Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

MAKSz, immár egy másik világban

2015.08.25. 17:33 | zord | 78 komment

2013-ban aligha gondolhattuk volna, hogy a következő moszkvai légi- és űrszalont gyökeresen megváltozott geopolitikai közegben, egyfajta új hidegháború közepette rendezik meg. De ha így is van, és mi a történelem szeszélyéből és vezetőink végtelen bölcsességéből kifolyólag most a másik oldalon is találjuk magunkat, egy dolgot nem lehet megtenni: hátat fordítani, úgy tenni mintha nem lennének, vagy ha lennének is, de mind rosszak, gonoszok és hülyék. Mármint az oroszok.

150825_maksz_blog_12.jpg

A statikuson először szerepelt közszemlére téve a vakvágánynak bizonyult MiG 1.44-es MFI-demonstrátor...

150825_maksz_blog_15.jpg

...a levegőben a realitás: Szu-34, Szu-35Sz, T-50(4) - már amennyiben ez utóbbit annak lehet nevezni egyelőre.

150825_maksz_blog_2.jpg

Nyilvánvalóan az újgenerációs típusokat, köztük a belső fegyverteres T-50-est figyelembe véve új orosz légi indítású fegyverek is megjelenőben vannak. Bár a jól bevált alap típusjelzés maradt H-59, de az MK2 változatjelölés sem fedheti el, hogy egy teljesen új elrendezésű robotrepülőgépről van szó. Természetesen nem nagyobb hatótávolsággal, mint 290 kilométer...

150825_maksz_blog_1.jpg

A másik újdonság a Grom elnevezésű, kinyíló szárnyú, de rakéta testű és hajtású. láthatóan lokátoros irányítással rendelkező fegyver, melyről ezen kívül csak annyi látszik, hogy AKU-58-as katapultos indítóberendezésen hordozza a 741-es MiG-29M2.

150825_maksz_blog_3.jpg

Itt pedig a lokátor elleni H-58-as belső fegyvertérbe szánt USKE(TP) változata, melyen a passzív rádiólokációs rávezető fej mellé infravörös érzékelőket is felszereltek. Többcsatornás megközelítés EMCON esetére, mint az AGM-88E-nél, csak más tartományban és elven.

150825_maksz_blog_30.jpg

Impozáns (és mechanikaliag legalábbis működőképes mintapéldányokkal megtámogatott) szenzorkonténer-kínálatot láthattunk a kínai A-STAR cégnél. Itt a két legérdekesebb, egymással kombinációt alkotó...

150825_maksz_blog_32.jpg

 ...Szu-27-klónok szárnyvégére szánt, Sniper megjelenésére hajazó...

150825_maksz_blog_31.jpg

...TX-S55 és TX-S56, melyek azonban a célzókonténerek jellegzetességei mellett egy-egy féllégteret lefedő infravörös felderítő szenzorral is fel voltak szerelve.

150825_maksz_blog_33.jpg

Az AUEODS néven futó rendszer sémáján más érdekesség is mutatkozott, mint "R-27TM" és H-31 rakétákkal, APU-72-es sín fölé szerelt ECM-A zavarókonténerekkel függesztett Szuhoj.

150825_maksz_blog_34.jpg

És egy mindenféle felirat nélküli rajz egy újfajta rakétát indító, hasonlóan konfigurált gépről. Egy júliusi pekingi show-n már bemutatták ugyanezeket az újdonságokat, 2014-ben Zsuhajban a fegyvert is, F-80 néven. Állítólag úgy légi, mint földi célok elleni képességekkel rendelkezik. A rakétatörzs nagyon hasonló, kétféle átmérőjű, mint a long-burn Alamo-é, de a szárny alakja is (ha máshol is helyezkedik el). Lehet, hogy R-27TM ~ F-80?

150825_maksz_blog_13.jpg

A korábbi MAKSz-okon következetesen zöld színű Sz-300V, illetve VM rendszerelemeket idén hirtelen homokozószínű példányok váltották fel. A legkézenfekvőbb magyarázat az iráni üzlet újraéledése, de a szaúdi és jordán jelenlét miatt más közel-keleti érdeklődés sem kizárt.

150825_maksz_blog_26.jpg

Az új orosz MANPADS-szal, a Verbával ismerkedik egy látogató a KBP standján.

150825_maksz_blog_27.jpg

A 9K333 komplexum "kifektetve".

150825_maksz_blog_29.jpg

Verba-indexek - rakéta és vetőcső.

150825_maksz_blog_28.jpg

1PN97 Maugli-2 éjszakai célzótávcső.

150825_maksz_blog_8.jpg

Az orosz légierő utánpótlásképzése 1.: Jak-152 makett.

150825_maksz_blog_14.jpg

Az orosz légierő utánpótlásképzése 2.: Jak-130 bemutató közben, saját lila ködébe burkolózva (jobban mondva takarva általa).

150825_maksz_blog_7.jpg

Orosz EH a 21. században 1.: 1RL257 zavaróállomás.

150825_maksz_blog_6.jpg

 Orosz EH a 21. században 2.: A Mi-8MTPR-1 antennái.

150825_maksz_blog_22.jpg

A MAKSz 2015 erős volt önvédelmi célú fedélzeti EH-rendszerekben is. Ezen a Mi-17-esen a Vityebszk indításjelzővel kombinált lézeres zavaróberendezés élő (értsd: nem makett) egységekkel...

150825_maksz_blog_19.jpg

...itt az indításjelzők, a zavarók és az ASzO-k is láthatóak...

150825_maksz_blog_20.jpg

...itt a fegyvertartók végére szerelt indításjelzők és lézeres torony...

150825_maksz_blog_21.jpg

...itt pedig a faroktartó alá szerelt példány (összesen három gépenként).

150825_maksz_blog_9.jpg

Mi-26T2 szintén aktív lézeres zavaróberendezéssel...

150825_maksz_blog_23.jpg

...itt a földön...

150825_maksz_blog_24.jpg

...közelről látszik, hogy nem eszik olyan forrón a kását, itt csak az előbeépítés van meg...

150825_maksz_blog_25.jpg

...teljesen új, nagyobb kapacitású viszont a zavarótöltet-szóró berendezés is.

150825_maksz_blog_10.jpg

Először szerepelt a Mistral helikopterhordozókra készült Ka-52K. Az üzlet meghiúsulásával lehet, hogy vevő után kell nézni ezeknek is, mint a hajóknak. Lehet, hogy Szaúd-Arábiában találkoznak az egyelőre elvált utak?

150825_maksz_blog_11.jpg

A sikeres feladatvégrehajtást nem lehet olyan szeszélyes eszközökre bízni, mint a számítógépek. Hagyományos célzóberendezés a Mi-28N-en.

150825_maksz_blog_16.jpg

Mi-24-esre alapozott nagy sebességű, technológia demonstrátor-repülő laboratórium készül a Vertoleti Rossziinál. A PSzV célja első fázisban a 400 km/h sebesség.

150825_maksz_blog_17.jpg

És ez már a Naslemnaja Szisztyema Celeukazalnija i Indikacii (NSzCI-V), mely Ka-52 és Mi-28 személyzetek számára készül.

150825_maksz_blog_4.jpg

Természetesen Vlagyimir Vlagyimirovics mosolyogva üdvözli a Légierő Blog kedves olvasóit.

150825_maksz_blog_5.jpg

...az orosz elnök tolla mély nyomokat hagyott a jövő repülőgenerációjának ködvágóin is :-)

Zord

 

Címkék: Moszkva MAKSz

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr347732946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2015.08.25. 18:16:04

Privet továrisi!

Zord

zord 2015.08.25. 22:57:45

Frissítve az orosz elnök személyes üdvözletével :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.08.26. 08:52:59

Kérdés, hogy Oroszország, amely a sorozatgyártású SzU-35-ös lemezes munkáit gányolja, az 5.gen vadászbombázó fejlesztését fegyverzet, lokátor, hajtőmű probléműk (egyes hírek szerint az alacsony észlelhetőség sem a tervezett mértékű, bár olvasatom szerint radarabszorbens festékkel még nem is repült egyetlen gép sem).. 2020-ig elhúzza, most ténylegesen mit tud ajánlati a potenciális vásárlóknak. Szerintem a MAKSz nem a repülőeszközök, hanem a lérak komplexumok eladására van, a repülés a maszkirovka. A lérak komplexumoknál, az orosz technika nagyobb helyigényének kisebb a hátránya, mint egy légiharcrakétánál. és amennyiben ténylegesen hozzák a paramétereket, ezek az amerikai, nyugati, kínai, koreai eszközökkel egyenrangú vagy jobb eszközök. A kérdés, hogy kinek adják el, tudnak-e megfelelő minőségben és mennyiségben szállítani, mert az Antey-Almaznak sem végtelen a gyártási kapacítása..

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.08.26. 09:51:55

Na...kezd érdekes lenni a bejegyzés :) Tudom-tudom neked minden kint nagy dolog.

zord 2015.08.26. 10:04:12

@Kelepisti: Az biztos, hogy ha néhány Szuhojt eladnak ide vagy oda, annak majdhogynem örülnek Washingtonban. "Költsék csak szépen el a szűkös erőforrásokat..."
Ha lérakot, akkor azért megfeszülnek a nyakon az erek. Amerikát nem a támadás aggasztja (mert ugye, olyan gyakran nem éri támadás), hanem az, hogy az intervencióira kijelölt térségekben tudnak védekezni, és felmegy a cirkusz ára, gépben, emberben és persze pénzben. És ebben az ügyben jelenleg az oroszhoz lehet fordulni, a kínaiak csak lassan jönnek fel.

Maradjunk abban, hogy az orosz PVO, mint brand démonizálása ezért amerikai stratégiai kommunikációs érdek.

Zord

zord 2015.08.26. 11:41:10

Az 1.44-est emlegetik az új MiG könnyűvadász alapjaként. Hogy ebből mennyi a dezinfó...

sputniknews.com/military/20150825/1026159304/russia-aircraft-mig-pakfa-jet-stealth.html

Zord

zord 2015.08.26. 12:47:40

Levente B. 2015.08.26. 10:26:48
@zord:
Ha van valami Mi-35/Mi-24 karjelzés gondolj rám :)

zord 2015.08.26. 12:48:44

@Levente B.:

Ha felvarróst nem is szereztem, frissítettem egy Mi-24 alapú nagy sebességű demonstrátor tervével.

Zord

Allesmor Obranna 2015.08.26. 19:27:32

Amit én látni vélnék az az, hogy a MiG 1.44-ben nem az eredeti hajtóművei vannak, hanem mezei AL-31F-ek..
Pedig...

Hpasp 2015.08.27. 15:59:48

Azért az Sz-300V/VM kiárusítása nem egy igazán vevőbarát módszer. Ez a cucc már a hidegháború idején is egy marhára specifikus (harckocsi/gépesített front légvédelme - Pershing rakéták elfogása) célra készült.

Az egész hidegháború alatt nem rendszeresítettek becslésem szerint fél tucatnál sokkal többet belőle.

simhq.com/forum/ubbthreads.php/topics/4159194/S-300V/VM_(SA-12/23_Giant_-_Gl#Post4159194

A vevők szempontjából inkább az Sz-350 (ócsó), vagy az Sz-400 (komoly) cuccokra kérdeznék rá.

Mivel az Sz-300PMU1 már régen NATO keretekben működik, nincs is más cucc a keleti piacon...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.27. 16:12:28

@Hpasp: A fél tucat alatt osztályt vagy ezredet értesz?

Hpasp 2015.08.27. 16:22:30

Sz-300V (SA-12) dandár szervezetben látta el a támadó gépesített/harckocsi front légvédelmét.

Az egész WarPact-ban a NATO-val szemben volt 6 front.
2 NDK-ban
1 Csehszlovákiában
1 nálunk
1 Bulgár
1 Román

Közülük elvileg 1 NDK-s front kaphatott dandárt, nekünk és a cseheknek csak ajánlgatták megvételre, a többiek nem is hallottak róla.

Jelenleg egész Oroszországban 5 dandár látható a guglin.

2 nyugaton (Kalinyingrád, Ukrajna)
1 délen (Örményország)
1 távol-keleten
1 Moszkva mellett

zord 2015.08.27. 18:52:51

@Hpasp: Szerintem egy nagyon magas színvonalú rendszer. És akkor tudott már komoly rakétavédelmi képességet felmutatni, amikor a Patriot ehhez hozzá sem tudott szólni. (a V-nél ez alapkövetelmény volt). Még akkor is, ha az elsőnek előretolt V-1 még nem tudott mindent.

Az orosz rendszereket nemrég korszerűsítették V4 változatra. Változott a technika, de a rendszerfelépítés is.

Az irániak esetében tudomásom szerint 5 PMU1-volt eredetileg, de az üzlet befagyasztása miatt az elúszott (eladták? egyes hírek szerint szétvágták - én ezt nem hiszem). Ezek helyett beszélnek most 3 VM-ről állítólag, talán alá is írták, -ják rövidesen.

"jelenleg egész Oroszországban 5 dandár
2 nyugaton (Kalinyingrád, Ukrajna)"

Most Oroszország, vagy Ukrajna? (Mindkettőnek van)

Egyébként friss vagyok kalinyingrádi orosz EOB-ből (olvassátok a szeptemberi Aeromagazint). Ott egy ezred van, a zneminiszki 1545. zrp, a korábbi 43. dandár.

Zord

Hpasp 2015.08.27. 20:23:09

Tudom hogy megátalkodott PVO fan vagyok, de...

1983-ban állt rendszerbe az Sz-300V1 (SA-12A Gladiator), ABM képesség nélkül.

Csak 1988-ra készült el az eredetileg tervezett Sz-300V (SA-12B Giant) rakétákkal is felszerelt komplexum, ami már képes volt 3km/s sebességű BM-eket leszedni.

1989-ben rendszeresítették az Sz-300PM (SA-20A)-t ami szintén képes volt 2,8km/s sebességű BM-eket leszedni.

1990-ben a túloldalra is megjött a MIM-104C ATM rakéta.

Szóval a képesség csak pár évvel korábban jött, cserébe az Sz-300V dandár osztályai nem képesek önállóan tevékenykedni, ellentétben az Sz-300P családdal, ahol nagy előny ez az exportnál.

Nem véletlen hogy ~150 Sz-300P osztály mellett csak ~6 Sz-300V dandárról (4 osztály per dandár) tudok.

Oroszország helyett volt SzU-t akartam írni fent.

zord 2015.08.27. 21:02:16

Jó lenne, ha tudnánk, hogy mit tudtak önállóan, és mit nem.
Biztos nem volt olcsó. Szerintem ez is közrejátszott, meg az is, hogy olyan kategória volt, ami túlmutatott a PVO-SzV megszokott horizontján. Addig a legnagyobb teljesítményű rendszerük a Krug volt. A Buk ezt teljesítményben elég jól megközelítette. Egy kicsit torlódtak itt az akkor nem is túl öreg rendszerek, a pénz meg csak kevesebb lett.
Ami a rakétatechnikát illeti, mindenképpen nagyon előremutató volt, mind a 300P-vel mind a Patriottal, de az SM-ekkel is összevetve. Ez sem lehetett olcsó.
Lehet, hogy ez a magyarázat.
A P-kkel való összevetésnél fontos látni, hogy egy másik fegyvernemről van szó. Nem hiszem, hogy képességbeli a magyarázat. A hadsereg drágállta, talán túl kényes is volt a csapatoknál.

De ettől még nem lehet rossz, főleg annyi év után, a VM (Antej-2500) változat. Venezuela már megvette. Iránnal meg kétségtelenül jól jön, és mellesleg a Jerikók ellen sem rossz.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 11:06:03

@Hpasp: Mit értesz az alatt, hogy nem volt képes önállóan tevékenykedni?

Hpasp 2015.08.28. 12:49:52

@molnibalage: Egy Sz-300V dandárhoz (4 osztály, 24 célcsatorna, 120 rakéta) összesen 1db 9Sz15 KO [Bill Board] körkörös célfelderítő radar tartozik.

Egy Sz-300PMU1 dandár (6 osztály, 36 célcsatorna, 288 rakéta) esetén nem csak a dandár rendelkezik körkörös célfelderítő lokátorral 64N6 [Big Bird], de minden osztálynak saját is van. (SzT-68, 76N6)

Egy Sz-300PMU1 osztályt önmagában is van értelme exportálni, egy Sz-300V osztályt a dandár vezetési eszközei nélkül nemsok.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 12:56:57

@Hpasp: Technikailag nem lehetséges több radart egy Sz-300V dandárhoz adni? Tehát mi gátolja meg, hogy 1 vagy 2 Sz-300V osztály is megkapja a radarjait? A P és V radarjai gondolom nem csereszabatosak...

Tekitve, hogy az Sz-300V van abban a zónában, ahol SEAD tevékenységre lehet számítani számomra egyszerűen ez érthetetlen, hogy ilyen stuktúrát választottak, a SOJ és más szempontból is ez több, mint érdekes.

zord 2015.08.28. 15:21:53

@Hpasp: @molnibalage:

Csapatlégvédelem alakulatai nem egymástól elszigetelten tevékenykednek, az rt. ott is dolgozik, függetlenül a lérak egységektől. A vezetési pontok feladata, hogy a tőlük továbbított információt feldolgozzák, és a szintjük és feladatszabásuk szerint adjanak utasítást az alárendelteknek.
Szerintem a félreértés ott van, hogy egy 9Sz15 ki tudott szolgálni a hatótávolsága révén egy front harcrendben (tehát a lehető legjobban széthúzott) Sz-300V dandárt. De ez nem azt jelenti, hogy csak ennyi volt belőle fizikailag, hogy például egy adott feladatra kijelölt tűzalegység körkörös felderítés nélkül maradjon.
Egyébként az sem erősíti ezt "hiánygazdálkodás" elméletet, hogy a 9Sz15 rt alakulatoknál is volt rendszerben.

És most kapaszkodjatok, nekünk is kínálták, a kilencvenes években, a budapesti vásárokon brossúrát is osztogattak, kifejezetten erre a célra, Sz-300-tól teljesen függetlenül.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 15:27:43

@zord: A kérdésem erre vonatkozott. Viszont akkor milyen radar működne? Már a Krugnál is elektronikus célátdobás volt. Tehát, ha nem ilyen radart szolgálja ki bármilyen módon, akkor a rendszer képességeinek igen nagy része kuka. Az ABM képességnek 100%, hogy lőttek. A Bil Board radar nélkül nem egy...

zord 2015.08.28. 16:50:41

@molnibalage:

Rosszul mondod. Az ABM-hez a szektoros 9Sz19 (High Screen) kell. A 9Sz15 (Bill Board), amiről fenn írtunk a körkörös célfelderítés, elsősorban air breathing célok ellen. Az lassú lenne az ABM-hez. (persze, elvileg az antennafelépítés lehetővé tenné hogy fixen használják erre, de kérdés, hogy így használják-e - a mi RAT-31DL-ünknél is lenne erre elvileg lehetőség).

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 19:48:10

@zord: Most tökmidegy, hogy összekevertam. Akármelyik radar esik is ki, ha mással pótolod (hogyan?), akkor az képességcsökkenéssel jár. Már, ha pótolható, mert erre nem kaptam választ...

zord 2015.08.28. 20:53:20

Igen. A vezetési pont kaphat máshonnan rádiólokációs információt, és ez alapján is vezethet. Ez ugyanúgy meg volt a csapatlégvédelemnél, mint a honinál. Azt állítani, hogy kiesik az egész Sz-300V dandár, mert a saját 9Sz15-öt(öket) kilövik/bedöglenek, nem is enyhe túlzás.
Lehet, hogy egy adott felderítő lokátort egy adott rendszer követelményeihez szabtak, de nem úgy van, hogy csak attól (értsd: olyan típustól) fogad el infót. A tűzvezető lokátoroknak megvan a maguk keresési lehetősége szűkebb térszögben, ezzel tudják korrigálni, ha a megjelölés minősége a forrás jellegzetessége miatt rosszabb.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 21:27:58

@zord: A tűzvezető radarok keresési képessége ok, ezzel lehet számolni is, csak éppen nagyon korlátozott és SEAD-es környezetben azért nem egészen veszély nélküli.

A központi radar nélkül nem kiesik a dandár, csak drámaian csökken a képessége. Ha a 9Sz19 HARM sérülékeny és elveszik, akkor a anti BM képesség ugrott. Ugyebár emiatt csúszott a végleges anti BM képességgel felruházott változat rendszeresítése leza 5-6 évet...

zord 2015.08.28. 21:59:28

@molnibalage:

Azt kell megérteni, hogy a szovjet-orosz léraknál a helyi információ decentralizált vezetést és célmegjelölést tesz lehetővé, mivel azonban az elöljáró vezetési pontnak is van komoly rádiolokációs bemenete, ezért alapból van redundancia.
A Patriotnak ezzel szemben nincs helyi légihelyzetképe. Amit kap fölülről, az van. Ha az nincs, szevasz. Hogy mi van a szektorán kívül, azt csak a jó isten tudja.

Ezt csak azért mondom, hogy amikor azon lamentálsz, hogy mi lesz a szovjet-orosz lérak alakulattal, ha kilövik a saját felderítő-célmegjelölő radarját, akkor azért szögezzük le, hogy neki legalább van. Azért van, hogy autonóm módon is tudjon dolgozni. De ha nincs, vagy nem használja, akkor kapja fölülről. Ez utóbbi persze segíti az EMCON-t is, mert nincs helyi kisugárzás.

Ami a HARM-os SEAD-ot illeti egy Sz-300 ellen, azért szögezzük le, hogy ezek nem parabolikus reflektoros antennák, óriási oldalszirmokkal. Ezek FAR antennák. A SEAD támadások (és a SOJ) geometriája rendkívül leszűkül. Ha meg a főnyalábból indítasz, reaktíve, hát szerintem nem kerülsz ki győztesen a versenyfutásból. És ezen ugyebár az se segít, hogy többen vagytok. És itt nem max 25-40-50 kilométer a zóna, mint egy Sz-125, 75, 2K11, 2K12 esetében, hogy megkerülöd, és fölépíted a háromtengelyű SEAD támadási geometriát.

Egyébként meg az egész nem jön össze: beküldöd (küldted volna) az F-4G/F-16 SEAD-ot 9Sz19-re vadászni HARM-mal, fedezendő egy Pershing 2 csapást stratégiai mélységben? :-o

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 23:21:08

@zord: Ezzel azt akarod mondani, hogy az AGM-88 kvázi minden irányból alkalmazhatóság ez ellen sokkal (?) szűkebb?

zord 2015.08.28. 23:29:52

@molnibalage:

Már a régik ellen sem minden irányból alkalmazható, de ez nagy mértékben tovább szűkült.
A mindennirány egy omnidirekcionális antennamesetében lenne igaz, ezek a szarok meg épp attól radarok, hogy direkcionálisak. Csa miközben egy hegyes főnyalábot formálsz, csinálsz néhány szintén erős oldalszirmot is, amire a HARM-os csávók buknak. A FAR ezeket tudja szépen kordában tartani. A különböző antennamegoldások különböző sikerrel, de a lényeg az, hogy az a taktija, ami jó egy parabolikus reflektoros antenna esetében, az buktanegy FAR-ral szemben.

Ps: na ezt nem tudja a falcon 4.0 visszaadni. Pedig jó lenne, ha lehetne...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.28. 23:42:54

@zord: Hpasp szerint az AGM-88 majdnemhogy all aspect a régi SAM-ek ellen és a Shrike és a Standard lényegében csak a főnyalábban működtek.

zord 2015.08.29. 00:02:56

@molnibalage:

Nézd, mindenkinek megvannak a maga forrásai, nézetei, konklúziói. Mi a helyzet? Mi mivel néz szembe? Rengeteg az isjeretlen paraméter. Minden elismerésem az OSINT-alapú erőfeszítéseké, de rengeteg dolgot nem tudunk, és nem tudunk bekalkulálni ezekbe. Ilyenek az antenna karakterisztikák is. Ezeket aztán összekombinálni adott HARM-fejek lehetőségeivel. Azt gondolom, hogy olyan kis távolságokon, mint ami pl. Szerbiában szokásos volt, közel igaz lehetett az all aspect. Ennek ellenére a demonstrációs csoport, vagy a package rárepülés fő tengelyéből kalkulálták ki a SEAD CAP-ok, SOJ-ok elhelyezkedését, irányát. Azaz ahova ezek az erős oldalszirmok mutattak. Na persze, ha fingod nem volt, hogy hol van az osztály, akkor ez nem ment. De ha volt infó, azaz maga az osztály volt már a feladat, akkor szépen felépítették így. Erről temérdek forrás van, szerb könyvekben éppúgy, mint ahogy ezt az orrom előtt lerajzolták a srácok.

Zord

Hpasp 2015.08.29. 07:06:33

@molnibalage:
1, A KRUG, és a BUK osztálynál sincs körkörös célfelderítő lokátor. Ott is és az Sz-300V komplexumnál is a dandár vezetési szintje rendelkezik a teljes helyzetképpel, és foglalkozik a célelosztással. (alá Patriot ICC)

2, Ezek a cuccok (KRUG/Sz-300V) egy rendkívül specifikus célra lettek kihegyezve, névlegesen egy 200~250km -es sávban támadó 2000~5000db harckocsival felszerelt WarPact front legfelső szintű légvédelmére.

Ezért rossz ötlet ezeket a MAKSZ-on árulni (innen származott a megjegyzésem) mivel a leendő vevő inkább majd fővárost (haciendát), hajózási útvonalat, esetleg ipari komplexumot (földalatti dúsítót) szeretne védeni, ez pedig az Sz-300P terepe.

3, Mire az Sz-300V ténylegesen elkészült (1988), addigra pont elkezdték a fent említett frontokat visszavonni kelet Európából, illetve felszámolni.
Ezért nem állt rendszerbe belőle túl sok.

4, Nekünk ajánlgatták ugyan (rendes bemutatót tartottak) , a Csehek meg be is tervezték a beszerzését a 90-es évek 2. felére.

5, A PESA antenna hátsó szirmai is megérnének egy külön misét, ez a kabát lehet hogy nem véletlenül van fent...
www.kostenlos-fotos.de/fotos/albums/photos/Technik/Militaertechnik/Diverse/normal_005-patriot-radar.jpg

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.29. 16:21:57

@Hpasp:

1. Tudom, hogy nincs hiszen kiokítottál. :)

2. Ez tiszta sor, d a Krug-ot a SEAD előtti időkben tervezték. A SEAD bemutatkozása utáni Sz-300V-nél egyszerűen érthetetlen, hogy a fő képességet ennyire redundáns mentesre tervezték.

5. Pont ezaz. Ha még a PESA/AESA-nál is gond van a szirmokkal...

zord 2015.08.30. 01:38:29

@Hpasp:

Ne má! Ez végtelenül téves elgondolás, hogy ezeknek a rendszereknek egyféle szervezetben, egyféle módon volt elképzelve az alkalmazásuk. Kilőttek egy elemet, és a dandár, front légvédelem letérdelt...
Volt egy kisebb feladat, és arra nem volt alkalmi kötelék lehetőség...persze.
Miért ne árulnák a VM-et? Hülyék? A venezuelaiak hülyék, hogy megvették? Ne má...

Krug: hány P-40-es komplexum is volt Keszthelyen?

Patriot: A kabát szerinted mit csinálna, ha "sziromfogónak" használnák? Szétcseszné a teret a sugárzó és a fázistolós antennarács között. Pont azért "space feed" hogy ne legyen ott semmi zavaró tényező. Az energia nem tűnik el...megenné a kabát? Verődne összevissza és szétcseszné a fázisviszonyokat. Nincs ilyen szerepe, és dielektrikumból van, ide a bökőt. Inkább environmental szerepe van.
Az biztos, hogy ennek a rendszernek a direkt táplálású FAR-okhoz képes van egy szép kis hátsó spike-ja, de az átlag oldalszirom szint összehasonlíthatatlanul alacsonyabb. Nem ULSA kategória.

Egy kis közvetett táplálású, transzmissziós FAR elmélet ésngyakorlat:

www.google.hu/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://repository.tudelft.nl/assets/uuid:c9fae329-78b6-460d-89d1-4c6c9cc81353/P_1147_5426.pdf&ved=0CCEQFjAAahUKEwi34Mzgts_HAhUBFRQKHc90AKc&usg=AFQjCNHgzp2oV9Ca8AMupJcAQnwei3NNTQ&sig2=b9oNl131CEcz7JJIOZ9nkQ

Zord

zord 2015.08.30. 01:45:28

@molnibalage: épp fentebb írtam le a redundanciát, és összevetettem a Patriottal, ahol meg nincs.
Gondolkodni kellene már, emberek, meg olvasni elméleti könyveket is...
Megáll az ember esze...
Nem tudom, hogy ez egyszerűen hanyagság, vagy a zsigeri oroszgyűlölet megint.

Zord

Hpasp 2015.08.30. 08:09:50

@zord:

1, "Kilőttek egy elemet, és a dandár, front légvédelem letérdelt.."

Ezt sehol sem állítottam.

2, "A venezuelaiak hülyék, hogy megvették?"

Igen azok. (a nagyvezírnek nagy rakéta kellett)
Sz-300PMU2-t kellett volna venniük.

3, "Krug: hány P-40-es komplexum is volt Keszthelyen?"

- hány P-40 volt Keszthelyen?
- hány 1Sz12 SzOC volt Keszthelyen?
- mi a különbség közöttük?

4, Minden radarból lehet tartalékot venni, de nem jellemző.

5, "Egy kis közvetett táplálású, transzmissziós FAR elmélet"

Itt meg egy kis szimuláció.
www.mediafire.com/download/mc6x2cmn1t06nu8/ESRA.rar

6, " Inkább environmental szerepe van."

???

zord 2015.08.30. 11:00:06

@Hpasp:

No comment. Csak annyi, hogy nincs minden az elérhető papírokban benne.

Ami a tartalékot illeti, nálunk valóban nem volt divat a tűzvezetőknél, máshol azért igen. Az rt vonalon azért itthon is volt bőven.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.30. 11:35:31

@zord: Zord, de olyanokat is odaképzelsz folyamatosan a kommentekbe, ami ott sincs...

A Patriot teljsen eltérő koncepciójú fegyver. Talán eleve azért, mert minden púder ellenére védekező háborúra optimalizálták. A szovjet csapatlégvédelem meg biztos viccből volt olyan felépítése, hogy az offenzín harcászatra épült...

zord 2015.08.30. 11:36:00

@Hpasp:

Ja Krug. Volt az osztályoknál körfelderítés és célmegjelölés. Az ezred szintű P-40 PRV-16-tal, P-18-cal együtt adta az infót, és adta a vezetés alapját.
Tehát a lényeg, amiből kiindultunk, hogy a Krug osztály, mint olyan működőképes.
A kétféle változat közötti különbség is ebből a funkcionalitásbeli különbségből adódik.

(A Kub ezzel szemben ezredközvetlen szervezetű, ott viszont a SzURN megteremtette a körfelderítést magánál a tűzvezető radarnál. Persze ez korlátozottabb volumenben értsd magasságtartományban történhetett. Ebből adódik a Kub két eltérő fő üzemmódja, és annak képességbeli különbségei.)

Zord

zord 2015.08.30. 12:08:46

@molnibalage: nem, teljesen rosszul látod. A Patriot egy támadó légi hadművelet, benne az ellenséges légtérben történő légi fölény megteremtése során átszivárgó ellenséges gépek nagyon is várható irányú (front) megfogására van kitalálva. És most mondok egy nagyon csúnyát, a tervezőknek nem sokszor volt közben a fejükben, hogy része lesz az usa légvédelmének. Európába készült. Ez egyébként része is volt az Army és az AF közötti izmozásnak is a Nike-ok után. Az szf legfeljebb a csapatait és a települt erőket védheti, a NORAD az af-é.
Ennyit a védelemről és a támadásról. Aki légvédelemben gondolkodik, az tudja, hogy kell a 360 fok, mert bármi előfordulhat. Akinek viszont van egy konkrét támadó terve, és tudja, hogy övé lesz a kezdeményezés, az viszont tudhatja, hogy mely szektorok a fontosak, amiből jöhetnek az átszivárgók, az ellencsapás.
Egyébként ha máshogy nem megy, a gondolkodás sem rossz. Minél specifikusabban ismert a kihívás, annál inkább szűkíthető azon válaszok sora, amikre készülsz. Erről szól a Patriot. Egy offenzív csapat gólfogója.
Egyébként a stratégiai szintről csak annyit: az orosz-szovjet gondolkodás a csapás-ellencsapás sorrend körül forgott. A hidegháború alatt az a, üzemmód a nuki és hagyományos elrettentés, a b, üzemmód a támadás túlélése, megállítása, majd ellentámadás és a fenyegetés felszámolása. Az ő paranoiájuknak ez volt a katonai leképeződése, nem az, hogy maguktól nekimennek a Nyugatnak.
Persze biztos, hogy ezzel ellentétes értelmű az interneten elérhető irodalmak többsége. Legalább ide látogatva olvasni lehet mást is. Hiszek a sokszínűségben, abban, hogy ha van választék, az emberi intellektus helyesen tud dönteni.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.30. 18:08:47

@zord: Minden tisztelettel, de a röhögés kerültget. Offenzív légvédelmi fegyver az, aminek az áttelepülési ideje órákban mérhető, amikor a szovjet csapatlégvédelmi egységeknél ez 5-15 perc volt már 30+ éve is. A fejemet fogom, de tényleg... A Patriot legalapvetőbb paraméterei ellentmondanak arra, hogy támadó mozgó hadiviselésre használjad. Persze lehet erre is, csak az eredmény lesz kicsit fals és tiszta szívás az egész.

A légvédelmi alakulatoknál meg tudtommal egy gramm magasságmérő radar sem volt (még hadosztály szinten sem), az a vadász rávezető RT csapatoknál volt.

Az P-40-et és a 1Sz12 SzOC-ot kéretik összekeverni, mert Hpasp szerint a Krug-os légvédelmis ezért minimum kersztben lenyel, rosszabb esetben élőáldozatot mutatnak be a légvédelem istenei előtt. :)

Hpasp 2015.08.30. 18:53:13

@molnibalage: "A légvédelmi alakulatoknál meg tudtommal egy gramm magasságmérő radar sem volt (még hadosztály szinten sem), az a vadász rávezető RT csapatoknál volt."

Sz-200VE Vegánál volt PRV-17 rendszeresítve.

@zord: Igazad van, a KRUG osztály rendszerében volt SzOC. (üteget akartam írni, ott nemvót)

zord 2015.08.30. 20:39:07

@molnibalage:

Amit leírtam, leírtam. Azt teszel vele, amit akarsz. Összetéveszted a harcászati, hadműveleti offenzívát a stratégiai kezdeményezéssel, illetve, hogy a technika mire képes.

Én nem keverem a Krug dolgait. Leírtam, amit tudok a konkrét hazai alakulat kapcsán.

A csapatlégvédelemnél ott voltak a 9-es és 16-os magasságmérők az ezred, és dandár vezetési pontokat táplálva, plusz a csapat rt alakulatok. Egyébként a mindenhol meglévő körfelderítés a vezetési pont tájékoztatással együtt bőségesen elégséges volt ahhoz, hogy a tűzvezető lokátorok megtalálják a célt. Nem változik az a magasság pillanatról-pillanatra.
Ne kérjük számon az elhibázott kiképzési és humánpolitikát a technikán, és a szervezeten!
Egyáltalán fejezzük be ezt a 2015-ös arrogáns, visszavetítő provokációt egy teljesen más korszak dolgaival szemben!

Zord

Allesmor Obranna 2015.08.30. 21:38:13

A MiG 1.44-esben valóban az AL-41F-ek vannak.
Brutális dolog, hiszen egy hajtómű abból majdnem olyan erős, mint az F-35-ös hajtóműve, de itt ebből kettő van.

zord 2015.08.31. 08:14:06

@Allesmor Obranna: eredetileg nem az volt benne/azt szántak neki?

Zord

Allesmor Obranna 2015.08.31. 10:56:45

@zord: Dede, csak azt hittem, időközben kiépítették és helyére raktak valami "mankó" hajtóművet a kiállításhoz. De ahogy a GSF lamelláit nézem, ez bizony az eredeti AL-41F. Egy unikum. Az oroszok saját változtatható kétáramúsági fokú csodahajtóműve. Két dolgot kell róla tudni. Egyfelől tipikus késő-szovjet nagycsoda (mint a Buran, vagy akármelyik nagy projekt a nyolcvanas évekből), tehát beleöltek egy rakat pénzt, elértek valami hatalmas dolgot és végül hagyták elrohadni, mert nem tudtak vele mit kezdeni.
Másik aspektusból viszont tipikus késő-szovjet nagy csoda, ami papíron fantasztikus, mindent tudott amit a nyugati megfelelői, természetesen még sokkal többet is. lásd a teljesítményét. Csakhogy, a hírek szerint ami papíron jó is lehetett volna, az a valóságban nem realizálódott, mert a várva vár aktiv teljesítmény és fogyasztás optimalizálást nem tudták elérni.
A hajtómű semmivel se fogyasztott kevesebbet, mint a bonyolult változtatható bypass nélkül.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.08.31. 11:29:27

@Allesmor Obranna: Miért nem lehet mit kezdeni az AL-41F-el? Nem lehet beépíteni, egy erre áttervezett SzU-30, Sz-35 változatba, mint repülő probapad, hogy milyen repülési tulajdonságokat javitana?
A PAK-FA és PAK-DA gáztubinájának se lehete felhasználni, természetesen áttervezéssel, átalakítással?

Allesmor Obranna 2015.08.31. 13:30:12

@Kelepisti: Ez a program harminc éves. Anno egy MiG-25-ösön, illetve egy Tu-16-oson tesztelték évekig a 80-as, 90-es években.
Mikor 1999-ben repült az 1.44 kétszer (26-szor?), akkor volt a levegőben ez a két hajtómű, aztán vége.
Azóta nem készült belőlük újabb, ezek meg nem jártak semmit.

Egy Szu-27/30-asba ezek túl nagyok, túl erősek. A PAK-FA-nak szintén túl nagyok.
A PAK-DA-nak meg ott vannak a Kuznyecov hajtóművek.
Túllépett rajtuk a világ.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.08.31. 14:08:31

Értem. Köszi. Az AL-41F-et ha bliss technologiával készítenék meg FADEC- is fel lenne szereltve, nem érné sem semmilyen gépbe az oroszoknak?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.31. 14:16:27

@Kelepisti: A hajtómű tolóereje, mérete és alapvető levegő átfutása meghatározza azt, hogy mire jó. Bármilyen fejlett is egy mai F110 GE hajtómű semmi értelme egy F-5/F-20 méretű gépbe rakni, mert feleslegesen erős, a tüzelőanyag fogyasztása a gép méretéhez képest borzalmas.

Ezzel a hajótművel is így lehet, ha jól értem Allesmor szavait. Csak akkor azt nem értem, hogy mit keres a 1.44-ben, ami dettó Szu-27/35 üres tömegű és méretű gép...

zord 2015.08.31. 14:36:38

@molnibalage: úgy, hogy az 1.44 nem prototípus, hanem egy demonstrátor volt. Ha tovább ment volna az MFI projekt biztos hízott volna, (hozzáteszem, így is óriási repülőgép - ott álltam mellette kedden, amikor a kordonrakók elzavartak :-). Egyszóval a nagyobb hajtómű marginja elvileg ott lett volna ezekre a fejlesztés során mindig bekövetkező eseményekre. Lehet, hogy így is gondolkodtak az elvtársak?

(by the way, szemtanúja voltam, hogy az orosz témában élenjáró lengyel kollégát csütörtökön már a kordontól elzavarták, és kitöröltették vele a két összeszalagozott "petrencésrúd" tetejéről szemből készült képeit :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.08.31. 14:58:15

@zord:
Peter Butowsky-t?

@molnibalage: Nem azt írtam, hogy a MIG-29 követő könnyűvadászba rakják ezt a bazi erős turbinát, hanem ha ennyire forrafalmi volt, akkor továbbfejlesztése nem érné-e meg az oroszoknak, az eljövendő típusaikhoz. (Pld. egy hajtüműves PAK-FA származék a MIG-XXX helyett )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.31. 16:00:20

@Kelepisti: A jenkinek sem érte meg a változtatható kétáramos hajtómű, még az F-22-őbe sem tették bele. 25 év eltelt azóta és nincs rá igény...

Nemhogy erre nem volt igény, de még az F-15C-be sem pakolták bele az GE F110-et, pedig olyan brutális lenne azzal, hogy az F-22-ő teljesítményét karcolgatná, de kis és közepes magasságban sanszoan felül is múlná vele és lenyona minden 4. generációs gépet, még az EF-et is. Erőlködés nélkül. Viszont mivel nem adna a sok pénzért túl sok kézzelfogható előnyt, ezért soha nem tették bele a gépbe. Az USAF F-15E gépek kb fele ég a F100-PW-229-et sem kapta meg, nemhogy GE F110-at, mint az export F-15E legacy gépek kapnak sorban, néha még utólag is... A Super Hornethez sem rendelték meg soha az F414EPE-t.

A féktelen repteljesítmény hajszolásának már nincs értelme, mert a légiharc és SAM-nek is olyan kinematikai paraméterei vannak, hogy felesleges izmozni. Ezért nincs értelme sanszosan foglalkozni ezzel az orosz hajtóművel. Nagyon mélyről kellene vele feljönni és milyen előnyt adna cserébe? Hát, nem sokat.

Kicsit az az érzésem, hogy az F-35 is csak azért lett akkora amekkora, met az F119-ből származő F135 képes volt kb. F-16 szintű repteljesítményt adni neki. Ha kisebb gépet építettek volna kisebb hatósugárral, akkor lehetett volna sokkal izmosabb a gép. Viszont nem ez a cél.

Allesmor Obranna 2015.08.31. 22:46:48

@Kelepisti:
FADEC volt hozzá és nekem rémlik, hogy ez volt az első szovjet-orosz hajtómű, amibe blisk-kel oldották meg a kisnyomású forgórész kompresszorát. És amerikai társaihoz hasonlóan ha minden igaz, ez is kontra rotáló kompresszorral bírt.
Viktor Csepkin tervezte, aki a Szolovjov D-30F6-ost a MiG-31-eshez és akinek igen komoly része van Arhip Ljulka halála után az AL-31F-ek ki-, illetve továbbfejlesztésében, lásd még 117Sz.
Csak egy adalék, a kilencvenes évek közepe tájékán már beépítették az 1.44-be a két példányt és már dolgoztak volna a következő kettőn, amit a Szu-47 Berkut kapott volna, amikor "vállalkozók" jöttek, hogy a ribinszki gyár területét akkor most megvették, luxus lakópark lesz helyette, mindenki takarodjon a francba. Miközben az állam, közelebbről a védelmi minisztérium felől a kutyát se érdekelte, hogy milyen projektről is van szó. Szóval ne csodálkozzunk, hogy ez a korszakalkotó konstrukció tulajdonképpen rosszkor, rossz helyen született.

@molnibalage:
A MiG-1.44 egy MiG-31 tömegű és méretű dög, csak nem 2x15 hanem 2x18 tonna tolóerő és gigászi szárnyfelület, ultrakomplex szárnymechanizáció, aeroelasztikus szárny, meg minden egyéb jellemezte. Másképp szólva, nagyon sokat kellett volna vele repkedni (ezt mind összehangolni), hogy elérje a tesztfázis végét, így viszont jóformán el se kezdték.

A változtatható kétáramúsági fokú hajtóművel először a GE állt elő a gyakorlatban is, ez lett az YF-120. A szovjet "20-as gyártmánnyal" ellentétben (ez volt az AL-41F közvetlen elődje, ezt kapta volna meg a MiG-31M is), ennél valóban jelentkeztek a drámai paraméterjavulások, de a Pentagon szerint komoly technológiai kockázatot rejtett. Így maradt meg prototípusnak.
Ebből a kilencvenes évek végére készült egy MATV fúvócsöves továbbfejlesztett változat is, mely szintén magán viselte az extrém, spirálisan nyilazott első állólapátsort, ami a típus sajátja, csak a 2D fúvócső helyett itt már valós 3D vektorálásra volt lehetőség. Ezt ajánlották a pillangó vezérsíkos Mcdonnell Douglas JSF tanulmányához, mely alulmaradt az X-35 és 32-vel szemben.

Ebből fejlesztették ki a fix kétáramú F136-ost, ami alulmaradt az F135-össel szemben, de, hogy molnibalage-nak csak részben legyen igaza, a GE jelenleg a változtatható háromáramúsági(!) fokú ADVENT hajtóművé alakítja az F136-ost.
A GE számításai szerint ugyanis 2020 körül az F-35-ösökbe épített P&W F135 tolóereje és karakterisztikája már nem lesz elég.

A P&W egyébként azóta bejelentette, hogy az F135-ösében rendelés esetén azonnal realizálható plusz ~10% tolóerő potenciál van még,

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.08.31. 23:23:51

@Allesmor Obranna: Az utolsó bekezdés gondolom élettartam mínusszal járna.

Az F-35-ösök újrahajtóművezése irreális a múlt tükrében. Arra sem tennék sokat, hogy egy agyonköpködött programbe betennének ekkora kockázatot. Az is elég vicces lenne, hogy két ennyire idegen hajtóműves flotta lenne, még ha csak az USAF-nál is. A decken helyhiány miatt ez szerintem szóba sem jön.

Allesmor Obranna 2015.08.31. 23:37:28

Az "orosz Gripenbe", vagyis a 90-es években vázlatszinten megjelenő Sz-37-esbe is ezt a hajtóművet álmodták, vagy a konkurenciáét, a Szojuz R-79M-et, ami szintén 18 tonna körüli teljesítményt tudott volna.

paralay.com/lfi_su.html

Tisztán technikai szemszögből az ADVENT lehet az első komolyabb generációs ugrás a jól működő, vadászgépekbe építhető kétáramú, utánégetős hajtóművek megjelenése óta. Egész biztos vagyok benne, hogy a GE majd mikor eljön az ideje ki fogja használni az "5. generációs repülőbe valódi 5. generációs hajtóművet" marketing kártyát.
Ami valóban a nagy kérdés, hogy erre tényleg van-e szükség?

A hajtómű dolga, hogy a felfegyverzett és megtankolt repülőgépet pilótájával a céljáig elvigye és onnan hazahozza. Merész példával élve, ha ez megoldható egy ősrégi R-25-össel, akkor az is jó lesz. Minden más csak a hajtóműgyártók K+F érdekeit szolgálja.

zord 2015.09.01. 00:39:09

@Allesmor Obranna:

Ez sem a tervezőasztalon, a próbapadon, hanem a K-utcában fog majd eldőlni. A V-22 óta szerintem minden lehetséges. Persze azért nem hullhat miszlikbe minduntalan. Pár embert, gépet még azért megehet :-)

Egyébként meg miért ne menne tovább a dolog? Pont az az egyik jelenség most, hogy a papír (akarom mondani számítógépes) számításokat a precízebb gyártástechnológiával sokkal inkább lehet hozni mint régen. Az annyi az annyi és nem egy kicsivel több, vagy kevesebb.
Ja, és nincs nagyon más légköri propulziós alternatíva ebben a tartományban. A gázturbinák tökéletesítése az út.

Zord

zord 2015.09.01. 00:46:12

Frissítve Verba MANPADS-szal, kínai Sniper szerű, de érdekes A-A koncepcióba illő célzókonténerekkel, és új (valszeg R-27 alapú) kínai A-A, A-G rakétával.

Zord

Allesmor Obranna 2015.09.01. 09:46:19

@zord: OK, az utolsó bekezdésemnél elmnet a fókusz, de mint minden vadászgép legdrágább önálló komponensén, a sugárhajtóművön lehet a legtöbbet spóroln, vagy elszállni..

zord 2015.09.27. 18:26:43

Ugyan Szíria kapcsán merült fel az orosz gépek önvédelmi rendszere, de mivel itt írtam a helikopteres Vityebszk-rendszerekről, ide linkelem a Vityebszk-25-össel felszerelés alatt álló Szu-25SzM-3-asról készült fotót:

forums.eagle.ru/showthread.php?t=32254&page=79

Zord

David Bowman 2015.10.18. 17:47:57

@zord: Minden hadgyakorlat úgy kezdődött, hogy kemény visszavonulásban vagyunk. A Duna mögött újraszerveződünk, és ellentámadunk. Ezért volt a magyarok egyik fő feladata a hídverés, folyami átkelés.

David Bowman 2015.10.18. 18:07:34

@Allesmor Obranna: Szerintem a lényegesen alacsonyabb fogyasztásért bármit bevállalnának.

David Bowman 2015.10.18. 18:10:02

@zord: 500 kiló egy ilyen rendszer. Vajon az imperialistáknál is?

zord 2015.10.18. 18:34:05

@David Bowman:

Hú, bevallom őszintén, nem tudom. Annyi talán nem, de a három tornyos Vityebszk, ami van a fenti Mi-17-esen, az biztosan meg van pár száz, minden egybevéve.

A 2015.10.18. 17:47:57 kommented is ide akartad?

Zord

David Bowman 2015.10.18. 22:07:03

Én egyszer utána néztem. 450 kiló.

zord 2015.10.20. 11:48:26

@David Bowman:

Igazad van. Én is kaptam ezirányú infót. Tornyonként kb.egy mázsa, plusz a szenzorok, tápegység, kontroller, akármi.

Zord

David Bowman 2015.10.21. 10:59:39

@David Bowman: ...és 2000wattos.

zord 2016.04.10. 17:12:12

A Transzbajkál régióban minden Mi-8AMTS-t felszereltek Vityebszk rendszerrel:

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12082410@egNews

Zord

zord 2016.04.11. 23:12:13

Gyönyörű nagy felbontású fotó Szíriából, vityebszkes Mi-8AMTS-ről, és Mihu kísérőiről:

russianplanes.net/id186820

Zord
süti beállítások módosítása