a találatot az arra repülő fekete madarakról is látták, marha közel volt hozzájuk. Ez Nikolics volt, aki ténylegesen említi az elkerülő manővert, és hogy a harmadik rakéta találta el, pont mikor indított egy "kis rakétát".

Utána volt még célja, de nem kapott engedélyt, csakúgy, mint egy spangdahlemi F-16-os. NATO vagy brit AWACS volt északon, és a Noble Anvil ATO, benne az Edge kötelékkel nem volt náluk. Ez is zavart okozhatott.
Ezzel együtt is lőtt még egyszer, de nem talált, a gép visszamenekült Batajnicára.

Zord

zord 2017.01.30. 09:43:22

Átesett a tűzkeresztségen a T(FA)-50 a Fülöp-szigeteken:

newsinfo.inquirer.net/866108/bombs-drop-on-terror-groups-lair

Zord

zord 2017.01.30. 10:11:33

A MiG-35 múlt heti bemutatása. Nagy csalódás, hogy mechanikus Zsuk radar van benne a prezentáció szerint:

www.uacrussia.ru/en/press-center/mediagallery/#sostoyalas-mirovaya-premera-noveyshego-aviatsionnogo-kompleksa-mig-35

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.30. 14:10:48

Hivatalos befogadási ünnepség Zagan:

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.30. 14:14:25

"the aircraft carrier "Admiral Kuznetsov" will return to Severomorsk on February 8-9"

www.flickr.com/photos/nato/sets/72157676047226943/

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.30. 14:32:11

"Hawk lives! India's HAL rolls out first indigenously upgraded Hawk-i with local avionics "

pbs.twimg.com/media/C3NK_TWW8AAhPRa.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.30. 14:36:47

"Meet our third “Adir” (F-35I), tail number 903, which will arrive in the IAF in about three months"

pbs.twimg.com/media/C3WMVt_WIAAP41T.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.30. 14:47:45

Azt hiszed ilyen hírek csak filmekben vannak:

"Two people have been arrested in Lancashire after allegedly trying to disarm warplanes bound for Saudi Arabia.
The Rev Dan Woodhouse, a Methodist minister in Leeds and Sam Walton, a Quaker, are accused of entering the BAE Systems site in Warton to disarm planes.
Police said they were being held on suspicion of criminal damage.
In a statement, Mr Woodhouse said stopping warplanes "would save lives".

www.bbc.com/news/uk-england-lancashire-38787630

zord 2017.01.31. 08:36:51

Az F-35C fejrázós problémájához:

www.businessinsider.com/new-footage-problem-delaying-navy-f-35-2017-1

Mondjuk a hajófedélzeti repülésben a magam két-két utas katapultálásával és elfogásával nem csodálkozom semmin. Ráz, csapkod, üt, hirtelen. Persze ha ezt több százszor éled át, rutinszerűen, az már munkahelyi ártalom kategória.

Zord

zord 2017.01.31. 11:06:33

Il-38N névadás:

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12110278@egNews

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.01.31. 15:20:42

"T-90 MBT of Syrian Army is participating in advance toward Al-Bab"

pbs.twimg.com/media/C3c38HUWYAEOGbN.jpg

zord 2017.01.31. 15:55:38

@Levente B.: ez azt jelenti, hogy Simicskó +köztes gépe+ lehet akár új építésű ALCA is...

Zord

zord 2017.01.31. 15:59:08

Némi honvédelmi belpolitika: Demeter Márta kilépett az MSZP-frakcióból.

Zord

zord 2017.01.31. 18:33:25

Kösz, nagyon jó anyagok! Shower "Dozeré" hajszálpontosan stimmel a Ross 2003-as (!) könyvében megjelentekkel, és a szerb pilóta, Nikolics beszámolójával, beleértve a három rakétát. Meg a további összecsapásokkal, melyből volt egy indítás is. Ez utóbbi akár lehetne felelős a sérült gépért, ha az nem Nisben szállt volna le. A déliek közül Rodriguez "Rico" egyértelműen egy indítás/egy lelövésről beszél, egy Pristinából felszállt géppel kapcsolatban. Más duma indított rakétákról nincs.

Ha valóban nem volt több (például Rennerék nem lőttek), akkor két lehetőség van: a harmadik kill valóban a hollandé, a Nisben sérülten leszállt gép pedig a légvédelemé, vagy fordítva.

A földi légvédelem MiG-29-esek elleni fellépése több helyütt felmerül, Pavlovics esetében pl. Sztrela 10-es.

(eszerint AMRAAM/Sparrow ONA/OAF 9-ből 5, 55%)

Zord

Hpasp 2017.02.01. 09:08:02

@zord: Még kettő van, két F-16-os, csak nyűgös a papírt lefotózni, és OCR-el beolvastatni. (lassan haladok)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 09:19:59

@zord: Az ALCA úgy kell nekünk mint t*mre a köröm..
Valaki felrázhatná már az illetékeseket. Sajnos Gábor által is írt Demeter képviselőlőnő kiszállásával vége az utolsó védelmi kontrollnak is. Vadai Ágnes elvileg még ott van, de olyan hülyeségeket mondott a helikopterprojekttel kapcsolatban is. Én szerintem, ha megvannak az nagyjavított helikopterek akkor el kéne felejteni most a flottacserét, persze elő kéne készülni rá, tender X-edik átírásával (mert a papírok készen állnak, fiókban+fájlokban évek óta).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 09:20:47

Hpasp anyagait nagyon köszönöm, le is mentettem mindegyiket magamnak otthonra, kiváló forrásmunka.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 09:24:41

Egyébként kinek készítették a csehek az L-159-est, Iraknak, vagy maguknak. (esetleg nekünk :-(

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 10:35:25

@Kelepisti:
Irak további L-159-t rendelt, azokon kívül amiket a konzerváltakból vett.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 10:37:42

" In a little less than a day and a half the Soldiers of Charlie Company, 1st Battalion, 68th Armored Regiment, 3rd Armored Brigade Combat Team, 4th Infantry Division completed a logistical feat; they loaded a company’s worth of fighting vehicles onto rail cars in Poland to be shipped to Estonia."

www.dvidshub.net/news/221965/silver-lions-push-onward-into-estonia

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 10:39:04

Valamivel pontosabb térkép a baltikumi szárazföldi településekről:

pbs.twimg.com/media/C3hCtB_WAAAlCxy.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 10:40:42

Nem tudom hogy fotót-e, ha igen jól elkapott pillanat:

pbs.twimg.com/media/C3e_-h-W8AAkF5y.jpg

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 10:41:58

"Following successful tests in 2016, Saab makes available PS-05A Radar upgrade Mk4 to Gripen C/D under operational capability expansion MS20"

pbs.twimg.com/media/C3hO4WvXAAAcjon.jpg

T.Tom · visualcontact.blog.hu/ 2017.02.01. 10:59:51

Elvileg bezárt Kecskemét:

METAR: LHKE 010915Z 15008KT 2500 -RA BR SCT004 OVC028 00/M00 Q1023 NOSIG RMK BLACK

És több helyen írják, hogy a holnapi Il-96-ot Gripenek fogják kísérni.

JohnTerry 2017.02.01. 12:19:58

@T.Tom: Nálam a 10:45 zulus metar szerint már Amber. Biztos kapott egy jó adag ónos esőt, ahogy az ország nagyobb része is.

zord 2017.02.01. 14:43:12

@Levente B.: ez elég erős állításnak tűnik, 0,1 négyzetmétert ott detektálni, ahol korábban négyet, ugyanazzal a réselt síkantennával, csak a jelfeldolgozást javítva. Még ha ez már az AESA lenne, akkor is erősnek tartanám, mivel a hatásos antennafelület ugyanaz, max kicsit nagyobb lesz a mostaninál.

Zord

zord 2017.02.01. 14:46:18

@zord: ja, és a "high altitude"-ot is figyelembe véve, ahol ugyebár egyszerűbb a képlet.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 16:33:04

"LATAM Brasil flight JJ8115 was hit by ground fire while on approach to São Paulo-Guarulhos Airport in Brazil.
The aircraft, a Boeing 767-316ER, operated on a regular passenger service from Barcelona, Spain. It was approaching runway 09R about 08:35 hours local time when it was hit by gun fire.
Photos show a 7,62 mm wide bullet lodged in the left hand slat of the airplane. "

scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15977649_1201534559929169_3738954758453691502_n.jpg?oh=68d88c8b92310fe366c4b548a8e862f5&oe=58FD74DB

scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16106029_1201534549929170_9098231220942826277_n.jpg?oh=0a75254e8acddad971550877e1edc638&oe=5903AAE7

Hpasp 2017.02.01. 18:13:06

Utolsó előtti OAF debrief...
... már csak a kakukktojás maradt.

sg.hu/forum/uzenet/1074537255/80452

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 19:24:58

@zord: A Gripen Mk4 lokátoráról ezt az ábrát 2015-ben már mutatták nekünk a SAAB konferencián.
Nekem is erősnek tűnik, meg ami még inkább érdekes, hogy a mk3-es lokátoroknl 2014 és 15 között mi változott? Csak szoftveresen lehetett, legalábbis nyilvánosság felé nem propagáltk, hogy valamilyen hardware elemet cseréltk volna. Mégi a felderítési távolság 80%-al, a RCS érzékenység meg nagyságrenddel lett nagyobb??
Másik, hogy mit változtathattak a mk4-esnél. Max nagyobb hűtés, új szoftver, a kimenő teljesítmény szerintem nem változik. szélesebb frekvencia sprektum. Mi lehet még??.. Igen a "tányér" felülete sem lehet nagyobb, minimális eltérés lehet..
Igazából semmi többet nem tudtam meg róla, pedig Farnobourgh-ban próbáltam, de csak a szokásos brussurákat kaptam...

Hpasp 2017.02.01. 19:52:45

@Kelepisti: A százalékok és a négyzetméterek jók, utána számoltam.

Az első lépcső (2014..15) 10dB érzékenység növekedés, amit el lehet érni;
- 10x-es adóteljesítmény növeléssel mondjuk 200kW-ról 2MW-ra (szinte kizárt)
- nyaláb szűkítéssel mondjuk 3 fokról 1,7 fokra (ehhez új antenna tányér kell)
- esetleg vevő érzékenység javítással, de ott 10dB irreálisnak tűnik

A második lépcső (2015..17) ismét 6dB javulás...

Hpasp 2017.02.01. 19:53:54

Van valakinek fotója a Griff antennáról, hogy kimatekozzuk a frekit és a nyalábszélességet?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 20:05:55

Más: Vannak tervek a holnap érkező IL96-osok fotózására? Ahogy néztem az időjárás, viszonylag alacsony felhőalap, és nagy latyak várható a Rendőrségen kívül..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 20:07:40

@Hpasp: Igen ezt, illetve ha jól emlékszem a The Avionist és egy másik magazinban is volt riport 1-2 oldal ami a Griff C/D modernizálással és az új E-vel foglalkozott.

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.01. 20:55:14

@Kelepisti:
1: nem megyek
2: minden normális fotózási helyet lezárnak

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.01. 22:14:24

Az USAF szuperszonikus kiképző tender (amelynek pontos követelményrendszere nem nyilvános) újabb potenciális versenyző céget vesztett. A NorthropGrumman sem kíván benevezni a T400N kompozitcsodával

news.northropgrumman.com/news/releases/northrop-grumman-and-bae-systems-statement-on-the-t-x-trainer-program

Néhány napja a Raytheon hagyta ott a Leonardo-t.
Szerintem az új protekcionális USA politika miatt a külfödi partnerekkel indulók lehet hogy potenciális hátrányban lesznek. A Northop T400.as viszont eléggé kapkodóra sikerült, különösen, hogy előtte még a BAE Hawk-al akartak indulni..

zord 2017.02.01. 23:52:35

@Hpasp: I would have to kill you :-) Saját képem nincs, de annyit megoszthatok veletek, hogy láttam Göteborgban, az akkor még Ericsson Microvawes-nél egy igazi, gyártás alatt lévő PS-05/A példányt (a gyárban tett túra úgy kezdődött, hogy "táska itt letesz, fotóapparát itt hagy". A nap végén a szállodában csináltam egy skiccet az antennáról emlékezetből, ennyi van csak. Az alapján garantálom, hogy nem tudjuk reprodukálni :-)

Amiket sorolsz azok közül a "reálisnak" megmaradó nyalábszűkítéssel az a gond, hogy ennél az antennatechnikánál (réselt síkantenna, slotted array) nem tudom miként lehetne megoldani. Szélesíteni talán úgy lehetne, ha a csökkentenéd a megtáplált rések számát. De élesíteni csak úgy, ha növelnéd az antenna méretét és ezzel a rések számát. Magukkal a résekkel (a méretükkel) meg a frekvencia meghatározottsága miatt nem nagyon lehet mit kezdeni.
Arra gondolni se merek, hogy feljebb mentek, mert az lavina.

Zord

Hpasp 2017.02.02. 06:43:55

@zord: Szerencsére a guglinak van:
2.bp.blogspot.com/-TImZDSRLU5c/UsqzKHCKEUI/AAAAAAAACj4/tu6gHDVxMmk/s1600/Gripen+Radar.jpg

36 sort számoltam, 102/36=2.8fok.
Szóval ez egy eléggé széles nyaláb, gondolom a kis méret és a hullámhossz miatt nem fért el több rés benne.
Tükör átmérőd sincs? Tippre ez is 9~10GHz lesz.

Marad a kissé erősebb adó (nem kell hogy csúcsteljesítményben többet toljon, elég ha az átlagteljesítményt növelik a kitöltési tényező javításával), érzékenyebb vevő, és komolyabb matek az A/D után (Kálmán filter?).

stonefort2 2017.02.02. 08:43:03

@Hpasp: Van, de csak protective coverrel. Az átmérője viszont pontosan számítható a kép alapján. Hová küldjem?

sualsidal 2017.02.02. 12:26:47

Putyin gépét lehet követni a Flightradar-on, most éppen dél-Lengyelországnál, Krakkó és Rzeszów között járnak. Kíváncsi vagyok, hogy ha fölöttünk jár majd akkor is kiteszik-e a képernyőre, és ott követhetők-lesznek-e a kísérő Griffek is?!!

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.02. 12:33:20

@sualsidal:
Tavaly is látszódtak...a Gripeneket meg nem fogod látni.

sualsidal 2017.02.02. 12:37:46

@Levente B.:
Jön még egy Lublin táján, lehet hogy az első csak a testőrséget előretolt egységét és a sajtót hozza?
Egyébként múlt héten egy Gripent is tudtam követni!! A Hortobágy fölött csalinkázott olyan kis sebességgel hogy a hívójel ellenére Ancsának néztem, de aztán Kecsó felé úgy begyorsult, hogy az csak Griff lehetett. :-)

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.02.02. 12:41:58

@sualsidal:
Mivel a második a PU alváltozat (пункт управления - parancsnoki központ), ezért mindhatni 100% hogy azon van.
Az hogy az fl24 néha mutatja a Griepeneket az mondhatni a szerencse dolga....ma 4 db gép is fent volt egyszerre mégis egyet lehetett követni, tegnap is repült 4 db gépünk, de nem emlékszem az fl24 mutatta-e.

sualsidal 2017.02.02. 13:32:29

Akkor két lehetőség van:
- Oroszországban nem is Putyin a parancsnok, vagy
- kamuból, biztonsági okból szándékosan fordítva adták meg/írták ki a képernyőre a gép pontos típusát
Én az utóbbira tippelek :-)

zord 2017.02.02. 13:46:30

@sualsidal: a csatornák arra is jók, hogy dezinfót terjesszenek. A játék már csak ilyen...

Zord

zord 2017.02.02. 13:57:10

@Hpasp: jajj, nem erről a radarról beszélünk. Ez már az ES-05 Raven, az NG AESA radarja. A T/R mmodulokat számoltad össze. A PS 05/A kell nekünk a régi slotted array-al.

Ez csak hátulról mutatja a tányért, a tápvonalhálózattal:

i2.wp.com/www.areamilitar.net/directorio/IM_sys/PS05AMK3_001.jpg

Ez elölről, de szar:

image.saab.com/globalassets/scaled/570x321x90/commercial-air-sensor-systems-fighter-radar-ps-05a/ps-05-a_on_aircraft_740_416.jpg

Zord

zord 2017.02.02. 14:04:26

@zord: ami segíthet, hogy a PS 05/A előképe, rokona a Ferranti, majd GEC Marconi Blue Vixenje volt, a Sea Harrier FA2 radarja:

www.airforceworld.com/fighter/gfx/harrier/harrier_radar_1.jpg

Hozzáteszem, az EF radarja is ez a vonal: ECR-90, CAPTOR.

Zord

zord 2017.02.02. 17:38:46

Valamit mond Simicskó a képen Putyinnak. Mintha valami olyasmi lenne, hogy verto.. :-)

www.honvedelem.hu/cikk/61707_az_orosz_elnokkel_talalkozott_a_honvedelmi_miniszter

Zord

Hpasp 2017.02.02. 17:43:58

Ha valaki az összeset átolvasta, akkor annak az alábbi gondolataimat/kérdéseimet fogalmaznám meg...

1, Az AWACS által létesített elméleti légi helyzetkép, meglehetősen törékeny a valóságban (néha látták a célt, néha nem, néha simán hamis célokra riasztottak, stb…), pedig itt az AWACS-ok bőven a jelenlegi modern és már világszerte elterjedt area denial SAM HMZ-jén belül repültek, és a Szerbek egyáltalán nem folytattak támadó elektronikai harcot. Szóval a valóságban az AWACS képessége Európai terep fölött jóval korlátozottabb/árnyaltabb mint eddig gondoltam.

2, A 60-as években elképzelt “felesleges a gépágyú, mert a rakéták mindent megoldanak” ideje ~40 év késéssel ugyan, de 1999-re az AMRAAM-al elérkezett.

3, A fenti következménye, hogy az “igazi” közeli fordulós légiharcok elmaradtak, minden pilóta beszámolójában érezhető hogy szinte szégyellik is magukat miatta.
Vajon egy AMRAAM-ot hordozó drón is ugyanígy képes lett volna ezekre a győzelmekre?

4, Minden légiharcban megvolt a NATO létszámbeli fölény. Kérdés hogy a minden gépünket tegyünk fel egy lapra (bevetésre), vagy a lassan de biztosan küldjük fel őket az így garantált túlerővel szemben (amit a Szerbek választottak) a jó taktika? Az hogy a keleti MiG-29 technikának egy jó előre ismert kezdetű háború első napjára is a harmada repképtelen, számunkra ugyan nem meglepő, de nagyon komoly kérdéseket vet fel az egész fenntartásának értelmével szemben.

5, Minden amcsi vadász aktívan használta az NCTR-t (ID mátrix-ként hivatkoznak rá), a debrief-ekből elég jól látható viszonylag rövid effektív hatótávolsága (MiG-29-el szemben). Az ellenséges cél sikeres azonosítása mindig bőven már az akkori AMRAAM maximális hatótávolságán belül történt. Van-e egyáltalán értelme gyakorlatban a nagyobb hatótávolságú légiharc rakétáknak, ha a valóságban még harci helyzetben sem indíthatók a cél azonosításának problémája miatt? (lásd ASRAAM)

Open Skies 2017.02.02. 19:09:03

@Beat it!: "Magyarország továbbra is számít a korrekt együttműködésre Oroszországgal, mint ahogy történt ez a Mi-17-es szállítóhelikopterek felújításának esetében is. "

Visszaérkezett már az első felújított gép? És egy hónapnyi repülés után minden rendben volt vele?

Beat it! 2017.02.02. 19:35:59

@Open Skies:
Ezt hívják úgy, hogy kincstári optimizmus. :)

piratvitorla 2017.02.02. 19:49:14

@Hpasp: "A 60-as években elképzelt “felesleges a gépágyú, mert a rakéták mindent megoldanak” ideje ~40 év késéssel ugyan, de 1999-re az AMRAAM-al elérkezett. "
A kb 5-10 méter magasan, domborzatot kihasználva repülő helikopterek ellen nem hiszem, hogy az AMRAAM túl sokat ér... Még AWACS támogatással sem...

stonefort2 2017.02.02. 20:11:43

@piratvitorla: Az emlékezetes Irak feletti blue-on-blue esetben az UH-60-as alacsonyan hegyek között repült és az AMRAAM eltrafálta

piratvitorla 2017.02.02. 20:18:47

@stonefort2: A délszláv háborúk történetéből nem sok lelőtt szerb helikopterre emlékszem.

stonefort2 2017.02.02. 20:23:59

@piratvitorla: Jól emlékszel, de itt általában volt szó az AMRAAM-ról, ami persze nem csodafegyver.

stonefort2 2017.02.02. 20:25:00

@Hpasp: Nagy köszönet ezekért az anyagokért.

zord 2017.02.02. 21:35:59

Én azért a következőt emelném ki: a MiG-29-eseknek és ezt az amik is említik, komoly üzemképességi (lokátor, RWR) gondjaik voltak. Problémás C2, kevés repült idő az embargó miatt.
És nézzük meg, hogy hol következtek be a találatok. Az F-15-ösök több esetben is R-73 zónán belül voltak. Már leírtam, de ami ebből kiderül, az 8 AMRAAM 1 Sparrow indításból 5 talált. 55 százalék. Ez NEM dominancia. Ha egy helyett két századuk van a szerbeknek, és nem öt, hanem tíz légiharc történik, a valószínűség már behúzhatott volna egy nyugati veszteséget is. Oké, mondhatjátok, kibírják. De a kommunikációs hadviselésben egy F-117-es lelövése olyan morális löketet adott a rezsimnek, ami hozzájárult a 78 napos elhúzódáshoz. Egy légiharc kill hasonló horderejű ezen a téren.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.02. 21:59:00

@zord: .... ne felejtsük, hogy az üzemeltetési problémák mellett Európa legrégebbi 29 repülőgépekkel repültek és a SAM komplexumok, lokátorok is eléggé elavultak voltak. Ha egy század 29 helyett 2 századuk lett volna, és mondjuk nem A, hanem pld a púpos C-ből, de jó hadrafoghatósággal, valamint BUK, TOR, és elősorban S300P vagy PMU, akkor talán nem is lett volna légiháború...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.03. 08:20:44

@Hpasp: Én még nem olvastam el őket, de a következő megjegyzéseim lennének.

1. Az E-3-at és F-15-öt a elsősorban a NDK-NSZK határon képzelték el, ott tükörsima jellemzően a táj, ami azért sansosan számít. Google Earth-tel húzzál vonalakat Hollandiától Berlinig és nézd meg a magassági profilt. 200 méteres dombot sem találsz..

2. Nagyjából, de ez már 1991-ben is igaz volt a jenki oldalon.

3. Erősen kétlem, mert repteljesítménye nem lett volna ahhoz, hogy időben odaérjem mindenhova.

4. Itt arra célzol, hogy kisszámú vadászgépet felesleges fenntartani? Mert a légvédelm sem tudta érdemben befolyásolni a dolog kimenetelét és őket is ritkították rendesen, és összesen kettő gépet lőttek le. Ez persze több, mint 0, csak éppen elég sok radar és ember is pusztult el.

5. Túlzása viszik az az IFF témát. Ráadásul az AF idején kitalálták a 0 veszeség idiotizmust. Egy kőkemény masszív háborúban ilyen azonosítással szarakodni rohadtul nem lett volna idő... Van értelme, ha NCTR helyett olyan szintű IR/EO azonosítási képessége van, mint amit egy Sniper POD ad. 30 km-ben kb. egy CFT-s F-16-ost megkülönböztetsz, egy nem CFT-st-ől. Ezen felül, ha nyilvánvaló helyzetekben nem "jogászkodnak" - erről az F-15-ös írásom is szól az AF részben - akkor simán indítható lett volna. Egy háború 0. órájában NSZK-ban pl. keletről 0 db ellenséges gép jön. Akkor igencsak fontos, hogy hosszú kardod legyen. Ezen felül egy AIM-120 nem csak repülőre indítható, de CM és ASM-re is. Oda meg kell a HMZ...

@zord: Mind Irak mind Szerbia azon döntése, hogy egyesével vetik be a gépeket csak arra volt jó, hogy szépen egyesével csapják őket agyon...

Irakban előfordult ritkán géppár is, de csak nappal, AF alatt viszont csak éjszaka repültek emlékeim szerint...

@Kelepisti: Teljesen mindegy, hogy újabb vagy régbbi 29-es, R-77 és data link nélkül egyesével csapták volna őket agyon. Az R-77-tel több esély lett volna egy X-re, de kb. ennyi.

A vontatott csalikkal az Sz-300-osakot is megkajáltatták volna míg a Nyeva tudott az ellen dolgozni, csak más probléma volt vele. Ha lement volna a szállítása ezeknek, akkor meg a rakétákból fogynak ki. A NATO+US 1000 db körüli HARM-ot indított az Sz-300-nak meg a 105 fokos tűzíve az 105 fok...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.03. 12:51:43

Nekem a Jugo háború tanusága hasonló mint Gáboré. Egy komplex bár nem teljesen összekovácsolt - lásd NATO AWACS, vagy éppen a CAP gépek néha össze-vissza repkedése - szövetség egyesített légiereje, megtámadott egy olyan légvédelmi rendszert, amellyel szemben mennyiségi és minőségi fölényben volt. A MiG-29-est olyan körülmények között vetették be, amely nem azonos azzal amire tervezték. Amennyire tudom, a 29-es frontvadászt rávezetéssel beküldték volna a NATO kötelékbe, ahol KOLS-al a felderített légicélokat R--73-asokat gyorsan indítva, kilővi és utána megszakítja a harcérintkezést. Ehhez kapcsolodó, hogy az R-27(t)-k között is nem véletlenül van infravörös változat. Nem igazán a BVR lokátoros harcra találták ki. Meg persze nem volt mellette T-50-es radargép, Szu-27-es támogatás és elsősorban egymást fedő korszerű lérak rendszerek, mert ugye a VSZ légvédelmében a lérak volt az első, és csak bizonyos övezetekben harcoltak volna a vadászokkal...
Ami a géppáros vagy egyedül vadászó Fulcrumok mellett szólt, az egy század gyenge harcértéke, valamint, hogy úgy gondolták alacsony repülésben nagy sebességgel talán sikeresek leszenk infrával. Nos nem lettek, de a támogatás hiánya miatt. Ugyanakkor az bebizonyosodott, hogy az AWACS sem "mindenlátó" az irányítok is dönthetnek rosszul, és a BVR rakéták (elsősorban az AIM-120) sem csodaeszköz. Itt ismét hozzá kell tennem, hogy nem igaz a csöves tűzfegyverek nem kellenek a gépekre. Itt volt elegendő NATO L-L rakéta minden jugo gépre. Ez egy közepes-nagy intenzítású légiháborúban két hasonló erejű ellenfél között nem biztos, hogy így van. Másik pedig, hogy az 5-gen gépek lehet, hogy BVR-en belül derítik fel egymást, és tüzvezető lokátormód még akkor sem lesz, egyesek hordanak hőkővető/képalkotó rakétát, mások nem, és akkor marad a csöves tűzfegyver vagy takarodás hazai a bázisra, a harcérintkezés megszakításával. De utóbbi nem minden esetben tehető meg.

zord 2017.02.03. 13:30:53

@molnibalage: az utolsó bekezdésed kivételével nagyjából egyetértek. A szerbek a MiG-29-es századuk helyett nagyságrendileg többet értek volna a számukra tervezett, de le nem szállított Sz-300 osztálycsoporttal/három osztályos ezreddel. Én ragadtatom magam arra a feltételezésre, hogy Sz-300 esetén a szopatós Clinton egyszerűen nem mert volna intervenciót kezdeni...az 1998-99-es szerbiai HUMINT erőfeszítésnek (beleértve szerény hazánk ebben a tekintetben nem szerény lehetőségeit) ez a kérdés nem véletlenül volt A kiemelt célobjektuma.

Az ALE-50 Kub elleni sikerét Sz-300-ra vetíteni szerintem tévedés, különösen 1999-ben (legyünk nyugodtak, hogy ma már persze más bele van az ötvenesnek, mint volt 18 éve). Ahogy ezt a múltkori e-mail-emben kifejtette, Sz-300-as elleni hatékony ellentevékenység "geometriai" lehetőségét teremtik meg az offboard csalik. A rádiótechnikai, onboard-offboard együttműködési, programozási rész egy másik tészta. Ebben a Kub és a 300-as nem ugyanaz a szint, amit meg kell ugrani.

Zord

zord 2017.02.03. 13:38:21

@molnibalage: @Kelepisti: és egy nagyon fontos. Az amerikaiak ONA ATO-ja a háború elején nem volt hozzáférhető a szövetségesek számára. Még a 117-es lelövése után is úgy oldották meg, hogy a CAOC-ban/NATO, brit, francia AWACS-on/ABCCC-n volt egy amerikai tiszt, kinyomtatott (!) ONA ATO-val a zsebében/kezében, aki ott állt az irányítók háta mögött, nem szólt egy szót se, csak ha kérdés merült fel.
Aki 1999-ben ott volt a vezetési pontokon, annak szerintem szovjet-VSZ alárendeltségi viszony tökéletesen ismerős lenne...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.03. 14:38:25

@zord: Melyik utolsó? Ami neked szól vagy kelének? Tehát az IFF vagy a vontatott csalis résszel nem?

Az ONA rövidítést nem ismerm és az ABCCC-t sem. Arról van szó, hogy a napi ATO nem volt összefésülve? Mert ezt korábban is tudtam és azóta is az állam a padlón van. Ez lenne egy katonai szövetség, ahol a bal kéz nem tudja, hogy mit csinál a jobb...? Eszméletlen..

zord 2017.02.03. 15:20:15

@molnibalage:

Igen, az ALE-50 vs 300-as részre gondoltam.

Ja. Nem volt egységes légi feladatszabás. Volt NATO OAF ATO és US only Operation Nobel Anvil (ONA) ATO, benne a LO/CALCM/TLAM illetve ezeknek a csomagjai. A Hpasp által feltöltött amerikai légiharc leírásokban is említve van, hogy a brit AWACS irányító listáján nem volt rajta a F-15 OCA/Sweep kötelék, amikor bemondta a hívójelét, néztek, mint Jani a moziban.

A rendszer enyhült a 78 nap alatt, de a kettősség nem szűnt meg teljesen. Az amerikai hivatkozás természetesen a security-re alapul.

Zord

zord 2017.02.03. 15:52:26

@zord: ja! A lényeg az, hogy az 1999-es Jugó feletti légi háború Operation Allied Force néven történő emlegetése részigazság, és a legizgalmasabb részt, az "északi" és "downtown" műveleteket nem tartalmazza. Az ugyanis az ONA.
Oké, elismerem, még ott nem tartunk, hogy – a háború későbbi részében fokozódó – északon történt NATO bevetések milyen égisz alatt zajlottak. Nyomtak a hollandok, britek is, franciák is (Mirage IVP, ellene vette ki a naftalinból a Dvinát a 250/6)

Zord

Batkaa 2017.02.03. 16:29:12

@Hpasp: ad4. ha "tömegesen" küldik föl a gépeket, érdemben nem sok minden változik, az egyesével bevetés viszont a fenyegetés fenntartását elnyújtja hosszabb távon. az eredmény mindkét esetben ugyanaz, leradírozás és ekkora túlerővel szemben csak a véletlen szerencse hozhat sikert (viszont a gyöngébbnek rendszerint szerencséje sincs).

Viszont a fenyegetés fenntartásával legalább annyit el lehet érni, hogy a támadó többfeladatos gépei közül többet kénytelen a légi fenyegetés ellen lekötni és így kevesebb jut bevetésre a földi célpontok ellen, mintha a vadászok teljes kiiktatásával megszűnik ez a fajta fenyegetés.
Így -ha van megfelelő földi légvédelem- az "egyszázados légierő" is némileg mérsékelni képes a földi légvédelemre nehezedő nyomást.

Batkaa 2017.02.03. 16:33:57

@Hpasp: a többihez nem szólnék hozzá, sokkal érdekesebb figyelni ezt az örvendetes pezsgést... és tanulni! :)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.02.03. 19:38:39

@Batkaa: Jó meglátás az egyesével, ill. géppárban történő bevetésekre. Történelmi példa az angliai légicsata, csak akkor nem volt minőségi fölény német oldalon. De Keith Park marsall a 10. korzetben ugyanezt az eljárást alkalmazta.
Másik példa a vietnami üsd és fuss MiG-17, -19, 21 bevetések, egésen az op. Bolo-ig.

zord 2017.02.04. 03:44:31

Visszatért a Kuznyecov repülőosztálya Szeveromorszkba:

xn--80ahclcogc6ci4h.xn--90anlfbebar6i.xn--p1ai

Zord

zord 2017.02.04. 15:53:32

@Levente B.: hahaha. A vadászok ezt biztos elégetik, ha a kezükbe kerül.

Zord
süti beállítások módosítása